Zo matcht Driessen met A.I. meer mensen aan de juiste baan (inzending Driessen)

Driessen gebruikt A.I. om de juiste match te maken tussen kandidaten en vacatures. Het eigen machine learning-model is volledig verweven in de matching. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 23 maart 2024
Gem. leestijd 4 min 63x gelezen
Deel dit artikel:
Zo matcht Driessen met A.I. meer mensen aan de juiste baan (inzending Driessen)

Driessen is een duurzaam uitzendbureau dat, met goed werkgeverschap als uitgangspunt, medewerkers en organisaties aan elkaar verbindt. Het startpunt hierbij is een kwalitatieve en duurzame match. Met de inzet van artifical intelligence zorgen we dat de kans op die goede match enorm toeneemt. We hebben een kandidatendatabase van ruim 100.000 profielen en een continue stroom aan vacatures. De spil daarin is ons eigen machine learning-model en dat wordt op diverse fronten ingezet.

Ons model is zo ontworpen dat kandidaten alleen worden beoordeeld op inclusieve variabelen.

Slimme vacaturealerts: ons A.I.-model matcht vacatures automatisch met geschikte kandidaten in onze database. Het model is zo ontworpen dat kandidaten alleen worden beoordeeld op inclusieve variabelen, zoals gewenste werklocatie, werkervaring, opleidingsniveau en beschikbaarheid. Discriminerende variabelen zoals geslacht, leeftijd of nationaliteit worden uiteraard niet meegenomen. Het model beoordeelt kandidaten en voorspelt de mate van geschiktheid voor een vacature. Kandidaten die een score van minimaal 85% behalen en voldoen aan gestelde criteria ontvangen automatisch meldingen met passende vacatures.

Driessen gebruikt A.I. om de juiste match te maken tussen kandidaten en vacatures. Het eigen machine learning-model is volledig verweven in de matching. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Aanbevolen vacatures op Driessen.nl: op onze website is ons A.I.-model naadloos geïntegreerd via ons Customer Data Platform BlueConic, waardoor we de meest relevante vacatures tonen aan onze kandidaten. Op de homepage presenteren we drie vacatures die aansluiten bij het profiel van de bezoeker. Op de vacatureoverzichtspagina en op individuele vacaturepagina’s worden labels gebruikt om aan te geven of een vacature geschikt is voor een kandidaat. Ook tonen we gerelateerde vacatures die rechtstreeks afkomstig zijn uit ons A.I.-model.

Het A.I.-model zit volledig verweven in onze matching en biedt direct toegevoegde waarde voor zowel kandidaten als recruiters.

Smart matching in ons ATS: Ons A.I.-model wordt tevens ingezet in ons intern ontwikkelde Applicant Tracking System. Hierbij worden kandidaten die hoog scoren bij vacatures extra onder de aandacht gebracht bij onze recruiters.

Kortom, het A.I.-model zit volledig verweven in onze matching en biedt direct toegevoegde waarde voor zowel kandidaten als recruiters.

Wat was de impact van de case?

In 2023 zijn er ruim 108.000 unieke slimme vacaturealerts verstuurd naar 21.700 personen. De open rate van deze mails is 53% en met een CTR van 22,7% scoren ze ver boven benchmark. De 108.000 mails hebben geresulteerd in ruim 2.500 sollicitaties wat neerkomt op een conversiepercentage van 5,3%. Dit laat tevens zien dat het model beter weet welke banen bij een kandidaat passen dan dat een kandidaat dat zelf denkt te weten. Het conversiepercentage van de job alerts dat handmatig door kandidaten wordt ingesteld ligt namelijk op 2,5%. Dit toont de extreme relevantie van de slimme vacaturealerts aan.

De aanbevolen vacatures uit het model die zichtbaar zijn op driessen.nl scoren met een gemiddelde CTR van 7,5% naar de vacaturedetailpagina bovengemiddeld goed. Daarnaast scoren ze met een conversieratio van 4,5% op sollicitatie ook significant beter dan reguliere vacatures die niet uit het A.I.-model komen (2,9%). Tot slot zien we dat de smart matching-module in ons ATS zorgt voor een conversiepercentage van aangeschreven kandidaten naar intake van 4%. Deze functionaliteit is te vergelijken met de slimme vacaturealerts waarbij een conversiepercentage van 5,3% wordt gehaald.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De inzet van machine learning helpt ons om werkgeluk mogelijk te maken. Het verbindt mens en werk en laat onze kandidaten kennis maken met vacatures waar ze in eerste instantie niet aan denken. Het model is niet bevooroordeeld en selecteert enkel op harde inclusieve eisen zoals woon-werkafstand, opleiding en werkervaring. Discriminerende variabelen worden bewust buiten beschouwing gelaten om de match zo eerlijk mogelijk te maken. En dat werkt!

De CTR van de slimme vacaturealerts is 210% hoger dan de reguliere job alerts die door kandidaten zelf worden aangemaakt. Daarnaast wordt er twee keer vaker gesolliciteerd via de slimme vacaturealerts dan via de jobalerts. Dit geeft eens te meer aan dat de juiste inzet van artifical intelligence binnen de wereld van recruitment enorm waardevol is voor zowel kandidaten en recruiters.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Software & marketingteam Driessen.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners