Succesvol werven via Internet (1)

Martijn Hemminga Op 25 maart 2010
Gem. leestijd 3 min 3512x gelezen
Deel dit artikel:

In een vol Hulstkampgebouw in Rotterdam is voor de 6e maal Succesvol Werven via Internet begonnen. Bijna 300 bezoekers luisterden naar het openingswoord van dagvoorzitter Ben Tiggelaar. Werf& doet verslag van de eerste helft van het event met presentaties van LinkedIn en Deloitte.

Volle bak
Dat steeds meer werkgevers zich realiseren hoe belangrijk de recruitmentsite is, blijkt uit de grote opkomst. In de zaal moesten stoelen worden bijgezet om iedereen een zitplaats te kunnen geven.

LinkedIn
In haar presentatie gaat Van Wiechen in op talent management in het digitale tijdperk. De missie van LinkedIn is het verbinden van professionals wereldwijd om hn productiever en succesvoller te maken. LinkedIn bestaat als sinds 2003, maar heeft vooral de laatste 2 jaar een grote groei meegemaakt. Momenteel zijn er 62 miljoen gebuikers werelwijd en 1,7 miljoen in Nederland. Iedere seconde komt er wereldwjd een nieuw lid bij. Iedere maand 100.000 nieuwe in Nederland.

Tweederde van de hoger opgeleide Nederlanders heeft een profiel op de site en we zijn het meest actief van alle landen wereldwijd. Vandaar ook dat LinkedIn begin dit jaar een vestiging in Nederland heeft geopend. LinkedIn zal in Nederland de komend tijd vooral vel nieuwe diensten en producten lanceren en uitproberen.

Deloitte
Na LinkedIn komt Ewout Bolhuis van Deloitte aan het woord. Bolhuis, Leader recruitment, Expatriates and HR Central Services Deloitte Nederland, ging in zijn presentatie in op hoe je de modernste recruitmentsite van Nederland kunt opzetten.

Deloitte liep met haar employer brand achter op concurrenten. De recruitmentsite was onvindbaar en de technologie verouderd. Er moest dus iets veranderen. daarom werd een nieuwe recruitmentsite opgezet waar het recruitmentsysteem werd ingebouwd, die goed vindbaar is via zoekmachines en uiteindelijk de juiste kandidaten uit de markt weet te trekken.

Betrokkenheid van de business
De allerbelangrijkste uitdaging was de business erbij te betrekken. Het bestuur, maar ook alles eronder. Onder meer werd een dedicated e-team opgericht. In dit e-team werden 4 mensen gezet die geen verstand hadden van traditionele recruitment, om zo out-of-the-box te werk te kunnen gaan.

Nieuwe recruitmentsite
De nieuwe site heeft veel meer mogelijkheden om contact te maken. Onder meer via sociale netwerken en webchat. Verder denkt de zoekmachine op de site mee met de kandidaat en verschijnen de vacatures altijd als eerste zoekresultaat. Alle content op de site past zich aan aan de interesse van de bezoeker. Iemand die bij Tax kijkt, ziet eromheen content staan die hieraan is gerelateerd. Ook lopen de tweets (berichten via Twitter) van medewerkers op de site. Open en bloot, zonder dat een tekstschrijver er eerst naar kijkt. En alle recruiters kun je direct benaderen per e-mail, webchat, sociaalnetwerk of twitter en dat loopt erg goed, aldus Bolhuis. Last but not least heeft Deloitte een iPhone app zodat vacatures eenvoudig op de iPhone kunnen worden bekeken.

Meten is weten
Uiteraard meet Deloitte alles wat er te meten valt. De eerste dagen kregen ze opmerkingen die meteen in de eerste periode in november 2009 zijn aangepast. En met de recruitmentsite ben je nooit klaar en daarom blijft Deloite de site verder ontwikkelen.

Na de pauze
In het tweede verslag van Succesvol Werven via Internet een verslag van de presentaties van Intelligence Group, Marktplaats.nl, Nedstat en TOPdesk.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners