Referenties. Wat heb je er aan? Komen ze terug? Is het iets van het verleden? Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik schreef recent al dat op de HR Hackathon in Berlijn de terechte winnaar arbeitszeugnis.io was. Een tool om de gebruikte zinnen in referenties om te zetten in ‘wat bedoelt men nu echt?’. Een goede tool voor Duitsland, want in Duitsland zijn referenties belangrijk en net als in Nederland is er een gekke wet die zegt dat je niets negatiefs mag zeggen.
Nu is er ook in Nederland een nieuw concept, maar dan heel anders. REFQ bestaat al enige tijd en doet referentie checks. Nu heeft men een online referentie platform. Een soort Linkedin recommendations on steroids zogezegd. Ik heb het mogen testen en zal hier mijn bevindingen beschrijven.
Waarom?
De moeilijkste vraag die je denk ik moet beantwoorden is de waarom vraag. Waarom wil je pro actief referenties delen? Ik ben daar nog niet uit. Het is niet zo gebruikelijk in Nederland. Toch? Ik kom het niet zo vaak tegen in ieder geval. Maar misschien dat het wel waardevol kan zijn. Ik vind Linkedin recommendations ook wel waardevol, niet om wat ze zeggen, maar vooral ook om wat ze niet zeggen. De waarom vraag… ben ik nog niet uit. Ik zeg niet dat het zinloos is, zeker niet, maar ga ik het echt gebruiken?
Simpel, uitgebreid, traag
Het gebruik laat zich wat mij betreft in drie woorden vatten. Simpel, uitgebreid en traag.
Simpel is het om aan te melden. Gewoon je Linkedin profiel koppelen, vinkje zetten, klaar. Je hebt een account.
Uitgebreid is de referentie uitnodiging en wat de referent moet doen. Je moet best wat doen om iemand uit te nodigen om jou een referentie te geven. Dat lijkt in eerste instantie vervelend, maar dat valt op zich wel mee. Want daarmee voorkom je de referentie spam, zoals in Linkedin. Daar is dus over nagedacht.
Uitgebreid is ook wat een referent moet invullen. Dat is minder fijn voor die referent, want je bent er wel even mee kwijt. Wel heel verstandig is dat ze bloemlezingen hebben beperkt. Je hebt maximaal een paar honderd karakters, dus enkele zinnen, om iets te zeggen. Dat is slim, meer leest niemand. Ook vragen ze heel nadrukkelijk naar hele slimme dingen. Zoals de omstandigheden waarin iemand werkte. Groeimarkt vs krimpmarkt, veel of weinig concurrentie, innovatie of kostenreductie. Allemaal hele verstandige vragen die belangrijk zijn voor een goede referentie.
Traag zijn de e-mails. Misschien dat het mij opvalt omdat ik mezelf als referent heb uitgenodigd. Maar het duurde best wel even voordat de invite in mijn mailbox zat. Het duurde best wel even voordat ik de referentie goed kon keuren. Dat had ik niet verwacht, want er zit geen handmatige check op zeggen ze. Dat doet mij vragen stellen bij de schaalbaarheid, maar goed, dat is voor latere zorg.
Conclusie: inhoudelijk zit het goed in elkaar. De referenties hebben echt meerwaarde bovenop een Linkedin recommendation. Ook is het proces klantvriendelijk genoeg dat je je zo kan aanmelden en dat een referent geen moeilijke dingen hoeft te doen.
Presentatie
Visueel kan je een publiek profiel maken. Zoals de directeur van REFQ hier gedaan heeft.
Je ziet hier de verschillende referenties die hij heeft (in deze screenshot 2, het zijn er in totaal 8) en één zin die die omschrijven. Daarnaast kan je er op klikken en kan komt er een heel rapport naar boven met extra informatie.
Dat rapport, zoals hier naast weergegeven, zou van mij iets groter mogen. Het heeft een wat klein lettertype en dat is niet vergrootbaar. Wel downloadbaar, wat dan weer een plus is. Hoewel je je moet afvragen of je dat als ‘lijdend voorwerp’ niet optioneel moet zetten.
Je kan wel kiezen welke referenties in je publieke profiel staan en welke je enkel op individuele basis wilt delen. Je hoeft zelfs geen publiek profiel te hebben, je kan ook gewoon enkel je lijst aan referenties meesturen met een sollicitatie bijvoorbeeld.
Sterk aan dit rapport is dat het niet enkel aangeeft wat de baan en uitdaging waas en hoe de persoon het er van af gebracht heeft, maar ook wat de omstandigheden waren. De kenmerken van de organisatie en de kenmerken van de markt. Dat voegt zeker waarde toe, omdat je weet hoe iemand functioneerde en onder welke omstandigheden hij / zij dat deed.
Ook staan er heel kort samengevat sterke punten en de prestatie boven.
Conclusie
Het gebruik is eenvoudig, maar de opmaak is ook niet heel sexy. Dat heeft zo zijn voordelen, ik denk dat het de oudere garde die veel waarde nog kan hechten aan referenties aan zal spreken. Ik kan me ook indenken dat de jongere garde die juist dit zou moeten gebruiken en publiek profielen gaat maken het niet aanspreekt. Het zou wat mij betreft visueel wel wat aantrekkelijker mogen, met bijvoorbeeld spidergraphs over de kenmerken of zo.
Inhoudelijk zit het goed in elkaar. De omstandigheden, zowel intern als extern. De korte quotes over het functioneren. Het al dan niet publiek maken aan de kant van het ‘lijdend voorwerp’.
Mijn grote vraag is echter de waarom vraag. Gaan referenties echt terugkomen? Of is dit weer een soort personal branding site die het gewoon niet gaat redden? Ik weet het oprecht niet. Ik zie een toegevoegde waarde, maar of die groot genoeg is om te gebruiken?