Content is king op nieuw vacatureplatform voor creatieven: ‘Wij geloven nog steeds erg in curatie’

‘Een Airbnb-achtig ‘discovery’-platform waar creatieve professionals bedrijven kunnen vergelijken via bijzondere en rijke profielen. Profielen met aandacht en liefde gemaakt.’ Zo omschrijft Thomas Moes, oprichter van Fontanel Jobs (en Homerun), zijn geheel vernieuwde niche vacatureplatform voor de creatieve industrie. Met bedrijfsinformatie die je volgens hem op weinig andere plekken kunt vinden (zoals die van FabriqueBakken&BaeckHomerunGRRR, Multitude, Studio September, Digital Natives, Das Buro, Freshheads, en Today, om maar een paar voorbeelden te noemen).

‘Profielen met aandacht en liefde gemaakt.’

Potentiële werkgevers vergelijken op thema’s als purpose, portfolio, diversiteit en inclusiviteit moet via Fontanel Jobs makkelijker dan ooit worden, zegt hij. Omdat content king is. En werkzoekenden volgens hem nog steeds graag naar een plek toegaan waar ze niet alleen véél banen vinden, maar vooral: banen die hen op het lijf geschreven zijn. Een paar vragen over dit nieuwe initiatief:

> Waarom deze vernieuwde site?

Fontanel Jobs is een platform voor en door Nederlandse creatieven en bedrijven. Toen we een kleine 14 jaar geleden begonnen met Fontanel als designplatform, was het vooral een online magazine dat ons een excuus gaf om naast talentvolle creatieven ook bazen van designbureaus te interviewen. Tijdens die gesprekken merkten we hoe weinig de unieke visie van de oprichters terug te vinden was in hun online profilering. De websites waren vooral ingericht op new business, en niet op nieuwe collega’s.

‘We zien dat (zeker kleinere) bedrijven nog worstelen met het goed vertellen van hun bijzondere verhaal.’

Tegenwoordig zijn bedrijven zich steeds bewuster van het belang van talent, en dat je daar als bedrijf beter je best voor moet doen. Wij voorspellen dat dit de komende jaren nog verder toeneemt. Desalniettemin zien we dat (zeker kleinere) bedrijven worstelen met de employer branding-kant; het goed vertellen van dat bijzondere verhaal. Ze hebben geen experts in dienst, en hebben er zelf weinig ervaring mee. Het volledig vernieuwde Fontanel Jobs helpt daar een handje bij, door informatie te tonen die creatieve professionals belangrijk vinden. Hierdoor kun je als creatief appels met appels vergelijken. En kun je als bedrijf bij de zoektocht naar creatieven makkelijker laten zien wat jou écht uniek maakt.’

> De creatieve branche is bij uitstek flexibel. Hoe past een ‘traditionele’ banenbank daarbij?

‘De zoektocht naar een nieuwe baan is nog steeds erg lastig. Grote banensites zijn ingericht op massa en pochen over de duizenden banen op hun platform. Maar ik als werkzoekende wil niet méér banen zien, ik wil de meest geschikte banen voor mij zien. Maar waar te beginnen? Zoals je bij het grote aanbod op Netflix van gekkigheid ook niet weet wat te kijken. Vandaar dat we nog steeds erg geloven in curatie: een niche vacatureplatform wiens naam je vertrouwt en waar de nadruk ligt op kwaliteit en niet op kwantiteit.’

> Er zijn al meer platforms voor creatieven, zoals Vacature Via. Wat voegen jullie toe?

‘Het mooie van een niche vacatureplatform, is dat je best een aantal partijen naast elkaar kunt hebben. Met Fontanel zijn we van origine meer toegespitst op designgerelateerde vacatures, waarbij Vacature Via (voorheen Vacature Via Ginny) meer vanuit de marketingkant komt. Best een ander publiek dus.’

> Hoe belangrijk is content voor jullie?

