Verslag ochtend dag 1 Engage Europe (1)

Martijn Hemminga Op 30 maart 2011
Gem. leestijd 2 min 1845x gelezen
Deel dit artikel:

Verslag ochtend dag 1 Engage EuropeVandaag is de eerste dag van het tweedaagse internationale congres over binden, boeien en employer branding: Engage Europe. Zo’n 50 professionals uit heel Europa zijn in het Amstel Hotel samengekomen voor een afwisselend programma. Werf& is er beide dagen ook bij en doet verslag.

Dagvoorzitter op de eerste dag is Job Mensink. In zijn openingswoord gaat hij in op het feit dat medewerkers steeds minder gebonden en geboeid zijn, terwijl het aantal vacatures zal stijgen.

KLM

Lucas van Wees, VP HRM bij KLM, vertelt in zijn presentatie dat KLM geen mensen heeft ontslagen in de crisis. Wel werd er flexibiliteit verwacht van de medewerkers wat resulteerde in piloten die vrijwillig in de bagageafhandeling gingen werken. Van Wees en andere managers moesten hiervoor wel eerst het goede voorbeeld geven. Om medewerkers te binden en te boeien heeft KLM een groot aantal projecten. Een daarvan is het innovatieproject, waarvoor iedere medewerker van KLM in aanmerking kwam. Via een sollicitatieprocedure werden 50 medewerkers betrokken bij het project. Het resultaat was onder meer dat deze 50 mensen geinspireerd terugkeerden naar hun eigen afdelingen waar zij hun collega’s vervolgens enthousiast maakten.

Belgacom

Engagement is voor het Belgische telecombedrijf Belgacom niet bedoeld om verloop tegen te gaan. Met een verloop van 1,5% heeft Belgacom een veel te laag verloop vertelt Sandra Van Dorpe. Door het binden en boeien van medewerkers wil het bedrijf de transitie naar klantgericht bedrijf realiseren. Managers spelen hier een belangrijke rol in en moeten van ‘gewone’ manager via coachende manager een engaging manager worden.

Nike

Ook bij Nike spelen managers een hoofdrol om de uitdagende omzetdoelstellingen te behalen. Door managers te engagen moeten alle medewerkers worden betrokken om de omzet met 40% te laten groeien legt Abby Ornstein van Nike uit. Doormiddel van ‘manager excellence’ en ‘energizing’ wil Nike de medewerkerbetrokkenheid verder optimaliseren.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners