Nederlandse zorginstelling bekendmaken in België om talent aan te werven (inzending Tragel)

We hebben een Nederlandse organisatie met een uniek creatief concept gepositioneerd op de Vlaamse arbeidsmarkt om begeleiders aan hen te binden. Lees de hele case van Tragel, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2022.

Redactie Op 31 maart 2022 Gem. leestijd 3 min135x gelezen
Deel dit artikel:
Nederlandse zorginstelling bekendmaken in België om talent aan te werven (inzending Tragel)

Omschrijving van de case

Hoe overtuig je Vlaams zorgpersoneel om in Nederland te gaan werken voor een organisatie die zij niet kennen? Dat is de vraag die wij bij EN HR Solutions kregen van Tragel, een Nederlandse zorgorganisatie. Zij zoeken namelijk het hele jaar door naar begeleiders in de gehandicaptenzorg. En om de instroom te vergroten zoeken ze die nu ook in België.

Als we je vragen om níet aan een roze olifant te denken, dan denk je aan een roze olifant.

Ons antwoord op deze complexe vraag schuilt in het bekendste voorbeeld van framing. Als we je vragen om níet aan een roze olifant te denken, dan denk je aan een roze olifant. In onze arbeidsmarktcampagne hebben we verder gebouwd op dit concept. We spelen in op de mogelijke positieve of negatieve associaties die de doelgroep heeft door hen te laten inzien dat er meer voor- dan nadelen zijn aan werken in Nederland.

werken bij tragel

Twijfels, vooroordelen en vragen

Dit hebben we gedaan door de doelgroep te bevragen welke twijfels, vooroordelen en vragen zij hebben. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar de juiste antwoorden. Maar in plaats van dit zelf te gaan verkondigen hebben we voor de meest authentieke oplossing gekozen – en Dries het gezicht van de campagne laten worden. Dries werkt als specialistische begeleider bij Tragel. Zo vertelt een Vlaming waarom hij graag in Nederland werkt.

In de campagne vertelt Vlaming Dries waarom hij graag in Nederland werkt.

Uiteindelijk hebben we een landingspagina gemaakt, de vacatures en de brochure over grensarbeid herschreven naar het Vlaams. Ook hebben we verschillende soorten campagnemateriaal gemaakt. Denk hierbij aan banners voor kanalen zoals Facebook en Instagram (omdat de doelgroep zich daar bevindt), maar ook voor Google Display om mensen die al een keer op de website van Tragel zijn geweest te achtervolgen met extra advertenties. Voor LinkedIn hebben we banners gemaakt met 1 specifiek doel: het downloaden van de brochure, omdat we hier dieper in het onderwerp konden duiken. Tot slot hebben we ook sociale media updates en banners voorzien die Tragel op hun kanalen kon posten om zo het interne engagement te vergroten en de campagne te ondersteunen.

Wat was de impact van de case?

De kwalitatieve impact van de case is:

  • We hebben onderzoek gedaan naar de doelgroep en achterhaald waarom een Vlaming wel/niet in Nederland zou willen werken.
  • Op basis van die input hebben we een unieke positionering voor Tragel op de Vlaamse arbeidsmarkt ontwikkeld.
  • We hebben een ‘tijdloze’ landingspagina gemaakt die Tragel heeft geïntegreerd in hun website om Vlamingen aan te spreken.
  • We hebben content (video, foto’s, vacatures en een brochure) gemaakt die zich specifiek richt op de Vlaming die overweegt om in Nederland te gaan werken.
  • De interne betrokkenheid hebben we vergroot en we hebben ambassadeurs gecreëerd door ons onderzoek en door wekelijkse (sociale media) updates te voorzien.
  • We hebben campagne gevoerd en de (Vlaamse) begeleider aan Tragel gebonden.

De kwantitatieve impact van de case is tot nu toe (campagne loopt nog) is:

  • 645.000 views op Facebook en Instagram en een CTR van 4%
  • 2.000% meer bereik op Facebook
  • 186% meer Facebookpagina-bezoeken
  • 5.200% meer bereik op Instagram
  • 154% meer Instagramprofiel-bezoeken
  • 55 nieuwe volgers op Facebook.
  • 2 miljoen views via Google Display en een CTR van 0,25%
  • 35.000 hebben onze video op YouTube gezien
  • Een CTR van 0,75% op LinkedIn
  • 33 downloads van de brochure
  • 30.000 unieke websitebezoekers
  • 1.30 min gemiddelde tijd op de website
  • 3 sollicitaties

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

  • Campagne voor een gekend knelpuntberoep.
  • Bijkomende uitdaging van naamsbekendheid in een ander land.
  • Een campagne over de grens voor een Nederlandse organisatie.
  • Moeilijke sector om echt onderscheidend te zijn omwille van CAO.
  • Creatieve oplossing om een nieuwe ‘vijver van talent’ aan te boren.
  • Verschillende media en kanalen zijn ingezet met een beperkt budget.
  • Hoge exposure van de campagne en grote stijging in bezoekers op sociale media en website
  • Een externe campagne die gedragen wordt door eigen medewerkers.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Vanuit Tragel:

  • Susan Raats (HR-manager)
  • Eline van Mullem (communicatiemanager)
  • Erise van de Poele (recruiter)
  • Dries Thierens (begeleider)

Vanuit EN HR solutions:

  • Lodi Planting (Employer branding specialist)
  • Lisanne Willemsen (UX visual designer)
  • Alona Gontcharenko (Campagne manager)

Extern

  • Nedbase (integreren van landingspagina op website Tragel)

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS