Home Reportage Succesvol Werven: drie visies op online werving

Succesvol Werven: drie visies op online werving

2.689 keer
0

Succesvol Werven: drie visies op online wervingAls afsluiter van Succesvol Werven vertellen drie verschillende experts met een eigen kijk over mogelijkheden tot succesvolle recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group trapt af met vernieuwende inzichten in het orientatiegedrag op de arbeidsmarkt.

Hoe zoekt mijn doelgroep naar een baan op internet?

Intelligence Group heeft een jaar lang het internetgedrag gemeten van meer dan 10.000 mensen in Nederland. opvallend is dat de startpunt van een zoektocht naar een baan, begint in de mailbox van mensen en niet op Google. Jobalerts zijn dus erg belangrijk voor werkgevers. Ook jobaggregators en jobboards blijven belangrijk. Er zijn 4 fases te onderscheiden in het zoekproces: startfase, actieve baanzoeken, actief & latent baanzoeken en gerichte baanzoeker.

Waasdorp concludeert dat actieve baanzoekers er duidelijke routines op nahouden. Social media spelen een minieme rol bij het (actief) zoeken. Ondanks dat jobaggregators een negatief imago hebben, zijn ze van groot belang in het vinden van een baan door het arbeidsmarktpotentieel.

SocialReferral maakt van iedere medewerker een recruiter

Guido Nieuwkamp is Managing Partner bij SocialReferral. SocialReferral biedt bedrijven de software en support om van hun employee referral programma een strategisch wervingskanaal te maken. Nieuwkamp verwijst in zijn presentatie naar het verhaal van Philips van eerder op de dag als het gaat om de voordelen van referral recruitment. Gemiddeld hebben mensen een netwerk van 200 mensen, dus daar liggen voor recruiters grote kansen. Maar medewerkers zitten er niet voor recruitment, dus hun betrokkenheid is laag. Met SocialReferral wordt er een match gemaakt tussen de vacatures en de medewerkers die een netwerk hebben wat aansluit bij de openstaande vacatures.

Guido Nieuwkampvan SocialReferral op Succesvol Werven

Recruitment met augmented reality van Layar

Gordon Lokenberg van Rise Consulting laat zien hoe augmented reality (AR) kan worden toegepast in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Met behulp van augmented reality kan de beleving van je(werkgevers)merk een unieke ervaring worden. Door gebruik te maken van jouw positie kan een mobiele telefoon met gps en internetverbinding een informatielaag over een beeld leggen dat je met de camerafunctie in de telefoon kunt zien. Layar is een applicatie waarmee dit kan en onder meer Funda en ING (pinautomaten) maken hier gebruik van. In Nederland zijn er volgens Lokenberg 7 AR applicaties waar dit wordt gebruikt onder meer Companyspot, Centric, Careerbuilder en Capgemini.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here