Succesvol Werven via Internet (2)

Martijn Hemminga Op 25 maart 2010
Gem. leestijd 3 min 2308x gelezen
Deel dit artikel:

Na de pauze vertelde Geert-Jan Waasdorp, oprichter en directeur van Intelligence Group, over het online wervingslandschap. Volgens hem is deze zich fundamenteel aan het herijken. Een ontnuchterende blik op een snel veranderde wereld van vinden en gevonden worden.

200.000 Twitteraars
Waasdorp begint met te stellen, naar aanleiding van een vaag van een bezoeker, dat er van de 500.000 Nederlanders die ooit een profiel hebben aangemaakt via Twitter er nog maar 200.000 over zijn. Twitter moet dus zeker niet als eerste prioriteit te worden gezien voor werkgevers.

Het recruitmentlandschap is flink veranderd. Vroeger plaatste je het in de krant, nu heb je een ongelofelijk gefragmenteerd landschap, zoals onderstaande foto met sheet wel aantoont:

Social media bij werving overschat
Momenteel orienteert zich nog maar 8% zich op een baan via sociale media. Sociale media is dan ook eengold rush volgens Waasdorp. Ze behoren zeker een onderdeel te zijn van een geintegreerde oplossing, maar zeker niet de oplossing voor alles. Het lijkt wel of het meer om de middelen gaat, dan om de kandidaat stelt Waasdorp.

Vertrouwen in zoekmachines
We hebben ongelofelijk veel vertrouwen in wat zoekmachines ons voorschotelen. In februari waren meer dan 25 miljoen zoekopdrachten in Nederland met woorden als werk, baan en vacature erin.

Aandacht
Recruitment gaat over aandacht. Aandacht voor kandidaat, maar zeker ook de vacaturetekst. 69% van de vacatureteksten is namelijk niet wervend geschreven. Succesvol zijn met online werven betekent dat je eerst moet beginnen met de basis en dat is de doelgroep. Het gaat om bereiken, maar uiteindelijk om bewegen. Begin dus met de recruitmentsite als goede basis en ga daarna aan de slag met sociale netwerken. Want via de sociale netwerken komen mensen uiteindelijk op de recruitmentsite terecht.

Drie presentaties
Drie korte presentaties van verschillende organisaties die ieder een bijdrage leveren op het gebied van succesvolle online werving.

  1. Marktplaats.nl
    Kiliaan Toorenaar, commercieel directeur van Marktplaats.nl, vertelt over de wervingsmogelijkheden op Marktplaats.nl. Met 6 miljoen bezoekers per maand is de bezoeker een gemiddelde Nederlander. Marktplaats.nl plaatst onder meer de vacatures van Monsterboard.nl door, maar er kunne ook direct vacatures op wordengeplaatst. Ook display (banners) is mogelijk waarbij er heel specifiek kan worden getarged op o.a. postcode gebied en of mensen kijken naar dure of goedkope producten. Oo belangrijk is dat ereen goede landingspage is om zo de conversie te optimaliseren.


     

  2. Nedstat
    Guido Fambach is Vice President Professional Services Nedstat gaat in op ho belangrijk het is o de recruitmentsit te meten. Waar komen kandidaten vandaan? Hoe loopt het recruitmentproces?  Welke bronnen leveren hoeveel verkeer op naar de site? Analyse van webstatistieken roepen steeds nieuwe vragen op, aldus Fambach. Met een zogenaamde funnel krijg je in kaart hoeveel mensen de site bezoeken tot hoevel mensen er uiteindelijk solliciteren en welke route (klikpad) mensen hebben afgelegd.

  3. TOPdesk
    Wendy van Slooten is P&O-adviseur bij TOPdesk en verantwoordelijk voor de arbeidsmarktcommunicatie en selectie van personeel. Ze begint haar presentatie met een stockfoto die ze vroeger hebben gebruikt. Maar kandidaten vroegen zich af of ze ook echt een college was? TOPdesk heeft daarna hun eigen medewerkers ingezet in hun arbeidsmarktcommunicatie. En dat levert tot op vandaag veel meer op aldus Van Slooten.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners