Klimaat belangrijk bij internationale carrièremove

Martijn Hemminga Op 17 juli 2010
Gem. leestijd 2 min 1190x gelezen
Deel dit artikel:

Niet alleen tijdens vakanties speelt het kimaat van het land een belangrijke rol. Ook wanneer wordt gekeken naar internationale arbeidsmobiliteit, blijkt dat het klimaat een belangrijke rol speelt voor Nederlanders. Dit blijkt uit het Global Talent Mobility Research van Intelligence Group en The Network.

Klimaat als internationaal beweegmotief voor Nederlanders
Van alle Nederlanders met interesse in een baan in het buitenland noemt 1 op de 5 het klimaat als een van de belangrijkste redenen in de keuze van land om in te werken. Daarmee bekleedt het klimaat de 6e plek van de elf redenen van internationale mobiliteit. Interessant is dat het aantal Nederlanders, dat het klimaat noemt als beweegreden om in het buitenland te willen werken, driemaal zo groot is dan bij de totale groep internationaal mobiele kandidaten. De aantrekkingskracht van het klimaat op Nederlanders is dus niet alleen groot wanneer het de keuze voor een vakantiebestemming betreft, maar ook bij het bewegen van Nederlanders op de internationale arbeidsmarkt.

Spanje favoriete bestemming bij klimaat als beweegmotief
De volgende tabel toont zowel de tien populairste bestemmingen voor alle Nederlanders met interesse in een baan in het buitenland, als de top 10 voor Nederlanders die het klimaat als reden hebben genoemd om naar een ander land te willen.

Tabel 1 – Voorkeursbestemmingen bij internationale arbeidsmobiliteit

Rang Nederlanders   Nederlanders + klimaat als beweegmotief  
1 Verenigde Staten 49% Spanje 59%
2 Verenigd Koninkrijk 45% Verenigde Staten 43%
3 Spanje 43% Italië 37%
4 Canada 41% Australië 37%
5 België 40% Frankrijk 37%
6 Australië 40% Canada 36%
7 Duitsland 38% Verenigd Koninkrijk 34%
8 Zwitserland 31% Zuid-Afrika 29%
9 Italië 31% België 28%
10 Frankrijk 31% Nieuw Zeeland 25%

Bron: Global Talent Mobility Research, Intelligence Group/ The Network, 2009/2010

Wanneer de voorkeursbestemmingen van beide groepen worden vergeleken, komt, voor hen die het klimaat belangrijk vinden, Spanje als grote winnaar uit de bus. Voor zes op de tien Nederlanders heeft Spanje het ideale klimaat indien zij in het buitenland willen gaan werken. Ook Italië en Frankrijk tonen een sterke toename in populariteit vergeleken met de gemiddelde internationaal mobiele Nederlander.

Dalers zijn het Verenigd Koninkrijk en België. Waar deze locaties voor de gehele groep met respectievelijk 45 en 40% behoorlijk populair zijn, neemt dit voor de groep die op zoek is naar een beter klimaat aanzienlijk af, met respectievelijk 11 en 12%.
Bron: Global Talent Mobility Research

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners