Hoe de Indische woning bij tanteLouise zorgt voor een sterk team en tevreden bewoners

Toen Rachel Sondag 20 jaar geleden als jonge zorgmedewerker begon bij tanteLouise, had ze nooit gedacht dat ze ooit leiding zou geven aan deze bijzondere woongroep. ‘Ik dacht altijd: ik ben gewoon Nederlands opgevoed’, lacht ze. ‘Maar nu, na twee jaar als teamleider, besef ik pas hoe Indisch ik eigenlijk ben.’

Rachel Sondag

‘Bij ons solliciteren ook mensen die elders niet direct worden aangenomen.’

De Indische woning van tanteLouise bestaat deze zomer 10 jaar. Een bijzondere mijlpaal, die groots gevierd wordt met een mini-pasar malam: een Indische markt met muziek, eten en kraampjes vol traditionele producten. ‘Want eten en samenzijn, dat is waar het hier om draait’, zegt Sondag. ‘Elke vrijwilliger neemt wat lekkers mee, bij verjaardagen pakken we uit en zelfs op een doodgewone woensdagmiddag staat er altijd wel iets op tafel.’

Muziekactiviteit door vrijwilligers

Cultuurspecifieke zorg in de praktijk

In de zorg draait alles om de juiste match tussen medewerkers en bewoners. Bij de Indische woning van zorginstelling tanteLouise laat teamleider Rachel Sondag zien hoe cultuurspecifieke zorg bewoners een thuisgevoel geeft. En dat blijkt een verrassend sterke aanpak blijkt in werving en behoud van zorgpersoneel. ‘Niet iedereen hoeft Nederlands als moedertaal te spreken. Wat telt, is dat je snapt hoe het hier werkt’, vertelt ze.

‘Niet iedereen hoeft Nederlands als moedertaal te spreken. Wat telt, is dat je snapt hoe het hier werkt.’

De Indische woning biedt een thuis aan 12 bewoners met een gedeelde culturele achtergrond. Veel van hen hebben traumatische herinneringen aan de koloniale tijd of de onafhankelijkheid van Indonesië. ‘Dat draag je je hele leven mee’, legt Sondag uit. ‘Daarom is het belangrijk dat medewerkers deze normen en waarden begrijpen, zonder dat iemand ze hoeft uit te leggen.’

In de beginjaren was het een harde eis dat zorgpersoneel een Indische achtergrond had. Inmiddels is die eis versoepeld, maar affiniteit met de cultuur blijft een must. ‘Het gaat erom dat je snapt waarom bewoners altijd met ‘oom’ en ’tante’ worden aangesproken, of waarom een wit tafelkleed met rode versieringen bijvoorbeeld absoluut niet kan. Dat roept herinneringen op aan een pijnlijke geschiedenis’, vertelt Sondag.

‘Het gaat erom dat je snapt waarom bewoners altijd met ‘oom’ en ’tante’ worden aangesproken.’

Giuseppe, een van de medewerkers, weet hoe belangrijk die culturele aansluiting is. Hij heeft Italiaanse roots en woonde in Frankrijk en België voordat hij in Nederland terechtkwam. ‘Hij voelde zich hier meteen thuis’, aldus Sondag. ‘Die warme familiecultuur, de liefde voor eten en muziek: dat past gewoon. Maar bewoners moesten in het begin wennen, vooral de vrouwen. Voor sommigen roept een man in de zorg nare herinneringen op. Nu hij hier langer is, accepteren ze hem steeds meer.’

Een nieuwe cultuur leren kennen

Voor Giuseppe was de grootste uitdaging bij tanteLouise de taal. ‘In het begin had ik het daar echt wel moeite mee. Maar ik werd perfect ontvangen door mijn team. Met hun hulp en geduld heb ik de Nederlandse taal geleerd. Uiteindelijk is het allemaal meer een kans dan een uitdaging. Werken in een multicultureel team laat je een nieuwe cultuur ontdekken.’

Hij is ontzettend blij met zijn werk voor tanteLouise. ‘De meeste mensen op de Indische woning moesten vanwege conflicten hun land verlaten. Nu vinden ze in deze fase van hun leven een leefomgeving waarin ze zich weer thuis voelen. Zelfs met personeel van Indonesische afkomst. Dat stelt de bewoners gerust.’

Vrijwilligers als ruggengraat

Opvallend is het grote aantal betrokken vrijwilligers: 20 in totaal. En ze blijven vaak jarenlang. ‘Dat zie je niet veel meer in de ouderenzorg’, merkt Rachel op. ‘Maar in de Indische cultuur is voor elkaar zorgen vanzelfsprekend. De vrijwilligers hier zijn bijna allemaal Indo’s, en ze voelen zich persoonlijk verbonden met de bewoners.’

Kookvrijwilliger Ala Kokkie

Sommigen koken, anderen spelen muziek of organiseren activiteiten. Op zaterdagochtend klinkt steevast Indische livemuziek in de woonkamer. ‘Dat begint met twee vaste vrijwilligers’, vertelt Sondag. ‘Maar dan komen er opeens neven en nichten bij, en voor je het weet zit er een hele band. Dat is prachtig, maar ik moet soms wel ingrijpen. Anders hebben we opeens 30 extra vrijwilligers, zonder dat we het doorhebben!’

Nieuwe kijk op werving

De zorgsector kampt met personeelstekorten, maar bij de Indische woning lukt het relatief goed om mensen aan te trekken. Dat komt deels doordat tanteLouise op een vernieuwende manier werft, vertelt arbeidsmarktspecialist Aimee Janssen. ‘We kijken vooral naar de mens achter de sollicitatie. Kandidaten met een migratieachtergrond of beperkte Nederlandse taalvaardigheid komen op de Indische woning vaak goed tot hun recht. Belangrijk is dat iemand past bij de doelgroep.’

Aimee Janssen

Dat betekent dat een kandidaat niet per se Nederlands als moedertaal hoeft te spreken. ‘Voor Turkse en Marokkaanse ouderen hebben we bijvoorbeeld ook medewerkers die hun moedertaal spreken’, zegt Sondag. ‘Bij Indische bewoners is dat minder nodig, maar vrijwilligers spreken vaak nog Maleis. Het belangrijkste is dat medewerkers de cultuur aanvoelen en zichzelf thuis voelen op hun werkplek.’

‘Ik hoop dat we die eigenheid en medewerkers die graag op deze woning werken kunnen behouden.’

Toch blijft het een uitdaging om voldoende personeel te vinden, vooral nu er veranderingen op komst zijn. ‘Nu werkt iedereen hier alleen op de Indische woning, maar straks wordt dat taakgericht werken binnen onze locatie’, legt ze uit. ‘Dan gaan medewerkers ook op andere afdelingen werken. Dat kan de samenhang en het unieke karakter van deze woning in gevaar brengen. Ik hoop dat we die eigenheid en medewerkers die graag op deze woning werken kunnen behouden.’

Gedeelde cultuur als verbindende factor

Er zijn, naast tanteLouise, ook andere organisaties die zich richten op cultuurspecifieke zorg, maar een volledig woonconcept zoals de Indische woning is nog zeldzaam. ‘Toch zou het veel mensen, zoals bewoners en medewerkers, helpen’, denkt Sondag. ‘Als je ouder wordt, val je terug op wat je kent. Dan is het fijn als je omgeving dat begrijpt en je je thuis kunt voelen. Dat geldt net zo goed voor onze medewerkers.’

‘Hier is de gedeelde cultuur de verbindende factor, en dat werkt heel goed.’

Zou dit model breder toegepast kunnen worden? Ze denkt van wel. ‘In Nederland is de ouderenzorg meestal ingedeeld naar medische diagnose: dementie, niet-aangeboren hersenletsel… Hier is de gedeelde cultuur de verbindende factor, en dat werkt heel goed.’

Ouderenzorgorganisatie tanteLouise won in 2024 de Nationale HR Zorg Award vanwege de meest creatieve ‘out-of-the-box’ oplossing om de arbeidsmarktkrapte te lijf te gaan.

Meer lezen?

Maaike Voeten (Textmetrics): ‘Ik geloof in hybride A.I., dus dat de mens ook nog nodig is’

Als commercieel directeur met jarenlange ervaring bij sales- en business development-bedrijf Aexus, dacht Maaike Voeten eigenlijk zo’n beetje elk techbedrijf in haar geboorteregio Arnhem wel te kennen. Totdat ze op Textmetrics stuitte. Toen ze door hen werd benaderd voor de rol van commercieel directeur, besloot ze eens op de uitnodiging in te gaan. Maar vervolgens liep het helemaal anders: uit het gesprek dat ze had, bleek de organisatie eigenlijk niet zozeer op zoek naar nieuwe commercieel directeur, maar juist naar een nieuwe CEO. Of Voeten zelf geen zin had het A.I.-recruitmentbedrijf naar de volgende fase te leiden?

‘Een nieuwe invalshoek kan bijdragen aan verdere innovatie en groei.’

Van het een kwam het ander. Nog vele gesprekken volgden. En zo kon het gebeuren dat Maaike Voeten in oktober in de voetsporen mocht treden van Marcel Leeman en Kyrill Poelmans, de oprichters die na meer dan een decennium aan het roer te hebben gestaan het tijd vonden het stokje over te dragen. ‘Ik denk dat het voor Textmetrics juist een kans kan zijn om iemand met een frisse blik binnen te halen’, zei Leeman daar destijds over in een interview. ‘Een nieuwe invalshoek kan bijdragen aan verdere innovatie en groei.’

Authentieke DNA

Nu, ongeveer een half jaar verder, is het tijd voor meer mensen om kennis te maken met Maaike Voeten. Volgende week is ze bij de Webinar Week van Werf& en ZiPconomy dan ook een van de eerste sprekers. In haar webinar wil ze onder meer uiteenzetten hoe je A.I. verantwoord kunt inzetten bij recruitment, met behoud van je authentieke organisatie-DNA. ‘We bespreken hoe je jouw tone-of-voice, imago en branding consistent doorvoert in alle communicatie – van vacatureteksten tot kandidaatgesprekken’, zegt ze.

Inschrijven Webinar

 

A.I. kan een krachtige tool zijn, benadrukt ze. ‘Maar de menselijke interpretatie blijft essentieel.’ En er komt ook veel regelgeving bij kijken. ‘Wetten als de AI Act en de Accessibility Act markeren het begin van een nieuw tijdperk. Nu de beginfase van A.I. achter ons ligt is het tijd dieper in te gaan op de manier waarop we de samenwerking tussen mens en A.I. willen vormgeven binnen het recruitmentvakgebied, waarbij we A.I.-systemen zo kunnen inzetten dat ze eerlijk blijven en bijdragen aan diversiteit en inclusie.’

Contentkwaliteit

Bij Textmetrics is ze daar momenteel dagelijks mee bezig. Het bedrijf begon aanvankelijk met het helpen van kleine bedrijven met het optimaliseren van hun SEO, maar is inmiddels uitgegroeid tot een organisatie die grote bedrijven ondersteunt bij hun online vindbaarheid. ‘Daarnaast hebben we ons ontwikkeld tot een partner voor recruiters die hun contentkwaliteit willen verbeteren. We helpen inmiddels grote uitzendbureaus en overheidsinstanties bij hun communicatie. Het feit dat het product volledig toegespitst is op SEO, inclusieve taal en de eigen branding van organisaties, maakt het onderscheidend.’

‘Dat het product volledig toegespitst is op SEO, inclusieve taal en de eigen branding van organisaties, maakt het onderscheidend.’

Aan Maaike Voeten onder meer om dat niet alleen in Nederland nog meer bekend te maken, maar ook in het buitenland. Bij Aexus was ze al eens betrokken bij de groei van 5 naar ruim 150 medewerkers, met activiteiten die zich uitstrekken over Europa, Azië-Pacific, Latijns-Amerika én Noord-Amerika. ‘Dat is megahard gegaan eigenlijk’, blikt ze terug. Maar toen daar de oprichter van weleer zelf een stap terug ging doen, zag ze de dynamiek in de organisatie veranderen. ‘En dat is denk ik ook de reden geweest dat ik wel open stond voor een overstap naar Textmetrics.’

Stijgende lijn inzetten

Een stap waar ze naar eigen zeggen nog steeds ‘heel erg enthousiast’ van wordt en ‘veel energie van krijgt’. Vooral het pionieren, het samen bouwen aan de groei van een organisatie, daar heeft ze veel zin in. ‘Textmetrics bestaat nu 10 jaar. We zijn nu tot een stabiele basis gekomen. Nu is het zaak dat we vanuit die basis de stijgende lijn gaan inzetten. Dat is natuurlijk ook waar mijn ervaring ligt. Onze vleugels uitslaan naar de UK, maar ook naar bijvoorbeeld Scandinavië en België. De technologie is er klaar voor. Nu is het tijd een breder publiek daarvoor aan te schrijven.’

‘De technologie is er klaar voor. Nu is het tijd een breder publiek daarvoor aan te schrijven.’

Het bedrijf is groot geworden in het checken en verbeteren van vacatureteksten. Maar de scope is inmiddels veel groter, vertelt Voeten, en is nu eigenlijk toepasbaar op ‘alle geschreven tekst in een organisatie. Of het nou employer branding is, teksten voor employee engagement of voor marketing. Dat gaat dus al een stuk verder dan alleen de HR-afdeling. Dat is natuurlijk de vraag die wij onszelf ook continu stellen. Hoe kunnen we de technologie doorontwikkelen, zodat je ook echt op dat niveau bij organisaties in gesprek komt? Dat is waar nu ook veel vraag ligt als het gaat om de ontwikkeling van A.I.’

Hybride A.I.

Op een gegeven moment laat Maaike Voeten in het gesprek het woord ‘hybride A.I.’ vallen, oftewel: de combinatie van kunstmatige met menselijke intelligentie. Hoe ziet ze dat dan precies voor zich? ‘Veel organisaties zetten A.I. nogal ongecontroleerd in. ChatGPT is bijvoorbeeld natuurlijk ook niet ethisch. Het gaat niet zelf nadenken: kan ik dit wel maken wat ik nu zeg? Er zitten geen normen en waarden achter. Dat menselijk aspect zal er dus altijd moeten zijn. Ik denk dat onze technologie daar echter ook een grote rol in kan spelen, om A.I. op een verantwoorde manier te gebruiken. Juist ook voor die controleslag.’

Op dat gebied liggen nog veel kansen, denkt ze. ‘In een corporate omgeving, of als overheidsinstelling, wil je natuurlijk niet dat je beschuldigd wordt van discriminatie. Daarom hebben wij de afgelopen tijd ook zo ingezet op diversiteit en inclusie. En zorgen we dat de A.I. ook altijd leert van de gebruiker. Maar uiteindelijk is de mens nog steeds in controle. Dus als een gebruiker besluit het anders te doen dan onze algoritmes adviseren, dan kan dat nog altijd. Maar je kunt als manager wel zorgen dat jouw medewerkers zoveel mogelijk volgens die richtlijnen werken. Je kunt het ze makkelijk maken een goede tekst te schrijven.’

Haar droom

Wat haar droom met Textmetrics is? ‘Dat wij technologieproviders zijn die het mogelijk maken voor organisaties om op een gecontroleerde manier gebruik te maken van A.I. Want daar is veel behoefte aan, merken we. Dat je dus wel de voordelen hebt, maar dan op een gecontroleerde manier. Niemand heeft dit ooit eerder meegemaakt. Dus het is best zoeken voor iedereen. Maar ik denk dat wij als techprovider kunnen zorgen voor de goede mix tussen de mens en de techniek. En zo A.I. voor iedereen beheersbaar houden.’

‘Ik denk dat wij als techprovider kunnen zorgen voor de goede mix tussen de mens en de techniek.’

Daar zal de komende tijd ook haar focus liggen, zegt ze. ‘We willen onze klanten meer aandacht geven in de zin: hoe gebruik je de technologie nu? En hoe kan dat meer voor jullie betekenen? Dus meer van een nice-to-have naar een must-have opschuiven. Je wilt dat een klant zeg: dit is supergaaf, we geloven hierin, we gaan dit in de hele organisatie inzetten. En dat kan alleen maar gebeuren op het moment dat het ook daadwerkelijk goed in de organisatie is uitgerold en onder de aandacht blijft. Want dat is voor ons ook belangrijk: dan kan het systeem immers ook weer blijven leren.’

Boodschap

Heeft ze eigenlijk nog een boodschap voor de lezers? ‘Ik zou willen dat mensen het niet zien als weer een noodzakelijk iets, iets wat je moet afvinken, maar dat ze het zien als een manier om de kwaliteit van hun eigen werk te verbeteren. Het gaat jouw werk dus ook niet vervangen, maar wel verrijken. In de praktijk moet je daarvoor vaak eerst wat weerstand overwinnen. Mensen hebben het altijd op een bepaalde manier gedaan, zijn dat zo gewend, en krijgen nu ineens slimme A.I. die zegt dat het anders moet. Dat is soms wennen. Maar als ze gaan zien dat het kwaliteit oplevert, zullen ze hopelijk wel overstag gaan.’

Voeten spreekt een paar keer over ‘kwaliteit’. In haar ogen kan (haar) A.I. op dat gebied nog meer opleveren dan op het gebied van efficiëntie. Maar het is tegelijk moeilijk tastbaar te maken, weet ze. ‘Het is heel erg de vraag wat je wil bereiken. Als je gewoon het aantal sollicitaties wilt verhogen, kun je bijvoorbeeld gewoon de eisen verlagen en een grote ‘Solliciteer Hier‘-knop plaatsen. Maar als je als recruiter vervolgens zes keer zoveel tijd kwijt bent aan de juiste selectie, schiet het nog niet op. Door deze technologie in te zetten kun je daar de balans in vinden, en meer aan preselectie doen.’

Meer weten?

Schrijf je nu in voor het webinar dat Maaike Voeten geeft op maandag 10 maart:

Webinar

Lees ook

Wat Tempo-Team leerde van het inschakelen van een ‘mystery guest’

In de wereld van marketing is de mystery shopper een volstrekt ingeburgerd fenomeen. Maar ook in recruitment is het aan een opmars bezig. Niet alleen om te kijken hoe een sollicitatieprocedure verloopt, maar bijvoorbeeld ook om te kijken of de onboarding te verbeteren valt. ‘Arbeidsmarktkunner’ Miriam Baris maakte dat recent mee, toen ze voor Tempo-Team Performance Management bij een grote logistieke dienstverlener mocht beginnen, en daar optekende hoe haar eerste uren verliepen.

Geen uitleg, niet de juiste schoenen, noem maar op. Ik voelde mij heel anoniem.’

‘Geen uitleg over pauzes, geen uitleg over: waar kan ik de toiletten vinden…? Er waren niet de juiste schoenen, noem maar op. Ik voelde mij ook heel anoniem’, blikt ze terug.Mensen snappen er eigenlijk niets van, worden meteen maar aan het werk gezet. De eerste werkdag draaide vooral om ‘doen’: een stortvloed aan informatie en hoge verwachtingen van zelfstandigheid, maar zonder persoonlijke begeleiding. Geen introductie, beperkte instructies en er werd verwacht dat je maar direct aan de slag ging. Er was weinig ruimte voor een warm welkom of een echte kennismaking met het team.’

Hoog verloop

Solliciteren als logistiek medewerker, deelnemen aan de rondleiding, de eerste werkdag ervaren, de werkinstructies volgen en meedraaien in het team, Baris deed het allemaal. Na die eerste ervaringen met die prille onboarding zegt ze wel te begrijpen dat het verloop bij de dienstverlener hoog ligt. Vaak zijn nieuwe medewerkers er al binnen 6 weken weer vertrokken. ‘En dus moet je steeds weer nieuwe mensen werven, omdat ze er aan de achterkant net zo snel weer uitlopen.’ Als mystery onboarder kreeg ze naar eigen zeggen een behoorlijk objectief beeld van de knelpunten. ‘Zo kon ik gericht kijken naar verbeteringen die een directe impact hebben op de retentie en tevredenheid van nieuwe medewerkers.’

‘Je hebt er niets aan als je steeds weer nieuwe mensen moet werven, omdat ze er aan de achterkant net zo snel weer uitlopen.’

Al snel werd haar duidelijk waar verbetering nodig was. ‘Samen met een projectgroep heb ik toen als projectleider een vernieuwd onboardingproces ontwikkeld. Daar hebben we vervolgens ook pilots mee uitgevoerd, op kleine schaal, die echter al snel het succes bewezen. We hadden wel 34% minder uitstroom in de eerste zes weken en konden ook een hogere betrokkenheid meten van nieuwe medewerkers. De kern van die aanpak: een gastvrije medewerkersreis waarin nieuwe collega’s zich welkom, gezien en gewaardeerd voelen. Dat betekende een verschuiving van een puur procesmatige benadering naar een aanpak met focus op de mens.’

Wat veranderde er?

Naar aanleiding van haar eigen ervaringen, werd voor alle nieuwe medewerkers van Tempo-Team Performance Management vervolgens een hele nieuwe journey ingericht. Daarbij zijn drie onderdelen met name belangrijk, legt ze uit:

  1. Onboardingcoaches: ‘Geen teamleiders die puur op productie focussen, maar speciale begeleiders die nieuwe medewerkers actief ondersteunen tijdens de eerste zes weken.’
  2. Een gestructureerd onboardingsprogramma: ‘Een warm welkom met koffie en een appelflap, met vaste toetsmomenten, veiligheid als vast onderdeel van het coachprogramma, persoonlijke aandacht en directe communicatie.’
  3. De aanstelling van een nieuwe manager onboarding: ‘Iemand die het als taak heeft de onboarding continu te blijven verbeteren.’

De nieuwe aanpak wierp al snel zijn vruchten af. Niet alleen daalde tijdens de pilots de uitval van nieuwe medewerkers in de eerste zes weken met 34%, ook kwamen ze veel vaker opdagen. ‘Maar belangrijker nog: nieuwe medewerkers voelden zich echt onderdeel van het team’, aldus Baris. De pilots zorgden er dan ook snel voor dat we ‘voor het echie gingen, echt naar de praktijk dus’, zoals ze het uitlegt. Met het volste vertrouwen ook. ‘De investering in een warm welkom en een goed gestructureerd proces gaat zich dubbel en dwars terugbetalen.’

De toekomst van onboarding

Volgens Baris laten haar ervaring als mystery colleague zien dat de waarde van goede onboarding niet stopt na de eerste week. ‘Structurele opvolging en coaching maken het verschil. Deze case laat zien dat investeren in een sterke start loont. Niet alleen in retentie en productiviteit, maar ook in reputatie en werkgeverschap.’ De feedback vanuit de nieuwe medewerkers is volgens haar ook heel positief. ‘Ze voelen zich ineens gezien en gehoord, al hun vragen worden beantwoord. Daardoor ervaren ze geen onduidelijkheden meer. Ook de coaches voelen zich goed doordat ze nu kunnen bijdragen aan een warm welkom.’

Hoe maak je het verschil? Door mensen zich welkom te laten voelen.

Volgens Baris gaat het in deze case over ‘het échte tekort in de logistiek: waardering en toekomstperspectief. Vanaf dag één.’ Of, zoals Marie-José Neerscholten, Senior Manager Ontwikkeling en Werkgeverschap bij Tempo-Team Performance Management, het treffend verwoordt: ‘De salarissen bij logistieke dienstverleners liggen vrijwel op één lijn en het werk is ook min of meer vergelijkbaar. Hoe maak je dan toch het verschil? Door nieuwe medewerkers centraal te stellen en zich welkom te laten voelen. Mensen vertrekken omdat ze zich niet thuis voelen.’

En het hielp dat een mystery shopper als Baris hen daarop kon wijzen, met al haar eigen ervaringen. ‘Ik moest eerst gewoon solliciteren, waarna het even duurde voordat ik daar ook echt kon beginnen. Ik draaide gewoon mee. Zo krijg je veel mee, hoor. Het was een heel bijzondere tijd.’ En daardoor kan ze gelukkig nu ook allemaal aan verbeteringen werken, ziet ze. ‘Sterke onboarding hoeft niet duur te zijn, maar vraagt wel een bewuste focus op de menselijke factor. Met een gestructureerde, warme start voor medewerkers bouw je aan een duurzame workforce.’

Meer lezen?

Marjolein van de Veerdonk: ‘De arbeidsmarkt van morgen vraagt om flexibiliteit en durf’

In de nieuwste aflevering van de Monkey Rockpodcast, gepresenteerd door Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer en Geert-Jan Waasdorp, was Marjolein van de Veerdonk, vicevoorzitter van de NBBU en algemeen directeur van WerkTalent, te gast. Met bijna 30 jaar ervaring in arbeidsbemiddeling en recruitment deelde ze haar visie op de toekomst van werk, de uitdagingen in een krappe arbeidsmarkt en de rol van diversiteit in leiderschap. ‘We moeten stoppen met praten over flex als iets negatiefs. De arbeidsmarkt is allang hervormd’, stelde Van de Veerdonk bijvoorbeeld stellig.

‘ Je moet zorgen dat er zekerheid is voor iedereen, voor alle werkenden in Nederland.’

Volgens haar zijn contractvormen niet het probleem, maar eerder het verouderde sociale zekerheidsstelsel. ‘Want dat werkt niet meer. En dat begrijp ik terdege’, zegt ze. ‘We zitten allemaal in andere contractvormen. En als er een deel daarvan niet meer bijdraagt aan dat sociale zekerheidsstelsel, heb je dus een issue. Maar dan moet je niet de contractvorm gaan aanpakken. Je moet zorgen dat er zekerheid is voor iedereen, voor alle werkenden in Nederland. Als je dat goed doet, dan is heel het issue van contractvorm van tafel, denk ik. Dat is waar volgens mij de schoen wringt. Maar dan moet je dus niet gaan opleggen hoe mensen moeten werken.’

Van de Thai naar de arbeidsbemiddeling

Haar eigen eerste baan was in een Thais restaurant, op 14-jarige leeftijd. Haar loopbaan ging echt van start na haar studie Internationaal Hotelmanagement in Den Haag. Na een periode in Londen keerde ze terug naar Nederland, waar ze aanvankelijk moeite had om een commerciële functie in de hospitality-sector te vinden. ‘Mijn zus werkte destijds bij een uitzendbureau en zei: dat is ook commercieel, probeer het gewoon eens’, blikt Van de Veerdonk terug.

‘Het vak is dynamisch, het is altijd chaos en dat vind ik heerlijk.’

Ze solliciteerde bij Manpower en werd aangenomen als sales representative. Wat voor haar bedoeld was als een tijdelijke functie, groeide uit tot een carrière van meer dan twee decennia in de arbeidsbemiddeling. ‘Het vak is dynamisch, het is altijd chaos en dat vind ik heerlijk’, zegt ze. ‘Ik ben er verliefd op geworden en ben nooit meer weggegaan.’

Schaarste als grootste uitdaging

Volgens Van de Veerdonk is personeelsschaarste de grootste uitdaging voor de komende jaren, waarschuwt ze in de podcast. ‘We hebben nu al tekorten, maar als we niets doen, wordt het probleem in 2030 gigantisch.’

Employer branding en goed werkgeverschap worden belangrijker dan ooit.’

Onderzoek van McKinsey zegt dat er in 2030 per 100 werklozen maar liefst 390 vacatures zullen zijn. Wat betekent dat volgens haar? Bedrijven zullen creatiever moeten kijken naar onbenut arbeidspotentieel en nieuwe manieren om mensen aan het werk te krijgen. Technologie en A.I. spelen hierin een rol, maar ook de juiste mindset bij werkgevers. ‘De kandidaat heeft keuzevrijheid. Werkgevers moeten zich afvragen: waarom zou iemand bij ons willen werken? Employer branding en goed werkgeverschap worden belangrijker dan ooit.’

De kracht van persoonlijk contact

Ondanks alle digitalisering zegt Van de Veerdonk wel sterk te geloven in de kracht van persoonlijke bemiddeling. ‘Een cv zegt niet alles. Wij nodigen mensen liever uit voor een kop koffie en een goed gesprek, in plaats van te focussen op wat er op papier staat.’ Volgens haar is dit essentieel om de juiste match te maken. ‘Mensen hebben verschillende drijfveren. De één wil doorgroeien, de ander zoekt juist stabiliteit. Door echt te luisteren, kun je beter bemiddelen.’

‘Door echt te luisteren, kun je beter bemiddelen.’

Daarnaast benadrukt ze dat de verschillende generaties op de arbeidsmarkt andere verwachtingen hebben. ‘De jongere generatie wil flexibiliteit en autonomie, terwijl oudere werkenden vaak stabiliteit zoeken. Als werkgever moet je daar slim mee omgaan.’

Vrouwelijk leiderschap: toeval?

De uitzendsector kent opvallend veel vrouwelijke leiders. Toeval? Van de Veerdonk denkt van niet. ‘Vrouwen hebben vaak een meer empathische, verbindende manier van leidinggeven. Recruitment draait om mensen, samenwerken en teambuilding. Dat past bij de kracht van vrouwelijk leiderschap’, stelt ze.

‘Veel vrouwen twijfelen of ze een topfunctie aankunnen. Dat moeten we doorbreken.’

Tegelijkertijd erkent ze dat het glazen plafond nog steeds bestaat. ‘Veel vrouwen twijfelen of ze een topfunctie aankunnen, terwijl mannen minder snel aan zichzelf twijfelen. We moeten dat doorbreken.’ Van de Veerdonk pleit dan ook voor diversiteit op alle niveaus. Niet alleen in gender, maar ook in leeftijd en achtergrond. ‘De sterkste teams zijn gemengd. Diversiteit zorgt voor betere besluitvorming en innovatie.’

De 5 belangrijkste takeaways van Marjolein van de Veerdonk

#1. Schaarste wordt grootste probleem van de arbeidsmarkt

‘Als we niks doen, hebben we in 2030 bijna 4 keer zoveel vacatures als werklozen. We moeten slimmer omgaan met arbeidspotentieel en technologie.’

#2. Employer branding wordt cruciaal

Werkgevers moeten zich afvragen: waarom zou iemand bij ons willen werken? Mensen hebben keuzes, dus zorg dat je als werkgever aantrekkelijk bent.’

#3. De kracht van bemiddeling zit in persoonlijk contact

Een algoritme kan veel, maar een goed gesprek blijft de sleutel tot de juiste match. We moeten verder kijken dan een cv.’

#4. Vrouwen houden het glazen plafond deels zelf in stand

‘Veel vrouwen twijfelen of ze de volgende stap kunnen zetten. Ze moeten vaker de kans grijpen en meer lef tonen.’

#5. We moeten stoppen met de discussie over flex en vast werk

De arbeidsmarkt ís al veranderd. In plaats van contractvormen te reguleren, moeten we focussen op een sociale zekerheid die past bij deze tijd.’

Meer weten?

Benieuwd naar meer inzichten van deze inspirerende leider? Luister de volledige Monkey Rock-podcast met Marjolein van de Veerdonk en ontdek haar visie op de arbeidsmarkt van morgen.

Lees en luister ook:

Hoe Brompton in slechts 6 weken een compleet developmentteam samenstelde (1/2)

Als je ‘vouwfiets’ zegt, dikke kans dat je dan meteen denkt aan: Brompton. Dit iconische Britse merk produceert zijn vouwfietsen in Londen sinds 1975. Door de jaren heen heeft het bedrijf zijn oorspronkelijke ontwerp voortdurend gemoderniseerd en uitgebreid, terwijl het zijn kenmerkende identiteit heeft behouden. Recente technische innovaties zijn onder andere de titanium T-Line — die minder dan 8 kilogram weegt — en de G-Line met grotere wielen. Bovendien is het bedrijf ook in elektrische mobiliteit gestapt met een uitgebreid assortiment e-bikes.

Digitale transformatie van de vouwfiets

Hoewel het iconische ontwerp grotendeels onveranderd is gebleven, sprint het bedrijf nu richting het digitale tijdperk. ‘Onze fietsen worden steeds geavanceerder’, zegt Anthony Ioannou, Interim Director of Software Engineering and Architecture. ‘Voorheen werkten we voornamelijk via dealernetwerken – vergelijkbaar met de auto-industrie. Maar e-commerce en direct-to-consumer-kanalen zijn een steeds belangrijker onderdeel van de business geworden. De transformatie gaat echter veel verder dan alleen retail: de technologie in onze e-bikes vereist geavanceerde diagnostische mogelijkheden die net zo complex kunnen zijn als het systeem in een elektrische auto.’

‘Het gaat niet zomaar om het creëren van een e-bike — het gaat om het creëren van de best mogelijke connected fietservaring.’

De technische behoeften van Brompton zijn dus divers én geavanceerd. ‘We hebben ontiegelijk veel verschillende stacks’, aldus Ioannou. ‘Van PHP tot moderne e-commerce ontwikkeling, een grote .NET-infrastructuur en mobile development voor zowel Android als iOS. Het hele ecosysteem is indrukwekkend. Het gaat niet zomaar om het creëren van een e-bike – het gaat om het creëren van de best mogelijke connected fietservaring.’

Developers vinden: mission impossible

Anthony Ioannou

Hoewel de missie duidelijk is, werd het voor Brompton steeds belangrijker om zijn eigen digitale capaciteiten te versterken. ‘We hebben in het verleden meerdere tech-bureaus gebruikt om verschillende delen van ons ecosysteem te onderhouden, maar dat werd steeds meer onhoudbaar’, zegt Ioannou. ‘We moesten onze systemen binnenshuis halen om de ontwikkelingsefficiëntie én integraties te verbeteren.’

‘We moesten onze systemen binnenshuis halen om de efficiëntie én integraties te verbeteren.’

Werk aan de fietswinkel, dus. Met andere woorden: Brompton moest binnen enkele weken een dedicated tech-team opbouwen om af te kunnen stappen van meerdere bureaus. In het competitieve tech-landschap van Londen — waar de meeste developers van het Verenigd Koninkrijk zijn gevestigd — bleek het vinden van het juiste talent onmogelijk. Statistieken uit het Giant-dashboard van Intelligence Group tonen aan dat deze developers tot de meest passieve kandidaten op de arbeidsmarkt behoren.

Dedicated teams in Sri Lanka

Enter Gapstars, een Nederlands bedrijf dat al bijna 10 jaar tech-teams opbouwt in Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. ‘Wat ons onderscheidt van typische outsourcing-bedrijven is onze aanpak in het bouwen van dedicated teams’, legt Stasz Zernicke uit, Country Director bij Gapstars in Sri Lanka. ‘Als klanten ons hoofdkantoor bezoeken, zien ze hun eigen teamruimtes die zijn ingericht om hun bedrijfscultuur te weerspiegelen.’

‘Als klanten ons hoofdkantoor bezoeken, zien ze hun eigen teamruimtes die zijn ingericht om hun bedrijfscultuur te weerspiegelen.’

‘We vertellen mensen niet alleen maar wat ze moeten doen’, zegt Zernicke. ‘We verenigen ze binnen én buiten kantoortijd. Ze dragen op kantoor misschien het T-shirt van de klant, maar met de lunch zit iedereen bij elkaar. Het is niet zomaar maar een zakelijke transactie met klinische check-ins. Daar doen we eigenlijk ook niet aan.’

Een écht verlengstuk

Die aanpak trok de aandacht van Ioannou en Brompton. ‘We noemen ons Sri Lankaanse team bewust geen offshore team’, zegt Ioannou. ‘Ze zijn in feite ons interne team, een verlengstuk van Brompton. Onze recruitmentaanpak, standaarden, processen én technieken blijven wereldwijd consistent. We streven naar één uniforme manier van werken.’

Iedereen aan tafel heeft zijn plek verdiend op basis van talent en inzet, zegt hij. ‘We vragen onze teamleden niet alleen om hun mening te geven — we rekenen erop. We geloven in een positieve cultuur die betrokkenheid bevordert: waar goede ideeën de aandacht krijgen die ze verdienen. Ongeacht waar ze vandaan komen.’

‘Een klein wonder’

De samenwerking tussen Brompton en Gapstars bleek snel vruchten af te werpen. Binnen ongeveer 6 weken wist Brompton met succes 10 developers via Gapstars te werven. ‘Dit is misschien wel de snelste recruitmentcase die we óóit hebben neergezet’, zegt Natasha Andrea, recruitmentmanager bij Gapstars. ‘Maar we hebben ondanks het tempo geen concessies gedaan aan kwaliteit. Elke kandidaat doorliep hetzelfde, grondige beoordelingsproces.’

‘De snelheid waarmee we dit team hebben kunnen opbouwen is echt wel ongekend.’

‘We tekenden de contracten half november – en onze eerste teamleden startten begin januari’, vult Ioannou aan. ‘Eind februari hadden we al 10 mensen binnen. Dat is an sich al indrukwekkend, gezien de gebruikelijke opzegtermijn van 3 maanden in Sri Lanka. De snelheid waarmee we dit team hebben kunnen opbouwen is echt wel ongekend.’

Dit is deel 1 van een tweeluik over het unieke wervingsverhaal van Brompton in Sri Lanka. Deel 2 lees je hier volgende week. Foto’s en tekst: Jasper Spanjaart.

Meer gebruikers, talen en humor, maar minder jeukwoorden: over de snelle ontwikkelingen bij RecruitAgent.ai

Toen de A.I.-hype twee jaar geleden losbarstte, was RecruitAgent.ai een van de eerste die op de trein sprong. Het bedrijf bouwde razendsnel een tool die organisaties hielp in 5 minuten een vacature-intake te doen, waarna binnen enkele seconden een passende vacaturetekst eruit rolde, specifiek geschreven op jouw doelgroep, compleet met advies-op-maat over waar deze het best te publiceren. Het blijkt in een behoorlijke behoefte te voorzien, merkt Ronald van Driel nu. ‘Het aantal via onze tool gepubliceerde vacatures neemt sterk toe. We gaan van kruipen en lopen al aardig richting rennen en vliegen!’

‘We gaan van kruipen en lopen al aardig richting rennen en vliegen!’

Als een van de initiatiefnemers zit Van Driel echter niet stil. En dus innoveert de tool volop verder legt hij uit. Een paar van de recente toevoegingen? ‘Aan de vacaturetitel voegen we nu 3-6 woorden toe, brede begrippen, waardoor ze duidelijker en interessanter worden. En direct onder de vacaturetitel komt nu een sterke ‘Introtekst’ in italic. Daarnaast is de tekst nu standaard verdeeld in 5 blokken met een duidelijke kop erboven. En hebben we, volgens de regelen der kunst, nu ook altijd méér bullets bij wat je te bieden hebt – maximaal 7, altijd een oneven aantal -, dan bij wat je vraagt – maximaal 5, altijd een oneven aantal.’

23 jeukwoorden

Tot zover de standaardiserende aanpassingen die volgens de wetenschap altijd goed blijken te werken. Maar er zijn ook andere innovaties, vertelt Van Driel. ‘Zo bevat de prompt nu een lijst van momenteel 23 jeukwoorden als ‘dynamisch’, ‘spin-in-het-web’ en ‘flexibel’. Die clichés komen nu dus niet meer voor in de tekst. En we hebben twee schuifjes geïnstalleerd waarmee je met één druk op de knop de tekst grappiger of serieuzer, en meer of minder formeel kunt maken.’

De tone-of-voice van de tekst bepaalde de tool al op basis van de branche, het opleidingsniveau en de gewenste senioriteit. ‘Voor een scholier voor de horeca is de tekst dus totaal anders dan voor een HR-directeur’, aldus Van Driel.

‘Voor een scholier voor de horeca is de tekst nu totaal anders dan voor een HR-directeur.’

De vacatureteksten werden ook al vanaf het begin genderneutraal, niet-discriminerend, zoekmachinegeoptimaliseerd en volgens de voorwaarden voor Google for Jobs geschreven, benadrukt hij. Maar daar is nu wel een belangrijke vernieuwing bijgekomen. ‘De tool is momenteel beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits. De met behulp van de korte intake gemaakte vacaturetekst is dan ook in die taal. Je kunt deze nu met één druk op de knop binnen seconden omzetten in in totaal 120 talen, van het Fries, Bretons, Catalaans, Schots-Gaelisch en Sami tot het Urdu, Swahili, Japans, en 2 varianten Chinees. En nog veel meer.’

‘Tekstmatige reuzensprongen’

‘Tekstmatige reuzensprongen’, noemt Van Driel het. En dat blijkt te werken, zegt hij. Zo zag hij de afgelopen maanden al vacatureteksten uit de tool rollen die verschenen op sites in Colombia, India, China, Zuid-Korea en Zuid-Afrika, in het laatste geval zelfs zowel in het Engels als het Afrikaans. En ook de intensiteit van het gebruik ziet hij toenemen. ‘De kampioen onder de gebruikers is een recruiter die al 53 vacatureteksten met RecruitAgent.ai heeft gemaakt, waarvan alleen al 10 in 2025.’

‘De kampioen onder de gebruikers is een recruiter die al 53 vacatureteksten met RecruitAgent.ai heeft gemaakt.’

De tool werkt met ChatGPT onder de motorkap, waarvoor RecruitAgent.ai een zeker 2 A4’tjes lange prompt heeft geschreven, ‘vol slimmigheidjes en gelinkt aan actuele en betrouwbare arbeidsmarktdata van Intelligence Group.’ Dat levert in de praktijk vaak tot wel 10 keer meer gekwalificeerde kandidaten op, aldus Van Driel. ‘Dus je werk als recruiter wordt er niet alleen efficiënter, maar ook nog eens een stuk effectiever van.’ En daarbij waakt Van Driel er ook voor niet té afhankelijk te worden van ChatGPT. ‘Mochten we last krijgen bij het gebruik hiervan, dan plaatsen we gewoon een andere A.I.-tool, zoals het Franse Mistral, onder de motorkap.’

Van controller tot conciërge

Een paar van de recente vacatureteksten die de tool mocht opleveren? Dat varieerde van een Duits bureau dat voor een opdrachtgever een controller zocht naar een recruiter in Colombia die op zoek is naar een freelancer die plaatselijke kunstenaars een stap verder helpt en de organisatie van lokale schoonmaakacties voor de verbetering van het milieu coördineert.

RecruitAgent schreef bijvoorbeeld al de vacaturetekst voor een medewerker worstenbroodbakkerij in Den Bosch.

‘In Londen zoekt iemand dan weer een Product Designer Transforming User Experiences, in Lagos een ondernemer die een transport terminal gaat aansturen, in Jerusalem een High School Math Teacher, in Den Bosch zoekt een uitzendbureau een Medewerker Worstenbroodbakkerij, in Kralendijk, op Bonaire, is plaats voor een Concierge voor een 5-sterrenresort en in de buurt van Seoul (Zuid-Korea) zoekt iemand een Manager Logistiek voor in- en export met China’, somt Van Driel zomaar een paar van de meest recente voorbeelden op.

Blijven slijpen

En daar hoopt hij dit jaar nog heel wat voorbeelden bij te voegen, zegt hij. Het plan voor 2025? ‘Sowieso hard groeien in gebruikers, gemaakte vacatureteksten en betaalde publicaties in Nederland en wereldwijd. We zullen koppelen aan diverse Nederlandse en internationale recruitmentsystemen. We blijven slijpen aan de tool. En we blijven hard werken én hard genieten aan het commercieel en (gebruikers)technisch verder bouwen aan RecruitAgent.ai. Zo breiden we ook hard het aantal white label-klanten uit, die de tool in hun eigen huisstijl gebruiken voor interne én externe klanten.’

Lees ook

Ilonka Drenker (Actief Werkt!): ‘Te veel regelgeving staat soms de flexibiliteit in de weg’

Haar carrière begon ze in de bloemenhandel, waar ze al vroeg haar ondernemende geest ontdekte. Na het beëindigen van haar eerste onderneming, besloot Ilonka Drenker echter eerst terug naar school te gaan. Zo kwam ze terecht in de arbeidsbemiddeling. ‘Ik stapte letterlijk op de fiets naar het uitzendkantoor in Utrecht en had binnen vijf minuten mijn eerste contract als intercedent’, vertelt ze in een nieuwe aflevering van de wekelijkse Monkey Rock-podcast, waarin dit seizoen vrouwelijke leidinggevenden van grote uitzenders achter de microfoon kruipen.

Haar eerste stap als intercedent bleek uiteindelijk de start van een indrukwekkende carrière die haar naar de top zou leiden. Al snel viel haar ondernemersmentaliteit op. Zo kreeg ze bij ASA Studenten Uitzendbureau de kans om als vestigingsmanager aan de slag te gaan, ondanks dat ze nauwelijks ervaring had in de branche. ‘Ze gaven me een half jaar de tijd om te bewijzen dat ik het kon’, vertelt ze trots. ‘Ik kreeg een vestiging die op de vijftiende plaats stond en binnen een jaar stond die in de top-3.’ Dit succes markeerde het begin van een snelle opmars binnen de uitzendbranche.

Mensenwerk blijft de basis

Volgens Drenker (54) is technologie tegenwoordig een onmiskenbare kracht in de moderne arbeidsbemiddeling. Maar de menselijke maat blijft voor haar essentieel. ‘De menselijke maat maakt het verschil in dit vak. Technologie ondersteunt ons, maar de kern van ons vak blijft het vertrouwen dat we opbouwen met zowel kandidaten als opdrachtgevers’, stelt ze. In een tijd van digitalisering is ze van mening dat bedrijven die hun medewerkers centraal stellen uiteindelijk zullen winnen. ‘Technologie kan veel overnemen, maar de echte connectie blijft belangrijk.’

En juist op dat gebied kunnen vrouwen ook het verschil maken, denkt ze. Ze is ervan overtuigd dat vrouwelijk leiderschap zich onderscheidt door een balans tussen het harde resultaatgerichte en het zachte, mensgerichte aspect. ‘Vrouwen brengen vaak meer mensgerichtheid in hun leiderschap, maar dat betekent niet dat ze minder resultaatgericht zijn’, zegt ze. Ze ziet echter ook dat de arbeidsmarkt zich in een positieve richting beweegt, met steeds meer vrouwen in topfuncties. ‘De uitzendbranche is daar een goed voorbeeld van, waar vrouwen nu een leidende rol spelen.’

Vakmensen en vergrijzing

Drenker, die op 1 januari vorig jaar aantrad als Chief Executive Officer bij Actief Werkt! in Breda, benoemt de krapte op de arbeidsmarkt als een van de grootste uitdagingen van de komende jaren. ‘De vergrijzing speelt hierbij een grote rol’, zegt ze. Ondanks de technologische vooruitgang is er namelijk nog steeds een grote behoefte aan mensen in de traditionele beroepen, zoals techniek. ‘We hebben nog steeds vakmensen nodig, en dat zal de komende jaren niet veranderen’, voegt ze eraan toe.

‘Als ik iets zou willen veranderen, is het wel de hetze die er is richting uitzendbureaus.’

Wel is ze daarbij kritisch over alle wet- en regelgeving die op de uitzendbranche wordt afgevuurd. ‘We hebben te maken met te veel regelgeving die soms de flexibiliteit in de weg staat’, stelt ze. Ze vindt dat de waarde van uitzendbureaus vaker erkend zou moeten worden, vooral gezien de cruciale rol die zij speelden in het herstel van de economie na corona. ‘Als ik iets zou willen veranderen, is het wel de hetze die er is richting uitzendbureaus. Wij doen zoveel waardevol werk, mensen opleiden, mensen helpen. Zoveel mensen die via een uitzendbureau een vaste baan krijgen, omarm dat meer. En stop om dat nu weer te gaan beperken.’

Pilots met een chatbot

Wat betreft de toekomst van de arbeidsbemiddeling gelooft Drenker dat technologie, zoals chatbots en A.I., steeds belangrijker zal worden, ook in het bemiddelingsvak. ‘Technologie kan helpen om het proces te versnellen en ons meer tijd te geven voor persoonlijke gesprekken’, zegt ze. Actief Werkt! heeft bijvoorbeeld zelf al pilots gedraaid met een chatbot die 24/7 beschikbaar is om kandidaten te helpen. Drenker ziet hierin een belangrijke kans, maar benadrukt dat de menselijke interactie nooit volledig vervangen kan worden. ‘Ik ben iemand van het persoonlijke.’

De 5 belangrijkste takeaways:

1. De menselijke maat blijft cruciaal

Succes in arbeidsbemiddeling draait om vertrouwen en persoonlijk contact. Technologie kan ondersteunen, maar de connectie tussen mensen blijft bepalend voor succes in recruitment.

2. Vrouwelijk leiderschap gaat om balans

Vrouwen combineren vaak een mensgerichte aanpak met resultaatgerichtheid. Drenker benadrukt dat juist deze combinatie cruciaal is voor succesvol leiderschap in een dynamische arbeidsmarkt.

3. Technologie als ondersteuning, niet als vervanging

A.I. en chatbots kunnen processen versnellen, maar de kern van arbeidsbemiddeling blijft menselijk. Slimme technologieën zorgen voor efficiëntie, maar persoonlijk contact blijft de doorslaggevende factor.

4. Minder regels, meer flexibiliteit

Te veel regelgeving belemmert de snelheid en flexibiliteit die essentieel zijn in de uitzendbranche. Volgens Drenker zou er meer waardering moeten zijn voor de rol van uitzendbureaus in de economie.

5. De krapte op de arbeidsmarkt vraagt om actie

De vergrijzing en het tekort aan vakmensen blijven een uitdaging. Het is essentieel om zowel technologie als menselijk maatwerk in te zetten om vraag en aanbod duurzaam op elkaar af te stemmen.

Meer weten?

Benieuwd naar de volledige inzichten en inspiratie? Luister de Monkey Rock-podcast, van én voor recruitment leaders met Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer en Geert-Jan Waasdorp, en ontdek meer over hoe Ilonka Drenker denkt over de toekomst van de arbeidsbemiddeling.

Lees en luister ook:

Strong Originals gelanceerd: gloednieuw employer branding-label (met ruim 20 jaar ervaring)

Alles nieuw en anders, maar tegelijk vertrouwd en volop gebaseerd op ruime ervaring. Zo zou je de essentie kunnen samenvatten van Strong Originals, het vandaag gelanceerde, allernieuwste bureau voor alles wat te maken heeft met employer branding, recruitmentmarketing en arbeidsmarktcommunicatie in Nederland en België. Want hoewel de naam officieel pas vandaag aan de buitenwereld bekend wordt gemaakt, herkennen de experts er meteen de pay-off in van de bekende Hoofddorpse RPO- en total talent-dienstverlener EN HR solutions. En dat is niet voor niets, aldus Rob de Vormer, managing director van het nieuwe bureau.

‘We liepen al langer rond met het idee om dit ook als zelfstandige dienstverlening aan te bieden.’

We hebben al meer dan 20 jaar ervaring op dit gebied, maar dan als onderdeel van onze RPO-dienstverlening aan klanten. Maar er zijn ook organisaties die misschien niet de stap willen zetten naar recruitment process outsourcing, maar zich wél als aantrekkelijk werkgever willen positioneren naar de arbeidsmarkt toe. We liepen al langer rond met het idee om dat ook als zelfstandige dienstverlening aan te bieden. De pay-off die we al hadden, ‘Strong Originals’, past zo goed bij deze aanpak dat we dit nu als bureaunaam naar buiten willen brengen, compleet met nieuwe branding en look.’

Roots in recruitment

Collega Ray Pluim, die bij het nieuwe bureau als Creative Director aan de slag gaat, heeft zelfs al een speciale cap laten maken met het nieuwe logo erop, compleet met het trademark-achtige tekentje dat de initialen nog eens creatief samenvat. ‘Employer branding is wat ons betreft meer dan het bereiken van talent’, legt hij uit. ‘Het moet verbinden, inspireren en activeren in elk deel van de journey. Zo creëren wij fans for employer brands’, daarmee direct verwijzend naar de nieuwe pay-off van het bureau, dat zowel voor de klanten van EN HR solutions aan de slag blijft, als onder eigen naam nieuwe samenwerkingen wil opzetten.

Het team van het nieuwe bureau gaat meteen van start met zo’n 20 mensen, in Nederland en België, aldus De Vormer. Daardoor kunnen ze ook ‘alles in eigen huis’ aanbieden: van de ontwikkeling van een employer branding-strategie tot een werkgeversvideo, en van blogs tot werkenbij-site. Creatie, copy, art, video, online, employer branding, recruitmentmarketing, user experience, campagnemanagement: ‘we kunnen het allemaal zelf fixen.’

Creatie, copy, art, video, online, employer branding, user experience, campagnemanagement: ‘we kunnen het eigenlijk allemaal zelf fixen.’

Een belangrijke plus, noemt hij dat, naast het feit dat het bedrijf zijn roots in recruitment heeft, en dus meer weet van een sollicitatie- en recruitmentproces dan enig ander reclamebureau, en dat het ook de hele candidate journey kan vormgeven en begeleiden. ‘Alleen zo kunnen we onze belofte creating fans for employer brands waarmaken’, zegt hij.

Goed in graven

Met de lancering van Strong Originals slaat EN HR solutions nu zijn vleugels uit. De Vormer benadrukt dat voor hun klanten niet veel zal veranderen. ‘We waren altijd al het geïntegreerde arbeidsmarktcommunicatieteam binnen EN HR solutions. Dat blijft gewoon zo. Plat gezegd openen we nu alleen een extra loket voor partijen die een specifieke vraag hebben op het gebied van bijvoorbeeld werkenbij-sites of recruitmentmarketing. We treden nu voor het eerst onder eigen naam naar buiten. In feite deden we ook al een aantal jaar mee aan pitches. We zien het als kracht dat we dat nu ook onder een eigen bureaulabel kunnen doen.’

De naam ‘Strong Originals‘, daar zit veel van het DNA van het nieuwe bureau in, aldus De Vormer en Pluim. Net als in het motto What’s your story? ‘Waar wij goed in zijn is goed en oprecht luisteren en doorvragen’, aldus Pluim. ‘Naar boven halen wat een werkgever uniek en onderscheidend maakt en wat hun kracht is. Met die informatie starten we de conceptontwikkeling en vertalen we dit naar diverse communicatie, middelen en kanalen. Het gaat er juist om te blijven graven, nieuwsgierig te blijven, steeds vragen te stellen, ook bij je eigen ideeën. We willen onszelf én de klant blijven challengen. Zó kom je tot de beste resultaten.’

‘Een kick ass campagne is leuk, maar moet zich natuurlijk ook vertalen in dat talent dat werkgevers nodig hebben.’

En die resultaten moeten ook meetbaar zijn, vult De Vormer aan. ‘Een mooie kick ass campagne is heel leuk, maar moet zich natuurlijk ook vertalen in dat talent dat werkgevers daadwerkelijk nodig hebben. Er moet ook conversie zijn bij de juiste mensen. Het gaat om verbinden en inspireren, maar net zo goed om activeren. Dan helpt het als je dus weet hoe recruitmentprocedures er verder uitzien. We willen over die hele candidate journey meerwaarde kunnen bieden. Dat maakt ons ook anders dan andere marketingbureaus. Het gaat ons echt om de quality-of-hire, niet alleen om zoveel mogelijk kliks op de uitingen.’

Geen trucje herhalen

Het nieuwe bureau past bij de trend op de arbeidsmarkt, waar platte vacatures steeds meer worden verruild voor conceptmatige werkgeversverhalen, aldus Pluim. ‘Je moet tegenwoordig mensen meer in het hart zien te raken. Het klinkt misschien wat cliché, maar dat is wel waar het om draait.’ En dat betekent voor hem dus ook: voorbijgaan aan de clichés die vrijwel elke werkgever spuit, maar met verwondering en nieuwsgierigheid zoeken naar hoe je een employer value proposition echt zo origineel neerzet dat de juiste doelgroep er zich door aangesproken voelt, en in actie komt.

En bewust noemen ze daarbij ook ‘interne activatie’, zegt hij. ‘Dat zien we altijd wel als startpunt: hoe krijgen we eigen medewerkers mee, zodat zij ook als ambassadeurs gaan optreden? Daar hebben we natuurlijk ook veel ervaring in’, zegt hij.

‘Als werkgevers zichzelf durven zijn, worden ze vanzelf uniek.’

Maar, benadrukt hij: de naam Strong Originals belooft natuurlijk ook dat geen campagne hetzelfde zal zijn. ‘We willen geen routine, niet een trucje steeds herhalen, niet voorspelbaar worden. Creatief, conceptueel en tegelijk ook pragmatisch en oplossingsgericht kunnen denken, dáár ligt onze kracht. Als werkgevers zichzelf durven zijn, worden ze vanzelf uniek. Aan ons om dat vervolgens goed vorm te geven en te delen met de doelgroep. Met maar één doel: creating fans for employers brands. That’s basically it.

Lees ook

Femke Hellemons (Adecco Nederland): ‘De mooiste jaren van de arbeidsbemiddeling liggen nog voor ons’

De liefde voor arbeidsbemiddeling zat er bij Femke Hellemons al vroeg in. Haar moeder runde een uitzendbureau aan huis, waardoor ze al op jonge leeftijd in aanraking kwam met recruitment. ‘Mijn grootste hobby was mijn vriendinnen inschrijven voor baantjes’, lacht ze, terugblikkend. Toch was haar carrièrepad niet direct voorbestemd. ‘Ik was vastbesloten om iets anders te doen’, vertelt de huidige CEO van Adecco Nederland in een nieuwe aflevering van de wekelijkse Monkey Rock-podcast, waarin dit seizoen vrouwelijke leidinggevenden van grote uitzenders achter de microfoon kruipen.

Na een tussenjaar belandde Hellemons dus uiteindelijk tóch in de uitzendbranche. Daar ontdekte ze al snel hoe dynamisch en impactvol het werk was. En nu ze als CEO van Adecco Nederland aan het roer staat van een organisatie die dagelijks duizenden mensen aan een baan helpt, vindt ze dat nog steeds. ‘Mijn overtuiging is dat als sector steeds meer gevraagd wordt van ons innoverend en creatief vermogen, ons leiderschap om in de arbeidsmarkt een leidende rol te hebben. Dus dat betekent dat je inderdaad minder makkelijk misschien je centjes verdient. Maar ik denk wel op een veel interessantere en meer waarde toevoegende manier.’

‘Autonomie faciliteren’

Een van de grote veranderingen die Hellemons zag in de afgelopen decennia is de rol van technologie. Digitalisering heeft veel administratieve taken overgenomen, maar volgens haar blijft de menselijke factor cruciaal. ‘De beste matches ontstaan nog steeds door recruiters die zich écht inleven in kandidaten en opdrachtgevers’, stelt ze. Technologie helpt om sneller tot een shortlist te komen, maar het persoonlijke gesprek blijft bepalend. Daarnaast ziet ze dat de verwachtingen van werkenden veranderen. ‘Flexibiliteit is belangrijker dan ooit’, zegt Hellemons. ‘Mensen willen autonomie over hun carrière, en wij moeten dat faciliteren.’

Haar oproep aan de overheid? Kom kijken op de werkvloer!

Hellemons is in de podcast duidelijk kritisch op de kloof tussen beleidsmakers in de politiek en de praktijk van alledag. ‘Uitzendbureaus en bemiddelaars begrijpen de arbeidsmarkt beter dan ministeries’, stelt ze. Volgens haar wordt regelgeving echter vaak ingevoerd zonder goed te kijken naar de gevolgen voor werkenden en werkgevers. Haar oproep aan de overheid? Kom kijken op de werkvloer! ‘Ga in gesprek met flexkrachten, werkgevers en recruiters om écht te begrijpen wat er speelt.’ Volgens haar zou dat leiden tot beleid dat beter aansluit op de realiteit.

‘De toekomst: hybride en skills-gedreven’

Als het aan Hellemons ligt, ligt de focus de komende jaren op enerzijds leven lang leren en anderzijds hybride werkvormen. Adecco investeert fors in upskilling en reskilling van flexkrachten, vertelt ze, zodat zij niet alleen een baan krijgen, maar ook sterker de arbeidsmarkt op gaan. ‘We moeten af van het idee dat werk een statisch gegeven is. De arbeidsmarkt van de toekomst draait om vaardigheden en wendbaarheid. Organisaties die daarin investeren, zullen het verschil maken. Wij zitten nu op zo’n beetje 60% van onze flexkrachten die een vorm van up- of reskilling krijgen. Dat willen we nog verhogen naar 75%.’

En die bredere maatschappelijke rol zou volgens haar ook meer in het beleid erkenning mogen krijgen. ‘Het uitzenden is zoveel meer dan alleen piek en ziek. Het heeft een veel bredere en belangrijker rol. Als je alleen al kijkt hoeveel kandidaten een baan vinden, uiteindelijk ook een vaste baan, via het uitzenden of detacheren, en daarin dus ook daadwerkelijk ook een ontwikkeling doormaken. Dat is wat onze sector onze sector maakt.’ En dat is waar ze met trots en passie over vertelt. ‘Dat het dus echt niet alleen is van: kom maar dit kunstje doen, en daarna hebben we je niet meer nodig. Al zal dat echt heus nog wel links of rechts gebeuren.’

De 5 belangrijkste takeaways

1. Technologie versnelt, maar de mens bepaalt de match.

‘Alles wat digitaal kan, moet digitaal’, stelt Hellemons. ‘Maar recruitment draait uiteindelijk om mensen en hun drijfveren. Een algoritme kan veel, maar uiteindelijk is het de recruiter die voelt of iemand echt bij een organisatie past.’ Volgens haar zit de kracht van bemiddeling in de combinatie van technologie en persoonlijk contact.

2. Leven lang leren wordt cruciaal.

‘Werk verandert razendsnel. Functies verdwijnen, nieuwe banen ontstaan’, zegt Hellemons. ‘We moeten ons richten op skills in plaats van functietitels.’ Adecco investeert daarom fors in opleidingen en bijscholing. ‘Nu volgen 3 van de 5 flexkrachten bij ons een vorm van training, dat willen we verhogen naar 75%.’

3. De politiek moet beter luisteren naar de arbeidsmarkt.

‘Uitzendbureaus en bemiddelaars begrijpen de arbeidsmarkt veel beter dan ministeries’, zegt Hellemons stellig. ‘Beleid wordt te vaak gemaakt vanachter een bureau, zonder écht te weten wat er speelt. Ga naar de werkvloer, praat met werkgevers en werkenden. Alleen dan maak je beleid dat werkt.’

4. Flexibiliteit is de toekomst van werk.

‘De tijd dat iedereen een vaste baan bij één werkgever ambieerde, is echt voorbij’, aldus Hellemons. ‘Steeds meer mensen willen regie over hun loopbaan: wanneer en hoe ze werken, en in welke vorm. Bedrijven die dat faciliteren, hebben straks een voordeel in de war for talent.’

5. De mooiste jaren van arbeidsbemiddeling liggen nog voor ons.

Ondanks alle uitdagingen ziet Hellemons de toekomst van de sector positief. ‘De rol van bemiddelaars wordt alleen maar groter. We helpen niet alleen met het vinden van werk, maar ook met ontwikkeling, loopbaanadvies en duurzame inzetbaarheid.’ Haar boodschap aan de branche: ‘Omarm innovatie, investeer in talent en wees wendbaar. De komende jaren worden misschien wel de meest impactvolle ooit.’

Meer weten?

Benieuwd naar de volledige inzichten en inspiratie? Luister de Monkey Rock-podcast, van én voor recruitment leaders met Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer en Geert-Jan Waasdorp, en ontdek meer over hoe Femke Hellemons denkt over de toekomst van werk.

Lees en luister ook:

Wander Wierda: ‘Als je nu niets aan je EVP doet, besta je in 2030 niet meer’

Als eigenaar van marketingbureau Sendtodeliver en mede-oprichter van digital lifecycle agency Loyall zit Wander Wierda bepaald niet om een pittige stelling verlegen. En zeker niet als het erom gaat om hoe organisaties zich onderscheiden op de arbeidsmarkt. Je hoeft er niet eens het spreekwoordelijke kwartje in te gooien, en hij steekt al van wal. Ook omdat hij nog steeds veel in de markt ziet waarvan hij denkt: dat kan beter. Waarbij de rode draad is dat organisaties zich volgens hem veel meer focussen op wat nou hun unieke verhaal is, en dat vervolgens ook op alle manieren kenbaar zouden moeten maken.

‘Je belofte, je visie, jouw verhaal, datgene waar je in gelooft, dat moet júist niet iedereen aanspreken.’

‘Ik zie veel te vaak dat organisaties geen keuzes durven maken, een verhaal willen vertellen dat iedereen aanspreekt. Maar als iedereen het 100% eens is met jouw employer value proposition, dan denk ik niet dat je een goed EVP hebt. Je belofte, je visie, jouw verhaal, datgene waar je in gelooft, dat moet júist niet iedereen aanspreken. Dan wordt het de zoveelste kerstfilm, die lijken ook allemaal op elkaar. Maar ik ben laatst naar Gladiator II geweest. Zelf vond ik dat een heel toffe film. Maar ik weet dat er mensen zijn die daar heel anders over denken. Prima toch? Dan heb je júist een verhaal.’

Eén verhaal

Natuurlijk, je hebt op de salesafdeling van je organisatie een andere cultuur of flow dan op de werkvloer. ‘Maar dat betekent niet dat je niet in dezelfde waarden gelooft. En daar kun je ook zeker één verhaal van maken’, zegt hij. En dat ene verhaal is hard nodig, merkt hij in de markt. ‘Ik hoor van steeds meer bedrijven: we komen er gewoon niet met wat we nu doen aan recruitment. Het verloop gaat omhoog, terwijl het vaak nauwelijks lukt om nieuwe mensen binnen te krijgen, niet via recruitmentbureaus, en nu ook al nauwelijks meer via zzp’ers.’

‘Ik hoor van steeds meer bedrijven: we komen er gewoon niet met wat we nu doen aan recruitment.’

Tijd om anders te gaan denken, zegt hij. Bijvoorbeeld door na te denken: waarom gaan mensen eigenlijk zzp’en? En kun je als organisatie daarop inspelen? ‘Ga je blue-collar personeel maar eens behandelen alsof zij de CEO zijn van je bedrijf. Dan kun je ze heus nog wel aantrekken. Het is gewoon goedkoper om iemand 6k bruto te betalen en in een dikke auto te laten rijden, dan om als zzp’er uit te betalen. Waarom zou je dat dan niet doen? Omdat het niet kan volgens je cao of je salarishuis? Dan pas je dat toch aan? Dat is nog steeds een betere beslissing dan doorgaan zoals je het nu doet. En reken maar dat ze dan ook blijven.’

Radicaal omdenken

Organisaties zouden niet zo bang moeten zijn om dingen te beloven, aldus Wierda. ‘Er moet radicaal worden omgedacht, met name in het mkb’, zegt hij. ‘Kijk nou eens naar je totale kosten voor personeel. En kijk dan wat er gebeurt als je dat eerlijk spreidt over de mensen die je al in dienst hebt. Dat is óók de belofte aan je personeel. Je kunt in je EVP helemaal losgaan over de impact die je organisatie maakt. En ja, dat vindt Gen Z heus ook wel belangrijk. Maar als je niet serieus nadenkt over de harde arbeidsvoorwaarden, en daar niet helder over bent, dan betekent een EVP nog steeds helemaal niks.’

‘Je moet mensen hebben die zeggen: ja, maar ik vind dit echt belachelijk.’

Een EVP moet volgens hem bovendien emotie oproepen. En daar schort het vaak aan, merkt hij. ‘Het moet stof doen opwaaien. Je moet discussie krijgen. Je moet mensen hebben die zeggen: ja, maar ik vind dit echt belachelijk. Maar zodra dat gebeurt, zie je eigenlijk altijd dat de organisatie bang wordt en ze toch weer de veilige weg kiezen. Terwijl je daarmee geen impact maakt. Dan kun je geen echte verandering bereiken. Dan moet je het dus ook gewoon niet doen. Ik geloof niet in half werk. Besteed er gewoon echt geld aan, doe het goed, of doe het niet.’

Team onion

Steun van de directie is daarbij wel cruciaal, stelt hij. ‘Als de directie niet absoluut achter dit verhaal staat, niet de slogans gebruikt die erbij horen, alles adopteert en ademt, dan komt het EVP nergens. Dan strandt het volledig in de duinen. Maar op het moment dat het EVP en de slogans en de beloftes bij iedereen zo ongelooflijk de strot uitkomen omdat de directie steeds maar weer deze woorden gebruikt, en het overal op de muren staat, en het je elke dag om de oren wordt geslingerd, dan gaat het leven. Dan komt er een cultuur, dan ga je er woordgrappen over maken, dan wordt het een ding.’

‘Als de directie niet absoluut achter dit verhaal staat, dan strandt het volledig in de duinen.’

Bij zijn eigen bedrijf hebben ze bijvoorbeeld elke maand een ‘team onion‘, oftewel: het teamuitje. ‘Hartstikke lullig natuurlijk, maar het werkt wel’, zegt hij. ‘Dat is een keer ergens ontstaan in een meeting, waar iemand bij was die geen Nederlands sprak, en die vroeg: wat is een teamuitje? Toen maakte iemand anders de grap over de team onion, en zo is dat sindsdien deel van onze cultuur. Het straalt voor ons uit: we willen het leukste team van Nederland zijn. De mensen waar je bij wilt horen. Ja, dat is een statement. Maar als je zo’n grap als team onion niet snapt, of niet leuk vindt, dan pas je hier ook niet.’

Net zo belangrijk als productpropositie

Volgens Wierda is een EVP inmiddels net zo belangrijk als een productpropositie. ‘Het staat 100% aan elkaar gelijk, en zo moeten we het ook behandelen. Dit is iets wat iedereen moet doen. Heb je dit niet, dan besta je over 5 jaar gewoon niet meer. Want dan bloedt je hele personeelsbestand leeg. En vliegen je kosten door het dak vanwege zzp’ers en recruitment fees. Dus eigenlijk heb je als bedrijf twee keuzes. Of je ontwikkelt een EVP en investeert nu volop in je recruitment marketing automation. Of je bent er straks niet meer als bedrijf. Punt.’

‘Een EVP en een productpropositie staan 100% aan elkaar gelijk, en zo moeten we het ook behandelen.’

Begint dat besef een beetje in te dalen? Wierda twijfelt. ‘Ik was vorig jaar bij de directie van een bedrijf dat zei dat ze het leukste familiebedrijf van Nederland zijn. Toen zei ik: dat vind ik echt keiharde bullshit. Zag je die gezichten allemaal betrekken. Waarop ik zei: ik vind namelijk dat wij dat al zijn. Toen zag je wel dat het kwartje viel. Oja, misschien zegt iemand anders dit ook wel. En misschien moeten we dus wel méér vertellen om die belofte ook waar te maken. Dan moet je dus concretiseren en doorvertalen en vertellen wat je bedoelt.’

Iedereen verdient een baan

En daarbij: hoe onderscheidend en leuk is het nou eigenlijk om een familiebedrijf te zijn? Wat is je belofte daarmee aan de kandidaat? Wierda: ‘Er zitten ook slechte kanten aan. Je kunt er bijvoorbeeld als kandidaat waarschijnlijk nooit directeur worden, omdat het bedrijf wordt overgedragen van vader op zoon. En er zijn ook vast kandidaten in een heel slechte familie opgegroeid, die moeten er waarschijnlijk ook niet aan denken weer in allerlei familieperikelen terecht te komen.’

Zo’n goede belofte aan de arbeidsmarkt vindt hij het dus niet, zegt hij. ‘Ik denk dan liever aan Wiertz, waar wij vorig jaar de EVP “Iedereen verdient een baan’ voor hebben opgesteld. Dat is hun statement, meteen op de voorkant van de website. Daar is de hele website omheen gebouwd. Dat is een belofte die iets zegt. Hun belofte is dus niet: je komt bij een leuk familiebedrijf te werken. Terwijl het dat wel is. Maar het is dus niet hun belofte. De belofte is: je gaat ervoor zorgen dat iedereen een baan krijgt. Ongeacht je achtergrond, ongeacht wat je doet, wat je kunt. Dat spreekt volgens mij veel meer aan – en is veel duidelijker.’

Impact doorvertalen

En ze maken die belofte nog waar ook, benadrukt Wierda. Want dat is volgens hem natuurlijk wel belangrijk. En dan komen de resultaten vanzelf, gelooft hij. ‘Zo was bij een klant van ons in het eerste jaar van de samenwerking de cost per hire met 33% verlaagd. En het tweede jaar naar bijna 50% in totaal. Toen was niet de vraag óf wij doorgingen met de samenwerking, maar was de vraag: “wat is er nog meer nodig? En doe het dan maar. Gas erop. Zie je volgend jaar. En ik hoop dat ik dan nog een keer deze cijfers krijg.” Dan krijg je opeens de hele directie makkelijk mee. Omdat je hebt kunnen doorvertalen wat de impact is voor de organisatie.’

‘Als je kunt doorvertalen wat de impact is, krijg je de directie zo mee.’

Het begint dus met een scherp EVP, zegt hij. ‘En dat kun je dan vervolgens vastknopen aan employer branding-campagnes, aan conversiepagina’s en aan jobposts, en aan lead generation-campagnes via verschillende platforms, en aan stories op Instagram en video’s TikTok, tot advertenties op LinkedIn, op een goede website die draagt, in systemen die functioneren, in je onboarding. Wanneer je dat allemaal inderdaad gaat doen en doorvertalen, dan kun je die successen gaan meten. Dan zie je echt welke mega-impact dat kan hebben op de organisaties.’

Scolix kan het zelf

En het liefst maakt hij zijn eigen organisatie daarbij overbodig, benadrukt hij. Een voorbeeld daarbij? ‘Ik denk aan Scolix. Wij hebben in 2021 en 2022 denk ik wel 60 wervingscampagnes voor hen gedraaid, voor directeuren van scholen. Dat was echt enorm succesvol, zij gingen van advertenties in de krant naar UTM-tracking, databases, en weten nu hoe die campagnes draaien, en wat hun systemen komen. Ze kunnen nu aan hun scholen precies vertellen waar een directeur vandaan komt, en weten nu ook wat werkt en wat niet.’

‘Als organisaties zeggen dat ze het voortaan zelf kunnen? Helemaal prima.’

‘Op een gegeven moment zeiden zij: Wander, dankjewel, maar we gaan dit nu graag zelf doen. Kun jij diegene een training geven? Dan is het voor ons: weg omzet, maar welkom compliment. Maar dat vind ik dan wel het mooist. Daar doen wij het voor. Dan hebben we echt een organisatie geholpen, zodat ze dit zelf kunnen doen. Wij zijn er om organisaties te helpen echt hun recruitment marketing-proces zelf op te bouwen, zodat zij weerstand opbouwen om die arbeidsmarkt aan te kunnen. Anders worden we toch alleen maar weer zo’n agency die tijdens de volgende crisis wordt afgeschreven omdat ze kosten gaan besparen.’

De grootste leugen

De aanname dat je gewoon ‘de kraan kunt opendraaien’ en dat er altijd mensen op de stoep staan van jou als werkgever? Wierda noemt het ‘de grootste leugen van de 21ste eeuw’. ‘Als je dat echt denkt, dan besta je in 2023 niet meer. Zo simpel is het. Als kandidaat kun je nu overal naartoe, van Bangkok tot Silicon Valley. Dan moet je dus een goed verhaal hebben als bedrijf om de hoek, als je wil dat ze bij jou komen.’

‘Het budget voor productmarketing en recruitmentmarketing zou wat mij betreft echt gelijk moeten zijn.’

En dat verhaal is er vaak ook wel, ziet hij. Maar veel organisaties verstoppen het nog steeds. En dat is zonde. Als ze nou eens net zoveel zouden besteden aan hun recruitmentmarketing als aan hun productmarketing, dat zou al heel veel schelen, zegt hij. ‘Dat mag wat mij betreft echt evenredig zijn. En als het goed is, versterkt het elkaar ook. Kun je de software en templates die je inzet voor je productmarketing ook inzetten voor je recruitmentmarketing. Tja, en doe je nog helemaal niks online met marketing voor je propositie en sales? Misschien moet je daar dan ook een keer mee aan de slag, hè?’

Lees ook

10 jaar Brandmannen: ‘Verloop is in deze markt echt een groot probleem, wij hebben daar geen last van’

Waar de meeste ondernemers beginnen op een zolderkamer of in de garage, deden Glenn Wessels en Jotham Marco het met Brandmannen 10 jaar geleden nét even anders. Tijdens een afspraak met de accountant, waar ze hun businessplan presenteerden, bleek er in diens chique kantoorvilla nog ruimte vrij. ‘Twee bureaus, stoelen, laptops en een telefoon – wij waren klaar om gas te geven. Dat was onze spreekwoordelijke zolderkamer. Alleen zaten we wel op de Lanckhorstlaan in Heemstede. Dus als je op Google Street View keek, zag je een prachtig pand. Het leek al heel wat, maar vergis je niet: het was niet veel’, blikt Marco terug.

‘Het is onmisbaar geworden een goed en eerlijk werkgeversverhaal te vertellen.’

Daar begon dus het verhaal van het full-service recruitmentmarketingbureau, dat in de 10 jaar sindsdien duidelijk liet zien de tijdgeest goed aan te voelen. ‘Wat oen nog een vakgebied in opkomst was, is nu essentieel voor elke organisatie die talent wil aantrekken’, aldus Wessels. ‘Het is onmisbaar geworden een goed en eerlijk werkgeversverhaal te vertellen, en dat op een aantrekkelijke manier naar buiten te brengen – met een goed doordachte en onderzochte Employee Value Proposition. En waar we het vroeger moesten doen met cliché stockbeelden en dito vacatureteksten, kunnen we nu onze klant helpen met toffe concepten, sterke designs en overtuigende copy.’

Alles datagedreven

Al die elementen maken de recruitmentcampagnes ‘zoveel effectiever’, zegt hij. ‘Doordat we alles datagedreven doen en elke campagne op zoveel mogelijk touchpoints doormeten, zien we dat ook terug in de resultaten van onze opdrachtgevers.’ Al zijn ze daarin ook zeker niet meer de enigen, ziet Marco. ‘In het begin hadden we vooral te maken met de traditionele recruitmentmarketingbureaus, nu zie je steeds meer creatieve marketingbureaus die ook recruitmentmarketing oppakken. Dat heeft de markt veranderd, maar het heeft ons ook extra uitgedaagd.’

‘We doen alles datagedreven, meten elke campagne op zoveel mogelijk touchpoints door.’

Die uitdaging heeft Brandmannen juist naar een hoger niveau getild, zegt hij. ‘We hebben nu onze eigen creatieven in huis. Tel daar de diepgaande en specifieke kennis van onze campagnemanagers, recruitmentmarketeers en employer branding-specialisten bij op en je hebt écht een winnende combinatie.’ Waarbij ze bewust ervoor kiezen daarbij senior mensen aan te trekken, zegt Wessels. ‘Zo hoeven we mensen niet op te leiden in het werkveld en voegt iedereen razendsnel waarde toe aan het bedrijf. Dat past het beste bij het relatief kleine bureau dat we nog zijn, en bij onze ambitie om de beste te zijn.’

Het kwartje viel

Wessels en Marco begonnen Brandmannen 10 jaar geleden als beste vrienden. Marco groeide op in een ondernemersgezin en had jarenlang zijn eigen business. Wessels werkte hiervoor als adviseur en teamleider in recruitmentmarketing. Hun gezamenlijke droom van een eigen bedrijf lag in eerste instantie echter niet eens per se binnen dat vakgebied. Jarenlang pingpongden ze over ideeën – het ene nog groter dan het andere. Totdat bij Wessels het kwartje viel. ‘Ik dacht : ik vind het werk dat ik doe écht leuk. En ik had een heldere visie over hoe ik het wilde doen. De focus moest liggen op klanten écht helpen, altijd dat stapje extra zetten.’

‘De focus moest liggen op klanten écht helpen, altijd dat stapje extra zetten.’

Delen is vermenigvuldigen, dat moest het uitgangspunt van het bedrijf worden, zegt hij. Met dat besef en idee werd Brandmannen via de telefoon geboren, aldus Wessels. Want waarom zou je er meer woorden aan vuil maken? Marco was namelijk direct enthousiast. ‘Daarmee werd ook echt wel een droom verwezenlijkt. Om met elkaar, als beste vrienden, te ondernemen. Mijn ondernemingen daarvoor deed ik allemaal in m’n eentje. Dit samen doen? Dat kon alleen maar leuk worden.’

Glenn Wessels en Jotham Marco, fotografie Nina van Vliet

Non-stop gebeukt

De eerste jaren werd er naar eigen zeggen ‘non-stop gebeukt’, alles deden de twee vrienden samen. Van de eerste belletjes naar potentiële klanten, tot het online plaatsen van vacatures en campagnes aanzwengelen. Geen vacaturebank bleef onontdekt – ze kenden ze uiteindelijk allemaal van binnen en buiten. Tot het moment dat ze niet alleen voor anderen mensen mochten vinden, maar ook voor hun éigen bedrijf. Inmiddels werken er zo’n 30 Brandmannen en -vrouwen zich in het zweet voor hun opdrachtgevers – waarvan sommigen er zelfs vanaf het eerste uur bij zijn.

‘We hebben samen huwelijken gevierd, kindjes geboren zien worden, huizen gekocht.’

Loyale klanten én loyale medewerkers: de twee ondernemers zijn er trots op. ‘Verloop is in deze markt echt een groot probleem. Wij hebben daar geen last van. Vorig jaar is er 1 iemand weggegaan, van de 30. We krijgen steeds meer mensen met wie we een 5-jarig jubileum vieren. Hoe verder we komen, hoe specialer ik dat ga vinden. Dat is het grootste compliment dat je als werkgever kunt krijgen’, aldus Marco. ‘We groeien niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk. We hebben samen huwelijken gevierd, kindjes geboren zien worden, huizen gekocht. Dat maken we met elkaar mee en dat hebben we de afgelopen 10 jaar samen gefikst.’

Een op elkaar ingespeeld team

Die loyaliteit van medewerkers heeft een grote meerwaarde in de markt, denkt Wessels. ‘Als opdrachtgever heb je hier niet te maken met een steeds wisselend team, omdat er weer eens iemand vertrekt. Onze teams zijn op elkaar ingespeeld en daardoor blijft klantkennis behouden. Naast dat ze slim – en leuk – zijn, is iedereen hier ook intrinsiek gemotiveerd om onze opdrachtgevers te helpen. We vinden altijd wel een manier om je te helpen, om die stap extra te zetten.’

‘We vinden altijd wel een manier om je te helpen, om die stap extra te zetten.’

Dat is vooral te danken aan het eigen recruitmentbeleid, benadrukt hij. ‘We spreken soms kandidaten die qua skills uitstekend zijn, maar die we dan toch niet aannemen. Omdat het qua persoonlijkheid geen match is. We kijken echt eerst naar wie je bent als mens en of dat complementair is aan ons team, daarna naar wat je kunt. Want als je niet lekker kunt werken binnen het team, komen je kwaliteiten ook niet optimaal tot uiting.’

Fysieke reis

De afgelopen 10 jaar Brandmannen zijn zowel zakelijk als persoonlijk een boeiende reis gebleken, stellen de twee. De eerste gewonnen aanbesteding, de eerste miljoen euro aan omzet en de doorlopende groei, jaar op jaar. En vergeet ook niet de fysieke reis: van dat kamertje in een kantoorpand tot het eerste ‘echte’ eigen kantoor in Heemstede – waar alles zelf verbouwd werd tot een lekkere werkplek. Tot vandaag, een pand met drie verdiepingen, inclusief eigen bar, in de Waarderpolder in Haarlem. ‘Die eerste maanden dat we hier zaten, hebben we die bar echt compleet leeggedronken’, lacht Marco.

‘Die eerste maanden dat we hier zaten, hebben we die eigen bar echt compleet leeggedronken.’

Maar ook de evolutie naar full-service recruitment marketing & employer branding bureau is een mijlpaal, vult Wessels aan. Geen toeval, maar een bewuste keuze, zegt hij. Al vanaf dag 1 stond dit volgens hem op de planning. ‘Al groeide het ook organisch mee met de vraag van onze opdrachtgevers. De naam Brandmannen komt namelijk niet van de brandweer – ook al zijn we net zo snel – maar vindt z’n oorsprong natuurlijk in employer branding.’

Geen slapeloze nachten

Zijn er dan alleen maar hoogtepunten de afgelopen 10 jaar Brandmannen? Natuurlijk niet. Maar écht grote problemen waar de twee van wakker lagen? Dan moeten ze diep graven. ‘Wij zien niet zo snel problemen, of het nou privé of zakelijk is. Dat zijn gewoon dingen die je moet oplossen, maar niets om zenuwachtig over te worden. Zelfs toen corona kwam en bedrijven hun werving en selectie abrupt stopten, maakte ik me niet echt zorgen. Het helpt natuurlijk dat we altijd een gezond bedrijf geweest zijn’, vertelt Marco.

‘Zelfs toen corona kwam, maakte ik me niet echt zorgen.’

De grootste uitdaging de afgelopen 10 jaar Brandmannen? Wessels: ‘Een aantal van onze klanten had geen eigen Applicant Tracking System, wat wel nodig is om resultaten goed door te meten. Daarom besloten we zelf maar een ATS te bouwen… Dat liep een beetje uit de hand. Wat begon als een pragmatische oplossing, groeide uit tot een recruitmentsysteem met alle basisfunctionaliteiten van een ATS. Maar dat is iets wat je er ook niet ‘even’ naast doet. Zeker niet omdat onze focus echt op recruitmentmarketing en employer branding ligt. Daar hebben we wel van geleerd.’

Eén positionering

Die leermomenten zijn meegenomen in de nieuwste versie van de zelf ontwikkelde recruitmentmarketingtool, waar data van alle gedraaide campagnes samenkomen met A.I.-engines om de beste campagneadviezen te geven. Marco: ‘Straks kunnen onze klanten makkelijk zelf campagnes aanvragen en inzien, of zelfs compleet inrichten. Omdat onze tool koppelt met hun ATS en analytics, krijgen ze een volledig overzicht van al hun recruitmentmarketing-activiteiten. Dat geeft ze de keus: of het zelf doen als ze de expertise in huis hebben, of het door onze specialisten laten doen. Zo combineren we software en media in één positionering.’

‘Vertrouwen is de basis. Elkaar loslaten, ook als er beslissingen genomen moeten worden.’

Het grootste voordeel van samen een business als deze runnen? Dat is: weten wat je aan elkaar hebt, benadrukken beiden. Wessels: ‘Vertrouwen is de basis. Elkaar loslaten, ook als er beslissingen genomen moeten worden. Erop vertrouwen dat de ander de juiste keuze maakt. Dat zorgt ervoor dat er ook niet eindeloos overlegd hoeft te worden. Dat was natuurlijk niet zo vanaf dag 1, het groeit met de jaren. Maar als het eenmaal werkt, dan werkt het.’ Marco: ‘Ik denk dat er geen enkel zakelijk koppel in Nederland is wat zo weinig overlegt met elkaar. Wij hebben niet veel woorden nodig.’

Lees ook

Wordt werven op skills dé manier als je Gen Z wil aantrekken?

Ergens snapt hij het wel, zegt Kevin van Windt op een gegeven moment in een recente editie van de podcast Werving van A tot Gen Z. ‘Als je HR-medewerker bent, begrijp ik heel goed dat je een juiste match wil maken, en wil voorkomen dat iemand al na 2 maanden stopt. Dan is het een makkelijke oplossing om het cv van de stapel te pakken die daarop het beste lijkt aan te sluiten. Je zou maar eens verrast kunnen worden dat misschien degene die je onderaan hebt gestopt in potentie de beste medewerker had kunnen zijn op basis van zijn of haar skills.’

‘Het is een makkelijke oplossing om het cv van de stapel te pakken die het beste lijkt aan te sluiten op de baan.’

Maar die veilige aanpak is ook een handelswijze die een ongewenst systeem in stand houdt, aldus de oprichter van het jonge platform Based On Skills, dat de traditionele sollicitatiehokjes wil doorbreken en van werven op basis van skills de norm wil maken. Momenteel heeft het platform al zo’n 4.000 actieve gebruikers, vooral uit Generatie Z, en ook al vele werkgevers weten de weg te vinden. ‘Het unieke eraan is dat ik werkgevers uitnodig en vooral uitdaag om hun vacatures te schrijven op basis van skills, en aan de andere kant werkzoekenden vraag om aan te geven welke skills ze al bezitten, en welke ze eventueel willen ontwikkelen.’

Drijfveer en eye-opener

Hij is zelf inmiddels 31, en dus geen echte Generatie Z’er. Maar als (voormalig) jongerenwerker bij gemeentes kwam hij wel vaak in aanraking met deze groep. En zo ontstond de drijfveer om hiermee aan de slag te gaan. ‘Ik werk dagelijks met voornamelijk de mbo-doelgroep. Die helpen wij richting de arbeidsmarkt met een cv en een motivatiebrief schrijven. Maar dan gaan ze solliciteren, en komen ze van een koude kermis thuis, omdat ze geen werkervaring of niet het juiste diploma hebben. Dan vallen ze tussen wal en schip. Dat was voor mij de eye-opener van: oké, hier zit wat, hier moeten we wat mee.’

‘Ik zeg altijd: als jij 4 diploma’s hebt is er geen werkgever die eist dat je die elke dag op je voorhoofd plakt.’

‘Toen ben ik heel kritisch gaan nadenken: wat zou ik willen als werkgever? Uiteindelijk willen werkgevers vooral een goede kandidaat, een leuke collega die het werk dat er klaar staat goed uitvoert. Ik zeg altijd: er is geen enkele werkgever die eist dat als jij 4 diploma’s hebt, je die elke dag meeneemt en op je voorhoofd plakt… Nee, ze willen gewoon dat je het werk gewoon goed doet. En hoe of wat je daarvoor hebt gedaan, dat boeit op dat moment niet meer. Je voorgeschiedenis is eigenlijk maar op één moment cruciaal en dat is tijdens je sollicitatiegesprek. Daarna gaat het om wat je levert.’

Duizenden reacties

Met andere woorden: daarna gaat het om je vaardigheden, aldus Van Windt. En daarom probeert hij ook steeds meer dáárop een match te maken. Dat kunnen werkgevers bijvoorbeeld zelf ook door kritischer te kijken naar hun vacatures, zegt hij. ‘Is het echt nodig dat ik voor deze vacature hbo-werk en denkniveau vraag? Of zou een mbo’er het ook prima kunnen doen?’

Een interview daarover leverde hem vervolgens ‘duizenden reacties van jongeren’ op, vertelt hij. ‘Zo van: ik ben ook geweigerd voor een baan, terwijl ik goed genoeg was. Dat voelde als een soort van revolutie-moment. Er is iets nu dat dat probleem tegen gaat. Ik denk niet dat er heel veel initiatieven zijn die specifiek dat probleem echt ook zo nadrukkelijk willen oplossen.’ Juist het fenomeen van de vroegtijdige schoolverlaters hoopt hij daarmee te ondersteunen. Want dat aantal neemt ‘schrikbarend’ toe, zegt hij, en zij verdienen wel een kans op de arbeidsmarkt.

Politie Midden-Nederland

Een van de klanten waar hij heel trots op is, is de Politie Midden-Nederland. ‘Zij hadden een uitdaging om jongeren te bereiken’, vertelt Van Windt in de podcast. ‘Die uitdaging zijn we toen samen aangegaan, door vacatures te plaatsen op onze app. En je ziet dat ze in elk geval nu al daaruit veel meer respons hebben dan uit andere kanalen.’ Een andere klant die hij graag noemt is SuperStaff, een recruitmentbureau met veel vacatures voor bijvoorbeeld bijbanen. ‘Dan gaat het bijvoorbeeld om hartstikke leuke bijbanen, zoals steward voor de Thalys, waarbij je dan elke dag of wekelijks naar Parijs mag.’

Kevin van Windt met podcast-hosts Fareeda Shaikhli en Tristan van Putten

Het gaat bij Based On Skills inmiddels om heel wat meer dan alleen een vacatureplatform, legt Van Windt uit. Het is in zijn ogen een grote community. ‘Waarin we onze verantwoording pakken, sociaal-maatschappelijk willen ondernemen, jongeren motiveren, bewustwording van de skills die ze al hebben en kunnen gaan ontwikkelen, empoweren, online, maar ook met live events. Op die manier staat Based on Skills voor veel meer dan alleen een app waarop je een baan kan vinden.’

Geen chatfunctie

Maar, zo benadrukt hij ook, het is een app waarin bewust géén chatfunctie is ingebouwd. ‘Je kunt als werkgever letterlijk alleen een afspraak inplannen. Fysiek, online of telefonisch. Die drie opties heb je. Wat ik daarmee bewust wil voorkomen, is dat je iemand gaat uitvragen via de chat. Nodig hem of haar gewoon uit, en voel daar maar eens aan door gewoon een menselijke connectie te maken of iemand wel of niet geschikt is in plaats van al bij voorbaat je criteria te toetsen.’ Alles om cv-bias te slopen, zegt hij. ‘Ik stel gewoon keiharde eisen aan de voorkant. Als je diploma-eisen hebt, beste werkgever, dan is dit niet het platform voor jou.’

Zoals het een moderne community betaamt, werkt Based On Skills ook met diverse formats. Zoals BOS Moves, een straatinterviewconcept waarbij ze jongeren op straat vragen welke skills er horen bij welk beroepen. En dan is er ook nog Success is based on skills, ‘een format waarbij we een tegengeluid willen geven op wat er nu te zien is op social media en wat wordt bestempeld als succesvol. Artiesten, atleten, influencers. Terwijl de normale man, tussen haakjes, vaak ook heel succesvol is.’ En dus nodigen ze voor dit format ook timmermannen en kapsters uit. ‘Want we willen dat jongeren ook naar hun opkijken en misschien dat na gaan streven.’

Unlock Your Potential

Een ander format waar hij over vertelt is Unlock Your Potential. Dat komt voort uit een sessie waar hij aanwezig was, en waar bleek dat jongeren moeilijk onder woorden kunnen brengen wat hun vaardigheden zijn. ‘Veel jongeren denken dat ze gewoon weinig kunnen. Dat vind ik echt heel treurig. En bij ons is echt de teamgeest letterlijk: iedereen kan wat. De een misschien meer dan de ander, maar er is niemand die niets kan. Zelfs als je alleen nog maar met je ogen kunt knipperen, kun je nog altijd wimpermodel worden. Gewoon even om te laten zien: iedereen kan wat. Het is een mindset-shift.’

En ook meteen een les voor recruiters en werkgevers, denkt hij. ‘Als je mij vraagt, waar zouden ze meteen mee moeten stoppen, dan zeg ik: met die ouderwetse vacatures op je website. Ik kan jullie verklappen: er zijn heel weinig jongeren die naar www.jouwbedrijf.nl gaan en daarna naar het rubriekje vacatures, en daar jouw vacature zien. Dat is niet meer van deze tijd. Dat is gewoon klaar. Het heeft helemaal geen nut om twee A4’tjes vol te kladden voor een vacaturetekst. Jongeren lezen dat echt niet meer.’

‘Het heeft helemaal geen nut om twee A4’tjes vol te kladden voor een vacaturetekst.’

Hoe het volgens hem dan beter kan? ‘Nodig mensen gewoon uit voor een gesprek. Kom eens bij ons op de koffie op de thee. Laten we elkaar ontmoeten en laten we dan kijken of wij als bedrijf iets voor je kunnen doen. En als wij dat bedrijf niet zijn, dan heb ik in mijn netwerk zo’n tig bedrijven die misschien wel passend voor jou zijn. Ga eens daar praten. En als we dat nou met z’n allen zouden doen, dat rondje, dan komt iedereen aan de beurt, denk ik.’

Meer weten?

Meer over skills based werven? Op 19 juni organiseren we er een inspirerend evenement over. met volop praktijkvoorbeelden. Lees er hier alles over:

Skills-Based Werven

Lees ook