Van Quality of Hire naar Impact of Hire

Bas van de Haterd Op 02 oktober 2017
Gem. leestijd 2 min 86x gelezen
Deel dit artikel:

Paul Maxin stelt in dit artikel een hele goede vraag. In het artikel dat gaat over de grote impact die heel veel zaken hebben op de wereld van recruitment vraagt hij zich af of recruiters niet te korte termijn gedreven zijn, terwijl juist het beroep zich bij uitstek zou moeten focussen op de (middellange) termijn. Immers heeft het aannemen van een werknemer een grote impact, niet alleen op de korte termijn, maar juist ook op de lange termijn.

Hij laat een hele reeks hele goede bespiegelingen passeren, maar ik wilde één vraag die mij het meest triggerde naar voren halen. We praten over quality of hire (die we al bijna niet kunnen definieren), maar is dat wel waar het om gaat? Moeten we niet naar ‘impact of hire’ praten?

Quality of Hire

De Quality of Hire (QoH) is één van de belangrijkste criteria waar iedereen op zegt dat je moet sturen. Zo ook recent Matthew Jeffrey op dit blog. Relatief makkelijk te meten voor bepaalde beroepen, zoals sales, verdomd lastig voor andere beroepen. Toch is het extreem belangrijk. Een IT’er die een oplossing heeft in een dag is 7 keer zo goed als iemand die een week over diezelfde oplossing doet. Een salesman die 1.000.000 omzet maakt (met dezelfde marges) is 10 keer zo goed als iemand die 100.000 draait, terwijl beide vaak hetzelfde verdien (ok, sales is anders natuurlijk, maar vooruit).

Als medewerkers het verschil maken (en dat doen ze), is de kwaliteit van de medewerkers het allerbelangrijkste. Dus zoeken we nu meet instrumenten die kwaliteit in kraat brengen en volgens Paul (en die kan het weten met zijn extreem uitgebreide ervaring bij partijen als Unilever, De Financial Authority (Britse AFM) en Zalando) is de duur van iemands verblijf bij het bedrijf nu vaak een hele belangrijke component in het meten van kwaliteit. Maar is het wel zo goed dat iemand niet ontslagen wordt of stopt? Zegt dat wel iets over de kwaliteit?

Impact of Hire

Moeten we niet kijken naar de impact van een hire. Ongeacht hoe lang deze persoon blijft? Als iemand iets met marketing doet naar de klanttevredenheid en het blijven van de klanten, niet alleen het binnenhalen van nieuwe bijvoorbeeld. Bij systeembeheerders kan je de interne klanttevredenheid meten, waarbij de veiligheidseisen natuurlijk wel intact blijven.

Zo kan iemand die slechts kort blijft, misschien juist wel een hele grote impact hebben. De impact of hire… nog lastiger te definieren, nog belangrijker om het wel te doen.

Digitaal-Werven

Paul Maxin is één van de spekers op Digitaal-Werven, 2 november in Utrecht. Check hier het hele programma.

 

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners