Succesvol Werven: Jobboards zijn springlevend

Martijn Hemminga Op 19 mei 2011
Gem. leestijd 2 min 2995x gelezen
Deel dit artikel:

Succesvol Werven: Jobboards zijn springlevendQuitin Schevernels, COO van VNU Media, gaat na de pauze tijdens het congres Succesvol Werven in op hoe je als werkgever succesvol kunt zijn met jobboards in een veranderend medialandschap. En hij staat stil bij de vraag wat succesvol werven nu eigenlijk is… via jobboards.

Succesvol werven

Met de demografische en economische vooruitzichten zal de krapte op de arbeidsmarkt de komende periode verder toenemen. Dit betekent dat het voor organisaties van groot belang wordt om “succesvol te werven”. Immers zonder de juiste mensen zullen de doelstellingen niet worden gerealiseerd.

Meetbaar wervingsproces

Het wervingsproces bestaat uit 3 stappen volgens Schevernels, de vraag, het zoeken en de opvolging. Het succes van het proces hangt af van de meetbaarheid ervan.

Jobboards blijven belangrijk

Jobboards blijven belangrijk aldus Schevernels. Uit onderzoeken blijken dat actief zoekenden zich orienteren op jobboards. Omdat ze daar vinden wat ze zoeken: vacatures. In tegenstelling tot social media waar van alles op te vinden is. Per seconden worden er 4 vacatures bekeken in Nederland. En 46 cv’s geupload per uur. En zo passeren nog veel meer cijfers die aan (moeten) geven dat jobboards springlevend zijn.

Post & pray werkt niet bij jobboards

Een vacaturetekst plaatsen op een jobboard is niet moeilijk. een goede tekst wel. In een aantal voorbeelden wordt getoond wat wel en niet werkt. Helaas zijn niet alle voorbeelden even van toepassing en het ontvangen van 446 sollicitaties zit een normale werkgever niet op te wachten. Schevernels adviseert de aanwezigen om de tijd te nemen. Door na een paar dagen de statistieken te bekijken. Heb je weinig views, pas dan de vacaturetekst aan. Gebruik verder aansprekende termen in de vacaturenaam, waarop ook wordt gezocht.

Afsluitend geeft Schevernels aan dat per jaar 91.000 mensen een baan vinden via jobboards…

Over Quitin Schevernels

Quintin Schevernels (39) is sinds 1993 werkzaam in de recruitment branche en sinds 2000 werkzaam in (online) media. Voordat hij begin 2007 binnen VNU Media verantwoordelijk werd voor alle online media (o.a. NationaleVacaturebank, Intermediair.nl en Tweakers.net) was hij als Directeur bij de Telegraaf Media Groep en verantwoordelijk voor o.a. Speurders.nl, Vacaturekrant.nl, Autotelegraaf en Relatieplanet.nl. Daarvoor heeft hij in verschillende management functies gewerkt bij Randstad Uitzendbureau. Momenteel is Quintin COO van VNU Media.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners