Nog nooit zoveel geïnvesteerd in recruitmenttech als dit jaar

Recruitment wordt steeds belangrijker, getuige de enorme investeringen die recruitmenttech aantrekt. Nooit eerder waren investeerders zó bereid de portemonnee te trekken, tot een bedrag van dit jaar maar liefst 1,6 miljard (!) dollar.

Peter Boerman Op 18 december 2019 Gem. leestijd 3 min382x gelezen
Deel dit artikel:
Nog nooit zoveel geïnvesteerd in recruitmenttech als dit jaar

In de wereld van recruitmenttech blijft van alles aan de hand. En vooral de laatste jaren gaat het hard, blijkt uit een inventarisatie van Recruiting Daily, op basis van cijfers van Crunchbase. Tot aan november dit jaar werd er wereldwijd maar liefst 1,6 miljard dollar opgehaald door bedrijven in dit segment, een flinke groei ten opzichte van de 1,1 miljard die in 2018 werd bereikt. En dat was op zich ook al een allesovertreffend record.

recruitmenttech investeringen

Grote potentie

Crunchbase telde in totaal 169 investeringsrondes, waarvan er maar liefst 58 de 5 miljoen dollar overschreden. ‘De interesse van investeerders in de wereld van recruitment is duidelijk aan het stijgen’, concludeert Recruiting Daily daaruit. ‘Recruitment wordt ook steeds meer een driver van het concurrentievoordeel van bedrijven. En dat in een steeds krappere arbeidsmarkt met een groeiend en acuut tekort aan matchende vaardigheden op cruciale functies. Het maakt de marktpotentie van alle techbedrijven in deze industrie alleen nog maar groter.’

Wat waren de grootste?

Wat waren dan de grootste investeringsrondes in recruitmenttech dit jaar? Er worden er 10 genoemd:

#1. Jobvite: Het platform dat zich richt op analytics-gedreven recruitment en sociale media aan functies wil matchen, haalde in februari maar liefst 200 miljoen dollar op in een private equity-ronde. Dat geld werd vervolgens onder meer gebruikt voor de aankoop van bedrijven als Talemetry, RolePoint, en Canvas.

#2. Andela: Nog een grote investering, 100 miljoen dollar, viel in handen van Andela, een bedrijf dat codeerlessen en banen biedt aan studenten in ontwikkelingslanden. Het bedrijf wordt nu op een waarde tussen de 600 en 700 miljoen dollar geschat. Het opereert vanuit Kenia, Oeganda, Nigeria, en Rwanda met betaalde developers die werken voor bedrijven in Amerika en Europa.

Bijzonder: kandidaten betalen voor vacatures

#3. Jobcase: Dit open-access platform voor zowel werkzoekenden als werkgevers uit Boston is een beetje vergelijkbaar met LinkedIn en noemt zich een ‘100+ million member strong community‘. Het haalde in februari ook 100 miljoen dollar op. Bijzonder hierbij: kandidaten betalen om vacatures te mogen zien.

#4. eCheng: Het eerste Chinese bedrijf in de lijst, een AI-gedreven matchingplatform dat goed was voor een investering van 80 miljoen dollar. Wat wil je ook, met nu al klanten als Tencent, Alibaba, iSoftStone, en Vanke.

#5. SmartRecruiters: Een organisatie die met zijn ‘enterprise recruiting platform’ ook in Nederland zeker bekend is. Het bedrijf haalde eerder dit jaar zo’n 50 miljoen dollar op. Onder hun klanten mogen ze nu al onder meer Twitter, LinkedIn, Ikea, Visa, en Bosch rekenen. En als het goed is, wordt dat dus alleen nog maar meer.

Never be ghosted again

#6. AllyO: ‘Never be ghosted again’. Dat is de belofte van AllyO, het eerste bedrijf in de lijst dat zich volledig richt op een AI-oplossing, en daar eerder dit jaar 45 miljoen dollar mee ophaalde. Het 2 jaar oude bedrijf richt zich op de volledige communicatie tussen werkgever en kandidaat. Het werd onder meer door Human Resource Executive Magazine verkozen tot ‘Top HR Product of 2019‘. AllyO gebruikt ‘conversational AI‘ om organisaties te helpen om meer gekwalificeerde kandidaten te vinden, workflows te automatiseren en diepte-inzicht in het recruitmentproces te krijgen.

#7. Neuvoo: We schreven vorige week al over de naamsverandering naar Talent.com, maar onder de oude naam Neuvoo haalde deze snelgroeiende Canadese vacaturesite eerder dit jaar al een investering van ongeveer 40 miljoen dollar op. Dat geld was vooral afkomstig van Canada’s op één na grootste pensioenfonds. Neuvoo opereert nu al vanuit meer dan 70 landen en haalde in 2018 een omzet van 57 miljoen dollar. Met de nieuwe investering én de nieuwe naam wil het bedrijf echter een nóg veel grotere indruk op de wereld gaan maken.

#8. Personio: Zowaar ook nog een Europees bedrijf in de lijst: het Duitse ‘HR- en recruitmentplatform’ Personio haalde in januari zo’n 40 miljoen dollar op, onder meer dankzij de oprichters van Rocket Internet, bekend van bijvoorbeeld Zalando (en HelloFresh). Personio heeft een open API en meerdere third-party software-integraties. Daardoor biedt het een aantrekkelijke propositie voor werkgevers die nu al meerdere HR-systemen gebruiken, maar tegelijk willen vernieuwen.

35 miljoen voor anoniem solliciteren

#9. Triplebyte: Deze start-up – uit, hoe kan het ook anders: San-Francisco – haalde eerder dit jaar 35 miljoen dollar op voor zijn platform dat zich richt op anoniem solliciteren in de tech- en IT-branche. Het platform richt zich met name op werkzoekenden met niet-traditionele opleidingen en ervaringen die toch graag in de IT aan de slag willen. Via online codeertesten en technische interviews kunnen ze via dit platform hun vaardigheid daarvoor aantonen. En dat is dan natuurlijk weer erg interessant voor werkgevers op zoek naar zulk talent.

#10. Nomad Health: Als laatste in de lijst een start-up uit Manhattan die zich specialiseert in de arbeidsmarkt voor artsen en verpleegkundigen. Het bedrijf, gelanceerd in 2012, haalde dit jaar een bedrag van zo’n 34 miljoen dollar op. Daarmee wil het in eerste instantie vooral het grote matchingsprobleem in de Amerikaanse zorg te lijf gaan.

Wat zegt dit nu?

Volgens Recruiting Daily heeft recruitmenttech dit jaar ‘het leeuwendeel’ binnengehaald van alle investeringen van venture capitalists dit jaar. Maar ze verwachten dat dit nog pas het begin is, en de komende jaren met name AI-gedreven platforms een grote toekomst te wachten staat. ‘Tekort aan talent is een van de grootste pijnpunten voor organisaties. Het is geen verrassing dat start-ups die helpen dit probleem op te lossen zoveel investeringen weten los te krijgen.’

‘Als 2019 al een topjaar was, 2020 belooft nog een stuk opwindender te worden…’

Dat zal de komende jaren niet veranderen, denken ze. ‘En met innovatie komend vanuit bijvoorbeeld China, Israël, Duitsland en Canada, kunnen we zeggen dat investeerders in recruitmenttech ook steeds diverser worden. Dus als 2019 al een topjaar was, 2020 belooft nog een stuk opwindender te worden…’

Ook in Nederland

Ook in Nederland lijken trouwens steeds meer partijen op te staan die zich specialiseren in recruitmenttech. En daar ook serieuze belangstelling voor weten te wekken. Zo haalde Harver, het Nederlandse bedrijf dat sollicitatiebrieven overbodig wil maken met software en big data, in juli in een nieuwe investeringsronde 15 miljoen dollar (zo’n 13,5 miljoen euro) op. En in oktober volgde VONQ, met de bekendmaking van een niet nader benoemde investering van een Amerikaanse investeerder.

Ook op overnamegebied was er dit jaar veel nieuws in de wereld van recruitmenttech.

Ook op het gebied van overnames viel er dit jaar overigens veel nieuws op in de wereld van recruitmenttech. Meer weten welke bedrijven allemaal in Nederland zich hier al op richten? Op The Benelux Recruitment Tech Landscape is een overzicht met ruim 150 Nederlandse en Belgische aanbieders van verschillende technologieën te vinden.

Lees ook:

 

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
RecruitNow
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.