MTA solliciteert bij jou (inzending MTA Group)

Wij draaien de rollen om en solliciteren bij de kandidaat. Met een creatieve knipoog interesseren we kandidaten in de werkervaring en competenties van MTA. Lees de hele case van MTA Group, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2022.

Redactie Op 31 maart 2022 Gem. leestijd 3 min264x gelezen
Deel dit artikel:
MTA solliciteert bij jou (inzending MTA Group)

Omschrijving van de case

Door de krapte op de arbeidsmarkt zien kandidaten door het bomen het bos niet meer. Overal zijn vacatures te vinden en is een capaciteitstekort. Vooral in onze wereld van de hightech. Dit lijkt op eerste oog een luxe, maar dit maakt het voor kandidaten juist moeilijk om iets te vinden dat goed bij hen past. Door juist hierop in te spelen op een oprechte manier die bij ons past, laten we zien dat we in staat zijn om ons in te leven in de doelgroep en gaan we een connectie aan met mensen. Als resultaat ontstaat er een kwalitatieve match in plaats van dat we met korte termijn acties zoveel mensen proberen te bereiken.

Zo kunnen wij als relatief klein bedrijf opvallen tussen al het recruitmentgeweld van de grote hightechbedrijven.

Zo kunnen wij dus als relatief klein bedrijf toch opvallen tussen al dat recruitmentgeweld van de welbekende grote hightechbedrijven. Want een engineer die ‘op zijn plek zit’, die moet je niet lastigvallen en hem moeite laten doen. Die moeten we met een creatieve knipoog interesseren in de werkervaring en competenties van MTA. Daarom hebben wij de rollen omgedraaid en solliciteren bij de kandidaat. In plaats van om het cv te vragen van een kandidaat hebben wij het cv van MTA als bedrijf opgesteld. Het idee en creatieproces van het cv hebben we verwerkt in een leuk filmpje en gebruiken we als trigger om ons cv te downloaden.

Speciale actiepagina

Op een speciale actiepagina kon het cv gedownload worden. Kandidaten konden op deze pagina zelf aangeven of wij als MTA zijnde op gesprek mogen komen.
Op LinkedIn is de video viraal gegaan en heeft enorm veel reacties opgeleverd. Er zijn meerdere kandidaten geweest die puur uit interesse ons uitgenodigd hebben voor een gesprek.

Op LinkedIn is de video viraal gegaan en heeft enorm veel reacties opgeleverd.

Ook intern hebben we de campagne gelanceerd en eigen collega’s deelgenoot gemaakt van de video. De campagne is een samenwerking tussen HRD, Corporate Communication en het bureau RVS marketing. Gezamenlijk hebben we het concept uitgewerkt en de campagneflow opgezet. De case heeft inmiddels als veel interesse gewekt en wordt bij diverse marketing en HR-events gepresenteerd als praktijkcase.

Wat was de impact van de case?

De campagne heeft positief bijgedragen aan de merkbeleving van MTA. De behoefte van kandidaten om zonder vacature gewoon ergens een kijkje te nemen is bevestigd doordat we veel reacties en bezoeken hebben gehad bij MTA zonder dat er voor hen een concrete vacature beschikbaar is. Op LinkedIn heeft de post 57.000 impressies opgeleverd en is de video 27.000 keer bekeken. 569 personen hebben de moeite gedaan te reageren en dat heeft vele mooie reacties opgeleverd. Zoals:

  • “Grappig, maar ook slim bedacht!”
  • “Dit is buiten de kaders treden! Super filmpje!”
  • “Mooie out-of-the-box en originele manier van personeelswerving!”
  • “MTA snapt dat het in deze arbeidsmarkt anders moet! Slim en leuk gedaan, complimenten!”

Vanuit alle kanalen (socials posts, advertenties en eigen website) hebben er 2.000 mensen doorgeklikt naar de actiepagina, 34 kandidaten hebben contactgegevens achtergelaten en 11 mensen hebben ons daadwerkelijk uitgenodigd voor een gesprek. Uit de campagne hebben we 2 personen kunnen aannemen. Voor de beeldvorming; MTA heeft ongeveer 100 fte en gemiddeld zo’n 4 openstaande vacatures.

Uit de campagne hebben we 2 personen kunnen aannemen.

Na de lancering van de video hebben we korte video-‘snippets’ ingezet op LinkedIn. Door ze te gebruiken in LinkedIn-advertenties hebben we heel gericht specifieke doelgroepen kunnen targetten. Met een paar honderd euro hebben we de campagne extra onder de aandacht gebracht van potentiële kandidaten van moeilijk te vervullen functies. De video zetten we nog steeds in als we kandidaten benaderen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In een zeer competitieve hightech markt hebben we als kleine speler kunnen opvallen door een creatieve en authentieke campagne neer te zetten. Met een klein team en een klein budget (10k) hebben we impact kunnen maken en resultaat opgeleverd. Tegelijkertijd willen we een beweging creëren waarin zenden van informatie niet meer de standaard is, maar juist het kunnen kijken vanuit de beleving van de kandidaat moet de standaard worden. Dit alles om een echte connectie te maken en collega’s te vinden die goed bij onze cultuur en manier van samenwerken passen.

Wij hebben tot op de dag van vandaag profijt van de campagne in het recruitmentproces.

Wij hebben tot op de dag van vandaag profijt van de campagne in het recruitmentproces. Onze talentpool is uitgebreid, onze naamsbekendheid vergroot en de campagne wordt nog steeds ingezet om kandidaten te werven voor MTA.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Bianca Louwers – HD advisor
  • Jean-Pierre Noten – Corporate Communication Manager

Extern:

  • RVS Marketing
  • Marc-a-thing

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS