Raymon Fleuren: ‘De Tripadvisor-constructie komt ook naar de recruitmentwereld’

Adwin van Gerven Op 12 september 2018
Gem. leestijd 3 min 791x gelezen
Deel dit artikel:
Raymon Fleuren: ‘De Tripadvisor-constructie komt ook naar de recruitmentwereld’

De eerste indruk van je website, wat je uitstraalt als bedrijf en hoe je communiceert met kandidaten zou nu prioriteit moeten hebben, stelt Raymon Fleuren. ‘Investeer hier dus in en evalueer continu.’

Fleuren, accountmanager bij Carerix, geeft donderdag 27 september tijdens de Webinar Week het gratis webinarMeet, verbeter en scoor! 5 tips voor het verbeteren van de kwaliteit van aannames’. Hier geeft hij alvast een voorzetje:

> Wat kun je doen om je Candidate Expierence te verbeteren?

‘In de praktijk blijkt dat veel bedrijven nog niet optimaal gebruikmaken van hun ATS, hun applicant tracking system. Terwijl je hiermee alles over je kandidaten wel goed kunt vastleggen. Als een kandidaat bijvoorbeeld voor een tweede keer bij jou solliciteert, is dat wel handig om te weten en daar iets mee te doen.

‘Als een kandidaat voor een tweede keer bij jou solliciteert, is dat wel handig om te weten’

Vanuit het ATS kun je bepaalde zaken ook makkelijk automatiseren. Een sms sturen als reminder voor een sollicitatie bijvoorbeeld, of: extra content delen. Met een ATS kun je het ook heel makkelijk veel persoonlijker maken. Zolang je hiervoor maar een goede strategie hebt bepaald, kun je dit goed regelen.’

> Waarom gebruiken bedrijven hun ATS volgens jou niet optimaal?

‘Het gaat erom waar je je prioriteit legt en hoe serieus je het neemt. De meeste bedrijven doen wel iets in recruitment, maar vaak maken ze er geen coherent geheel van. En in de praktijk is al gebleken dat bedrijven die dat wel doen succesvoller worden.’

> Wat zou prioriteit #1 bij recruiters moeten zijn?

‘De Candidate Experience is momenteel het allerbelangrijkst. Meer dan 91 procent van de recruiters ziet in dat de kwaliteit van de Candidate Experience direct van invloed is op de kwaliteit van de uiteindelijke aanname. Vroeger was je al blij als je een vacature voor een recruiter had. Nu heb je heel veel vacatures en ben je blij als je een keer een kandidaat hebt.

Als je kandidaten wilt triggeren moet je vooral de middelen optimaliseren waarmee je met hen communiceert. De website (maar ook daarbuiten) en mobiele oplossingen zijn hier belangrijk. Zorg dat dat als eerste op orde is. De eerste indruk van je website, wat je uitstraalt als bedrijf en hoe je communiceert met kandidaten staat absoluut op nummer 1.

‘een trend die recruiters zeker in de gaten moeten houden is Artifical Intelligence’

Investeer hier dus in en blijf continu evalueren. Niet dit maar een beetje erbij doen en het benaderen als ‘O ja, daar moeten we ook nog iets mee’. Dat werkt niet. En een trend die recruiters zeker in de gaten moeten houden is Artifical Intelligence. Momenteel zie je het nog niet veel en zijn er ook nog geen tools voor, maar dat gaat zeker komen.’

> Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten over je webinar?

‘In het webinar benoem ik onder andere 5 belangrijke tips en hulpmiddelen om de Candidate Experience aantrekkelijker, interactiever en meer gepersonaliseerd te maken. Iets wat hierbij gaat komen is “De Tripadvisor van de recruitmentwereld”. Je wordt tegenwoordig doodgegooid met “wat vond je hiervan?” en “wat vond je daarvan?” en of je overal even een review wilt geven. In de toekomst vindt dit ook steeds meer in de recruitmentwereld plaats. “Wat vond je van het recruitmentproces? Geef hier het aantal sterren”. Of: “wat vond je van het sollicitatiegesprek?” Bedrijven moeten zich steeds meer op deze manier onderscheiden.’

webinarsOok je Candidate Experience verbeteren? Volg het webinar 

Op donderdag 27 september geeft Raymon Fleuren in zijn webinar onder andere 5 tips voor een betere kwaliteit van aanname. Schrijf je hier in, of doe dat meteen voor een van de andere 24 webinars.

Kijk hier het webinar terug:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners