Succesvol Werven: drie visies op online werving

Martijn Hemminga Op 19 mei 2011
Gem. leestijd 2 min 2833x gelezen
Deel dit artikel:

Succesvol Werven: drie visies op online wervingAls afsluiter van Succesvol Werven vertellen drie verschillende experts met een eigen kijk over mogelijkheden tot succesvolle recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group trapt af met vernieuwende inzichten in het orientatiegedrag op de arbeidsmarkt.

Hoe zoekt mijn doelgroep naar een baan op internet?

Intelligence Group heeft een jaar lang het internetgedrag gemeten van meer dan 10.000 mensen in Nederland. opvallend is dat de startpunt van een zoektocht naar een baan, begint in de mailbox van mensen en niet op Google. Jobalerts zijn dus erg belangrijk voor werkgevers. Ook jobaggregators en jobboards blijven belangrijk. Er zijn 4 fases te onderscheiden in het zoekproces: startfase, actieve baanzoeken, actief & latent baanzoeken en gerichte baanzoeker.

Waasdorp concludeert dat actieve baanzoekers er duidelijke routines op nahouden. Social media spelen een minieme rol bij het (actief) zoeken. Ondanks dat jobaggregators een negatief imago hebben, zijn ze van groot belang in het vinden van een baan door het arbeidsmarktpotentieel.

SocialReferral maakt van iedere medewerker een recruiter

Guido Nieuwkamp is Managing Partner bij SocialReferral. SocialReferral biedt bedrijven de software en support om van hun employee referral programma een strategisch wervingskanaal te maken. Nieuwkamp verwijst in zijn presentatie naar het verhaal van Philips van eerder op de dag als het gaat om de voordelen van referral recruitment. Gemiddeld hebben mensen een netwerk van 200 mensen, dus daar liggen voor recruiters grote kansen. Maar medewerkers zitten er niet voor recruitment, dus hun betrokkenheid is laag. Met SocialReferral wordt er een match gemaakt tussen de vacatures en de medewerkers die een netwerk hebben wat aansluit bij de openstaande vacatures.

Guido Nieuwkampvan SocialReferral op Succesvol Werven

Recruitment met augmented reality van Layar

Gordon Lokenberg van Rise Consulting laat zien hoe augmented reality (AR) kan worden toegepast in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Met behulp van augmented reality kan de beleving van je(werkgevers)merk een unieke ervaring worden. Door gebruik te maken van jouw positie kan een mobiele telefoon met gps en internetverbinding een informatielaag over een beeld leggen dat je met de camerafunctie in de telefoon kunt zien. Layar is een applicatie waarmee dit kan en onder meer Funda en ING (pinautomaten) maken hier gebruik van. In Nederland zijn er volgens Lokenberg 7 AR applicaties waar dit wordt gebruikt onder meer Companyspot, Centric, Careerbuilder en Capgemini.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners