Over de employer-branding-campagne van Nespresso (inzending Greenhousegroup)

De competenties van échte Nespresso-medewerkers ingezet om nieuwe leuke collega’s te bereiken. Lees de hele case van Greenhousegroup, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2022.

Redactie Op 22 maart 2022
Gem. leestijd 4 min 445x gelezen
Deel dit artikel:
Over de employer-branding-campagne van Nespresso (inzending Greenhousegroup)

Omschrijving van de case

AANLEIDING

We zijn continu op zoek naar nieuwe medewerkers in onze boutiques, callcenters, warehouses én natuurlijk ons hoofdkantoor. Om ervoor te zorgen dat potentiële medewerkers die écht bij ons passen Nespresso gaan overwegen, zijn we gestart met een hyperlokale en dynamische employer branding-campagne.

We verkopen geen producten bij Nespresso, maar we vertellen een verhaal.

DATA & INSIGHTS

Eerst hebben we in kaart gebracht wie wij zijn als werkgever (intern) en hoe we worden gezien van buitenaf (extern, perceptie). We gebruikten onze internationale Employer Value Proposition, verzamelden data over de markt en hebben natuurlijk veel interviews afgenomen bij medewerkers en mensen buiten onze organisatie. Het meest interessante menselijke inzicht wat daaruit voortkwam was dat al onze medewerkers allemaal iets extra’s meenemen naar hun werk. We verkopen geen producten bij Nespresso, maar we vertellen een verhaal. En om dit goed te doen heb je nét even dat extraatje nodig. Want… Jij maakt het verschil.

CREATIE & BUDGET

We bedachten en executeerden een mooie social campagne met behulp van dat inzicht. We legden een verband tussen de competenties van mensen (hobby’s) en hoe ze dat dagelijks toepassen in hun werk. Onze eigen medewerkers speelden de hoofdrol in onze video’s en gebruikte onze prachtige boutiques als filmset. Zo konden we ons productiebudget zo efficiënt mogelijk inzetten.

Door het juiste samenspel van creatie, media, data en tech haalden we het maximale resultaat uit onze campagne.

MEDIA INNOVATION

We publiceerden een hyperlokale en dynamische campagne om zo persoonlijk en relevant mogelijk te zijn. De kanalen Social in combinatie met Search waren (met ons mediabudget) verreweg de meest effectieve manier om onze doelgroep te bereiken. We gebruikten onder meer locatie, targetingdata zoals intent en interesses om de meest relevante boodschap, op de juiste tijd, met de juiste boodschap én de juiste prijs te serveren. Door het juiste samenspel van creatie, media, data en tech haalden we het maximale resultaat uit onze campagne.

Wat was de impact van de case?

PERFORMANCE

Ons doel was om binnen het beperkte budget zoveel mogelijk de juiste mensen te bereiken. En dat ze zich met onze boodschap konden identificeren én een betere perceptie van ons zouden krijgen. Met de onderstaande resultaten kun we met trots zeggen dat dit doel ruimschoots is bereikt!

SOCIAL (Facebook en Instagram)
  • 3,8 miljoen potentiële medewerkers bereikt, waarvan 970,128 uniek
  • 50% lagere CPM kosten
  • +120% ad recall (geschatte advertentieherinnering), 11% t.o.v. 9% benchmark
SEARCH (bron: Google)
  • 40.688 unieke en potentiële medewerkers bereikt
  • +294.74% CTR, 2.290 clicks. 5,6% t.o.v. 1.9% benchmark
  • 50% van de 2.290 clicks resulteerde in kwalitatieve vervolgstappen op twee jobsites van Nespresso. Met meer dan 450 potentiële medewerkers als resultaat.

De reacties van de medewerkers waren heel positief. Dat kwam vooral doordat de collega’s zelf de hoofdrol hadden. Ze hebben het daardoor vaak en veel (organisch) gedeeld.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wat deze case zo bijzonder maakt is dat we door een uitgebreid onderzoek onder medewerkers zijn gekomen op een prachtig en rijk menselijk inzicht. Vervolgens hebben we dat als ingrediënt ingezet voor het concept, targeting en de allerslimste techieken (creatie + media + tech + data) die we beschikbaar hebben binnen Greenhousegroup. De medewerkers speelden de hoofdrol in al onze creaties en de Nespresso-boutiques waren de locaties waar we hebben gefilmd.

De campagne was een samenspel van media, creatie, data en tech.

De campagne was compact en heel gericht (hyperlokaal, targetingmogelijkheden). Ook heeft de campagne heel veel resultaat en data opgeleverd waarmee we tijdens de campagne konden optimaliseren. Die nemen we mee als learnings voor de komende jaren. De campagne heeft optimaal gewerkt, en goed gepresteerd. Zo hebben we het maximale uit de marketinginvestering gehaald. En hebben we de juiste mensen op de juiste plek op het juiste moment bereikt. Een samenspel van media, creatie, data en tech.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Medewerkers van Nespresso, Ektor Tsolodimos van Epsilon Studios (video- en fotograaf)

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 23 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners