Recruitmentsite van de toekomst: gepersonaliseerde informatie

Bas van de Haterd Op 25 januari 2016
Gem. leestijd 3 min 146x gelezen
Deel dit artikel:

Screen Shot 2016-01-20 at 14.18.26Afgelopen week kondigde ik aan dat ik een serie zou beginnen over de recruitmentsite van de toekomst. Vorige week publiceerde ik deel 1: de vacature centraal. Vandaag deel 2.

Gepersonaliseerde informatie

De recruitmentsite van de toekomst is niet meer een ‘one size does not fit all’. Het is niet meer één tekst voor iedereen. Het is gepersonaliseerd. Ja, dat kan.

Visie: nu en straks

Dit onderdeel, het personaliseren van de recruitmentsite, is typisch een onderdeel waarbij er een ‘nu en straks’ visie is.

correspondeDe visie voor nu is dat er allerlei tooling in de website gaat komen die de ervaring persoonlijk maken. Hierbij kan je denken aan ‘laatst bekeken vacatures’ die je helpen je vacature terug te vinden. Handig, want de meeste solliciteren komen vaker terug voor ze echt solliciteren. Ook kan je hierbij denken aan ‘uitklap menu’s’ zoals De Correspondent die heeft bij onderzoeken en informatie. In de tekst kan je meer informatie krijgen als je dat wilt. Maar je valt iedereen die dat niet wilt er niet mee lastig.

Het dilemma ‘vertel ik alles’ of ‘breng ik het aantrekkelijk en kort’ los je op door kandidaten die keuze zelf te laten maken. Je biedt alle informatie aan, maar op zo’n manier dat de kandidaat het niet hoeft te lezen.

In de iets verdere toekomst zullen sites en zelfs taalgebruik zich aanpassen aan het karakter van de bezoeker. Hiervoor kan data van bijvoorbeeld Crystal gebruikt worden, maar ook andere psychologische profielen die op basis van social media gedrag aanwezig zijn. Op basis van deze informatie kan een vacaturetekst zich bijvoorbeeld aanpassen. Bij mij zal je de toekomst benadrukken in de teksten, wat ga ik doen? waar wil je met het bedrijf heen? Bij bijvoorbeeld mijn broer kijk je meer naar de zekerheden die de organisatie biedt, het vaste contract en de flexibele werktijden.

Hoe dan?

Op de korte termijn zal het waarschijnlijk beginnen met eenvoudige kleine dingen. Denk hierbij aan ‘eerder bekeken vacatures’ of ‘nieuwe vacatures sinds je laatste bezoek’. Ook dat kan eenvoudig worden weergegeven, op basis van cookies of login.

Een tweede stap is het aanpassen van de getoonde vacatures op eerder gedrag. Als iemand bij je zorginstelling gezocht heeft op vacatures in de verpleging en terugkomt op je homepage, laat je deze persoon dus de nieuwe verpleegkundige vacatures zien, niet die van arts of administrateur.

Stap drie gaat de website van de site aanpassen op demografische gegevens zijn. Zo kan je bij vrouwen meer foto’s van vrouwelijke collega’s laten zien of de referenties van vrouwen tonen bij de vacature.

Als laatste komt het psychologische profiel om de hoek kijken. Hiervoor gaan sites straks samenwerkingen aan met leveranciers als Crystal en andere partijen. Dan kan je bij een competitief persoon staat een collega die praat over ‘scoren’, terwijl bij de humane persoon een video staat over de werk-privé balans. Tot slot zal dit worden doorgevoerd op het niveau van tekst. Zinnen die de nadruk krijgen in een vacature bijvoorbeeld. Benadruk je de toekomst of de zekerheid? Schrijf je formeel taalgebruik of gebruik je zelfs een emoticon?

Gepersonaliseerde websites

Op het gebied van personalisering van de website zie ik de komende 5 jaar de belangrijkste ontwikkelingen ontstaan. Het is veel meer werk, want je moet meer teksten gebruiken, maar het significant hogere rendement zal de investering meer dan waard zijn.

Download hier gratis het whitepaper: De recruitmentsite van de toekomst. 

Tags:
Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners