Track & trace voor je sollicitatie (inzending Strictly People)

Je sollicitatie volgen zoals je dat ook met je bestelde pakketje kunt? Strictly People lanceerde met OTYS en Joboti een track & trace voor sollicitanten. Lees de hele case van Strictly People die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2021.

Redactie Op 21 maart 2021
Gem. leestijd 4 min 1236x gelezen
Deel dit artikel:
Track & trace voor je sollicitatie (inzending Strictly People)

Omschrijving van de case

Track & Trace: iedereen kent de pagina waarop je een besteld pakketje online kunt volgen. Strictly People, werving- en selectiebureau voor salarisadministrateurs, ontwikkelde met OTYS en Joboti als eerste bureau in Nederland ook een Track & Trace voor sollicitanten.

66% van de sollicitanten bleek ontevreden over het sollicitatieproces bij werving- en selectiebureaus.

Begin 2020 startte Strictly People een grootschalig onderzoek onder sollicitanten. Wat bleek: 66% van de sollicitanten is ontevreden over het sollicitatieproces bij werving- en selectiebureaus. De grootste ontevredenheid? Gebrek aan feedback, lange wachttijden en onduidelijkheid over de status van de sollicitatie.

Candidate journey onder de loep

Geïnspireerd door de focus op klanttevredenheid binnen e-commerce besloot Strictly People samen te werken met OneRetail, een e-commerce adviesbureau voor onder meer de Bijenkorf en NS) om de candidate journey uitgebreid onder de loep te nemen. Vooral het wachten bleek onder kandidaten veel frustratie te veroorzaken; van wachten op een reactie tot het wachten op een gesprek.

De klant bij een webshop wordt keurig op de hoogte gehouden, als sollicitant moet je het vaak doen met een mailtje.

Waar je als klant bij een webshop keurig op de hoogte wordt gehouden van je bestelling, moet je het als sollicitant vaak doen met een bevestiging per mail. Juist tijdens een proces dat zoveel impact heeft, zou een sollicitant helderheid mogen verwachten. Zo ontstond het idee om kandidaten inzicht te geven én te begeleiden in hun proces met Track & Trace.

Optimale journey bij de sollicitatie

Samen met OTYS, recruitmentsoftwareleverancier, werden software en de website gekoppeld. In oktober lanceerde Strictly People de Track & Trace. De optimale journey begint voor de kandidaat bij de sollicitatie, die binnen 1 minuut via de chatbot van Joboti kan worden voltooid. Daarna krijgt elke kandidaat een Track & Trace pagina. Via WhatsApp, mogelijk gemaakt door Joboti, krijgt de kandidaat updates en onder meer sollicitatietips toegestuurd.

Via WhatsApp krijgt de kandidaat updates en onder meer sollicitatietips toegestuurd.

In de Track & Trace kan de kandidaat zien of de sollicitatie ontvangen en bekeken is, en zijn feedback, bruikbare tips en de chatgeschiedenis terug te vinden. Kandidaten kunnen er contact leggen met de recruiter, feedback geven én afspraken plannen.

track trace strictly people

Wat was de impact van de case?

De Track & Trace heeft de candidate journey voor salarisadministrateurs aanzienlijk verbeterd. De reacties van kandidaten zijn zeer positief. Regelmatig ontvangen de recruiters van Strictly People e-mails of WhatsApp berichten met een positieve reactie of een bedankje voor het heldere proces. Het proces past, zo vertellen kandidaten, goed bij ‘Altijd een goed gevoel’, de pay-off van Strictly People. En daarmee versterkt de Track & Trace de identiteit van Strictly People.

Op de vraag ‘Hoe tevreden ben je over het sollicitatieproces bij Strictly People’, geven kandidaten een 9,1.

Er werd opnieuw onderzoek uitgevoerd onder kandidaten om de tevredenheid over het nieuwe sollicitatieproces te meten. Op de vraag ‘Hoe tevreden ben je over het sollicitatieproces bij Strictly People, op een schaal van 1 tot 10?’ geven kandidaten gemiddeld een 9,1 als cijfer. Op de vraag ‘Wat vond je van de track & trace tijdens je sollicitatie? (op een schaal van 1 tot 10)’ geven kandidaten gemiddeld een 9,3 als cijfer.

De case is een belangrijke stap in de optimalisatie van de candidate journey.

De case is een belangrijke stap in de optimalisatie van de candidate journey geworden voor Strictly People. Momenteel wordt deze journey alweer verder uitgebreid met assessments en verdere automatische matching. De Track & Trace heeft intern een boost gegeven om de candidate journey zo optimaal mogelijk neer te zetten.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Er is voor dit project goed gekeken naar de behoefte van kandidaten die solliciteren bij een werving- en selectiebureau. Door te starten met een uitgebreid onderzoek, de candidate journey op professionele wijze onder de loep te nemen en inspiratie op te doen bij e-commerce partijen die klanttevredenheid voorop zetten is een uniek project ontwikkeld, waarmee de sollicitant op elk moment transparantie en inzicht verkrijgt in zijn of haar sollicitatie.

Deze case kan een bron van inspiratie zijn voor andere werving- en selectiepartijen.

Deze case kan een bron van inspiratie zijn voor andere werving- en selectiepartijen om de sollicitant de best mogelijke ervaring en journey te bieden. Een mooie tool in deze schaarse markt. Als we kijken naar de resultaten, zijn kandidaten zeer enthousiast over deze tool. Het solliciteren wordt hiermee een positieve ervaring, omdat deze tool een aanvulling is op de persoonlijke communicatie met de kandidaten, via (telefoon)gesprekken en videocalls. Daarnaast is er voor dit project nauw samengewerkt met partijen, zowel binnen als buiten de recruitmentwereld.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners