Word watermaker. Breng jezelf mee (inzending WML)

Waarom gewoon eigenlijk heel bijzonder is. Een wervingscampagne met een maatschappelijke tint. Waar balans en passie samenkomen. Lees de hele case van WML, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 23 maart 2024
Gem. leestijd 4 min 190x gelezen
Deel dit artikel:
Word watermaker. Breng jezelf mee (inzending WML)

Drinkwater. Voor velen vanzelfsprekend, maar eigenlijk superbijzonder. WML levert drinkwater aan alle Limburgers. Meer dan 400 WML’ers zetten zich dagelijks in voor deze maatschappelijke opgave. Met een verwachte uitstroom van 25% door natuurlijk verloop zocht WML personeel dat deze maatschappelijke opgave begrijpt en zich hiermee identificeert. Van monteurs tot aan directieleden.

Meer dan 400 WML’ers zetten zich dagelijks in voor het drinkwater in Limburg.

Door marktonderzoek en workshops met focusgroepen en WML’ers van diverse afdelingen kwamen we tot het inzicht: werken bij WML is altijd in balans. Dit omvat zowel de goede werk/privébalans als de ruimte voor eigen inbreng en inzichten. Ieders achtergrond, talenten en ideeën spelen een cruciale rol in het vormgeven van de toekomst. Een constante balans tussen privé en werk, in tijd, energie, passies en uitdagingen.

De propositie ‘Drinkwater. Gewoon bijzonder. Net als jij‘ slaat op de meerwaarde van werknemers en de maatschappelijke taak van WML. De activerende kop ‘Word watermaker. Breng jezelf mee’ communiceert waarom je voor WML zou moeten kiezen, namelijk: aandacht voor de persoon achter de functie.

Op de werkenbij-site kwam alles samen: de verhalen, de vacatures, de balans en de maatschappelijk opgave van WML.

Voor de campagne gebruikten we WML’ers die ook privé een maatschappelijke taak vervulden. We fotografeerden, interviewden en filmden ze op hun werk en thuis. Zo boden we een kijkje achter de kraan en toonden we hoe zij hun persoonlijke passies toepassen in hun werk. Dit vertaalden we in campagnebeelden, online video’s en content voor een werkenbij-site. Hier kwam alles samen: de verhalen, de vacatures, de balans en de maatschappelijk opgave van WML.

In een uitgebreide online- en offlinecampagne raakten we alle touchpoints in de candidate journeys. Zo wierven we technisch personeel via een combinatie van online kanalen en gebruikten we LinkedIn voor juridische en financiële experts. Daarnaast maakten we gebruik van OOH, pre-rolls, tafelkaarten, levensgrote displays, giveaways, autostickers, posters en presentaties.

Wat was de impact van de case?

De campagne was een enorm succes. Zo moesten we al na twee maanden stoppen vanwege de enorme hoeveelheid kwalitatieve sollicitaties. We ontvingen meer passende kandidaten in deze twee maanden dan in het hele jaar ervoor. Met in totaal meer dan 950.000 vertoningen verspreid over vier kanalen, meer dan 20.000 kwalitatieve websitebezoeken en meer dan 300 sollicitanten vulden we alle vacatures en legden we een rijke kandidatenpool aan voor toekomstige vacatures.

Ook intern was de campagne een groot succes. Door het huidige personeel actief te betrekken bij de totstandkoming van het employer brand, de content en het verloop van de campagne creëerden we draagvlak, enthousiasme en betrokkenheid.

Cijfers CTR

  • Google Display: benchmark 0,6%, resultaat 0,6%
  • LinkedIn: benchmark 0,5%, resultaat 1,5%
  • Facebook: benchmark 3,4%, resultaat 5,8%
  • Instagram: benchmark 1%, resultaat 2%

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne is gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar het employer brand en vervolgens vertaald naar een creatieve en activerende campagne met een duidelijke boodschap die resoneerde bij allerlei soorten kandidaten. Een campagne die, dankzij zorgvuldig opgezette candidate journeys, de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon wist over te brengen.

Van het creëren van awareness tot aan het vriendelijk bedanken van de afgewezen kandidaten: aan alles was gedacht.

Van het creëren van awareness tot aan het vriendelijk bedanken van de afgewezen kandidaten: aan alles was gedacht, alles lag in lijn, zodat alles elkaar versterkte. En wat bewijst de effectiviteit van een campagne beter dan de vraag deze stop te moeten zetten vanwege het succes.

Credits case

WML:

  • Yvonne Hermans (communicatie),
  • Hanny Kremer (Adviseur HRM),
  • merkambassadeurs: Ruben Delsing, Stan Hermse, Denise Walboomers, Michelle Noë, Henny Moonen, Hans Spilmann

Bureau IMMX:

  • Martijn in ‘t Panhuis (account),
  • Jorg Kuijl (creative director),
  • Noortje Verbeek (concept copy),
  • Celine Oosterhout (online marketing),
  • Frans Naus (design),
  • Maria Janssen (design),
  • Tessa Meulenbroek (design),
  • Sharon Nas (projectmanagement)

Fotografie: Philip Driessen
Film: Framefabriek
Webdevelopment: Ilionix

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners