iRecruit 2014: Google’s way of recruiting

Martijn Hemminga Op 05 juni 2014
Gem. leestijd 2 min 1539x gelezen
Deel dit artikel:
iRecruit 2014: Google’s way of recruiting

In dit derde en laatste verslag van de eerste dag van iRecruit 2014 vertelt Mary Hamershock in de afsluitende key note hoe Google haar recruitment heeft afgestemd op de strategie en cultuur. Ondanks dat ze niet het achterste van haar tong liet zien genoeg interessante insights. 

Ieder jaar het beste recruitmentjaar

Mary Hamershock is Global Head of Technical Staffing bij Google en begint te stellen dat Googlers, medewerkers bij Google, geïnspireerd moeten zijn om er te kunnen werk. Goed werkgeverschap is de basis dat medewerkers worden geïnspireerd wat weer zorgt voor innovatie. Google bestaat dit jaar 15 jaar en bestaat nu uit veel meer dan alleen de zoekmachine. Denk ook aan Android, Google+, Google Glass en Youtube. Ieder jaar tot nu toe was het beste recruitmentjaar als het gaat om aannames zegt Hamershock.

In 2004 kwam Google met een statement: Google is geen normaal bedrijf en zal dit ook niet worden. En tot de dag van vandaag beïnvloedt dit de manier van recruitment. Bijna alle beslissingen die Google maakt, ook op het gebied van HR en recruitment, zijn gebaseerd op wetenschap en data. Zo worden leidinggevenden door medewerkers beoordeeld op een 8-tal factoren en die input wordt gebruikt om leidinggevenden te trainen en te coachen op die punten waar het nodig is. Ook houdt Google van gestructureerde sollicitatiegesprekken zodat je data krijgt.

Door de grote groei van Google en de drukte bij recruitment (2.000.000 sollicitaties en 6.000 aannames) is er weinig nadruk gelegd in de candidate experience. De afgelopen jaren is een inhaalslag gemaakt en is het recruitmentproces verbeterd en wordt deze ieder kwartaal geëvalueerd. Denk aan

Recruitment is het belangrijkste wat Google doet. Google heeft geen vacaturehouders. Iemand mag nooit alleen iemand aannemen, dat wordt door een comité gedaan met medewerkers die niets met het team te maken hebben waar de persoon komt te werken. Binnen Google zijn meer dan 100 van dit soort comités.

Om recruitment te verbeteren zijn er hackatons georganiseerd. Interne kennissessies waar medewerkers met elkaar sparren. Binnen de ontwikkelaars is dit een standaard werkvorm, die recruitment heeft overgenomen. De wijze waarop Google werft is direct afgeleid van de strategie en de cultuur van Google oftewel nooit conventioneel.

Vrijdag

Vrijdag 6 juni dag 2 van iRecruit met meer verslagen op Werf-en.nl.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners