The summer is magic, met en door collega’s! (inzending BMC)

De zomerperiode is dé tijd voor herbezinning. Het perfecte moment dus om je nieuwe campagne voor een niche binnen een niche te lanceren. Lees de hele case van BMC, onderdeel Randstad Groep Nederland, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 26 maart 2024
Gem. leestijd 4 min 96x gelezen
Deel dit artikel:
The summer is magic, met en door collega’s! (inzending BMC)

Veel bedrijven zetten in de relatief luwe zomerperiode niet actief in op werving van nieuwe medewerkers. Maar niet BMC! Met ‘the summer is magic’ in het achterhoofd startte het expertisebureau voor de publieke sector in de zomer van 2023 hun nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Vermenigvuldig jouw potentieel’. De campagne werd eerst intern tijdens het jaarlijkse zomerfeest gelanceerd.

Collega’s luisterden via silent disco-koptelefoons naar een interactief verhaal over de ontwikkelde EVP.

Collega’s luisterden via silent disco-koptelefoons naar een interactief verhaal over de ontwikkelde employee value proposition (EVP), ingesproken door de directie. Pas daarna traden we extern naar buiten met de campagne. Het resultaat mocht er wezen: geen zomerdip in het webbezoek, maar juist een stijging van 35% én 20% meer sollicitaties dan in de periode juni-oktober 2022.

Blijvend impact maken

Bij de ontwikkeling van de campagne ging BMC niet over één nacht ijs. Om blijvend impact te maken, herpositioneerden we ons werkgeversmerk (inclusief EVP) en ontwikkelden we een bijbehorende arbeidsmarkt- en wervingscampagne. Met als doel: een betere herkenbaarheid van BMC als aantrekkelijke werkgever voor vier (!) strategische doelgroepen én een hogere instroom van nieuwe medewerkers. Een jaar lang deden we diepgravend onderzoek (in- en extern), toetsten we keuzes, stappen en beslismomenten en schaafden we aan ons merk en de campagne.

Campagne ontwikkeld in co-creatie

BMC zoekt mensen die ervaring of een passie hebben voor werken in de publieke sector, van starter tot managing consultant. Deze kleine, zeer specifieke doelgroep – een niche binnen een niche – vinden en bereiken is uitdagend. Om hen te begrijpen en te bereiken, hebben we onze eigen mensen nodig, zo was de gedachte. Daarom is de campagne ontwikkeld met en door onze collega’s – in co-creatie dus. Bij elke stap in het ontwikkelproces hebben we een diverse groep collega’s – steeds weer een andere vertegenwoordiging van de organisatie – betrokken. Zo zijn we erin geslaagd een stevige, breed gedragen campagne neer te zetten.

Wat was de impact van de case?

Harde resultaten

  • BMC zoekt mensen die ervaring of een passie hebben voor werken in de publieke sector: van starter tot managing consultant. Het vinden en bereiken van deze kleine, zeer specifieke doelgroep is uitdagend. Dankzij de campagne steeg het aantal sollicitaties met 20% ten opzichte van de periode juni-oktober 2022.

De website werkenbijbmc.nl is volledig vernieuwd om (potentiële) kandidaten beter door de funnel te leiden. Met succes:

  • Het bouncepercentage is gedaald van 80% (benchmark) naar 20%.
  • Van de bezoekers stroomt 26,8% van de B-laag door naar de C-laag (vacatures). Dit was 1 tot 2% (benchmark).

De zomer(vakantie) is inderdaad een moment van herbezinning:

  • Geen zomerdip in het webbezoek, maar juist een stijging van 35%.
  • 20% meer sollicitaties ten opzichte van de periode juni-oktober 2022.
  • 72% van de gebruikers komt binnen via Google/Cost-Per-Click (CPC).
  • Ook zagen we een grote stijging in sollicitaties via Google/CPC (+300%), met name door onze Performance Max -campagne.

We optimaliseren onze socialmediacampagne doorlopend, op basis van clicks. Met als resultaat:

  • We scoren ruim boven de prognose.
  • Senior profielen doen het extra goed.
  • We behaalden de frequentie sneller dan de prognose: de content wordt goed bekeken en slaat aan!

Zachte resultaten

Kandidaten én collega’s beleven BMC als aantrekkelijk werkgever. Meer mensen overwegen BMC als werkgever en solliciteren, alumni keren terug en collega’s zijn ambassadeur van BMC (referral).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De arbeidsmarktcampagne ‘Vermenigvuldig jouw potentieel’ van BMC is het resultaat van een gedegen, kritisch en breed gedragen proces. Dit proces van co-creatie en het betrekken van verschillende perspectieven – van potentiële kandidaten tot collega’s – past naadloos bij BMC als expertisebureau voor de publieke sector. De gedurfde keuze met de livegang van de campagne in de zomer van 2023 heeft geleid tot de conclusie dat ‘the summer magic is’. Met klinkende resultaten tot gevolg. Oók intern, waar collega’s actief als ambassadeur optreden. Ondersteund door een, speciaal voor dit doel ontwikkelde, toolkit.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Meer dan 125 collega’s binnen BMC hebben elk op hun eigen manier een bijdrage geleverd aan (het resultaat van) de campagne

Projectgroep bestaande uit:

  • Chantal ter Veer – Opdrachtgever BMC
  • Maaike Sluijter – Projectleider BMC
  • Britt Driessen – Senior projectmanager Frisse Blikken
  • Inez Lommen – Projectmanager Frisse Blikken

Advertising in samenwerking met Red Ivy
Google Performance door Rolf Willigenburg
Publicatie van inhoudelijke artikelen in samenwerking met DPG Media.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners