Wim op woensdag: Stress belemmert 9 van de 10 recruiters in hun werk  

Twee weken geleden ben ik een onderzoek gestart naar stress onder recruiters. De resultaten zijn shocking en een pas op de plaats is dan ook direct nodig. Het aantal respondenten valt tegen, dit waren er namelijk slechts 60. Maar desondanks liegen de resultaten er niet om. Wellicht, beter gezegd: hopelijk, is dit een aanzet tot een groter onderzoek en meer actie.

Niet minder dan 90% van de recruiters geeft aan dat de genoemde stressfactoren hun werk belemmert.

Wat blijkt? Niet minder dan 90% van de recruiters geeft aan dat de genoemde stressfactoren hun werk belemmert! Dat is dus 9 op de 10. Ruim de helft hiervan geeft aan dat dit nu nog altijd het geval is, iets minder dan de helft zegt hier gewend aan te zijn geraakt. Let wel: niet dat ze het nooit hebben, maar dat ze er inmiddels gewend aan zijn geraakt.

De cijfers 

Gemiddeld blijkt een recruiter een workload te hebben van tussen de 10 en 25 vacatures per maand. Van alle stressfactoren staat het halen van deadlines duidelijk op nummer 1 met 25%. Andere stressfactoren die veel voorkomen zijn: het tekort aan kandidaten, een slecht werkend (of: géén) ATS en problemen met de hiring manager.

Gemiddeld heeft een recruiter een workload van tussen de 10 en 25 vacatures per maand.

Van de ondervraagde recruiters geeft 48% aan dat deze stressfactoren het resultaat van hun werk belemmert. Bij 40% van de recruiters belemmeren deze stressfactoren zelfs hun leven buiten het werk. Van recruiters weten we dat ze vaak buiten kantoortijden bereikbaar (moeten) zijn, maar an sich is dat niet de reden van de stress. Natuurlijk hebben deadlines effect op jouw bereikbaarheid, maar de bereikbaarheid vormt niet de belemmering. Iets om serieus over na te denken, lijkt me.

Zeg eens nee

Uit de 60 reacties heb ik ook nog een aantal tips gehaald. Doe er je voordeel mee.

  • Neem afstand om tot rust te komen maar ook om je proces te verbeteren;
  • Geef grenzen aan: zeg (eens) nee;
  • Wees duidelijk en open (hoe moeilijk dat meestal ook is).

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

 

Weg met het cv! Maar zou het portfolio dan een alternatief kunnen zijn?

Van Schmidt & Hunter weten we al een kwart eeuw dat work samples de beste voorspellers zijn van werksucces. In een cv kun je als kandidaat opschrijven wat je allemaal gedaan hebt, maar is het niet veel beter om dat ook te laten zien? Toch is het principe van het portfolio lange tijd beperkt gebleven tot de creatieve beroepen. Maar daar is langzaamaan verandering in aan het komen. Gaat het portfolio een serieuze bedreiging vormen voor het traditionele cv? En zo ja, hoe dan?

‘Het portfolio zou wel eens een game changer in recruitment kunnen zijn.’

Het portfolio zou in elk geval wel eens een game changer kunnen zijn, voorspelt Recruiting Daily. Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om portfolio’s te parsen, zoals je met een cv wel kunt doen. Maar een portfolio, waarin je als kandidaat toont wat je kunt, kan wel overtuigender werken, en in die zin ook meer voorspellend. Bovendien is het een manier die voor recruiters veel boeiender en informatiever is dan een traditioneel cv.

Beter inzicht

Portfolio’s geven recruiters een beter inzicht in de capaciteiten en het potentieel van een kandidaat. Ze tonen de creativiteit, het initiatief en het oog voor detail van een kandidaat. Ze geven ook een kijkje in de persoonlijkheid en werkstijl van een kandidaat, wat van onschatbare waarde kan zijn bij het bepalen of ze goed passen bij een bepaalde functie en bedrijfscultuur. Kortom: portfolio’s kunnen recruiters helpen beter geïnformeerde beslissingen te nemen over welke kandidaten ze willen aannemen of niet.

Het recruitmentproces bij IDEO in beeld

Portfolio’s stellen kandidaten ook in staat om hun scala aan vaardigheden en ervaring te laten zien. Ze kunnen voorbeelden van verschillende projecten opnemen, die verschillende aspecten van hun expertise belichten. Dit is vooral waardevol voor kandidaten met uiteenlopende vaardigheden of die in verschillende sectoren hebben gewerkt. Ze geven bovendien inzicht in de persoonlijkheid en werkstijl van een kandidaat, wat van onschatbare waarde kan zijn bij het bepalen of ze goed zullen gedijen in een bepaalde werkomgeving. Dit kan leiden tot meer succesvolle aanwervingen en een lager verloop.

Vele voorbeelden

Het gebruik van portfolio’s in recruitment is natuurlijk bepaald geen nieuw concept. Maar het valt op dat er steeds meer voorbeelden van opduiken. Zo eist Airbnb van zijn kandidaten voor ontwerpfuncties dat ze een portfolio inleveren als onderdeel van het sollicitatieproces. Het portfolio wordt vervolgens beoordeeld door een team van ontwerpers, die de vaardigheden en ervaring van de kandidaat evalueren op basis van hun werkvoorbeelden. Ook wereldwijd ontwerpbureau IDEO vraagt zijn kandidaten altijd om een portfolio in te dienen waarin ze hun ontwerpproces laten zien, inclusief schetsen, mockups en prototypes.

Gebruikerspagina’s op Behance

Technologie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt voor werkzoekenden om hun portfolio te maken en te delen. Er zijn veel online platforms en tools beschikbaar die het makkelijk maken om een professioneel ogend portfolio te maken, zelfs voor mensen met beperkte ontwerpvaardigheden. Deze tools, maar bijvoorbeeld ook platforms als LinkedIn en Behance, maken het ook makkelijk om je portfolio te delen met recruiters en potentiële werkgevers, waardoor je zichtbaarheid en bereik toenemen. Zo kunnen werkzoekenden de aandacht trekken van recruiters die hen anders misschien niet hadden gevonden.

Alles visueler

Allemaal leuk en aardig, maar wat hebben recruiters hier nu precies aan? Nou, door portfolio’s als onderdeel van de sollicitatieprocedure op te vragen, kunnen recruiters bijvoorbeeld een beter inzicht krijgen in de vaardigheden en ervaring van een kandidaat en makkelijker de meest gekwalificeerde kandidaten voor een bepaalde functie identificeren. Omdat alles steeds visueler wordt, kun je ze gebruiken om snel kandidaten te identificeren die goed passen bij een bepaalde functie en bedrijfscultuur.

Omdat alles steeds visueler wordt, kun je portfolio’s gebruiken om snel passende kandidaten te identificeren.

Er zijn zelfs werkgevers die het gebruik van een portfolio ook doortrekken in hun HR-beleid en werknemers vragen elk jaar een portfolio van hun verdiensten van de voorbije tijd te maken. Dit als tegenhanger van het nogal subjectieve en vervelende evaluatiegesprek. Zo krijgt niet alleen de medewerker zelf, maar ook de manager een goed (visueel) beeld van iemands training, prestaties, vaardigheden, noem maar op. In zo’n portfolio kun je dan bijvoorbeeld opgeleverde prestaties laten zien, maar ook foto’s van projecten of aanbevelingsbrieven. Het geeft de manager houvast en daadwerkelijk inzicht in wat iemand doet.

Lees ook

‘50% van de managers ergert zich aan taalgebruik Gen Z’

Dat voor generatie Z het leven meer is dan werken alleen? Ondernemers en leidinggevenden moeten er nog steeds aan wennen. De wens tot hybride werken en een flexibel werkrooster van hooguit 20 uur per week? Hun laconieke werkhouding in het algemeen? Veel managers kunnen het maar moeilijk een plek geven, aldus een recente whitepaper van Pro Contact, dat zich specialiseert in het vinden en bereiken van allerlei doelgroepen.

Hun laconieke werkhouding kunnen veel managers maar moeilijk een plek geven.

En daar komt het aparte woordgebruik van generatie Z nog eens bij. Bijna de helft van de managers vindt dat deze jonge werknemers richting collega’s en klanten veel te veel onbegrijpelijke afkortingen gebruiken, of allerlei modewoorden. Bovendien zegt 52% van de werkgevers jongeren te duur te vinden. De wensen voor het startsalaris zijn vaak ‘belachelijk hoog’, aldus de onderzoekers, die in de praktijk ook zien dat het stevige eisenpakket scheefgroei in de hand werkt. ‘Veel werkgevers hebben zoiets van: eerst zien, dan geloven!’

Anders denken is nodig

Kortom, bedrijven hebben het best moeilijk met de jongeren die nu op de arbeidsmarkt komen, concludeert Willem Bos, creatief directeur en mede-eigenaar van Pro Contact. Dan verleggen ze liever hun focus naar ouderen, ziet hij. ‘Waarschijnlijk mede door de hoge eisen van generatie Z zijn de ondervraagde ondernemers in het onderzoek dit jaar een stuk positiever over 60-plussers dan ze vorig jaar waren.’

‘De ondernemers zijn dit jaar een stuk positiever over 60-plussers dan ze vorig jaar waren.’

Al adviseert Bos bedrijven ook wel om anders te gaan denken. Waarom zou je er bijvoorbeeld niet meer rekening mee houden dat twintigers graag parttime werken? ‘In de zoektocht naar personeel vertel ik werkgevers dat ze dan 4 mensen kunnen aannemen voor 20 uur per week. In plaats van een jaar te zoeken naar die 2 fulltimers die perfect passen in het plaatje.’

Mee leren dealen

Recent Amerikaans onderzoek van Godaddy toonde ook al aan dat de kijk op succes en geluk bij generatie Z verandert en geld voor hen minder belangrijk is als graadmeter daarvoor. Ook de huizenmarkt speelt daarbij een rol. In ander onderzoek zegt bijvoorbeeld bijna een kwart (24,7%) van de millennials van plan te zijn om altijd te blijven huren. Dit vanwege de ‘buitengewoon hoge’ kosten van een eigen woning. Dat aantal lijkt te zijn verdubbeld in vergelijking met 2010, aldus onderzoek van Apartment List.

‘Voor deze twintigers is het leven nu eenmaal meer dan werken.’

Het zijn gegevens waar je als werkgever je over kunt verbazen. Maar je zult er toch mee moeten dealen, zegt Bos. Voor deze twintigers is het leven nu eenmaal meer dan werken. En de arbeidsmarkt is krap. ‘Voor hen liggen de banen voor het oprapen. Logisch dat ze eisen stellen. Ook financieel. De huren die jongeren moeten betalen bijvoorbeeld liggen ten opzichte van hun inkomen ook veel hoger dan 10 jaar geleden.’

Meer weten?

Download de Whitepaper: Dealen met Gen Z op de werkvloer

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy
Nieuwsbrief
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Heeft onze volgende premier zijn wortels in de wereld van recruitment?

Voor recruiters en talentscouts van de politieke partijen zijn het momenteel drukke dagen. Niet alleen moet het CDA op zoek naar een kandidaat-lijsttrekker, ook bij D66 en de combinatie GroenLinks-PvdA is de naam van de lijsttrekker voor de aankomende verkiezingen nog niet bekend. En de politieke recruitment-machine draait sowieso wel op meer plekken op volle toeren, nu in allerijl kandidatenlijsten moeten worden gevormd. Drukke tijden dus voor de kandidatencommissies die dit werk in de meeste partijen voor hun rekening nemen.

Drukke tijden voor de kandidatencommissies van politieke partijen.

Helemaal bijzonder is de situatie voor de VVD. Want het gisteren aangekondigde vertrek van Mark Rutte zadelt de partij op met een opgave van jewelste. Wie zal de komende maanden in zijn voetsporen kunnen treden als opvolger en mogelijk kandidaat-premier? Vele (bekende) namen passeren daarbij de revue, waaronder die van vrouwen als Edith Schippers, Dilan Yesilgöz, Sophie Hermans en Christianne van der Wal. Onder de genoemde mannen is vooral voormalig minister Klaas Dijkhoff bekend, maar die heeft al aangegeven niet beschikbaar te zijn.

...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Kwart bedrijven ziet schaarste aan talent als grootste obstakel voor A.I.-implementatie

Remy Gieling

Het heeft iets van een Catch-22 natuurlijk. Aan de ene kant hebben Nederlandse bedrijven veel vertrouwen in A.I. om hun menselijke inzet te verminderen, of minstens te ondersteunen. Maar aan de andere kant zien ze het gebrek aan personeel ook als de grootste belemmering om juist die A.I. te implementeren, zo blijkt uit een analyse van Digital Realty, Gcore en ai.nl, het A.I.-platform van onder meer Remy Gieling, op 9 november hoofdspreker op het jaarcongres A.I. en recruitment.

‘Technologie is niet langer de beperkende factor voor A.I.’

‘De technologie is niet langer de beperkende factor als het erom gaat een toekomstbestendige organisatie te bouwen’, aldus Gieling. ‘Het is nu een leiderschaps-uitdaging geworden. Het is nu aan leidinggevenden om te beslissen of ze genoeg tijd en middelen willen investeren om de voordelen van A.I. te kunnen oogsten.’

Gedateerde infrastructuur

En dus ook: of ze er genoeg menskracht aan willen besteden. Maar liefst 24% van de ruim 300 respondenten in het onderzoek zegt namelijk schaarste aan talent als grootste obstakel te zien voor implementatie van A.I. in hun eigen organisatie, waarbij zowel een moeilijke integratie met bestaande systemen als sowieo een gedateerde IT-infrastructuur trouwens ook hoge ogen gooien.

Geen enkele van de respondenten zei níet van plan te zijn iets met A.I. te gaan doen de komende tijd.

Goed nieuws bevat het onderzoek trouwens ook. Zo blijkt ongeveer 40% van alle bedrijven al op een of andere manier met A.I. bezig te zijn. Van de ICT-organisaties en financiële instellingen heeft ongeveer de helft (46%, resp. 48%) al A.I. in zijn dagelijkse operatie geïmplementeerd. Bij alle geïmplementeerde technologieën gaat het vooral om robotics (50%), gevolgd door spraakherkenning (49%) en machine learning (43%). En verder interessant: geen enkele van de respondenten zei níet van plan te zijn iets met A.I. te gaan doen de komende tijd.

‘Investeren nodig’

“Het is een positief teken dat zoveel Nederlandse bedrijven het potentieel van A.I. erkennen en deze technologie implementeren of van plan zijn dit in de nabije toekomst te doen’, aldus Enrico de Boer, directeur Sales en Marketing bij Digital Realty. ‘Maar omdat we constateren dat een tekort aan talent hierbij een van de grootste obstakels blijft, moeten bedrijven investeren in het aantrekken en ontwikkelen van professionals die de complexe maar waardevolle wereld van A.I. begrijpen en kunnen navigeren. Alleen zo kunnen Nederlandse bedrijven concurrerend blijven en snel inspelen op oprukkende technologieën.’

‘Bedrijven moeten investeren in het aantrekken en ontwikkelen van professionals die de complexe maar waardevolle wereld van A.I. begrijpen.’

Van de ondervraagde bedrijven meet 46% het succes van A.I.-implementatie in termen van tijdsbesparing, gevolgd door kostenbesparing (44%) en klanttevredenheid (37%). Bij het zoeken naar een A.I.-partner zegt 35% van de Nederlandse bedrijven vaardigheden, kennis en ervaring met A.I.-oplossingen als de belangrijkste aspecten te beschouwen, gevolgd door eenvoudige integratie (26%) en duidelijke, meetbare KPI’s voor resultaten (26%).

Meer over dit onderzoek?

Download alle resultaten hier.

Meer weten over A.I. en recruitment?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘A.I. & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden diverse best practices gepresenteerd.

AI & Recruitment

Minder vraag naar recruiters: binnen een jaar 30% krimp

Recruiters begonnen zich in januari van dit jaar zorgen te maken over de arbeidsmarkt. ‘Maar hun eigen kansen zijn nog steeds zéér rooskleurig’, schreef deze site op 19 januari. Want de schaarste aan recruiters bleef, zoals bleek uit de 23.000 vacatures in de HR- en recruitmentbanche die tussen 1 november en begin januari online waren geplaatst. En dat is veel voor een beroepsgroep die volgens Giant iets meer dan 80.000 mensen telt, van wie slechts zo’n 13% actief op zoek naar een baan is. De ‘wervingshaalbaarheid’ van de recruiter werd begin dit jaar dan ook nog steeds als ‘zeer moeilijk’ omschreven.

Nieuwe ronde, minder kansen

Een half jaar later ziet de wereld er anders uit. Ja, de Nederlandse economie draait behoorlijk, ondanks inflatieperikelen en de oorlog in Oekraïne (we negeren even de Duitse recessie, die zich ook hier zal melden). De arbeidsmarkt in vele sectoren blijft net zo verhit als de steeds frequentere hittegolven in ons land. Het tweede kwartaal van dit jaar kende ook nog steeds net zoveel baanwegingen van professionals, en een schaarste aan talenten (zowel theoretisch als praktisch opgeleid).

Juli 2020 zaten we nog midden in coronapandemie dus vraag minimaal.

Toch zien we een eerste dip in de vraag naar recruiters. We keken naar cijfers van Jobfeed vanaf juli 2020 tot juli 2023, naar de vacatures. Niet verrassend begon dit voor recruiters in elke denkbare bedrijfsbranche op een historisch dieptepunt, bij elkaar opgeteld zo’n 500 vacatures. In juli 2020 zaten we nog midden in de coronapandemie, waarbij personeel bleef zitten waar het zat en de overheid talloze bedrijven overeind hield. Je moest wel over een héél vooruitziende blik bezitten om destijds al recruiters te werven.

Het totale aantal vacatures stijgt duidelijk met een piek in mei 2022 met 3.100 vacatures. Daarna een flinke daling naar ruim 2.000, zo’n 30% omlaag. Splitsen we die algehele groep in corporate en de bureaus, dan zie je respectievelijk een halvering in vacatures (van 1.150 naar 558) en een krimp van 25% (van 2.110 naar 1.158). .

Zorgeloos op vakantie

Er zijn maar een paar branches waar de werkgelegenheid voor recruiters een stabiele lijn vertoont in de afgelopen 2 jaar. Dat zijn: overheid/non-profit, gezondheidszorg en onderwijs. Werken voor de overheid is vrij conjunctuur-ongevoelig, wat dus ook geldt voor de recruiters hier. Ook in de zorg is elke recruitende helpende hand allang welkom.  Zorgeloos op vakantie? Dat kan niemand, maar je slaapt beter als je voor de overheid als recruiter werkt.

It’s corona, stupid! And stikstof!

In sommige branches is de invloed van corona extra duidelijk. Neem de cultuursector. Die lag tot begin 2022 op zijn gat, waarna er een inhaalslag plaatsvond. Naast de gebruikelijke cycli (cultuur loopt parallel aan het theater- en schoolseizoen), is de vraag voor recruiters in deze sector nu weer behoorlijk aan het inzakken.

De stikstofcrisis is in de bouwsector keihard aangekomen.

De bouw – een veel grotere sector – loopt verrassend parallel. Met als verschil dat na maart 2023 hier de val wel erg hard inzet: 50% minder. Niet zo vreemd, want na corona is hier de stikstofcrisis keihard aangekomen. Kabinet Rutte IV slaagt er niet in de bouwsector in beweging te krijgen, en overal lassen projectontwikkelaars zelf een bouwstop in (ook doordat ze door hoge hypotheekrente minder huizen verkopen). Dus ook hier: minder vraag naar recruiters.

Harde klappen

Kijken we naar andere branches, dan valt op dat de vraag naar recruiters in de sector handel langzaam afglijdt, vanaf mei vorig jaar de helft minder. Dit correspondeert met de oorlog in Oekraïne, maar ook met verdere sombere prognoses over de wereldhandel (conflict China, energiecrisis).

Verval neemt laatste 2 maanden bloederige proporties aan.

De pieken en dalen zijn extremer bij ICT en zakelijke dienstverlening. Leek the sky slechts de enige limit voor recruiters in die zakelijke dienstverlening in mei 2022 (224 vacatures); nu lijkt na een kleine opleving in mei dit jaar daar de daling definitief door te zetten naar 84 vacatures, slechts een derde ten opzichte van een jaar geleden. Datzelfde geldt voor de ICT-sector, waar het verval sinds mei vorig jaar inzette, en nu de laatste twee maanden bijna bloederige proporties aanneemt (van 163 naar 49).

Recruiters recruiten recruiters

Als je wil weten hoe het met de recruitmentsector gaat, is de belangrijkste indicator misschien wel hoeveel recruiters gevraagd worden voor arbeidsbemiddeling. Recruiters om recruiters te werven dus. Het goede nieuws zou hier kunnen zijn dat het aantal recruitmentvacatures in andere branches nog sneller daalt, maar ook hier is duidelijk dat het verval vanaf mei 2022 heeft ingezet. Na corona krabbelde de sector weer op van ruim 400 (juli 2020) naar hoogtepunt 1.845 (mei 2022). Maar in een jaar zien we een daling naar in juni 2023 ‘slechts’ 1.350 vacatures uitstonden, een krimp van 30%.

Eén verklaring voor het verval is dat de uitzendbranche zware tijden doormaakt. Bij Randstad zijn reorganisaties aangekondigd en halen ze amper nieuwe recruiters binnen. De hele uitzendsector schuift op naar detachering. Ja, de oververhitting van de arbeidsmarkt is nog niet voorbij. Maar het feestje voor recruiters lijkt wel afgelopen.

Lees ook

Hoe kun je de interesses van de kandidaat een betere plek geven in je recruitmentproces?

Wat wil je worden als je later groot bent? De vraag zal iedereen bekend voorkomen, oneindig vaak als die gesteld is in ieders jeugd. Maar opvallend genoeg speelt-ie later in recruitment nauwelijks een rol meer, zo valt te lezen in een whitepaper van LDC, op basis van recent onderzoek van de Gentse hoogleraren Bart Wille en Filip De Fruyt.

In recruitment spelen interesses nauwelijks een rol van betekenis. ‘Een opmerkelijke dwaling.’

Bart WIlle

Interesses? Die worden nauwelijks bevraagd in sollicitatieprocessen, constateren de onderzoekers verbaasd. ‘Enerzijds vinden we het o-zo-belangrijk dat mensen een richting uitgaan die aansluit bij hun interesses, maar op het moment dat mensen aan de deur staan van een organisatie (of deze zelfs al zijn binnengegaan) wordt precies gedaan alsof interesses niet meer bestaan of niet langer een rol van betekenis spelen. Een opmerkelijke dwaling.’

‘Deur open beuken’

En dat...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees meer

Meer weten over het nut van interessemetingen, ook in andere HR-terreinen als behoud, verloop en ontwikkeling? Download hier de hele whitepaper.

Interesse

 

Wat wordt de impact van Google’s nieuwe A.I.-chatbot Bard op recruitment?

In Nederland moeten we er dus nog even op wachten. Google’s chatbot die met kunstmatige intelligentie vragen beantwoordt, werkt voorlopig nog niet in Nederland en de rest van de EU. Maar het is desalniettemin verstandig je alvast wel in Bard te verdiepen. Want wat zal deze concurrent van ChatGPT straks gaan betekenen voor je recruitmentmarketing? Hoe krijgen werkgevers nog verkeer naar carrièrepagina’s als gebruikers hun informatie uit de chatbot kunnen halen? Zullen recruiters beter of juist minder zichtbaar zijn op basis van de nieuwe Google-bot?

Google krijgt een ‘menselijke’ conversatiestijl die gebruikers direct antwoord geeft op hun vragen.

Eerst maar eens even wat nader kennismaken met Bard. Net als andere A.I.-gestuurde chatbots reageert ook Bard op aanwijzingen van gebruikers en gaat hij interactieve gesprekken aan. Hij kan gedetailleerde antwoorden geven op verschillende zoekopdrachten door gebruik te maken van zijn uitgebreide kennisbank. Met andere woorden: Google krijgt een ‘menselijke’ conversatiestijl die gebruikers direct vanaf de eerste pagina antwoord geeft op hun vragen. Tot zover ook de gelijkenis met ChatGPT.

Ander landschap

Bard heeft echter ook nog een andere belofte, en dat is dat...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Het seminar “ChatGPT en Recruitment – de toekomst van talent acquisition” van 28 juni in het Rotterdamse Van der Valk-hotel is net voorbij. Maar op 31 augustus is er een nieuwe kans om meer te weten te komen over deze grote verandering in het recruitmentveld, dan in Utrecht. Er is in de ochtend een sessie voor recruiters die zich nog beginner voelen op het gebied van A.I., en in de middag meer voor gevorderden. 

ChatGPT en recruitment

3 psychologische principes die je prompts in ChatGPT krachtiger maken

ChatGPT is een geweldige tool om teksten (mee) te schrijven die je lezers aanspreken, overtuigen en inspireren. Of je nu een vacaturetekst, een reclametekst of een e-mail aan je baas wilt schrijven, ChatGPT kan je helpen de juiste woorden te vinden. De laatste maanden heb je hierover veel gelezen, misschien een seminar gevolgd of informatie van bedrijven die je gouden bergen beloven. Al snel word je overladen met informatie, ben je waarschijnlijk onder de indruk van de mogelijkheden maar zie je tegelijk door de bomen het bos niet meer.

Laat je niet verleiden door mooie beloftes dat ChatGPT de inhoud voor jou kan maken.

Eerst maar even terug naar de basis dus. Een tekst. Een tekst bestaat uit: inhoud en verpakking. De inhoud is: wat wil je vertellen? De verpakking is: hoe je dat doet, de stijl, toon en taalgebruik. De inhoud, daar ben jij de expert in. Jij weet er alles van en zet dit in jouw woorden in een basistekst. Laat je niet verleiden door mooie beloftes dat ChatGPT ook een deel van die inhoud voor jou kan maken, daar is het geen expert...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

ChatGPT en recruitment

ChatGPT blijkt nog vooral iets voor de studentensteden

Nergens in Nederland is A.I.-chatbot ChatGPT zo populair als in Delft. Maar ook Wageningen en andere studentensteden blijken grote interesse te hebben in de tool van OpenAI. Dat blijkt uit een Google Trends-analyse door Frank Breukelman van PR-bureau Tijd voor publiciteit. Breukelman vermoedt dat vooral studenten en werknemers van grote corporates de kunstmatige intelligentie van ChatGPT inmiddels ontdekt hebben. Dat verklaart ook waarom de interesse buiten de Randstad – los dus van enkele studentensteden – duidelijk achterblijft.

Breukelman zocht uit in welke provincies en woonplaatsen er de afgelopen 3 maanden het meest gegoogeld werd op de term ‘ChatGPT’. De tool Google Trends geeft daarbij een score van 0 tot 100, die aangeeft hoe populair een bepaalde zoekterm in een bepaalde regio is, afgezet tegen het totale zoekgedrag in diezelfde regio. De provincie Noord-Holland behaalt hierbij de maximale score, terwijl Zuid-Holland en Utrecht scores van 90 en 87 noteren. Zeeland (52) en Friesland (59) blijven achter. Hier is de zoekterm ‘ChatGPT’ slechts ongeveer half zo populair als in Noord-Holland.

Duidelijk verband met opleidingsniveau

De verklaring voor deze verschillen is volgens Breukelman duidelijk. Er is immers een opvallende overeenkomst tussen de interesse in ChatGPT en het opleidingsniveau in de betreffende gemeente. Van de 31 plaatsen met – volgens Google Trends – bovengemiddeld veel interesse in de A.I.-tool komen er 22 ook voor in de top-31 gemeenten met het grootste percentage hoogopgeleiden.

Van de 31 plaatsen met veel interesse in ChatGPT komen er 22 ook voor in 31 gemeenten met de meeste hoogopgeleiden.

Desgevraagd heeft ook de chatbot zelf een antwoord op de vraag waarom ChatGPT aanzienlijk meer gebruikt lijkt te worden in de Randstad dan in de rest van Nederland: ‘De Randstad is het meest verstedelijkte en bevolkingsrijke deel van Nederland. Steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben een hoge concentratie van tech-savvy mensen, waaronder studenten, professionals en ondernemers in de technologie-industrie. Deze groepen zijn vaak de eersten die nieuwe technologieën adopteren en gebruiken’, zo verklaart ChatGPT zelf.

Studentensteden springen eruit

Kijkend buiten de Randstad valt inderdaad op dat met name studenten lustig gebruik lijken te maken van de A.I.-chatbot. In de provincies Groningen, Overijssel, Gelderland en Limburg zijn er namelijk stuk voor stuk maar 1 of 2 plaatsen waarin de interesse in ChatGPT buitengewoon groot is. Dat zijn Groningen (en het eraan vastgelegen Haren), Enschede, Wageningen, Nijmegen en Maastricht. Kortom: allemaal studentensteden. Weinig verrassend, want volgens GfK gebruikte tot april 24% van de studenten ChatGPT. Breukelman verwacht dat dit percentage de afgelopen 2 maanden verder is opgelopen, nu de scriptiedeadlines naderen.

Meer weten?

Het seminar “ChatGPT en Recruitment – de toekomst van talent acquisition” van 28 juni in het Rotterdamse Van der Valk-hotel is net voorbij. Maar op 31 augustus is er een nieuwe kans om meer te weten te komen over deze grote verandering in het recruitmentveld, dan in Utrecht. Er is in de ochtend een sessie voor recruiters die zich nog beginner voelen op het gebied van A.I., en in de middag meer voor gevorderden. 

ChatGPT en recruitment

Lees ook

4 zaken waar je zeker op moet letten bij het assessen van managers

Veel selectieprocedures zijn gericht op de selectie van managers. Kandidaten voor dit soort posities krijgen vaak een uitgebreid assessment, met bijvoorbeeld een intelligentietest, persoonlijkheidsvragenlijst en/of een assessmentcenter. Maar de vraag blijft hoe voorspellend deze assessments zijn. De conclusies van Schmidt en Hunter en Sackett en collega’s over de voorspellende waarde van assessments zijn bekend. Onderzoek laat echter zien dat de conclusies hieruit niet altijd opgaan voor hogere posities binnen organisaties. In dit artikel zet ik daarom de belangrijkste conclusies op een rij voor hoe je wel effectief leiderschap kunt testen:

#1. Leiderschap vs. algemene werkprestatie

Intelligentie heeft een relatief hoge voorspellende waarde voor algemene werkprestatie. De meta-studie van Hoffman en collega’s laat echter zien dat deze voorspellende waarde lager is voor managers (.17 voor leiderschap vs. .31 voor algemene werkprestatie; Sackett en collega’s). De belangrijkste persoonlijkheidstrekken in de voorspelling van werkprestatie – integriteit en consciëntieusheid (.31 en .19), hebben vergelijkbare voorspellende voor effectief leiderschap (.29 en .16). Hetzelfde geldt voor werkervaring.

De voorspellende waarde van eerdere ervaring is relatief laag, terwijl dit vaak wel als belangrijke functie-eis wordt gezien.

De voorspellende waarde van eerdere ervaring is zowel voor werkprestatie (.07) en leiderschap (.10) relatief laag, terwijl dit vaak wel als belangrijke functie-eis wordt gezien. Naast integriteit zijn met name facetten van extraversie (dominantie, energie, zelfvertrouwen), creativiteit, charisma en prestatiemotivatie voorspellend voor effectief leiderschap, terwijl deze voor sommige andere beroepen een wat lagere voorspellende waarde hebben. Bij assessments van managers dien je dus net wat andere eigenschappen te meten en andere gewichten toe te passen in de uiteindelijke beslissing.

#2. Hoogte van de positie

Over het algemeen is de voorspellende waarde van assessments wat lager voor effectief leiderschap dan voor werkprestatie in het algemeen. Hoe hoger de positie, hoe meer dit opgaat. Dit heeft twee oorzaken. Ten eerste speelt de omgeving een belangrijke rol in het succes van een manager. En dit succes is nog meer afhankelijk van externe factoren bij hogere posities dan bij lagere managementposities. Ten tweede is de variantie in eigenschappen kleiner onder kandidaten voor managementposities dan voor andere posities. Als kandidaten in aanmerking komen voor hogere posities, dan hebben zij al laten zien dat zij de benodigde eigenschappen hebben (voor een uitgebreide discussie, zie Vinkenburg en collega’s).

Kun je effectief leiderschap voorspellen? Hoogleraar Janneke Oostrom duikt in het recente onderzoek hierover, en komt terug met 4 belangrijke conclusies. Zoals: kun je destructieve managers voorzien?

Het belang van de omgeving zou juist aanleiding moeten geven om een nóg zorgvuldigere functieanalyse te doen.

Soms wordt dit als excuus gebruikt om geen gestandaardiseerde instrumenten (zoals een intelligentietest, arbeidsproef of gestructureerd interview) in te zetten. Het alternatief, het inzetten van ongestandaardiseerde instrumenten (zoals referentiechecks, of een ongestructureerd interview), levert echter slechtere voorspellingen op. Het belang van de omgeving (en de interactie tussen eigenschappen en omgeving) zou juist aanleiding moeten geven om een nóg zorgvuldigere functieanalyse te doen, zodat je goed in kaart kunt brengen welke eigenschappen de kans op succes vergroten voor deze specifieke managementpositie.

#3. Stabiele vs. ontwikkelbare eigenschappen

Hoffman en collega’s maken in hun meta-studie onderscheid tussen ‘stabiele eigenschappen’ (zoals intelligentie en persoonlijkheid) en ‘ontwikkelbare eigenschappen’ (denk aan interpersoonlijke vaardigheden en technische kennis). Van de ontwikkelbare eigenschappen zijn met name besluitvaardigheden, managementvaardigheden, probleemoplossend vermogen en interpersoonlijke vaardigheden van belang.

Effectieve leiders worden dus zowel geboren als gemaakt.

Lang werd gedacht dat deze ontwikkelbare eigenschappen belangrijker zouden zijn dan stabiele eigenschappen. Dit blijkt echter niet het geval te zijn. De voorspellende waarde van de twee typen eigenschappen is vergelijkbaar. Effectieve leiders worden dus zowel geboren als gemaakt. Assessments zouden daarom moeten bestaan uit instrumenten om zowel stabiele als ontwikkelbare eigenschappen te meten en deze eigenschappen moeten evenveel gewicht krijgen in de uiteindelijke beslissing.

#4. Destructief leiderschap

Aangezien managers meer macht en invloed hebben, kan hun gedrag ook meer schade aanrichten binnen de organisatie. Als kandidaten de neiging hebben om hun eigen belang voor dat van de groep te stellen en bereid zijn te liegen en anderen te manipuleren om hun doel te bereiken, is de kans groter dat zij zogeheten ‘destructief leiderschap’ zullen vertonen.

managers boze

Aangezien managers meer macht en invloed hebben, kan hun gedrag ook meer schade aanrichten binnen de organisatie.

Deze neiging kun je echter meten aan de hand van persoonlijkheidsvragenlijsten, interviews of arbeidsproeven gericht op het meten van integriteit of de ‘dark triad (Machiavellisme, narcisme en psychopathie, zie het onderzoek van Wisse en Sleebos). Het feit dat dezelfde eigenschappen ook kunnen helpen in het verkrijgen van macht en invloed binnen organisaties, maakt het nog belangrijker om deze voorspellers van destructief leiderschapsgedrag op te nemen in assessments voor managementposities. Destructieve managers is het laatste wat je wilt hebben in je organisatie.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Janneke Oostrom (hoogleraar Work and Organizational Psychology, hoofd van het Social Psychology Department | School of Social and Behavioral Sciences aan de Universiteit Tilburg).

Lees meer

Over de opkomst van ‘conscious contracting’: het ‘menselijke’ arbeidscontract

Waarom zou je van arbeidsovereenkomsten zwaar juridische documenten maken, als het ook simpel kan? Waarom zou je in je contract zoveel wantrouwen willen vastleggen, terwijl je juist vol vertrouwen met elkaar aan een nieuwe baan begint? ‘Helaas zijn de meeste contracten vaak nog afstandelijk, vol met juridische taal en gericht op het afdekken van risico’s. Terwijl een overeenkomst vanuit vertrouwen, wederkerigheid en gebaseerd op waarden veel meer oplevert’, stelt dan ook Suzanne Ekel, programmamanager Menswaardige Economie bij de Goldschmeding Foundation.

‘Helaas zijn de meeste contracten vaak nog afstandelijk, vol met juridische taal en gericht op het afdekken van risico’s.’

Enter: Conscious Contracting. Oftewel: ‘arbeidsovereenkomsten waarin partijen op een gelijkwaardige wijze samenwerkingsafspraken in het belang van wederzijds floreren vastleggen’, zoals Ekel het noemt. Deze week is er zelfs een heuse ‘routekaart‘ rondom verschenen, vol met tips en tricks, mogelijke beren op de weg, en tal van voorbeelden. Van PostNL tot NEUF & Associates, en van de gemeente Alkmaar tot de...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.