
Wie een vacature uitzet, hoeft tegenwoordig vaak niet op bijster veel reactie rekenen. Niet gek dus dat steeds meer organisaties het heft liever in eigen handen nemen en zelf actief op zoek gaan naar de juiste kandidaten. Maar wat zijn nu de 10 grootste trends op dit gebied van sourcing? We bespreken het met Jan-Karel Sindorff en Milou Verhoeks (foto boven), oprichters van Cooble, het snelgroeiende bureau dat hier zijn specialisme van heeft gemaakt.
Trend 1. Het gebeurt steeds meer
‘Sourcing was lang een van de onderbelichte onderdelen van de hele recruitmentketen’, merkt Verhoeks op. ‘Heel veel bedrijven vonden dat de recruiter het maar erbij moest doen. En dan gebeurde het eigenlijk niet of nauwelijks. Maar het spel van de omgekeerde wereld blijkt nog steeds een heel succesvol spel. Je merkt dat je door zelf te sourcen nog altijd bij mensen op de arbeidsmarkt komt die je eigenlijk op geen andere manier kunt bereiken. Het is dan ook niet gek dat we ook steeds meer concurrentie voor ons bureau zien.’
Trend 2. Het is here to stay
‘Sourcing heeft een vlucht genomen door de enorme krapte op de arbeidsmarkt van de laatste jaren. Toen was het vaak de laatste strohalm van werkgevers. Maar inmiddels zie je dat de markt zich er ook op inricht’, vult Sindorff aan. ‘Als je kijkt naar nieuwe generaties op de arbeidsmarkt, voor hen is het al veel meer geaccepteerd om benaderd te worden. Zelf op zoek gaan naar een baan doen ze veel minder. Het is klein, persoonlijk, op maat. Dat spreekt hen aan.’
‘Al schrik ik wel van wat ik af en toe in de markt zie gebeuren’, aldus Verhoeks. ‘Bulkmails, in één keer heel veel mensen benaderen. Dat werkt niet, en leidt alleen maar tot heel lage responsratio’s. Kandidaten ergeren zich daaraan. En het heeft een negatief effect op je positie als werkgever. Technologie is ook gewoon echt nog niet klaar om het helemaal over te nemen. LinkedIn heeft bijvoorbeeld allemaal nieuwe opties, maar wij zien in de praktijk dat je daarvan nog geen wonderen hoeft te verwachten, de persoonlijke aanpak werkt nog steeds beter.’
Trend 3. Toch meer tech
Oké, de technologie is dus nog niet zover dat het hele sourcingproces kan worden geautomatiseerd. Maar ondertussen duiken wel steeds meer interessante tools op, al dan niet met A.I. gevoed. Dat ziet ook Verhoeks in haar dagelijkse praktijk. ‘Wij werken bijvoorbeeld ook veel met ChatGPT. Met de informatie uit een profiel kan ChatGPT best een leuk, persoonlijk bericht samenstellen. En ook iets als automatische followups kunnen interessant zijn. Het gaat wel steeds meer die kant op dat tech je werk ondersteunt. Maar je moet een tool niet alleen leren om te lezen, maar ook om te interpreteren. En dat blijft lastig.’
Trend 4. Relevantie wint
Sourcing is ook steeds belangrijker als het gaat om employer branding, aldus Sindorff. ‘Zodra je in je sourcing een crappy bericht uitstuurt, heeft het andere investeren in employer branding echt minder zin. Mensen vinden daar iets van. Daarom ook ons pleidooi om geen bulkberichten uit te sturen, mensen hebben dat heel snel door, het is echt niet goed voor je cijfers. Omdat je met sourcing het spel op de arbeidsmarkt omdraait, moet je zeker weten dat je het juiste bericht naar de juiste doelgroep stuurt. Relevant zijn is belangrijk, juist ook om je employer branding op peil te houden.’
Trend 5. Creativiteit telt
Sourcing is een creatief beroep, aldus Verhoeks. ‘Wist je dat wij gemiddeld 8 tot 10 minuten bezig met een benaderbericht? Het heeft altijd tijd en aandacht nodig, om erover na te denken hoe je mensen het beste kunt benaderen. Het vraagt ook vaak de nodige creativiteit. We openen een conversatie bijvoorbeeld wel eens met een opmerking als ‘Wist jij dat er maar 500 mensen met jouw naam zijn?’ Kijk, dat wekt vaak wel interesse. Zoiets kun je dan misschien weer automatiseren, maar dan wordt het gauw weer een trucje, en voelt het niet echt, zoals een automatische felicitatie op je verjaardag.’
Trend 6. Vinden én verleiden
Nu we het er toch over hebben, sourcing wordt volgens beiden té vaak vernauwd tot de vraag: kun je de juiste mensen vinden? Weet je alle boolean strings om het internet af te struinen, en hiermee die verborgen parels boven water te halen? Het zijn dit soort vraagstukken die bijvoorbeeld vaak het onderwerp zijn van conferenties als SoSuEu, waar de Europese (tech)sourcers zich jaarlijks verzamelen (en wat dit jaar weer op 11 en 12 oktober plaatsvindt in Amsterdam).
Maar volgens Verhoeks wordt daarmee een andere belangrijke kant van goede sourcing vergeten, en dat is: verleiden. ‘Het draait in dit spel zowel om vinden als verleiden. Ze zijn in sourcing beide even belangrijk. Verleiden is meer marketing en sales, het gaat bijvoorbeeld erom of je overtuigende berichten kunt schrijven. Dat is echt een sport.’
Trend 7. De vacature voorbij
Sourcing begint vaak met een organisatie die een vacature maar niet ingevuld krijgt, en dan bijvoorbeeld via Cooble om hulp vraagt. Maar organisaties die er wat langer mee werken, ontdekken dat het nóg beter werkt als je niet bij elke vacature opnieuw begint, maar een talentpool opbouwt, en van daaruit verder werkt. ‘Als je vacaturegedreven gaat sourcen ben je een hunter, als je een talentpool weet op te bouwen, word je een collector‘, aldus Sindorff.

Verhoeks: ‘Als je langere tijd op één doelgroep gaat sourcen, en daar steeds contact mee houdt, ben je na 2 jaar 80% van je tijd bezig met het onderhouden van relaties. Bij het OM hebben we bijvoorbeeld een pool van iets minder dan 300 mensen. Die ken ik, en kan ik zo nabellen bij vacatures. Dat scheelt een stuk. Talentpooling is al heel lang een term in recruitment. Maar je ziet weinig geslaagde voorbeelden. Terwijl je er juist heel veel waarde uit kunt halen. Mits je lang met dezelfde mensen op je afdeling werkt, of lang met hetzelfde bureau werkt, zodat ze een relatie met de talentpool kunnen opbouwen.’
Trend 8. Het is geen w&s-bureau meer
Voorheen zagen organisaties sourcing nog wel eens als ‘een extra werving- en selectiebureau’. Maar zo is het steeds minder, ziet Verhoeks. ‘Nog steeds worden we primair ingezet als er ergens paniek is. Maar sourcing is geen toverstaf, het is meer een activiteit van de lange adem geworden. We hebben gelukkig steeds meer klanten die daarvan de waarde zien. We weten bij sourcing zeker dat we bij mensen terecht komen die geen zin hebben om te solliciteren, maar wel bereid zijn na te denken over een andere baan. Om mensen zover te krijgen, dat vergt meer dan een oppervlakkige relatie.’
Trend 9. Buiten spelen, binnen delen
Wat ook steeds duidelijker wordt: sourcing is niet alleen een manier om kandidaten te vinden, het is ook een spiegel, een soort continu marktonderzoek. ‘Wij zijn altijd aan het buiten spelen’, zoals Sindorff het noemt. ‘Daardoor halen we ook veel kennis op uit de markt. We spreken veel kandidaten, weten waar ze op aanslaan, en waar niet. Dat merk je bijvoorbeeld bij salarissen, wij weten vrij snel of wat een organisatie biedt ook klopt bij wat de markt vraagt. Ik vind het altijd een voorwaarde dat je als sourcingspartner die kennis ook weer teruglevert aan je opdrachtgever.’

Transparantie is belangrijk bij sourcing, vult Verhoeks aan. ‘Daarom krijgen ook al onze klanten om de week een voortgangsrapportage. Daar staat ook de feedback van kandidaten in. Soms leidt dat wel eens tot een oncomfortabel gesprek. Maar dat helpt wel. Doordat je als sourcer continu in contact staat met de arbeidsmarkt, kun je de andere recruitmentcollega’s in de organisatie helpen met hun perceptie van het beeld dat de kandidaten op de arbeidsmarkt van je hebben. En daar kun je vervolgens ook je aanbod en je sourcing weer op aanpassen.’
- Klik hier voor de meest recente Cooble Sourcing Benchmark
Trend 10. Sourcing als rode loper
‘Wij verleiden niet tot een sollicitatie, maar tot een gesprek’, zegt Verhoeks. ‘Sourcing is steeds meer een rode loper, die kandidaten moeten zich welkom voelen. Je merkt dat lage drempels belangrijker worden, de arbeidsmarkt verandert. Steeds meer organisaties kijken hoe ze het proces anders kunnen inrichten zodat mensen niet meer hoeven te solliciteren. Het hele vacaturegedreven sourcen raakt ook uitgespeeld. Het gaat er steeds meer om dat die kandidaat contact wil maken. Dan kun je daarna altijd nog verder zien. Je ziet dat mensen daar ook steeds meer voor open staan.’
Meer weten?
Milou Verhoeks geeft op vrijdag 6 oktober om 12:30 uur meer over tijdens de Webinar Week van Werf& een webinar over wat sourcing voor jouw employer brand kan betekenen. Klik hier om meer te weten, of voor de andere webinars.