iRecruit 2014: Cases L’Oréal en SAP

Martijn Hemminga Op 05 juni 2014
Gem. leestijd 3 min 1383x gelezen
Deel dit artikel:
iRecruit 2014: Cases L’Oréal en SAP

Vandaag is de eerste dag van iRecruit 2014 in de Amsterdam RAI. Een internationaal congres en beurs over recruitment en net als vorig jaar doet werf& verslag. In dit verslag over iRecruit lees je over de ochtend met cases van L’Oréal en SAP.

L’Oréal, are you in?

Frédérique Scavennec, Global VP of Talent Aquisition en Zvi Goldfarb, Head of the Talent Digital Lab vertellen over hoe Cosmeticaconcern L’Oréal haar talent eco system hebben georganiseerd. De nieuwe medewerker is een kameleon. Hij zij is het ene moment een geek, dan weer een harde werker, introvert persoon of teamplayer. Met je recruitment zul je hier op in moeten spelen als het gaat om doelgroepbenadering. Zo gebruikt L’Oreal technieken vanuit de e-commerce waarin kopers moeten worden engaged voor recruitment.

Content speelt hierbij en grote rol en daarvoor is er een klein contentteam. Dit team creëert content voor de recruitmentsite en social media zoals LinkedIn. De verhalen die het team creëert is veel meer dan alleen maar de EVP communiceren. Iedereen heeft een verhaal te vertellen. Van CEO tot medewerker op de werkvloer. Met 0 euro budget gebruikt L’Oreal onder meer Soundcloud waar medewerkers hun verhalen vertellen en de nieuwe zoekmachine Jelly om de interactie aan te gaan. Via een actief contentprogramma is het aantal volgers op LinkedIn in een jaar verdubbeld van 200.000 tot 400.000. Onder meer werd de campagne Are you in? (www.lorealareyouin.com) gelanceerd waarbij volgers in 140 tekens konden aangeven waar ze ‘in’ voor zijn (in van LinkedIn). Van internationaal tot intens. De campagne leverde meer dan 40.000 bezoekers op naar de site en uiteindelijk 400 kandidaten. Hieronder een video met een aantal inzendingen.

SAP: Good recruitment is hard

Matthew Jeffrey, Global Head of Talent Strategy & Innovation bij software bedrijf SAP AG begint met te stellen dat goed recruitment lastig is en slecht recruiten niet moeilijk. De kern is dat je weet wat je onderscheidt van de concurrentie. Je zult je als werkgever moeten verkopen aan potentiele kandidaten.

Daarnaast is het belangrijk om een goede strategie te hebben. Via workshop met medewerkers heeft SAP input gekregen hoe ze haar recruitment kan verbeteren. Van recruitmentsite tot inzet social media en verbeteren van het recruitmentproces. Maar er is ook gekeken naar intern doorgroeien, zodat medewerkers binnen SAP carrière kunnen maken.

Matthew Jeffrey van SAP
Matthew Jeffrey van SAP

Als het gaat om de professionalisering van het recruitmentteam kunnen vacaturehouders kiezen uit een menu van drie servicepakketten. Van standaard tot uitgebreide pakketten waarbij vacaturehouders moeten investeren. Om potentiele medewerkers te engagen wordt er gewerkt met content verspreiden via social media maar ook gamification.

Maar er valt nog genoeg te verbeteren zoals vacatureteksten vol met jargon en ook employee relationship management. SAP heeft een grote database met kandidaten, maar doet daar weinig mee. En ook de recruitmentsite wordt aangepakt en gaat binnenkort live. De nieuwe site is menselijker, heeft responsive design, meer contentgedreven en een beleving die is afgestemd op de verschillende doelgroepen. De bezoekers moeten echt een beleving krijgen op de site en die beleving heeft SAP ook doorgevoerd in het selectieproces. Het online assessment is geen saaie online vragenlijst, maar een interactief online programma met onder meer video, gamification en social media.

Tenslotte geeft Jeffrey aan dat hij een groot fan is van sourcing. SAP maakt veel gebruik van sourcing om de latente doelgroep te bereiken. Volgens Jeffrey is het raar dat de functie van sourcer als een startfunctie wordt gezien waarna mensen doorgroeien naar recruiter. Sourcing is het allerbelangrijkst binnen recruitment stelt hij.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners