HR Tech startup update: Arctic Shores

Bas van de Haterd Op 01 november 2016
Gem. leestijd 3 min 124x gelezen
Deel dit artikel:

artic-shoresIn maart schreef ik n.a.v. HR Tech London een artikel over HR Tech Start-Ups to Watch. Eén daarvan was Arctic Shores, psychometrische assessments via gaming. Op HR Tech in Parijs heb ik ze wederom gesproken, dus tijd voor een update van deze potentieel game-changing start-up.

Wat is het?

Arctic Shores bouwt games op basis waarvan ze gedrag kunnen analyseren. Het gaat hier dus niet om gamification, maar echt om gaming. Een spel dat je gedrag op bepaalde aspecten analyseert. Dus hoe vaak probeer je het opnieuw als je faalt? Dat zegt veel over je doorzettingsvermogen, maar ook of je misschien té perfectionistisch bent. Ze kijken naar je opmerkzaamheid, dus er verandert iets in het spel, heb je dat gezien, of zit je meteen in de routine die je de vier beurten daarvoor hebt aangeleerd? Het zegt iets over je reactiesnelheid en zo kunnen ze nog tientallen zaken meten.

Het grote voordeel van meten via gaming t.o.v. vragenlijsten is dat je je gedrag in gaming niet of nauwelijks kunt aanpassen. Bij vragen kan je heel makkelijk sturen omdat je weet wat het doel van de vraag is. Vaak is het ook een hele eenduidige vraagstelling, terwijl je bij gaming 3 of 4 of meer facetten tegelijk kan meten. Snelheid en accuratesse bijvoorbeeld. Of overzicht en besluitvaardigheid.

Wat is er nieuw?

Ze hebben een aantal zaken vernieuwd t.o.v. een half jaar geleden. Ten eerste hebben ze een aantal spellen anders ontworpen zodat ze nu ook een wat oudere doelgroep makkelijker aanspreken. Het spel is in de basis hetzelfde, de look-en-feel past veel meer bij de 30 en 40 plusser.

Daarnaast heeft men de stap gezet om niet enkel meer te kijken naar ‘absolute’ profielen, maar juist ook naar relatieve profilering. Daarmee bedoel ik dat ze niet in absolute zit uitspraak doen over iemands kwaliteiten en psychologische profiel, maar dit relateren aan de mensen die je nu al hebt werken. Ze kijken naar de kwaliteiten die de top performers binnen je organisatie hebben in de games en relateren nieuwe sollicitanten aan deze prestaties. Ze gaan dus van generieke validatie, naar specifieke validatie.

Een mooie case die mij werd getoond was die bij de luchtverkeersleiding van IJsland. Voor luchtverkeersleiders is overzicht behouden onder stress en als bij vliegtuig 1 iets mis gaat niet alle focus op die ene fout leggen, maar ook rekening houden met alle andere vliegtuigen die er nog zijn heel belangrijk. Stressbestendigheid, besluitvaardigheid, vooruit denken en plannen en overzicht houden zijn allemaal elementen die een goede luchtverkeersleider moet hebben. Elementen die je heel eenvoudig in een game kan testen. En die games kan je vervolgens valideren aan de hand van de beste medewerkers die er nu voor werken.

Waarom is dit interessant?

Gaming heeft als je naar de ‘basis’ wetenschap kijkt de potentie een veel grotere validiteit te hebben dan vragenlijsten als het om karaktereigenschappen gaat. Vragen leveren namelijk een bewust antwoord op, terwijl 80% van ons gedrag onbewust is. Gaming speelt veel meer in op het onbewuste gedrag.

Daarnaast meten ze niet alleen je karakter, maar ook functionele eigenschappen / competenties. Denk aan snelheid, overzicht, etc. De vraag is waar het ophoud karakter te zijn en waar het een competentie is, maar die vraag is eigenlijk niet relevant.

Tevens is gaming een hele kandidaat vriendelijke manier om iemand te testen en een veel minder tijdrovende manier vaak.

Arctic Shores blijft een HR Tech Startup die ik in de gaten blijf houden.

 

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners