Dit zijn de 10 nominaties van de Werf& Awards van 2019 (en stemmen kan nú)

Peter Boerman Op 09 april 2019
Gem. leestijd 6 min 2742x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 10 nominaties van de Werf& Awards van 2019 (en stemmen kan nú)

De 10 nominaties van de Werf& Awards zijn bekend. Vanaf vandaag mag iedereen stemmen: wie vind jij dat straks op 16 mei zo’n felbegeerde vakprijs in ontvangst mag nemen? Bepaal het nú, en breng je stem uit.

De 10 nominaties zijn:In de categorie Arbeidsmarktcommunicatie

  • M2Media-> Mediabureau kaapt wifi om vacature creatief onder de aandacht te brengen
  • ABNAMRO -> The Lockdown
  • Steam/Politie -> Alles wat je in je hebt – maak er politiewerk van
  • Ampelmann -> Ampelmann Study Weekender
  • Rijkswaterstaat -> Rembrandt in de steigers

In de categorie Recruitment

  • DITIS HR/ Total -> de TOTAL-WSP Retail Academy
  • NS / Endouble -> Van inside out naar outside in. De nieuwe wervingsstrategie van NS
  • USG People / COA -> Marketing automation helpt asielzoekerscentra bij personele uitdaging
  • ANWB -> Alarm: 400 seizoenkrachten gezocht
  • Belastingdienst -> Introductie snelle selectieboulevard voor slimmere en effectievere werving

Meer dan 50 inzendingen

De Werf& Awards kende dit jaar opnieuw meer dan 50 inzendingen, met het beste dat dit jaar gemaakt is in Nederland op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. De jury is bijeen geweest op 26 maart voor een eerste voorselectie. Daaruit kwamen 20 geselecteerde cases, 10 in elke categorie. Daarna hebben alle juryleden individueel hun keuzes bepaald. Hieruit zijn dus de 10 cases gekomen, die maandag allemaal hun nominatie persoonlijk in ontvangst hebben genomen.

Nu is het woord aan het publiek

Na de keuze van de vakjury is nu het woord aan het publiek. Iedereen kan dus tot en met 26 april stemmen op 1 van bovenstaande 2 x 5 cases. De vakjury beoordeelt dezelfde cases op woensdag 17 april.  De uitreiking van de prijzen vindt plaats op 16 mei, tijdens de nieuwste editie van Werf& Live.

De jury over de genomineerde cases

Enkele eerste opmerkingen van de jury over de genomineerde cases, natuurlijk in volstrekt willekeurige volgorde:

Nominaties in de categorie ‘Arbeidsmarktcommunicatie’:

> M2Media

  • Leuke aanpak
  • Innovatief, niet eerder gezien.
  • Ludieke en tevens passende actie in de doelgroep van communicatieprofessionals.
  • Actie is kostenefficiënt en kan qua naamsbekendheid lang beklijven binnen doelgroep.
  • Mooi staaltje guerilla recruitment.
  • Low cost high impact.
  • Lef! Iets dat veel organisaties zouden willen doen, maar niet durven.
  • Het idee is zeer origineel, bijna de hele doelgroep was bijeen op het AMMA Event en in de zaal ging het echt over deze stunt van M2Media. Missie geslaagd!

> ABN Amro

  • Mooi doordachte case, wel benieuwd naar kosten per hire
  • Escaperoom ‘2.0’; mooie case dat als voorbeeld voor het vak gezien kan worden waarbij technologie toegepast wordt om de doelgroep te bereiken en te activeren
  • Mooie prestatie dat ABN gestegen is als employer of choice onder doelgroep door deze actie.
  • Prachtig uitgevoerd met goed resultaat.
  • Dappere keuze om het grootste deel van het budget hier in te zetten
  • Mooi dat het weer de ‘next level’ is ten opzichte van de escape room waarmee ABN Amro eerder de primeur had
  • Innovatie en technologie worden hier niet als gimmick maar waardevol en relevant voor de doelgroep ingezet.

> Politie / Steam

  • Mooi organisch resultaat na 1 dag.
  • Spot on: mooi, eerlijk, kippenvel. Speelt inhoudelijk goed in op de realiteit en maatschappij: dit brengt het vak van politieagent met zich mee; de mooie en minder mooie kanten van het werk en voor wie zij zich inspannen
  • Impact op instroom nog niet aantoonbaar, maar kan me niet voorstellen dat dit geen impact gaat hebben.
  • Prachtige campagne. Heel sterk. Straalt trots, echtheid en authenticiteit uit. Benoemt de minder leuke kanten en haalt de onzichtbare delen van het werk naar voren. Ik denk dat politie-agenten hier trots op zijn.
  • Eigenlijk komt de case net te vroeg binnen, omdat het resultaat er nog niet is. Ik verwacht er wel veel van.

> Ampelmann

  • Mooi, creatief, doeltreffend
  • Goed ingespeeld op doelgroep en het creëren van awareness onder de doelgroep
  • Een goed idee dat beklijft en mogelijk door meer organisaties opgepakt wordt. Daarmee is het een voorbeeld voor het vak waarvan menigeen zal denken: waarom hebben wij dat niet bedacht?
  • Doelgroep centraal. Gedacht vanuit de behoefte van de potentiële kandidaat.
  • Een top idee en dat met een low budget.
  • Heel sympathieke case.
  • Chapeau voor originaliteit

> Rijkswaterstaat

  • Mooie case, wel een hoge drop-off van sollicitatie naar hire.
  • Mooi en uniek creatief concept met duidelijke vertaling naar inhoud van het werk: onderhoud van de ‘meesterwerken van Rijkswaterstaat’
  • Wat een mooi, rond verhaal.
  • Mooi om link te leggen tussen kunstwerken van oude meesters en ‘nieuwe’ meesters van RWS, en vooral het goed houden daarvan
  • De case is doordacht uitgevoerd. Er zit een strategie achter die verder gaat dan story telling. Er worden bij de campagne ook andere middelen ingezet (zoals webinars) Het is een geïntegreerd concept en juist dat maakt deze naar mijn idee zo sterk.
  • Mooie 360-campagne die verder gaat dan een creatief idee, maar een goed uitgedachte rol speelt in de candidate journey en the art of work van Rijkswaterstaat vanuit een andere invalshoek belicht.

nominatie rijkswaterstaat

Nominaties in de categorie ‘recruitment‘:

> DITIS HR / Total

  • Sympathiek en goede resultaten
  • Mooi concept waarbij zijinstroommogelijkheden benut worden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geboden wordt. Lastig om te beoordelen of dit concept op lange termijn zal renderen in duurzame invulling van de vacatures.
  • Goed voorbeeld van het aanspreken van andere doelgroepen en hoe je als werkgever in een krappe arbeidsmarkt kansen kunt pakken door mensen terug het arbeidsproces in te slepen. De doelgroep daar zoeken waar anderen bijna niet kijken.
  • Een doordachte case waar ze op een ‘impactvolle’ manier van werven ontwikkeld hebben, waarbij voor alle partijen een win-win situatie is ontstaan.
  • Een goed initiatief dat de 55+’ers op waarde weet te schatten.

> NS/Endouble

  • Keurige wervingssite. Sterk interactiedesign. Sterk in informatievoorziening. Goede verdiepingsmogelijkheid. Goede mobile experience. Site werkt uitstekend. Wel wat weinig beleving en daardoor ook niet heel bijzonder.
  • Meten tot en met de hire tref je nog maar weinig aan. En goed gebruik van data om kwaliteit te verbeteren idem. Daarom alleen al goede beoordeling. Resultaten worden op termijn vast nog beter als er continue goede data-analyse en interpretatie plaatsvindt.
  • Een goede case en ook de aanpak om inside out te denken. Zeker voor een
 bedrijf met zo’n diversiteit aan functies waarvan de meeste denken aan conducteur en machinist. De nieuwe site laat zien dat er ook heel andere rollen zijn.
  • Gewoon hoe een werkenbij-site hoort te zijn. Simpel. Content is super en relevant. En het meten is prachtig.

> ANWB

  • Campagne loopt nog, daardoor geen goed beeld of het resultaat van 400 gehaald wordt.
  • Goede aanpak. Leuke video.
  • Goed opgebouwde case. Duidelijke onderbouwing van strategie, aanpak en resultaten.
  • Alle middelen worden op de juiste manier ingezet. Een voorbeeld voor een goed recruitmentteam en een organisatie die dat begrijpt.
  • In zeer korte tijd een kwart van het wervingsresultaat behaald; cijfers zijn prima en kloppend – vooral de ‘blended approach’ is een voorbeeld voor het vak (media, referral, netwerk, agencies etc..)
  • Leuk hoe ze inspelen op de wensen, eisen, gedrag van de te werven doelgroep.

> Belastingdienst

  • Goed dat de Belastingdienst zichzelf heeft weten te overtuigen dat de procedures ingekort kunnen worden.
  • Typisch een case die de aandacht trekt in het ‘recruitmentland’ en in de gaten gehouden wordt.
  • Mooie publiciteit gehaald. Impact onduidelijk. Alles vervuld?
  • Een selectieboulevard is een voorbeeld voor het vak. Snelheid van het proces is voor een kandidaat van belang. En zeker voor een organisatie als Belastingdienst is het mooi dat dat is gelukt. Dat de helft van de kandidaten een contract meekreeg op de dag zelf en daarvan 95 procent accepteerde is ook prachtig.
  • Voor het beeld dat wij van deze organisatie hebben vind ik dit verrassend. Het dwingt managers om snel beslissingen te nemen. En dat geeft vertrouwen aan de kandidaat.
  • Wie niet hip is moet slim zijn, Belastingdienst blijft dicht bij zichzelf maar laat ook de onbekende kant zien; die van een slagvaardige organisatie met een eerlijk aanbod.

> USG People / COA

  • Het is mij niet duidelijk of er gebruik is gemaakt van een database of dat er koud de markt op is gegaan.
  • Gewoon een goede en solide case.
  • Goed voorbeeld van een laagdrempelige toegang en speelse candidate journey.
  • Mij komt het als zeer gebruikers- en recruitersvriendelijk over. Een visie om aan beide kanten snel te weten of verder gaan zin heeft. Sturend op selectie en kwaliteit.
  • Ben wel benieuwd hoe de “selectie” ging. En hoeveel niet-kwalitatieve leads zijn binnengekomen.
  • Sterke inzet van online marketing om de vacature te ‘verkopen’, effectief, maar wel wat ‘koud’.

nominaties coa

Stemmen?

Lees ook:

Foto boven: medewerkers van de Belastingdienst, bij de uitreiking van hun nominatie

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners