Edwin van der Sande: 'Je kunt niet meer aan de boom schudden en dat er dan kandidaten uitvallen'

Even aan de boom schudden, en dan zo de rijpe kandidaten plukken? Dat kan niet meer, zegt Edwin van der Sande, docent bij de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. ‘Je kunt beter kijken naar welke kandidaten-boom je nu kunt planten.’

Peter Boerman Op 05 september 2022 Gem. leestijd 3 min466x gelezen
Deel dit artikel:
Edwin van der Sande: 'Je kunt niet meer aan de boom schudden en dat er dan kandidaten uitvallen'

Als manager Marketing en Recruitment bij Technical Valley is Edwin van der Sande wel wat gewend aan duurzame termen. En dus is het misschien ook niet zo gek dat hij geregeld voor de metafoor van de boom kiest als hij het heeft over arbeidsmarktcommunicatie. Van ‘laaghangend fruit’ tot ‘je kunt niet meer zomaar aan de boom schudden en hopen dat er kandidaten uitvallen’, het komt allemaal voorbij.

‘Zoek ook eens naar andere bomen. Of kijk waar je nu zelf een boom kunt planten.’

Maar juist in die laatste vergelijking schuilt misschien wel de essentie van de huidige situatie op de arbeidsmarkt, zegt hij. Want in plaats van harder te schudden (lees: extra recruiters aantrekken) is het volgens hem vaak een beter idee om langer na te denken over waar nog meer vruchtbare bomen te vinden zijn. Of waar het zin heeft om nu zélf bomen te planten, en je zo voor te bereiden op een duurzame, succesvolle toekomst door straks goede kandidaten te kunnen oogsten. Indachtig de woorden van Confucius: ‘Het beste moment om een boom te planten is 10 jaar geleden. Het op één na beste moment is nu.’

Editie 35

Het is ook juist dat meer verrassende en innovatieve denken dat hij wil overbrengen bij de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie, waar hij sinds begin dit jaar als docent aan verbonden is, en die dit najaar alweer zijn 35ste (!) editie beleeft. ‘Ik denk dat het belang van goede arbeidsmarktcommunicatie steeds duidelijker wordt. Dat steeds meer organisaties beseffen dat ze moeten nadenken over: waarom zouden mensen specifiek voor ons willen kiezen? Wat maakt ons nou zo bijzonder? Het gaat allang niet meer om die ene vacature plaatsen. Het gaat tegenwoordig om alles eromheen: continu laten zien wie je bent en wat je doet.’

‘Het gaat allang niet meer om die ene vacature plaatsen.’

In de leergang heeft hij het dan bijvoorbeeld over de zogenoemde DAC-strategie, oftewel de combinatie van doelgroep, arbeidsmarkt en hoe je daarmee communiceert, analoog aan de marketingtheorie van de PMC-matrix (de product/marktcombinatie). ‘Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar is ook gewoon logisch nadenken’, zegt hij. ‘Het is zo’n voorbeeld van iets wat je misschien al onbewust doet. Maar in de leergang maken we je daar juist van bewust, zodat je er uiteindelijk meer uithaalt.’

Stevige basis

Van der Sande deed zelf ruime ervaring op met arbeidsmarktcommunicatie bij onder meer Tata Steel en Redwave, voordat hij vorig jaar bij Technical Valley belandde. Ondanks zijn ervaring zei hij het toch nog best spannend te vinden om als docent te starten. ‘Je denkt toch dat je geacht wordt alles te weten. Deelnemers hebben hoge verwachtingen. En terecht. Dat vind ik ook alleen maar leuk. Het dwingt me om bij te blijven bij wat er op dit moment allemaal speelt. Maar ik heb daarnaast geleerd dat je juist ook als docent er zelf elke keer weer wat van opsteekt, omdat je bij de opleiding zoveel kijkjes in de keuken krijgt.’

Beeld van de site van Technical Valley

Want, zo benadrukt hij, de Leergang is er wel vooral om zo praktisch mogelijk te blijven. ‘De voorbeelden die we bespreken proberen we altijd zoveel mogelijk te laten aansluiten bij wat er in de praktijk leeft in de groep. Daar word ik zelf ook altijd het meest enthousiast van. Wat ik daarnaast zelf het mooie vind: je ziet dat de mogelijkheden in dit vak elke dag veranderen. Maar in de Leergang merk je ook dat er wel een stevige basis onder ligt. Er is al heel veel kennis opgebouwd, waar je je voordeel mee kunt doen.’

Alle neuzen dezelfde kant op

Zijn belangrijkste les daarbij? ‘Laat je niet gek maken’, lacht hij. ‘Steeds opnieuw kleine stapjes maken, dan kom je uiteindelijk het verst.’ Of het nou gaat om het opstellen van een strategie, welke communicatiemiddelen je moet kiezen, op welke doelgroep je je richt of om hoe je alle neuzen dezelfde kant op krijgt: het komt in de leergang allemaal voorbij. ‘Het gaat vooral om het bewust worden van de verbeterkansen die elke organisatie heeft’, aldus Van der Sande. ‘Wat ik leuk vind aan de leergang is dat hij breed interessant is. Dus niet alleen als je een hele strategie wil opzetten, maar juist ook vanwege de meer dagelijkse uitdagingen.’

‘Marketing en recruitment moeten wat mij betreft altijd in balans zijn.’

Hij geniet er erg van, zegt hij. ‘Ik ga nu ook voor het eerst de eindpresentaties van de groep meemaken. Daar kijk ik erg naar uit. Het mooie van de leergang is: je begint met laaghangend fruit. Sociale media, persona’s maken, je website op orde brengen. Maar als je als organisatie een echte strategische uitdaging hebt, dan gaat het al snel verder dan arbeidsmarktcommunicatie alleen. Daar heb je het dan ook over. Als je bijvoorbeeld een mooie campagne bedenkt, maar niet nadenkt over je recruitmentproces, dan bespreken we dat ook in de training. Marketing en recruitment moeten wat mij betreft altijd in balans zijn.’

Leren van de e-commerce

Daarbij kijkt hij zelf altijd graag naar de wereld van de e-commerce. ‘Ik denk dat we daarvan binnen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie nog veel kunnen leren. Maar andersom denk ik dat er ook in het recruitmentvak veel is waar we trots op mogen zijn, en waaruit blijkt dat het een volwassen vak wordt dat soms een voorbeeld kan zijn voor andere gebieden. Iets als hypertargetting bijvoorbeeld, daarin zijn echt wel pareltjes te zien.’

‘In de arbeidsmarktcommunicatie zijn echt wel pareltjes te vinden.’

Maar het leuke is, zegt hij: ‘Wat werkt voor de één, hoeft dat niet te doen voor de ander. Wat werkt voor de Jumbo, werkt nog niet voor Albert Heijn. In de leergang bieden we daarom ook alle ruimte om in te gaan op de uitdagingen van de organisatie zelf. Waarbij je dan meteen een blik mee krijgt van vakgenoten die vaak met dezelfde soort uitdagingen bezig zijn. Daar steek je altijd wat van op. Oók als docent.’

Edwin van der Sande in actie, tijdens een online meet & greet van Technical Valley:

Meer weten?

De Leergang Arbeidsmarktcommunicatie, die op 1 december weer in Rotterdam van start gaat, is de meest complete opleiding op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie in Nederland. Van werving tot employee relationship management en van employer branding tot arbeidsmarktcommunicatiestrategie, het komt hier allemaal voorbij. Lees er hier meer over:

Leergang Arbeidsmarktcommunicatie

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS