Hoe Lok Installaties de eigen kinderen laat vertellen over ‘werk met toekomst’

Lok Installaties bestaat al 99 jaar. Het honderdste levensjaar ging recent in voor het installatiebedrijf, dat oorspronkelijk uit Bodegraven komt, maar sinds kort ook in Amersfoort gevestigd is. En hoe laat je dan zien dat je niet alleen heel veel verleden hebt, maar ook – en vooral: nog heel veel toekomst? Simpel, je vraagt gewoon de kinderen van collega’s uit te leggen wat hun ouders doen.

‘De mensen die bij ons op gesprek komen, krijgen overal aanbiedingen. Dan moet je je dus echt onderscheiden.’

‘Dit is echt een familiebedrijf’, legt de bij de campagne betrokken medewerker Petra de Wit uit. ‘Dat wilden we graag uitstralen in onze werving. Om iets pakkends te hebben, verzonnen we toen deze aanpak. We hebben te maken met best een moeilijke arbeidsmarkt. De mensen die bij ons op gesprek komen, krijgen ook van allerlei andere kanten aanbiedingen. Dan moet je je dus echt onderscheiden, vandaar.’

Ontwapenend

De kinderen leverden tal van ontwapenende video’s op, die via Facebook inmiddels ook aardig wat bekijks trekken. Zo antwoordt een van de geïnterviewde jongens (in een trui van het bedrijf) op de vraag ‘Wie is de beste klusser van de wereld?’ met een ingetogen ‘Papa’. Waarna de video afsluit met een wervend: ‘Ook indruk maken op je kinderen? Kom werken bij Lok.’

‘Ook indruk maken op je kinderen? Kom werken bij Lok.’

De campagne is uitgevoerd door Doordacht.nu, ‘een bureau uit Bodegraven waar we al langer mee werken’, aldus De Wit. De campagne ‘Werken bij Lok. Welkom bij de familie‘ vindt niet alleen online plaats, maar ook offline. Zo staan er advertenties in regionale kranten, en was er in de binnenstad van Amersfoort recent ook een zogeheten MobiLED te spotten, een soort mega-smartphone met daarop de wervende boodschap voor ‘een baan met toekomst’.

baan met toekomst kinderen

100 medewerkers met toekomst

Lok Installaties bestaat niet alleen bijna 100 jaar, de totaalinstallateur op het gebied van E en W-installaties kent inmiddels ook al meer dan 100 medewerkers. Maar daar kunnen er dus nog heel wat bij, zeker sinds in februari de nieuwe vestiging in Amersfoort openging. Bovendien verwacht het bedrijf de komende tijd veel werk te hebben aan de voortgang van de energietransitie. Echt ‘werk met toekomst’ dus.

Lok Installaties is een Erkend Leerbedrijf en biedt studenten een fijne werkplek met de begeleiding van een leermeester. Op dit moment zijn er zo’n 18 leerling-monteurs in dienst die het vak onder de knie willen krijgen. Het bedrijf is daarnaast eigenlijk continu op zoek naar installateurs, BIM-modelleurs, werkvoorbereiders, loodgieters, monteurs en CAD-tekenaars.

De nadruk op de familiebanden is in de campagne overigens niet toevallig gekozen, aldus directeur Roelof Lok, zelf vierde generatie, en sinds 2014 tot de directie toegetreden. ‘Hier heerst een informele sfeer, de deuren staan voor iedereen open en we helpen elkaar. En dat we een familiebedrijf zijn zie je ook terug bij het personeel. Er zijn nu al verschillende vaders en zonen bij ons werkzaam. Dat is mooi om te zien.’ En afgaande op de campagne wordt het personeel van de toekomst dus ook al klaargestoomd…

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Als zelfs goed kunnen goochelen je nog niet de ideale kandidaat maakt…

Goochelen is nog geen cateren, zullen we maar zeggen. In het kader van opvallende wervingscampagnes stal de Amersfoortse cateraar Van Essen deze week absoluut de show, met de inzet van goochelaar Steven Kazàn, jongste zoon van ‘de man die dit allemaal kan’ Hans Kazàn. Gefilmd door zijn eigen partner Jamie Kames haalt Kazàn jr. in een ruime minuut allerlei hilarische goocheltrucs uit. Van het openen van een hek tot het aanzetten van een kraan: het lukt hem op welhaast magische wijze.

De video werd in een paar dagen enkele duizenden keren bekeken.

In een paar dagen werd de video enkele duizenden keren bekeken, waarmee je niet anders kunt concluderen dan: doel bereikt. In de huidige arbeidsmarkt moet je namelijk heel wat trucs uithalen om aan goede kandidaten te komen. Zeker ook in de catering, waar het vaak behoorlijk goochelen is om de roosters rond te krijgen. Maar gezien de aandacht die Van Essen Catering met zijn campagnefilmpje wist te trekken, kan het niet anders dan dat die zelfstandig werkende koks, keukenhulpen, assistent partymanagers en medewerkers voor in de bediening en schoonmaak zo komen opdagen. Als konijnen uit de hoge hoed.

Niet de eerste keer

Het was overigens niet de eerste keer dat de familie Kazàn van zich liet horen in de recruitmentsector. Vorig jaar, in de laatste week van maart, was het nog vader Hans, die de aandacht trok met een vermeende overstap naar de klantcontactsector, via uitzend- en recruitmentbureau Inspire. Nederlands bekendste goochelaar (voor de tijd van Hans Klok) zou bij opdrachtgever OBI4wan namelijk aan de slag gaan als Client Happiness Manager. Een grap, gekoppeld aan een goed doel dat Hans Kazàn persoonlijk toejuicht (Make-A-Wish Nederland), zo konden we later lezen.

Lees ook

Campagne van de week: Hoe Sevagram een skateboard en wafels voor zijn werving inzet

Net zoals bijna elke zorgorganisatie in ons land zoekt ook Sevagram nieuwe medewerkers. De organisatie, die met 2.750 medewerkers en zo’n 1.200 vrijwilligers voor tal van ouderen zorgt in Heerlen, Maastricht en het Limburgse Heuvelland, heeft het afgelopen jaar heel wat te verstouwen gehad. Niet alleen liet corona de aangesloten verpleeghuizen al snakken naar adem, vorig jaar kwam daar ook nog eens een zware overstroming bij, met alle gevolgen van dien.

Maar daarvan allemaal geen spoor in de nieuwste wervingscampagne, gemaakt door het Maastrichtse Zuiderlicht, het grootste brandingbureau van Limburg en behorend tot de top 20 van Nederland. Die campagne focust op ‘de medewerkers en hun passies’, zoals de organisatie het zelf noemt. ‘Want werken is een stuk leuker als je je hobby mag meenemen, toch?’

Niet de eerste

Sevagram is niet de eerste die hobby’s van medewerkers centraal stelt in zijn campagne. Vorig jaar speelden bijvoorbeeld het CBS en het LUMC deze zelfde troefkaart. Maar de Limburgse zorgorganisatie koppelt het wel meteen aan het hart van het werk. ‘We stelden ons eerst de vraag wat werken bij Sevagram nou eigenlijk zo bijzonder maakt’, vertelt recruiter Maud Sijstermans. ‘En dat is dat je hier als medewerker dankzij de grootte van de organisatie de ruimte krijgt om te ontdekken waar je hart ligt. Bijvoorbeeld door op verschillende locaties te werken. Maar ook door zelf invulling te geven aan de manier waarop je bijdraagt aan het welzijn van bewoners. Een middag genieten van muziek, een voorleesavond, samen werken aan een kunstwerk of lekker buiten bezig zijn. Het kan allemaal.’

Een middag genieten van muziek, een voorleesavond, of lekker buiten bezig zijn. Het kan allemaal.’

Sevagram geeft je daarmee de ruimte om jouw hobby’s mee te nemen naar je werk. Zie daar: het campagnethema geboren. Sijstermans tekende samen met manager marketing en communicatie Mehlika Schopen voor de totstandkoming ervan. ‘We besloten potentiële medewerkers aan te spreken op hun passie náást de zorg. Op die hobby waar ze al hun vrije uurtjes in steken. Want bij Sevagram kun je dit combineren met je werk als zorgprofessional. Je neemt je hobby gewoon mee naar je werk, en krijgt de ruimte om te doen waar je hart ligt. Dat maakt het werk niet alleen leuker voor jezelf, maar ook voor de bewoners.’

In bushokjes en sociale media

Om de boodschap over te brengen zochten Sijstermans en Schopen ‘medewerkers met een bijzondere hobby.’ ‘Een hobby waar ook de bewoners van meegenieten. Vanwege corona was het helaas niet mogelijk om de Sevagrammers in actie op de werkvloer te fotograferen. Daarom werd het studiofotografie, maar dan wel met alle toeters en bellen: rekwisieten, visagie, styling, licht en nog veel meer.’

8 collega’s zijn de komende tijd te zien in de krant, op posters, de bus, bij RTV Maastricht en zelfs langs de A2.

Uiteindelijk werden acht collega’s geportretteerd. Zij zijn de komende tijd te zien in de krant, in bushokjes, op social media, op posters, op de achterkant van de bus, bij RTV Maastricht en zelfs langs de A2. Daarvandaan moeten ze leiden naar de landingspagina met actuele vacatures voor de 19 zorgcentra, het geriatrisch revalidatiecentrum, de thuiszorg, de zorgboerderij én de 3 hospices van de Zuid-Limburgse organisatie.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

De parodie als nog weinig ontdekt recruitment-genre

Hoe breng je een vacature voor een Content Specialist breed onder de aandacht? Bij Technical Valley zochten ze hun toevlucht tot een genre dat voordien in recruitment nog nauwelijks eerder ontdekt lijkt te zijn: de parodie.

De parodie is een genre dat in recruitment nog niet eerder ontdekt lijkt.

En dat terwijl er met de opkomst van internet en sociale media steeds meer memes en video’s zijn die tot het collectieve geheugen behoren. Die van ‘Meneer mandje‘ van Omroep Maxim behoort zeker tot die categorie. En waarom zou je daar dan ook in je recruitmentvideo niet een loopje mee nemen?

Andere voorbeelden?

In Nederland kenden we eerder eigenlijk maar één ander voorbeeld, de video waarmee de Rotterdamse Groei-IT-oprichter Mounia Houari vorig jaar het succes van Boos! imiteerde. Of hebben we iets gemist? In dat geval: andere voorbeelden zeer welkom! In het buitenland zijn er trouwens al wel behoorlijk wat te vinden. Wat te denken van bijvoorbeeld deze versie van Adele’s Someone Like You:

Adele blijkt sowieso een inspirator, zo laat ook deze parodie van Advanced Recruitment Solutions zien:

Ook op z’n minst bijzonder te noemen, de manier waarop CBS Follies het recruitmentvak neerzet, op de wijze van Uptown Funk:

En tot slot, ook beroemd, de campy parodie op het genre standaard recruitmentvideo’s, waarmee Twitter in 2012 naar buiten kwam:

Meer weten?

Edwin van der Sande, een van de makers van de recruitmentvideo van Technical Valley, is een van de docenten van de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie, die op 15 mei 2022 weer van start gaat.

Leergang

Lees ook

Campagne van de week: hoe Quooker zijn kandidaten opwarmt

‘Jij maakt Quooker’. Onder dat motto is de bekendste kokendwaterkraanleverancier van de wereld begonnen met een nieuwe wervingscampagne. De aftrap is voor een video waarin het bedrijf in Ridderkerk vraagt om een Salesforce Applicatiebeheerder. Want ook in de wereld van kokendwaterkranen spelen support-applicaties een steeds grotere rol. Zeker sinds in 2017 de digitale transformatie ook bij maakbedrijf Quooker hoog op de agenda staat.

De video die deze week live ging is gemaakt door New Sense Media uit Dordrecht. Het zal er zeer waarschijnlijk niet bij blijven. Quooker kent namelijk een flinke groei. ‘Inmiddels zijn we gevestigd in 11 landen maar gevoelsmatig staan we nog aan het begin’, zegt het bedrijf er zelf over. ‘We worden groter en de eisen die we aan onze producten en processen stellen steeds hoger. Wat nu werkt moet volgend jaar weer anders.’

400 mensen in dienst

Inmiddels zijn er in Nederland 350 man in dienst, wereldwijd 400, and counting. Dat is een verviervoudiging in een jaar of 7, vertelt HR-manager Isabel Salomons. ‘Dat het zo hard gaat, geeft mij veel energie. Ik ben op een veel strategischer niveau bezig dan in het begin: hoe maak ik het bedrijf klaar voor 400 medewerkers, en misschien wel het dubbele, over 5 jaar? De salarisadministratie digitaliseren en een recruitmentsysteem in huis halen zijn stappen die we genomen hebben om de groei bij te benen. Het zoeken naar nieuwe collega’s gaat continu door.’

quooker isabel salomons

Veel van haar inspanningen zijn gericht op het aantrekken van nieuw personeel. ‘Gelukkig hebben onze medewerkers het over het algemeen erg naar hun zin bij Quooker,’ zegt ze. ‘Doordat ook zij meegroeien met het bedrijf, krijgen ze volop kansen zich te ontwikkelen. We proberen een omgeving te scheppen waar mensen tot bloei komen.’

Rotterdamse mentaliteit

Quooker is naar eigen zeggen een bedrijf met ‘een Rotterdamse no-nonsense-mentaliteit’. Sinds Henri Peteri in 1970 de kokendwaterkraan uitvond, heeft het bedrijf zich ontpopt tot een typisch stukje Hollands Glorie, en zijn de typische kranen van het familiebedrijf inmiddels te vinden in keukens over de hele wereld. Op de werkenbij-pagina van Quooker zijn tal van verhalen te lezen over wat dat allemaal voor werk met zich meebrengt.

De kokendwaterkranen van Quooker zijn inmiddels te vinden in keukens over de hele wereld.

Mooi onderdeel van deze pagina is ook dat de sollicitatieprocedure duidelijk – met icoontjes – wordt uitgelegd, met de belofte dat je binnen 14 dagen een reactie op een sollicitatie kunt verwachten. Ook maakt het bedrijf duidelijk graag alles zelf te doen, zoals het een maakbedrijf betaamt. Externe recruiters en headhunters hoeven dus niet aan te kloppen. ‘We zoeken zelf onze talenten. We stellen de interesse op prijs, maar zoeken al onze kandidaten ook zelf.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Amsterdams café viert zaterdag Groot Sollicitatie Feest – na sluitingstijd

De nachthoreca houden zaterdag de actie De nacht staat op. Politiebonden hebben voor diezelfde dag ook een protestactie aangekondigd, uit onvrede over hun cao-onderhandelingen, en hebben opgeroepen om niet te controleren. Hoe de handhaving van de coronaregels er dit weekend uit zal zien, is aan de burgemeesters. Maar het Amsterdamse café Chez Miné (hardop uitspreken…) denkt in elk geval al een mooie manier gevonden te hebben om een boete te vermijden: het organiseert namelijk een Groot Sollicitatie Feest.

‘Als de versoepelingen straks komen, wordt het personeelstekort in de horeca een groot probleem.’

Het feest, dat na de officiële sluitingstijd van 22.00 van start gaat, is niet alleen een slimmigheidje om de officiële regels te snel af te zijn. Het is ook serieus bedoeld. Als de versoepelingen straks komen, wordt het huidige personeelstekort in de horeca namelijk ‘een heel groot probleem’, aldus Bob Jongejans (36), eigenaar van het etablissement (en bovendien van het Huis van Iemand Anders, en Sissi’s Expo-Resto).

Lockdowns en beperkingen

Joost Aartsen

Jongejans zegt te verwachten dat de aangekondigde versoepelingen binnenkort weer voor een grote toestroom aan horecaliefhebbers zullen zorgen. ‘Na het vele op- en afschalen door de lockdowns en beperkingen hebben we helaas ook afscheid moeten nemen van een gedeelte van het personeel terwijl er al een personeelstekort was in onze branche.’

‘We zijn goed in sfeer beleven, vrienden en herinneringen maken. Daarvoor kom je dus in de horeca werken.’

Hij krijgt daarin bijval van de 32-jarige Joost Aartsen, eigenaar van creatief bureau Tosti Creative, dat Jongejans bijstaat in de sollicitatie-actie. ‘Veel digitale bedrijven bieden bijverdieners meer salaris dan in de horeca. Maar daar kijk je wel de hele dag tegen een scherm aan. En dat hebben veel jongeren de afgelopen 2 jaar ook al gedaan. In de horeca krijg je weer sociaal contact. We zijn goed in sfeer beleven, vrienden en herinneringen maken. Daarvoor kom je dus in de horeca werken. We roepen mensen dus vooral op om te komen aanstaande zaterdag.’

Biertje of mop tappen

Tijdens Het Grote Sollicitatie feest worden geïnteresseerde bijverdieners niet alleen getest op hun vermogen om een biertje of een mop te tappen. Maar ook hun mate van gezelligheid wordt getest, aan de hand van verschillende spelletjes en sociale vaardigheden, aldus Jongejans. Bang voor een boete is hij niet. ‘Het is louter een recruitmentcampagne met een leuke twist. De zaak is niet open voor normaal publiek, dus we overtreden de regels niet. Bovendien wordt van iedereen die komt solliciteren zijn/haar/hen QR-code gescand. Het is voor ons nu ook heel belangrijk dat het personeel gezond blijft.’

En mocht die boete toch komen? ‘Soms win je, soms verlies je’, zei Aartsen daar gisteren nog over tegen De Telegraaf. ‘We gaan hoe dan ook open, dat staat vast. Als we een boete krijgen, lijsten we hem wel in.’ Zelf zin in ‘na sluit solliciteren’? Alle geïnteresseerden kunnen zich makkelijk aanmelden via de Instagrampagina van het café, waarna je als genodigde een DM terugkrijgt.

‘Als we een boete krijgen, lijsten we hem wel in.’

Een kleine impressie van het café:

En er is ook voldoende ruimte voor spelletjes:

Lees ook

Hoe het vak van glaszetter op de kaart wordt gezet

De tijden dat glaszetten door de schilder erbij werd gedaan zijn voorbij. Glaszetten is tegenwoordig een vak apart, en door de bredere toepassing van glas als bouwmateriaal is het vakgebied ook volop in beweging. De roep om verduurzaming zorgt bovendien ervoor dat isolatieglas tegenwoordig een zeer veel gevraagd product is. Werk genoeg dus voor de betere glaszetter. Maar ja, waar vind je de mensen om die klus te klaren?

Om dat voor elkaar te krijgen heeft vakorganisatie OnderhoudNL (sector Glas) sinds kort een promotievideo en aparte campagnepagina gelanceerd. De aangesloten bedrijven kunnen die video gebruiken, met hun eigen naam en logo erin, en zo ook kijkers oproepen naar hun eigen vacatures te gaan. Ferdinand Wieman (Sectormanager OnderhoudNL): ‘Handig voor op social media en de websites van onze leden. Is een bedrijf op zoek naar jongeren die glaszetter willen worden, dan kan deze video helpen bij de zoektocht.’

Jaar van het glas

Op de campagnepagina krijgen jongeren en andere geïnteresseerden een korte impressie van het vak. De pagina geeft ook een overzicht van glasplaatsende bedrijven in Nederland. De wervingscampagne is een volgende stap in de strijd om aan de stijgende vraag naar voldoende vakmensen voor de sector te voldoen, nadat eerder met succes in samenwerking met Vakgroep GLAS de MBO-opleiding Glaszetter is gestart.

De sector Glas van OnderhoudNL doet ook mee aan de documentaire ‘Jaar van het Glas’ van RTLZ en Videoland, waarvan de opnamen recent van start gingen. De brancheorganisatie breekt ook in die serie een lans voor het vak van glaszetter. Behalve de verduurzaming noemt ook deze de serie het tekort aan glaszetters en andere vaktechnische medewerkers als de allergrootste uitdaging voor de vlakglasbranche.

glaszetter campagne
Myrthe de Vries, bestuurslid van OnderhoudNL Glas, tijdens opnames van ‘Jaar van het Glas’.

Van stralen tot spuiten

De sector Glas is niet het enige onderdeel van OnderhoudNL dat momenteel via een wervingscampagne probeert onder de aandacht te komen. Zo worden sinds eind januari ook de industrieel schilders in het zonnetje gezet. Ook hier zijn een promotievideo en campagnepagina ontwikkeld om dit vak – “Van stralen tot spuiten”- onder de aandacht te brengen.

De huidige campagnes voor glaszetters en industrieel schilders zijn min of meer de volgende stap in de tweejarige landelijke campagne van OnderhoudNL Opleidingen die voor meer instroom van jongeren in het schildersvak en vastgoedonderhoud moet zorgen. Voor de campagne gingen vorig jaar al de twee bekende influencers Thomas Cox en Lise van Wijk, samen goed voor zo’n 200.000 volgers op YouTube en Instagram, de challenge aan om te zien wie er meer talent heeft voor schilderwerk, glaszetten en behangen.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Van der Valk een opvallende campagne bouwde, met dank aan de entertainmentbranche

Het is er niet aan af te zien. Maar de wervingscampagne waarmee Van der Valk International onlangs naar buiten kwam is ‘behoorlijk low-budget‘ gemaakt. ‘Niks geen dure styling of zo. We zijn op een gegeven moment zelf naar de supermarkt gelopen om wat stuks fruit te halen, en hebben dat vervolgens allemaal los gefotografeerd’, vertelt freelance recruitmentmarketeer Chantal Ockeloen, die vanaf afgelopen zomer bij het snelgroeiende hotelbedrijf betrokken is.

‘We zijn zelf naar de supermarkt gelopen om wat fruit te halen.’

Dat ondanks het lage budget het resultaat er mag zijn, is volgens Ockeloen vooral te danken aan twee factoren. In de eerste plaats: de grote vrijheid die ze kreeg van Van der Valk International. En in de tweede plaats: de creativiteit van enkele freelancers die normaliter vooral voor de entertainmentbranche werken, maar door de coronamaatregelen nu minder om handen hadden. Zoals: creative art-director Diederik Dam (Werkwaardig), Menno van der Veen (MNO Photo) en Bart Revier (3AM Audio). Sebastiaan Lint (deKraftkantine) was verantwoordelijk voor de vormgeving, animatie, ontwerp en post-productie van de campagne.

Vooral vloerfuncties

‘Zij bekijken alles net op een andere manier’, vertelt Ockeloen. ‘Zo hebben we denk ik met weinig middelen meer resultaat weten te behalen.’ En dus ook dankzij de vrijheid die de opdrachtgever bood, benadrukt ze. ‘Zij hebben ons aangemoedigd om buiten de kaders te denken. Het is in die zin een soort vrije opdracht geworden. Ik denk dat je dat er uiteindelijk ook wel aan afziet.’ En door het lage budget voor de productie bleef er natuurlijk meer over voor het mediabudget.

‘De opdrachtgever heeft ons aangemoedigd om buiten de kaders te denken.’

De campagne is vooral gericht op wat wel de ‘vloerfuncties’ genoemd wordt, vertelt Ockeloen. Denk: barmedewerkers, housekeeping, front-office medewerkers. ‘Daarin worden de grootste volumes gezocht’, zegt ze. Het is ook meteen lastig targetten, geeft ze toe, want voor functies zoals housekeeping is het moeilijk een doelgroep te bepalen. ‘Al richten we ons voor de horeca- en barfuncties bijvoorbeeld wel meer op afgestudeerden van de hotelschool. En we houden goed bij wie wat bekijkt, zodat we met retargetting de doelgroepen ook wat kunnen trechteren.’

Landingspagina’s en medewerkersverhalen

De aftrap voor totstandkoming van de campagne vond in september plaats. Vervolgens werd in november de fotoshoot gedaan. En half januari kwam de campagne live, vertelt Ockeloen. ‘Bedoeling was het eigenlijk nog iets eerder te doen, vanaf 1 december. Maar de nieuwe lockdownmaatregelen in die tijd gooiden roet in het eten.’ De campagne wordt overigens ook niet in één keer uitgerold. Diverse landingspagina’s moeten nog live gaan, ‘en we zijn ook nog bezig met het ophalen van een aantal medewerkersverhalen.’

‘We kunnen in deze campagne continu aan de knoppen draaien.’

Ook komen er nog abri’s, en offline uitingen in de hotels zelf en in bijvoorbeeld het bekende Van der Valk-magazine. ‘Het is een heel dynamische campagne’, vertelt Ockeloen. ‘Ik heb wel eens eerder campagnes gemaakt voor andere klanten waar bij wijze van spreken alles vastlag voor de komende 3 maanden. Dat is hier anders. We kunnen continu aan de knoppen draaien, en spreken elke week over de data van de campagne, en wat de volgende stappen zijn.’

Tot in Bonaire

Van der Valk International is een holding waartoe in totaal 18 Van der Valk-hotels in binnen- en buitenland behoren en 2 hotels in aanbouw (in Gorinchem en Lelystad). Van der Valk International is ontstaan uit de Nuland-staak, de staak van Gerrit en Toos van der Valk. Er zijn hotels in België, Duitsland, Spanje en Bonaire die tot de keten behoren. ‘Per hotel zijn ze op zoek naar zo’n 50 tot 80 mensen’, aldus Ockeloen. ‘En voor bijvoorbeeld Lelystad nog meer, omdat ze daar helemaal nieuw beginnen. Dus ja, het is best een flinke opgave waar ze voor staan.’

‘Uiteindelijk wil je natuurlijk je sollicitanten net zo gastvrij ontvangen als je gasten.’

Gelukkig helpt de campagne daar nu al bij, kan ze met vreugde vertellen. ‘We draaien deze campagne nu 2 weken en zien nu al 8 keer zoveel sollicitaties binnenkomen als voorheen!’ Dat betekent ook wat voor de interne organisatie, zegt ze. ‘Ik heb letterlijk, samen met HR-adviseur Merel van Roden-Louter met alle hotels gezeten om ze voor te bereiden, en het sollicitatieproces zo goed mogelijk te laten verlopen. Want uiteindelijk wil je natuurlijk je sollicitanten net zo gastvrij ontvangen als je gasten.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

En tot slot: een kleine sneak peek achter de schermen, hoe de foto met het fruit tot stand kwam:

Hoe KwikFit talent aantrekt met de belofte ‘Elke dag een ander’

Met meer dan 180 filialen en ruim 1.600 werknemers is KwikFit ongetwijfeld een van de bekendste autobedrijven van Nederland. Jaarlijks helpt het bedrijf ongeveer 1 miljoen zakelijke en particuliere klanten weer op weg, Maar ondanks die bekendheid is het bedrijf zelden preferred employer. ‘De garagebedrijven van de grote automerken liften mee op de uitstraling van het merk en genieten over het algemeen meer status dan een generalist als KwikFit’, aldus Alexander Nijeboer, algemeen directeur van marketingbedrijf Li Moon.

Tijd om daar wat aan te doen dus. Want KwikFit...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Leen Bakker en Kwantum sollicitanten net een beetje extra bezorgt

Als je eens naar buiten kijkt, en het grote aantal busjes en vrachtwagens op de weg ziet, zal het je niet verbazen dat het aantal bezorgers tegenwoordig sterk stijgt. Net als het aantal vacatures in de transport- en logistieksector. Volgens cijfers van Randstad stonden er in december 17.730 vacatures voor chauffeur open door het hele land, tegenover 9.592 een jaar daarvoor. Met name rond Utrecht en in West- en Oost-Brabant is een ernstig tekort aan chauffeurs.

‘Als je parttime werken mogelijk maakt, willen meer vaders en zeker ook meer vrouwen in de logistiek werken.’

Bijna de helft van de transportbedrijven zegt dat het hoge aantal vacatures negatieve gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering. Toenemende vergrijzing en beperkte instroom door een negatief imago zijn belangrijke oorzaken. Anders opleiden en meer rekening houden met de werk/privébalans van het transportpersoneel is volgens Randstad dus hard nodig om de schaarste op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden. ‘Als je parttime werken mogelijk maakt, willen meer vaders en zeker ook meer vrouwen in de logistiek werken’, denkt Monique Lont, directeur Randstad Transport.

Leen Bakker begrijpt het

Precies die boodschap lijken Leen Bakker en Kwantum in hun oren te hebben geknoopt. In een nieuwe wervingscampagne op Facebook en Instagram voor bezorgers en montagemedewerkers laten de samenwerkende meubelwinkels namelijk zien dat je bij hen bijvoorbeeld niet alleen betaald je rijbewijs kunt halen, maar ook 4 dagen in de week kunt werken, wat nog vrij bijzonder blijkt te zijn in deze branche. Het gaat daarbij in die 4 dagen liefst wel om een volledige werkweek, maar ook: 3 dagen weekend, belooft Leen Bakker.

In tegenstelling tot veel andere retailers hebben Kwantum en Leen Bakker (sinds iets meer dan een jaar) de bezorging helemaal in eigen hand. Zo heeft het meer grip op de ‘last (s)mile‘, zoals het bedrijf het zelf noemt. Eigen bezorging wordt als belangrijk contactmoment met de klant gezien, een service-component die de ketens goed in de grip willen hebben. Leen Bakker besloot tot de bezorgservice op basis van een test in 2019. Daarin leverde het bedrijf volume-orders zoals banken en laminaat thuis af bij de klant. De klanttevredenheid bleek hoger dan bij bezorging door een externe bezorgdienst.

‘We leveren niet alleen een product, maar indien gewenst ook de bijbehorende diensten aan huis.’

Leen Bakker werkt sinds 2020 onder één gemeenschappelijke directie met Kwantum. ‘We bieden steeds meer totaaloplossingen aan om zo onze klanten te ontzorgen’, zo stelt het bedrijf nu. ‘We leveren niet alleen een product, maar indien gewenst ook de bijbehorende diensten aan huis, zoals onze montagedienst voor raamdecoratie. Daarnaast hebben wij onze eigen bezorgservice Last Smile, waarmee we een kwalitatief betere levering kunnen bieden die aansluit bij de verwachtingen van de klant.’

Kijkje in de keuken

In de campagne, gemaakt samen met communicatiebureau Effectgroep*, creatief filmbureau FILMMACHT en Stijl van Mij, richten de bedrijven zich dan ook niet alleen op bezorgers, maar ook op montagemedewerkers. ‘We hopen er veel nieuwe collega’s mee te kunnen verwelkomen. De campagne op Facebook en Instagram bestaat uit twee websites (1 en 2). Beide hebben een aantal video’s waarmee we een kijkje in de keuken geven.’ Dat kijkje in de keuken werd op LinkedIn ook letterlijk gedeeld, met een flink aantal ‘achter de schermen’-beelden.

Van binnen…

En van buiten…

Het resultaat voor de campagnesite voor montagespecialisten:

leen bakker kwantum

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Daikin de Winterspelen gebruikt om mensen te werven

Recruitment heeft er niet echt een traditie in, en het aantal voorbeelden is dan ook schaars (zie bijvoorbeeld 1, 2 en 3). Maar sommige organisaties laten zien dat inhakers wel degelijk effect kunnen hebben als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie. Zo ook Daikin, een wereldleider in klimaatsystemen, die voor zijn nieuwste wervingscampagne slim aanhaakt bij de populariteit van het Nederlandse schaatsen.

Als hoofdsponsor van de KNSB heeft Daikin de sportmetaforen bijna voor het oprapen.

‘Wissel van baan’, ‘een coach die je verder brengt’, ‘zet je beste beentje voor’; als hoofdsponsor van de KNSB heeft Daikin de woordspelingen en sportmetaforen bijna voor het oprapen. Niet zo gek dus dat de nieuwe campagne daar ook verbinding bij zoekt, met teksten als: ‘In het topklimaat van Daikin brengen we het beste in jou naar boven. Dat doen we bij de mensen thuis met onze warmtepompen, airco’s en luchtreinigers, dat doen we voor onze topschaatsers die gaan knallen op de Spelen én dat doen we op de werkvloer voor onze medewerkers. Wij zorgen ervoor dat jij het beste uit jezelf kan halen en trots kan zijn.’

Recruiter gezocht

De campagne is hard nodig ook, want Daikin Nederland groeit snel. Het bedrijf levert steeds meer aircosystemen, warmtepompen en luchtreinigers, van slaapkamers tot en met stadions. Wereldwijd telt de Japanse moederorganisatie zo’n 80.000 werknemers, van wie inmiddels zo’n 150 medewerkers in Nederland. Maar er zijn momenteel dus ook nog eens zo’n 15 vacatures (waaronder eentje voor een (parttime) recruiter, op het hoofdkantoor in Capelle a/d IJssel).

‘Dankzij de focus die de afgelopen jaren op recruitment is gelegd zijn we al wel steeds herkenbaarder geworden.’

‘Daarom vinden we het belangrijk om een sterk employer brand te hebben’, aldus HR Recruitment Business Partner Marianne Spit, die de campagne ontwikkelde samen met House of Sports. ‘Al zijn we dankzij de focus die de afgelopen jaren op recruitment is gelegd al wel steeds herkenbaarder geworden.’

daikin werken bij

Daikin werkt bijvoorbeeld zeer datagedreven in zijn recruitmentaanpak, vertelt Spit. ‘We zijn constant in gesprek met de arbeidsmarkt voor actuele én toekomstige vacatures. Op basis van data weten we goed waar en hoe we de doelgroep het beste kunnen vinden en aanspreken. LinkedIn, Facebook én de netwerken van onze eigen medewerkers zijn belangrijke kanalen om te werven. Naar aanleiding van de contacten die hier ontstaan proberen we zoveel mogelijk het één-op-één-gesprek aan te gaan. We kiezen dus echt voor de persoonlijke benadering’, zegt ze.

Referral belangrijk

Referral is een cruciaal deel van de strategie, aldus Spit. ‘Onze collega’s vormen met elkaar een belangrijk wervingskanaal. Niet alleen voor de interne doorstroom, maar ook omdat niemand beter dan wijzelf kunnen vertellen hoe het is om bij Daikin te werken.’ Het bedrijf werkt trouwens niet alleen met individuele referralbonussen, maar doneert ook aan een goed doel bij elke kandidaat die via een collega is aangedragen. 

En als hoofdsponsor van de KNSB weet het bedrijf sinds 2018 dus ook in de buitenwereld behoorlijk op te vallen. Zo kondigde Antoinette de Jong recent nog een samenwerking aan met het bedrijf, waarbij de regerend Europees Kampioen Allround én regerend Wereldkampioen op de 3000 meter in diverse uitingen van Daikin te zien zal zijn. En het bedrijf maakte vorig jaar bekend zijn sponsorcontract met de schaatsbond te verlengen tot 2026. ‘De samenwerking met de KNSB heeft ons precies gebracht wat we gehoopt hadden’, aldus Daikin-directeur Edwin Hoogerwerf.

Dat is overigens niet alleen: bekendheid, maar ook: beweging. Zo kwam op 1 juli 2020 topschaatsster Irene Schouten al langs op kantoor bij Daikin voor een exclusieve work-out. En dan blijkt het allemaal nog niet mee te vallen, dat pootje-over…

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Hoe OV-bedrijf RET een ‘belevingswerkgever’ werd

‘Wij vertellen onze klanten altijd: talent wordt overspoeld met vacatures en informatie, dus werving en content moeten relevant zijn voor je doelgroep’, zegt Arthur Wensveen, directeur/eigenaar van RPO-bureau FairSterk. En zo ging het dus ook toen de Rotterdamse OV-vervoerder RET aanklopte. Waarna het bureau aan de slag ging met een campagne om latent én actief werkzoekenden te interesseren. ‘Zodat zij, wanneer ze hier klaar voor zijn, de stap zetten naar de RET’, legt Wensveen uit.

Het resultaat is een campagne met veel video, en veel persoonlijke verhalen. Van allerlei verschillende functies in de organisatie: van een buschauffeur tot een maintenance engineer, en van een OV-controleur tot een medewerker op de crediteurenadministratie. Want: ‘Onze medewerkers vormen niet alleen het gezicht van de RET, maar ook het hart, de hersenen en de longen’, aldus de bijbehorende campagnepagina.

De eerste stap is gezet

We zouden eerlijk gezegd nog wel iets meer willen veranderen, zegt Wensveen. Maar, voegt hij ook toe: ‘De eerste stap is gezet van een saaie vacaturebank naar veel meer beleving.’ Zo somt hij de prestaties op die de afgelopen maanden zijn gerealiseerd:

  • Nieuwe EVP-propositie opgesteld en vertaald naar creatief concept rondom het werkgeversmerk, een rebrandingstraject
  • Uitdaging aangegaan om naast de standaard vervoerdersfunctie meer aandacht te krijgen voor technische functies
  • Fotoshoots gedaan
  • Op emotie gerichte video’s gemaakt
  • Vacaturevideo’s gemaakt (en zullen er nog meer volgen)
  • social media en abri-uitingen gemaakt

Er kwam zelfs een heus brandbook rondom de nieuwe arbeidsmarktcommunicatie van het Rotterdamse OV-bedrijf:

En dat zelfs in ‘gekke tijden’, vertelt Wensveen. ‘In verband met corona mogen ze nu geen reclame maken om mensen richting het OV te krijgen. Maar de metro’s en bussen moeten wel blijven rijden. En ook is hier een tekort aan technisch personeel. Want een bedrijf als RET is eigenlijk en NS en ProRail in één.’

Vergrijzing

Dagelijks vervoert de RET zo’n 650.000 reizigers. Dat doet het bedrijf met 293 bussen, 112 trams en 166 metro’s. En met zo’n 3.500 medewerkers, waarmee het direct één van de grootste werkgevers van de regio Rijnmond is. Maar de RET verwacht door vergrijzing de komende jaren een grote uitstroom van personeel. Vandaar dus de campagne, aldus Wensveen. ‘Maar daarnaast wil de RET ook zijn werkgeversimago verbeteren. Niet alleen bekend staan als het bedrijf waar je tram-, metro- of buschauffeur wordt. Maar: ook een bedrijf waar je kunt werken aan de fijnste techniek. Want de RET beheert, bijvoorbeeld, hun lijnen zelf.’

De komende jaren wil de RET toewerken van een ‘passief’ naar een ‘actief werkgeversmerk’, legt hij uit. ‘En met deze campagne hebben we daarvoor een fundament neergezet waarop we verder kunnen bouwen. Medewerkers profileren met passie en trots, die staan voor ontwikkeling, innovatie en maatschappelijk belang. Doel van de campagne is te laten zien dat een werknemer binnen de RET zich gericht, persoonlijk en vakinhoudelijk kan ontwikkelen met de mogelijkheid tot doorgroei, zodat je binnen verschillende vakgebieden of functies inzetbaar bent.’

Regio-onderzoek

Voordat het concept van de campagne werd uitgewerkt, deed FairSterk eerst een onderzoek in de regio naar het huidige werkgeversimago van de RET. Vervolgens werden eerst de werkgeversidentiteit en het onderscheidend vermogen van de RET als werkgever geherformuleerd, waarna het tijd werd voor de ontwikkeling van een creatief concept. Dat wil zeggen: de hele uitwerking, van fotografie tot video’s, online en offline uitingen, en verbetering van de werkenbij-site.

Strategie was de RET als organisatie ‘vindbaar, zichtbaar en relevant om te volgen maken’, vertelt Wensveen. En wel door het delen en downloadbaar maken van interessante content op het moment dat het de doelgroep uitkomt, en dat in combinatie met werving. En dat alles: mobile first. ‘Anders gezegd: recruitment, push- en pull-marketing combineren en dit via data meetbaar en efficiënt maken.’

werken bij de ret

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.