Interactieve campagne gericht op de werving van Pedagogisch Medewerkers (inzending FairSterk)

In één maand met een beperkt budget ruim 70 kwalitatieve leads, minstens 10 sollicitanten en een conversiepercentage van 7,5% realiseren. Lees de hele case van FairSterk, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 23 maart 2024
Gem. leestijd 3 min 124x gelezen
Deel dit artikel:
Interactieve campagne gericht op de werving van Pedagogisch Medewerkers (inzending FairSterk)

Het werven van pedagogisch medewerkers is landelijk een enorme uitdaging. De schaarste is en blijft voelbaar en veel organisaties zitten met de handen in het haar hoe deze doelgroep te werven. Zeker wanneer de budgetten minimaal zijn. Zo ook bij Stichting Meander-Prokino. Eerder al hebben we vanuit FairSterk het employer brand van de stichting onder handen genomen. Middels deze campagne hebben we ze vervolgens ook ondersteund op het snijvlak van recruitmentmarketing.

Niet direct focussen op de sollicitant in een moeilijk te bewegen markt, maar het creëren van waardevolle interactie.

Het antwoord op hoe zij pedagogisch medewerkers kunnen aantrekken vonden we in een creatieve campagnestrategie. Niet direct focussen op de sollicitant in een moeilijk te bewegen markt, maar het creëren van waardevolle interactie rekening houdend met de latent werkzoekenden. Met als doel kwalitatieve leads te vinden waar de recruitmentafdeling opvolging aan kon geven om deze middels persoonlijke benadering te bewegen tot sollicitatie.

Interactieve quiz

Met het doelgroeponderzoek, concept en werkgeversmerk als basis, zijn we aan de slag gegaan met het verder ontwikkelen van de campagnestrategie. Belangrijke voorwaarde: binnen een campagnebudget blijven van slechts 2.000 euro. META bleek hierin het meest geschikt om in te zetten als kanaal. Omdat we in een eerder stadium de webtracking op de werkenbij-site van Prokino optimaal hadden ingericht, was een hoop data van eerdere bezoekers en sollicitanten beschikbaar. Deze data konden we (uiteraard geheel AVG-proof) inzetten om het META-algoritme van input te voorzien om op korte termijn zoveel mogelijk resultaat te halen.

Van hieruit konden we samen met het MarCom-team van Prokino aan de slag met het uitwerken en opzetten van de campagne en het advertentiemateriaal. Door leadgeneratie toe te passen in de vorm van een interactieve quiz werden ook contactgegevens van latent werkzoekenden verkregen. Gebruikers die interactie hadden gehad met de advertentie, de quiz of op de werkenbij-site kregen vervolgens middels retargeting vacatures te zien.

Wat was de impact van de case?

Van begin oktober tot midden november hebben we samen met Stichting Meander-Prokino de campagne gedraaid en geoptimaliseerd. Vanuit FairSterk hebben we op strategisch niveau de campagne aangestuurd en met diverse evaluatiemomenten de campagnes aangescherpt om het resultaat te verbeteren. Hieronder zetten we de cijfers op een rij:

  • Ruim 170.000 vertoningen op Facebook en Instagram
  • Meer dan 55.000 mensen bereikt in de regio van Huizen
  • Bijna 1.000 bezoekers op de website ontvangen
  • Zeker 76 kwalitatieve leads ontvangen vanuit de quiz
  • Minstens 10 sollicitanten
  • 27 euro per lead, 200 euro per sollicitant

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Voor kleinere organisaties is het in de huidige markt vaak een enorme uitdaging om zichtbaar en vindbaar te zijn voor potentieel talent. Zeker als het om lastige doelgroepen gaat zoals de Pedagogisch Medewerkers. We willen hiermee aantonen dat met kleine budgetten, een interactieve campagne en focus op latent werkzoekenden tóch resultaat bereikt kan worden.

Credits case

Vanuit Stichting Meander-Prokino hebben we samengewerkt met de HR- en communicatieafdeling; HR Manger: Petra Overdevest (Werving & Selectie Coördinator) en Lotte Sloot (Interne Communicatie & Marketing). Vanuit FairSterk heeft het creatieve team en de recruitment marketeer samen met Stichting Meander-Prokino de campagne vormgegeven en geoptimaliseerd.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners