Logistiek personeelstekort opgelost dankzij slimme campagne (inzending PROOF en Royal FloraHolland)

Campagne ‘Bloei op!’ met als doel logistiek medewerkers te werven is duurzaam, succesvol en heeft de gestelde KPI’s ruim behaald. Lees de hele case van PROOF en Royal FloraHolland, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 23 maart 2024
Gem. leestijd 4 min 97x gelezen
Deel dit artikel:
Logistiek personeelstekort opgelost dankzij slimme campagne (inzending PROOF en Royal FloraHolland)

Royal FloraHolland (RFH) kwam per dag gemiddeld 100 logistiek medewerkers tekort, waardoor de klant leveringen gemiddeld 100 minuten te laat ontving. Het grote tekort aan logistiek medewerkers raakte het primaire proces van het bedrijf. Royal FloraHolland had een wervingsbehoefte van 30 logistiek medewerkers per maand.

De campagne zet de voordelen van werken bij Royal FloraHolland centraal: vroeg beginnen, op tijd klaar, en ook nog eens lekker actief.

PROOF ontwikkelde daarom de wervingscampagne ‘Bloei op – met de leukste ochtendbaan van Nederland’. Deze sluit aan bij de eerder ontwikkelde EVP en het employer branding-concept ‘Groei mee’. De campagne zet de voordelen van werken bij Royal FloraHolland centraal: vroeg beginnen, op tijd klaar, en ook nog eens lekker actief. Zo draagt deze bij aan een duurzame en sterke van Royal FloraHolland op de arbeidsmarkt voor logistiek medewerkers. De ‘logistiek medewerker’ is zeer divers. Van studenten tot mensen met migratieachtergrond en gepensioneerden. Daar speelt de campagne op in door uiteenlopende huidige medewerkers centraal te zetten, te midden van een kleurige wereld van bloemen. Zij vertellen wat het werk bij Royal FloraHolland zo leuk maakt.

Breed ingezet

In samenwerking met mediabureau ZIGT heeft PROOF de campagne breed ingezet. Met onder andere digitale abri’s, socials ads, banners en video’s wordt verwezen naar de website deleuksteochtendbaan.nl. De site is op conversie gericht: geïnteresseerden kunnen de route naar Royal FloraHolland vanuit hun huis vinden en alvast hun nieuwe werkomgeving bekijken. En als dat bevalt, is de ‘Solliciteer nu’-button niet te missen! Deze website is het kloppend hart van de campagne: de pagina informeert, geeft verdieping en vertelt een eerlijk en positief verhaal. De campagne richt zich op de regio’s Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg.

Omdat Royal FloraHolland zo’n concreet wervingvraagstuk had, was het belangrijk de resultaten goed inzichtelijk te maken.

Omdat Royal FloraHolland zo’n concreet wervingvraagstuk had, was het belangrijk om de resultaten van de campagne goed inzichtelijk te maken. ZIGT verzamelde alle relevante inzichten – van de resultaten per kanaal en locatie tot de kwaliteit van sollicitanten, dit helpt PROOF, ZIGT en Royal FloraHolland regelmatig de actuele stand van zaken te evalueren en waar nodig bij te sturen.

Wat was de impact van de case?

Deze aanpak heeft geleid tot een zeer succesvolle campagne: in 2023 hebben 5.679 potentiële sollicitanten de speciale landingspage bezocht. Dit vertaalt door in 2.957 sollicitaties via de landingspage, waarvan uiteindelijk 597 mensen zijn aangenomen: gemiddeld 59 per maand (gedurende 2 maanden is de campagne minder ingezet wegens minder behoefte). Dit betekent dat het gestelde target is behaald.

De campagne gaat momenteel, wegens het grote succes, zijn derde jaar in. Sinds de start zijn er ieder jaar twee nieuwe medewerkers toegevoegd aan de materialen die ingezet worden, passend bij de behoefte van Royal FloraHolland aan meer aandacht voor een bepaalde doelgroep.

PROOF heeft ook een ambassadeursprogramma ontwikkeld om huidige medewerkers te betrekken in het vinden van nieuwe collega’s.

Naast de wervingscampagne, heeft PROOF een ambassadeursprogramma ontwikkeld om huidige medewerkers te betrekken in het zoeken (en vinden) van nieuwe collega’s. Banners op de werkvloer benadrukken de boodschap van de campagne en posters roepen medewerkers op sollicitanten aan te dragen tegen beloning. Door de zichtbaarheid van de campagne onder huidige medewerkers, geven teamleiders aan dat de trots en het groepsgevoel sterk is verbeterd.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Door het vroeg beginnen niet als een nadeel te zien, maar juist als een groot voordeel te positioneren, ontstond een vrolijke, positieve campagne. ‘Lekker verdienen in de ochtend en vrolijk vroeg naar huis.’ ‘Verdien als je huisgenoten slapen én heb tijd voor je studie.’ De positieve insteek wordt nog versterkt door de materialen die opvallen door hun kleurigheid en dynamiek.

De positieve insteek wordt versterkt door de materialen die opvallen door hun kleurigheid en dynamiek.

Daarnaast wordt de nadruk gelegd op het actieve aspect van werken bij Royal FloraHolland. Als logistiek medewerker heb je lol, blijf je gezond en ben je constant in beweging. Dit idee wordt visueel ondersteund door de medewerkers die behendig – en met een grote glimlach – op verschillende voertuigen door het magazijn racen. De tweetaligheid (Nederlands en Engels) zorgt voor het aanspreken van de breedst mogelijke populatie binnen de gestelde doelgroepen. In een lastige markt (logistiek medewerkers) in een lastige regio (omgeving Schiphol) heeft deze campagne gezorgd voor een continue instroom van nieuwe medewerkers.

Royal FloraHolland

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • PROOF: Sascha Becker, Annemiek de Kramer, Gonneke van Zutphen
  • Zigt: Marcella van Velzen, Bob Mosch, Niek van Gent
  • Creatie: Martijn de Vreeze, Rob van Netburg, Marije Rebel
  • Productie: Fotoformation

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners