Het sollicitatiegesprek als vragenvuur? Met een stapel kaartjes wil dit ziekenhuis er vanaf

Een sollicitatiegesprek heeft vaak iets weg van een vragenvuur. Dat leidt niet altijd tot een optimale uitkomst. Bij het Reinier de Graaf-ziekenhuis proberen ze het voortaan anders te doen, met een stapel kaartjes rondom de kernwaarden. Hoe ziet dat eruit?

Peter Boerman Op 12 december 2019 Gem. leestijd 3 min704x gelezen
Deel dit artikel:
Het sollicitatiegesprek als vragenvuur? Met een stapel kaartjes wil dit ziekenhuis er vanaf

Bij het Delftse Reinier de Graaf-ziekenhuis doen ze dingen graag een beetje anders. Zeker als het om werving en selectie gaat. Met het spreekuur voor afgewezen sollicitanten wist het in 2018 zelfs een Werf& Award te winnen. Ook een 360-graden-video om operatieassistenten te werven viel op, net als de violisten die ooit werden ingezet en het wandelend sollicitatiegesprek.

‘Hoe beter we kunnen inschatten of iemand bij ons past, hoe beter onze selectie.’

En nu is er dan een stapel kaartjes ontwikkeld, met open en meerkeuzevragen. Een beetje zoals Triviant of 30 Seconds, of de filosofische Teatopics-theezakjes van Pickwick, maar dan zijn de vragen op deze kaartjes ontwikkeld rondom de drie kernwaarden van de organisatie, aldus recruiter Inge de Glopper. ‘Bij een sollicitatiegesprek is het uiteraard belangrijk om na te gaan of een kandidaat past bij de organisatie. Hoe beter we dat kunnen inschatten, hoe beter onze selectie. Daarom hebben we zogenoemde kernwaarden-kaartjes laten maken. Deze kaarten kunnen sollicitanten tijdens het gesprek pakken en beantwoorden, maar wij kunnen ze ook beantwoorden. Zo wordt een sollicitatiegesprek veel meer een gesprek dan een vragenvuur. We leren elkaar kennen van persoon tot persoon. Zo kunnen we ook beter vaststellen of iemand bij onze organisatie past of niet.’

Kaartjes voor nieuwsgierigheid

Het idee van de kaarten kwam voort uit een brainstorm die enkele maanden geleden plaatsvond op de afdeling P&O. ‘Ik droeg toen dit idee aan’, vertelt De Glopper. ‘Mijn teamgenoten waren meteen enthousiast. Daarna hebben we met het team de vragen geformuleerd. Sommige vragen gaan over werk, andere vragen juist helemaal niet. Zo hebben we voor de kernwaarde ‘Eigen inbreng’ bijvoorbeeld de vraag wanneer iemand voor het laatst iets gedaan heeft waar niet om gevraagd werd. Voor de kernwaarde ‘Oprechte aandacht’ vragen we onder meer hoe mensen goed voor zichzelf blijven zorgen wanneer de werkdruk hoog is.  En voor de kernwaarde ‘Grensverleggend’ hebben we een vraag die ingaat op hoe nieuwsgierigheid iemand verder heeft geholpen.’

‘Door de kernwaardenkaarten ontstond laatst een leuk gesprek over Ajax en Feyenoord.’

De recruiters gebruiken de kaartjes overigens (nog) niet bij elk sollicitatiegesprek, vertelt De Glopper. ‘We laten het afhangen van hoe een gesprek verloopt en kijken ook naar de functie. Laatst had een van mijn collega’s een verpleegkundige op sollicitatiegesprek. Vanwege de kernwaardenkaarten ontstond toen een leuk gesprek over Ajax en Feyenoord. Dat zorgde ervoor dat de kandidaat ontdooide en zij veel minder zenuwachtig werd. De kaarten kunnen dus ook echt het ijs breken.’

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
RecruitNow
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.