Impact op lokale werving door inzet van Volume Recruiter (inzending Jumbo Supermarkten)

Jumbo Supermarkten versterkt werving door samenwerking met lokale Volume Recruiter. Resultaat: hogere bezettingsgraad, meer instroom en blije collega’s! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 23 maart 2024
Gem. leestijd 4 min 171x gelezen
Deel dit artikel:
Impact op lokale werving door inzet van Volume Recruiter (inzending Jumbo Supermarkten)

Ook bij Jumbo Supermarkten is het aantrekken van voldoende collega’s natuurlijk een uitdaging. Bij Jumbo zit ‘samen’ in ons DNA en begrijpen we dat werving een gedeelde verantwoordelijkheid is. Onze locaties pakken de werving van nieuwe collega’s voor een groot deel zelfstandig op. Vaak gaat dat goed, maar soms is nieuwe collega’s werven toch wel écht uitdagend en tijdrovend. Waarbij soms extra lokale ondersteuning toch wel wenselijk is. Die urgentie werd extra duidelijk toen op sommige locaties de bezetting dermate kritiek was dat openingstijden noodgedwongen aangepast werden.

De urgentie werd extra duidelijk toen op sommige locaties de bezetting dermate kritiek was dat openingstijden aangepast werden.

Dat gaf een mooi vraagstuk: hoe gaan we lokaal ondersteunen in een schaalbare vorm waarmee winkels écht geholpen zijn? Het antwoord: een Volume Recruiter. Iemand die bijspringt waar de nood écht hoog is. Iemand die winkels tijdelijk ondersteunt en hen helpt om zelfstandig en succesvol te recruiten.

Doelgericht lokaal wervingsplan

Op basis van bezetting zijn locaties geprioriteerd die extra ondersteuning konden gebruiken. De Volume Recruiter creëerde samen met die winkels een doelgericht lokaal wervingsplan. Natuurlijk werden daarin de lokale uitdagingen en wervingsmogelijkheden meegenomen. Zijn er bijvoorbeeld enthousiaste collega’s helemaal thuis in TikTok en Instagram? Dan laten we hen social content creëren. Is er binnenkort een populair auto-evenement in de buurt? Dan gaan we daarheen om bezorgers te werven. En zo zochten we ook samenwerkingen op met lokale verenigingen om creatieve wervingscampagnes te realiseren.

We zochten ook samenwerkingen op met lokale verenigingen om creatieve wervingscampagnes te realiseren.

De inzet van een Volume Recruiter is tijdelijk. Daarom is het belangrijk dat winkels voldoende handvatten krijgen om het straks helemaal zelf te doen. En die aanpak werkt. Wat begon als een pilot is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van onze Recruitment & Employer Branding strategie. We zien minder locaties met een kritieke bezettingsgraad en we kunnen sneller lokaal bijspringen. Maar er is ook nog iets anders wat ons trots maakt: onze collega’s zijn blij met de ondersteuning.

Wat was de impact van de case?

Welke impact we dan samen gemaakt hebben? In 2023 hebben we 49 locaties ondersteund, daar waar de nood het hoogste was. Deze locaties hebben in deze periode voldoende handvatten gekregen om de werving voortaan zelf weer op te kunnen pakken. Per locatie wordt middels een kick-off gekeken naar welke aanpak het beste past. Zit de uitdaging bij de werving (instroom)? Of juist een bij het sollicitatieproces en in de opvolging? Op al deze elementen kan de Volume Recruiter ondersteunen, waardoor elke locatie een passende aanpak krijgt.

Dat resultaat delen we graag! Zo werden er in korte tijd 6 winkels door Jumbo overgenomen waar mede dankzij lokale ondersteuning binnen 10 weken 78 nieuwe collega’s aangenomen. Een ander voorbeeld is de HUB (vanuit waar thuisbezorging plaatsvindt), waar het aannemen van 102 nieuwe bezorgers ervoor zorgde dat het bezorggebied fors kon worden uitgebreid.

Evaluatie met de locatie is een vast onderdeel van de aanpak.

Ervaring is de beste leermeester, zo kijken we constant naar hoe het beter of anders kan. Evaluatie met de locatie is een vast onderdeel van de aanpak. We stellen dan de vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat je ons aanbeveelt bij een collega?’ Met een gemiddelde beoordeling van een 8 kan met trots gezegd worden dat we lokaal impact maken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Slim samenwerken en kunnen schakelen tussen een landelijke aanpak en een maatwerk-aanpak op lokaal niveau, dat is waar deze case omdraait. Met de Volume Recruiters hebben we een unieke brug geslagen.

Jumbo Supermarkten versterkt werving door lokale samenwerking met Volume Recruiters. Resultaat: hogere bezettingsgraad, meer instroom en blije collega’s! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Het gevolg? Tientallen nieuwe collega’s die ervoor zorgen dat onze locaties weer voldoende bezetting hebben. Zo konden winkels weer op de standaard openingstijden open en thuisbezorghubs hun bezorggebied uitbreiden. Collega’s zijn blij met deze samenwerking en reageren positief tijdens evaluaties. Zo positief, dat we de Volume Recruiters nog vaker gaan inzetten. Collega’s blij en klanten blij. En dat is toch waar we het uiteindelijk allemaal voor doen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Jumbo Supermarkten:

  • Imke Driessen
  • Kirsten Smits
  • Lotte Schrager
  • Lars Pouw
  • Noor Smit
  • Marijke Braakman
  • Ruben Backx

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners