Lotte Konieczek (Jumbo): ‘We krijgen de beste mensen niet zomaar in onze schoot geworpen’

Of het nu gaat om bijbaners voor in de winkels of dc’s, of om IT-specialisten voor de Jumbo Tech Campus, bij de werving is de concurrentie nog altijd ‘enorm’, zegt Lotte Konieczek. Wat doet Jumbo allemaal om zich daarbij te onderscheiden?

Peter Boerman Op 11 september 2020
Gem. leestijd 5 min 1221x gelezen
Deel dit artikel:
Lotte Konieczek (Jumbo): ‘We krijgen de beste mensen niet zomaar in onze schoot geworpen’

Awareness, aandacht, actie. Dat zijn de drie A’s die Jumbo hanteert om elke dag de doelgroep te overtuigen, vertelt Lotte Konieczek, Manager Recruitment & Employer Branding bij de gele supermarktketen uit Veghel. ‘Natuurlijk kun je bij ons niet elke dag over een wipe-out-baan met je collega’s of verstoppertje spelen in de winkel, zoals influencers Bram Krikke en Stefan de Vries doen in onze nieuwe videocampagne. Maar je kunt als medewerker wel meedraaien in een videocampagne. En ook dat laat zien hoe tof het is om bij Jumbo aan de slag te gaan.’

‘Het gaat ons niet om méér sollicitanten, maar juist om: betere kandidaten.’

lotte konieczakEn dat is nodig ook, aldus Konieczek. Of het nu gaat om bijbaners voor in de winkels, logistiek en distributiecentra of om IT-specialisten voor de Jumbo Tech Campus, voor de supermarktketen is de concurrentie om talent nog steeds ‘enorm’, zegt ze. ‘We weten daarom dat we iets anders moeten doen dan de concurrentie om de juiste mensen aan te trekken. Het gaat ons daarbij niet om méér sollicitanten, maar juist om: betere kandidaten. We vinden het belangrijk dat kandidaten beseffen waar ze op solliciteren en dat ze uiteindelijk ook plezier hebben in hun werk. We zoeken áltijd nieuwe, servicegerichte collega’s met een geel hart. Zeker met onze groeiambities.’

Onderscheiden voor bijbaners

Konieczek is donderdag 1 oktober een van de sprekers op Werf& Live. Samen met Marlie Dierkens Schuttevaer, HR-manager bij Action, zal ze ingaan op wat er allemaal bij komt kijken als je véél kandidaten moet zien te werven. Tegen welke specifieke uitdagingen loop je dan aan? Hoe ga je in zo’n geval om met diversiteit? En hoe weet je voor bijbaners je te onderscheiden?

Eerder dit jaar trok Jumbo veel bekijks met de inzet van hologrammen in 80 winkels.

Bij Jumbo hebben ze met name voor dat laatste al veel ervaring. De ‘Wipe Out Challenge‘ tussen influencers Bram Krikke en Stefan de Vries, onder leiding van scheidsrechter Peter ‘Lumberjack’ Aerts, is daarvan het meest recente voorbeeld. Maar eerder dit jaar trok de keten ook al veel bekijks met de inzet van hologrammen in 80 winkels, om ‘eens even extra te benadrukken dat wij hard op zoek zijn naar bijbaners!’

De menselijke factor

Volgens Konieczek laten beide voorbeelden goed zien ‘hoe Jumbo te werk gaat’. ‘Het gaat ons vooral om het plezier hebben in het werk. En dat mag ook doorschemeren in de verschillende campagnes.’ In de continue zoektocht naar de beste kandidaten, kan de keten het zich namelijk niet veroorloven af te wachten tot mensen zich melden, zegt ze. ‘We hebben niet de illusie dat we zomaar de beste mensen in onze schoot geworpen krijgen. Daar moeten we in investeren.’

‘We kijken constant naar de doelgroep: what’s in it for them? Daar spelen we dan op in.’

En daarbij bedoelt ze met dat ‘investeren’ overigens niet in geld, maar juist in de menselijke factor. ‘We kijken constant naar de doelgroep: what’s in it for them? Daar spelen we dan zo goed mogelijk op in. We kunnen heel veel vanuit ons team bedenken, maar uiteindelijk draait het er wel om de doelgroep te bereiken en te begrijpen wat zij verwachten. De campagnes die we voor verschillende doelgroepen maken, toetsen we daarom ook altijd bij de doelgroep zelf. Dat werkt enorm goed.’

jumbo lotte koniezacek op werf& live

Liever niet via WhatsApp

De wensen van de doelgroep analyseren is voor Jumbo een belangrijke troef in de werving van medewerkers, aldus de manager Recruitment & Employer Branding. En dat gaat verder dan af en toe vragen wat er speelt onder medewerkers. Jumbo pakt het breder aan en zet in op steekproeven, kwalitatieve onderzoeken en adviesraden. Wat levert dat allemaal op?

‘Jongeren kozen veel minder voor solliciteren via WhatsApp dan we verwachtten.’

‘We hebben bijvoorbeeld laatst met behulp van onze IT-collega’s een mock up-website gebouwd om te kijken waar jongeren nu echt behoefte aan hebben tijdens het sollicitatieproces. Daaruit bleek onder meer dat ze allemaal klikten op het ‘ouderwetse’ en traditionele sollicitatieformulier. Zij kozen er veel minder voor om te solliciteren via WhatsApp. Dat kwam te dichtbij hun privéleven, terwijl wij aanvankelijk dachten dat ze dat juist fijn zouden vinden. Dat hadden we nooit geweten zonder dit onderzoek, het gaf ons nieuwe inzichten. Het laat ook zien hoe belangrijk het is om te luisteren naar je doelgroep’, legt Konieczek uit.

Unaniem gekozen

Jumbo overweegt wel gebruik te maken van WhatsApp op hun nieuwe werkenbij-site, maar dan vooral als aanvulling. Ander voorbeeld van het doelgroepdenken is volgens Konieczek de campagne met Bram Krikke. ‘Hij is heel populair bij de doelgroep van jongeren. Dat werd meteen duidelijk toen we de doelgroep feedback vroegen met voorbeeldcampagnes. Ons Jumbo Recruitment & Employer Branding team dacht dat een van de andere mogelijkheden eruit zou komen. Maar het jongerenpanel koos unaniem voor Bram.’

‘We zagen meteen een behoorlijke stijging in het aantal sollicitaties op bijbanen.’

Die keuze pakt uiteindelijk ook heel goed uit, zegt ze. ‘Want we zagen meteen een behoorlijke stijging in het aantal sollicitaties in het algemeen en met name op bijbaanvacatures. We weten nog niet of dit ook daadwerkelijk betere sollicitaties zijn, maar we durven wel te concluderen dat door het stijgende aantal views en websitebezoekers en door het stijgende aantal sollicitaties de campagne een positieve bijdrage levert aan ons employer brand. En daar deden we het tenslotte allemaal voor.’

Tijd voor de volgende stap

Volgens Konieczek is het nu zaak om ‘de volgende stap’ te zetten, zodat de doelgroep ook weet hoe het is om bij Jumbo aan de slag te gaan en daardoor nog sneller overgaat tot actie: solliciteren. ‘Een ludieke actie is leuk voor de aandacht, maar uiteindelijk draait het natuurlijk wel om het werk dat gedaan moet worden. De bijbanen zijn bij elke retailer veelal hetzelfde, het salaris ook, dus we vinden het belangrijk dat we laten zien dat mensen plezier hebben in hun werk en wat er achter de schermen gebeurt.’

‘We vinden het belangrijk om te laten zien wat er achter de schermen gebeurt.’

Bij Jumbo, daar gebeurt het, onderstreept Konieczek nog maar eens. ‘En we zullen ons de komende tijd daarom blijven focussen op wat het werken bij Jumbo tot de leukste (bij)baan van Nederland maakt. Wij willen laten zien dat je bij ons niet alleen terecht kunt voor de leukste boodschap, maar ook voor de leukste (bij)baan.’

Meer weten?

Recruitmentmanager van Jumbo Lotte Konieczek-Sommerdijk maakt dit jaar haar opwachting op Werf& Live, om daar te vertellen over de ins en outs van volumerecruitment. En via een (gratis) live stream kan iedereen erbij zijn! Meld je dus hier (gratis) aan om het helemaal te horen.

Lees ook

 

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners