Het is er niet aan af te zien. Maar de wervingscampagne waarmee Van der Valk International onlangs naar buiten kwam is ‘behoorlijk low-budget‘ gemaakt. ‘Niks geen dure styling of zo. We zijn op een gegeven moment zelf naar de supermarkt gelopen om wat stuks fruit te halen, en hebben dat vervolgens allemaal los gefotografeerd’, vertelt freelance recruitmentmarketeer Chantal Ockeloen, die vanaf afgelopen zomer bij het snelgroeiende hotelbedrijf betrokken is.
‘We zijn zelf naar de supermarkt gelopen om wat fruit te halen.’
Dat ondanks het lage budget het resultaat er mag zijn, is volgens Ockeloen vooral te danken aan twee factoren. In de eerste plaats: de grote vrijheid die ze kreeg van Van der Valk International. En in de tweede plaats: de creativiteit van enkele freelancers die normaliter vooral voor de entertainmentbranche werken, maar door de coronamaatregelen nu minder om handen hadden. Zoals: creative art-director Diederik Dam (Werkwaardig), Menno van der Veen (MNO Photo) en Bart Revier (3AM Audio). Sebastiaan Lint (deKraftkantine) was verantwoordelijk voor de vormgeving, animatie, ontwerp en post-productie van de campagne.
Vooral vloerfuncties
‘Zij bekijken alles net op een andere manier’, vertelt Ockeloen. ‘Zo hebben we denk ik met weinig middelen meer resultaat weten te behalen.’ En dus ook dankzij de vrijheid die de opdrachtgever bood, benadrukt ze. ‘Zij hebben ons aangemoedigd om buiten de kaders te denken. Het is in die zin een soort vrije opdracht geworden. Ik denk dat je dat er uiteindelijk ook wel aan afziet.’ En door het lage budget voor de productie bleef er natuurlijk meer over voor het mediabudget.
‘De opdrachtgever heeft ons aangemoedigd om buiten de kaders te denken.’
De campagne is vooral gericht op wat wel de ‘vloerfuncties’ genoemd wordt, vertelt Ockeloen. Denk: barmedewerkers, housekeeping, front-office medewerkers. ‘Daarin worden de grootste volumes gezocht’, zegt ze. Het is ook meteen lastig targetten, geeft ze toe, want voor functies zoals housekeeping is het moeilijk een doelgroep te bepalen. ‘Al richten we ons voor de horeca- en barfuncties bijvoorbeeld wel meer op afgestudeerden van de hotelschool. En we houden goed bij wie wat bekijkt, zodat we met retargetting de doelgroepen ook wat kunnen trechteren.’
Landingspagina’s en medewerkersverhalen
De aftrap voor totstandkoming van de campagne vond in september plaats. Vervolgens werd in november de fotoshoot gedaan. En half januari kwam de campagne live, vertelt Ockeloen. ‘Bedoeling was het eigenlijk nog iets eerder te doen, vanaf 1 december. Maar de nieuwe lockdownmaatregelen in die tijd gooiden roet in het eten.’ De campagne wordt overigens ook niet in één keer uitgerold. Diverse landingspagina’s moeten nog live gaan, ‘en we zijn ook nog bezig met het ophalen van een aantal medewerkersverhalen.’
‘We kunnen in deze campagne continu aan de knoppen draaien.’
Ook komen er nog abri’s, en offline uitingen in de hotels zelf en in bijvoorbeeld het bekende Van der Valk-magazine. ‘Het is een heel dynamische campagne’, vertelt Ockeloen. ‘Ik heb wel eens eerder campagnes gemaakt voor andere klanten waar bij wijze van spreken alles vastlag voor de komende 3 maanden. Dat is hier anders. We kunnen continu aan de knoppen draaien, en spreken elke week over de data van de campagne, en wat de volgende stappen zijn.’
Tot in Bonaire
Van der Valk International is een holding waartoe in totaal 18 Van der Valk-hotels in binnen- en buitenland behoren en 2 hotels in aanbouw (in Gorinchem en Lelystad). Van der Valk International is ontstaan uit de Nuland-staak, de staak van Gerrit en Toos van der Valk. Er zijn hotels in België, Duitsland, Spanje en Bonaire die tot de keten behoren. ‘Per hotel zijn ze op zoek naar zo’n 50 tot 80 mensen’, aldus Ockeloen. ‘En voor bijvoorbeeld Lelystad nog meer, omdat ze daar helemaal nieuw beginnen. Dus ja, het is best een flinke opgave waar ze voor staan.’
‘Uiteindelijk wil je natuurlijk je sollicitanten net zo gastvrij ontvangen als je gasten.’
Gelukkig helpt de campagne daar nu al bij, kan ze met vreugde vertellen. ‘We draaien deze campagne nu 2 weken en zien nu al 8 keer zoveel sollicitaties binnenkomen als voorheen!’ Dat betekent ook wat voor de interne organisatie, zegt ze. ‘Ik heb letterlijk, samen met HR-adviseur Merel van Roden-Louter met alle hotels gezeten om ze voor te bereiden, en het sollicitatieproces zo goed mogelijk te laten verlopen. Want uiteindelijk wil je natuurlijk je sollicitanten net zo gastvrij ontvangen als je gasten.’
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Met meer dan 180 filialen en ruim 1.600 werknemers is KwikFit ongetwijfeld een van de bekendste autobedrijven van Nederland. Jaarlijks helpt het bedrijf ongeveer 1 miljoen zakelijke en particuliere klanten weer op weg, Maar ondanks die bekendheid is het bedrijf zelden preferred employer. ‘De garagebedrijven van de grote automerken liften mee op de uitstraling van het merk en genieten over het algemeen meer status dan een generalist als KwikFit’, aldus Alexander Nijeboer, algemeen directeur van marketingbedrijf Li Moon.
Tijd om daar wat aan te doen dus. Want KwikFit...
Dit artikel gratis lezen?
Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.
Waarom een Werf& Pro account super handig is:
Je krijgt toegang tot exclusieve content.
De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
Je krijgt 10% korting op al onze events*
Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
Je download gratis het Jaarboek 2022/2023
*Exclusief RLN events
Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.
Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je ook meteen je cookies wist.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Als je eens naar buiten kijkt, en het grote aantal busjes en vrachtwagens op de weg ziet, zal het je niet verbazen dat het aantal bezorgers tegenwoordig sterk stijgt. Net als het aantal vacatures in de transport- en logistieksector. Volgens cijfers van Randstad stonden er in december 17.730 vacatures voor chauffeur open door het hele land, tegenover 9.592 een jaar daarvoor. Met name rond Utrecht en in West- en Oost-Brabant is een ernstig tekort aan chauffeurs.
‘Als je parttime werken mogelijk maakt, willen meer vaders en zeker ook meer vrouwen in de logistiek werken.’
Bijna de helft van de transportbedrijven zegt dat het hoge aantal vacatures negatieve gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering. Toenemende vergrijzing en beperkte instroom door een negatief imago zijn belangrijke oorzaken. Anders opleiden en meer rekening houden met de werk/privébalans van het transportpersoneel is volgens Randstad dus hard nodig om de schaarste op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden. ‘Als je parttime werken mogelijk maakt, willen meer vaders en zeker ook meer vrouwen in de logistiek werken’, denkt Monique Lont, directeur Randstad Transport.
Leen Bakker begrijpt het
Precies die boodschap lijken Leen Bakker en Kwantum in hun oren te hebben geknoopt. In een nieuwe wervingscampagne op Facebook en Instagram voor bezorgers en montagemedewerkers laten de samenwerkende meubelwinkels namelijk zien dat je bij hen bijvoorbeeld niet alleen betaald je rijbewijs kunt halen, maar ook 4 dagen in de week kunt werken, wat nog vrij bijzonder blijkt te zijn in deze branche. Het gaat daarbij in die 4 dagen liefst wel om een volledige werkweek, maar ook: 3 dagen weekend, belooft Leen Bakker.
In tegenstelling tot veel andere retailers hebben Kwantum en Leen Bakker (sinds iets meer dan een jaar) de bezorging helemaal in eigen hand. Zo heeft het meer grip op de ‘last (s)mile‘, zoals het bedrijf het zelf noemt. Eigen bezorging wordt als belangrijk contactmoment met de klant gezien, een service-component die de ketens goed in de grip willen hebben. Leen Bakker besloot tot de bezorgservice op basis van een test in 2019. Daarin leverde het bedrijf volume-orders zoals banken en laminaat thuis af bij de klant. De klanttevredenheid bleek hoger dan bij bezorging door een externe bezorgdienst.
‘We leveren niet alleen een product, maar indien gewenst ook de bijbehorende diensten aan huis.’
Leen Bakker werkt sinds 2020 onder één gemeenschappelijke directie met Kwantum. ‘We bieden steeds meer totaaloplossingen aan om zo onze klanten te ontzorgen’, zo stelt het bedrijf nu. ‘We leveren niet alleen een product, maar indien gewenst ook de bijbehorende diensten aan huis, zoals onze montagedienst voor raamdecoratie. Daarnaast hebben wij onze eigen bezorgservice Last Smile, waarmee we een kwalitatief betere levering kunnen bieden die aansluit bij de verwachtingen van de klant.’
Kijkje in de keuken
In de campagne, gemaakt samen met communicatiebureau Effectgroep*, creatief filmbureau FILMMACHT en Stijl van Mij, richten de bedrijven zich dan ook niet alleen op bezorgers, maar ook op montagemedewerkers. ‘We hopen er veel nieuwe collega’s mee te kunnen verwelkomen. De campagne op Facebook en Instagram bestaat uit twee websites (1 en 2). Beide hebben een aantal video’s waarmee we een kijkje in de keuken geven.’ Dat kijkje in de keuken werd op LinkedIn ook letterlijk gedeeld, met een flink aantal ‘achter de schermen’-beelden.
Van binnen…
En van buiten…
Het resultaat voor de campagnesite voor montagespecialisten:
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Recruitment heeft er niet echt een traditie in, en het aantal voorbeelden is dan ook schaars (zie bijvoorbeeld 1, 2 en 3). Maar sommige organisaties laten zien dat inhakers wel degelijk effect kunnen hebben als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie. Zo ook Daikin, een wereldleider in klimaatsystemen, die voor zijn nieuwste wervingscampagne slim aanhaakt bij de populariteit van het Nederlandse schaatsen.
Als hoofdsponsor van de KNSB heeft Daikin de sportmetaforen bijna voor het oprapen.
‘Wissel van baan’, ‘een coach die je verder brengt’, ‘zet je beste beentje voor’; als hoofdsponsor van de KNSB heeft Daikin de woordspelingen en sportmetaforen bijna voor het oprapen. Niet zo gek dus dat de nieuwe campagne daar ook verbinding bij zoekt, met teksten als: ‘In het topklimaat van Daikin brengen we het beste in jou naar boven. Dat doen we bij de mensen thuis met onze warmtepompen, airco’s en luchtreinigers, dat doen we voor onze topschaatsers die gaan knallen op de Spelen én dat doen we op de werkvloer voor onze medewerkers. Wij zorgen ervoor dat jij het beste uit jezelf kan halen en trots kan zijn.’
Recruiter gezocht
De campagne is hard nodig ook, want Daikin Nederland groeit snel. Het bedrijf levert steeds meer aircosystemen, warmtepompen en luchtreinigers, van slaapkamers tot en met stadions. Wereldwijd telt de Japanse moederorganisatie zo’n 80.000 werknemers, van wie inmiddels zo’n 150 medewerkers in Nederland. Maar er zijn momenteel dus ook nog eens zo’n 15 vacatures (waaronder eentje voor een (parttime) recruiter, op het hoofdkantoor in Capelle a/d IJssel).
‘Dankzij de focus die de afgelopen jaren op recruitment is gelegd zijn we al wel steeds herkenbaarder geworden.’
‘Daarom vinden we het belangrijk om een sterk employerbrand te hebben’, aldus HR Recruitment Business Partner Marianne Spit, die de campagne ontwikkelde samen met House of Sports. ‘Al zijn we dankzij de focus die de afgelopen jaren op recruitment is gelegd al wel steeds herkenbaarder geworden.’
Daikin werkt bijvoorbeeld zeer datagedreven in zijn recruitmentaanpak, vertelt Spit. ‘We zijn constant in gesprek met de arbeidsmarkt voor actuele én toekomstige vacatures. Op basis van dataweten we goed waar en hoe we de doelgroep het beste kunnen vinden en aanspreken.LinkedIn, Facebook én de netwerken van onzeeigen medewerkers zijn belangrijke kanalen om te werven. Naar aanleiding van de contactendie hier ontstaan proberen we zoveel mogelijkhet één-op-één-gesprek aan te gaan. We kiezen dus echt voor de persoonlijke benadering’, zegt ze.
Referral belangrijk
Referral is een cruciaal deel van de strategie, aldus Spit. ‘Onze collega’s vormen met elkaar een belangrijk wervingskanaal. Niet alleen voor de interne doorstroom, maar ookomdat niemand beter dan wijzelf kunnenvertellen hoe het is om bij Daikin te werken.’ Het bedrijf werkt trouwens niet alleen met individuele referralbonussen, maar doneert ook aan een goed doel bij elke kandidaat die via een collega is aangedragen.
En als hoofdsponsor van de KNSB weet het bedrijf sinds 2018 dus ook in de buitenwereld behoorlijk op te vallen. Zo kondigde Antoinette de Jong recent nog een samenwerking aan met het bedrijf, waarbij de regerend Europees Kampioen Allround én regerend Wereldkampioen op de 3000 meter in diverse uitingen van Daikin te zien zal zijn. En het bedrijf maakte vorig jaar bekend zijn sponsorcontract met de schaatsbond te verlengen tot 2026. ‘De samenwerking met de KNSB heeft ons precies gebracht wat we gehoopt hadden’, aldus Daikin-directeur Edwin Hoogerwerf.
Dat is overigens niet alleen: bekendheid, maar ook: beweging. Zo kwam op 1 juli 2020 topschaatsster Irene Schouten al langs op kantoor bij Daikin voor een exclusieve work-out. En dan blijkt het allemaal nog niet mee te vallen, dat pootje-over…
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
‘Wij vertellen onze klanten altijd: talent wordt overspoeld met vacatures en informatie, dus werving en content moeten relevant zijn voor je doelgroep’, zegt Arthur Wensveen, directeur/eigenaar van RPO-bureau FairSterk. En zo ging het dus ook toen de Rotterdamse OV-vervoerder RET aanklopte. Waarna het bureau aan de slag ging met een campagne om latent én actief werkzoekenden te interesseren. ‘Zodat zij, wanneer ze hier klaar voor zijn, de stap zetten naar de RET’, legt Wensveen uit.
Het resultaat is een campagne met veel video, en veel persoonlijke verhalen. Van allerlei verschillende functies in de organisatie: van een buschauffeur tot een maintenance engineer, en van een OV-controleur tot een medewerker op de crediteurenadministratie. Want: ‘Onze medewerkers vormen niet alleen het gezicht van de RET, maar ook het hart, de hersenen en de longen’, aldus de bijbehorende campagnepagina.
De eerste stap is gezet
We zouden eerlijk gezegd nog wel iets meer willen veranderen, zegt Wensveen. Maar, voegt hij ook toe: ‘De eerste stap is gezet van een saaie vacaturebank naar veel meer beleving.’ Zo somt hij de prestaties op die de afgelopen maanden zijn gerealiseerd:
Nieuwe EVP-propositie opgesteld en vertaald naar creatief concept rondom het werkgeversmerk, een rebrandingstraject
Uitdaging aangegaan om naast de standaard vervoerdersfunctie meer aandacht te krijgen voor technische functies
Fotoshoots gedaan
Op emotie gerichte video’s gemaakt
Vacaturevideo’s gemaakt (en zullen er nog meer volgen)
social media en abri-uitingen gemaakt
Er kwam zelfs een heus brandbook rondom de nieuwe arbeidsmarktcommunicatie van het Rotterdamse OV-bedrijf:
En dat zelfs in ‘gekke tijden’, vertelt Wensveen. ‘In verband met corona mogen ze nu geen reclame maken om mensen richting het OV te krijgen. Maar de metro’s en bussen moeten wel blijven rijden. En ook is hier een tekort aan technisch personeel. Want een bedrijf als RET is eigenlijk en NS en ProRail in één.’
Vergrijzing
Dagelijks vervoert de RET zo’n 650.000 reizigers. Dat doet het bedrijf met 293 bussen, 112 trams en 166 metro’s. En met zo’n 3.500 medewerkers, waarmee het direct één van de grootste werkgevers van de regio Rijnmond is. Maar de RET verwacht door vergrijzing de komende jaren een grote uitstroom van personeel. Vandaar dus de campagne, aldus Wensveen. ‘Maar daarnaast wil de RET ook zijn werkgeversimago verbeteren. Niet alleen bekend staan als het bedrijf waar je tram-, metro- of buschauffeur wordt. Maar: ook een bedrijf waar je kunt werken aan de fijnste techniek. Want de RET beheert, bijvoorbeeld, hun lijnen zelf.’
De komende jaren wil de RET toewerken van een ‘passief’ naar een ‘actief werkgeversmerk’, legt hij uit. ‘En met deze campagne hebben we daarvoor een fundament neergezet waarop we verder kunnen bouwen. Medewerkers profileren met passie en trots, die staan voor ontwikkeling, innovatie en maatschappelijk belang. Doel van de campagne is te laten zien dat een werknemer binnen de RET zich gericht, persoonlijk en vakinhoudelijk kan ontwikkelen met de mogelijkheid tot doorgroei, zodat je binnen verschillende vakgebieden of functies inzetbaar bent.’
Regio-onderzoek
Voordat het concept van de campagne werd uitgewerkt, deed FairSterk eerst een onderzoek in de regio naar het huidige werkgeversimago van de RET. Vervolgens werden eerst de werkgeversidentiteit en het onderscheidend vermogen van de RET als werkgever geherformuleerd, waarna het tijd werd voor de ontwikkeling van een creatief concept. Dat wil zeggen: de hele uitwerking, van fotografie tot video’s, online en offline uitingen, en verbetering van de werkenbij-site.
Strategie was de RET als organisatie ‘vindbaar, zichtbaar en relevant om te volgen maken’, vertelt Wensveen. En wel door het delen en downloadbaar maken van interessante content op het moment dat het de doelgroep uitkomt, en dat in combinatie met werving. En dat alles: mobile first. ‘Anders gezegd: recruitment, push- en pull-marketing combineren en dit via data meetbaar en efficiënt maken.’
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Op woensdag is het op Werf& vaste prik: eerst de column van Wim van den Nobelen, daarna de ‘Campagne van de week‘. Zo verzamelden we ook in 2021 weer 50 campagnes van werkgevers om nieuwe collega’s aan te trekken. Sommige groot, sommige klein, soms alleen een billboard of een video, soms een hele on- en offline actie van meerdere maanden.
In 2021 leek de ene na de andere grote wervingscampagne van start te gaan.
Stond vorig jaar nog in het teken van de coronacrisis, en was het daarom redelijk rustig aan het campagnefront, in 2021 was de grote arbeidsmarktkrapte alom aanwezig en leek de ene na de andere grote wervingscampagne van start te gaan. Alles in de hoop om positief op te vallen bij het steeds schaarser wordende talent. Welke acties vielen daarbij het meest op? Wat waren de beste campagnes van het jaar? En welke rode draden kunnen we daaruit destilleren? Een overzicht van de oogst bij meer dan 50 ‘Campagnes van de week‘.
#1. Ook de kleintjes doen mee
Als we de oogst van 2021 zo overzien, dan valt op dat bijna alle organisaties de les hebben begrepen dat je vooral je eigen medewerkers moet vragen voor je arbeidsmarktcommunicatie. Dat constateerden we vorig jaar al, en dat is dit jaar misschien nog wel sterker doorgedrongen. Maar wat ook opvalt: een opvallende campagne is niet meer alleen voorbehouden aan de grote jongens.
Een goed idee – en een beetje durf – blijken vaak al te volstaan voor een onderscheidend product.
Of het nu gaat om de bijzonder leuke campagne van hetDeLaMar Theater, de ‘Smaakmakers’-campagne van het 200 medewerkers tellende bedrijf achter snacksaus Joppie, de snel geschoten video van Holex Flower, bloemenexporteur in De Kwakel, of de wervingsvideo’s waarmee fietsenfabrikant Dolsmanieuwe fietstechnici en servicecentermedewerkers probeerde te werven: overal wordt duidelijk dat de drempel voor een goede campagne steeds lager is geworden. Een goed idee – en een beetje durf – blijken vaak al te volstaan voor een onderscheidend product.
En over dúrf gesproken. Daarbij vielen natuurlijk ook de organisaties op die dwars tegen corona in hun werving op peil probeerden te houden. Zoals touringcarbedrijf Pouw, dat in maart durfde te gokken op het doorgaan van het festivalseizoen, net als podiumbouwer CoreWorks.
#2. De overheden roeren zich
Niet alleen het grote aantal kleine organisaties viel op, ook de overheden roerden zich meer dan in de jaren ervoor. Daarbij heel wat gemeentes, waarbij vooral de kleurrijke campagnes van Vlissingen, Enschede en Amsterdamin het oog sprongen, vaak voor ambtenaren in het fysieke domein. En dan waren er ook nog de wat minder bekende overheden die zich lieten zien. Zoals de Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid, die op zoek was naar ‘beschermers van de leefomgeving’. En waterschap Hollands Delta zette zich op de kaart met een sterk en onderscheidend werkgeversmerk, compleet met een heus employer brandbook.
Daarnaast waren er ook wel wat andere overheden die opvielen. Zo wist Defensiezich traditiegetrouw te onderscheiden met een aantal knappe campagnes, waarbij dit jaar vooral de movie-makeovers opvielen, alsmede de campagne voor technici. En dan hadden we ook nog overheidsbedrijven als de Gasunie, het CBSen het CBR, die allemaal op hun eigen manier op zoek gingen naar het schaarse talent op de arbeidsmarkt.
#3. En ook de bouw is zeer actief
Een andere sector waar de krapte duidelijk zijn tol begon te eisen was de bouw. In deze branche vielen in elk geval veel campagnes te noteren. Van grotere bedrijven als Heijmans (met de mooie slogan ‘Maak het mee bij Heijmans’) en Heembouw(met een rode bank in de vorm van de letter H), tot kleinere, vaak lokaal opererende organisaties als de Knaapen Groep(met een leuke campagne rondom het thuisgevoel) en de ook al in het zuiden succesvolle VB Groep, die het zocht in de woordspeling: ‘Wil je met mij bouwen?’ En laten we in deze categorie ook het Rotterdamse Smits Vastgoedzorg vooral niet vergeten.
#4. Samenwerking loont
We kunnen het niet met cijfers staven, maar er was dit jaar nog iets dat opviel. En dat is dat vaker dan voorheen de handen ineen werden geslagen voor een gezamenlijke campagne. Zo pakte brancheorganisatie OnderhoudNL uit met een campagne voor het schildersvak, en gingen de Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners, samen met FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen, en Colland Arbeidsmarkt (het opleidings- en ontwikkelfonds voor de ‘groene sector’) aan de slag met een campagne om samen mensen met groene vingers te vinden.
Andere opvallende loot aan deze samenwerkingsboom kwam van de gezamenlijke woningcorporaties, verenigd in Aedes. Hun campagne startte op 9 juli en gaat een jaar lopen. Een eigen speciale campagnepagina maakt er deel van uit, net als een toolkit, waarin woningbouwverenigingen bijvoorbeeld krijgen uitgelegd hoe ze een wervingsvlog kunnen maken. Ook de actie van de gemeenteAlmere, die aan de slag ging met de lokale schoolbesturen, Passend Onderwijs Almere en Windesheim, om leraren te werven, mag hier genoemd. Om nog maar te zwijgen van de nieuwe gezamenlijke campagnes van de horeca en de transportsector…
#5. Op zoek naar free publicity
Nog een mini-trendje: sommige campagnes deden het zonder groot mediabudget, maar wisten vooral op een slimme manier de pers te halen, en zo toch bij veel werkzoekenden onder de aandacht te komen. Neem metaalbedrijf Oreel, dat met zijn campagne niet alleen vakbladen als Metaalnieuwsen Metaalmagazinewist te halen, maar zich ook zag worden opgepikt door lokale media als RTV NOFen de Leeuwarder Courant. Zelfs Trouwwijdde er een groot verhaal aan.
Ook ASBRin Groningen wist heel wat pers naar zich toe te trekken dankzij een campagne om de bouw mogelijk te maken van enkele honderden waterstoftrucks.
#6. Veel in de finance
Wat dit jaar ook opviel: de finance-sector is terug in de strijd om de sollicitant. Dat geldt dan bijvoorbeeld voor de traditionele banken, zoals de Rabobank, die zich dit jaar onderscheidde met een campagne waarmee de bank zijn zoektocht naar onderzoekers, analisten, procesverbeteraars en data-experts in het vakgebiedKnow Your Customer (KYC) extra kracht bijzet. En in België viel KBC Bankop, met een hilarische TikTok-campagne.
Maar het waren niet alleen de banken die van zich lieten horen. Wat te denken bijvoorbeeld van pensioenreus PGGM, die speciaal voor zijn campagne bij alle medewerkers visitekaartjes op het huisadres liet bezorgen, met de functietitel ‘Impactmaker’ erop? Of wat te denken van accountants als PwCof BDO, die zich beide willen onderscheiden met een woordspeling rondom rekenen? En dan hadden we ook nog financiële detacheerder Talent&pro, die wel heel opvallend wilde onderstrepen dat werken in de finance niet saai hoeft te zijn. Het tekent in elk geval dat ook de financials weer druk aan de weg timmeren.
#7. Natuurlijk: de zorg
De bouw, de overheden en de finance mogen dan opvallen, de grootste zorgen zitten natuurlijk nog steeds in de zorgsector. En dus is het niet gek dat we ook dit jaar daar veel opvallende acties tegenkomen. Daarbij usual suspects: van academische ziekenhuizen zoals het LUMCen het UMC Utrecht tot een algemeen ziekenhuis als het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis. Maar ook minder bekende namen, zoals ZorgPartners Midden-Holland en het Brabantse SWZ Zorg, wisten zich van de middelmaat te onderscheiden.
En dan hebben we natuurlijk ook nog de ‘aanverwanten’ in de zorgsector. Zoals de ambulances van het Witte Kruis, die met een podcastserie de krapte te lijf wilden gaan. En de bloedvoorziening Sanquinzette voor haar campagne (weer eens) een eigen escape room in. Ook opvallend: de positieve medewerkerverhalen van GGZ-organisatie Dokter Bosman, en de nieuwe campagne van Arkin, voor mensen die ‘verder kijken dan normaal’. Maar goed, zij hadden natuurlijk al eens een Werf& Award gewonnen voor hun vorige campagne, dus wisten inmiddels wat de impact van goede arbeidsmarktcommunicatie kan zijn.
#8.Volop volumerecruitment
Bij de werkgevers die met het zogeheten ‘volumerecruitment’ te maken hebben, waren er ook een aantal die begrepen hoe een goede campagne het verschil kan maken. Zoals McDonald’s, dat nieuw personeel wist te werven rondom het thema ‘vriendschap’. Minstens zo vermeldenswaard is DPG Distributie, dat voor zijn krantenbezorgers-campagne heel specifieke doelgroepen wist te targetten. En dan hebben we ook nog ISS, dat onder meer facility managers, handy men, barista’s, schoonmaakmedewerkers en koks zoekt die voor ‘sparks’ en ‘smiles’ kunnen zorgen.
En laten we ook de recente Hartlopers-campagne van Achmeamaar in deze categorie onderbrengen. Misschien niet helemaal ‘volumerecruitment’, maar natuurlijk wel een grote werkgever, met een al even grote wervingsbehoefte.
#9. De overigen
We sluiten af met de altijd wat oneerbiedige categorie ‘overig’. Maar misschien zitten in 2021 juist hier wel de meest opvallende campagnes. Zoals de campagne van NEP The Netherlands, een Nederlands bedrijf dat zich voornamelijk richt op (live) registraties – in hoge beeldkwaliteit – van internet-, televisie-, radio- en muziekproducties, en dit jaar ineens 150 nieuwe mensen mocht verwelkomen.
Ook noemen we hier de outdoor-campagne van het Utrechtse Lab Digital, dat normaliter alles online doet, maar voor zijn werving juist met een offline aanpak succes wist te boeken. En wat te denken van de ‘anti-Zuidas-campagne’ van advocatenkantoor CMS? Of de leuke karakters die Exactwist in te zetten en waar het softwarebedrijf waarschijnlijk nog járen mee vooruit kan?
En dan hebben we als toetje ook nog een campagnes die zich richtte op een van de meest schaarse doelgroepen van het moment: de recruiters zelf. RGF Staffing, de nieuwe naam voor USG People, dat voor merken als Unique, Start People, ASA, Medi Interim, Technicum en Secretary Plus volop op zoek is naar nieuwe uitbreiding, zette daar speciaal (oud-)profvoetbalster Anouk Hoogendijk voor in. Waarmee ook dit bedrijf het in 2021 tot campagne van de week schopte.
Kroketten, hamburgers, Jamballa®saus, braadworsten, boerenbrokken, bamischijven, salades. En natuurlijk: Joppie, dé snacksaus ‘die alles lekkerder maakt’. Bij Elite B.V in het Gelderse Neede, diep in de Achterhoek, maken ze het allemaal. Zo’n 200 medewerkers zijn er dagelijks mee bezig. ‘Aanpakken. En een lachetje op zijn tijd’, zoals procesoperator Richard het uitdrukt, in een recent gelanceerde wervingscampagne.
Een ‘oergezellig familiebedrijf’, waar ze trots zijn op hun mensen, zo presenteert Elite B.V. zich in de campagne. ‘Onze kracht ligt in het plezier en de flexibiliteit van de club. Bij Elite voel ik me écht thuis!’, zegt Richard bijvoorbeeld. Elke dag staat hij dan ook met een glimlach ‘langs de lijn’, zo valt te lezen.
Op de landingspagina staat zelfs de sollicitatieprocedure helder beschreven.
De campagne is behoorlijk compleet te noemen, met een aansprekende, authentieke video, en een bijbehorende rijk gevulde landingspagina, waarop zelfs de sollicitatieprocedure in 5 heldere stappen staat beschreven. Net als de vele extraatjes die het werken er met zich meebrengt, zoals: korting op de eigen producten, een winstdeling van 3% en gratis opleiding en training.
Marketing zonder Fratsen
De campagne is ontwikkeld door employer branding-strateeg Paulien Konniger van Marketing Zonder Fratsen, die samen met fotograaf en filmmaker Joost van Baars het creatieve brein erachter was. ‘Ik heb het concept van ‘Smaakmakers’ onder de douche bedacht’, zegt Konniger. ‘Het past goed bij het bedrijf, vind ik. Er zitten daar echte makers, en ze zijn natuurlijk ook met smaak bezig. We hebben een uitgebreide intake gedaan, en onder meer een tekstwolk gemaakt. Daar kwam ‘makers’ ook vaak in naar voren. Trouwens ook in de zin van: gangmakers. Het is namelijk ook een heel gezellig bedrijf.’
Voor verschillende vacatures werden verschillende video’s gemaakt, vertelt Konniger. Zo werd voor de vacature van project engineer een meer dynamische video gedraaid. Het was overigens sowieso uniek dat binnen het bedrijf werd gefilmd. ‘Dat was eigenlijk sinds 1957 niet meer gebeurd’, vertelt ze. ‘Er mag normaal ook niemand naar binnen die er niet werkt. Maar voor deze campagne werd gelukkig een uitzondering gemaakt. Zo konden we ook de authentieke medewerkers aan het woord laten.’
Dankzij de Joppie
Elite B.V. werd in 1957 opgericht door Harry Niemeijer Sr. Het zijn de nu 55-jarige zoon met dezelfde naam en zijn broer Robert die het familiebedrijf vervolgens snel wisten te laten groeien. Veel is daarbij te danken aan de min of meer toevallige ontdekking van snacksaus Joppie®, inmiddels een vaste waarde in vrijwel elke Nederlandse snackbar – en zelfs al daarbuiten, tot aan Spanje aan toe.
Joppie® is inmiddels een vaste waarde in elke Nederlandse snackbar – en zelfs daarbuiten, tot aan Spanje aan toe.
Niemeijer liep tijdens een werkbezoek bij Annie’s Snackbar in het nabij gelegen Glanerbrug begin deze eeuw tegen de saus aan, zo tekende Tubantia twee jaar geleden op. Janyne de Jager, de dochter van de snackbarhoudster, had het recept bedacht en tot Joppie-saus gedoopt. Een verwijzing naar haar bijnaam: Jop. De saus was zoet, bevatte ui, met een lichte touch van kerrie. Harry Niemeijer jr. zag direct kansen voor Joppie® en nam de saus in productie.
Een mooi verhaal: als compensatie kon Janyne kiezen uit twee opties: 1.000 gulden ineens of 5 jaar lang 10 cent per verkochte emmer. Gelukkig voor haar koos ze de laatste optie. Want Joppie werd een succes – en groeit nog steeds. Niet in de laatste plaats ook vanwege de Patatje Joppie®-chips, die in 2011 aan het assortiment van Lay’s werden toegevoegd, na een actie waarbij heel Nederland werd opgeroepen nieuwe chipssmaken te bedenken. Maar goed: wil je dus zelf ook zulke smaken maken? Ben je een echte smaakmaker? Dan kun je nu in Neede bij Elite B.V. de sfeer proeven en solliciteren…
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Op het moment dat hij de Heel Holland Bakt-tent inliep, leerde Nederland hem kennen als Bakker Thijs. Maar eigenlijk is Thijs de Vos geen bakker, maar arts-onderzoeker op de kinderafdeling van het LUMC, waar hij zich richt op zeldzame ziekten tijdens de zwangerschap. En Marente Barentsen? We kunnen haar kennen van haar hockeycarrière, waar ze onlangs bij haar Oranje-debuut meteen tot ‘speelster van de wedstrijd‘ werd uitverkozen. Maar daarnaast werkt ze ook nog 3 dagen per week als anesthesiemedewerker op de Leidse OK.
Anesthesiemedewerker Marente Barentsen werd tijdens haar Oranje-debuut meteen speelster van de wedstrijd.
En zo hebben we bijvoorbeeld ook nog Iris van ’t Wout, niet alleen verzorgster van 20 schapen, maar bovendien ook apothekersassistent in de Klinische Apotheek, en tevens regelmatig voor haar werk op de Spoedeisende Hulp (SEH) te vinden. Zomaar 3 van de medewerkers die centraal staan in de nieuwe campagne van het Leidse ziekenhuis, die vandaag voor alle LUMC-collega’s is gelanceerd.
Oog voor passie
Net als bijvoorbeeld het CBS eerder dit jaar deed, zoomt het LUMC in de campagne in op het leven dat de eigen medewerkers naast het werk voor het ziekenhuis hebben. En dat alles onder het motto: ‘Oog voor passie‘. ‘Werken in de zorg is betekenisvol, bijzonder en uitdagend, maar kan ook intensief en complex zijn’, aldus adviseur employer branding Inge Klein-Van der Weij. ‘Daarom vinden we een goede werk/privébalans extra belangrijk. Oftewel: wij hebben oog voor jouw passie! Een passie die naast je werk ontspanning biedt…’
Daarom vertelt Marente hoe ze 7 keer per week kan trainen, en toch ook op de OK kan werken. Daarom laat Thijs horen hoe hij tijdens de opening van het nieuwe Willem-Alexander Kinder Ziekenhuis samen met de kinderen cupcakes gebakken heeft, terwijl zij konden vertellen over wat ze hebben meegemaakt. En daarom legt Iris uit hoe ze in de lammerperiode altijd 2 tot 3 weken vrij neemt om bij haar schapen te kunnen zijn. En als er onder werktijd wel eens een schaap in de sloot belandt? Dan krijgt ze van het ziekenhuis toestemming om meteen op de fiets te springen en bijstand te verlenen.
Positief geluid
Inge Klein – Van der Weij
Aanleiding van de campagne is – weinig verwonderlijk – het grote personeelstekort in de zorg. ‘Dus zichtbaar aantrekkelijk werkgeverschap is belangrijk. Als ziekenhuis moet je blijven investeren in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding’, aldus Klein-Van der Weij, die overigens per 1 januari als Projectleider Employer Branding bij de Parnassia Groep aan de slag gaat (potentiële opvolgers kunnen zich hier nog melden). ‘Door de coronacrisis neemt daarnaast de werkdruk in de zorg toe; er is meer verzuim en helaas vertrekken er ook veel medewerkers, die kiezen voor een baan buiten de zorg. Een positief geluid in deze tijd is daarom essentieel’, stelt ze.
‘We kiezen specifiek voor dit moment, om zo een roerig jaar toch met een positieve boodschap te kunnen afsluiten.’
Voor haar en haar collega’s bij ‘Team Werkenbij’ is dat aanleiding geweest om een campagne op te zetten met ‘oog voor mensen’. Een campagne die bovendien ‘zowel intern als extern op een laagdrempelige en toegankelijke manier kan worden uitgerold. Niet meteen de directe focus op vacatures, maar op onze mensen…’, aldus Klein-Van der Weij. ‘We kiezen specifiek voor dit moment, om zo een roerig jaar toch met een positieve boodschap af te kunnen sluiten. Je kunt namelijk niet anders dan de passies van de mensen in de campagne op een positieve manier omarmen.’
5 weken filmpjes
De campagne is ontwikkeld door OWN agency (ook uit Leiden). De campagne, inclusief de bijbehorende verhalen en filmpjes, is vanaf vandaag te vinden op oogvoorpassie.nl. Er komen ook verschillende posters op diverse plekken te hangen, naast natuurlijk sociale media (Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn) en aandacht op een interne LUMC-site.
‘Je kunt niet anders dan de passies van deze mensen op een positieve manier omarmen.’
De komende 5 weken wordt steeds een nieuw filmpje getoond. Zo maken we naast de al genoemde Thijs, Marente en Iris ook nog kennis met fotografe Maaike en harpistes Wanwan en Sisi, tweelingzussen en beiden werkzaam als verpleegkundigen. Op verschillende LUMC-afdelingen, dat dan weer wel.
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
In zijn in totaal 120-jarige geschiedenis is ISS uitgegroeid van een klein beveiligingsbedrijf in Kopenhagen tot een van de grootste facilitaire dienstverleners ter wereld. Momenteel telt de organisatie zo’n 400.000 medewerkers in meer dan 30 landen. Maar er kunnen er nog meer bij, zo blijkt uit een wervingscampagne die deze week van start ging.
‘In de campagne staan mensen centraal die net dat beetje extra brengen op de werkvloer.’
Vooral facilitair managers en finance en HR-professionals zijn zeer gewild. Ook voor handy men, barista’s, schoonmaakmedewerkers, en koks is volop plek. En dan helemaal als ze in staat zijn ‘smiles’, ‘sparks’ en ‘happiness’ van hoge kwaliteit te leveren. ‘In de campagne staan mensen centraal die net dat beetje extra brengen op de werkvloer’, aldus Floor Reurslag, manager Talent Acquisition and Learning & Development bij ISS Nederland.
Hoogste standaarden
ISS zoekt mensen die ‘werken volgens de hoogste standaarden, intelligente oplossingen bedenken en de verwachtingen van onze klanten telkens weer overtreffen’, vult Head of Marketing Marcel Kalmeijer aan. ‘Kortom, mensen die gaan voor de big smiles!‘ De nieuwe ISS-campagne past ook in de overkoepelende ‘People Make Places’-strategie van het bedrijf.
‘We zoeken mensen die gaan voor de big smiles.’
De campagne is ontwikkeld door het Eindhovense bureau Sterk Reclamebureau, dat eerder ook al employer branding-campagnes maakte voor bijvoorbeeld Heineken, Plus Supermarkten en het Catharina Ziekenhuis Eindhoven. De ISS-campagne wordt de komende periode gevoerd via LinkedIn, Google, Facebook en een aantal vaksites. En voor wie helemaal meer wil weten over de organisatie: er is momenteel ook nog een vacature voor een Event Recruiter beschikbaar…
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Vorig jaar haalde BDO al een keer deze rubriek met een game, waar kandidaten makkelijk doorheen kunnen swipen om te kijken of ze bij de accountants- en adviesorganisatie passen. Nu is BDO terug op deze plaats, met een veel meer omvattende campagne, en een heuse nieuwe EVP: “Opgeteld het beste kantoor voor jou!”
Optellen is een belangrijk thema in de nieuwe campagne van BDO.
Dat optellen is een belangrijk thema in de campagne, waar we steeds een medewerker zien die op een of andere manier zijn werk met zijn vrije tijd weet te combineren. Of dat nou fiscaal assistent Melaica is die op de Paralympics in Rio in 2016 een bronzen medaille won, equity partner Oscar, die ook zenmeditatie geeft, of de jonge moeder Anke, die als een van de jongste deelnemers in het traject zit om partner te worden bij het accountantskantoor.
You want it all
‘Je hebt een gezonde ambitie, maar houdt ook erg van je vrije tijd’, stelt de bijbehorende campagnesite dan ook. En verder over de optelsom: ‘Je wil graag op topniveau opereren, maar wél in een fijne omgeving met leuke collega’s. Je wilt partner worden, maar ook thuis nog veel betekenen. Kortom: you want it all! En dat kan. Want bij BDO hoef je niet te kiezen. Behalve als het gaat om waar je wilt werken. En met wie.’
Het ampersandje (waar kennen we dat ook alweer van?) maakt het vervolgens helemaal af. De campagne is dinsdag gelanceerd. ‘En de komende periode ga je hier nog veel meer van horen én zien op onze social media kanalen’, aldus Josephien de Heer, verantwoordelijk voor employer branding bij BDO Nederland. De eerste zes verhalen en video’s van Melaica, Maxim, Anke, Sughra, Oscar, Cedric & Fabian zijn alvast te bekijken. Meer zullen volgen.
Voor de totstandkoming van de campagne werkte BDO onder meer samen met bureau Savvy, Café Society, Gardeners, en regisseur Joshua Walter, oprichter van mediaproductiebedrijf Nocturmax. Het zijn drukke wervingstijden voor de accountants, want vorige maand hadden we ook al de nieuwe campagne van PwC in deze rubriek, die het daarbij eveneens over een optelsom hebben (maar dan in het Engels). En ook Deloitte viel al eerder op, met zijn nieuwe recruitmentsite.
Krappe arbeidsmarkt
De accountantswereld kent momenteel dan ook een bijzonder krappe arbeidsmarkt. Uit de meest recente CBS-Conjunctuurenquête blijkt dat bijna 4 op de 10 accountantskantoren met een personeelstekort kampen, een record. Er is vooral een tekort aan accountants met 3 tot 5 jaar ervaring. En de verwachting is dat het tekort de komende jaren alleen nog maar verder zal oplopen, wat onder meer kan zorgen voor problemen met controles van jaarrekeningen. Mogelijk zullen steeds meer bedrijven daarom moeite krijgen om een accountant te vinden, zo blijkt uit een studie van ING Research.
Nooit eerder zeiden zoveel accountants met een personeelstekort te kampen.
De accountantskantoren kampen vooral met drie problemen. Er komen te weinig studenten van de opleidingen af, te veel ervaren accountants stromen uit naar het bedrijfsleven en het aantal werkzaamheden neemt toe, door onder meer covid-19 en een toename van het aantal controleplichtige bedrijven. Zo is in 5 jaar tijd het aantal bedrijven met ten minste 50 mensen in dienst met 9% toegenomen, terwijl het aantal accountantskantoren met een vergunning voor een controle bij zulke bedrijven met 21% is afgenomen.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
‘In de gemeente Enschede gebeurt altijd wel wat’. Als ontwerper Franka Werner dat in de video zegt, moet je onbedoeld toch even denken aan die beroemde uitspraak van Herman Finkers over het nabijgelegen Almelo. Al maakt Werner daarna wel meteen duidelijk dat het in haar werk heus niet alleen om van kleur verspringende stoplichten gaat. Integendeel zelfs. ‘De ene dag werk je aan 600 woningen die we helemaal zelf ontwerpen, de volgende dag schuift een grote partij met plannen voor de stad aan.’
De gemeente Enschede zoekt diverse collega’s, vooral in het fysieke domein.
De video is het eerste zichtbare resultaat van de nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Jij maakt Enschede!’. De gemeente zoekt diverse collega’s, vooral in het fysieke domein. De video moet kandidaten een goed beeld geven van wat daar allemaal bij komt kijken. ‘De stad een stukje mooier maken’, noemt Werner dat in de video. ‘En dat je ook merkt dat de mensen zich daar prettig in voelen.’
One-stop-shop
Bij de nieuwe campagne is ook een speciale landingspagina gemaakt, met mooi beeldmateriaal en meer uitleg over wat je in Enschede allemaal kunt maken. De campagne is het product van onder meer Minutes on Career, Jobsupporters uit Langenboom, maar vooral van de recruitment innovators van Brockmeyer. Met name voor die laatste partij komt de campagne op een goed moment. Het bedrijf ontwikkelt zich namelijk steeds meer van experts op het gebied van jobmarketing tot one-stop-shop voor recruitmentoplossingen. En deze campagne is daarbij natuurlijk een mooi visitekaartje.
Brockmeyer heeft voor de campagne een ‘multichannel recruitment marketing’-strategie ontwikkeld.
Brockmeyer heeft voor de campagne een strategie ontwikkeld waarin ‘multichannel recruitment marketing’ wordt toegepast. Dat betekent dat de campagne via sourcing, programmatic bannering, social recruitment én content marketing via verschillende kanalen voor de gemeente Enschede werft.
Enschede niet de enige
Enschede is overigens bepaald niet de enige gemeente die op zoek is naar nieuwe ambtenaren. Gemeentes als Zwolle, Vlissingen, Delft, Zuidplas en de Ronde Venen gingen de Twentse stad voor met serieuze arbeidsmarktcampagnes. En daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven, aldus het A&O-fonds, dat de arbeidsmarkt voor gemeenten in de gaten houdt, bijvoorbeeld door middel van de regelmatige A&O-vacaturemonitor. ‘Er zijn geen geluiden dat er op korte termijn een kentering op de gemeentelijke arbeidsmarkt te verwachten is’, stelt het fonds.
Bij gemeentes ligt het aantal vacatures momenteel 61% hoger dan vorig jaar.
In het derde kwartaal van dit jaar daalde het aantal vacatures bij gemeentes namelijk licht (met 9%) ten opzichte van het record-tweede kwartaal van dit jaar. Maar dit aantal is nog altijd 61% hoger dan dezelfde periode een jaar eerder, toen Nederland voorzichtig uit de eerste lockdown kwam. Het aantal gemeentelijke vacatures blijft daarmee nog steeds ‘onverminderd hoog’, aldus het A&O-fonds, dat daarom ook recent – samen met de VNG en vakbonden – een werkboek uitbracht, onder de titel: Succesvol de arbeidsmarkt op! Hoe pak ik dat als gemeente aan?
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
‘Wow!!’ ‘Iconisch’.’Echt typisch New York Pizza!’ En ‘over employer branding gesproken, tof hoor.’ De reacties op de vorige week bekend gemaakte actie liegen er niet om. Het bijna 30-jarige bedrijf is op zoek naar minstens zo’n 500 bezorgers. En om die te vinden hadden ze iedere nieuwe bezorger een bonus van zeker 400 euro kunnen bieden. Maar in plaats daarvan verzonnen ze een wel heel coole actie: de kans om als eerste pizzabezorger ooit de ruimte in te worden ingeschoten. Inclusief pizza. In een doos.
‘Kom je bij ons werken, dan is zelfs de sky niet de limit!’
‘Wij sturen onze beste pizzabezorger van 2022 de ruimte in’, aldus Philippe Vorst, CEO en oprichter van het bedrijf. ‘Een plek bij de eerst mogelijk commerciële ruimtevlucht is gereserveerd. Planning en voorbereiding in acht nemend zal in 2023 de allereerste pizza in de ruimte bezorgd worden.’ Over het waarom van de actie is hij ook heel duidelijk. ‘We willen simpelweg het tofste bedrijf voor bezorgers zijn. Zeker nu iedereen de krapte op de arbeidsmarkt voelt, gaan we heel ver om dit voor elkaar te krijgen. Dus kom je bij ons werken, dan is zelfs de sky niet de limit!’
Notoir moeilijk te vinden
Hoewel het wel eens anders lijkt als je op een willekeurig begin van de avond naar buiten kijkt, zijn pizzabezorgers momenteel namelijk bijzonder moeilijk te vinden. ‘De ruimtereis is dan ook een ultieme poging om bezorgers te vinden nu het personeelstekort onder bezorgers ongekende hoogte heeft bereikt’, stelt New York Pizza dan ook. ‘Dat laatste heeft ook alles te maken met de investeringsmiljoenen van flitsbezorgers die de krapte op deze markt verder hebben versterkt.’
Alle pizzabezorgers die minimaal 4 maanden in dienst zijn, komen in aanmerking voor de ruimtereis.
Potentiële bezorgers kunnen zich overal ter wereld melden door te solliciteren op een van de vacatures op newyorkpizzajobs.com. De ruimtereis bij een commercieel ruimtevaartbedrijf gaat het concern maximaal zo’n 200.000 euro kosten, plus reis- en verblijfskosten naar de locatie van vertrek, wist Metrote melden. Pizzabezorgers die minimaal 4 maanden in dienst zijn, komen in aanmerking voor de ruimtereis. Klanten mogen via reviews uiteindelijk bepalen wie ’de allerbeste pizzabezorger van het jaar’ is en dus mee mag in de raket. Daarna begint voor de gelukkige winnaar de training voor de ruimtereis.
Krapte nog nooit zo groot
Een opvallende actie, natuurlijk, maar het zegt ook iets over de krapte op de arbeidsmarkt. Die is volgens het CBS immers nog nooit zo groot geweest: elke 100 werkzoekenden zouden momenteel kunnen kiezen uit 126 vacatures. Werkgevers moeten dus behoorlijk wat uit de kast trekken om sollicitanten te vinden. En zeker werkgevers in de bezorging, waar steeds meer werk is.
New York Pizza heeft de ‘winactie’ open gezet van 17 november dit jaar tot eind volgend jaar. Philippe Vorst: ‘In 2023 bestaan we ook nog eens 30 jaar. Een extra mooi moment om als eerste pizzaketen wereldwijd een pizza in de ruimte proberen te bezorgen. Ik kijk er in ieder geval naar uit om onze beste pizzabezorger te volgen in zijn of haar weg naar ongekende hoogte.’
Astronomische groei
Het bedrijf van Vorst beleeft zelf trouwens ook een astronomische groei. Zo ziet New York Pizza in Duitsland nog wel ruimte voor 1.000 extra filialen, vertelde hij recent in het FD. Het bedrijf nam in september daartoe al 32 vestigingen over van het Duitse Stückwerk. Ook in België zijn er uitbreidingsplannen. Eind vorig jaar werd een eerste filiaal in Leuven geopend. En dit jaar moeten er nog zeker 5 verkooppunten bijgekomen zijn.
New York Pizza verkocht vorig jaar zo’n 11,5 miljoen pizza’s, goed voor een omzet van 54,7 miljoen euro.
New York Pizza verkocht vorig jaar zo’n 11,5 miljoen pizza’s, wat goed was voor een omzet van 54,7 miljoen euro, inclusief de inkomsten uit de deegproductie. Sinds 2008 is de omzet van de keten jaar op jaar met 12% gegroeid, mede door het openen van nieuw verkooppunten, maar ook door per filiaal steeds meer pizza’s te verkopen. Het bedrijf is sinds deze zomer voor driekwart in handen van het Noorse levensmiddelenconcern Orkla.
De voorwaarden
De ruimtereis is te winnen voor alle medewerkers van New York Pizza. Je hoeft als bezorger je daarvoor alleen maar aan te melden bij je leidinggevende, in een van de zelfstandige franchisevestigingen van het pizzabedrijf. Het ruimtevaartticket wordt gekocht op basis van beschikbaarheid, is persoonlijk bestemd voor de winnaar, niet overdraagbaar en niet voor geld inwisselbaar, benadrukt het bedrijf wel. Ook voegt het toe ‘de beschikbaarheid van de prijs niet te kunnen garanderen en niet risico-aansprakelijk’ te zijn.
Het ruimtevaartticket wordt gekocht op basis van beschikbaarheid, is niet overdraagbaar en niet voor geld inwisselbaar.
Wel verbindt New York Pizza zich maximaal 5 jaren aan de inspanning om de prijs te reserveren en beschikbaar te stellen aan de winnaar. Maar mocht het toch niet lukken binnen die tijd om de vlucht voor maximaal 200.000 euro te boeken, dan krijgt de winnaar de gelegenheid om het resterende bedrag zelf aan te vullen of, naar keuze, als alternatieve ervaring een reis naar de rand van de ruimte met een luchtballon te aanvaarden, waarbij ook de reis- en verblijfkosten in de wereld worden vergoed. ‘Even’ een goede score halen en dan stoppen kan trouwens niet. Wil je meedingen naar de ruimtereis, dan zul je minimaal 50 geregistreerde klantenreviewscores binnen de actieperiode moeten hebben behaald. Uiterlijk 17 februari 2023 wordt de winnaar bekend gemaakt.