Feel Good Friday: Internationale Dag van de Recruiter zet vak in het zonnetje

Het was je misschien niet opgevallen, maar het was donderdag 9 april niet alleen Witte Donderdag, maar bovendien de ‘Dag van de Ervaringsdeskundige‘, de ‘Dag van de Finse Taal’, en ‘Name Yourself Day‘, om een paar voorbeelden te noemen. En alsof dat nog niet genoeg was: het was ook nog eens: de Internationale Dag van de Recruiter!

De Internationale Dag van de Recruiter werd inmiddels voor de negende keer georganiseerd.

Niks van meegekregen? Dat kan zomaar zo zijn, maar in Engeland is het toch best wel een dingetje. De dag werd inmiddels voor de negende keer georganiseerd. Hij is bedoeld om professionele recruiters in het zonnetje te zetten, die ervoor zorgen dat andere mensen aan het werk zijn. Terwijl in Nederland de concept-Recruitercode live ging, die voorschrijft wat je van een professionele recruiter mag verwachten, vierden in Engeland recruiters de vaardigheden, toewijding en professionaliteit van al hun vakgenoten wereldwijd.

En belangrijk, dat zijn ze

Want belangrijk zijn ze, die recruiters, zo stelt de organisatie. ‘Elke dag, op elk continent van de planeet, zijn professionele recruiters hard aan het werk om ervoor te zorgen dat je goed aan het werk bent’, aldus de bijbehorende site. ‘Van de kleinste organisatie tot de grootste multinational, in publieke, private of non-profitsector, en van de kleinste start-up tot een eeuwenoud bedrijf; de grootste uitdaging ligt altijd in het bij elkaar brengen van een groep individuen die samen meer is dan de som der delen, en die samen het doel van de organisatie vormgeeft.’

De database van LinkedIn telt zo’n 1,8 miljoen mensen met de term ‘recruiter’ in hun functienaam.

En recruiters spelen in dat proces een cruciale rol, aldus de organisatoren, achter wie onder meer Pocket Recruiter, Firefish Software, the CIPD, UK Recruiter, en Recruiter Zone schuilgaan. In de wereldwijde database van LinkedIn zijn er zo’n 1,8 miljoen mensen met de term ‘recruiter’ ergens in hun functienaam. Volgens een schatting van de organisatie zijn er over de hele wereld echter nog eens twee keer zoveel mensen in het vak actief. ‘En met de Internationale Dag van de Recruiter willen we het geweldige werk erkennen dat zij elke dag doen om miljoenen mensen te helpen in hun volgende carrièrestap.’

Een beetje tegengas

Juist nu mag daar wel eens meer bij stilgestaan worden, zeggen ze. In Engeland is gebleken – na onderzoek onder 300 recruitment agencies – dat de helft van de bureaus door corona nu al mensen heeft laten vertrekken, of op furlough heeft gestuurd. En slechts 21 procent zegt dat níet van plan te zijn. De ondervraagde bureaus hebben niet alleen last van klanten die moeilijk te bereiken zijn, maar ook dat organisaties startdata van kandidaten uitstellen. Daardoor duurt het voor de bureaus langer voordat ze hun factuur kunnen sturen.

In Engeland heeft de helft van de bureaus door corona al recruiters laten vertrekken.

Met het uitroepen van International Recruiters Day hopen de organisatoren daar een beetje tegengas tegen te geven. Rond de hashtag #IRD verzamelen ze online (positieve) verhalen. ‘Want we weten dat met miljoenen dagelijkse recruitment-interacties elke recruiter zijn of haar eigen unieke ervaringen heeft. Er moeten ontelbare verhalen zijn over het zoeken naar, spreken met en aannemen van kandidaten voor letterlijk elk denkbare functie. We willen recruiters aanmoedigen die verhalen te delen.’ Een pleidooi dat we bij Werf& natuurlijk alleen maar kunnen onderstrepen… Fijne Pasen allemaal!

Lees ook

De Recruitercode is klaar, in concept. Wie gaat er mee fijn slijpen?

Belangenorganisaties en kandidaten klagen nog wel eens over de manier waarop recruiters hen bejegenen. Kandidaten krijgen dan bijvoorbeeld niet eens antwoord nadat ze een sollicitatie hebben gestuurd. Of ze voelen zich in een sollicitatieprocedure gediscrimineerd. Maar wat mogen kandidaten en organisaties eigenlijk precies verwachten van een professionele recruiter? Wat zijn de gedragingen en de kennis die horen bij het bekwaam en integer uitoefenen van de rol van recruiter? En wat zouden ze juist níet mogen of moeten doen?

De recruitercode legt vast wat je van een professionele recruiter mag verwachten.

Om daar antwoord op te geven, is een groep recruitmentprofessionals het afgelopen jaar bezig geweest met het formuleren van een ‘Recruitercode’. Die code legt eenduidig vast wat je bij die professionele houding van een recruiter allemaal zou mogen verwachten, en hoe goed recruitment eruitziet. Het moet gaan om een samenhangend geheel van praktische richtlijnen en ethische principes, regels en opvattingen die de goede recruiter hanteert bij het uitoefenen van zijn of haar vak.

In concept gereed

De Recruitercode is momenteel in concept gereed. De code gaat onder meer ervan uit dat recruiters een belangrijke rol behoren te spelen in het matchen van vraag en aanbod in organisaties. Daarom levert de Recruitercode een grote bijdrage aan de professionalisering van recruitment.

De code gaat ervan uit dat recruiters belangrijk zijn in het matchen van vraag en aanbod.

De commissie die de concept-Recruitercode heeft voorbereid, heeft besloten om te werken naar een compacte code die goed leesbaar is en tegelijk het minimale niveau weergeeft van wat eenieder mag verwachten van iemand die recruitmenttaken uitvoert. De code is zo toegankelijk geschreven dat ze houvast biedt aan bijvoorbeeld sollicitanten, werkgevers en maatschappelijke organisaties.

Kan de code nog beter?

Maar is de code daartoe voldoende? Staat er misschien te veel in? Of juist te weinig? De Recruitercode is ontwikkeld door en voor vakgenoten en heeft niet de pretentie uitputtend te zijn. Het is een dynamische code die meebeweegt met de recruitmentontwikkelingen in Nederland. De commissie, onder leiding van voorzitter Koen Roozen, nodigt daarom iedereen uit om er feedback op te geven en zo de code nog beter te maken. Of je nu corporate recruiter of bureaurecruiter bent, werkt in de uitzendbranche, als loopbaanadviseur of sollicitant bent.

De commissie nodigt iedereen uit om feedback op de code te geven en hem zo nog beter te maken.

In de week van 20 april organiseert de commissie een aantal online bijeenkomsten om over de Recruitercode in gesprek te gaan. Wil je mee werken aan vervolmaking van de code en de code fijn slijpen? Meld je dan hier aan. Na aanmelding ontvang je de online toegangscode tot de concept-Recruitercode. Er zijn (online) bijeenkomsten op:

  • ma 20 april, 16:00 – 17:00
  • di 21 april, 10:00 – 11:00
  • wo 22 april, 20:00 – 21:00
  • do 23 april, 13:00 – 14:00
  • vr 24 april, 09:00 – 10:00

concept recruitercode

Lees ook

Ook selectie gaat nu volledig online: waar moet je dan op letten?

We leven momenteel met zijn allen in een onwerkelijke tijd. Deze tijd heeft voor iedereen hoe dan ook een grote impact. Op de arbeidsmarkt zijn de effecten groot. We hebben niet de tijd gehad om ons daarop voor te bereiden of om geleidelijk eraan te wennen. Voor recruitment betekent dit een omschakeling. Niet alleen qua focus, maar ook qua werkprocessen. Zo is het hele proces van selectie in no-time naar online verplaatst, waar voorheen nog veel face-to-face plaatsvond.

We hebben niet de tijd gehad om ons op corona voor te bereiden of om geleidelijk eraan te wennen.

In de haast en hectiek kiezen organisaties daarbij helaas nog wel eens voor online oplossingen waar ze normaliter grondiger over zouden nadenken. Denk aan: databeveiliging en AVG. Of de candidate journey. Bij eelloo werken we gelukkig al jaren uitsluitend met oplossingen die volledig voldoen aan de eisen van databeveiliging en AVG en die online een vergelijkbare beleving kennen met offline. Daarom delen we graag onze tips over de mogelijkheden in tijden van corona.

#1. Maak het de kandidaat (en jezelf) niet moeilijk

Fysieke kennismakingen worden vervangen door online gesprekken. We krijgen letterlijk een kijkje in de huiskamers. Dat kan voor sommige kandidaten best ongemakkelijk voelen. En ben je niet helemaal thuis in alle digitale kanalen, dan voelt dat misschien als kandidaat alsof je al meteen met 1-0 achter staat. Hanteren recruiters dan tijdens het sollicitatietraject ook nog verschillende digitale platforms, met verschillende inlogs, downloads, en apps, dan ontmoedigt dat alleen maar meer.

We krijgen letterlijk een kijkje in de huiskamers. Dat kan voor kandidaten best ongemakkelijk voelen.

Om te voorkomen dat kandidaten afhaken of onzeker worden, is het daarom een goed idee om in elk geval tijdens het hele selectieproces zoveel mogelijk binnen eenzelfde platform te werken. Denk aan een platform dat mogelijkheden biedt om online ook persoonlijk te maken. Waarbij je een kandidaat kunt ontvangen met persoonlijke video’s en een stapsgewijze begeleiding. En waarbij hij of zij het hele traject kan doorlopen, inclusief video-interview, binnen één omgeving.

#2. Hou het live online interview veilig

De snelle oplossingen waar veel organisaties de afgelopen weken naar grepen, blijken helaas niet allemaal veilig te zijn. Vaak ging het daarbij om platforms die makkelijk toegankelijk en goedkoop zijn (of zelfs gratis). Maar helaas is het daarbij ook zeer de vraag of ze voldoen aan AVG-eisen en de Nederlandse standaard voor databeveiliging. Voor niets gaat de zon op. Je kunt je dus ook afvragen waaróm deze platforms gratis of goedkoop zijn.

Voor niets gaat de zon op. Je kunt je dus ook afvragen waaróm sommige platforms gratis of goedkoop zijn.

In ons eigen platform hebben we bij eelloo een integratie met Cammio Live. Deze tool biedt een praktische en veilige oplossing die specifiek is ontwikkeld voor selectieprocessen. Zo kun je er interviewscripts uploaden, criteria scoren en aantekeningen maken. Het gesprek kun je opnemen en terugkijken. Bovendien kunnen meerdere interviewers aan het interview deelnemen. De kandidaat hoeft geen andere site, app, of platform te openen en alle gegevens zijn gegarandeerd AVG-proof en veilig.

#3. Assessments, opdrachten, rollenspelen? Alles kan online

Een heroriëntatie op werk en toekomst is voor veel mensen aan de orde. Zo zien we grote verschuivingen op de arbeidsmarkt. Kandidaten komen daarbij in andere sectoren terecht dan waar ze tot dusver hebben gewerkt. Organisaties kijken daarbij ook minder naar ervaring, maar juist naar kwaliteiten, vaardigheden en de persoon achter het cv. Om inzicht te krijgen in die talenten en mogelijkheden zijn assessments erg actueel. Van eenvoudige vaardighedentests tot uitgebreide heroriëntatie- of mobiliteitsprogramma’s.

De assessments die de gewenste inzichten bieden, kun je tegenwoordig gelukkig allemaal online afnemen.

De assessments die de gewenste inzichten bieden, kun je tegenwoordig gelukkig allemaal online afnemen. Let daarbij wel op de wetenschappelijke onderbouwing en of er, waar relevant, een beoordeling is door de COTAN (Commissie Testaangelegenheden Nederland).

Simulaties van werkelijke situaties

Naast de meer bekende Persoonlijkheidsvragenlijst en Capaciteitentesten zijn er juist nu ook online programma’s interessant die inzicht bieden in motivatie, drijfveren, ambities, talenten en hoe je die kenmerken kunt koppelen aan werk. Een andere assessmentvorm die interessant is zijn de zogeheten Situational Judgement Tests. Daarin staan simulaties van werkelijke situaties centraal. Maar dan: volledig online.

Ook kun je online videosituaties aan een kandidaat aanbieden, waarop een kandidaat dan voor de camera moet reageren.

Zelfs voor rollenspellen hoef je niet meer naar een fysiek assessmentcenter toe. Ook online rollenspelen kunnen nu een uitkomst bieden. De techniek van het online live interview dat eerder ter sprake kwam biedt ook de mogelijkheid om met rollenspeler, kandidaat en beoordelaar een rollenspel af te nemen. Ook kun je online videosituaties aan een kandidaat aanbieden, waarop een kandidaat dan voor de camera moet reageren. Er is eigenlijk geen test denkbaar die online minder waardevolle informatie oplevert dan een offline test.

Vult de kandidaat het zelf in? Online surveillance helpt

Enkele online assessments hebben normaal gesproken de mogelijkheid van een checktest op locatie. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een Capaciteitentest (om de cognitieve vaardigheden van een kandidaat te meten). Is het cruciaal dat je kunt aantonen dat de kandidaat zélf het online assessment heeft doorlopen? Dan bestaat de mogelijkheid om online surveillance in te zetten, ook wel bekend als: proctoring.

Zeker weten dat de kandidaat zélf het online assessment deed? Zet dan online surveillance in.

Hierbij vraag je kandidaten om zich te identificeren, en hun scherm, webcam en microfoon te delen voor opname. Deze bronnen kun je vervolgens analyseren, deels geautomatiseerd, deels door ‘surveillanten’. Binnen 24 uur ontvang je dan een rapport over de opname. Zijn er geen incidenten gevonden, dan is er groen licht. Zijn er toch incidenten waargenomen? Dan kun je deze met tijdstempels in de opname terugkijken, en kun je bepalen of het een legitieme afname is geweest.

Checklist: waar op te letten?

Al met al zijn er dus veel online oplossingen die ervoor zorgen dat recruiters hun werk ook in deze tijd goed kunnen blijven doen. Of soms zelfs beter. En dat is goed nieuws. Tegelijkertijd moeten we waken voor oplossingen die quick & dirty, maar niet veilig of effectief zijn. We sommen daarom nog even wat punten op waar je bij je keuze op kunt letten:

  • Met wie worden gegevens gedeeld?
  • Hoe lang worden gegevens bewaard?
  • Waar staan de servers van de leverancier?
  • Zijn er opnamemogelijkheden; hoe worden opnames opgeslagen en wat staat er over in het statement van de leverancier?
  • Is de leverancier ISO27001-gecertificeerd?
  • Is integratie binnen een platform of een koppeling met ATS mogelijk?
  • Wat vraagt het van de kandidaat? Hoeveel platforms worden gebruikt?

Om in deze tijden gedegen, veilige en beproefde oplossingen te bieden hebben Hireserve, Cammio en eelloo recent de handen ineengeslagen. Daardoor bieden we nu een all-in-one-oplossing voor ATS, video en assessments, en tegelijk instant oplossingen voor specifieke branches. Dat schakelt wel zo makkelijk.

assessments ellen van hennekeler eelloo online selectieOver de auteur

Dit blog is geschreven door Ellen van Hennekeler van eelloo. Eelloo koppelt psychologie aan technologie en wetenschap aan daden. Vanuit die basis biedt eelloo praktische en innovatieve oplossingen voor onder meer recruiters. De  online instrumenten van eelloo geven mensen en organisaties de regie over werk en toekomst. Centraal staat de RH-gedachte: geen Humans als Resources voor werk, maar werk als Resource for Humans

Meer weten?

Wil je meer weten over de 4 succesfactoren van Duurzame Inzetbaarheid, hoe je dit echt kunt laten werken in jouw organisatie en hoe je proactief loopbaangedrag van je medewerkers stimuleert? Daarvoor organiseert eelloo een gratis webinar op 20 april om 14.00.

Hoe Reqruut de collectieve kracht van recruiters efficiënter wil gebruiken

Je moet het maar durven. Midden in een grote crisis op de arbeidsmarkt tóch met een groots nieuw initiatief komen. Toch is dat precies wat Joachim Klein Molekamp doet, nu hij Reqruut lanceert, een ‘game-changing recruitment platform‘ dat hij meteen ook maar ‘de toekomst van recruitment‘ heeft gedoopt, en: de introductie van de sharing economy naar de recruitmentwereld.

‘Recruiters spelen een belangrijke rol. Maar je moet ze wel efficiënter inzetten.’

Het volgende platform dat de recruiter helemaal overbodig wil maken? Nee, zeker niet. Eerder het omgekeerde. Klein Molekamp denkt juist dat de recruiter een cruciale schakel is in het matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. ‘Recruiters spelen een belangrijke rol. Maar je moet ze wel efficiënter inzetten.’

Eilanddenken doorbreken

Zijn idee, kort samengevat: alleen al in Nederland werken honderden (vooral tech)recruiters ergens als interim of bij een kleine boutique. Zij spreken dagelijks en aan de lopende band kandidaten. De meesten van hen kunnen ze echter niet helpen. Gebrek aan interesse, culture fit, opleiding, of andere redenen. ‘Dat is doodzonde’, zegt hij, ‘want er is vraag genoeg. Maar het huidige recruitmentstelsel is simpelweg gebaseerd op apart opererende eilandjes en ouderwets zelfstandig kandidaten benaderen.’

reqruut joachim

En met Reqruut wil hij dat eilanddenken doorbreken. Hij wil dat recruiters hun kandidaten meer gaan delen met elkaar. Zo krijgen ze sneller hun fee, en belangrijker nog: worden kandidaat en werkgever sneller aan elkaar gekoppeld. Hij wil dat voor elkaar krijgen met één platform waar honderden ervaren (tech)recruiters bij zijn aangesloten. Werkgevers kunnen hun vacante positie hier kenbaar maken, inclusief de beloning die ze hiervoor over hebben. De ‘community‘ krijgt vervolgens een notificatie en kan hierop reageren met een kandidaat uit het eigen netwerk. En is er een match? Dan ontvangt de recruiter zijn of haar beloning.

Met Reqruut heeft een organisatie via één platform toegang tot de kandidaten van honderden recruitment-experts.

Met Reqruut heeft een organisatie dus via één platform toegang tot de kandidaten van honderden experts, belooft Klein Molekamp. Tegen een zelf uitgekozen prijs. En anderzijds kan een recruiter zijn of haar netwerk optimaal gebruiken. Eenvoudig, snel, en financieel aantrekkelijk voor iedereen. Simple as that.

En toen viel het kwartje…

Klein Molekamp loopt zelf ook alweer een tijdje rond in het recruitmentwereldje. Zo was hij 5 jaar in touw voor PHIND, ‘prijswinnend recruitmentnetwerk binnen de wereld van software development’, bekend van onder meer Arnold Janssen, de ‘meest invloedrijke recruiter‘ van dit jaar. ‘Kwaliteit was voor ons in die tijd enorm belangrijk’, zegt hij. ‘Maar ondertussen zagen wij met eigen ogen de toenemende frustraties en problemen in recruitment. Dit kon niet langer zo. Na enkele gesprekken met topondernemers beseften wij dat alle andere markten een disruptie meemaakten, behalve recruitment. Toen viel het kwartje.’

‘Wij zagen met eigen ogen de toenemende frustraties en problemen in recruitment.’

Nadat het idee in 2019 ontstaan was, stapte een bekende digital agency al snel in als aandeelhouder. En nu is Reqruut dus live. Althans, in bèta. Met een ‘kleinere groep aan vacatures’ dan oorspronkelijk misschien de bedoeling was. ‘Maar we merken dat, gezien de situatie, onwijs veel recruiters wel baat kunnen hebben bij het platform. Ideaal moment om dus een deel van de propositie goed te testen’, aldus Klein Molekamp, die zegt zowel van recruiters als organisaties al meer dan 250 inschrijvingen te hebben binnengekregen.

‘Recruitment is toe aan vernieuwing’

Volgens hem maakt het platform acquisitie, onderhandelingen, en dubbele intakes overbodig. ‘De test heeft tot nu toe op kleine schaal plaatsgevonden. Toch zien we nu al de wervingsefficiëntie van zowel recruiter als hiring manager enorm toenemen. Volgens ons laat dit platform echt zien dat de markt van recruitment toe is aan vernieuwing. Samen kom je verder. Delen is vermenigvuldigen. En als je het goed dat mag je daar heus voor beloond worden.’

‘Veel (niche) recruiters snappen de pijn en behoefte van de business op dit moment niet goed genoeg.’

Veel (niche) recruiters snappen de pijn en behoefte van de business op dit moment niet goed genoeg, ziet Klein Molekamp. ‘Cv’s worden nog steeds rondgestuurd in de hoop dat de hiring manager het maar interessant vindt. Daar komt bij dat de omloopsnelheid van recruiters enorm hoog is, waardoor de business regelmatig het verhaal opnieuw mag uitleggen aan een nieuwkomers en onervaren recruiters. Totaal niet efficiënt’, oordeelt hij.

Een matchmaking-ecosysteem

Zijn grote doel? De recruitmentwereld echt fundamenteel veranderen. Dus niet wéér een nieuw tooltje, maar ‘het creëren van een matchmaking-ecosysteem waar hiring managers gemakkelijk hulp ontvangen van alle kleine netwerksilo’s van niche recruiters. Hierdoor zal de markt efficiënt werken en worden een hoop arbeidsintensieve taken geautomatiseerd.’

Het zijn vaak de recruiters die professionals overtuigen of aan het denken zetten.

Dat veel concurrenten juist geloven in een wereld waarin de recruiter zoveel mogelijk uit het proces gehaald wordt? Dat moeten ze vooral zelf weten, zegt Klein Molekamp, maar zelf gelooft hij er niet in, en ziet hij wel degelijk de meerwaarde van de recruiter. ‘Goede professionals zijn nauwelijks actief op zoek, laat staan dat zij zelf actie gaan ondernemen. Het zijn vaak de recruiters die professionals overtuigen of aan het denken zetten. De zogenaamde ’tussenpersoon’ zien wij juist als brug naar de kandidaat. Daarnaast is de markt van vraag en aanbod dermate groot dat professionals door de bomen het bos niet zien. Uiteraard kunnen algoritmes een rol spelen. Maar het blijven altijd mensen. De vraag is alleen: hoe kunnen we de markt anders inrichten? Daar denken wij een oplossing voor te hebben.’

Geen standaard vacatures

De eerste doelgroep van het platform gaat om IT-vacatures. Als dat staat, wil Klein Molekamp ook graag verder uitrollen naar andere branches. Hij ziet het zelf graag als volgende voorbeeld van de sharing economy. Maar dan niet auto’s delen, zoals Uber ooit begon, of huizen delen, zoals bij Airbnb, of doe-het-zelfmaterialen zoals bij Peerby, maar kandidaten delen, de voornaamste ‘handelswaar’ van recruiters.

‘Een opdrachtgever krijgt alle ruimte om uit te leggen wat de exacte behoefte is.’

Bij Reqruut is het overigens niet mogelijk een standaard vacature te uploaden, beklemtoont de initiatiefnemer. ‘Opdrachtgevers doorlopen een goed doordachte intake waarin ze ook beschrijven hoe het team eruitziet, wat de cultuur is, de oorsprong van de rol en hoe de kandidaat zich kan onderscheiden. Bovendien maken we onderscheid in musthaves, nice-to-have skills, en overige vaardigheden. Een opdrachtgever krijgt dus alle ruimte om uit te leggen wat de exacte behoefte is.’

Weg met arbeidsintensief cold-callen, mailen of andere taken, belooft hij. Bovendien hoeft een organisatie niet telkens het verhaal te herhalen. ‘Eén platform, één intake, de rest is geregeld. Zo kan de focus weer 100% liggen op de kandidaten. En recruiters kunnen die kandidaten met veel meer bedrijven delen, en hiervoor toegang terugkrijgen tot een hoop functies. Voor bedrijven geldt hetzelfde. Zij delen hun positie met meer recruiters en krijgen meer goede matches terug. Delen is hier dus echt vermenigvuldigen…’

Lees ook

De grootste recruitmentsite van Nederland, ineens in je broekzak (inzending Maximum en Defensie)

Omschrijving van de case

Tot 2013 verliep de werving van militairen via de afzonderlijke krijgsmachtdelen Marine, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee. Toen deze samen gingen opereren, onder de ‘paarse vlag’ van Werken bij Defensie, was het de uitdaging om een recruitmentsite te ontwikkelen waarbinnen zij nog steeds hun eigen gezicht konden behouden.

Tot 2013 verliep de werving van militairen via de afzonderlijke krijgsmachtdelen.

In 2018 ziet de wereld er anders uit – en Defensie ook. De recruitmentsite, met daarop de afzonderlijke krijgsmachtdelen prominent aanwezig, sluit inmiddels minder goed aan bij een krappe arbeidsmarkt waarin kandidaten vooral snel willen weten wat Defensie specifiek voor hen te bieden heeft. Gecombineerd met de verhoogde wervingsdoelstelling van Defensie werd het tijd voor een grondige renovatie.

We creëerden een nieuwe site met als centraal element het Keuzekompas, een innovatieve tool die gepersonaliseerde informatie aanbiedt en zo het vinden van een baan bij Defensie eenvoudiger maakt. Het Keuzekompas serveert op basis van leeftijd, interesses en opleidingsniveau gepersonaliseerde vacatures, events, infodagen, stages en verwijzingen naar relevante verhalen en video’s.

Wie toch niet kan vinden wat hij of zij zoekt, is één klik verwijderd van direct contact met een Defensiemedewerker.

Wie toch niet kan vinden wat hij of zij zoekt, is één klik verwijderd van direct contact met een Defensiemedewerker. En kan daarbij kiezen uit e-mail, telefoon, WhatsApp en een live chatfunctie. Ook kan een bezoeker zichzelf inplannen voor een telefonisch consult van een recruiter. Alles om een ‘dead end’ te voorkomen en de conversie te stimuleren.

recruitmentsite defensie dus

Wat was de impact van de case?

Op 11 maart 2019 zette Staatssecretaris van Defensie Barbara Visser via een tweet de nieuwe recruitmentsite van Defensie live, die volledig is geoptimaliseerd voor de nieuwe generaties op de arbeidsmarkt.

De nieuwe recruitmentsite van Defensie is volledig rond de individuele bezoeker opgebouwd.

De recruitmentsite is volledig rond de individuele bezoeker opgebouwd. Dankzij een organische menustructuur is de site cross-device en crossmediaal te gebruiken, en bovendien beter vindbaar via zoekmachines (+12% organisch zoekverkeer). Aangezien een ruime meerderheid van de bezoekers op werkenbijdefensie.nl hiervoor een smartphone of tablet gebruikt (79%), is de site volledig mobile first ontwikkeld. Dit is terug te zien in de conversie: 59% van de sollicitaties vindt op mobiele devices plaats.

Met de nieuwe recruitmentsite is het aantal sitebezoeken met 15% toegenomen, voornamelijk gedreven door een groei in organisch zoekverkeer (+12%). Daarnaast is het engagement sterk verbeterd: de bounce rate van het organisch verkeer (like-for-like met 2018) is met 27,2% afgenomen en de gemiddelde bezoekduur met 26,8% gegroeid.

Inmiddels wordt het Keuzekompas tijdens 8% van alle bezoeken ingevuld.

Een van de elementen op de site met een sterke invloed op het engagement én de conversie van de sitebezoeker is het Keuzekompas. In de eerste week na livegang werd deze ruim 8.300 keer gebruikt en werden ruim 4.500 vacatures bekeken. Inmiddels wordt het kompas tijdens 8% van alle bezoeken ingevuld, resulterend in 248.416 loopbaanadviezen tot dusver. Bij deze gebruikers ligt de conversie naar een sollicitatie 355% hoger dan bij de gemiddelde sitebezoeker.

recruitmentsite defensie maximum

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Niet de organisatie maar de doelgroep centraal. Mobile first, desktop later. Minder tekst, meer video. Voor een start-up lijken deze keuzes misschien logisch – zeker in 2020. Maar twee jaar geleden waren er weinig organisaties die zo vernieuwend durfden te denken.

Twee jaar geleden waren er nog weinig organisaties die zo vernieuwend durfden te denken.

Tel daarbij op dat het ministerie van Defensie geen start-up is maar een grote overheidsorganisatie, die qua communicatie vaak bekendstaan om gedegenheid en volledigheid. Tel daarbij ook de erfenis van vier krijgsmachtdelen op, die elk hun eigen employer brand graag vertegenwoordigd zien binnen de overkoepelende paraplu van Defensie. Én tel daarbij op dat Defensie een van de grootste werkgevers van Nederland is, met een zeer hoge wervingsdruk en de politiek die altijd over de schouder meekijkt.

Misschien is het geen toeval dat juist Defensie goed aanvoelt hoe je de war for talent moet winnen.

Dan getuigt het niet alleen van lef en vernieuwingsdrang, maar ook van een visie op de toekomst om zulke scherpe keuzes te durven maken. Maar misschien is het wel geen toeval dat juist Defensie goed aanvoelt hoe je de war for talent moet winnen. 

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Maximum: Ard van der Wal, Rene van der Kroon, Damien Van Holten, Jan Beukema, Maarten van Appel
  • Ministerie van Defensie: Luc Haen, Paul Klaessen
  • Andere bureaus: Check Me Producties

recruitmentsite defensie

Bekijk hier alle inzendingen voor de Werf& Awards 2020.

50% groei in omzet middels Recruitment Automation (inzending Velox en Up in Business)

Omschrijving van de case

Velox is een organisatie die actief is in vacatures in de bouw en techniek. Ons succes wordt bepaald door onze unieke werkwijze: op een efficiënte manier de meest kwalitatieve en beschikbare professionals inzetten binnen de projectketen. Twee aspecten zijn daarbij belangrijk: weten wanneer potentiële kandidaten beschikbaar komen en weten of een potentiële kandidaat goed is en zo ja, waar hij of zij dan goed in is. Unieke data-insights die we hebben weten te verrijken door een frisse kijk op het combineren van meerdere data driven technologieën in onze branche.

De werkwijze van Velox onderscheidt zich door ownership op een eigen discipline met bijbehorende consultants als eerste aanspreekpunt. Onze consultants houden zich bezig met kandidaten die ertoe doen, geselecteerd op basis van data. Wij onderscheiden een viertal soorten kandidaten:

Ons ATS-systeem is ingericht op het structureel labellen van kandidaten. Het systeem genereert geautomatiseerd taken voor de recruitmentconsultants, waardoor blok A altijd top of mind is. Het systeem transfereert kandidaten automatisch van blok B naar blok A op het moment dat de datum van beschikbaarheid binnen een bepaalde range komt. Voor deze case geven we als voorbeeld: Uitvoerders Bouw.

Voorbeeld: Discipline Uitvoerders Bouw

3.500 uitvoerders zijn flexibel werkzaam op projecten en daardoor relevant voor Velox (DoelgroepenDashboard, 2019). In ons ATS staan er 2.500.

Verdieping van de relatie door digitale contactmomenten
Verrijking van de data van deze 2.500 (beschikbaarheid/rating) geschiedt op basis van een goed marketing recruitment automation-systeem. Samen met Up in Business weten we dit te realiseren. Op basis van het kandidaat profiel stellen wij projectkalenders met bijpassende leadscore groter dan 100 op, om een digitale relatie met de kandidaat op te bouwen om zo hun beschikbaarheid en rating in kaart te brengen. Monitoren van het online gedrag van deze kandidaten zoals het websitebezoek, openen van e-mails, klikgedrag en interactie op sociale media en deze afstemming met data uit ons ATS levert ons deze data, zoals uit onderstaande afbeeldingen blijkt:

Wat was de impact van de case?

In 2018 was 30% van de data inzichtelijk met betrekking tot beschikbaarheid en rating. Eind 2019 hebben we totaal 80% van de data kunnen verrijken met beschikbaarheid en rating. Oftewel, een stijging van 50%, waarbij ons een stijging van 30% tot doel hadden gesteld.

Het aantal kandidaten met leadscore hoger dan 100 is gestegen van 90 naar 513.

Extra learning en resultaat: Door op het juiste moment de juiste kandidaat aan te kunnen bieden (rating), is de gemiddelde contractduur in 2019 van 6 maanden naar 9 maanden verlengd. Het aantal kandidaten met leadscore hoger dan 100 is gestegen van 90 naar 513.

In 2019 is het aantal werkenden ten opzichte van 2018 met 57% gestegen, doelstelling was 20% ten opzichte van 2018. Dus hiermee is de KPI ruimschoots behaald. Ten aanzien van de ontwikkelingen op de flexmarkt heeft Velox een stijging van 20% als doel gesteld. De resultaten van 2019 laten een spectaculaire groei van maar liefst 50% zien.

Deze vernieuwende werkwijze heeft een positieve impact gehad op de totale organisatie van Velox.

Door het slim digitaliseren van onze werkwijze, zonder daarbij ons persoonlijk onderscheidend vermogen te verliezen, is Velox in staat zijn klanten sneller te voorzien van kwalitatieve en gewenste professionals. Deze vernieuwende werkwijze heeft een positieve impact gehad op de totale organisatie van Velox en onze manier van werken. Trotse medewerkers vanwege onze innovatieve digitale werkwijze en het verhoogde conversieresultaat. Maar ook zeker vanwege de positieve relatie die is opgebouwd met onze contactpersonen en kandidaten. En natuurlijk de financiële resultaten die behaald zijn door deze nieuwe aanpak.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Succes komt voort uit het totaal van maatregelen en keuzes. Als de basis staat, kun je daarop verder bouwen. Overal lezen we dat het organiseren en optimaliseren van je data-driven marketing je als organisatie sneller kan laten groeien. Dit vraagt om kennis van zaken, een gestructureerde aanpak én aandacht voor de toepassing van systemen. Met dit businessmodel laten Velox en Up in Business zien dat zij deze kennis beheersen. De resultaten zijn boven verwachting. Een slimme en efficiënte inrichting van tijd en mankracht laten zien dat wij in 12 maanden tijd de business 50% laten groeien.

Als de basis staat, kun je daarop verder bouwen.

En niet onbelangrijk; met allemaal tevreden mensen om ons heen, een sterke betrokkenheid van de te plaatsen kandidaten, onze klanten en onze eigen medewerkers. Dit in een markt waarin het ingewikkeld is je te onderscheiden van de concurrent. Velox gelooft in het samen bouwen aan de toekomst. Deze aanpak past 100% binnen onze filosofie en we zijn hier enorm trots op.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Alle medewerkers van Velox
  • Up in Business
  • Wim Davidse, hoofdredacteur Flexmarkt Magazine
  • Bas Lissenberg, Unit Flex
  • Carerix, recruitment software

Bekijk hier alle 45 inzendingen van de Werf& Awards voor 2020

‘Ook de uitzendbranche heeft nu een vitale functie’

Natuurlijk, de zorg staat erop, net als het onderwijs, de brandweer, de vuilnismannen en iedereen die werkt in de voedselketen. Maar iemand die werkt bij een uitzendbureau? Nee, die staat er niet op, op de lijst met cruciale beroepen die de overheid heeft doen uitgaan aan het begin van de coronacrisis. En misschien is dat ergens ook wel logisch. Je kunt immers niet zomaar iedereen op zo’n lijst zetten. Maar aan de andere kant: het is juist ook onze flexibele arbeidsmarkt die ervoor heeft gezorgd dat in Nederland snel geschakeld kon worden – en dat snel voldoende mensen op de juiste plekken kwamen.

Tal van initiatieven ontstonden direct na het uitbreken van de crisis, om vraag en aanbod snel bij elkaar te brengen.

Tal van initiatieven ontstonden snel na het uitbreken van de crisis, om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar te brengen. En heel vaak speelden uitzendbureaus daarin een belangrijke rol. Of het nu ging om HOBIJ, dat vanuit Veghel via FlexExchange onder- en overcapaciteit aan elkaar wilde koppelen, of branchevereniging ABU, die iets soortgelijks deed met ABUmetelkaar; de branche was er als de kippen bij om de grootste nood te lenigen via innovatieve platforms.

Gewend aan extreme schokken

‘Onze leden zijn gewend aan extreme schokken, en om daar dan snel op in te spelen’, zegt ABU-voorzitter Jurriën Koops, terwijl hij in de auto onderweg is naar een overleg met minister Koolmees over hoe de NOW-regeling uitpakt voor uitzendbureaus. ‘Maar deze schok is wel heel extreem natuurlijk. Al ben ik er aan de andere kant ook erg trots op dat er dagelijks 140.000 uitzendkrachten actief zijn in de vitale sectoren, van bakkerijen tot logistiek en zorgfuncties.’

‘Ik ben er trots op dat er dagelijks 140.000 uitzendkrachten actief zijn in de vitale sectoren.’

Iets waar zijn collega bij de NBBU, Marco Bastian, zich volmondig bij aansluit. ‘Uitzendondernemers zijn mensen die van nature ook kansen zien. Ze zijn inventief. Ik weet niet hoe het er in Nederland nu zonder uitzendbureaus had uitgezien. Een boel van de inspanningen zouden dan véél meer moeite hebben gekost, dat weet ik wel. Uitzendkrachten en uitzendbureaus zijn toch de smeerolie van de economie, en dat komt nu weer mooi aan het licht.’

Een ‘heel diffuus beeld’

Onder de 1.300 leden van de NBBU, waar vooral de kleinere uitzendbureaus bij zitten, constateert Bastian een ‘heel diffuus beeld’. Leden die vooral werken voor de horeca, de evenementenbranche of de bouw hebben het ‘heel zwaar’, maar er zijn ook positieve geluiden, zegt hij. ‘Beveiligers op grote luchthavens worden bijvoorbeeld doorgeplaatst naar supermarkten. En we werken ook samen met LTO Nederland, om te kijken hoe we kunnen helpen bij de oogsten die voor de deur staan of al bezig zijn. En hoe wij de arbeidsmigranten goed kunnen bijstaan in deze tijden dat zij ver van huis zijn. Er komt momenteel veel inventiviteit aan het licht.’

‘Er komt momenteel veel inventiviteit aan het licht.’

Ook Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group, ziet in de huidige crisis ‘veel toegevoegde waarde’ van de uitzendbureaus. ‘Zonder de flexbranche weet ik niet hoe de winkels gevuld zouden zijn gebleven’, zegt hij. ‘Ik vind dat ze daar echt een heldenrol hebben vervuld. De uitzendbranche is een stille kracht geweest, die echter ook heel belangrijk is geweest dat alles toch heeft kunnen doordraaien. En nu ook weer, om de voedselketen op gang te houden en te helpen bij de oogst.’

Land uit het lood

‘Dit land ligt al een tijdje uit het lood’, constateerde Agnes Jongerius twee maanden geleden nog in de Volkskrant. Daarbij had ze het vooral over de flexbranche. Maar het omgekeerde is óók waar, zegt Waasdorp. ‘Dankzij de grote flexschil komen veel bedrijven en de samenleving als geheel nu niet direct in de problemen.’ En die heldenrol is er ontegenzeglijk ook weer als de economie weer langzaam aantrekt. ‘De uitzendbranche is in het verleden steeds bij uitstek geschikt gebleken om mensen van werkloosheid naar werk te kunnen begeleiden.’

De omzetten in de uitzendbranche waren vóór corona al een tijdje aan het dalen, als voorbode van een nieuwe crisis.

Of de uitzendbranche daarmee een vitale functie heeft? ‘Wat meer erkenning zou wel mogen’, zegt Waasdorp. ‘Dat zou inderdaad wel een slimme zijn’, vult Bastian aan. Want veel uitzendkrachten mogen nu als helden gezien worden, het is bepaald niet alleen de coronacrisis die het de uitzendbureaus moeilijk maakt. Zo steeg vorig jaar nergens de Wkh-premie zo snel als in de uitzendbranche. En de invoering van de WAB was voor veel bureaus ook al ‘een dreun’, in Waasdorps woorden. De omzetten in de uitzendbranche waren vóór corona dan ook al een tijdje aan het dalen, als voorbode van een nieuwe crisis.

Opschalen in de vitale beroepen

Dan mag je nog zo belangrijk zijn in de coronacrisis in matching van vraag en aanbod, dat maakt het leven er natuurlijk niet makkelijker op. ‘De WAB had niet op een ongunstiger moment kunnen komen’, aldus Bastian van de NBBU. ‘De effecten ervan maken de crisis nu nog eens extra heftig.’

‘De WAB had niet op een ongunstiger moment kunnen komen.’

Dat ziet bijvoorbeeld ook Joram van Roosendaal, marketingmanager van Westerduin Groep, een van de vele personeelsbemiddelaars die zich momenteel met de crisis geconfronteerd ziet. ‘We zien nu een enorme verschuiving in de behoeftes bij onze klanten. We schalen bijvoorbeeld op in de vitale beroepen, moeten daar creatiever zijn dan ooit. Studenten van hogescholen kunnen bijvoorbeeld helpen in de zorg, en mensen uit de horeca kunnen vaak aan de slag in bijvoorbeeld distributiecentra. En we hebben ook twee grote bakkerijen waar we aan leveren, daar staat nu ook volop druk op.’

Zorgtaak breed invullen

Maar ook Westerduin lukt het momenteel niet om voor iedereen die dat wil een (tijdelijke) baan te vinden, zegt hij. ‘Dan proberen we wel onze zorgtaak zo breed mogelijk in te vullen. We leggen dan de regelingen zo goed mogelijk uit. En bij sommige van onze flexkrachten zeggen we zelfs: lever je boodschappenbriefje maar bij ons in, dan gaan we kijken wat mogelijk is. Het is juist nu dat je echt oog moet hebben voor je medewerkers, vinden wij.’

‘Bij sommige van onze flexkrachten zeggen we zelfs: lever je boodschappenbriefje maar bij ons in.’

En ook de andere kant van de tafel heeft juist nu aandacht nodig, zegt hij. ‘We bellen ook elke week met de meeste van onze klanten met de vraag hoe het gaat. Dat wordt zeer gewaardeerd. Ook al hebben ze misschien even geen werk, de betrokkenheid als HR-partner, dat gevoel van: “we staan naast jullie”, dat wordt zéér gewaardeerd. En je kunt meteen je meerwaarde bewijzen als ergens extra capaciteit nodig is.’

‘Heel wrang’

De FNV constateerde gisteren dat van wel 800.000 mensen de baan op de tocht staat, onder wie zeer veel uitzendkrachten. Ruim een kwart van hen zit momenteel nog in de eerste anderhalf jaar van hun uitzendwerk, waardoor elke dag afscheid van ze genomen kan worden, zonder verdere verplichting. Uitzendbureaus als Randstad, Olympia en Adecco werden daarbij met name genoemd als bureaus die het nu laten afweten. ‘Heel wrang’, aldus Zakaria Boufangacha, coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid.

‘Veel opdrachtgevers hebben de flexschil in deze tijd héél snel afgebouwd.’

Maar Jurriën Koops (ABU) wil ook de andere kant van het verhaal wel onderstrepen. ‘Veel opdrachtgevers hebben de flexschil in deze tijd héél snel afgebouwd. Maar de realiteit is dat de uitzendbranche ook veel mensen aan nieuwe mogelijkheden helpt. Juist nu, en juist van de ene sector naar de andere. Het is nu natuurlijk allemaal niet makkelijk. En het hangt ook wel af van hoe lang het allemaal gaat duren. Maar ik zie wel dat we tegenwoordig als uitzendbranche voor velen een belangrijke partner zijn, ook voor het UWV bijvoorbeeld. Dat ervaren veel van onze leden nu gelukkig ook.’

‘Door dit nu te doen maken we ook straks – na de crisis – het verschil.’

Hij onderstreept het zelfs met een oproep op de eigen site, waar hij stelt dat de uitzendbranche ‘juist nu’ het verschil kan maken. ‘Dat doen we met de ruim 100.000 uitzendkrachten die elke dag de vitale sectoren mee draaiende houden. En we doen dat juist nu door onze allocatiefunctie waar te maken door op grote schaal uitzendkrachten te herplaatsen. We doen dat door juist nu goed te zorgen voor onze uitzendkrachten en maximaal in te zetten op werkbehoud. En vergeet niet: door dit nu te doen maken we ook straks – na de crisis – het verschil.’

Lees ook

Trainees vloggen erop los! (inzending Alliander)

Omschrijving van de case

Voor maar weinig werkzoekenden is Alliander een bekende naam. Zeker bij (hbo/wo-)starters op de arbeidsmarkt hebben we te maken met een grote uitdaging rondom de naamsbekendheid en de (te lage) instroom voor de traineeships. We kunnen er niet omheen: om young professionals te bereiken, heb je verfrissende en authentieke video’s nodig. Daarom hebben we een serie vlogs laten maken door onze trainees. Door hen te laten vloggen kunnen we het doel en de uitdagingen van een traineeship bij Alliander op een authentieke, leuke en inspirerende manier onder de aandacht brengen.

Samen met onze trainees hebben we eerst bepaald welke thema’s we onder de aandacht willen brengen. We kwamen uit op:

  • Inhoud traineeship (voorstellen)
  • Leerdoelen
  • Sfeer bij Alliander
  • Project waar ze aan werken
  • Collega’s & medetrainees
  • Uitdagingen & toekomstperspectief

En toen? Aan de slag! We selecteerden zes trainees om voor ons te gaan vloggen, waarbij we vooral keken naar hun creativiteit en de tijd die ze in de filmpjes konden stoppen. Daarna volgde uiteraard een korte training.

Leuke, opvallende en spontane beelden

Tijdens een vlogperiode stond steeds een van de eerder beschreven thema’s centraal. Die vormde de rode draad voor de video. Tijdens hun filmweek legden ze vervolgens de leukste, opvallendste en meest spontane beelden vast. De trainees waren zelf verantwoordelijk voor de vlogs en zaten ook in de feedbackronde. Zo bleef het hun eigen verhaal en hadden ze direct invloed op het eindresultaat.

Om de content bij de doelgroep te krijgen, hebben we het op verschillende manieren verspreid.

Om de content bij de doelgroep te krijgen, hebben we het op verschillende manieren verspreid. De keuzes die wij hebben gemaakt zijn gebaseerd op de voorkeuren van de doelgroep (focus op online & social):

1. Landingspagina gebouwd op de careersite:

  • Vlogpagina;
  • Interviewpagina per trainee;
  • WhatsApp-component.

2. Social campagne Facebook, LinkedIn, YouTube:

  • Posts op eigen social media kanalen;
  • Social campagne;
  • WhatsApp-ad.

3. Bedrijvendagen/studieverenigingen.

Wat was de impact van de case?

Allereerst: in april zijn 16 trainees gestart. Er zijn in deze klas minimaal twee trainees aangenomen die via een van de vlogs bij Alliander hebben gesolliciteerd!

Er zijn in de meest recente traineeklas minimaal twee trainees aangenomen die via een van de vlogs bij Alliander hebben gesolliciteerd.

Daarnaast: een van belangrijkste doelen was om de naamsbekendheid onder de doelgroep (hbo/wo-starters) te verhogen en een voorkeurspositie te creëren. Uit onderzoek van Brandchart blijkt dat de naamsbekendheid onder doelgroep is verdubbeld van 5,14% in 2018 naar 10,17% eind 2019. De voorkeurspositie is 20% toegenomen. Op Facebook, LinkedIn en YouTube samen zijn de vlogs 348.000 keer vertoond en 74.000 keer bekeken. De vlogs zijn op de website meer dan 1.600 keer bekeken. Van de bezoekers keek 52% de vlogs helemaal af! Vanuit de vlogs is 478 keer contact opgenomen met een recruiter.

Vanuit de vlogs is 478 keer contact opgenomen met een recruiter.

Het aantal sollicitaties is met 10% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorige jaar en ze zijn bovendien van hogere kwaliteit. Van een van de geïnteresseerden kregen we terug: ‘Je krijgt direct een oprecht beeld van de mensen. Daar kun je jezelf goed in herkennen.’ Leuke toevoeging: een van de sollicitanten herkende uiteindelijk één van zijn gesprekspartners uit de vlogs.

Van de geïnteresseerden binnen de doelgroep (24-34 jaar) op social media was 56% vrouw en 44% man.

Door de toename en de hogere kwaliteit van de sollicitaties is voor het eerst sinds 2018 weer een volledige klas gestart. Trots zijn we op het feit dat 6 van de 11 technische trainees vrouw zijn. Meer vrouwen in de techniek is een strategisch thema. De vlogs hebben hieraan een belangrijke bijdrage geleverd. Van geïnteresseerden binnen de doelgroep (24-34 jaar) op social media was 56% vrouw en 44% man.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het maken van vlogs is niet nieuw, maar de manier waarop Alliander dit heeft aangepakt laat zien dat je nog steeds op zoekt kunt gaan naar een creatieve invulling. Deze vorm van (interne) user generated content is bedacht én uitgevoerd door de trainees en ze zijn betrokken bij de edit en het uiteindelijke resultaat. De casus bewijst dat authentieke content toegevoegde waarde levert.

De casus bewijst dat authentieke content toegevoegde waarde levert.

De vlogs helpen studenten een oprecht beeld te krijgen van de organisatie en het werk van een trainee. Daarnaast helpen de video’s ook om de naamsbekendheid van Alliander onder de doelgroep te vergroten. En niet onbelangrijk: de interne trots. Zowel de trainees als andere collega’s zijn supertrots op het eindresultaat!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Alliander:

  • Speciale dank aan de trainees: Atze Peters, Bruno Bekhuis, Rosan Schotpoort, Maarten Boland, Sefanja Slot, Yaël van Pomeren.
  • Arbeidsmarktcommunicatie: Dian Hoes, Gino van der Hoven, Marie-José van der Linden, Mirjam Boersma, Marnix de Groot, Jesper de Rek.
  • Recruitment: Annalyn Brugman, Godelief Wosten.

Full Frame:

  • Joanne Hakkert, Joris Vorselaars.

alliander trainees vloggen

Lees meer

Bekijk hier alle inzendingen van de Werf& Awards 2020

Servicegerichte wervingsaanpak voor schaarse zorgprofessionals in Limburg (inzending Jobsrepublic)

Omschrijving van de case

Als een van de grootste zorginstellingen van Limburg stond De Zorggroep voor een enorme uitdaging. De overstap naar zelfsturende teams had voor veel onrust gezorgd en tegelijkertijd verlieten steeds meer ervaren medewerkers de sector. De toch al zwaarbelaste zorgprofessionals in de teams kwamen hierdoor steeds meer onder druk kwamen te staan. Met als gevolg een forse stijging in het verzuim en burn-outs.

Om de druk van de teams te halen moest de gestagneerde instroom weer op gang worden gebracht.

Om de druk van de teams te halen moest De Zorggroep de gestagneerde instroom weer op gang brengen. Het probleem daarbij was dat alle bestaande wervingsmethoden nauwelijks resultaat lieten zien. De Zorggroep ging daarom op zoek naar innovatieve wervingsmethoden om toch weer beweging te krijgen in de arbeidsmarkt en kwam zo uit bij de Hyper Targeting aanpak van Jobsrepublic. Na een pilot werd in nauwe samenwerking het wervingsproces voor drie functies omgegooid.

Nadeel werd een voordeel

Tot dan toe regelden de 40 locaties en 100 wijkteams de werving zelf. Maar doordat de teams enorm in karakter verschillen leidde dit vaak tot mismatches die nooit aan het licht kwamen. Dit nadeel zetten we in de nieuwe aanpak om naar een voordeel. Juist de diversiteit van teams zorgt er immers voor dat er altijd wel een team te vinden is dat bij je past. Het proces ging op de schop en werd gedecentraliseerd. Recruitment en de regionale teamcoaches gingen in gesprek met iedere aangemelde kandidaat en op basis van persoonlijkheid en voorkeuren werden de best passende teams geselecteerd voor een meeloopdag.

Juist de diversiteit van teams zorgt ervoor dat er altijd wel een team te vinden is dat bij je past.

Deze kandidaatgerichte aanpak kwam in de campagne centraal te staan. De Zorggroep nam daarbij een faciliterende en dienende houding aan ten opzichte van de doelgroep. Kandidaten werden verleid om zich aan te melden met naam, telefoon en e-mailadres. De recruiters namen vervolgens contact op voor een gestructureerde telefonische uitvraag. Daarna werd samen met de regionale teamcoaches onderzocht welke teams het beste zouden kunnen passen en vervolgens werd met de kandidaat een meeloopdag gepland.

de zorggroep

Wat was de impact van de case?

Direct meetbaar campagneresultaat

De campagnepagina’s voor de drie doelgroepen zijn 23.416 keer bezocht. In totaal reageerden 412 mensen, van wie er inmiddels 46 aan de slag zijn gegaan als zorgprofessional bij de Zorggroep. Kandidaten die naar aanleiding van de campagne direct gesolliciteerd hebben via de werkenbij-site hebben we hierin niet meegenomen.

Top-of-mind werkgever in de regio

De campagne heeft daarnaast ervoor gezorgd dat De Zorggroep een top-of-mind werkgever is geworden binnen de doelgroep in de regio. Met meer dan 265.000 bereikte personen heeft de ‘Hyper Targeting’-campagne eraan bijgedragen dat vrijwel alle zorgprofessionals in de regio op de hoogte zijn van het aanbod van De Zorggroep. Het engagement via de social kanalen is enorm toegenomen. Van gemiddeld 3 naar 43 interacties per bericht. Het aantal volgers van de Werkenbij-pagina op Facebook is 1.143% toegenomen naar nu 2.885 volgers. Met behulp van de altijd-aan-campagne op basis van de Hyper Targeting-methode wordt de groep volgers en geïnteresseerde kandidaten op de pagina’s intensief herinnerd aan de propositie. De meeste aanmeldingen komen ook uit deze pool.

Betere matches

Door deze campagne is een nieuwe wervingsmethode ontwikkeld, waarbij de kandidaat centraal staat. Dit is een enorm belangrijke wijziging geweest in de manier waarop de organisatie met kandidaten omgaat. Dit leidt tot veel betere matches. Van de aangenomen kandidaten is geen enkele kandidaat afgevallen.

de zorggroep jobsrepublic

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De Zorggroep is een inspirerend voorbeeld voor andere zorginstellingen doordat ze gekozen hebben voor een volledig kandidaatgerichte aanpak. Vanaf het eerste moment dat een kandidaat in aanraking komt met de campagne krijgt hij of zij een gepersonaliseerde journey via social media en advertentienetwerken. Het sollicitatieformulier is overboord gegooid en zorgprofessionals kunnen zich in plaats daarvan eenvoudig aanmelden voor een dagje meelopen. Op basis van de wensen van de kandidaat worden dan locaties voorgesteld en de meeloopdag georganiseerd.

Het sollicitatieformulier is overboord gegooid; zorgprofessionals kunnen een dagje meelopen.

Door de integrale kandidaatfocus die het hele proces bepaalt, onderscheidt deze aanpak zich in sterke mate van andere zorginstellingen, die blijven teruggrijpen op oude methoden en tegelijkertijd blijven concluderen dat dat niet meer werkt. Om deze reden vinden wij dat De Zorggroep een voorbeeld is voor succesvolle werving in de zorg en dat ze daarom de Werf& Award voor beste recruitmentcase zou moeten winnen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • De Zorggroep: Fehim Nizam
  • Jobsrepublic: Annemiek te Loo, Nikki ten Hove, Guus Hens, Niels Beuker, Diederik Bollen

Lees meer

Bekijk hier alle inzendingen voor de Werf& Awards 2020

 

Recruiters | Connected geeft gas en gaat als inkoopcollectief 1.000 werkgevers bellen

Werkgevers helpen hun recruitmentinspanningen efficiënter vormgeven. Recruiters helpen aan nieuwe klussen. En leveranciers helpen aan goede afzet. Zie daar de driehoek aan win-win-win die Kees-Jan Markens voor zich ziet met ‘zijn’ Recruiters | Connected.

Elke week komen er nog ongeveer 30 leden bij, ondanks dat er nu geen offline evenementen zijn.

De komende maanden is hij van plan zo’n 1.000 werkgevers te bellen om hun behoeftes op dit moment te inventariseren. En aan de andere kant wil hij ook alle leden van de recruitersvereniging gesproken hebben. Dat zijn er op dit moment zo’n 600. Maar elke week komen er nog ongeveer 30 bij, ondanks dat er momenteel geen offline evenementen kunnen worden georganiseerd. En vraag en aanbod wil hij vervolgens kosteloos bij elkaar brengen.

Twee mensen gaan fulltime bellen

Twee mensen heeft hij, die er fulltime voor gaan bellen, met vragen als: wat speelt er bij werkgevers? Waaraan hebben ze momenteel behoefte, in een tijd waarin werving misschien op een iets lager pitje staat? Of juist niet? Zou er mogelijk behoefte zijn aan nieuwe tooling? Of juist een extra recruiter? Of kunnen we je helpen om jouw huidige recruitmentcollega’s te helpen aan een nieuwe baan?

Wat hij ook wil bieden: een luisterend oor. ‘We merken dat ook juist daaraan veel waarde wordt gehecht.’

Maar wat hij ook wil bieden: een luisterend oor. ‘Want we merken dat ook juist daaraan veel waarde wordt gehecht.’ Zelfs zonder dat er veel bekendheid aan is gegeven, werkt het al, constateert hij. ‘Ik werd van de week nog gebeld door een werkgever: of wij nog een goede recruiter die een baan zocht. Dus nog voordat er een vacature gepubliceerd was…’

Geen plus op het uurtarief

Markens is aan de slag gegaan met de ervaring van zijn partners Brockmeyer en Vakmedianet achter zich. De grote belactie betaalt hij nu uit eigen zak, zo hopende recruitment in Nederland in elk geval niet stil te laten vallen. Wordt een recruiter via het netwerk bemiddeld, dan wordt geen fee berekend. En ook voor interimmers wordt er geen plus op het uurtarief gezet. Ze betalen slechts eenmalig een ‘onkostenvergoeding’ van 159 euro, aldus Markens.

‘Deze tijd is gewoon klote voor veel recruiters; 1 op de 3 is bang zijn baan kwijt te raken, of is die zelfs al kwijt.’

‘Deze tijd is gewoon klote voor veel recruiters’, zegt hij. ‘Minimaal 1 op de 3 is bang zijn of haar baan kwijt te raken, of is die zelfs al kwijt. Ik verkoop hen niets, maar wil wel een hulpaanbod bieden. Er zijn best nog wel opdrachten, denk ik, ook voor bijvoorbeeld HR-medewerker of mobiliteitsadviseur. Dat soort aanbod ga ik niet afwachten, maar wil ik juist actief gaan ophalen voordat het überhaupt gepubliceerd wordt.’

Een soort cafetariamodel

En aan de andere kant, de werkgeverskant, denkt hij met zijn grote belronde ook van waarde te kunnen zijn. Niet alleen door vraag en aanbod naar recruiters te kunnen bemiddelen, maar juist ook alles daaromheen. ‘Wat je ook nodig hebt, we beloven dat je het via ons scherp kunt inkopen. Dan gaat het bijvoorbeeld om bijvoorbeeld media, maar ook om vacatureteksten of een ATS. Of om online assessments. Ik denk dat het goed is als er een soort cafetariamodel komt voor werkgevers, waarin ze kunnen kiezen wat ze nodig hebben. Dat is er nu nog niet. Maar als je die vraag collectief bij elkaar kunt brengen, kun je dat wel goed organiseren. Ik geloof hier zó in…’

‘Wat je ook nodig hebt, we beloven dat je het via ons scherp kunt inkopen.

Géén verkooppraatjes, belooft hij daarom te gaan doen. ‘We snappen best dat werkgevers daar niet op zitten te wachten. En zeker niet op dit moment. Je moet juist vanuit die behoefte die er nog wel is een aanbod formuleren. Maar als je dat vanuit het collectief doet, heeft dat natuurlijk een aantal voordelen. Zo kun je een bepaald aanbod door de gebruikers ook onderling laten reviewen. En doet een leverancier het dan niet goed, dan gaan ze ook onder de loep. Zo help je iedereen vooruit.’

In gesprek over de strategie van de organisatie

Leden helpen, leveranciers helpen, én tegelijk werkgevers helpen, dat is dus het doel. Zelfs werkgevers die nu een volledige rem op hun vacatures hebben gezet. ‘Dan kom je tenminste in het gesprek over de inventarisatie van behoeftes. Wat hebben ze nog wel nodig? Wat is er nodig om hun proces efficiënter te maken? We kunnen dat gesprek open ingaan, omdat we niet een product te verkopen hebben. En zo kun je het sneller over de strategie van zo’n organisatie hebben, waarmee je ze dus echt kunt helpen.’

‘Als wij die werkgevers al niet aan de lijn krijgen, wie dan wel?’

Dat kan een zelfstandig consultant toch ook? Ja, geeft Markens toe. ‘Maar die missen dan weer de inkoopkracht die wij wel hebben. En die hebben ook niet zo’n groot ledental achter zich, dat wij wel hebben. Volgens mij is het veel geloofwaardiger als je dit aanbod doet vanuit een collectief zoals Recruiters | Connected dan als je dit als consultant doet. Als wij die werkgevers al niet aan de lijn krijgen om te praten over wat ze op dit moment nodig hebben, wie dan wel?’

Lees ook

Hoe Goudappel Coffeng in deze tijd in recordtempo toch goede kandidaten vond

Bovenstaande foto van een druk Den Haag, het lijkt ééuwen geleden. De ochtend- en avondspits zijn nu bijna geheel verdwenen, in tijden van corona. Ook de treinen tegenwoordig zijn bijna leeg. Daarentegen wordt er wel meer overdag gefietst en gewandeld dan gebruikelijk. Maar niet zozeer in de stad, zoals hierboven te zien is maar meer daarbuiten.

De ochtend- en avondspits zijn bijna verdwenen. Ook de treinen zijn bijna leeg.

Het is een van de conclusies van het zogeheten ‘Nederlands Verplaatsingspanel‘, waar ook Goudappel Coffeng aan meewerkt. Het bureau is nu al marktleider in vraagstukken rond mobiliteit, met zo’n 240 medewerkers vanuit vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Leeuwarden en Deventer. En bovendien een bureau met ‘een heel stevig netwerk en nauwe samenwerkingsverbanden met universiteiten’, aldus teammanager Martijn Ebben. ‘Vacatures vervullen is, ondanks de krappe arbeidsmarkt, voor ons dan ook eigenlijk nooit een probleem.’

Woelige tijden, maar sommige functies zijn nog steeds lastig invulbaar. Hoe wist Goudappel Coffeng in een paar dagen tijd voor elkaar te krijgen, wat eerst maar steeds niet scheen te lukken?

What about sociale media?

Het bureau wil echter niet alleen adviseur zijn, maar ook op onderzoeksgebied uitblinken. Maar ja, de vacature ‘Marktgerichte Senior Onderzoeker’ bleek op de traditionele manier toch niet zo makkelijk te vervullen. Het eigen netwerk bleek dit keer niet voldoende. En zeker niet voor deze stevige functie voor een ervaren netwerker, die als boegbeeld ervoor moet zorgen dat zij marktleider worden in het (wetenschappelijk) onderzoek naar mobiliteit.

Al snel rees het idee om maar ‘iets’ met sociale media te gaan doen.

Tijd voor een andere aanpak dus. Al snel rees daarbij het idee om maar ‘iets’ met sociale media te gaan doen. Het belang en de mogelijkheden van data, daar wist het team Onderzoek van Goudappel Coffeng immers alles van. Al eerder maakten ze namelijk succesvol gebruik van de advertentiemogelijkheden van de social media, bijvoorbeeld voor het werven van respondenten voor verkeerskundig onderzoek. Waarom die mogelijkheden dan ook niet inzetten voor de werving van talent?

Goudappel Coffeng

Omdenken in HR

Goudappel Coffeng kwam daarvoor in contact met het Deventer bureau Qambium, eind vorig jaar nog goed voor een nominatie voor de Recruitment Tech Award in de categorie ‘meest succesvolle praktijkcase’. Zij tuigden een campagne op die in slechts een paar dagen tijd al 2 kandidaten opleverde voor deze bijzondere positie bij Goudappel Coffeng.

Hoe? Stefanie Stam, directeur van Qambium en zelfverklaard ‘omdenker in HR’: ‘Onze aanpak bestaat uit drie stappen. Om te kunnen onderscheiden en verleiden in de arbeidsmarkt is het allereerst altijd goed om te weten wat de concullega’s doen. Hoe bouwen zij aan hun merk als werkgever en hoe ziet hun sollicitatieproces eruit? Dit allemaal bekeken vanuit de ogen van een kandidaat.

Vervolgens zijn we gaan interviewen en meekijken. We zijn letterlijk in de huid gekropen van de collega’s in het team Onderzoek om hun eigen verhaal op te halen. Want dat is het verhaal waarmee je een nieuwe collega over de streep trekt. Daarbij hebben we allereerst samen heel kritisch het profiel doorgelicht. Onze HR-ervaring komt daarbij goed van pas. Dat heeft geresulteerd in een scherp profiel, een aantal stevige USP’s én een nieuwe vacaturetekst. Daarnaast hebben we ook mooie inzichten opgehaald over wat bijvoorbeeld maakt dat mensen bij Goudappel blijven werken, maar ook wat ze kunnen leren van de – overigens weinige – mensen die zijn vertrokken.’

En als je dit allemaal combineert met een aansprekende video, heb je de input voor een dijk van een advertentiecampagne, in dit geval op LinkedIn, aldus Stams collega Roel Elsman, ook wel bekend als ‘De werver des vaderlands’. Daarbij laat hij zich inspireren door ‘bewezen technieken uit de e-commerce’, zegt hij. ‘We laten de data voor ons werken. Daarbij richten we ons vooral op de latent werkzoekende. Door middel van gerichte advertentiecampagnes bereik je de juiste doelgroep gegarandeerd en trefzeker in hun eigen tijdlijn.’

De eerste resultaten

En dat blijkt ook uit de eerste resultaten. ‘We zijn positief verrast’, aldus Mirèl Soer, HR-adviseur bij Goudappel Coffeng. ‘De campagne loopt  pas een paar dagen. De vacature is echter al bijna 160 keer serieus bekeken en we hebben zelfs de eerste 2 sollicitaties al binnen. Ook krijgen we zelfs complimenten van hen voor de mooie en interessante vacature. Dat hadden we, zeker gezien de huidige woelige tijden, niet al zo vlot verwacht.’

‘Zoveel reactie hadden we, zeker gezien de huidige woelige tijden, niet al zo vlot verwacht.’

Stefanie Stam: ‘Veel bedrijven vragen ons nu wat ze de komende periode kunnen verwachten aan reacties van sollicitanten. Een natuurlijke neiging van mensen is om in onzekere tijden op je eigen plek te blijven zitten. Tegelijkertijd zal iemand de overstap naar een solide bedrijf in een minder kwetsbare branche sneller overwegen. Voor die bedrijven bieden de huidige omstandigheden juist ook kansen én keuze. Bovenal is het belangrijk om juist nu zichtbaar te zijn én te blijven op de arbeidsmarkt. Daarmee kun je bouwen aan vertrouwen en je pijplijn gevuld houden voor straks, ook al heb je nu even geen plek of een vacaturestop.”

Lees ook

‘Made for DAF’ brengt nieuwe technici én het gevoel van trots naar werkplaats (inzending PACCAR Parts – DAF)

Omschrijving van de case

DAF Trucks N.V. is een technologiebedrijf en de toonaangevende fabrikant van bedrijfsvoertuigen in Europa. Het is een volle dochteronderneming van PACCAR Inc, wereldleider in het ontwerp en de productie van lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen. DAF beschikt over een uitgebreid, wereldwijd netwerk van meer dan 1.100 dealer- en servicepunten.

Onderzoek leert dat het monteursberoep een verouderd, onaantrekkelijk en fysiek zwaar imago heeft.

Binnen de gehele branche is er een groot tekort aan monteurs – tegenwoordig technici genoemd. Een technicus draagt enorm bij aan de omzet van een DAF-dealer. Een tekort heeft dus niet alleen effect op service & klanttevredenheid, maar ook direct op de omzet. Onderzoek binnen de branche leert dat het beroep een verouderd, onaantrekkelijk en fysiek zwaar imago heeft.

Doelstellingen

  • Verhogen van bekendheid van DAF als werkgever
  • Verbeteren van de perceptie van het beroep en van de ontwikkeling die het beroep doormaakt
  • Subdoelstelling: huidige DAF-technici trots maken.

Made for DAF

Om het imago van technici te verbeteren introduceerde DAF het ‘Made for DAF’-stempel. In het dagelijks leven wordt al snel duidelijk of iemand de juiste skillset heeft die bij een DAF-technicus hoort. In drie video’s laten we personen zien die ‘Made for DAF’ zijn.

DAF | Werf & Case video from FCB Amsterdam on Vimeo.

De boodschap: wil jij doorgroeien, werken met de modernste werkplaats-systemen, vrijheid en verantwoordelijkheid en wil je werken aan de beste trucks? Dan is DAF made for you.

Uitrol

Made for DAF wordt landelijk én lokaal via de dealers uitgerold. Eerst in Nederland, later in Duitsland, Frankrijk en België. Ee rest van Europa volgt in 2020. Via een social media leadcampagne worden drie video’s onder potentiële technici verspreid en volgen we geïnteresseerden op met nieuwe content. Leads worden direct doorgezet naar de dichtstbijzijnde dealer. Dealers worden aangemoedigd zelf campagne te voeren en ontvangen een dealer-recruitmentpakket met alle mogelijk denkbare campagnematerialen en tips & tricks.

Wat was de impact van de case?

Resultaten

De Made for DAF-campagne doet waarvoor het ontwikkeld is; nieuwe technici aanwerven en een tekort aan technici oplossen. Via de social mediacampagne en landingspagina wist DAF in totaal al 230 leads te verzamelen. DAF wist hierdoor het technicibestand in de participerende landen te verhogen met 47.

  • Nederland: 23
  • Duitsland*: 12
  • Frankrijk: 12
  • België: n/a, campagne loopt nog
    *= Campagne in eerste instantie lokaal uitgerold bij een aantal vooraf geselecteerde dealers.

Social media

Op social media zijn er 3 video’s ingezet om het imago van een technicus te vernieuwen. Video-kijkers werden geretarget met een carrousel-advertentie die de voordelen om te werken bij DAF benoemde. Als laatste advertentie werd een lead ad ingezet. Geïnteresseerden konden via deze advertentie hun gegevens achterlaten en informatie aanvragen. In totaal zijn er 2.054.591 potentiële technici bereikt, klikten er 8.443 door naar de landingspagina en lieten 99 potentiële technici hun gegevens achter via de lead ad.

Ook de subdoelstelling werd behaald – Made for DAF bleek een versterker voor de interne trots om voor DAF te werken. Medewerkers plaatsen ‘Made for DAF’ in hun e-mailhandtekening, posts op de diverse social media werden gedeeld, speciale polo’s werden besteld en een sticker met de stempel prijkte op laptops.

Verdere uitrol

Het succes van de campagne leidde ertoe dat de campagne op korte termijn ook wordt uitgerold in.

  • UK
  • Denemarken
  • Zweden
  • Finland
  • Spanje
  • Italië
  • Polen

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met Made for DAF weet DAF het beroep als technicus opnieuw aantrekkelijk te maken en het technicibestand in de participerende landen te verhogen met maar liefst 47 nieuwe technici.

De campagne verandert het imago van het beroep op een unieke en onderscheidende manier.

De campagne verandert het imago van het beroep op een unieke en onderscheidende manier. Een innovatieve mediastrategie identificeert geïnteresseerde technici en zij krijgen ook content te zien die de voordelen van het werken bij DAF uitlegt. Ook stelt de campagne hen in staat om gegevens achter te laten voor opvolging.

Naast het landelijk campagne voeren via social media is de ondersteuning van de lokale dealers essentieel en onderscheidend. Met een kick-off event voor dealers en een groot dealer recruitmentpakket met alle campagnematerialen en tips kunnen de dealers met de Made for DAF-materialen campagne voeren voor hun eigen dealerbedrijf.

Made for DAF bracht niet alleen nieuwe technici naar de werkplaats, maar ook een gevoel van trots naar alle medewerkers.

Made for DAF bracht niet alleen nieuwe technici naar de werkplaats, maar ook een gevoel van trots naar iedereen die met en voor DAF werkt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Jaap Hoogveld (DAF Trucks NV)
  • Noortje van der Heijden (PACCAR Parts)
  • Nicole de Bie (PACCAR Parts)
  • Massimo van der Plas (FCB)
  • Bram Draaijer (FCB)
  • Saskia Barendsma (FCB)
  • Wouter Kampman (FCB)

Bekijk hier alle inzendingen van de Werf& Awards 2020