Werken bij La Place… Prachtige en domme elementen

Bas van de Haterd Op 30 juli 2014
Gem. leestijd 5 min 155x gelezen
Deel dit artikel:

La Place, u weet wel, de restaurantketen van V&D heeft sinds kort een geheel nieuwe wervingssite. Volgens het bericht dat ik ontving over de nieuwe WerkenbijLaplace is ‘de huisstijl, tone of voice, illustraties en fotografie’ helemaal aangepast op basis van onderzoek onder de doelgroep. Nu vond ik bij de vorige site de fotografie juist heel erg goed. De uitstraling was consistent en prettig, maar de gebruiksvriendelijkheid liet veel te wensen over, schreef ik in december 2012. Of het helemaal aansloot bij de doelgroep is natuurlijk lastig te beoordelen voor mij, dus misschien is dit wel beter. De vraag is natuurlijk of ze ook de gebruikerservaring hebben verbeterd!

Schermafbeelding 2014-07-17 om 16.50.50

Homepage

De homepage is in ieder geval heel anders. Wel wederom mensen in beeld, echte mensen zo te zien, maar veel minder tekst. Een verbetering. Waarom de stagiair de eerste persoon is die gepresenteerd wordt is me onduidelijk, zoeken ze die het meest? De enorme lap tekst op de homepage is in ieder geval weg, waar ik erg blij mee ben.

De site zelf kan je heel ver naar beneden scrollen. Dat is tegenwoordig hip. Of ik er blij mee ben… ik ben er geen fan van, maar het is hip dus zal het wel werken… toch?

Wat ze ontzettend goed gedaan hebben is zowel bovenin als onderin meteen een ‘zoek een vacature bij mij in de buurt’ zoekbox. Heel slim, verstandig dat men aan de conversie denkt. En dus meteen in beeld, maar ook als je helemaal onderin de site bent.

Een klein verbeterpunt aan deze pagina is het feit dat alleen de tekst van ‘Paul, stagiair’ aan te klikken is om verder te gaan en Paul zelf niet.

De mensen

Schermafbeelding 2014-07-17 om 17.04.35Als ik dan op de medewerkers klik krijg ik fijne informatie. Een quote van de persoon met een klik naar de vacatures. Een video waarin die persoon iets verteld, niet heel fancy, maar ook niet heel irritant. Een paar grappige illustraties waar men even visualiseert wat die functie doet en daaronder een kaartje met waar die functie in Nederland open staat. Heel goed.

Wat ik dus totaal niet kan begrijpen is dat als je onderin deze pagina wel de vacatures bij de functie laat zien, dat de knop ‘naar vacatures’ naar alle vacatures gaat. Geen enkele selectie hierop. Een gemiste kans, want als ik bij hulpkrachten of stages zit verwacht ik daar echt dat er meteen een selectie is gemaakt.

Informatie

De informatie is verstopt in een vraag-en-antwoord module onder ‘over La Place’. Hierin vermelden ze wel reactietijden en de sollicitatie-procedure. Ook kan je kijken naar ‘werken bij la place’ en daar staat meer over het bedrijf zelf. Een gemiste kans is dat ze verwijzen naar de CAO, maar niet gewoon digitaal inzage geven in je verdienste. Dat is allemaal bekend en ligt vast, dus waarom zou je daar niet open en transparant over communiceren?

Vacatures

Schermafbeelding 2014-07-17 om 17.05.57Dan de vacatures zelf, dat waar het bij de vorige site helemaal mis ging. Het begint weer niet goed. In hemelsnaam, Nederland is een verticaal land, waarom een horizontale kaart erboven? Wie bedenkt dit? Van Ierland tot ver in Polen, en alle vacatures zijn in Nederland…

Natuurlijk passen de bolletjes zich aan als je inzoomt, maar de manier waarop dit is weergegeven is gewoon heel erg dom. Anders kan ik het niet zeggen. Een kaart voegt iets toe, maar niet op deze manier!

Het enige selectiecriterium aan de linkerkant is het type dienstverband. Dat is apart. Waarom niet de hoofdfuncties? Of het opleidingsniveau? Dat moet je zelf zoeken.

Ik zoek op marketeer en krijg een manager customer relations. Dat vind ik dan weer heel goed, want blijkbaar is er een synoniemenlijst in de zoekmachine opgenomen. Klasse!

Wat wel weer heel jammer is, is dat als je dat menu met dienstverband gebruikt het niet dynamisch werkt. Je moet eerst nog een keer op zoek klikken voor hij het criterium toepast. Jammer, want dat is heden ten dagen toch niet meer nodig.

De vacatures zelf hebben opvallend veel manieren van opmaak. Bij de een zit veel witruimte tussen de alinea’s, de ander heeft een grote regelafstand, de bullet points zijn niet altijd hetzelfde, soms zijn het streepjes, soms rondjes en in sommige vacatures heb je zelfs twee type rondjes (dik en dun). De vacatures zijn heel erg rommelig opgemaakt.

Solliciteren

Schermafbeelding 2014-07-17 om 17.13.03

Het sollicitatieformulier vraagt weer om allerlei informatie die ook in een CV staat. Dus heel erg sollicitant-vriendelijk is het niet.

Ook is er geen onderscheidt gemaakt tussen functies waarvoor je een CV nodig hebt, bijvoorbeeld vestigingsmanager, en functies waarvoor dat eigenlijk onzinnig is, zoals hulpkracht. Overal moet je je CV uploaden, overal moet je een ‘beschikbaar vanaf’ datum invullen. Jammer.

Ook opvallend, alle velden met een * zijn verplicht… en dat zijn alle velden.

Mobiel

De site lijkt voor mobiel geoptimaliseerd te zijn, maar werkt helaas niet goed. Als ik een vacature zoek en dan wil verfijnen via de ‘full time, part time’ opties is dat niet aan te klikken. Op de mobiel is het kaartje helemaal een farce natuurlijk, dat had men beter weg kunnen laten.

Als ik vervolgens wil solliciteren, en de site weet dat ik op mijn mobiel zit, heeft men wel andere sollicitatie-opties. Daar is over nagedacht! Super! Je kan de vacature naar jezelf laten mailen. Je kan via dropbox je CV uploaden of je kan middels je Linkedin profiel solliciteren. Ik vraag me ineens af waarom je op de gewone site dan niet met je Linkedin formulier kan solliciteren.

Conclusie

+++ Mobiel solliciteren houdt rekening met het feit dat je geen CV op je telefoon hebt staan
+++ Design is mooi en consistent
+++ Informatie over de functies is uitgebreid en leuk weergegeven
+++ Er is veel aandacht voor conversie, overal kan je naar de vacatures of solliciteren

– – – Er is niet goed genoeg getest, mobiel werkt niet alles
– – – Een kaartje van Nederland over de breedte is onzin
– – – De verfijnoptie is niet dynamisch
– – – Het sollicitatieformulier kan veel beter

Al met al een hele verbetering ten opzichte van de vorige site. Dat La Place het design hoog in het vaandel heeft staan is duidelijk. Het is alleen jammer dat ze zo weinig gebruik maken van de technologische mogelijkheden die er tegenwoordig zijn op de gewone site, daar waar ze dat mobiel wel doen. Het hoeft geen state-of-the-art te zijn, maar zonder dat het meer budget hoeft te kosten kan je volgens mij een betere ervaring bieden.

Wil je weten hoe een goede sollicitatie-ervaring eruit ziet? Hoe dit kan bijdragen bij het verwerken van heel veel sollicitanten (zoals de 220.000 die A.S. Watson (Kruidvat) onder ander heeft of juist het vinden van die ene techneut die iedereen zoekt (zoals Enexis)? Of hoe je met goede online technologie tonnen kan besparen via nieuwe vormen van assesments zoals Arvato? Kom dan 7 oktober naar Digitaal-Werven

Je kan natuurlijk ook een van de rapporten of white papers van Digitaal-Werven gratis downloaden

Tags:
Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners