Recruitmentsite van de toekomst: mobile first

Bas van de Haterd Op 03 februari 2016
Gem. leestijd 2 min 55x gelezen
Deel dit artikel:

Screen Shot 2016-01-20 at 14.18.26Hoe ziet de recruitmentsite van de toekomst eruit? Ik schreef er een white-paper over en ga in deze artikelen reeks iets verder in op de verschillende onderdelen.

Vandaag deel 4 van de serie: mobile first. Dus niet mobiel toegankelijk, maar gedacht vanuit mobiel. In een kort stukje vandaag zal ik aangeven waarom je moet beginnen met ontwerpen voor het kleinste scherm.

Mobile first approach

Dat een recruitmentsite adaptive moet zijn (of responsive, dat is eigenlijk hetzelfde. Adaptive is enkel bedacht omdat zoveel sites slecht responsive zijn gemaakt) mag bekend zijn. Dat veel bezoekers, tussen 1/3 en de helft, vanaf een mobiel apparaat komen zien we terug in de data. Dat heel veel eerste contacten mobiel plaatsvinden ligt ook voor de hand. Men ziet een tweet of facebook bericht en klikt op de vacature. Niet goed zichtbaar, vaarwel kandidaat.

Toch is adaptive niet genoeg. Nieuwe sites die echt goed mobiel functioneren zijn ‘mobile first’ bedacht. De mobiele ervaring is eerst uitgewerkt en men is daarna verder gegaan naar de desktop. Veel mensen vragen zich af waarom dat iets uitmaakt. Of je nu van klein naar groot of van groot naar klein gaat, het resultaat is hetzelfde. Dat is echter enkel zo in theorie, de praktijk bewijst dat het anders is.

Weglaten vs toevoegen

Waarom is het anders? Het heeft alles te maken met de manier waarop onze hersenen werken in het ontwerp- en ontwikkelproces. Weglaten is iets anders dan toevoegen.

Als je begint op het grote scherm kan je daar alles doen wat je wilt. Vervolgens kom je tot de conclusie dat bijvoorbeeld solliciteren lastig is op de mobiel, dus dat laten we weg. Het meest essentiële onderdeel van je site doe je niet, want het is lastig. Niet onmogelijk, let wel, het is heel goed mogelijk, maar lastig volgens de processen die je hebt bedacht voor de desktop. Als je begint op de mobiel bedenk je een proces dat mobiel solliciteren mogelijk maakt, en dat is ook op de desktop toepasbaar.

Hetzelfde geldt voor allerlei ontwerp dingen. Denk aan overlays. Van die schermen die over je scherm even heen komen, bijvoorbeeld om meer informatie te tonen. Dat kan mobiel niet. Dus wordt dit vaak weggelaten. Dat haalt een groot deel van de ervaring onderuit. Terwijl als je op het kleinste scherm begint en het tonen van die extra informatie tot eis maakt, kan het makkelijk en is dat ook toepasbaar op de desktop.

De praktijk

De praktijk laat het ons duidelijk zien. Weinig bedrijven hebben echt een hele goede mobiele website. Zelfs een partij als Bol.com, waar ik fan van ben, die een goede site hebben, heeft mobiel keuzes gemaakt die de ervaring verminderen. Keuzes die niet nodig waren geweest als ze mobiel begonnen waren, omdat ze dan enkele kleine technische oplossingen hadden aangepast op de mobiel en die net zo prettig zouden werken op de desktop.

Een mobile first approach, het kleinste scherm eerst, past bij de recruitmentsite van de toekomst. Of dat kleinste scherm over vijf jaar overigens nog de telefoon is of iets anders durf ik nog niet te voorspellen.

Download hier gratis het whitepaper: De recruitmentsite van de toekomst. 

Tags:
Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners