Indeed: mobiel nog geen prioriteit

Bas van de Haterd Op 09 juli 2015 Gem. leestijd 2 min23x gelezen
Deel dit artikel:

job_search_indeed_nl_nlIndeed kwam vandaag met een persbericht. Recruitment via mobiel heeft nog geen prioriteit bij Recruiters. En dat terwijl op Indeed zelf inmiddels meer dan de helft van het verkeer (55%) via mobiel komt.

Onderzoek van Indeed onder 760 HR verantwoordelijke in Nederland en België gaf een toch wel schokkend beeld. Bijna 30% van de organisaties zag er ‘het nut niet van in’. Schokkend, omdat we weten dat het aantal mobiel goed toegankelijke sites laag is. Maar dit is dus niet enkel vanwege budget of prioriteit, maar ook omdat bijna 1/3 dus het nut er niet van in ziet!

Analytics

Een deel van de reden van deze niet aanwezige prioriteit ligt bij het ontbreken van cijfermatig inzicht. Indeed geeft aan dat slechts een klein deel vraagt waar de sollicitant vandaan komt. Nu is dat volgens mij niet de juiste manier, meten waar die vandaan komt is veel slimmer. Dat gebeurt ook (bijna) niet.

Zo heb ik recent bij een klant die een ‘social media strategie’ wilde voor recruitment aangeraden op basis van de analytics eerst een mobiele site te bouwen of de huidige site responsive te maken. De overgrote meerderheid van het verkeer vanuit social media was namelijk mobiel en het aantal mensen dat op een mobiele telefoon meteen afhaakte was veel hoger dan op de desktop site. Logisch, de site was mobiel niet goed toegankelijk.

Met dergelijke cijfers is budget krijgen voor een mobiele site natuurlijk makkelijker. Als je kan bewijzen hoeveel procent van je bezoek mobiel naar je site komt (bij Indeed 55%, ik zie bij andere sites meestal 25%-50% afhankelijk van de doelgroep) en je ziet hoeveel meer mensen afhaken (bounce ratio, tijd op site, aantal views per bezoek, etc) kan je bewijzen hoeveel geld je weggooit met het niet hebben van een mobiele website.

Mobiel = belangrijk

De conclusie is eenvoudig. Mobiel is belangrijk, maar dat is nog lang niet bij iedereen doorgedrongen. Het hoeft niet heel duur te zijn. Het rendement is meestal snel gemaakt en de cijfers zijn niet heel ingewikkeld boven water te halen.

Een goede recruitmentstrategie houdt rekening met de kanalen die de gebruikers willen inzetten. Dat is voor elke organisatie anders. De prioriteit voor mobiele toegankelijkheid ligt dus bij elke organisatie anders. Ik heb echter nog geen klant gehad waar de cijfers niet uitwezen dat het niet rendabel was. Zelfs in sectoren die als traditioneel gezien worden, zoals de zorg, of waar vooral oudere kandidaten op de site kwamen was de hoeveelheid afhakende mobiele bezoekers nog de moeite waard om in een mobiele site te investeren.

 

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.