NBA Impact Challenge 2021 – Accountancy, iets voor jou? (inzending Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants)

Een campagne met een groot en effectief bereik die jongeren informeert over en enthousiasmeert voor het accountantsberoep. Lees de hele case van Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2022.

Redactie Op 29 maart 2022
Gem. leestijd 4 min 338x gelezen
Deel dit artikel:
NBA Impact Challenge 2021 – Accountancy, iets voor jou? (inzending Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants)

Omschrijving van de case

Uit onderzoek blijkt dat jongeren vaak een negatief en eenzijdig beeld van het accountantsberoep hebben. Zij hebben in de meeste gevallen beperkte kennis over het beroep en zijn mede daardoor niet erg enthousiast over een toekomst in de accountancy.

Uit onderzoek blijkt dat jongeren vaak een negatief en eenzijdig beeld van het accountantsberoep hebben.

De Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) heeft daarom – in samenwerking met Soapbox – de NBA Impact Challenge ontwikkeld. Deze is in 2021 gepresenteerd aan ruim 2.500 deelnemers verspreid over Nederland. Deze challenge richt zich op havo/vwo-scholieren bovenbouw en eerste- en tweedejaars hbo-/wo-studenten in de economische studierichtingen. Het doel van deze campagne is om jongeren te laten zien hoe aantrekkelijk en maatschappelijk relevant het beroep is en hen in de customer journey van awareness naar de consideration en action-fases te krijgen door een opleiding tot accountant te gaan volgen.

nba colleges

Interactieve colleges

Door middel van interactieve off- en online colleges met jonge accountants uit het werkveld (NBA-Ambassadeurs) kregen de deelnemers eerst een korte kennismaking met het beroep. Hierna kropen ze zelf in de rol van accountant aan de hand van een casus die aansloot op hun belevingswereld. Hun taak was om Bart en Nina van adviezen te voorzien en te ondersteunen bij het runnen van hun startende bedrijf; een duurzaam schoenenmerk genaamd Fresh or Ganic. In een periode van meerdere maanden werkten zij samen met de ambassadeurs in een voor hen ontwikkelde digitale leeromgeving verder aan de casus.

Zes teams in de categorieën havo, vwo en hoger onderwijs verdienden uiteindelijk een finaleplek.

Zes teams in de categorieën havo, vwo en hoger onderwijs verdienden uiteindelijk een finaleplek waarin Nina met een nieuw vraagstuk voor de finalisten kwam. Zij werden beoordeeld door een jury bestaande uit topaccountants en per categorie werd één team gekroond tot winnaar. Naast de challenge werd er ook awareness gecreëerd door middel van een social campagne, waarbij jongeren op basis van hun leeftijd en interesses content te zien kregen en actuele onderwerpen zoals duurzaamheid werden uitgelicht.

Wat was de impact van de case?

Bereik van Challenge

  • 2.678 deelnemers (doel: 2.500)
  • 765 teams (doel: 700)
  • 65 onderwijsinstellingen (doel: 65)
  • 83 ambassadeurs (doel: 80)
  • 997 views finale (doel: 400)

Digitaal bereik van Challenge

  • 61.342 sessies op website (doel: n.v.t.)
  • 3.959.636 weergaven socials (doel: 1.000.000)
  • 0,29 euro cost-per-click (doel: <€ 0,50)

De doelstellingen met betrekking tot het bereik vertellen natuurlijk niet het hele verhaal. Om écht de impact van de campagne te meten, hebben we dit jaar ook gekeken naar de effecten van de campagne op de doelgroep:

Impact van Challenge

  • 48,58% stijging gemiddelde kennis onder deelnemers over vakgebied accountancy (doel: 10%)
  • 31,16% stijging deelnemers die de studie of het beroep aantrekkelijk tot zeer aantrekkelijk vinden klinken (doel: 10%)
  • 27,81% stijging deelnemers die hoge tot zeer hoge intentie hebben om de studie te volgen of het beroep uit te oefenen (doel: 10%)

(Onderzocht onder 1.531 respondenten voor de kick-off (0-meting) en voorafgaande aan selectie finale (1-meting))

Het resultaat? Een zeer effectieve campagne met een groot fysiek en digitaal bereik. Doordat we de campagne voor en door de doelgroep hebben ontwikkeld, maximaliseren we de positieve impact die we via verschillende kanalen genereren. Daarnaast nemen we de learnings uit de kwantitatieve en kwalitatieve input mee in de doorontwikkeling van de campagne.

 

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Na het succes van vorig jaar hebben we dit jaar stappen gezet om de effecten van de campagne beter inzichtelijk te krijgen. Daarnaast richt de campagne zich op employer branding, maar indirect ook op andere belangrijke thema’s die nu en in de toekomst binnen het beroep spelen. Denk hierbij aan de rol van de accountant voor de MKB-ondernemer, duurzaamheidsverslaggeving en ethische dilemma’s.

De campagne heeft ook invloed op de trots en betrokkenheid binnen de beroepsgroep.

De campagne heeft ook invloed op de trots en betrokkenheid binnen de beroepsgroep. Waar voorheen nog gezocht moest worden naar ambassadeurs, komen de accountants nu naar ons toe om te vragen of zij iets voor deze campagne kunnen betekenen. Ook binnen het onderwijs is er groot draagvlak voor de Challenge. Zo wordt deze door 85% van de docenten aanbevolen aan collega’s. We zijn ontzettend trots op de impact van deze campagne en zouden het fantastisch vinden als de hechte samenwerking tussen de NBA, Soapbox, ambassadeurs, kantoren en het onderwijs wordt beloond als arbeidsmarktcampagne van het jaar!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

NBA

  • Erica Looren de Jong – Hoofd communicatie
  • Judith Lieverse – Senior communicatieadviseur
  • Lukas Burgering – Manager externe communicatie

Soapbox

  • Max Doomernik – Projectmanager
  • Aimée Ploumen – Projectcoördinator
  • Luc Lebens – Directeur

In co-creatie met:

  • Klankbordgroep bestaande uit jongeren in de gedefinieerde doelgroepen
  • Denktank bestaande uit accountants, recruiters, en docenten accountancy
  • Pool van NBA-Ambassadeurs

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners