Krachtige vakantiebanencampagne: FAST / FORWARD (inzending Hago Zorg & Hago Nederland)

Krachtige recruitmentcampagne die in korte tijd duizenden activeert om aan de slag te gaan als vakantiekracht binnen een branche van helden. Lees de case van Hago Zorg & Hago Nederland die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2021.

Redactie Op 20 maart 2021
Gem. leestijd 4 min 712x gelezen
Deel dit artikel:
Krachtige vakantiebanencampagne: FAST / FORWARD (inzending Hago Zorg & Hago Nederland)

Omschrijving van de case

Elk jaar gaan de medewerkers van Hago Zorg en Hago Nederland op een welverdiende vakantie met een piek tussen juni en september. In een jaar waar COVID-19 domineerde en onze medewerkers in de frontlinie stonden van de pandemie was de vakantie hoognodig voor de eigen vitaliteit. Om te voorzien in deze behoefte was het noodzaak duizenden mensen te bereiken en te activeren om aan de slag te gaan binnen een branche van helden. Een branche met een krappe arbeidsmarkt, waar opeens heel Nederland over sprak. Hoe zorg je dan dat ruim 1.400 tijdelijke schoonmaakvacatures over het hele land worden ingevuld?

Hoe zorg je dat je ruim 1.400 tijdelijke schoonmaakvacatures over het hele land invult?

We bedachten een nieuw krachtig campagneplan dat aansloot bij de situatie en de beoogde doelgroep van jongeren tussen de 16 en 21 jaar. ‘FAST/FORWARD’ was de essentie. Deze zomer was alles anders. We spoelden vooruit naar het moment dat Nederland weer open kon. Nu investeren om straks weer los te kunnen. Met het werk binnen de schoonmaak kun je veel geld verdienen met als bijkomend voordeel dat de tijd snel gaat en je meer leert dan wanneer je op de bank blijft hangen.

Hero/Hub/Help-methode

Via de Hero/Hub/Help-methode pushten we de boodschap. We plaatsten korte video’s op onze socials: YouTube, Snapchat en Instagram. In de video’s stond één thema centraal, waarbij een vast stramien werd aangehouden en duidelijke call-to-actions naar voren kwamen, zodat de doelgroep getriggerd werd om te solliciteren. We koppelden daarbij humor, mysterie en snelheid aan een directe boodschap.

Het concept was zo goed doordacht, dat de doelgroep zich volledig kon verplaatsen in de rol van de hoofdpersoon. Door samen met leeftijdsgenoten van onze doelgroep persona’s op te stellen, hebben we dit bereikt. In plaats van te focussen op enkel de taken, werd de nadruk gelegd op de voordelen die het werk zou geven: genoeg geld verdienen, terwijl de tijd vliegt. Ondersteunend hieraan hebben we foto’s, GIF’jes en bijpassende content ingezet binnen de (betaalde) recruitmentmarketing-activiteiten die in lijn lagen met het campagnebeeld.

Wat was de impact van de case?

Onze medewerkers konden met een gerust hart op vakantie. En onze klanten in de vitale sectoren kregen optimale ondersteuning doordat honderden vakantiekrachten betekenisvol werk hebben geleverd. Zo hebben wij als werkgever enorme impact gemaakt. Wauw! Volgens de cijfers van Indeed waren wij de grootste werkgever als schoonmaakdienstverlener voor de nummer-1-vakantiebaan van 2020.

Via de socials hebben we met onze campagne ruim 2.800.000 views bereikt. Hieruit volgden 19.600 clicks naar onze website. In totaal hadden we 33.200 unieke bezoekers op onze website waarvan 20.000 de vacatures bezocht. En als resultaat 5.125 sollicitaties en 930 aangenomen vakantiekrachten waarmee we 98,8% hebben vervuld.

Met 558 aannames uit de doelgroep kunnen we zeggen dat we deze echt hebben weten te bereiken.

Met 558 aannames uit de doelgroep kunnen we zeggen dat we deze echt hebben weten te bereiken. Uit de evaluatie onder de vakantiekrachten komt de kracht van ons werkgeverschap naar voren. Zij beoordeelden hun vakantiebaan met een 7,8! Ook zijn 159 krachten na hun tijdelijke vakantiebaan in dienst gebleven.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het zou supervet zijn om een Werf& Award te winnen voor het harde werken in een korte onzekere periode. Voor alle betrokken partijen was het snel schakelen, bijsturen en opschalen om de dienstverlening in de cruciale sectoren draaiende te houden.

Voor alle betrokken partijen was het snel schakelen, bijsturen en opschalen.

De krachtige campagne plus de resultaten die we hiermee hebben behaald ontstijgen al onze verwachtingen. Dit legt een nieuwe fundamentele basis voor onze recruitmentstrategie. Er werd een hoop gevraagd van ieders flexibiliteit, en de spreekwoordelijke “niet lullen maar poetsen mentaliteit” was meer dan ooit voelbaar. We hebben het gewoon geflikt en hier zijn we apetrots op! Dit samen maakt dat de award een bekroning zou zijn voor de impact die wij als organisaties, maar vooral met elkaar, hebben gemaakt.

Credits case

We hebben het samen gedaan en de kracht van het collectief zijn impact laten creëren. Samen met Hago Zorg en Hago Nederland in een projectgroep waar vertrouwen is gegeven door onze moederorganisatie Vebego. Samen met ons digital agency: Walt Wonder Schmidt die voor ons de conceptualisatie plus de productie van de recruitmentcampagne en de daarbij horende content heeft verzorgd. Daarnaast hebben zij ook een deel van de recruitmentmarketingactiviteiten uitgevoerd.

We hebben het samen gedaan voor jullie. Zorgen voor een schoner Nederland van ons allemaal.

Samen met onze recruitmentafdeling die duizenden mensen persoonlijk hebben begeleid in nauwe samenwerking met Indeed en Connexys. Samen met alle vakantiekrachten die vol enthousiasme en ambassadeurschap hebben bijgedragen aan het resultaat. We hebben het samen gedaan voor jullie. Voor alle collega’s van Hago Zorg en Hago Nederland die dagelijks betekenisvol werk afleveren. Zorgen voor een schoner Nederland van ons allemaal. Deze award is voor jullie!

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners