Factcheck: zijn er werkelijk 180.000 recruiters in Nederland?

Als het gaat om het aantal recruiters in Nederland, is het altijd een beetje gissen. Er is geen register, geen officiële inschrijving, en er zijn ook geen duidelijke grenzen. Rekenen we de intercedent er ook bij? En de werkconsulent van het UWV? De medewerkers van het arbeidsmarktcommunicatiebureau? En wat te denken van de vele HR-medewerkers die ook wel wat taken op het gebied van werving en selectie erbij hebben?

Het zou betekenen dat 1 op de 50 Nederlanders recruiter is. Is dat niet wat veel?

Goed, het is dus gissen, hoe je het ook wendt of keert. Maar 180.000 recruiters, zoals EenVandaag recent beweerde? Is dat niet een wat ál te ruime schatting? Laten we die rekensom daarom even wat nader bekijken. Zo blijken volgens het CBS eind 2021 zo’n 9,4 miljoen mensen (seizoengecorrigeerd) betaald werk te hebben. Dat zou betekenen dat van al die werkende mensen ongeveer 1 op de 52 zich recruiter mag, kan en/of wil noemen. Vergelijk dat eens met de HR/fte-ratio, oftewel: het gemiddeld aantal medewerkers dat één HR-fte bedient. Die ratio ligt volgens onderzoek tegenwoordig op 1 op 74. Hoe kunnen er dan ooit méér recruiters zijn?

Niet eenvoudig vast te stellen

Uitgaande van deze ratio zijn er in Nederland maximaal 127.000 HR-medewerkers bij een organisatie in dienst. Recruiters maken daar hooguit een bescheiden deel vanuit. Maar goed, dan hebben we natuurlijk nog niet de uitzendbureaus meegerekend, de detacheerders, payrollers en iedereen die ook maar iets in de commerciële arbeidsbemiddeling doet. Volgens onderzoek van Panteia van vorig jaar is het ‘niet eenvoudig’ om vast te stellen om hoeveel mensen dat precies gaat.

panteia onderzoek aantal recruiters

Daarom benaderen ze het ‘van de andere kant’: door uit te rekenen hoeveel de totale omzet in de sector ongeveer is, en dat te delen op een schatting van de omzet per medewerker. En zo kom je ook uit op een reële schatting van het aantal vaste medewerkers bij de uitzendbureaus. De totale omzet van de uitzendsector bleek dan (in 2020) ongeveer 14 miljard euro. Voor de gemiddelde omzet per vaste medewerker keken ze naar hoe groot bureaus zijn met 5 miljoen omzet (gemiddeld 8 tot 9 medewerkers) en naar de omzet van grote uitzendondernemingen in verhouding tot hun aantal medewerkers.

Elke intercedent is verantwoordelijk voor gemiddeld zo’n 30 uitzendkrachten die ‘in het veld’ aan het werk zijn.

Op basis hiervan is de omzet per vaste medewerker te schatten op zo’n 650.000 euro. Dat gedeeld op de totale uitzendomzet van ongeveer 14 miljard levert een schatting op van circa 21.400 vaste medewerkers in de uitzendsector; inclusief de meewerkende eigenaren van de uitzendbureaus, en alle andere ondersteunende diensten. Ruim gerekend zou elke intercedent dan verantwoordelijk zijn voor gemiddeld zo’n 30 uitzendkrachten die ‘in het veld’ aan het werk zijn.

Omgekeerde berekening

Ook voor recruiters kunnen we trouwens wel zo’n ‘omgekeerde berekening’ op een bierviltje maken. Zo meldt Intelligence Group dat ongeveer 1 op de 9 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking (11,0%) actief op zoek is naar een nieuwe baan. Dat zou neerkomen op ruim een miljoen mensen. Stel dat er echt 180.000 recruiters zouden zijn, dan zou dat betekenen dat elke recruiter slechts actief is voor nog geen 6 actief werkzoekenden. Dat lijkt niet erg reëel.

Uitgaande van het aantal vacatures ligt het aantal recruiters ergens tussen de 19.350 en 48.375.

En nog zo’n omgekeerde berekening: er zijn in Nederland volgens het CBS momenteel zo’n 387.000 vacatures. Een absoluut record. Toen de arbeidsmarkt nog iets ruimer was, en het iets makkelijker was om vacatures te vervullen, had elke corporate recruiter gemiddeld zo’n 20 vacatures in portefeuille, tegen gemiddeld 8 voor een bureaurecruiter. Dat zou betekenen dat het aantal recruiters zich moet bewegen ergens tussen de 19.350 en 48.375. Waarbij dat laatste getal een héél ruime schatting is, zeker ook gezien de krapte op de huidige arbeidsmarkt.

Conclusie: onjuist

Zelfs het eerste getal kan nog wel eens aan de ruime kant zitten. Van de geschatte bijna 106.000 Nederlanders in het toenmalige HR-vakgebied noemen zo’n 14.900 mensen zich ‘recruitmentprofessional’ (dus ongeveer 1 op de 7), bleek in 2019 namelijk nog uit onderzoek van Compagnon en Intelligence Group. Ook dit onderzoek ging trouwens uit van een brede definitie van recruiter, dus zowel intercedenten, headhunters, adviseurs werving & selectie of arbeidsbemiddelaars en consulenten arbeidsbemiddeling werden hierbij meegerekend.

In plaats van 1 op 50, lijkt een ratio van 1 recruiter op 500 werknemers een meer reële schatting.

Het aantal van 180.000 recruiters, zoals EenVandaag meldt? Het lijkt al met al schromelijk overdreven. In plaats van 1 recruiter op 50 Nederlandse werknemers, lijkt een ratio van 1 recruiter op 500 werknemers een meer reële schatting. Dat komt ook ongeveer overeen met het advies om pas vanaf 200 werknemers met 1 recruiter te gaan werken (veruit de meeste organisaties halen dat aantal namelijk nooit). En ook met het kengetal dat 1 recruiter zo’n 40 à 50 vacatures per jaar kan verwerken. We beoordelen de bewering van EenVandaag dan ook als: onjuist.

Lees ook

Dit inspireerde de jury van de Werf& Awards dit jaar het meest

Ze hadden er vorige week een behoorlijk zware dobber aan. Nadat ze begin april al via een digitale juryronde hadden bepaald welke 10 finalisten een nominatie voor de Werf& Awards zouden krijgen, kwam de vakjury vorige week bijeen in Rotterdam om daar fysiek alle genomineerden te horen en vervolgens te bespreken. Wie had het meest passende en overtuigende verhaal? Dat zullen we pas weten op 19 mei, als de prijzen worden uitgereikt tijdens Werf& Live (stemmen voor de publieksjury is nog mogelijk…)

Meteen stemmen

Maar wat vinden de juryleden eigenlijk zelf inspirerend? Waar worden ze warm van? Wat hebben ze afgelopen jaar gezien dat ze een voorbeeld voor het vak vinden (maar wat geen inzending was)? We deden een kleine rondvraag, en dat leverde de volgende resultaten op:

jury awards silene geuzeWie: Silene Geuze

Is: senior-adviseur arbeidsmarktcommunicatie en employer branding PostNL

‘Organisaties als Bol.com en Albert Heijn vind ik altijd interessant en zijn voor mij toonaangevende voorbeelden hoe je met communicatie je merk opbouwt en je voorkeurspositie onder je doelgroepen versterkt. Dit zit onder andere in de optelsom van doelgroepgerichte wervingscampagnes met werkgeversmerkcommunicatie die raakt en een sterke mediastrategie. In combinatie met het binnen activeren van een merkcultuur.’

‘Organisaties als Bol.com en Albert Heijn vind ik altijd interessant.’

‘Daarnaast vond ik vorig jaar de “Codemuseum”-campagne van Coolblue een mooi voorbeeld waar het uitdragen van een cultuur, het promoten naar benodigd talent en ambassadeurschap samenkomen.

In de campagne delen medewerkers hun impactvolle ervaring en werk. De developer staat centraal, die achter de schermen belangrijk werk doet in het e-commerce en logistieke traject naar de klant, en in de campagne een verdiende plek krijgt op het podium. De merkwaarden staan centraal in alles wat Coolblue doet en dat vind ik hier ook duidelijk voelbaar: eigenzinnig, flexibel, vrienden en gewoon doen. Merk-waardige communicatie van een merk-waardig bedrijf.’

Wie: Eric van Bourgonje

Is: CEO & Founder Jobsrepublic

‘In het afgelopen jaar heb ik veel cases gezien waarbij de kandidaat centraal is komen te staan in het wervingsproces en de achterliggende procedure. Een mooie ontwikkeling. Helemaal mooi wordt het als een betere kandidaatervaring ook nog eens leidt tot meer efficiency voor de organisatie. Het pareltje van afgelopen jaar vond ik zelf de case van YoungCapital die voor de werving van duizenden mensen voor de GGD een robot hebben ingezet voor de telefonische screening. Hierbij werden 7.000 kandidaten binnen 4 uur gebeld en automatisch ondervraagd.’

Binnen 10 minuten na sollicitatie ontvang je er al direct feedback op. Dit gaan we zeker meer zien.’

‘Het mooie vanuit kandidaatperspectief is hier dat je geen dagen of weken in onzekerheid hoeft te zitten. Binnen 10 minuten na sollicitatie vindt je telefonische intake plaats en ontvang je al direct feedback op je sollicitatie. Er zullen vast nog wat haken en ogen aan zitten in de uitvoering, maar ik ben ervan overtuigd dat we dit over een paar jaar overal zullen zien. Zeker in volumewerving.’

jury awards lotte jumboWie: Lotte Konieczek

Is: Manager Recruitment & Employer Branding Jumbo

‘Binnen Jumbo hebben we afgelopen jaar inspiratie gehaald uit onze eigen corporate missie: “klanten de leukste boodschap bezorgen door samen te ondernemen om te winnen met de klant op 1”. We willen immers dat kandidaten ook graag klant blijven of klant worden. We hebben daarom naast onze klant ook de kandidaat zo veel mogelijk op 1 gezet, met als streven “Jumbo, da’s niet alleen leuk boodschappen doen, maar ook leuk werken”.’

Open hiring-principes hebben ons afgelopen jaar ook geïnspireerd.’

Open hiring-principes en -uitgangspunten hebben ons het afgelopen jaar ook geïnspireerd. Vooral de gedachte dat iedereen die zelf solliciteert en zichzelf dus vindt passen bij Jumbo, in principe dan toch ook ergens binnen Jumbo zou moeten kunnen passen. Daarbij kiezen we een van de vele openstaande vacatures, die het beste past. Zo kijken we steeds meer naar het matchen van kandidaten op een leuke uitdaging binnen onze organisatie.’

Wie: René van der Kroon

Is: Creative Director bij Radancy

jury awards rene van der kroon‘Als ik heel eerlijk ben, heb ik het afgelopen jaar niet heel veel gezien dat me echt is bijgebleven. Corona zou daar een plausibele oorzaak van kunnen zijn; zelf hebben we ook een aantal campagnes niet of pas later kunnen maken doordat fotografie- en videoproducties lange tijd niet mogelijk waren. Daarbij ligt gezien de enorm krappe arbeidsmarkt momenteel de focus vooral op directe conversie, waarbij het inspireren en verleiden vaak wordt overgeslagen.’

‘Door de enorm krappe arbeidsmarkt ligt de focus nu vaak vooral op directe conversie.’

Eén campagne die me wel is bijgebleven is het ‘codemuseum’ van Coolblue. Op 6 fysieke locaties zijn daarbij stukjes code van Coolblue-developers ingelijst opgehangen, als ware kunstwerken waarnaar je kunt ‘Api’s kijken’. Een hele sympathieke manier om de ICT’ers van Coolblue vanachter de schermen in the spotlights te zetten, zoals altijd endorsed bij CEO Pieter Zwart – en daarmee weer verzekerd van free publicity. Het past volledig bij het merk en de communicatie van Coolblue, is origineel en onderscheidend, en creëert een pull in plaats van je wervingsboodschap naar je doelgroep te pushen. En het heeft humor! Hadden ze deze nou maar ingezonden…’

De komende dagen nog een paar korte interviews met enkele juryleden van de Werf& Awards. In de tussentijd kun je (tot 28 april) nog gewoon stemmen op jouw favoriete nominaties:

Meteen stemmen

Lees ook

De uitreiking van de Werf& Awards vindt dit jaar plaats op 19 mei tijdens het grootschalige Werf& Live in Van der Valk in Utrecht. 

Bullshit jobs? Deze 3 mensen verdienen geld met (bijna) niets doen

Bullshit jobs blijven de aandacht trekken. In alle vormen en maten. Of het nu Arjen Lubach is die zich opwindt over de overmaat aan kwalitatief op z’n minst discutabele coaches in Nederland, of Ben Rogmans die werkelijk honderdduizenden views trekt met een LinkedIn-post over de schijnbaar niet te stoppen opkomst van ‘meta-beroepen’ als bissfluencer, wandelcoach, rouwcoach, cluster business model designer, systemisch en bewustzijnscoach, storyteller, constructieve rebel, expert studentengeluk, vitaloog, perspectiefbieder, of vegan ambassador.

En dit zijn dan nog allemaal mensen die in elk geval de schijn willen ophouden wat te doen voor hun geld. Maar internationaal zijn er nog wel meer postmoderne beroepen die in het oog springen waarbij dat al een stuk minder duidelijk is. We pikken er voor deze vrijdag 3 van de recente en meest opvallende uit.

#1. De Japanse ‘do-nothing guy

Onder meer The Washington Post verhaalde recent over de 38-jarige Japanner Shoji Morimoto, die zichzelf afficheert als do-nothing guy. Wat hij doet? Mensen vergezellen. In een restaurant. In een pretpark. Naar de bioscoop. Of naar de notaris. En dat voor een bedrag van gemiddeld zo’n 80 euro per sessie. Daarvoor gaat Morimoto niet met z’n klanten in gesprek. Wel knikt hij af en toe naar ze. Lacht hij soms. En zegt hij wel kort wat terug.


Morimoto heeft in de 4 jaar dat hij dit doet een behoorlijk gevolg opgebouwd. Zo heeft zijn Twitter-account bijna een kwart miljoen volgers (zie ook foto boven). Hij heeft ook een tv-serie geïnspireerd en drie boeken. Vaak deelt hij met zijn klanten de momenten waarop zij niet alleen willen zijn. En belangrijk: daarbij oordeelt hij nooit. Dat geeft mensen het gevoel in controle te zijn, zo verklaart Yasushi Fujii, hoogleraar psychologie aan de Meisei Universiteit in Tokio, het succes van de man die ook wel als ‘Rental-san‘ bekend staat.

#2. De babynaamverzinner

De onvolprezen New York Post en The New Yorker hebben een verhaal over weer een heel ander beroep: professioneel babynamen verzinnen. Koppels in verwachting schijnen in de VS tot wel 10.000 dollar te betalen aan de 33-jarige Taylor A. Humphrey, die hier in 2015 mee begon en er in 2020 een inkomen van ruim 150.000 dollar mee wist te verdienen. En dat voor iemand die zelf (nog) geen kinderen heeft.

@whatsinababynamedoula Reply to @papilove13 #sibsets #sibset #siblingnames #babynames #babynamer #babynameconsultant #nameexpert #babynameideas #names #name #babynamedoula #whatsinababyname #doula ♬ You – Petit Biscuit

Helemaal slapend rijk worden is het overigens niet voor de afgestudeerde aan New York University. Afhankelijk van het geboden tarief varieert haar dienstverlening van een telefoontje met suggesties tot een genealogisch onderzoek, waarbij namen die bekend zijn in de familie naar boven komen. Ze heeft ook een populair TikTok-account, waar ze vaak gratis adviezen over babynamen geeft. Ze zegt vaak benaderd te worden door nogal perfectionistische koppels die toe zijn aan hun derde of vierde baby, maar dan merken dat ze voor hen geen (originele) naam meer kunnen verzinnen.

#3. De wachter in de rij

Alweer iets ouder, maar nog steeds actueel: de professionele wachters. Het begon min of meer de Italiaan Giovanni Cafaro, die een kans zag in de combinatie van zijn werkloosheid en de verstikkende bureaucratie in zijn land, en daarna zich toelegde op ‘professioneel in de rij staan’. Voor 10 euro per uur staat hij voor jou in de rij als je daar zelf geen zin in – of geen tijd voor – hebt. Het beroep van ‘codista‘ – vrij vertaald: rijstaander – was geboren, waarover vorig jaar zelfs nog een theatervoorstelling op het Holland Festival te zien was.

In Italië schijnt het beroep inmiddels behoorlijk wijdverspreid. Maar ook in de VS zijn er al vele professionele rijstaanders actief. Zoals Robert Samuel, bekend van Same Ole Line Dudes, een bedrijf dat tegen betaling voor jou in de rij gaat staan voor Broadway-tickets, Air Jordan-sneakers of kaartjes voor het honkballen. Ooit, toen er weer eens een nieuwe iPhone uitkwam, verdiende zijn bedrijf er al eens 14.000 dollar mee. Voor één iPhone. Daarvoor komen ze het product dat je besteld hebt overigens wel thuis afleveren…

Lees ook

Haalt de bureaurecruiter het jaar 2030 nog wel?

Het einde van (bureau)recruitment is al vaak voorspeld. Robots zouden veel van het werk overnemen, matching zou via volautomatische matching kunnen gebeuren, organisaties zouden veel zelf gaan doen. Dus is de vraag gerechtvaardigd: haalt de bureaurecruiter het jaar 2030? Bezoekers van Bureaurecruitment Live, op 5 april 2022, lijken – ondanks alle doempredikers – er wel van overtuigd.

‘Het vak van de bureaurecruiter is in 2030 denk ik wel specialistischer.’

Zoals Amriesh Rambhajan, recruiter bij het in salarisadministrateurs gespecialiseerde Strictly People. ‘Het vak is dan denk ik wel specialistischer en meer geautomatiseerd.’ Maar daarmee is het nog zeker niet verdwenen. Integendeel, denkt bijvoorbeeld ook Miranda Opstal, recruiter bij bureau OnlyHuman. ‘Al zal het misschien wel makkelijker worden om in het voorproces uit een heel grote groep de beste kandidaten naar boven te halen.’

Ook iemand als Frank van Dijk, van opleidingsorganisatie Flextrain, ziet nog wel toekomst voor de bureaurecruiter. Robotisering? Data? Allemaal leuk en aardig, zegt hij. ‘Maar we blijven mensen. We blijven in gesprek met elkaar. Daar is in 2030, en ik denk ook in 2050 nog steeds markt voor.’ Iets wat Laura Kolen, recruiter bij Werken in de Kempen, alleen maar kan beamen. ‘We zullen het verschil blijven maken met het persoonlijke.’

Toekomst voor de branche?

Lisa Oranje, verbonden aan het Rotterdamse RED Recruitment, plaatst wel een kanttekening. ‘Wij zijn bijvoorbeeld actief in de automotive. Door automatisering en robotisering is het wel de vraag hoeveel personeel daar nog nodig is in 2030, en dus ook: in hoeverre worden wij daar nog op ingezet?’ Al moet je dat gevaar ook niet overschatten, volgens Romy van Pelt, die werkt bij de in de horeca en evenementenindustrie gespecialiseerde FlexxGroup. ‘Voor bedrijven die werven niet als core business hebben kun je als recruiter altijd van toegevoegde waarde zijn.’

‘We zullen het verschil blijven maken met het persoonlijke.’

Iets wat ook Steven Gudde wel voor zich ziet. ‘Als je denkt aan de impact die werk heeft op het leven van mensen. En als je mensen wil helpen om via werk betekenis aan hun leven te geven, dan móét je met die mensen in gesprek’, aldus de directeur Impact & Arbeidsmarkt bij Olympia uitzendbureau. ‘Dat zou genoeg moeten zijn om als bureaurecruiter ook in 2030 nog daadwerkelijk het verschil te maken.’

Dit is het laatste van 5 korte videoverslagen van Bureaurecruitment Live. Bekijk ze hier allemaal nog eens:

O

Lees ook

 

Waarom ForceFlow wéér verkozen is als beste bedrijf in recruitmenttech

‘Twee keer winnen. Dat bevestigt voor mij dat we goed bezig zijn’, zegt Marc Gruben. En Eric-Jan van Gorkum vult aan: ‘Juist dat onze klanten ons zo waarderen maakt dat we nog trotser zijn. We hebben daarom ook veel zin in de toekomst. Uiteraard blijven wij onze klanten zo goed mogelijk helpen, maar nu met nóg meer energie en plezier! Als je ergens veel passie en energie in steekt is het fijn om te merken dat het wordt gewaardeerd.’

‘Als je ergens veel passie en energie in steekt is het fijn om te merken dat het wordt gewaardeerd.’

Marc Gruben is co-founder van ForceFlow, Van Gorkum is implementatiepartner van dat recruitmentsysteem. Beiden zijn er maar wat trots op dat hun systeem recent voor de tweede keer in successie als meest gewaardeerde leverancier van recruitmentsoftware van Nederland werd uitgeroepen door de bezoekers van Recruitment Tech. ‘Het is een uitslag die we helemaal aan onze klanten te danken hebben’, aldus Gruben in de livestream van de Recruitment Tech Monthly van 6 april, waar de uitslag bekend werd gemaakt.

‘Wat ik mooi aan ze vindt: elke klant is een klant, ook een eenpitter of zzp’er’, zegt bijvoorbeeld Kim Werensteijn, oprichter van Werkimago.nl en daar begeleider van recruiters om zelf makkelijk employer branding en recruitment marketing in te zetten. ‘Ik had laatst als gebruiker bijvoorbeeld behoefte aan een bepaalde optie. Dat gaf ik aan, maar meer eigenlijk als vraag of suggestie. Maar een week later zat het in het systeem. Terwijl ik niet eens doorhad dat ze dit gingen ontwikkelen. Bij grote partijen moet er dan meteen weer een projectmanager aan te pas komen. Maar hier is het blijkbaar snel geregeld. Echt klantgericht dus.’

Behoefte aan overzicht

Werensteijn gebruikt het ForceFlow-systeem sinds begin dit jaar. ‘Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik werkte hiervoor nog met een excellijstje. Maar door de groei van Werkimago en het aannemen van personeel kon dit echt niet meer. Ik had simpelweg behoefte aan overzicht en automatisering om tijd te besparen. Daarnaast wilde ik meer inzicht krijgen in wat wel en niet werkt qua type benadering voor specifieke doelgroepen. Alles bij elkaar opgeteld kwam ik tot de conclusie echt een recruitmentsysteem nodig te hebben. Ik kan me nu niet meer voorstellen hoe het is om zónder ATS te werken!’

‘Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik werkte hiervoor nog met een excellijstje.’

Ze koos ForceFlow ‘omdat de software heel visueel is. Je kunt makkelijk zien welke kandidaten in welke fase zitten. Hierdoor hoef je maar één blik te werpen om te weten waarmee je aan de slag moet. Daarnaast vind ik het mooi dat er de optie is voor aparte klantomgevingen. Elke recruiter en hiring manager ziet alleen zijn eigen omgeving en kandidaten. Dit is ideaal voor mij, maar natuurlijk ook voor RPO’s, want je kunt elk bedrijf met eigen brand aanmaken in jouw omgeving.’

Byner op 3

ForceFlow is natuurlijk niet de enige technologiepartij die van zijn klanten lof kreeg toegezwaaid. Zo steeg Digital Recruitment Agency Getnoticed (foto) dit jaar van plek 4 naar de tweede plaats en het ATS van Byner, nieuw in de lijst, maakt de top 3 compleet. ‘Gaaf!’, reageert Joram Timmerman, businessdeveloper bij Byner. ‘Als nieuwkomer gelijk de top 3 binnenkomen van meest gewaardeerde leveranciers van recruitmentsoftware is voor mij een mooie waardering voor onze snelle groei met tevreden klanten, partners en een topteam van collega’s.’

De top 6 is helemaal voor ATS-leveranciers of specialisten in recruitmentmarketing.

Opvallend: de top 6 is helemaal gereserveerd voor technologieleveranciers die óf zijn gespecialiseerd in recruitmentmarketing, óf een ATS leveren. Ook elders in de lijst duiken daar veel specialisten in op, zoals BRANDMANNEN (14), VONQ (16), Carerix (21), OTYS (23) en Brockmeyer (27). Verder vallen de vele hoge posities op voor 6 leveranciers van data en dashboards, en voor relatief jonge bedrijven als Joboti en Recruit Robin.

forceflow rte 35

De lijst is tot stand gekomen dankzij bijna 250 recruiters, werkzaam aan corporate of bureauzijde, die hun oordeel gaven over de recruitmentsoftware die ze in 2021 gebruikten. Net als vorig jaar beoordeelden ze de tooling op 6 criteria: productkwaliteit, klantgerichtheid, prijs/kwaliteitsverhouding, innovatievermogen, servicegerichtheid en proactief meedenken. Om in de Top 35 te komen, moest een leverancier minimaal 5 keer zijn beoordeeld.

De volledige RT35 van 2022

Survey 2022

Recruitment Tech Survey 2022De RT35 maakt onderdeel uit van het rapport Recruitment Tech Survey 2022. Deze is gratis te downloaden in ruil voor medewerking aan het onderzoek in 2023, of via de Recruitment Tech Shop.

Meer over Recruitment Tech?

Op donderdag 9 juni 2022 vindt in Utrecht de zevende editie plaats van het Recruitment Tech Event, gecombineerd met het gratis Demo_Day. Aanmelden kan hier:

Demo_Day Tech Event

Lees ook

Wordt bureaurecruitment nog verder geautomatiseerd?

Automatisering is in recruitment aan de orde van de dag. Tot wel 80% van het werk van een recruiter kan worden geautomatiseerd, stelde de Amerikaanse recruitmentgoeroe Kevin Wheeler al ooit. Maar gaat dat ook gebeuren? Als je het vraagt aan de bezoekers van Bureaurecruitment Live, op 5 april 2022, is dat nog lang niet zeker. Althans, de meesten denken dat er altijd ruimte overblijft voor daar waar de recruiter het verschil maakt: het gesprek.

‘Iemand leren kennen, dat gaat technologie nooit volledig overnemen.’

‘Er is heel veel te automatiseren’, zegt bijvoorbeeld Amriesh Rambhajan, recruiter bij het in salarisadministrateurs gespecialiseerde Strictly People. ‘Maar wat ik het leukste vind ik gewoon het gesprek aangaan met iemand, aan tafel gaan met de kandidaat of de klant.’ En dat zal niet zomaar verdwijnen, denkt ook Romy van Pelt, die werkt bij de in de horeca en evenementenindustrie gespecialiseerde FlexxGroup. ‘Ja, we zijn gebaat bij assessments. Maar iemand op persoonlijk vlak goed leren kennen, dat gaat technologie nooit volledig van de mens overnemen.’

Heb je als kandidaat een klik met de organisatie en met de mensen die er werken? Dat is nog steeds belangrijk in recruitment, vult Nils Vos aan. En als recruiter kun je dat beter bepalen dan welke technologie ook, aldus de (senior) recruitment consultant bij Keser, die vorige week nog winnaar was van de publieksprijs in de finale voor bureaurecruiters.

Ruimte creëren

Ook Steven Gudde ziet technologie de rol van de recruiter nog niet overnemen. Wél kan het ruimte creëren om als recruiter meer je toegevoegde waarde aan te tonen, aldus de directeur Impact & Arbeidsmarkt bij Olympia uitzendbureau. ‘Het kan de ruimte creëren om dat gesprek te blijven voeren. Omdat je een aantal dingen aan automatisering overlaat, kun je ruimte creëren om echt het verschil te maken.’

‘Systemen matchen heel erg op een cv en wat iemand al kan. Niet op: waar wil je naartoe?’

Wat dat dan inhoudt? Miranda Opstal, recruiter bij bureau OnlyHuman, is er duidelijk over. ‘Systemen matchen heel erg op een cv en wat iemand al kan. Wij gaan juist graag met onze professionals in gesprek over hun hele ontwikkeling. Buiten wat je al kunt: wat zou je nog meer willen? Waar ga je naartoe? Dat bereik je alleen door met mensen in gesprek te blijven.’ Iets waar Laura Kolen, recruiter bij Werken in de Kempen, zich alleen maar bij kan aansluiten. ‘Automatisering? Ja, het kan je ondersteunen. Maar het zal nooit je hoofdtaak als recruiter overnemen.’

Morgen volgt hier nog het laatste van 5 korte videoverslagen van Bureaurecruitment Live.

Lees ook

7 voordelen van WhatsApp in je werving gebruiken

WhatsApp valt niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Maar in het gemiddelde recruitmentproces zie je het nog veel minder terug. Terwijl veel kandidaten niets liever willen dan via WhatsApp communiceren. Hoe geef je Whatsapp in je werving de ruimte? Hoe maak je dat voor de kandidaat én voor jezelf makkelijk? Bijvoorbeeld door een virtuele assistent via WhatsApp in te zetten.

Veel kandidaten willen tegenwoordig niets liever dan via WhatsApp communiceren.

Een nieuw whitepaper van Joboti en OTYS laat zien wat dat kan schelen. Zo kun je met zo’n virtuele WhatsApp-assistent niet alleen sneller afspraken inplannen met je kandidaten, maar bijvoorbeeld ook een voorselectie maken. Ook ben je via zo’n assistent 24/7 bereikbaar voor jouw kandidaten. Zo kun jij alles automatiseren, waardoor jij alleen het laatste stukje nog hoeft te doen met de kandidaat, namelijk: een sollicitatiegesprek inplannen en de kandidaat aannemen! Wat zijn zoal nog meer voordelen van WhatsApp in je werving en selectie? We sommen er 7 op:

#1. Zo goed als iedereen heeft het

Dit is natuurlijk meteen het bekendste voordeel van WhatsApp: 99% van de kandidaten beschikt erover.

#2. Alles loggen en verwerken

Je kunt met WhatsApp gesprekken en conversaties volledig loggen en verwerken. En zet je een virtuele assistent in, dan wordt het voordeel nog groter. Zo heeft lang niet elke kandidaat een cv op zijn of haar mobiel staan. Maar via een virtuele assistent kun je door middel van een leuke dialoog toch in sneltreinvaart een hoop interessante gegevens te weten komen. En die meteen – AVG-proof – in je ATS verwerken.

#3. Reageren wanneer het de kandidaat uitkomt

Het grote voordeel van WhatsApp is natuurlijk dat je kunt reageren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Dat kan met een mailtje natuurlijk ook, maar de respons daarop is vaak veel lager en reacties laten meestal veel langer op zich wachten. Door de virtuele assistent via WhatsApp te koppelen aan bijvoorbeeld de agenda-module van OTYS, of die van Outlook of Google, kun je hiermee ook makkelijk fysieke afspraken plannen met kandidaten. Waarbij je uiteraard steeds volledig baas over je eigen agenda blijft. Zowel als recruiter als als kandidaat.

#4. Meer sollicitaties en conversie

Kandidaten vinden het gemiddeld prettiger om (sollicitatie)vragen via chat te beantwoorden dan via een sollicitatieformulier. Ze laten in een WhatsApp-dialoog – bewezen! – meer gegevens achter dan in een formulier. En communiceren via WhatsApp biedt hen nog een voordeel: ze kunnen zo namelijk zelf ook eenvoudig vragen stellen over de baan of later de status van hun sollicitatie opvragen. Dat resulteert uiteindelijk niet alleen in meer sollicitaties, maar ook in betere conversie.

#5. Volop mogelijkheden

Hoe start je communicatie met een kandidaat via WhatsApp? Heel simpel: bijvoorbeeld met een whatsapp-button op je werkenbij-site. De kandidaat vult een mobiel nummer in en daarna start de virtuele assistent het gesprek automatisch, met de vragen die jij als recruiter gekozen hebt. WhatsApp Apply biedt ook offline veel mogelijkheden. Stel: je staat als werkgever op een carrièrebeurs. Dan wil je natuurlijk de gegevens van geïnteresseerde bezoekers vastleggen. Potentiële kandidaten kunnen met hun smartphone een QR-code scannen. Daarna opent opnieuw automatisch een WhatsApp-gesprek met de virtuele assistent.

Beschik je over een winkel- of filiaalnetwerk? Dan komt een deel van je kandidaten letterlijk bij je binnenlopen voor werk. Ook die kandidaten kun je eenvoudig laten solliciteren door via een QR-code een WhatsApp-gesprek te starten. Als je per filiaal een unieke QR-code gebruikt, weet de virtuele assistent precies in welk filiaal het gesprek is gestart en kan het de dialoog of de vragen aanpassen aan de locatie. De kandidaat heeft binnen een paar minuten gesolliciteerd en de gegevens zijn (via een API) direct zichtbaar in een ATS als dat van OTYS.

#6. Ook voor tips en track & trace

Ook voor een track & trace is een virtuele assistent via WhatsApp ideaal. Zo’n assistent kan bijvoorbeeld bij bepaalde stappen in het proces kandidaten automatisch een appje sturen. Zo kun je kandidaten 24/7 op de hoogte houden van hun status. Maar je kunt ook tips geven voorafgaand aan een sollicitatiegesprek. En als de kandidaat nog specifieke vragen heeft, kan de virtuele assistent direct overschakelen naar de betrokken recruiter.

Via de virtuele assistent kun je als recruiter direct met kandidaten aan de slag.

Andere toepassingsmogelijkheid voor WhatsApp in je recruitmentproces is bijvoorbeeld het sturen van een jobalert. Ook kun je met een virtuele assistent snel kandidaten in jouw ATS-omgeving bereiken die in het verleden bij je hebben gesolliciteerd (en wier profielen nog steeds heel interessant zijn). Dat scheelt nabellen! Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld de beschikbaarheid van interim-kandidaten of freelancers. Zij kunnen via de virtuele assistent aangeven of een eerdere opdracht nog actueel is en of ze eventueel interesse hebben in een nieuwe opdracht. Zo kun je als recruiter direct met geïnteresseerde kandidaten aan de slag.

#7. Een snelle AVG-check

Ook handig: via WhatsApp kun je snel polsen of kandidaten nog akkoord gaan met het bewaren van hun gegevens (zoals de AVG verplicht). Daarop krijg je doorgaans veel meer respons dan op eenzelfde verzoek via e-mail. De ervaring is dat er wel 3 keer zoveel kandidaten reageren op een vraag via WhatsApp dan op een vraag per e-mail. Waardoor het uiteindelijke resultaat is dat er dus veel meer kandidaten toestemming geven om hun gegevens in een ATS als OTYS te mogen bewaren.

Er reageren wel 3 keer zoveel kandidaten op een vraag via WhatsApp dan op een e-mail.

OTYS heeft bovendien recent de zogeheten Smart Inbox gelanceerd. Lang verhaal kort: hiermee kun je direct vanuit OTYS appjes sturen naar jouw kandidaten. Zo hoef je ook niet meer met verschillende apparaten te werken. Groot bijkomend voordeel is bovendien dat alle WhatsApp-gesprekken in OTYS worden gelogd. Jij en jouw collega’s zijn dus continu op de hoogte van de afspraken die zijn gemaakt. En wil je het gesprek weer in persoon overnemen, dan kan dat natuurlijk ook. Net zo makkelijk.

Meer weten?

whatsapp in je wervingMeer weten over de voordelen van WhatsApp in je werving- en selectieproces? Download dan de hele whitepaper. Meer informatie over OTYS in combinatie met Joboti? Ga dan naar deze pagina en vul hier het formulier in. 

 

Meer én betere kandidaten? Deze 7 inzichten helpen je op weg

Wil je niet alleen méér sollicitanten, maar ook bétere kandidaten? Bij Eploy en HR Grapevine hebben ze recent 700 (Britse) recruiters ondervraagd (onder meer) om erachter te komen waarmee je zowel de kwali- als de kwantiteit van je sollicitanten verhoogt. Dat leverde onder meer deze 7 inzichten op, die je vandaag al kunt toepassen.

#1. Referral telt

Het is geen groot nieuws, maar goed om nog eens bevestigd te zien: referral levert over het algemeen de hoogste kwaliteit kandidaten op. Althans: volgens de respondenten van dit onderzoek. Geen enkel ander kanaal levert in elk geval zo’n hoge kwaliteit aan kandidaten op. Niet verrassend: andere kanalen leveren méér kandidaten op. Maar dat is niet waar het in the end om gaat, toch?

#2. Meten werkt

Ook dit hebben we natuurlijk al wel eens eerder opgeschreven. Maar meten werkt, en regelmatig meten helemaal, zo laat het onderzoek zien. Organisaties die regelmatig hun activiteiten zeggen te meten, rapporteren doorgaans zowel meer als betere kandidaten. Met één opvallende uitzondering: sociale media. Wie daar de resultaten zegt te meten, rapporteert juist zowel een afnemende kwali- als kwantiteit. Je zou hem ook kunnen omdraaien: de gerapporteerde resultaten van mensen die hun sociale media-opbrengst níet meten, zijn waarschijnlijk een geval van overschatting.

#3. Meld het salaris

Het salaristaboe in vacatureteksten is een onderwerp dat op deze site ook regelmatig terugkeert. Het eploy-onderzoek is andermaal duidelijk hierover: het salaris vermelden werkt. Het levert in alle gevallen zowel meer als betere kandidaten op. Vermeld je het salaris op sociale media, dan is de sprong in reacties, zowel in kwanti- als kwaliteit, zelfs groot te noemen.

#4. Sociale media, maar dan elke dag

Verwacht niet te veel van (vacatures adverteren op) sociale media, zo lieten de grafieken hiervoor al zien. Maar áls je het doet, doe het dan goed, lijkt het onderzoek duidelijk te maken. Ja, dagelijks je sociale media bijhouden en updates plaatsen kost natúúrlijk tijd. Maar het levert uiteindelijk wel meer en – vooral – betere kandidaten op dan slechts sporadisch iets posten.

#5. Meer content = meer kandidaten

Nog een opvallende bevinding, over het posten van content op je website. Hier blijkt dat als je meer content plaatst niet zozeer de kwaliteit van de sollicitanten omhooggaat, maar vooral de kwantiteit. Dus: hoe meer je post, hoe meer kandidaten. Maar dat worden vervolgens niet per se ook als bétere kandidaten beschouwd.

#6. Programmatic helpt

Opvallend: de inzet van programmatic advertising werkt positief voor generieke jobboards en voor sociale media. Maar niche jobboards blijken juist (iets) beter af zónder programmatic advertising, dus zonder technologie die ervoor zorgt dat de vacatures automatisch aan de juiste doelgroep worden getoond. Troost voor die niche jobboards is trouwens dat nog steeds slechts 6% van de ondervraagden zegt zulke programmatic advertising-technologie zegt te gebruiken. En dat de teruggang bij de inzet van deze technologie vooral in kwantiteit is, maar nauwelijks in kwaliteit.

#7. Rijke site scoort beter

Als laatste tip om meer en betere kandidaten binnen te halen: zorg voor een zo compleet mogelijke werkenbij-site. Op maar liefst 86% van de werkenbij-sites zijn vacatures te vinden. Voor zo’n 11% van de respondenten is dit zelfs de enige content op deze sites. Maar uit het onderzoek blijkt ook duidelijk: hoe meer (relevante) content, hoe meer en hoe beter de uiteindelijke sollicitanten. Denk bijvoorbeeld aan tips voor het sollicitatiegesprek, testimonials van huidige medewerkers en uitleg over het sollicitatieproces.

Het onderzoek is overigens ook duidelijk over het nut van chatbots. Nog slechts 5% van alle werkenbij-sites heeft zo’n chatbot die met kandidaten kan communiceren, zo blijkt. Maar de sites die het best scoren, hebben wel een 5 keer zo grote kans zo’n digitale assistent te hebben. Ook hebben zulke sites gemiddeld een 2 keer zo grote kans op FAQ’s en medewerkervideo’s, en een 4 keer zo grote kans op informatie over carrièrepaden en het sollicitatieproces.

Meer weten?

Lees het hele onderzoek

Download

Wat zijn momenteel de grootste uitdagingen voor bureaurecruiters?

Wat zijn dezer dagen de grootste uitdagingen voor bureaurecruiters? Daarop lijkt het antwoord simpel: de schaarste aan kandidaten. Maar vraag je iets door, dan blijkt er achter die ogenschijnlijk eenvoudige respons nog een hele wereld schuil te gaan. Want krapte op de arbeidsmarkt is één ding. Hoe je ermee omgaat is een tweede. Op 5 april, tijdens Bureaurecruitment Live, bleken de meningen behoorlijk eensgezind. Het antwoord is niet: harder werken, maar eerder: slimmer werken. En zoeken naar bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen.

‘Sommige kandidaten worden meerdere keren per dag gebeld. Die willen dat niet meer.’

Zoals Franklin van den Brand zegt, als hij als partner/directeur bij Westmore Technical Staffing het heeft over ‘niet meer het old school analoog nabellen van kandidaten, maar kandidaten op een andere manier van benaderen. Sommige kandidaten worden meerdere keren per dag gebeld. Die willen dat niet meer. Dus zul je een andere manier moeten vinden. En de grootste uitdaging is om dat te managen.’

Lisa Oranje, verbonden aan het Rotterdamse RED Recruitment, zegt vooral te proberen het stereotype beeld van de recruiter te willen omzeilen. ‘Soms hoor je een kandidaat denken: o, daar heb je er weer eentje. Dan zeg ik: ik zit hier niet om jou bij je werkgever weg te trekken. maar meer om de vraag te bespreken: wat kunnen we voor elkaar betekenen?’

De rol van technologie

Volgens Romy van Pelt, die werkt bij de in de horeca en evenementenindustrie gespecialiseerde FlexxGroup, is de grootste uitdaging momenteel: zo efficiënt mogelijk werken. Want alleen daardoor kun je zowel snelheid behouden, als je persoonlijke touch, zegt ze. En dus is voor haar ook technologie belangrijk om bijvoorbeeld goed de gegevens van de kandidaten vast te leggen en te documenteren.

‘Als we niemand kunnen vinden die aan alle eisen voldoet, moet je dat als opdrachtgever ook kunnen begrijpen.’

Al plaats Steven Gudde, directeur Impact & Arbeidsmarkt bij Olympia uitzendbureau, daar wel meteen een kanttekening bij. Dat kijken naar technologie moet je inderdaad doen, bevestigt hij. ‘Maar de grootste uitdaging ligt natuurlijk op andere vlakken.’ Bijvoorbeeld om opdrachtgevers ruimer te laten denken over hun functies en de kandidaten daarvoor. Zoals Amriesh Rambhajan, recruiter bij het in salarisadministrateurs gespecialiseerde Strictly People, zegt: ‘Daarover moet je in gesprek met de klant. De functie van recruiter breder inzetten en anders kijken naar deze markt’, zo vat hij de uitdaging samen.

Eerlijk duurt het langst

Eerlijk zijn, zo vat Nils Vos het samen. ‘Het staat of valt met de juiste communicatie’, aldus de (senior) recruitment consultant bij Keser, en vorige week nog winnaar van de publieksprijs in de finale voor bureaurecruiters. ‘Als we niemand kunnen vinden die aan alle eisen voldoet, dan moet je dat als opdrachtgever ook kunnen begrijpen. Daar staan ze niet altijd voor open. Maar dat probeer je natuurlijk wel als consultant.’ Of, zoals Laura Kolen van Werken in de Kempen het noemt: ‘Je moet nu als recruiter jezelf eigenlijk gewoon verbreden.’

De komende dagen volgen hier nog meer korte videoverslagen van Bureaurecruitment Live.

Lees ook

Hoe kun je het ongezien talent op de arbeidsmarkt tóch laten meedoen?

De ene vindt het moeilijk om zich ‘op papier interessant te maken’ en weet niet goed hoe een motivatiebrief te schrijven. De ander zegt ‘een stukje opleiding’ te missen, en weer een ander vertelt over leeftijdsdiscriminatie of gebrek aan aantoonbare werkervaring. De werkzoekenden die het woord krijgen aan het begin van het drukbezochte webinar Hoe regelen we dat alle talent gezien wordt en meedoet? weten allemaal wel waar het aan schort op de huidige arbeidsmarkt. Maar hoe breng je daar nou verandering in en zorg je dat ongezien talent wél gezien wordt?

‘De complexiteit die we onszelf aandoen op de arbeidsmarkt is zó groot.’

Ja, als hij eenmaal binnen is, dan lukt het hem vaak wel om zijn motivatie duidelijk te maken, zegt er één. Maar ja, dan moet je dus wel eerst binnen zien te komen. ‘En daar gaat deze dag dus over’, aldus NGSZ-voorzitter Marjolein ten Hoonte, directeur Arbeidsmarkt en MVO bij Randstad en moderator van het webinar, waar onder meer MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof (links op de foto) en Tof Thissen (directeur UWV Werkbedrijf) aan meedoen. Volgens Vonhof gaat het daarbij vooral om ‘obstructies’ weg te nemen. ‘De complexiteit die we onszelf aandoen is zó groot, dat we wel eens lijken te vergeten waarvoor we dit allemaal doen.’

marjolein ten hoonte over ongezien talent

De kloof

En met dat laatste bedoelt hij: hoe kan het dat in een land als Nederland de kloof tussen werkgevers en werkzoekenden zó groot blijft? Dat we aan de ene kant een recordaantal vacatures hebben, en (met name) een mkb dat steeds meer last heeft van de krapte op de arbeidsmarkt, maar aan de andere kant ook nog steeds een miljoen mensen die best (meer) willen werken. En dat we nog steeds traditionele dingen als een vacature en een sollicitatiebrief blijven gebruiken om die twee uitersten bij elkaar te brengen. ‘Maar sinds wanneer maakt het uit of een brief gestileerd is’, vraagt Vonhof zich retorisch af.

‘Sinds wanneer maakt het uit of een sollicitatiebrief gestileerd is?’

Hij heeft daarbij overigens ook wel een rol voor zijn eigen achterban, goed voor ‘99% van het bedrijfsleven’, zoals hij het zelf zegt. ‘Dat gaat dus om bedrijven met gemiddeld 7 tot 9 werknemers. Die hebben geen grote p&o-afdeling, geen recruiters in dienst, houden zich weinig bezig met werving en selectie. Maar het zou wel goed zijn als ze zich iets meer zouden realiseren dat het goed is om je op de krappe arbeidsmarkt te oriënteren. Tot dat stukje bewustwording roep ik wel op.’

Obstructies wegnemen

Maar aan de andere kant, zegt hij: het is nu soms ook wel echt een doolhof op de arbeidsmarkt. ‘Waardoor ik ook zie dat veel mkb’ers nu teleurgesteld het hoofd afwenden. Mijn ambitie is daarom om zoveel mogelijk obstructies van de arbeidsmarkt weg te nemen.’ En hoe dan? ‘Ik zou zeggen: hou op met dat doelgroepenbeleid. En met al die budgetten versnipperen. Zorg dat je per regio hetzelfde instrumentarium aanbiedt, zodat je als werkgever weet waar je aan toe bent.’

‘Ik zou zeggen: hou op met dat doelgroepenbeleid.’

Vonhof noemt het ‘van de zotte’ dat met zo’n krapte nog steeds zoveel mensen thuis zitten. ‘Die hebben de  wil om te werken, maar de regels werken vaak tegen. Als je wil werken, maar je komt erachter dat je daardoor minder overhoudt, dan denk je daar wel twee keer over na. Dus zeg ik: laten we alle seinen op groen zetten voor wie wil werken. En eenvoud is daarbij wel het vertrekpunt voor mij.’ Als ‘omhooggevallen glazenwasser’ heeft hij bij zijn eigen bedrijf Novon bijvoorbeeld Open Hiring geïntroduceerd. ‘Zo kun je in het werk ontdekken waar mensen goed in zijn.’

Klein college (over de WOW)

Dat sluit aan bij de visie van de jarige hoogleraar Ton Wilthagen, uitgenodigd voor een ‘klein college’ als omdenker van de arbeidsmarkt. In 10 punten doorliep hij zijn ideeën. Waarbij een van de belangrijkste is: de waarde van werk voorop stellen. En iedereen dus de kans geven om mee te doen, om te gaan werken. Werk dus niet als middel, maar als doel. ‘Dat zou het uitgangspunt moeten zijn.’

Dat gezegd hebbende kun je volgens hem de bijstand dus vervangen door een Wet Ontwikkeling en Werkzekerheid, de WOW dus. ‘Je kunt altijd een mate van werk doen, wat dan ook is. Of een opleiding. Op een manier die bij je past. Jongeren zouden helemaal niet op de bank hoeven zitten.’ Wilthagen noemt het bovendien vreemd dat Nederland veel minder investeert in mensen die werk zoeken dan landen als Frankrijk, België en Duitsland. ‘Maar als je niet investeert in skills van mensen, wordt het een heksentoer om terug te komen op de arbeidsmarkt.’

Schrap risicoaversie

Wilthagen roept ook op om regels te schrappen die werkgevers ‘risicoavers’ maken. ‘Twee jaar loon doorbetalen bij ziekte? Dat hebben ze in geen enkel ander land. Maar dat maakt het voor bedrijven wel minder interessant om mensen aan te nemen.’ Dat laatste geldt ook voor de relatief hoge belasting die in Nederland wordt geheven op arbeid, aldus de hoogleraar. ‘En er moet ook heel veel gebeuren om de hokjesgeest in de sociale zekerheid te doorbreken.’

Wilthagen had het ook over het nut van een skillspaspoort en bijvoorbeeld skills matching. ‘In ons huidige systeem van matching komen mensen niet in beeld die wel geschikt kunnen zijn. Ik hoop dat we daar kunnen versnellen, dat zou enorm helpen. Al kan het nooit vervangen dat je contact moet maken met mensen, dat blijft cruciaal. Ik hoorde laatst nog een werkgever zeggen: ik wil wel mensen aannemen, maar er zit een jungle tussen. En ik moet een kapmes mee om door die jungle te komen. Dat is denk ik de essentie: die jungle, daar moeten we iets aan doen.’

Zoveel malussen

Maar de grote vraag blijft dan natuurlijk: hoe? Door gewoon het gesprek aan te gaan, aldus Thissen. ‘Waarom moet je mensen leren een mooi cv te maken? Mensen zijn uit zichzelf al mooi.’ En Vonhof: ‘In Nederland loont het nu bijna niet meer om iemand een baan aan te bieden. Er zitten zoveel malussen in dat je als werkgever wel drie keer nadenkt voordat je dat doet. Dat rare fenomeen krijgen we op een of andere manier maar niet onder de aandacht. Als arbeid weer gaat lonen, dan bouwen we aan een oplossing.’

‘Waarom moet je mensen leren een mooi cv te maken? Mensen zijn uit zichzelf al mooi.’

En ook, zeggen beiden: blijf investeren in mensen. ‘Je schooldiploma zou niet je laatste diploma moeten zijn’, zoals Thissen het zegt. ‘We zijn vergeten de zebrapaden neer te leggen om van A naar B op de arbeidsmarkt te gaan’, noemt Wilthagen het. ‘Nederland kent ook internationaal gezien een ongekend laag vertrouwen om stappen te zetten. Dat vertrouwen zou je juist moeten versterken.’

Alle opleidingspotten bij elkaar

De STAP-regeling zou daarin een rol kunnen spelen (1 mei gaat het digitale portal weer open). Maar Vonhof ziet meer in ‘een fundamentele discussie’. Zoals: het bijeenbrengen van diverse budgetten. Denk aan: het recht dat iedere Nederlander heeft op een budget om opgeleid te worden tot niveau bachelor. Of alle O&O-fondsen van alle sectoren bij elkaar. Of de ‘vermaledijde transitievergoedingen’, zoals Vonhof het noemde. ‘Drie grote potten met geld die op een of andere manier maar niet bij ieder individu terechtkomt. Ik denk dan ook dat we naar één leerrekening toe moeten, waarmee je gestimuleerd wordt om je te ontwikkelen. En dat gaat dan om een veel grotere pot dan dat ene STAP-budget van 1.000 euro.’

‘Als je mensen opsluit in een passief systeem, zullen ze passief blijven.’

Wilthagen had het daarna nog over een ‘arbeidsmarktovereenkomst’ en een werkgarantie voor elke Nederlander. ‘Daar heb ik in Trouw voor gepleit. Als je mensen opsluit in een passief systeem, zullen ze passief blijven. Maar draai dat nou eens om. Begin met de jongeren. Die moet je niet in de bijstand stoppen. Maar bied hen een toekomst met de WOW.’ Daar zijn zowel werkgevers als werknemers volop mee gebaat, zegt hij. En dus: heel Nederland. Of zoals Ten Hoonte het samenvatte: ‘Terug naar de bedoeling, en de mens centraal. En dan ervoor zorgen dat alle mensen in dit land lekker aan het werk zijn.’

Lees ook

Hoe gaat de bureaurecruiter om met de krapte op de arbeidsmarkt?

De krapte op de arbeidsmarkt was nog nooit zó groot. Er zijn veel meer vacatures dan kandidaten. En veel werkgevers kloppen daarom aan bij bureaurecruiters. Kunnen zij hen niet helpen? Maar die kunnen natuurlijk ook niet zomaar een blik kandidaten open trekken. Hoe gaat de bureaurecruiter dan met die krapte om? Op 5 april, tijdens Bureaurecruitment Live, was het een van de belangrijkste vragen van de dag.

‘Een goede commercieel medewerker kan bijvoorbeeld ook een goede recruiter zijn.’

‘Schakelen, snel schakelen, kort op de bal’, antwoordt bijvoorbeeld Romy van Pelt, die werkt bij de in de horeca en evenementenindustrie gespecialiseerde FlexxGroup. ‘En ook kijken naar andere kwaliteiten van de kandidaten. Dus naar competenties in plaats van werkervaring, en ook eventueel verplaatsen in het werkveld. Een goede commercieel medewerker kan bijvoorbeeld ook een goede recruiter zijn.’

Ook Franklin van den Brand, partner/directeur bij Westmore Technical Staffing, ziet wel heil in het anders benaderen van kandidaten. ‘Wij geloven in groei van mensen’, zegt hij bijvoorbeeld. ‘Je kunt wel op zoek gaan naar een niveau-4-monteur en die een baan aanbieden op hetzelfde niveau. Maar wij geloven eerder in iemand op niveau 3 te laten doorgroeien naar een hoger niveau door hem of haar zelf op te leiden. Dat is onze kernactiviteit.’

Sneller, efficiënter

Amriesh Rambhajan, recruiter bij het in salarisadministrateurs gespecialiseerde Strictly People, heeft het over ‘slimmer, sneller, en efficiënter’ werken. Bijvoorbeeld door hulp in te schakelen van sourcers en marketeers. En Laura Kolen, recruiter bij Werken in de Kempen, zegt: ‘Er zijn nog best mensen. Het is alleen de manier waarop je naar ze zoekt.’

‘Er zijn nog best mensen. Het is alleen de manier waarop je naar ze zoekt.’

Je moet dan ook goed het verschil maken tussen ‘krapte’ en ‘schaarste’, benadrukt Steven Gudde, directeur Impact & Arbeidsmarkt bij Olympia uitzendbureau. ‘Schaarste betekent: de dingen zijn er niet. Krapte is: vraag en aanbod komen niet bij elkaar. Maar als dat het geval is, kun je of een andere vraag stellen, of op zoek gaan naar ander aanbod. Andere doelgroepen dus. Of op een andere manier gaan werven.’

Harder schreeuwen

Maar één ding is zeker, zegt hij ook. Als je doet wat je altijd deed, gaat het momenteel niet werken. ‘Dat is als met een volle boodschappenlijst naar een lege supermarkt gaan. En dan denken dat je door harder te schreeuwen toch je winkelmandje vol krijgt. Maar dat kan natuurlijk niet. Dus moet je dan óf een ander boodschappenlijstje meenemen. Of je moet een andere supermarkt zoeken. En dat is precies wat wij nu aan het doen zijn.’

De komende dagen volgen hier nog meer korte videoverslagen van Bureaurecruitment Live.

Lees ook

Hoe jij met anchoring het keuzeproces van jouw kandidaat beinvloedt

In vacatureteksten refereren we vaak aan de huidige job van de lezer. Daarmee spelen we in op een neuropsychologisch principe: anchoring. In mijn vorig blog, over de verleidingsdans met de kandidaat, haalde ik deze beïnvloedingstechniek al kort aan. In dit blog laat ik zien hoe jij die techniek kunt inzetten voor jouw werving en selectie.

Pijpen voor de gasleiding Nord Stream 2

Maar voordat ik verder ga, even iets totaal anders. Je hebt er afgelopen tijd ongetwijfeld over gehoord: Nord Stream 2. De omstreden pijpleiding die ons in West-Europa van meer Russisch gas moet voorzien. Wat denk je: is deze onderzeese leiding langer of korter dan 8.000 kilometer? Hoe lang schat je? De kans is groot dat jouw antwoord dichterbij de 8.000 dan bij de 1.200 kilometer ligt. Terwijl de pijp toch echt ‘maar’ 1.200 kilometer lang is. Je speelde zojuist de hoofdrol in een klassiek voorbeeld van anchoring. Door het noemen van ‘8.000 kilometer’ creëerde ik onbewust een anker in je keuzeproces. Een anker dat jouw perceptie bepaalde, en zo je antwoord beïnvloedde.

Het streepje voor

Terug naar de HR-praktijk, waarin anchoring jou kan helpen om goed personeel te strikken. Zo refereren wij zelf regelmatig aan de huidige werksituatie van kandidaten. Of specifieker: aan de pijnpunten in hun werk. Door deze punten te benoemen, in een vacaturetekst, gesprek of ander touchpoint tijdens de candidate journey, onderscheid je jouw vacature in positieve zin van de huidige functie van de kandidaat. Voorbeeld: biedt het huidige werk van de kandidaat weinig ruimte voor zelfontplooiing, en jouw vacature wel? Grijp dan je kans. Benoem de situatie waarin de kandidaat zich bevindt en schets daarnaast het perspectief in jouw vacature. Het streepje voor is een feit.

‘Benoem de situatie waarin de kandidaat zich bevindt en schets daarnaast het perspectief in jouw vacature.’

Een voorbeeld uit dezelfde categorie uit onze eigen praktijk: wij groeien stevig, dus regelmatig zoeken we recruiters en consultants. Liefst geen beginners, maar ervaren professionals. Vaak zijn dat geen twintigers, maar 30-plussers. En ja, die hebben vaak kinderen. Gevolg is dat we bij Effectus zelden voor 8.30 uur beginnen. Om de simpele reden dat we een half uur eerder nog op het schoolplein staan. Begin je bij ons om 9.00 uur of 9.15 uur? Ook helemaal prima. Bij een gemiddeld uitzendbureau is dat wel anders. Voor de ervaren krachten die daar werken – onze doelgroep dus – onderscheiden wij ons op dit punt. En dus zouden we gek zijn om zo’n pijn-/pluspunt niet te benoemen in het sollicitatieproces.

Vrijheid in een functie

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld vrijheid in een functie. Als je weet dat je kandidaat weinig vrijheid heeft in z’n huidige werk, dan is ook dat een interessant referentiepunt (anker) om aan te halen. En what about het meest controversiële item in vacatureteksten: het salaris? Ook dit is een psychologische ankerpunt, want kandidaten zullen het altijd vergelijken met hun huidige loon.

Er zijn altijd meer voor- dan nadelen aan het noemen van een salaris in je vacaturetekst.

De voordelen van het noemen van een salaris in je vacaturetekst wegen altijd zwaarder dan de nadelen. Wist je dat 20% van de lezers je vacaturetekst wegklikt als de arbeidsvoorwaarden ontbreken? Diezelfde neiging zien wij bij eyetracking-onderzoek dat we samen met studenten van NHL Stenden uitvoerden. Ons advies daarom: is je salaris marktconform? Dan: hup, voor de draad ermee. Blijkt het salaris dat jij biedt hoger dan wat de lezer nu verdient, dan is dat een mooi ankerpunt waarop jouw vacature zich onderscheidt. Is jouw aanbod lager, en knapt de kandidaat daarop af? Prima preselectie. Dan was het toch nooit een gelukkig huwelijk geworden.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Reimer te Velde, business owner van Effectus HR.

Meer tips

Meer tips over beïnvloedingstechnieken in de candidate journey? Download dan hier een whitepaper hierover. Tip van de sluier: stuur de kandidaat een origineel verpakte boodschap per post en maak hem/haar zo alvast warm voor het gesprek én jouw bedrijf. Of zorg voor een onuitwisbare eerste indruk door je kandidaat te laten parkeren op een plek met een bordje waarop zijn naam staat.

Anchoring

Lees ook