Gem. leestijd 2 min  1604x gelezen

HR Tech: HR is meer dan de HR-afdeling

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

HR Tech: HR is meer dan de HR-afdeling

Donderdag 23 oktober is de eerste dag van HR Tech Europe, het Europese congres over HR en technologie. Werf& doet verslag beide dagen en in deze eerste reportage de keynote van Yves Morieux van de Boston Consulting Group: smart simplicity.

Wat heeft HR de afgelopen jaren gedaan?

HR is niet hetzelfde als de HR afdeling begint Morieux de openings keynote van HR Tech Europe. HR gaat over mensen. Slechts 11 tot 23% van de medewerkers is engaged in Europa. Een op de vijf Duitsers is actief disengaged en is hiermee in feite tegen de organisatie. En dat zal in Nederland niet veel anders zijn. Organisaties hebben een productiviteitscrisis blijkt uit de cijfers. In 1950 groeide de productiviteit nog met 5,5% per jaar in Europa. Sinds 1995 iets meer dan een procent per jaar. Wat heeft HR de afgelopen jaar gedaan, vraagt Morieux zich hardop af.

Medewerkers dingen laten doen

Om de productiviteit te verbeteren zijn matrix organisaties bedacht. Incentives en bonussen zijn ingevoerd, shared service centra opgezet en toch ging de productiviteit niet echt omhoog. Managers zijn nodig om medewerkers dingen te laten doen, die ze uit zichzelf niet zouden doen stelt Morieux. En dan besteden ze ook nog 40% van de tijd aan rapporten schrijven.

Totaal is meer dan de som van de individuen

Managers hebben de juiste informatie nodig om medewerkers te engagen en te stimuleren. Door medewerkers te laten samenwerken is leiderschap nodig. Leierschap zorgt voor de verbinding tussen individuele medewerkers waardoor het resultaat groter wordt dan de som van de individuele bijdragen.

Techniek binnen HR faciliteert deze samenwerking en biedt data om goed te kunnen managen. Leiders moeten dan wel toegang hebben tot deze date en deze data kunnen lezen en interpreteren. Morieux besluit met een paar simpele regels. Een daarvan is dat je moet begrijpen wat je medewerkers echt doen in plaats van wat ze zouden moeten doen.

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners