Hoe Boy Zandbergen de systeemwereld wakker schudt (en ja, dus ook recruiters)

Jarenlang fietste hij door de wijken waar de rest van Den Haag nauwelijks komt. De rafelranden, de outskirts, de achterkant van de stad die achter de statige gevels en politieke schijn vaak anoniem en onzichtbaar blijft. Daar wonen veel mensen met verhalen die gehoord moeten worden, merkte Boy Zandbergen. Maar het systeem waarin zij vastzitten, werkt hen eerder tegen dan vooruit, zag de oprichter van Onzichtbaar Den Haag, een organisatie die via ervaringsdeskundigen mensen in de ‘systeemwereld’ laat kennismaken met een wereld die letterlijk om de hoek is, maar die ze vaak helemaal niet (echt) kennen.

‘Verandering? Daar was vaak geen ruimte voor. Geen geld, geen tijd.’

Zandbergen werkte ooit zelf in het sociaal domein, maar liep daar al snel tegen de grenzen van het systeem aan. ‘We hielden mensen met z’n allen in een cirkel. Ze wilden vooruit, maar zaten vast in regels en protocollen. Verandering? Daar was vaak geen ruimte voor. Geen geld, geen tijd’, blikt hij terug. Telkens weer stuitten zijn ideeën op gesloten deuren. Dat vrat aan hem. ‘Ik werd boos, trok me terug, maakte verkeerde keuzes. Tot ik besefte: ik moet dit anders aanpakken.’

Niet óver, maar mét

En dus gooide hij het roer om. Via therapie en omscholing vond Zandbergen een nieuwe weg en werd docent Social Work. Maar daar besloot hij niet langer les te geven óver mensen, maar liever mét hen. ‘Ik nam de doelgroep mee de klas in en vertelde niet alleen de succesverhalen, maar ook de rauwe kant van het werk. Dat je uitgescholden wordt. Dat mensen kwaad worden. Ik gooide brieven met schulden en aanmaningen de klas in en liet studenten ermee werken. Hoe voelt dit? Hoe reageer je? Ze stelden betere vragen, dachten anders. Toch werd mijn contract niet verlengd.’

‘Ik gooide brieven met schulden en aanmaningen de klas in en liet studenten ermee werken. Hoe voelt dit?’

Zandbergen realiseerde zich dat hij buiten de gebaande paden moest treden om echt impact te maken. En zo ontstond Onzichtbaar Den Haag, een stichting die niet alleen verhalen verzamelt, maar de mensen die ze te vertellen hebben ook een podium geeft. Twee jaar geleden stond hij er bijvoorbeeld al eens mee op het podium van Werf& Live. ‘Wij zijn een team van trainers, vernieuwers en ervaringsdeskundigen. Mensen die uit armoede komen, schulden en multiproblematiek hebben. Samen trekken we de systeemwereld in: gemeentes en ministeries.’ En ja, dus ook recruiters.

Het verhaal achter armoede

Van alle ervaringen van de mensen die ze spreken maken Zandbergen en zijn team trainingen. ‘Dus niet vanuit theorie, maar vanuit wat het écht met je doet. We laten zien hoe we met z’n allen mensen vastzetten in plaats van helpen. Hoe we hen overvragen en vervolgens verbaasd zijn als ze niet in actie komen. Hoe we verwachten dat zij zich aanpassen aan een systeem dat hen juist tegenwerkt.’

‘We laten ervaren wat het betekent om jarenlang in armoede te leven.’

Onzichtbaar Den Haag legt op die manier bloot wat anders vaak onzichtbaar blijft, legt hij uit. ‘We laten ervaren wat het betekent om jarenlang in armoede te leven. En wat het verhaal daarachter is: verlies, afhankelijkheid en vooral: wat je nodig hebt om verder te komen. We brengen leefwereld en systeemwereld samen. Om opnieuw met elkaar het gesprek aan te gaan. Om eerst te gaan zien, voordat we in actie gaan.’

Een cv vertelt niet het hele verhaal

In de wervingswereld draait het vaak om de eerste indruk: een cv, een LinkedIn-profiel, een sollicitatiegesprek. Maar tussen de regels door liggen verhalen die niet worden gezien. ‘De arbeidsmarkt is krap, hoor je vaak’, zegt Zandbergen. ‘Maar er zijn zoveel mensen die willen werken en toch niet worden gehoord. Kijk naar de werklozen, mensen in armoede of slachtoffers van de toeslagenaffaire. Hoe vaak hebben we niet gedacht: ‘Ze zitten toch alleen maar op de bank’ of ‘eigen schuld dikke bult’? Dat wantrouwende mensbeeld zit diep.’

onzichtbaar den haag

‘Als we blijven denken in termen van gaten op een cv in plaats van groeiprocessen, laten we een enorme bron van potentie onbenut.’

Ook recruiters spelen daarom een belangrijke rol in de aanpak van maatschappelijke vraagstukken, zegt hij. Zij kunnen opnieuw contact maken. Investeren in mensen. Ook als dat misschien niet direct voor de hand lijkt te liggen. ‘Als we blijven denken in termen van gaten op een cv in plaats van groeiprocessen, laten we een enorme bron van potentie onbenut. Besef dat er mensen bezig zijn met allerlei problemen als topsport. Elke dag vechten ze om hun situatie niet te laten verslechteren, om hun situatie stabiel te houden. En toch verwachten we dat zij in actie komen, terwijl we ze vanuit allerlei systemen overvragen.’

Het ‘zwarte gat’ als berg aan ervaring

Wie spreekt met de ervaringsdeskundigen van Onzichtbaar Den Haag, ziet hoe levens als dominostenen kunnen omvallen. Mensen met bloeiende loopbanen die toch in de spreekwoordelijke goot belanden. ‘Klap na klap, dieper en dieper een zwart gat in. Maar juist in dat zwarte gat schuilt een berg aan ervaring. Misschien geen hbo-diploma, maar wél kennis die keihard nodig is. Kijk naar de uitdagingen waar we voor staan: armoede, schulden, een toeslagenaffaire, wantrouwen in de politiek.’

Talent is overal. Zelfs in de rafelranden van de stad. Maar het systeem waarin de mensen daar vastzitten, werkt hen eerder tegen dan vooruit. Boy Zandbergen, oprichter van Onzichtbaar Den Haag, geeft hen een stem én gezicht. Wat levert dat op?

‘We moeten opnieuw gaan kijken naar mensen. Naar het verhaal achter het verhaal.’

Wervingsprofessionals kunnen veel leren van deze aanpak of een maatschappelijke bijdrage leveren, zegt hij. ‘We moeten opnieuw gaan kijken naar mensen. Naar het verhaal achter het verhaal. Voorbij aan aannames en vanzelfsprekendheden. Stel open vragen. Begrijp het verhaal. Maar kijk ook naar jezelf: wat kan ik doen om mee te veranderen? Ben ik onderdeel van de oplossing of van het probleem? Durf ik dat te erkennen? De eerste stap is je hart opnieuw te openen voor mensen. Ga de wijken in. Zoek mensen op die vastzitten. Zij hebben jou nodig om uit dat zwarte gat te komen.’

Eén naam die blijft hangen

Het begint met luisteren en afspraken maken, zegt hij. ‘Wat doen we als het goed gaat? Wat doen we als het fout gaat? Wat heb je nodig? Er zitten zoveel mensen op de bank thuis die we nodig hebben om Nederland verder op te bouwen en voor elkaar te zorgen. Of voor wie we wat meer moeten zorgen.’ Dat vraagt wel om extra stappen. Oók van recruiters, zegt hij. ‘Voor iedere ervaringsdeskundige is er iemand die het verschil heeft gemaakt. Vraag hen wie dat was, en ze noemen altijd één naam. Wees diegene.’

Meer lezen?

 

Mickey Spier (Securitas): ‘Kijk naar talent in de breedste zin, daar word je toekomstbestendig van’

‘Vroeger hield je je mond, werkte je hard en verdiende je je plek. Nu willen jonge generaties meteen flexibiliteit, uitdaging en autonomie.’ Mickey Spier, inmiddels zes jaar CHRO en board member bij Securitas, zegt het ergens met een gevoel van weemoed. Maar, haast ze zich eraan toe te voegen: die verandering ziet ze niet meteen als een probleem. Eerder als een realiteit waaraan werkgevers zich zullen moeten aanpassen. ‘We zullen moeten meebewegen. Dat betekent hybride werken, flexibel roosteren en teams diverser samenstellen. En ja, dat vraagt ook iets van leiders: je moet leren loslaten.’

‘We zullen moeten meebewegen. En ja, dat vraagt ook iets van leiders: je moet leren loslaten.’

Mickey Spier was recent te gast in de Monkey Rockpodcast, gepresenteerd door Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer (EN HR solutions) en Geert-Jan Waasdorp, waar dit seizoen topvrouwen in de arbeidsmarkt aan het woord komen. Daar sprak ze niet alleen over haar indrukwekkende carrière van 30 jaar in HR en consultancy, en ervaring bij organisaties als Manpower (waar ze binnenkwam na een vacature in de krant te hebben gezien), IBM, KPN en Engie, maar ook over haar visie op de arbeidsmarkt, de impact van technologie en de positie van HR in de boardroom.

De 3 grootste uitdagingen voor de arbeidsmarkt

Een van de belangrijkste veranderingen die Mickey Spier ziet, is de manier waarop medewerkers tegen werk aankijken. Volgens haar zijn er 3 grote uitdagingen waar werkgevers zich in 2025 en verder op moeten voorbereiden:

  1. De krapte blijft
    ‘Het tekort aan mensen gaat niet weg. Sommige beroepen, zoals techniek en beveiliging, blijven lastig te vervullen omdat we jongeren onvoldoende verleiden om deze richtingen te kiezen.’
  2. Technologie en AI: kans of bedreiging?
    Technologie kan helpen, maar roept ook onzekerheden op. ‘Sommige collega’s vragen zich af of ze straks nog een baan hebben. Je moet A.I. niet als bedreiging zien, maar als een manier om mensen effectiever in te zetten.’
  3. Veranderende verwachtingen van werkenden
    De jongere generaties hebben andere prioriteiten dan eerdere generaties. ‘Ze willen flexibiliteit, autonomie en betekenisvol werk. Dat vraagt om een andere mindset van werkgevers.’

‘Vrouwen hebben het makkelijker’

Mickey Spier is in de podcast ook uitgesproken over de rol van HR op strategisch niveau. ‘In een mensintensieve organisatie hoort HR in de boardroom. Als die positie er niet is, moet je daar niet werken’, zegt ze stellig. ‘Je moet je positie claimen. Anders blijf je vechten om zaken op de agenda te krijgen.’ Dat betekent volgens haar overigens ook dat HR-professionals zich niet moeten beperken tot hun eigen vakgebied. ‘Wil je écht begrijpen wat er speelt, dan moet je verder kijken dan alleen HR. Loop mee in de operatie, weet wat er leeft. Anders blijf je hangen in mooie, theoretische programma’s die in de praktijk totaal niet werken.’

‘In een mensintensieve organisatie hoort HR gewoon in de boardroom.’

Op de vraag of vrouwen het moeilijker of makkelijker hebben in de boardroom, antwoordt Spier verrassend: ‘Vrouwen hebben het makkelijker.’ Ze is ook behoorlijk klaar met de glazen-plafond-discussie, zegt ze. ‘Als we die blijven voeren, blijven we onszelf achterstellen. Claim gewoon je plek. Het draait om kwaliteit, niet om gender.’ Diversiteit gaat volgens haar trouwens ook verder dan man-vrouwverhoudingen. ‘We moeten kijken naar talent in de breedste zin. Niet alleen gender, maar ook culturele diversiteit en verschillende vormen van leiderschap. Dat is waar organisaties toekomstbestendig van worden.’

Mickey Spier als minister van SZW?

Als afsluiting kreeg Mickey Spier de vraag voorgelegd wat ze zou doen als ze minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zou zijn. Wat zou ze dan als eerste aanpakken? Haar antwoord: ‘Minder wet- en regelgeving, en vooral begrijpelijker beleid.’ Volgens haar maken we het in Nederland onnodig complex voor werkgevers. ‘Alles moet juridisch dichtgetimmerd worden, waardoor werkgevers soms niet eens meer weten wat ze wel en niet mogen zeggen tegen medewerkers. Dat zorgt voor onzekerheid en belemmert de echte gesprekken.’

De belangrijkste take-aways

#1. HR moet de boardroom claimen

‘In een mensintensieve organisatie hoort HR gewoon in de boardroom. Als die positie er niet is, moet je ergens anders gaan werken. Je moet je plek opeisen, anders blijf je aan de zijlijn staan.’ Volgens Mickey Spier is HR niet alleen een ondersteunende afdeling, maar moet het een strategische speler zijn. Zonder directe invloed op beslissingen blijven belangrijke thema’s zoals talentmanagement en personeelsbehoud onderbelicht.

#2. Technologie verandert werk, maar vervangt het niet

‘A.I. en digitalisering bieden kansen, maar de menselijke factor blijft het verschil maken. We moeten technologie niet als bedreiging zien, maar als een manier om mensen effectiever in te zetten.’ Binnen Securitas wordt technologie breed toegepast, van HR-processen tot operationele veiligheid. Toch benadrukt ze dat de menselijke factor cruciaal blijft, vooral in een branche waar vertrouwen en intuïtie essentieel zijn.

#3. De jongere generatie eist flexibiliteit

‘De nieuwe generatie werkt niet meer zoals wij dat deden. Ze willen flexibiliteit, autonomie en uitdaging. Daar moeten we als werkgevers in meegaan, anders verliezen we talent.’ Werkgevers die vasthouden aan traditionele werkstructuren lopen het risico talent mis te lopen. Hybride werken, flexibele werktijden en autonomie zijn volgens haar dan ook geen luxe, maar pure noodzaak om medewerkers te binden en boeien.

#4. Diversiteit gaat verder dan gender

‘Stop met de man/vrouwdiscussie en focus op talent. Het draait om competenties, niet om gender. We hebben verschillende perspectieven nodig om de arbeidsmarkt toekomstbestendig te maken.’ Spier pleit voor een bredere kijk op diversiteit: niet alleen in gender, maar ook in achtergrond, denkwijze en leiderschapsstijlen. Inclusieve teams presteren beter en maken organisaties veerkrachtiger.

#5. Minder regels, meer menselijkheid

‘We maken werk onnodig ingewikkeld met al die wet- en regelgeving. Geef werkgevers en werknemers de ruimte om echte gesprekken te voeren, zonder juridische angst.’ Strikte wetgeving kan het werkgevers moeilijk maken om op een natuurlijke manier met medewerkers in gesprek te gaan. Mickey Spier pleit daarom voor minder bureaucratie en meer vertrouwen in werkgevers en werknemers om samen oplossingen te vinden.

Meer weten?

Benieuwd naar meer inzichten van deze inspirerende leider? Luister de volledige Monkey Rock-podcast met Mickey Spier en ontdek haar visie op een toekomstbestendige organisatie en wat de rol van HR daarin is.

Lees en luister ook:

 

Zo werf je in 6 weken een compleet developersteam: het opmerkelijke verhaal van Brompton in Sri Lanka (2/2)

Bij de eerste fysieke ontmoeting in het zonovergoten Sri Lanka wordt direct iets opmerkelijks zichtbaar. Anthony Ioannou, Interim Director of Software Engineering and Architecture bij het Britse vouwfietsenmerk Brompton, weet moeiteloos íedere naam bij het juiste gezicht van zijn nieuwe team te plaatsen. Des te indrukwekkender omdat alle eerdere contacten via Microsoft Teams verliepen, waar kandidaten binnen 6 weken in 3 opeenvolgende interviews werden gescreend.

‘In plaats van ons blind te staren op functieomschrijvingen, zochten we een specifieke type mensen.’

‘In plaats van ons blind te staren op functieomschrijvingen, zochten we naar een specifieke type mensen met bepaalde vaardigheden’, zegt Ioannou. ‘We verdeelden de pool vervolgens in 3 categorieën van technische expertise, waarbij 2 seniors het fundament konden leggen voor de rest van het team.’

Geoliede machine

Voor Ioannou was de keuze voor Sri Lanka om zijn softwareteam op te bouwen dan ook een strategische. ‘Je hebt hier een ongelooflijk rijke talent pool aan hoogopgeleide professionals. Wat Sri Lanka onderscheidt is een sterke, loyale werkmentaliteit gecombineerd met hoogwaardige technische expertise.’

‘Het team hier heeft honderden kandidaten afgewezen om tot de juiste selectie te komen.’

En dat resulteert in een iets andere arbeidsmarkt dan dat Brompton in Londen gewend was. ‘Het team hier heeft honderden kandidaten afgewezen om tot de juiste selectie te komen. Ze namen écht de tijd om te begrijpen wat we zochten en leverden alleen kandidaten aan die daar perfect bij pasten. Dit was geen kwestie van cv-schuiven, maar een grondig proces waarbij de lat ontzettend hoog lag.’

Cultuurverschillen bij voorbaat oplossen

Terwijl het in de recruitmenfase nog allemaal voorspoedig kan lopen, hangt het uiteindelijke succes van een remote team vervolgens af van één simpele vraag: kun je ook daadwerkelijk de cultuurverschillen overbruggen? ‘Een Sri Lankaan zal meer woorden nodig hebben dan een Nederlander’, aldus Stasz Zernicke. ‘De vraag is vervolgens: hoe ga je ermee om?’

Stasz Zernicke

Om te begrijpen hoe mensen werken en denken gebruikt hij de cultuuranalyse van Erin Meyer, aldus de Country Director van Gapstars, het Nederlandse bedrijf dat al bijna 10 jaar tech-teams opbouwt in Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. ‘Als je dat wederzijds inzicht hebt, los je al een hoop potentiële problemen op voordat ze ontstaan.’

Tijdsinvestering noodzakelijk

Voor Brompton werd ‘culturele integratie’ dan ook een sleutelbegrip. Het was voor de Britse producent van de bekende vouwfiets dan ook van groot belang dat er een live ontmoeting plaatsvond. And rather sooner than later, zoals Ioannou stelt. ‘Je kunt niet verwachten dat mensen aan de andere kant van de wereld zomaar gevoel krijgen bij jouw bedrijf. Dat ze bereid zijn om vanuit een intrinsieke motivatie werk te leveren.’

‘Als zij zich gewaardeerd voelen, kun je gezamenlijk tot iets moois komen.’

‘Je móet die tijdsinvestering doen — en het mooie is: je krijgt er ook heel veel voor terug. Ik leer iedere keer weer van mijn tijd in een ander land. De mensen in Sri Lanka zijn wat mij betreft een boegbeeld van beleefdheid en arbeidsethos. Je moet ze alleen wel een missie geven om gezamenlijk aan te werken. Als zij zich gewaardeerd voelen en je de cultuurverschillen dichter bij elkaar brengt, kun je gezamenlijk tot iets heel moois komen.’

Voorbij outsourcing denken

Toch gaat een reis naar Sri Lanka niet zomaar zonder de nodige vooroordelen, beaamt ook Zernicke, die intussen al ruim een jaar in Colombo woont. ‘Ik had allerlei vooroordelen: dat het superchaotisch zou zijn, heel anders, dat alle westerse dingen die ik gewend ben niet voorhanden zouden zijn. Maar als ik op kantoor rondloop, heb ik niet het idee dat ik in een minder ontwikkeld land ben. In sommige opzichten is het zelfs beter dan in Nederland.’

Het land heeft zich dan ook ontwikkeld tot een ware hub voor technologisch talent, met name in softwareontwikkeling. Maar die term gaat vaak gepaard met een andere: outsourcing. ‘Daar hebben we eigenlijk altijd van willen wegblijven’, zegt Hugo Hemmen, medeoprichter en CEO van Gapstars. 

‘Waarom zou je anders met personeel omgaan in Sri Lanka dan in Nederland?’

‘Niet alleen vanwege de ietwat negatieve connotatie, maar ook waar het voor kán staan. Alsof je een clubje developers aanneemt, die je ergens wegstopt en werk voor je laat doen. Het draait ons om het bouwen van duurzame partnerships die voor beide kanten werkt, níet alleen voor een klant. Waarom zou je met personeel in Sri Lanka anders omgaan dan in Nederland?’

Community boven coderen

En dat sentiment begint bij het organiseren van de juiste werkcultuur. Iets dat remote niet altijd even makkelijk gaat, ziet Zernicke. ‘Mij is dat online in elk geval nog nooit gelukt’, zegt hij. ‘Je ziet dat veel klanten er tegenaan lopen als ze zelf remote teams hebben of freelancers. Iemand in Griekenland of Afrika doet misschien wel goed werk, maar het wordt nooit een geheel — het is niet duurzaam zonder een gevoel van community.’

‘Iemand in Griekenland of Afrika doet misschien wel goed werk, maar het wordt nooit een geheel.’

Dat gevoel wordt zowel op professioneel áls persoonlijk vlak in Sri Lanka juist wel bemoedigd. ‘We koppelen developers die in een bepaalde techstack zitten of een bepaalde rol hebben aan elkaar’, legt Zernicke uit. ‘We hebben QA-meetups, Toastmasters-sessies voor presentatievaardigheden – ‘Panic to Podium’ noemen we dat – en allerlei groepen die elkaar maandelijks zien om ervaringen te delen.’

Hoge retentie

En dat levert ook direct resultaat op. ‘Onze retentiegraad is echt heel hoog’, zegt Hemmen. ‘Het helpt dat we voor Sri Lankaanse normen prima betalen, maar we zien vooral dat mensen echt sprongen maken. We leggen heel veel nadruk op persoonlijke leertrajecten, die ervoor zorgen dat er continu doorgroeimogelijkheden zijn.’

‘Ze maken stappen in hun ontwikkeling, waardoor de klant uit zichzelf ook stilstaat bij het carrièrepad.’

‘Daar maken we ons ook hard voor: we hebben een specifieke Academy ontwikkeld, die is afgestemd op mogelijkheden die voor hen relevant zijn. We hebben intussen mensen die al bijna 10 jaar voor ons werken. Ze maken stappen in hun ontwikkeling. Daardoor staat de klant ook uit zichzelf stil bij het carrièrepad en zegt vaak uit zichzelf: we promoten hem of haar tot senior of lead.’

‘Bedrijven over hele wereld helpen’

Heel lang gebeurde dat louter voor Nederlandse bedrijven, zoals Harver, Temper en Fixico – maar inmiddels wordt Gapstars benaderd door bedrijven van over de hele wereld. ‘We dachten lang dat het succes zich tot Nederland zou beperken, omdat we een Nederlandse accountmanager ter plekke hadden, die native kon schakelen met andere bedrijven’, zegt Hemmen. ‘Die aanname brokkelt nu langzaam af, omdat we zien dat we bedrijven over de hele wereld kunnen helpen met onze methodes.’

Voor Brompton was de snelheid een eerste win, maar Kamil Stepien, Head of Software Engineering bij de vouwfietsfabrikant, is bovenal optimistisch over het langetermijneffect van het nieuwe team in Sri Lanka. ‘We zien dat onze nieuwe hires qua niveau echt ontzettend getalenteerd zijn. Ze hebben allemaal soortgelijke assessments gedaan, dus we weten dat het met de kwaliteit goed zit.’

Terwijl de zon ondergaat in Sri Lanka, maakt het in 6 weken geworven tech-team van fietsenfabrikant Brompton Bicycle live kennis met hun Britse collega’s. In deze tweede reportage: hoe pak je de cultuurverschillen aan én zorg je tegelijk voor retentie?

‘Het team is verantwoordelijk voor wat er geleverd wordt, nóóit een individu.’

‘Het belangrijkste is dat we nu inspelen op waar mensen goed in zijn én waar ontwikkelingskansen in liggen’, zegt Stepien. ‘Het team is verantwoordelijk voor wat er geleverd wordt, nóóit een individu. Dat is de echte essentie van een agile workflow en hoe het in de praktijk functioneert. Iedereen kent zijn rol binnen het team; in een succesvol team kun je niet in isolement werken.’

‘Dit is pas het begin’

‘Het expertiseniveau is hoog én nog belangrijker: ze hebben een échte passie voor het oplossen van complexe problemen’, vult Ioannou aan. ‘Ze willen dingen uit elkaar halen, begrijpen hoe ze werken, en ze vervolgens weer beter opbouwen.’

‘Dit is pas het begin van wat voor ons een bijzondere tijd gaat zijn.’

‘We gaan nu veel tijd investeren in kennisuitwisseling, scenarioplanning en het creëren van veilige feedback-loops. Het is een reis die we samen maken, waarin we voortdurend van elkaar leren en elkaar versterken. Met dit team in Sri Lanka hebben we niet alleen toegang tot world class talent, maar bouwen we ook aan een technische infrastructuur die ons innovatievermogen naar een hoger niveau tilt. Dit is wat dat betreft pas het begin van wat voor ons een bijzondere tijd gaat zijn.’

Dit is deel 2 van een tweeluik over het unieke wervingsverhaal van Brompton in Sri Lanka. Deel 1 lees je hier. Foto’s en tekst: Jasper Spanjaart.

Hoe de Indische woning bij tanteLouise zorgt voor een sterk team en tevreden bewoners

Toen Rachel Sondag 20 jaar geleden als jonge zorgmedewerker begon bij tanteLouise, had ze nooit gedacht dat ze ooit leiding zou geven aan deze bijzondere woongroep. ‘Ik dacht altijd: ik ben gewoon Nederlands opgevoed’, lacht ze. ‘Maar nu, na twee jaar als teamleider, besef ik pas hoe Indisch ik eigenlijk ben.’

Rachel Sondag

‘Bij ons solliciteren ook mensen die elders niet direct worden aangenomen.’

De Indische woning van tanteLouise bestaat deze zomer 10 jaar. Een bijzondere mijlpaal, die groots gevierd wordt met een mini-pasar malam: een Indische markt met muziek, eten en kraampjes vol traditionele producten. ‘Want eten en samenzijn, dat is waar het hier om draait’, zegt Sondag. ‘Elke vrijwilliger neemt wat lekkers mee, bij verjaardagen pakken we uit en zelfs op een doodgewone woensdagmiddag staat er altijd wel iets op tafel.’

Muziekactiviteit door vrijwilligers

Cultuurspecifieke zorg in de praktijk

In de zorg draait alles om de juiste match tussen medewerkers en bewoners. Bij de Indische woning van zorginstelling tanteLouise laat teamleider Rachel Sondag zien hoe cultuurspecifieke zorg bewoners een thuisgevoel geeft. En dat blijkt een verrassend sterke aanpak blijkt in werving en behoud van zorgpersoneel. ‘Niet iedereen hoeft Nederlands als moedertaal te spreken. Wat telt, is dat je snapt hoe het hier werkt’, vertelt ze.

‘Niet iedereen hoeft Nederlands als moedertaal te spreken. Wat telt, is dat je snapt hoe het hier werkt.’

De Indische woning biedt een thuis aan 12 bewoners met een gedeelde culturele achtergrond. Veel van hen hebben traumatische herinneringen aan de koloniale tijd of de onafhankelijkheid van Indonesië. ‘Dat draag je je hele leven mee’, legt Sondag uit. ‘Daarom is het belangrijk dat medewerkers deze normen en waarden begrijpen, zonder dat iemand ze hoeft uit te leggen.’

In de beginjaren was het een harde eis dat zorgpersoneel een Indische achtergrond had. Inmiddels is die eis versoepeld, maar affiniteit met de cultuur blijft een must. ‘Het gaat erom dat je snapt waarom bewoners altijd met ‘oom’ en ‘tante’ worden aangesproken, of waarom een wit tafelkleed met rode versieringen bijvoorbeeld absoluut niet kan. Dat roept herinneringen op aan een pijnlijke geschiedenis’, vertelt Sondag.

‘Het gaat erom dat je snapt waarom bewoners altijd met ‘oom’ en ‘tante’ worden aangesproken.’

Giuseppe, een van de medewerkers, weet hoe belangrijk die culturele aansluiting is. Hij heeft Italiaanse roots en woonde in Frankrijk en België voordat hij in Nederland terechtkwam. ‘Hij voelde zich hier meteen thuis’, aldus Sondag. ‘Die warme familiecultuur, de liefde voor eten en muziek: dat past gewoon. Maar bewoners moesten in het begin wennen, vooral de vrouwen. Voor sommigen roept een man in de zorg nare herinneringen op. Nu hij hier langer is, accepteren ze hem steeds meer.’

Een nieuwe cultuur leren kennen

Voor Giuseppe was de grootste uitdaging bij tanteLouise de taal. ‘In het begin had ik het daar echt wel moeite mee. Maar ik werd perfect ontvangen door mijn team. Met hun hulp en geduld heb ik de Nederlandse taal geleerd. Uiteindelijk is het allemaal meer een kans dan een uitdaging. Werken in een multicultureel team laat je een nieuwe cultuur ontdekken.’

Hij is ontzettend blij met zijn werk voor tanteLouise. ‘De meeste mensen op de Indische woning moesten vanwege conflicten hun land verlaten. Nu vinden ze in deze fase van hun leven een leefomgeving waarin ze zich weer thuis voelen. Zelfs met personeel van Indonesische afkomst. Dat stelt de bewoners gerust.’

Vrijwilligers als ruggengraat

Opvallend is het grote aantal betrokken vrijwilligers: 20 in totaal. En ze blijven vaak jarenlang. ‘Dat zie je niet veel meer in de ouderenzorg’, merkt Rachel op. ‘Maar in de Indische cultuur is voor elkaar zorgen vanzelfsprekend. De vrijwilligers hier zijn bijna allemaal Indo’s, en ze voelen zich persoonlijk verbonden met de bewoners.’

Kookvrijwilliger Ala Kokkie

Sommigen koken, anderen spelen muziek of organiseren activiteiten. Op zaterdagochtend klinkt steevast Indische livemuziek in de woonkamer. ‘Dat begint met twee vaste vrijwilligers’, vertelt Sondag. ‘Maar dan komen er opeens neven en nichten bij, en voor je het weet zit er een hele band. Dat is prachtig, maar ik moet soms wel ingrijpen. Anders hebben we opeens 30 extra vrijwilligers, zonder dat we het doorhebben!’

Nieuwe kijk op werving

De zorgsector kampt met personeelstekorten, maar bij de Indische woning lukt het relatief goed om mensen aan te trekken. Dat komt deels doordat tanteLouise op een vernieuwende manier werft, vertelt arbeidsmarktspecialist Aimee Janssen. ‘We kijken vooral naar de mens achter de sollicitatie. Kandidaten met een migratieachtergrond of beperkte Nederlandse taalvaardigheid komen op de Indische woning vaak goed tot hun recht. Belangrijk is dat iemand past bij de doelgroep.’

Aimee Janssen

Dat betekent dat een kandidaat niet per se Nederlands als moedertaal hoeft te spreken. ‘Voor Turkse en Marokkaanse ouderen hebben we bijvoorbeeld ook medewerkers die hun moedertaal spreken’, zegt Sondag. ‘Bij Indische bewoners is dat minder nodig, maar vrijwilligers spreken vaak nog Maleis. Het belangrijkste is dat medewerkers de cultuur aanvoelen en zichzelf thuis voelen op hun werkplek.’

‘Ik hoop dat we die eigenheid en medewerkers die graag op deze woning werken kunnen behouden.’

Toch blijft het een uitdaging om voldoende personeel te vinden, vooral nu er veranderingen op komst zijn. ‘Nu werkt iedereen hier alleen op de Indische woning, maar straks wordt dat taakgericht werken binnen onze locatie’, legt ze uit. ‘Dan gaan medewerkers ook op andere afdelingen werken. Dat kan de samenhang en het unieke karakter van deze woning in gevaar brengen. Ik hoop dat we die eigenheid en medewerkers die graag op deze woning werken kunnen behouden.’

Gedeelde cultuur als verbindende factor

Er zijn, naast tanteLouise, ook andere organisaties die zich richten op cultuurspecifieke zorg, maar een volledig woonconcept zoals de Indische woning is nog zeldzaam. ‘Toch zou het veel mensen, zoals bewoners en medewerkers, helpen’, denkt Sondag. ‘Als je ouder wordt, val je terug op wat je kent. Dan is het fijn als je omgeving dat begrijpt en je je thuis kunt voelen. Dat geldt net zo goed voor onze medewerkers.’

‘Hier is de gedeelde cultuur de verbindende factor, en dat werkt heel goed.’

Zou dit model breder toegepast kunnen worden? Ze denkt van wel. ‘In Nederland is de ouderenzorg meestal ingedeeld naar medische diagnose: dementie, niet-aangeboren hersenletsel… Hier is de gedeelde cultuur de verbindende factor, en dat werkt heel goed.’

Ouderenzorgorganisatie tanteLouise won in 2024 de Nationale HR Zorg Award vanwege de meest creatieve ‘out-of-the-box’ oplossing om de arbeidsmarktkrapte te lijf te gaan.

Meer lezen?

Maaike Voeten (Textmetrics): ‘Ik geloof in hybride A.I., dus dat de mens ook nog nodig is’

Als commercieel directeur met jarenlange ervaring bij sales- en business development-bedrijf Aexus, dacht Maaike Voeten eigenlijk zo’n beetje elk techbedrijf in haar geboorteregio Arnhem wel te kennen. Totdat ze op Textmetrics stuitte. Toen ze door hen werd benaderd voor de rol van commercieel directeur, besloot ze eens op de uitnodiging in te gaan. Maar vervolgens liep het helemaal anders: uit het gesprek dat ze had, bleek de organisatie eigenlijk niet zozeer op zoek naar nieuwe commercieel directeur, maar juist naar een nieuwe CEO. Of Voeten zelf geen zin had het A.I.-recruitmentbedrijf naar de volgende fase te leiden?

‘Een nieuwe invalshoek kan bijdragen aan verdere innovatie en groei.’

Van het een kwam het ander. Nog vele gesprekken volgden. En zo kon het gebeuren dat Maaike Voeten in oktober in de voetsporen mocht treden van Marcel Leeman en Kyrill Poelmans, de oprichters die na meer dan een decennium aan het roer te hebben gestaan het tijd vonden het stokje over te dragen. ‘Ik denk dat het voor Textmetrics juist een kans kan zijn om iemand met een frisse blik binnen te halen’, zei Leeman daar destijds over in een interview. ‘Een nieuwe invalshoek kan bijdragen aan verdere innovatie en groei.’

Authentieke DNA

Nu, ongeveer een half jaar verder, is het tijd voor meer mensen om kennis te maken met Maaike Voeten. Volgende week is ze bij de Webinar Week van Werf& en ZiPconomy dan ook een van de eerste sprekers. In haar webinar wil ze onder meer uiteenzetten hoe je A.I. verantwoord kunt inzetten bij recruitment, met behoud van je authentieke organisatie-DNA. ‘We bespreken hoe je jouw tone-of-voice, imago en branding consistent doorvoert in alle communicatie – van vacatureteksten tot kandidaatgesprekken’, zegt ze.

Inschrijven Webinar

 

A.I. kan een krachtige tool zijn, benadrukt ze. ‘Maar de menselijke interpretatie blijft essentieel.’ En er komt ook veel regelgeving bij kijken. ‘Wetten als de AI Act en de Accessibility Act markeren het begin van een nieuw tijdperk. Nu de beginfase van A.I. achter ons ligt is het tijd dieper in te gaan op de manier waarop we de samenwerking tussen mens en A.I. willen vormgeven binnen het recruitmentvakgebied, waarbij we A.I.-systemen zo kunnen inzetten dat ze eerlijk blijven en bijdragen aan diversiteit en inclusie.’

Contentkwaliteit

Bij Textmetrics is ze daar momenteel dagelijks mee bezig. Het bedrijf begon aanvankelijk met het helpen van kleine bedrijven met het optimaliseren van hun SEO, maar is inmiddels uitgegroeid tot een organisatie die grote bedrijven ondersteunt bij hun online vindbaarheid. ‘Daarnaast hebben we ons ontwikkeld tot een partner voor recruiters die hun contentkwaliteit willen verbeteren. We helpen inmiddels grote uitzendbureaus en overheidsinstanties bij hun communicatie. Het feit dat het product volledig toegespitst is op SEO, inclusieve taal en de eigen branding van organisaties, maakt het onderscheidend.’

‘Dat het product volledig toegespitst is op SEO, inclusieve taal en de eigen branding van organisaties, maakt het onderscheidend.’

Aan Maaike Voeten onder meer om dat niet alleen in Nederland nog meer bekend te maken, maar ook in het buitenland. Bij Aexus was ze al eens betrokken bij de groei van 5 naar ruim 150 medewerkers, met activiteiten die zich uitstrekken over Europa, Azië-Pacific, Latijns-Amerika én Noord-Amerika. ‘Dat is megahard gegaan eigenlijk’, blikt ze terug. Maar toen daar de oprichter van weleer zelf een stap terug ging doen, zag ze de dynamiek in de organisatie veranderen. ‘En dat is denk ik ook de reden geweest dat ik wel open stond voor een overstap naar Textmetrics.’

Stijgende lijn inzetten

Een stap waar ze naar eigen zeggen nog steeds ‘heel erg enthousiast’ van wordt en ‘veel energie van krijgt’. Vooral het pionieren, het samen bouwen aan de groei van een organisatie, daar heeft ze veel zin in. ‘Textmetrics bestaat nu 10 jaar. We zijn nu tot een stabiele basis gekomen. Nu is het zaak dat we vanuit die basis de stijgende lijn gaan inzetten. Dat is natuurlijk ook waar mijn ervaring ligt. Onze vleugels uitslaan naar de UK, maar ook naar bijvoorbeeld Scandinavië en België. De technologie is er klaar voor. Nu is het tijd een breder publiek daarvoor aan te schrijven.’

‘De technologie is er klaar voor. Nu is het tijd een breder publiek daarvoor aan te schrijven.’

Het bedrijf is groot geworden in het checken en verbeteren van vacatureteksten. Maar de scope is inmiddels veel groter, vertelt Voeten, en is nu eigenlijk toepasbaar op ‘alle geschreven tekst in een organisatie. Of het nou employer branding is, teksten voor employee engagement of voor marketing. Dat gaat dus al een stuk verder dan alleen de HR-afdeling. Dat is natuurlijk de vraag die wij onszelf ook continu stellen. Hoe kunnen we de technologie doorontwikkelen, zodat je ook echt op dat niveau bij organisaties in gesprek komt? Dat is waar nu ook veel vraag ligt als het gaat om de ontwikkeling van A.I.’

Hybride A.I.

Op een gegeven moment laat Maaike Voeten in het gesprek het woord ‘hybride A.I.’ vallen, oftewel: de combinatie van kunstmatige met menselijke intelligentie. Hoe ziet ze dat dan precies voor zich? ‘Veel organisaties zetten A.I. nogal ongecontroleerd in. ChatGPT is bijvoorbeeld natuurlijk ook niet ethisch. Het gaat niet zelf nadenken: kan ik dit wel maken wat ik nu zeg? Er zitten geen normen en waarden achter. Dat menselijk aspect zal er dus altijd moeten zijn. Ik denk dat onze technologie daar echter ook een grote rol in kan spelen, om A.I. op een verantwoorde manier te gebruiken. Juist ook voor die controleslag.’

Op dat gebied liggen nog veel kansen, denkt ze. ‘In een corporate omgeving, of als overheidsinstelling, wil je natuurlijk niet dat je beschuldigd wordt van discriminatie. Daarom hebben wij de afgelopen tijd ook zo ingezet op diversiteit en inclusie. En zorgen we dat de A.I. ook altijd leert van de gebruiker. Maar uiteindelijk is de mens nog steeds in controle. Dus als een gebruiker besluit het anders te doen dan onze algoritmes adviseren, dan kan dat nog altijd. Maar je kunt als manager wel zorgen dat jouw medewerkers zoveel mogelijk volgens die richtlijnen werken. Je kunt het ze makkelijk maken een goede tekst te schrijven.’

Haar droom

Wat haar droom met Textmetrics is? ‘Dat wij technologieproviders zijn die het mogelijk maken voor organisaties om op een gecontroleerde manier gebruik te maken van A.I. Want daar is veel behoefte aan, merken we. Dat je dus wel de voordelen hebt, maar dan op een gecontroleerde manier. Niemand heeft dit ooit eerder meegemaakt. Dus het is best zoeken voor iedereen. Maar ik denk dat wij als techprovider kunnen zorgen voor de goede mix tussen de mens en de techniek. En zo A.I. voor iedereen beheersbaar houden.’

‘Ik denk dat wij als techprovider kunnen zorgen voor de goede mix tussen de mens en de techniek.’

Daar zal de komende tijd ook haar focus liggen, zegt ze. ‘We willen onze klanten meer aandacht geven in de zin: hoe gebruik je de technologie nu? En hoe kan dat meer voor jullie betekenen? Dus meer van een nice-to-have naar een must-have opschuiven. Je wilt dat een klant zeg: dit is supergaaf, we geloven hierin, we gaan dit in de hele organisatie inzetten. En dat kan alleen maar gebeuren op het moment dat het ook daadwerkelijk goed in de organisatie is uitgerold en onder de aandacht blijft. Want dat is voor ons ook belangrijk: dan kan het systeem immers ook weer blijven leren.’

Boodschap

Heeft ze eigenlijk nog een boodschap voor de lezers? ‘Ik zou willen dat mensen het niet zien als weer een noodzakelijk iets, iets wat je moet afvinken, maar dat ze het zien als een manier om de kwaliteit van hun eigen werk te verbeteren. Het gaat jouw werk dus ook niet vervangen, maar wel verrijken. In de praktijk moet je daarvoor vaak eerst wat weerstand overwinnen. Mensen hebben het altijd op een bepaalde manier gedaan, zijn dat zo gewend, en krijgen nu ineens slimme A.I. die zegt dat het anders moet. Dat is soms wennen. Maar als ze gaan zien dat het kwaliteit oplevert, zullen ze hopelijk wel overstag gaan.’

Voeten spreekt een paar keer over ‘kwaliteit’. In haar ogen kan (haar) A.I. op dat gebied nog meer opleveren dan op het gebied van efficiëntie. Maar het is tegelijk moeilijk tastbaar te maken, weet ze. ‘Het is heel erg de vraag wat je wil bereiken. Als je gewoon het aantal sollicitaties wilt verhogen, kun je bijvoorbeeld gewoon de eisen verlagen en een grote ‘Solliciteer Hier‘-knop plaatsen. Maar als je als recruiter vervolgens zes keer zoveel tijd kwijt bent aan de juiste selectie, schiet het nog niet op. Door deze technologie in te zetten kun je daar de balans in vinden, en meer aan preselectie doen.’

Meer weten?

Schrijf je nu in voor het webinar dat Maaike Voeten geeft op maandag 10 maart:

Webinar

Lees ook

Wat Tempo-Team leerde van het inschakelen van een ‘mystery guest’

In de wereld van marketing is de mystery shopper een volstrekt ingeburgerd fenomeen. Maar ook in recruitment is het aan een opmars bezig. Niet alleen om te kijken hoe een sollicitatieprocedure verloopt, maar bijvoorbeeld ook om te kijken of de onboarding te verbeteren valt. ‘Arbeidsmarktkunner’ Miriam Baris maakte dat recent mee, toen ze voor Tempo-Team Performance Management bij een grote logistieke dienstverlener mocht beginnen, en daar optekende hoe haar eerste uren verliepen.

Geen uitleg, niet de juiste schoenen, noem maar op. Ik voelde mij heel anoniem.’

‘Geen uitleg over pauzes, geen uitleg over: waar kan ik de toiletten vinden…? Er waren niet de juiste schoenen, noem maar op. Ik voelde mij ook heel anoniem’, blikt ze terug.Mensen snappen er eigenlijk niets van, worden meteen maar aan het werk gezet. De eerste werkdag draaide vooral om ‘doen’: een stortvloed aan informatie en hoge verwachtingen van zelfstandigheid, maar zonder persoonlijke begeleiding. Geen introductie, beperkte instructies en er werd verwacht dat je maar direct aan de slag ging. Er was weinig ruimte voor een warm welkom of een echte kennismaking met het team.’

Hoog verloop

Solliciteren als logistiek medewerker, deelnemen aan de rondleiding, de eerste werkdag ervaren, de werkinstructies volgen en meedraaien in het team, Baris deed het allemaal. Na die eerste ervaringen met die prille onboarding zegt ze wel te begrijpen dat het verloop bij de dienstverlener hoog ligt. Vaak zijn nieuwe medewerkers er al binnen 6 weken weer vertrokken. ‘En dus moet je steeds weer nieuwe mensen werven, omdat ze er aan de achterkant net zo snel weer uitlopen.’ Als mystery onboarder kreeg ze naar eigen zeggen een behoorlijk objectief beeld van de knelpunten. ‘Zo kon ik gericht kijken naar verbeteringen die een directe impact hebben op de retentie en tevredenheid van nieuwe medewerkers.’

‘Je hebt er niets aan als je steeds weer nieuwe mensen moet werven, omdat ze er aan de achterkant net zo snel weer uitlopen.’

Al snel werd haar duidelijk waar verbetering nodig was. ‘Samen met een projectgroep heb ik toen als projectleider een vernieuwd onboardingproces ontwikkeld. Daar hebben we vervolgens ook pilots mee uitgevoerd, op kleine schaal, die echter al snel het succes bewezen. We hadden wel 34% minder uitstroom in de eerste zes weken en konden ook een hogere betrokkenheid meten van nieuwe medewerkers. De kern van die aanpak: een gastvrije medewerkersreis waarin nieuwe collega’s zich welkom, gezien en gewaardeerd voelen. Dat betekende een verschuiving van een puur procesmatige benadering naar een aanpak met focus op de mens.’

Wat veranderde er?

Naar aanleiding van haar eigen ervaringen, werd voor alle nieuwe medewerkers van Tempo-Team Performance Management vervolgens een hele nieuwe journey ingericht. Daarbij zijn drie onderdelen met name belangrijk, legt ze uit:

  1. Onboardingcoaches: ‘Geen teamleiders die puur op productie focussen, maar speciale begeleiders die nieuwe medewerkers actief ondersteunen tijdens de eerste zes weken.’
  2. Een gestructureerd onboardingsprogramma: ‘Een warm welkom met koffie en een appelflap, met vaste toetsmomenten, veiligheid als vast onderdeel van het coachprogramma, persoonlijke aandacht en directe communicatie.’
  3. De aanstelling van een nieuwe manager onboarding: ‘Iemand die het als taak heeft de onboarding continu te blijven verbeteren.’

De nieuwe aanpak wierp al snel zijn vruchten af. Niet alleen daalde tijdens de pilots de uitval van nieuwe medewerkers in de eerste zes weken met 34%, ook kwamen ze veel vaker opdagen. ‘Maar belangrijker nog: nieuwe medewerkers voelden zich echt onderdeel van het team’, aldus Baris. De pilots zorgden er dan ook snel voor dat we ‘voor het echie gingen, echt naar de praktijk dus’, zoals ze het uitlegt. Met het volste vertrouwen ook. ‘De investering in een warm welkom en een goed gestructureerd proces gaat zich dubbel en dwars terugbetalen.’

De toekomst van onboarding

Volgens Baris laten haar ervaring als mystery colleague zien dat de waarde van goede onboarding niet stopt na de eerste week. ‘Structurele opvolging en coaching maken het verschil. Deze case laat zien dat investeren in een sterke start loont. Niet alleen in retentie en productiviteit, maar ook in reputatie en werkgeverschap.’ De feedback vanuit de nieuwe medewerkers is volgens haar ook heel positief. ‘Ze voelen zich ineens gezien en gehoord, al hun vragen worden beantwoord. Daardoor ervaren ze geen onduidelijkheden meer. Ook de coaches voelen zich goed doordat ze nu kunnen bijdragen aan een warm welkom.’

Hoe maak je het verschil? Door mensen zich welkom te laten voelen.

Volgens Baris gaat het in deze case over ‘het échte tekort in de logistiek: waardering en toekomstperspectief. Vanaf dag één.’ Of, zoals Marie-José Neerscholten, Senior Manager Ontwikkeling en Werkgeverschap bij Tempo-Team Performance Management, het treffend verwoordt: ‘De salarissen bij logistieke dienstverleners liggen vrijwel op één lijn en het werk is ook min of meer vergelijkbaar. Hoe maak je dan toch het verschil? Door nieuwe medewerkers centraal te stellen en zich welkom te laten voelen. Mensen vertrekken omdat ze zich niet thuis voelen.’

En het hielp dat een mystery shopper als Baris hen daarop kon wijzen, met al haar eigen ervaringen. ‘Ik moest eerst gewoon solliciteren, waarna het even duurde voordat ik daar ook echt kon beginnen. Ik draaide gewoon mee. Zo krijg je veel mee, hoor. Het was een heel bijzondere tijd.’ En daardoor kan ze gelukkig nu ook allemaal aan verbeteringen werken, ziet ze. ‘Sterke onboarding hoeft niet duur te zijn, maar vraagt wel een bewuste focus op de menselijke factor. Met een gestructureerde, warme start voor medewerkers bouw je aan een duurzame workforce.’

Meer lezen?

Marjolein van de Veerdonk: ‘De arbeidsmarkt van morgen vraagt om flexibiliteit en durf’

In de nieuwste aflevering van de Monkey Rockpodcast, gepresenteerd door Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer en Geert-Jan Waasdorp, was Marjolein van de Veerdonk, vicevoorzitter van de NBBU en algemeen directeur van WerkTalent, te gast. Met bijna 30 jaar ervaring in arbeidsbemiddeling en recruitment deelde ze haar visie op de toekomst van werk, de uitdagingen in een krappe arbeidsmarkt en de rol van diversiteit in leiderschap. ‘We moeten stoppen met praten over flex als iets negatiefs. De arbeidsmarkt is allang hervormd’, stelde Van de Veerdonk bijvoorbeeld stellig.

‘ Je moet zorgen dat er zekerheid is voor iedereen, voor alle werkenden in Nederland.’

Volgens haar zijn contractvormen niet het probleem, maar eerder het verouderde sociale zekerheidsstelsel. ‘Want dat werkt niet meer. En dat begrijp ik terdege’, zegt ze. ‘We zitten allemaal in andere contractvormen. En als er een deel daarvan niet meer bijdraagt aan dat sociale zekerheidsstelsel, heb je dus een issue. Maar dan moet je niet de contractvorm gaan aanpakken. Je moet zorgen dat er zekerheid is voor iedereen, voor alle werkenden in Nederland. Als je dat goed doet, dan is heel het issue van contractvorm van tafel, denk ik. Dat is waar volgens mij de schoen wringt. Maar dan moet je dus niet gaan opleggen hoe mensen moeten werken.’

Van de Thai naar de arbeidsbemiddeling

Haar eigen eerste baan was in een Thais restaurant, op 14-jarige leeftijd. Haar loopbaan ging echt van start na haar studie Internationaal Hotelmanagement in Den Haag. Na een periode in Londen keerde ze terug naar Nederland, waar ze aanvankelijk moeite had om een commerciële functie in de hospitality-sector te vinden. ‘Mijn zus werkte destijds bij een uitzendbureau en zei: dat is ook commercieel, probeer het gewoon eens’, blikt Van de Veerdonk terug.

‘Het vak is dynamisch, het is altijd chaos en dat vind ik heerlijk.’

Ze solliciteerde bij Manpower en werd aangenomen als sales representative. Wat voor haar bedoeld was als een tijdelijke functie, groeide uit tot een carrière van meer dan twee decennia in de arbeidsbemiddeling. ‘Het vak is dynamisch, het is altijd chaos en dat vind ik heerlijk’, zegt ze. ‘Ik ben er verliefd op geworden en ben nooit meer weggegaan.’

Schaarste als grootste uitdaging

Volgens Van de Veerdonk is personeelsschaarste de grootste uitdaging voor de komende jaren, waarschuwt ze in de podcast. ‘We hebben nu al tekorten, maar als we niets doen, wordt het probleem in 2030 gigantisch.’

Employer branding en goed werkgeverschap worden belangrijker dan ooit.’

Onderzoek van McKinsey zegt dat er in 2030 per 100 werklozen maar liefst 390 vacatures zullen zijn. Wat betekent dat volgens haar? Bedrijven zullen creatiever moeten kijken naar onbenut arbeidspotentieel en nieuwe manieren om mensen aan het werk te krijgen. Technologie en A.I. spelen hierin een rol, maar ook de juiste mindset bij werkgevers. ‘De kandidaat heeft keuzevrijheid. Werkgevers moeten zich afvragen: waarom zou iemand bij ons willen werken? Employer branding en goed werkgeverschap worden belangrijker dan ooit.’

De kracht van persoonlijk contact

Ondanks alle digitalisering zegt Van de Veerdonk wel sterk te geloven in de kracht van persoonlijke bemiddeling. ‘Een cv zegt niet alles. Wij nodigen mensen liever uit voor een kop koffie en een goed gesprek, in plaats van te focussen op wat er op papier staat.’ Volgens haar is dit essentieel om de juiste match te maken. ‘Mensen hebben verschillende drijfveren. De één wil doorgroeien, de ander zoekt juist stabiliteit. Door echt te luisteren, kun je beter bemiddelen.’

‘Door echt te luisteren, kun je beter bemiddelen.’

Daarnaast benadrukt ze dat de verschillende generaties op de arbeidsmarkt andere verwachtingen hebben. ‘De jongere generatie wil flexibiliteit en autonomie, terwijl oudere werkenden vaak stabiliteit zoeken. Als werkgever moet je daar slim mee omgaan.’

Vrouwelijk leiderschap: toeval?

De uitzendsector kent opvallend veel vrouwelijke leiders. Toeval? Van de Veerdonk denkt van niet. ‘Vrouwen hebben vaak een meer empathische, verbindende manier van leidinggeven. Recruitment draait om mensen, samenwerken en teambuilding. Dat past bij de kracht van vrouwelijk leiderschap’, stelt ze.

‘Veel vrouwen twijfelen of ze een topfunctie aankunnen. Dat moeten we doorbreken.’

Tegelijkertijd erkent ze dat het glazen plafond nog steeds bestaat. ‘Veel vrouwen twijfelen of ze een topfunctie aankunnen, terwijl mannen minder snel aan zichzelf twijfelen. We moeten dat doorbreken.’ Van de Veerdonk pleit dan ook voor diversiteit op alle niveaus. Niet alleen in gender, maar ook in leeftijd en achtergrond. ‘De sterkste teams zijn gemengd. Diversiteit zorgt voor betere besluitvorming en innovatie.’

De 5 belangrijkste takeaways van Marjolein van de Veerdonk

#1. Schaarste wordt grootste probleem van de arbeidsmarkt

‘Als we niks doen, hebben we in 2030 bijna 4 keer zoveel vacatures als werklozen. We moeten slimmer omgaan met arbeidspotentieel en technologie.’

#2. Employer branding wordt cruciaal

Werkgevers moeten zich afvragen: waarom zou iemand bij ons willen werken? Mensen hebben keuzes, dus zorg dat je als werkgever aantrekkelijk bent.’

#3. De kracht van bemiddeling zit in persoonlijk contact

Een algoritme kan veel, maar een goed gesprek blijft de sleutel tot de juiste match. We moeten verder kijken dan een cv.’

#4. Vrouwen houden het glazen plafond deels zelf in stand

‘Veel vrouwen twijfelen of ze de volgende stap kunnen zetten. Ze moeten vaker de kans grijpen en meer lef tonen.’

#5. We moeten stoppen met de discussie over flex en vast werk

De arbeidsmarkt ís al veranderd. In plaats van contractvormen te reguleren, moeten we focussen op een sociale zekerheid die past bij deze tijd.’

Meer weten?

Benieuwd naar meer inzichten van deze inspirerende leider? Luister de volledige Monkey Rock-podcast met Marjolein van de Veerdonk en ontdek haar visie op de arbeidsmarkt van morgen.

Lees en luister ook:

Hoe Brompton in slechts 6 weken een compleet developmentteam samenstelde (1/2)

Als je ‘vouwfiets’ zegt, dikke kans dat je dan meteen denkt aan: Brompton. Dit iconische Britse merk produceert zijn vouwfietsen in Londen sinds 1975. Door de jaren heen heeft het bedrijf zijn oorspronkelijke ontwerp voortdurend gemoderniseerd en uitgebreid, terwijl het zijn kenmerkende identiteit heeft behouden. Recente technische innovaties zijn onder andere de titanium T-Line — die minder dan 8 kilogram weegt — en de G-Line met grotere wielen. Bovendien is het bedrijf ook in elektrische mobiliteit gestapt met een uitgebreid assortiment e-bikes.

Digitale transformatie van de vouwfiets

Hoewel het iconische ontwerp grotendeels onveranderd is gebleven, sprint het bedrijf nu richting het digitale tijdperk. ‘Onze fietsen worden steeds geavanceerder’, zegt Anthony Ioannou, Interim Director of Software Engineering and Architecture. ‘Voorheen werkten we voornamelijk via dealernetwerken – vergelijkbaar met de auto-industrie. Maar e-commerce en direct-to-consumer-kanalen zijn een steeds belangrijker onderdeel van de business geworden. De transformatie gaat echter veel verder dan alleen retail: de technologie in onze e-bikes vereist geavanceerde diagnostische mogelijkheden die net zo complex kunnen zijn als het systeem in een elektrische auto.’

‘Het gaat niet zomaar om het creëren van een e-bike — het gaat om het creëren van de best mogelijke connected fietservaring.’

De technische behoeften van Brompton zijn dus divers én geavanceerd. ‘We hebben ontiegelijk veel verschillende stacks’, aldus Ioannou. ‘Van PHP tot moderne e-commerce ontwikkeling, een grote .NET-infrastructuur en mobile development voor zowel Android als iOS. Het hele ecosysteem is indrukwekkend. Het gaat niet zomaar om het creëren van een e-bike – het gaat om het creëren van de best mogelijke connected fietservaring.’

Developers vinden: mission impossible

Anthony Ioannou

Hoewel de missie duidelijk is, werd het voor Brompton steeds belangrijker om zijn eigen digitale capaciteiten te versterken. ‘We hebben in het verleden meerdere tech-bureaus gebruikt om verschillende delen van ons ecosysteem te onderhouden, maar dat werd steeds meer onhoudbaar’, zegt Ioannou. ‘We moesten onze systemen binnenshuis halen om de ontwikkelingsefficiëntie én integraties te verbeteren.’

‘We moesten onze systemen binnenshuis halen om de efficiëntie én integraties te verbeteren.’

Werk aan de fietswinkel, dus. Met andere woorden: Brompton moest binnen enkele weken een dedicated tech-team opbouwen om af te kunnen stappen van meerdere bureaus. In het competitieve tech-landschap van Londen — waar de meeste developers van het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd — bleek het vinden van het juiste talent onmogelijk. Statistieken uit het Giant-dashboard van Intelligence Group tonen aan dat deze developers tot de meest passieve kandidaten op de arbeidsmarkt behoren.

Dedicated teams in Sri Lanka

Enter Gapstars, een Nederlands bedrijf dat al bijna 10 jaar tech-teams opbouwt in Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. ‘Wat ons onderscheidt van typische outsourcing-bedrijven is onze aanpak in het bouwen van dedicated teams’, legt Stasz Zernicke uit, Country Director bij Gapstars in Sri Lanka. ‘Als klanten ons hoofdkantoor bezoeken, zien ze hun eigen teamruimtes die zijn ingericht om hun bedrijfscultuur te weerspiegelen.’

‘Als klanten ons hoofdkantoor bezoeken, zien ze hun eigen teamruimtes die zijn ingericht om hun bedrijfscultuur te weerspiegelen.’

‘We vertellen mensen niet alleen maar wat ze moeten doen’, zegt Zernicke. ‘We verenigen ze binnen én buiten kantoortijd. Ze dragen op kantoor misschien het T-shirt van de klant, maar met de lunch zit iedereen bij elkaar. Het is niet zomaar maar een zakelijke transactie met klinische check-ins. Daar doen we eigenlijk ook niet aan.’

Een écht verlengstuk

Die aanpak trok de aandacht van Ioannou en Brompton. ‘We noemen ons Sri Lankaanse team bewust geen offshore team’, zegt Ioannou. ‘Ze zijn in feite ons interne team, een verlengstuk van Brompton. Onze recruitmentaanpak, standaarden, processen én technieken blijven wereldwijd consistent. We streven naar één uniforme manier van werken.’

Iedereen aan tafel heeft zijn plek verdiend op basis van talent en inzet, zegt hij. ‘We vragen onze teamleden niet alleen om hun mening te geven — we rekenen erop. We geloven in een positieve cultuur die betrokkenheid bevordert: waar goede ideeën de aandacht krijgen die ze verdienen. Ongeacht waar ze vandaan komen.’

‘Een klein wonder’

De samenwerking tussen Brompton en Gapstars bleek snel vruchten af te werpen. Binnen ongeveer 6 weken wist Brompton met succes 10 developers via Gapstars te werven. ‘Dit is misschien wel de snelste recruitmentcase die we óóit hebben neergezet’, zegt Natasha Andrea, recruitmentmanager bij Gapstars. ‘Maar we hebben ondanks het tempo geen concessies gedaan aan kwaliteit. Elke kandidaat doorliep hetzelfde, grondige beoordelingsproces.’

‘De snelheid waarmee we dit team hebben kunnen opbouwen is echt wel ongekend.’

‘We tekenden de contracten half november – en onze eerste teamleden startten begin januari’, vult Ioannou aan. ‘Eind februari hadden we al 10 mensen binnen. Dat is an sich al indrukwekkend, gezien de gebruikelijke opzegtermijn van 3 maanden in Sri Lanka. De snelheid waarmee we dit team hebben kunnen opbouwen is echt wel ongekend.’

Dit is deel 1 van een tweeluik over het unieke wervingsverhaal van Brompton in Sri Lanka. Deel 2 lees je hier volgende week. Foto’s en tekst: Jasper Spanjaart.

Meer gebruikers, talen en humor, maar minder jeukwoorden: over de snelle ontwikkelingen bij RecruitAgent.ai

Toen de A.I.-hype twee jaar geleden losbarstte, was RecruitAgent.ai een van de eerste die op de trein sprong. Het bedrijf bouwde razendsnel een tool die organisaties hielp in 5 minuten een vacature-intake te doen, waarna binnen enkele seconden een passende vacaturetekst eruit rolde, specifiek geschreven op jouw doelgroep, compleet met advies-op-maat over waar deze het best te publiceren. Het blijkt in een behoorlijke behoefte te voorzien, merkt Ronald van Driel nu. ‘Het aantal via onze tool gepubliceerde vacatures neemt sterk toe. We gaan van kruipen en lopen al aardig richting rennen en vliegen!’

‘We gaan van kruipen en lopen al aardig richting rennen en vliegen!’

Als een van de initiatiefnemers zit Van Driel echter niet stil. En dus innoveert de tool volop verder legt hij uit. Een paar van de recente toevoegingen? ‘Aan de vacaturetitel voegen we nu 3-6 woorden toe, brede begrippen, waardoor ze duidelijker en interessanter worden. En direct onder de vacaturetitel komt nu een sterke ‘Introtekst’ in italic. Daarnaast is de tekst nu standaard verdeeld in 5 blokken met een duidelijke kop erboven. En hebben we, volgens de regelen der kunst, nu ook altijd méér bullets bij wat je te bieden hebt – maximaal 7, altijd een oneven aantal -, dan bij wat je vraagt – maximaal 5, altijd een oneven aantal.’

23 jeukwoorden

Tot zover de standaardiserende aanpassingen die volgens de wetenschap altijd goed blijken te werken. Maar er zijn ook andere innovaties, vertelt Van Driel. ‘Zo bevat de prompt nu een lijst van momenteel 23 jeukwoorden als ‘dynamisch’, ‘spin-in-het-web’ en ‘flexibel’. Die clichés komen nu dus niet meer voor in de tekst. En we hebben twee schuifjes geïnstalleerd waarmee je met één druk op de knop de tekst grappiger of serieuzer, en meer of minder formeel kunt maken.’

De tone-of-voice van de tekst bepaalde de tool al op basis van de branche, het opleidingsniveau en de gewenste senioriteit. ‘Voor een scholier voor de horeca is de tekst dus totaal anders dan voor een HR-directeur’, aldus Van Driel.

‘Voor een scholier voor de horeca is de tekst nu totaal anders dan voor een HR-directeur.’

De vacatureteksten werden ook al vanaf het begin genderneutraal, niet-discriminerend, zoekmachinegeoptimaliseerd en volgens de voorwaarden voor Google for Jobs geschreven, benadrukt hij. Maar daar is nu wel een belangrijke vernieuwing bijgekomen. ‘De tool is momenteel beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits. De met behulp van de korte intake gemaakte vacaturetekst is dan ook in die taal. Je kunt deze nu met één druk op de knop binnen seconden omzetten in in totaal 120 talen, van het Fries, Bretons, Catalaans, Schots-Gaelisch en Sami tot het Urdu, Swahili, Japans, en 2 varianten Chinees. En nog veel meer.’

‘Tekstmatige reuzensprongen’

‘Tekstmatige reuzensprongen’, noemt Van Driel het. En dat blijkt te werken, zegt hij. Zo zag hij de afgelopen maanden al vacatureteksten uit de tool rollen die verschenen op sites in Colombia, India, China, Zuid-Korea en Zuid-Afrika, in het laatste geval zelfs zowel in het Engels als het Afrikaans. En ook de intensiteit van het gebruik ziet hij toenemen. ‘De kampioen onder de gebruikers is een recruiter die al 53 vacatureteksten met RecruitAgent.ai heeft gemaakt, waarvan alleen al 10 in 2025.’

‘De kampioen onder de gebruikers is een recruiter die al 53 vacatureteksten met RecruitAgent.ai heeft gemaakt.’

De tool werkt met ChatGPT onder de motorkap, waarvoor RecruitAgent.ai een zeker 2 A4’tjes lange prompt heeft geschreven, ‘vol slimmigheidjes en gelinkt aan actuele en betrouwbare arbeidsmarktdata van Intelligence Group.’ Dat levert in de praktijk vaak tot wel 10 keer meer gekwalificeerde kandidaten op, aldus Van Driel. ‘Dus je werk als recruiter wordt er niet alleen efficiënter, maar ook nog eens een stuk effectiever van.’ En daarbij waakt Van Driel er ook voor niet té afhankelijk te worden van ChatGPT. ‘Mochten we last krijgen bij het gebruik hiervan, dan plaatsen we gewoon een andere A.I.-tool, zoals het Franse Mistral, onder de motorkap.’

Van controller tot conciërge

Een paar van de recente vacatureteksten die de tool mocht opleveren? Dat varieerde van een Duits bureau dat voor een opdrachtgever een controller zocht naar een recruiter in Colombia die op zoek is naar een freelancer die plaatselijke kunstenaars een stap verder helpt en de organisatie van lokale schoonmaakacties voor de verbetering van het milieu coördineert.

RecruitAgent schreef bijvoorbeeld al de vacaturetekst voor een medewerker worstenbroodbakkerij in Den Bosch.

‘In Londen zoekt iemand dan weer een Product Designer Transforming User Experiences, in Lagos een ondernemer die een transport terminal gaat aansturen, in Jerusalem een High School Math Teacher, in Den Bosch zoekt een uitzendbureau een Medewerker Worstenbroodbakkerij, in Kralendijk, op Bonaire, is plaats voor een Concierge voor een 5-sterrenresort en in de buurt van Seoul (Zuid-Korea) zoekt iemand een Manager Logistiek voor in- en export met China’, somt Van Driel zomaar een paar van de meest recente voorbeelden op.

Blijven slijpen

En daar hoopt hij dit jaar nog heel wat voorbeelden bij te voegen, zegt hij. Het plan voor 2025? ‘Sowieso hard groeien in gebruikers, gemaakte vacatureteksten en betaalde publicaties in Nederland en wereldwijd. We zullen koppelen aan diverse Nederlandse en internationale recruitmentsystemen. We blijven slijpen aan de tool. En we blijven hard werken én hard genieten aan het commercieel en (gebruikers)technisch verder bouwen aan RecruitAgent.ai. Zo breiden we ook hard het aantal white label-klanten uit, die de tool in hun eigen huisstijl gebruiken voor interne én externe klanten.’

Lees ook

Ilonka Drenker (Actief Werkt!): ‘Te veel regelgeving staat soms de flexibiliteit in de weg’

Haar carrière begon ze in de bloemenhandel, waar ze al vroeg haar ondernemende geest ontdekte. Na het beëindigen van haar eerste onderneming, besloot Ilonka Drenker echter eerst terug naar school te gaan. Zo kwam ze terecht in de arbeidsbemiddeling. ‘Ik stapte letterlijk op de fiets naar het uitzendkantoor in Utrecht en had binnen vijf minuten mijn eerste contract als intercedent’, vertelt ze in een nieuwe aflevering van de wekelijkse Monkey Rock-podcast, waarin dit seizoen vrouwelijke leidinggevenden van grote uitzenders achter de microfoon kruipen.

Haar eerste stap als intercedent bleek uiteindelijk de start van een indrukwekkende carrière die haar naar de top zou leiden. Al snel viel haar ondernemersmentaliteit op. Zo kreeg ze bij ASA Studenten Uitzendbureau de kans om als vestigingsmanager aan de slag te gaan, ondanks dat ze nauwelijks ervaring had in de branche. ‘Ze gaven me een half jaar de tijd om te bewijzen dat ik het kon’, vertelt ze trots. ‘Ik kreeg een vestiging die op de vijftiende plaats stond en binnen een jaar stond die in de top-3.’ Dit succes markeerde het begin van een snelle opmars binnen de uitzendbranche.

Mensenwerk blijft de basis

Volgens Drenker (54) is technologie tegenwoordig een onmiskenbare kracht in de moderne arbeidsbemiddeling. Maar de menselijke maat blijft voor haar essentieel. ‘De menselijke maat maakt het verschil in dit vak. Technologie ondersteunt ons, maar de kern van ons vak blijft het vertrouwen dat we opbouwen met zowel kandidaten als opdrachtgevers’, stelt ze. In een tijd van digitalisering is ze van mening dat bedrijven die hun medewerkers centraal stellen uiteindelijk zullen winnen. ‘Technologie kan veel overnemen, maar de echte connectie blijft belangrijk.’

En juist op dat gebied kunnen vrouwen ook het verschil maken, denkt ze. Ze is ervan overtuigd dat vrouwelijk leiderschap zich onderscheidt door een balans tussen het harde resultaatgerichte en het zachte, mensgerichte aspect. ‘Vrouwen brengen vaak meer mensgerichtheid in hun leiderschap, maar dat betekent niet dat ze minder resultaatgericht zijn’, zegt ze. Ze ziet echter ook dat de arbeidsmarkt zich in een positieve richting beweegt, met steeds meer vrouwen in topfuncties. ‘De uitzendbranche is daar een goed voorbeeld van, waar vrouwen nu een leidende rol spelen.’

Vakmensen en vergrijzing

Drenker, die op 1 januari vorig jaar aantrad als Chief Executive Officer bij Actief Werkt! in Breda, benoemt de krapte op de arbeidsmarkt als een van de grootste uitdagingen van de komende jaren. ‘De vergrijzing speelt hierbij een grote rol’, zegt ze. Ondanks de technologische vooruitgang is er namelijk nog steeds een grote behoefte aan mensen in de traditionele beroepen, zoals techniek. ‘We hebben nog steeds vakmensen nodig, en dat zal de komende jaren niet veranderen’, voegt ze eraan toe.

‘Als ik iets zou willen veranderen, is het wel de hetze die er is richting uitzendbureaus.’

Wel is ze daarbij kritisch over alle wet- en regelgeving die op de uitzendbranche wordt afgevuurd. ‘We hebben te maken met te veel regelgeving die soms de flexibiliteit in de weg staat’, stelt ze. Ze vindt dat de waarde van uitzendbureaus vaker erkend zou moeten worden, vooral gezien de cruciale rol die zij speelden in het herstel van de economie na corona. ‘Als ik iets zou willen veranderen, is het wel de hetze die er is richting uitzendbureaus. Wij doen zoveel waardevol werk, mensen opleiden, mensen helpen. Zoveel mensen die via een uitzendbureau een vaste baan krijgen, omarm dat meer. En stop om dat nu weer te gaan beperken.’

Pilots met een chatbot

Wat betreft de toekomst van de arbeidsbemiddeling gelooft Drenker dat technologie, zoals chatbots en A.I., steeds belangrijker zal worden, ook in het bemiddelingsvak. ‘Technologie kan helpen om het proces te versnellen en ons meer tijd te geven voor persoonlijke gesprekken’, zegt ze. Actief Werkt! heeft bijvoorbeeld zelf al pilots gedraaid met een chatbot die 24/7 beschikbaar is om kandidaten te helpen. Drenker ziet hierin een belangrijke kans, maar benadrukt dat de menselijke interactie nooit volledig vervangen kan worden. ‘Ik ben iemand van het persoonlijke.’

De 5 belangrijkste takeaways:

1. De menselijke maat blijft cruciaal

Succes in arbeidsbemiddeling draait om vertrouwen en persoonlijk contact. Technologie kan ondersteunen, maar de connectie tussen mensen blijft bepalend voor succes in recruitment.

2. Vrouwelijk leiderschap gaat om balans

Vrouwen combineren vaak een mensgerichte aanpak met resultaatgerichtheid. Drenker benadrukt dat juist deze combinatie cruciaal is voor succesvol leiderschap in een dynamische arbeidsmarkt.

3. Technologie als ondersteuning, niet als vervanging

A.I. en chatbots kunnen processen versnellen, maar de kern van arbeidsbemiddeling blijft menselijk. Slimme technologieën zorgen voor efficiëntie, maar persoonlijk contact blijft de doorslaggevende factor.

4. Minder regels, meer flexibiliteit

Te veel regelgeving belemmert de snelheid en flexibiliteit die essentieel zijn in de uitzendbranche. Volgens Drenker zou er meer waardering moeten zijn voor de rol van uitzendbureaus in de economie.

5. De krapte op de arbeidsmarkt vraagt om actie

De vergrijzing en het tekort aan vakmensen blijven een uitdaging. Het is essentieel om zowel technologie als menselijk maatwerk in te zetten om vraag en aanbod duurzaam op elkaar af te stemmen.

Meer weten?

Benieuwd naar de volledige inzichten en inspiratie? Luister de Monkey Rock-podcast, van én voor recruitment leaders met Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer en Geert-Jan Waasdorp, en ontdek meer over hoe Ilonka Drenker denkt over de toekomst van de arbeidsbemiddeling.

Lees en luister ook:

Strong Originals gelanceerd: gloednieuw employer branding-label (met ruim 20 jaar ervaring)

Alles nieuw en anders, maar tegelijk vertrouwd en volop gebaseerd op ruime ervaring. Zo zou je de essentie kunnen samenvatten van Strong Originals, het vandaag gelanceerde, allernieuwste bureau voor alles wat te maken heeft met employer branding, recruitmentmarketing en arbeidsmarktcommunicatie in Nederland en België. Want hoewel de naam officieel pas vandaag aan de buitenwereld bekend wordt gemaakt, herkennen de experts er meteen de pay-off in van de bekende Hoofddorpse RPO- en total talent-dienstverlener EN HR solutions. En dat is niet voor niets, aldus Rob de Vormer, managing director van het nieuwe bureau.

‘We liepen al langer rond met het idee om dit ook als zelfstandige dienstverlening aan te bieden.’

We hebben al meer dan 20 jaar ervaring op dit gebied, maar dan als onderdeel van onze RPO-dienstverlening aan klanten. Maar er zijn ook organisaties die misschien niet de stap willen zetten naar recruitment process outsourcing, maar zich wél als aantrekkelijk werkgever willen positioneren naar de arbeidsmarkt toe. We liepen al langer rond met het idee om dat ook als zelfstandige dienstverlening aan te bieden. De pay-off die we al hadden, ‘Strong Originals’, past zo goed bij deze aanpak dat we dit nu als bureaunaam naar buiten willen brengen, compleet met nieuwe branding en look.’

Roots in recruitment

Collega Ray Pluim, die bij het nieuwe bureau als Creative Director aan de slag gaat, heeft zelfs al een speciale cap laten maken met het nieuwe logo erop, compleet met het trademark-achtige tekentje dat de initialen nog eens creatief samenvat. ‘Employer branding is wat ons betreft meer dan het bereiken van talent’, legt hij uit. ‘Het moet verbinden, inspireren en activeren in elk deel van de journey. Zo creëren wij fans for employer brands’, daarmee direct verwijzend naar de nieuwe pay-off van het bureau, dat zowel voor de klanten van EN HR solutions aan de slag blijft, als onder eigen naam nieuwe samenwerkingen wil opzetten.

Het team van het nieuwe bureau gaat meteen van start met zo’n 20 mensen, in Nederland en België, aldus De Vormer. Daardoor kunnen ze ook ‘alles in eigen huis’ aanbieden: van de ontwikkeling van een employer branding-strategie tot een werkgeversvideo, en van blogs tot werkenbij-site. Creatie, copy, art, video, online, employer branding, recruitmentmarketing, user experience, campagnemanagement: ‘we kunnen het allemaal zelf fixen.’

Creatie, copy, art, video, online, employer branding, user experience, campagnemanagement: ‘we kunnen het eigenlijk allemaal zelf fixen.’

Een belangrijke plus, noemt hij dat, naast het feit dat het bedrijf zijn roots in recruitment heeft, en dus meer weet van een sollicitatie- en recruitmentproces dan enig ander reclamebureau, en dat het ook de hele candidate journey kan vormgeven en begeleiden. ‘Alleen zo kunnen we onze belofte creating fans for employer brands waarmaken’, zegt hij.

Goed in graven

Met de lancering van Strong Originals slaat EN HR solutions nu zijn vleugels uit. De Vormer benadrukt dat voor hun klanten niet veel zal veranderen. ‘We waren altijd al het geïntegreerde arbeidsmarktcommunicatieteam binnen EN HR solutions. Dat blijft gewoon zo. Plat gezegd openen we nu alleen een extra loket voor partijen die een specifieke vraag hebben op het gebied van bijvoorbeeld werkenbij-sites of recruitmentmarketing. We treden nu voor het eerst onder eigen naam naar buiten. In feite deden we ook al een aantal jaar mee aan pitches. We zien het als kracht dat we dat nu ook onder een eigen bureaulabel kunnen doen.’

De naam ‘Strong Originals‘, daar zit veel van het DNA van het nieuwe bureau in, aldus De Vormer en Pluim. Net als in het motto What’s your story? ‘Waar wij goed in zijn is goed en oprecht luisteren en doorvragen’, aldus Pluim. ‘Naar boven halen wat een werkgever uniek en onderscheidend maakt en wat hun kracht is. Met die informatie starten we de conceptontwikkeling en vertalen we dit naar diverse communicatie, middelen en kanalen. Het gaat er juist om te blijven graven, nieuwsgierig te blijven, steeds vragen te stellen, ook bij je eigen ideeën. We willen onszelf én de klant blijven challengen. Zó kom je tot de beste resultaten.’

‘Een kick ass campagne is leuk, maar moet zich natuurlijk ook vertalen in dat talent dat werkgevers nodig hebben.’

En die resultaten moeten ook meetbaar zijn, vult De Vormer aan. ‘Een mooie kick ass campagne is heel leuk, maar moet zich natuurlijk ook vertalen in dat talent dat werkgevers daadwerkelijk nodig hebben. Er moet ook conversie zijn bij de juiste mensen. Het gaat om verbinden en inspireren, maar net zo goed om activeren. Dan helpt het als je dus weet hoe recruitmentprocedures er verder uitzien. We willen over die hele candidate journey meerwaarde kunnen bieden. Dat maakt ons ook anders dan andere marketingbureaus. Het gaat ons echt om de quality-of-hire, niet alleen om zoveel mogelijk kliks op de uitingen.’

Geen trucje herhalen

Het nieuwe bureau past bij de trend op de arbeidsmarkt, waar platte vacatures steeds meer worden verruild voor conceptmatige werkgeversverhalen, aldus Pluim. ‘Je moet tegenwoordig mensen meer in het hart zien te raken. Het klinkt misschien wat cliché, maar dat is wel waar het om draait.’ En dat betekent voor hem dus ook: voorbijgaan aan de clichés die vrijwel elke werkgever spuit, maar met verwondering en nieuwsgierigheid zoeken naar hoe je een employer value proposition echt zo origineel neerzet dat de juiste doelgroep er zich door aangesproken voelt, en in actie komt.

En bewust noemen ze daarbij ook ‘interne activatie’, zegt hij. ‘Dat zien we altijd wel als startpunt: hoe krijgen we eigen medewerkers mee, zodat zij ook als ambassadeurs gaan optreden? Daar hebben we natuurlijk ook veel ervaring in’, zegt hij.

‘Als werkgevers zichzelf durven zijn, worden ze vanzelf uniek.’

Maar, benadrukt hij: de naam Strong Originals belooft natuurlijk ook dat geen campagne hetzelfde zal zijn. ‘We willen geen routine, niet een trucje steeds herhalen, niet voorspelbaar worden. Creatief, conceptueel en tegelijk ook pragmatisch en oplossingsgericht kunnen denken, dáár ligt onze kracht. Als werkgevers zichzelf durven zijn, worden ze vanzelf uniek. Aan ons om dat vervolgens goed vorm te geven en te delen met de doelgroep. Met maar één doel: creating fans for employers brands. That’s basically it.

Lees ook

Femke Hellemons (Adecco Nederland): ‘De mooiste jaren van de arbeidsbemiddeling liggen nog voor ons’

De liefde voor arbeidsbemiddeling zat er bij Femke Hellemons al vroeg in. Haar moeder runde een uitzendbureau aan huis, waardoor ze al op jonge leeftijd in aanraking kwam met recruitment. ‘Mijn grootste hobby was mijn vriendinnen inschrijven voor baantjes’, lacht ze, terugblikkend. Toch was haar carrièrepad niet direct voorbestemd. ‘Ik was vastbesloten om iets anders te doen’, vertelt de huidige CEO van Adecco Nederland in een nieuwe aflevering van de wekelijkse Monkey Rock-podcast, waarin dit seizoen vrouwelijke leidinggevenden van grote uitzenders achter de microfoon kruipen.

Na een tussenjaar belandde Hellemons dus uiteindelijk tóch in de uitzendbranche. Daar ontdekte ze al snel hoe dynamisch en impactvol het werk was. En nu ze als CEO van Adecco Nederland aan het roer staat van een organisatie die dagelijks duizenden mensen aan een baan helpt, vindt ze dat nog steeds. ‘Mijn overtuiging is dat als sector steeds meer gevraagd wordt van ons innoverend en creatief vermogen, ons leiderschap om in de arbeidsmarkt een leidende rol te hebben. Dus dat betekent dat je inderdaad minder makkelijk misschien je centjes verdient. Maar ik denk wel op een veel interessantere en meer waarde toevoegende manier.’

‘Autonomie faciliteren’

Een van de grote veranderingen die Hellemons zag in de afgelopen decennia is de rol van technologie. Digitalisering heeft veel administratieve taken overgenomen, maar volgens haar blijft de menselijke factor cruciaal. ‘De beste matches ontstaan nog steeds door recruiters die zich écht inleven in kandidaten en opdrachtgevers’, stelt ze. Technologie helpt om sneller tot een shortlist te komen, maar het persoonlijke gesprek blijft bepalend. Daarnaast ziet ze dat de verwachtingen van werkenden veranderen. ‘Flexibiliteit is belangrijker dan ooit’, zegt Hellemons. ‘Mensen willen autonomie over hun carrière, en wij moeten dat faciliteren.’

Haar oproep aan de overheid? Kom kijken op de werkvloer!

Hellemons is in de podcast duidelijk kritisch op de kloof tussen beleidsmakers in de politiek en de praktijk van alledag. ‘Uitzendbureaus en bemiddelaars begrijpen de arbeidsmarkt beter dan ministeries’, stelt ze. Volgens haar wordt regelgeving echter vaak ingevoerd zonder goed te kijken naar de gevolgen voor werkenden en werkgevers. Haar oproep aan de overheid? Kom kijken op de werkvloer! ‘Ga in gesprek met flexkrachten, werkgevers en recruiters om écht te begrijpen wat er speelt.’ Volgens haar zou dat leiden tot beleid dat beter aansluit op de realiteit.

‘De toekomst: hybride en skills-gedreven’

Als het aan Hellemons ligt, ligt de focus de komende jaren op enerzijds leven lang leren en anderzijds hybride werkvormen. Adecco investeert fors in upskilling en reskilling van flexkrachten, vertelt ze, zodat zij niet alleen een baan krijgen, maar ook sterker de arbeidsmarkt op gaan. ‘We moeten af van het idee dat werk een statisch gegeven is. De arbeidsmarkt van de toekomst draait om vaardigheden en wendbaarheid. Organisaties die daarin investeren, zullen het verschil maken. Wij zitten nu op zo’n beetje 60% van onze flexkrachten die een vorm van up- of reskilling krijgen. Dat willen we nog verhogen naar 75%.’

En die bredere maatschappelijke rol zou volgens haar ook meer in het beleid erkenning mogen krijgen. ‘Het uitzenden is zoveel meer dan alleen piek en ziek. Het heeft een veel bredere en belangrijker rol. Als je alleen al kijkt hoeveel kandidaten een baan vinden, uiteindelijk ook een vaste baan, via het uitzenden of detacheren, en daarin dus ook daadwerkelijk ook een ontwikkeling doormaken. Dat is wat onze sector onze sector maakt.’ En dat is waar ze met trots en passie over vertelt. ‘Dat het dus echt niet alleen is van: kom maar dit kunstje doen, en daarna hebben we je niet meer nodig. Al zal dat echt heus nog wel links of rechts gebeuren.’

De 5 belangrijkste takeaways

1. Technologie versnelt, maar de mens bepaalt de match.

‘Alles wat digitaal kan, moet digitaal’, stelt Hellemons. ‘Maar recruitment draait uiteindelijk om mensen en hun drijfveren. Een algoritme kan veel, maar uiteindelijk is het de recruiter die voelt of iemand echt bij een organisatie past.’ Volgens haar zit de kracht van bemiddeling in de combinatie van technologie en persoonlijk contact.

2. Leven lang leren wordt cruciaal.

‘Werk verandert razendsnel. Functies verdwijnen, nieuwe banen ontstaan’, zegt Hellemons. ‘We moeten ons richten op skills in plaats van functietitels.’ Adecco investeert daarom fors in opleidingen en bijscholing. ‘Nu volgen 3 van de 5 flexkrachten bij ons een vorm van training, dat willen we verhogen naar 75%.’

3. De politiek moet beter luisteren naar de arbeidsmarkt.

‘Uitzendbureaus en bemiddelaars begrijpen de arbeidsmarkt veel beter dan ministeries’, zegt Hellemons stellig. ‘Beleid wordt te vaak gemaakt vanachter een bureau, zonder écht te weten wat er speelt. Ga naar de werkvloer, praat met werkgevers en werkenden. Alleen dan maak je beleid dat werkt.’

4. Flexibiliteit is de toekomst van werk.

‘De tijd dat iedereen een vaste baan bij één werkgever ambieerde, is echt voorbij’, aldus Hellemons. ‘Steeds meer mensen willen regie over hun loopbaan: wanneer en hoe ze werken, en in welke vorm. Bedrijven die dat faciliteren, hebben straks een voordeel in de war for talent.’

5. De mooiste jaren van arbeidsbemiddeling liggen nog voor ons.

Ondanks alle uitdagingen ziet Hellemons de toekomst van de sector positief. ‘De rol van bemiddelaars wordt alleen maar groter. We helpen niet alleen met het vinden van werk, maar ook met ontwikkeling, loopbaanadvies en duurzame inzetbaarheid.’ Haar boodschap aan de branche: ‘Omarm innovatie, investeer in talent en wees wendbaar. De komende jaren worden misschien wel de meest impactvolle ooit.’

Meer weten?

Benieuwd naar de volledige inzichten en inspiratie? Luister de Monkey Rock-podcast, van én voor recruitment leaders met Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer en Geert-Jan Waasdorp, en ontdek meer over hoe Femke Hellemons denkt over de toekomst van werk.

Lees en luister ook: