Kevin Sebel: ‘Outsourcing van je recruitment biedt juist veel kansen’

Adwin van Gerven Op 06 september 2018
Gem. leestijd 3 min 1120x gelezen
Deel dit artikel:
Kevin Sebel: ‘Outsourcing van je recruitment biedt juist veel kansen’

Weinig organisaties durven een cruciaal proces als recruitment uit te besteden. Ten onrechte, stelt Kevin Sebel. ‘Outsourcing biedt juist de kans specialisten binnen te halen die ook nog eens vanuit jouw employer brand werken.’

kevin sebel outsourcingSebel is commercieel directeur bij EN HR Solutions. Op 20 september vertelt hij op Talent Acquisition Live een case over hoe T-Mobile via video en recruitmentmarketing succesvol kandidaten wist te werven. Ook gaat hij daarbij in op de waarde van Recruitment Process Outsourcing, een proces waar hij steeds meer belangstelling voor ziet. Tijd voor een interview.

> Wat is de toegevoegde waarde van RPO?

‘Veel organisaties weten ongeveer wel wat Recruitment Process Outsourcing is, maar slechts weinigen hebben er al ervaring mee opgedaan. Vaak zijn ze toch huiverig om een cruciaal proces als recruitment uit te besteden. Maar RPO brengt juist de mogelijkheid mee om een recruitmentspecialist binnen te halen die ook nog eens vanuit het employer brand van de klant werkt. Dit laten wij al enkele jaren zien bij onze opdrachtgevers – en met succes. En daarmee groeien we ook bovengemiddeld hard als organisatie.’

> Wat moet volgens jou nu prioriteit van recruiters zijn?

‘Het gezegde luidt: “If we keep doing what we’ve always done, we keep getting what we’ve always got”. Menig recruiter zou willen dat dit waar was, maar de realiteit is dat zonder verandering, er nu juist mínder resultaten zijn in plaats van dezelfde resultaten. Recruitment is een vak en de juiste specialisaties en technologie binnenbrengen is mission-critical. Prioriteit is dus verandering en durven te innoveren.’

de juiste specialisaties binnen brengen is mission-critical. durven te innoveren is dus Prioriteit.’

> Hoe kunnen recruitmentbureaus volgens jou verbeteren?

‘Veel bureaus zijn zich er niet van bewust dat de corporate story van hun klanten goed overbrengen bijdraagt aan de kwaliteit van de hire. Zorg dat je echt vanuit de klant blijft denken, zodat je ook de ambities en visie van de klant overbrengt naar de kandidaten. Daarnaast zou mijn advies zijn om te blijven investeren in mensen. Maar zorg er tegelijk voor dat je collega’s alle tools hebben om hun werk goed te doen. Dat betekent ruimte maken voor innovatie en verandering stimuleren.’

> Iets anders; hoe kunnen recruiters op de GDPR inspelen?

‘Het is nu vooral belangrijk om de bewustwording te blijven stimuleren door bijvoorbeeld eens per kwartaal een workshop te organiseren en de teams actief te blijven betrekken. De GDPR is wat ons betreft een kans om personalisatie in het recruitmentproces naar een nog hoger niveau te tillen. Communiceer transparant en eerlijk hoe je persoonsgegevens verwerkt. Geef kandidaten de mogelijkheid deze gegevens eenvoudig en snel aan te passen of zelfs te verwijderen. Door de privacy van kandidaten in acht te nemen, bouw je als werkgever vanaf het eerste contactmoment aan een goede vertrouwensrelatie.’

> Heb je alvast een ‘geheime tip’ om mee te geven?

‘Wij zien steeds meer dat snelheid in selectie echt cruciaal is. Wij zetten bijvoorbeeld video-interviews van Cammio in om onze time-to-hire zo kort mogelijk te maken. Daarmee halen wij de beste kandidaten uit de markt, sneller dan onze concullega’s.’

Meer weten over de kansen van RPO voor jouw recruitment? Kom naar Talent Acquisition Live!

Op Talent Acquisition Live vertelt Kevin Sebel hoe je met RPO voor betere en snellere hires kunt zorgen. Schrijf je hier in om zijn verhaal te horen.

Lees ook:

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners