In het kader van de FMCG bedrijven, na Unilever vandaag Danone. Helaas komt werkenbijdanone.nl nergens uit. Ook deze is nog vrij, dus domeinkapers ga je gang. De site zelf is te vinden op werkenbij.danone.nl. Opvallend dat niemand er aan gedacht heeft de andere domeinnaam ook door te verwijzen. De site zelf begint in ieder geval behoorlijk overzichtelijk.
Homepage
Danone heeft, in tegenstelling tot Unilever, gekozen voor een eigen pagina. Dus niet als onderdeel van de corporate site, hoewel ze wel de .danone.nl site gebruiken en dus SEO technisch wel van die linkbuilding gebruik maken. Slim.
De homepage is overzichtelijk, maar totaal niet handig. Hot jobs? Wat zijn hot jobs? Hot voor wie? En een tweet eronder. Daar kan ik ook niets mee. Die brengt me van de pagina af natuurlijk. Links een menu en verder een plaatje. Waarom kan ik niet meteen vacatures zoeken?
Een klik verder weet ik wat Hot Jobs zijn. Banen die ze moeilijk kunnen vervullen. Niet slim. Hoeveel mensen lezen deze tekst? Weinig. Dus haken er nu ongetwijfeld veel mensen af (ik ben benieuwd naar de analytics). Promotie voor moeilijk te vervullen vacatures behoor je extern te doen, niet op je eigen site!
Informatie
Ook de sollicitatie-procedure begint over de hot jobs. De banen die Danone meer onder de aandacht brengt. Wat heeft dat met de procedure te maken? En tekstueel ook incorrect, want dat ‘hier’ is niet op die pagina.
Verder is het nogal een vaag verhaal zonder enige houvast. Je krijgt gesprekken en misschien een aanbod. Ja… dat had ik ook kunnen bedenken. Wanneer ik reacties krijg, etc staat er niet. Jammer.
Over de arbeidsvoorwaarden is niets te vinden.
En het kopje ‘onze mensen’, waar je verhalen van medewerkers verwacht, laat dit zien. En nee, het label is niet klikbaar. Tenminste, ik kan overal op de pagina geklikt en ik krijg niets te zien.
Allemaal erg teleurstellend.
Vacatures
Als ik dan toch, het is even zoeken, naar alle vacatures ga schrik ik me wezenloos.
De mooie achtergrond is ineens bruin-grijs-achtig. Alle look-en-feel is weg. Een enorm wit vlak met deel deze banen buttons (welke banen). En de eerste banen die ik zie zijn allemaal in België. Ik dacht dat ik op de NL site zat. Blijkbaar hebben ze geen banen in Nederland. Oh wacht, die hebben ze wel. Alleen staan ze niet in deze database. Want hoe ik ook zoek, de ‘hot jobs’ die ze zo promoten op de website zijn niet te vinden in de gewone vacaturebank van Danone.
Als ik vacatures ga zoeken krijg ik de volgende foutmelding. Nu heb ik nooit last van Flash problemen (en wie gebruikt er nog Flash trouwens, dat werkt niet op iPhones en iPads)…. dus misschien moet Danone ook eens een serieuze leverancier van hun ATS gaan overwegen.
Ik ga met Safari verder en kom erachter dat er geen Nederlandse vacatures te vinden zijn. Die er dus wel zijn. Bijzonder…
Over de weergave kan ik kort zijn: ongeveer alle nuttige informatie behalve de locatie ontbreekt.
Solliciteren
Als ik wil gaan solliciteren kom ik dan ineens wel hele goede dingen tegen. Stuur me e-mails met soortgelijke vacatures. Daar heeft iemand nagedacht. Precies op de juiste plek en goed geïmplementeerd. Helaas is de uitwerking weer dom. Wordt lid… nee, je zei tegen me dat ik e-mails zou krijgen. Dan geef ik je mijn e-mail adres. Ik word niet lid, je bent geen vereniging, je bent een commercieel bedrijf.
Als ik wil gaan solliciteren krijg ik initieel hetzelfde. Namelijk begin je sollicitatie met Linekdin of Facebook. Dat laatste… snap ik niet. Ik kies voor Linkedin en in plaats van het gewone ‘apply with Linkedin’ principe moet ik een e-mail adres geven. Huh? Ik wilde nu toch solliciteren en niet de alert krijgen? En vervolgens staat er ‘u wordt lid van onze talentdatabank’. Nee…. ik ging SOLLICITEREN.
Ik ga een stapje verder en klik maar op ‘Nu solliciteren’. Je zou denken dat ik dan wel mag gaan solliciteren, maar helaas is niets minder waar.
Het sollicitatieformulier (gaat over wachtwoorden, huidige functietitels en hoe ik op zoek ben. Terwijl ik dus op ‘solliciteer’ klik op een vacature.
Blijkbaar willen ze geen sollicitanten.
Conclusie
Danone wil geen solliciteren. Ze willen blijkbaar een talentpool opbouwen. Dat kan, maar dan moet je geen vacatures open zetten. Op vacatures solliciteer je, een talentpool zal je me moeten overtuigen wat je als organisatie aan mijn leven gaat toevoegen.
De site rammelt aan alle kanten. De Nederlandse functies staan niet in de vacatures die je kan zoeken, terwijl het ‘hot jobs’ zijn. De vacatures zelf zijn matig opgebouwd en iemand heeft iets te veel geluisterd naar de aanbieders van technologie (we kunnen je een talent community geven) en te weinig naar intelligente mensen die nadenken over het vervullen van vacatures.
De site krijgt een 4 van me. Blijkbaar heeft Danone oftewel andere zaken goed op orde (met bijna geen vacatures) of ze hebben gewoon een krimpend personeelsbestand.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Bol.com als winnaar van de beste ervaring 2014.