Zonder goede 'lead nurturing' loopt je talentpool snel leeg

Is jouw talentpool lek, of sowieso nooit gevuld geweest? Tijd om er onderhoud aan te plegen, stelt Laura Beekwilder. Met op maat gemaakte lead nurturing houd je iedere bezoeker warm en betrokken.

Laura Beekwilder Op 30 juli 2020 Gem. leestijd 3 min297x gelezen
Deel dit artikel:
Zonder goede 'lead nurturing' loopt je talentpool snel leeg

Voor veel recruiters is een sterke talentpool essentieel om in geval van een vacature snel aan kandidaten te komen. Maar als het je niet goed lukt om vacatures in te vullen met de kandidaten uit jouw talentpool, dan kan dat wel eens een teken zijn dat je talentpool ‘lek’ is.

Steeds meer recruiters zien de noodzaak om lead nurturing in te zetten tijdens het wervingsproces.

Denk dan eens aan ‘Lead generation’ en ‘lead nurturing’, marketingtermen die verwijzen naar het opbouwen en warm houden van een pool met potentiële klanten. Nu een proactieve talentpool steeds populairder wordt, zien steeds meer recruiters de noodzaak om lead nurturing in te zetten tijdens het wervingsproces. Maar hoe doe je dat het beste? Daarover lees je meer in deze blog.

Wat is lead nurturing in recruitment?

Lead nurturing verwijst naar het proces voor het warm houden van de kandidaten in je talentpool. Dit kun je doen door relevante informatie te delen in elke fase van het wervingsproces. Je wil immers kandidaten actief in beweging krijgen en uiteindelijk ervoor zorgen dat ze geplaatst worden bij een tevreden klant. Deze manier van lead nurturing is afgeleid van inbound recruitment: het aantrekken van kandidaten met behulp van blogs, social media en andere vormen van contentmarketing.

Door een inbound marketingaanpak te hanteren bij het werven kun je in contact komen met de meest passieve en actieve werkzoekenden, kandidaten aan je binden en ze gedurende het hele sollicitatieproces ondersteunen. 

Zonder segmentatie geen succes

Om je talentpool effectief te kunnen gebruiken voor lead nurturing moet je deze eerst segmenteren. Wie zijn je kandidaten precies? En wat zijn hun interesses? Door een persoonlijke, op maat gemaakte aanpak te gebruiken kun je de ervaring van de kandidaat aanzienlijk verbeteren. In plaats van campagnes met algemene ‘one-size-fits-all‘-aanbiedingen en berichten, ontvangen je kandidaten dan mails die alleen op hén gericht zijn. Aangepast op hún rol, hún branche, met content die is afgestemd op elke fase in het wervingsproces.

Wie zijn je kandidaten precies? En wat zijn hun interesses?

In een nieuwsbrief kun je prima een algemene boodschap delen. Bij alle andere communicatie heb je segmentatie nodig voor een specifieke targeting. Zo stuur je het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste moment. Waar kun je allemaal aan denken als je wilt segmenteren?

  • Sector
  • Functie
  • Ervaring
  • Opleiding
  • Locatie
  • Vaardigheden
  • Bron
  • Hiring fase
  • Laatste dag van contact

5 manieren om je kandidaten betrokken te houden

Hoe zorg je nou dat je talentpool niet leeg raakt, en kandidaten bij jou betrokken blijven? Daarvoor kun je denken aan 5 manieren:

#1. Op maat gemaakte nurture-campagnes

Lead nurturing wordt vaak gesegmenteerd in verschillende campagnes. Deze bestaan uit een reeks stappen die de kandidaat door bepaalde acties kan activeren. Voert een kandidaat een actie uit, hij of zij bekijkt bijvoorbeeld een vacaturepagina, dan kun je een campagne activeren die ervoor zorgt dat er een herinneringsmail naar de kandidaat wordt gestuurd: ‘Vergeet je niet om te solliciteren?’

Lead nurturing bestaat uit een reeks stappen die de kandidaat door bepaalde acties kan activeren.

Lead nurturing kan op elk moment beginnen. Bijvoorbeeld zodra een geïnteresseerde ervoor kiest bepaalde informatie te ontvangen, zoals een nieuwsbrief of job alert. Met de juiste content kun je vervolgens hun interesse in het bedrijf versterken en deze kandidaten begeleiden bij het solliciteren. Dit kun je als recruiter alleen doen, maar ook in nauwe samenwerking met het marketingteam of een marketingbureau.  

#2. Tegen wie heb je het?

Wie zijn je kandidaten? En wat voor soort content zien ze graag? Om de beste lead nurturing op te zetten is het handig eerst candidate persona’s te creëren: een beschrijving van je ideale kandidaat helpt je om de juiste content te verzinnen voor elke fase van de candidate journey. Denk hierbij aan:

  • Demografie
  • Ervaring
  • Opleiding
  • Vaardigheden
  • Persoonlijkheid

Hoe specifieker je bent, hoe effectiever je lead nurturing zal zijn.

#3. Social voor succes

Dé sleutel om passieve kandidaten warm te houden is om met hen in contact te komen op de plekken waar ze zich het meeste bevinden. Tenzij ze actief op zoek zijn naar een baan, zullen kandidaten geen tot weinig tijd doorbrengen op jobsites. Denk eerder aan: sociale media, nieuwskanalen en andere plekken met community’s. Kijkende naar de populariteit van Instagram, Facebook en LinkedIn, is werving via sociale media eigenlijk een must.

#4. Automatiseer, maar overdrijf niet

Kandidaten aantrekken en warm houden is een uitgebreid en lang proces. Dit handmatig doen tijdens het hele wervingsproces is niet levensvatbaar; bepaalde acties automatiseren is dus van groot belang. Het kan enorm veel tijd besparen en fouten voorkomen. Dit kun je in verschillende fases van het wervingsproces doen: van automatische “bedankt voor je sollicitatie”-mails tot kandidaten netjes afwijzen.

Let er wel op dat je de afwijzingsmail aanpast op de kandidaat.

Let er wel op dat je de afwijzingsmail aanpast op de kandidaat. Niet elke kandidaat ontbeert dezelfde vereisten waarop je hem of haar afwijst. En bij lead nurturing is het juist belangrijk een afwijzing wel persoonlijk te houden. Sommige kandidaten zijn in de toekomst immers wél geschikt voor een functie, en een slechte eerdere ervaring zal hen dan ervan weerhouden weer te solliciteren.

Je kunt automatisering ook toepassen als kandidaten specifieke content hebben gelezen.

Tot slot kun je automatisering ook toepassen als kandidaten specifieke content hebben gelezen, pagina’s hebben bezocht of andere acties hebben uitgevoerd op je website. Met een CRM-systeem, zoals HubSpot, kun je workflows aanmaken en bij elke trigger ervoor zorgen dat een kandidaat door een bepaalde flow gaat waarin hij of zij relevante content aangeboden krijgt.

#5. Talent community als volgende stap

Toe aan de volgende stap van een talentpool? Denk dan aan een talent community, die kan helpen kandidaten aan te trekken die geïnteresseerd zijn in je bedrijf, maar nog niet klaar zijn om te solliciteren. Een talent community is als het ware een manier om 24/7 te kunnen werven.

Een talent community is als het ware een manier om 24/7 te kunnen werven.

Je houdt kandidaten in de community op de hoogte van de nieuwste functies binnen jouw bedrijf en geeft ze zo de mogelijkheid om als eerste te kunnen solliciteren. Met een talent community verzamel je gegevens van kandidaten, waarna je ze met lead nurturing ook enthousiast kunt maken voor toekomstige functies, als er nu geen functie beschikbaar is die bij hen past.

laura beekwilder over passieve kandidaten en ats

Meer weten?

Meer weten over lead nurturing? Neem dan contact op de auteur van dit blog, Laura Beekwilder van SendtoDeliver en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over lead nurturing”. Of bekijk hier alles van Laura.

Deel dit artikel:
Laura Beekwilder

Laura Beekwilder

head of sales bij sendtodeliver
Laura Beekwilder werkt bij SendtoDeliver, experts in (onder meer) recruitment marketing automation).
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark