Als verpleegkundige beter worden in je vak? Gezonde ambitie! (inzending St. Antonius Ziekenhuis)

Hoe je midden in de coronacrisis in 4 maanden 60 FTE verpleegkundigen kunt werven door in de candidate journey hun persoonlijke wensen centraal te stellen. Lees de hele case van St. Antonius Ziekenhuis die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2021.

Redactie Op 20 maart 2021 Gem. leestijd 3 min374x gelezen
Deel dit artikel:
Als verpleegkundige beter worden in je vak? Gezonde ambitie! (inzending St. Antonius Ziekenhuis)

Omschrijving van de case

In maart 2020 wordt in de eerste coronagolf de reguliere zorg in het St. Antonius-ziekenhuis afgeschaald om verpleegkundigen vrij te spelen voor coronazorg. Hierna wordt besloten dat bij een tweede golf zowel coronazorg als reguliere zorg moeten doorgaan. Zo min mogelijk afschaling dus en daarmee nóg meer druk dan anders. Om dit aan te kunnen, krijgen we in juli opdracht om 60 FTE extra verpleegkundigen te werven. En wel: binnen 6 maanden. En dat in een extreem schaarse doelgroep waar alle ziekenhuizen al om strijden.

Gelukkig hebben we al in januari 2020 een employer branding-concept ontwikkeld: ‘Gezonde ambitie’.

Die uitdaging gaan we natuurlijk graag aan! Uit overleg met de zorg blijkt dat er behoefte is aan 3 soorten verpleegkundigen: algemeen, acute zorg ondersteunend en basis acute zorg. Gelukkig hebben we al in januari 2020 samen met Radancy een employer branding-concept ontwikkeld om ons merk sterker te laden: ‘Gezonde ambitie’. Door corona belandde dit echter in de ijskast, maar in juli dat jaar bouwen we dit concept om naar een wervingscampagne voor verpleegkundigen. Onder hoge druk schakelen we snel en in augustus starten we met al met jobmarketing via VONQ.

Keuzescan

Intussen wordt de campagne op de drie rollen ingericht met een speciaal ontwikkelde landingspagina met keuzescan. Hier vinden bezoekers in 3 stappen de rol die bij hen past, want dat blijven we belangrijk vinden. Op 22 oktober 2020 gaat de wervingscampagne live met een gelaagde mediastrategie. De looptijd is 6 maanden en we werven via Google Search, Google Display, YouTube, Facebook, Instagram en Pinterest.

We begrijpen dat een candidate journey meer is dan alleen een campagne.

Maar we begrijpen ook dat een candidate journey meer is dan alleen een campagne. Na conversie hebben we daarom persoonlijk contact met elke kandidaat om de interesses te bespreken. Dit matchen we met onze zorgafdelingen en binnen enkele dagen komt de kandidaat op gesprek en loopt een dag mee. Zo ontstaat de beste ‘fit’. En niet onbelangrijk: dankzij de speciaal ingerichte, versnelde indiensttreding, kunnen onze nieuwe collega’s snel aan het werk. Over gezonde ambitie gesproken!

Wat was de impact van de case?

De aanpak blijkt succesvol: eind februari 2021 behalen we de 60 FTE-doelstelling, 2 maanden eerder dan gepland. Vanuit de campagne bezochten 25.328 mensen de website, ontvingen we 244 afgeronde sollicitaties en zijn 112 nieuwe collega’s gestart in een van de drie rollen. We laten zien dat de ontwikkeling van ons EVP, de juiste mediastrategie, persoonlijk contact én een strak intern proces elkaar versterken.

De aanpak blijkt succesvol: we behalen de doelstelling 2 maanden eerder dan gepland.

We leveren een essentiële bijdrage aan de ziekenhuiszorg: reguliere én coronazorg kunnen tegelijkertijd zo goed mogelijk doorgaan. Onze optimaal ingerichte candidate journey maakt ons onderscheidend. Persoonlijk contact met de kandidaat hebben we, ook in tijden van crisis, centraal gesteld. Ook hebben verpleegkundigen tegenwoordig heel wat te kiezen. We snappen dit en spelen hier met de keuzescan en persoonlijke aanpak succesvol op in. Onze basis acute-zorg-rol en de acute-zorg-ondersteunende rol leiden daadwerkelijk tot meer én laagdrempelige instroom naar de ic-opleiding. Een positief neveneffect, want hiermee dragen we ook bij aan het oplossen van het tekort aan IC-verpleegkundigen.

gezonde ambitie st antonius

Ook leidt deze wervingsopdracht tot een nóg strakker ingericht intern proces: afdelingen onderkennen het belang van snelheid én persoonlijk contact en er ontstaat nog nauwere samenwerking tussen recruitment en de zorg. Deze werving zorgt dus ook voor een positieve flow en gezonde ambitie op de werkvloer en voor trotse medewerkers in een zware periode.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wij zijn in een zware periode succesvol geweest door ruim 100 paar extra verpleegkundige handen aan het bed te werven. Hierdoor leveren we een essentiële bijdrage aan het continueren van reguliere én coronazorg en aan de gezonde ambitie van ons ziekenhuis om elke patiënt excellente zorg te bieden. Daarnaast hebben wij ons doel van 60 FTE al binnen 4 maanden behaald, in een tijd waarin de concurrentie nog hoger is dan anders. We zijn hier extra trots op, omdat met de reguliere zorg ook onze reguliere vacatures en projecten gewoon doorgingen. Aan ambitie ontbreekt het onszelf gelukkig dus ook niet.

st antonius gezonde ambitie

Tot slot hebben we bewezen dat persoonlijke aandacht altijd van enorm belang blijft. Dat zijn we in deze crisistijd niet uit het oog verloren. Sterker nog, kandidaten noemden ons hierdoor hun voorkeursziekenhuis. We hopen dat deze persoonlijke aanpak van de candidate journey een inspiratie is voor andere zorginstellingen. Wij houden hem er in elk geval in!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Moniek Morsink (sr. corporate recruiter),
  • Hélène Bulder (sr. corporate recruiter),
  • Nina Wolber (corporate recruiter)

Extern:

  • René van der Kroon (Radancy),
  • Kevin van Houten (Radancy),
  • Bas Schreurs (Radancy),
  • Remke Vloeimans (Vonq),
  • Farshin Ghiassi (Vonq),
  • Jim van Roon (Vonq)

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS