Mix van klassieke en moderne werving voor een inclusief resultaat (inzending BKV en GGz Breburg)

Krachtige mix van persoonlijk en online recruitment. BKV werft teamleiders voor GGz Breburg; focus op inclusiviteit, snelheid, deskundigheid en kwaliteit! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 25 maart 2024
Gem. leestijd 4 min 134x gelezen
Deel dit artikel:
Mix van klassieke en moderne werving voor een inclusief resultaat (inzending BKV en GGz Breburg)

Samen het sterkst in mentale gezondheid: dat is de strategische koers van GGz Breburg. Om die koers te varen moet zorg en cliëntvraag nog beter op elkaar afgestemd worden met behulp van een nieuwe organisatiestructuur. Het management blijft intact terwijl een nieuwe operationele laag voor meer balans moet zorgen. Deze laag bestaat uit 40 teamleiders die verantwoordelijk zijn voor een optimaal teamresultaat en ontwikkeling van individuele zorgprofessionals.

Gezien het korte tijdpad van 10 weken en de hoeveelheid vacatures moet het sollicitatieproces laagdrempelig en efficiënt zijn.

Deze case gaat over de externe werving van teamleiders door BKV, arbeidsmarktspecialist in de zorg. De interne werving verzorgt GGz Breburg zelf. Gezien het korte tijdpad van 10 weken en de hoeveelheid vacatures moet het sollicitatieproces laagdrempelig en efficiënt zijn en een brede doelgroep bereiken. Dit is cruciaal voor het succes van de wervingscampagne, waarin persoonlijke competenties en ervaring met coachend leidinggeven de belangrijkste selectiecriteria vormen. Branche-ervaring en opleiding zijn hieraan ondergeschikt.

De uitdaging is om deskundigheid en kwaliteit hand in hand te laten gaan met snelheid en inclusiviteit. Onze gekozen aanpak is een marketingcampagne gecombineerd met game based assessments van IVY Works en persoonlijke STARR-gesprekken door BKV-consultants. Een krachtige mix van klassieke en moderne werving- en selectiemiddelen.

De uitdaging is om deskundigheid en kwaliteit hand in hand te laten gaan met snelheid en inclusiviteit.

Die marketingcampagne bestond uit organische content gericht op het post & pray-principe én social advertising, getarget op 45 kilometer van de locaties in Tilburg en Breda, via diverse kanalen. Door gericht niet te sourcen binnen specifieke doelgroepen vergroten we de pool van sollicitanten. Alle geïnteresseerden krijgen de kans om het game-based assessment van IVY Works te maken, afgestemd op de vereiste mix van must-have en nice-to-have-competenties. Dit zorgt voor een objectieve en inclusieve selectieprocedure. Hedendaagse werving, als je het ons vraagt.

Wat was de impact van de case?

De tekorten binnen de zorg zijn een groot maatschappelijk probleem. De aanpak biedt iedereen die een carrière in de gezondheidszorg ambieert een gelijke kans om in te stromen. Geen cv of motivatiebrief, maar een game-based assessment bewijst per kandidaat de match met de must-have en nice-to-have competenties. Die impact was duidelijk te merken bij de 120 sollicitanten:

  • ‘Ik had hier never-nooit-niet aan tafel gezeten als ik op mijn cv was beoordeeld’ – hoofdconducteur
  • ‘Wat fijn dat ik geen sollicitatiebrief hoef te schrijven, ik ben beter in persoonlijke connectie dan mezelf op papier verkopen’ – zorgmanager gehandicaptenzorg

‘Ik had hier never-nooit-niet aan tafel gezeten als ik op mijn cv was beoordeeld’

Consultants van BKV selecteerden op basis van game-based resultaten ruim 40 kandidaten voor een STARR-gesprek:

  • ‘Wat een verrassende aanmeldingen. Er zitten sollicitanten tussen die ik op cv niet meteen had uitgenodigd’ – Mike Dekkers, BKV consultant
  • ‘Deze procedure is sneller dan normaal, terwijl we toch de persoonlijke verbinding waarborgen die ik belangrijk vind’ – Eveline van den Bos, BKV consultant

13 teamleiders van buiten de organisatie tekenden een arbeidsovereenkomst met GGz Breburg.

  • ‘Het was echt een nieuwe manier van werven waarbij we de standaard motivatiebrief hebben losgelaten en op een andere manier hebben gescreend. Het verraste ons dat deze combinatie van een online tool en de persoonlijk gesprekken van BKV zulke goede resultaten heeft opgeleverd’, aldus GGz Breburg.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case moet een Werf& Award winnen, omdat we hebben bewezen dat mensen van buiten de zorgbranche van toegevoegde waarde kunnen zijn. Het game-based assessment en een persoonlijk STARR-gesprek vervingen de traditionele selectie op basis van cv en brief en zo hebben we extra mensen laten instromen in de zorgsector. Een deeloplossing voor de arbeidsmarkttekorten in de zorg.

Bovendien hebben we laten zien dat het gebruik van nieuwe wervingsmethoden niet ten koste gaat van snelheid en kwaliteit. Aan de andere kant blijken klassieke, minder populaire wervingsmethoden nog steeds effectief te zijn. Deze manier van werven met de focus op inclusiviteit, snelheid, deskundigheid en kwaliteit verlaagt de drempel voor iedereen die wil instromen in de zorg en niet meteen de juiste vinkjes of certificaten bezit.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners