Home Candidate Experience Hoe maak je van je Sjaak Afhaak een Sjaan Haakaan?

Hoe maak je van je Sjaak Afhaak een Sjaan Haakaan?

865 keer
0
haken sjaak afhaak

Stel: kandidaten komen massaal naar jouw vacature toe. Super! Toch komen er niet voldoende sollicitaties uit… Een klassiek geval van Sjaak Afhaak. Wat kun je daaraan doen?

deborah hempenius webinarweek sjaak afhaak Op donderdag 27 september vertelt Deborah Hempenius (RecruitNow) in haar webinar tijdens de Webinar Week welke quick fixes er zijn en wat jouw volgende stap kan worden om van Sjaak Afhaak een Sjaan Haak-Aan te maken. Ze geeft hier alvast een vooruitblik.

> Wanneer is een kandidaat een Sjaak Afhaak?

“Sjaak Afhaak is iemand die jouw vacature heeft gevonden en besluit om te solliciteren. Maar die sollicitatie komt er nooit. Want eenmaal in de sollicitatiefunnel zijn er nog volop afhaakmomenten. Werkt de website wel naar behoren? Of zijn er doodlopende call-to-action-buttons en verwarrende foutmeldingen? Wordt de drempel om te solliciteren niet onnodig verhoogd? Kortom: je kunt een heel goede campagne en een aantrekkelijke werken-bij-site hebben, maar als het sollicitatieproces niet optimaal is, blijven de conversies achter. Zonde!”

> Hoe kan het dat het zo vaak misgaat?

“We merken dat veel bedrijven wel inzicht in hun data willen, maar hieraan in de praktijk te weinig aandacht besteden. Of ze weten simpelweg niet waar ze naar moeten kijken. En als je niet weet dát er iets misgaat, weet je al helemaal niet wat je eraan kunt doen.”

‘Een simpele eerste stap: solliciteer zelf eens op je vacatures’

“Een simpele eerste stap: solliciteer zelf eens op je vacatures. Hoe logisch is het proces, hoeveel kliks heb je nodig, welke informatie moet je geven? De volgende stap kan zijn om meer uit Google Analytics te halen. Zijn de bedankpagina’s van elke vacature uniek en ingesteld als doel? Dan kun je zien hoeveel verkeer er naar een vacature toekomt, en hoeveel bezoekers dan ook echt solliciteren. Daarnaast bestaan er allerlei tools waarmee je kunt zien wat bezoekers op de pagina doen, hoe ver ze scrollen, welke velden ze invullen en op welk punt ze afhaken.”

> Wat kan er beter aan de Candidate Experience van het gemiddelde werving- & selectiebureau?

“Met name je verplaatsen in de doelgroep wordt vaak vergeten. We zitten in een kandidatenmarkt en bedrijven vechten om arbeidskrachten. Het is dan ook meer dan ooit van belang dat je weet wat jouw doelgroep belangrijk vindt, wat ze zoeken en wat hun voorwaarden zijn.”

‘Je moet de doelgroep begrijpen om die vertaalslag te maken: op inhoud, maar ook op hoe het sollicitatieproces moet zijn.’

Een baan met onregelmatige tijden kan de ene persoon als een pluspunt ervaren; de ander juist als een minpunt. Je moet de doelgroep begrijpen om die vertaalslag te maken: op inhoud, maar ook op hoe het sollicitatieproces moet zijn. Want de één vindt het geen enkel probleem om 20 vragen te beantwoorden, terwijl een ander het liefst alleen zijn telefoonnummer achterlaat.”

> Kun je voorbeelden noemen?

“We weten bijvoorbeeld dat millennials gemiddeld 5 uur per dag hun smartphone gebruiken. Voor deze generatie kun je de sollicitatiedrempel verlagen door hen de mogelijkheid te geven contact op te nemen via WhatsApp. Bij een specifieke functie als ‘elektromonteurs’ hebben wij A/B-testen uitgevoerd. Een formulier met een vraag naar cv én motivatiebrief en een formulier met alleen de vraag naar voornaam en telefoonnummer. Drie keer raden waar het resultaat beter was. Zo heeft elke doelgroep zijn eigen benadering nodig.”

> Hoe verandert straks het sollicitatieproces, denk je?

“Dat is helemaal afhankelijk van de economie waarin we op dat moment verkeren. Met de arbeidskrapte van nu zie je dat bedrijven alles op alles moeten zetten om potentiële kandidaten te bereiken, inspireren, verleiden en uiteindelijk te converteren. Drempels moeten lager, employer branding is niet langer een nice-to-have maar een must-have en voor de opbouw van een vacature geldt niet langer ‘one-size-fits-all’. De vraag is simpel: aan welke knoppen ga jij draaien om ‘Sjaak Afhaak’ te voorkomen?”

webinarsMeer tips over hoe je Sjaak Afhaak voorkomt? Volg het gratis webinar

In haar webinar op donderdag 27 september deelt Deborah de ‘quick fixes’ én vertelt ze welke nieuwe ontwikkelingen je kunt inzetten om meer sollicitaties te realiseren. Meld je aan voor haar webinar. Of voor een van de andere 24 webinars »

Kijk hier het webinar terug:

Of bekijk een eerdere video van Deborah:

Of lees meer:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here