‘We hebben op de nieuwe site zogeheten Plus-profielen geïntroduceerd, een soort snapshots van werkgevers met info die veel van deze bedrijven normaliter online niet vertellen. Bijvoorbeeld: hoe is de verhouding man/vrouw? Hoeveel nationaliteiten werken er? Wat voor mogelijkheden zijn er in het team om jezelf te ontplooien? Wat is iets dat echt in jullie company culture verweven zit? Door dit format van meerdere bedrijven te kunnen vergelijken, kun je als werkzoekende beter vergelijken en vinden wat bij jou past. Dat is best cool, vinden we.

‘We willen een soort snapshots geven met info die veel werkgevers normaliter online niet vertellen.’

We hebben ook Spotlight-profielen op het vacatureplatform. Daarmee krijgen bedrijven meer opties om zich te onderscheiden. Ze kunnen ook vacatures op verschillende plekken op de site laten terugkomen. Stel: je hebt een bureau in Amsterdam. Dan komt je vacature zowel onder ‘Amsterdam’ als onder ‘bureaus’ nog eens terug.’

vacatureplatform fontanel jobs

> Creatief werk is zelden locatiegebonden. Waarom toch city landing pages?

Remote werk speelt de komende jaren een steeds grotere rol. Toch denk ik dat hoe digitaler we werken, hoe groter de drang wordt naar offline connectie. Onze city pages bestaan nu uit bedrijven en vacatures, maar in de toekomst willen we daar ook lokale events en lokale gidsen aan toevoegen. Denk aan mooie, duurzame en tijdloze content die je bijvoorbeeld als startende creatief vertelt wat je moet weten als je naar Eindhoven, Rotterdam of Amsterdam wilt verhuizen voor werk. Of wat het verschil in werken is tussen een start-up en een scale-up. Maar ook hoe je het beste kunt solliciteren als creatieve professional. Kortom: een mix van locaties, functietypes en bedrijfstypes die juist meer inzetten op de kracht van de niche community.’

vacatureplatform

Lees ook:

Hoe Vopak binnen 3 weken 12 nieuwe operators wist te vinden

Met zo’n 6.000 werknemers wereldwijd is Vopak ‘s werelds grootste opslagbedrijf als het gaat om olie, gas en vloeibare bulkchemicaliën. Het ruim 400 jaar oude bedrijf heeft een wereldwijd netwerk van tankterminals. Die bevinden zich meestal op belangrijke vaarroutes, en het bedrijf is dan ook sterk in de omgeving Rotterdam. Het gaat hier vaak om hoog gespecialiseerd werk, waarvoor met name de operators een zéér technische en (dus) zéér schaarse doelgroep vormen.

Maar ja, hoe vind je die mensen? En minstens zo belangrijk: hoe bereik en overtuig je ze? Met die vraag kampte Vopak ook toen het vorig jaar voor de terminal in Vlaardingen op zoek moest naar 12 nieuwe operators, verdeeld over dagdiensten en ploegendiensten. Want ondanks de bekende naam die het koninklijke tankopslagbedrijf in de wereld heeft, hadden ze moeite om onder de aandacht te komen van deze doelgroep. De druk op de sollicitatieknop bleef vaak uit.

‘Brandende recruitmentvraag’

Met deze ‘brandende vraag’ klopte recruitmentmanager Maarten Vaags aan bij het in Heemstede gevestigde Brandmannen (‘Door het vuur voor talent‘). Daar hadden ze al snel in de gaten dat ‘gewoon’ een vacature plaatsen niet meer genoeg was. Daarom gingen ze aan de slag met de ontwikkeling van persona’s, om zo de targeting voor specifieke doelgroepen te bepalen. En er werd een speciale landingspagina voor operators ingericht (met Workday als backoffice). Met content die zo optimaal mogelijk aansluit op de belevingswereld van de gewenste operators.

‘Om de specifieke doelgroep te bereiken zetten we een jobmarketing-campagne in volgens wat we noemen het Brandmannen-storytelling-model. Voor iedere doelgroep is een unieke mediamix samengesteld, die onder meer bestaat uit search, programmatic display, social, én specifieke uitingen op specialistische jobboards die op basis van onze kennis en historische data zijn geselecteerd voor deze campagne.

‘Omdat we elk touchpoint van een kandidaat in kaart hebben, kunnen we in elke fase van de candidate journey de boodschap aanpassen.’

Omdat we elk touchpoint van een potentiële kandidaat in kaart hebben, kunnen we binnen elke fase van de candidate journey de boodschap aanpassen en dus zo relevant mogelijk communiceren om de kandidaat vervolgens tot sollicitatie te bewegen. We zorgden tijdens de campagne voor kraakheldere content waarbij tekst en beeld elkaar continu afwisselen. Zodoende optimaliseerden we continu welke uitingen het best aanzetten tot interactie’, aldus Jotham Marco van Brandmannen.

Uitdaging en herkenbaarheid

Daarbij werd niet alleen de kracht van het Vopak-merk centraal gesteld, maar vooral ook de technische uitdaging van het werk. ‘Want dát zoekt de doelgroep’, stelt Marco. ‘En herkenbaarheid. Op de landingspagina hebben we de campagne een gezicht gegeven en echt als verlengstuk van de mediacampagne ingezet. Zo zijn er foto’s en filmpjes te zien van een dag uit het leven van een Operator bij Vopak. Maar nog belangrijker; we zorgden ook voor een snel en efficiënt aanmeldproces. En de Vopak-recruiters zorgden vervolgens voor een uitstekende candidate experience, met een snelle en persoonlijke benadering als uitgangspunt.’

En dan blijkt een continu doorgemeten en zeer gerichte campagne ook nog altijd zéér goed resultaat op te kunnen leveren. Marco: ‘Of het gelukt is? Dat kun je wel zeggen. We hebben het doel veel eerder dan gepland bereikt. In 3 weken tijd genereerde de campagne al 128 sollicitanten. En uiteindelijk heeft Vopak 12 operators kunnen aannemen.’

‘In 3 weken tijd genereerde de campagne al 128 sollicitanten. En uiteindelijk heeft Vopak 12 operators kunnen aannemen.’

Ook Thijs Hoekzema, interim recruitmentspecialist bij Vopak, is enthousiast. ‘Wij hadden een directe wervingsbehoefte en wilden meer zichtbaarheid creëren als werkgever binnen de techniek. De resultaten van deze campagne hebben de verwachtingen wat dat betreft compleet overtroffen. Hierdoor hebben we de wervingsbehoefte bij Vopak snel en kwalitatief goed kunnen oplossen.’

Lees meer:

BREAKING NEWS: Google for Jobs nu echt van start in Nederland

In de ‘List of Region Availability‘ staan we er nog niet bij. Daar blijft het rijtje Europese landen vooralsnog beperkt tot Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zwitserland, Groot-Brittannië, Wit-Rusland en Rusland. Maar het zal nu toch echt niet lang meer duren voordat hier ook ‘The Netherlands’ tussen prijkt.

Jos van der Kooij, senior Google-specialist bij VONQ, ontdekte de live-gang deze vrijdagochtend. ‘Ik ben zo iemand die vrijwel dagelijks kijkt wat er gebeurt, via een incognito vacature-search. Groot was mijn verrassing toen ik vanochtend ineens Google for Jobs in Nederland in de Google Search-resultaten zag opduiken. Het voelt toch een beetje als jarenlang schatzoeken en nu eindelijk de hoofdprijs te vinden…!’

‘Alsof je een schat vindt, echt dat gevoel…’

Hij levert er echter wel meteen ‘een disclaimer’ bij. ‘Het lijkt nog een behoorlijk beperkte bèta-versie, want veel van mijn collega’s kunnen er nog niet bij. Maar ik dus wel. En als ik op een zoekresultaat klik, kom ik ook al terecht op een Nederlandse pagina. Alles lijkt dus al min of meer te werken. De buttons werken allemaal goed en ook de rest van de interface wordt in het Nederlands weergegeven. De volledige uitrol kan volgens mij nu toch echt niet lang meer duren. Dan kan iedereen er gebruik van maken.’

google for jobs in nederland

In januari kwam nog onderzoek naar buiten van Pro Contact waaruit blijkt dat bedrijven over het algemeen hoge verwachtingen hebben van Google for Jobs in Nederland. Van de HR-managers die verantwoordelijk zijn voor het aantrekken van nieuw personeel zegt 68 procent het vacaturedashboard binnen Google als een goede mogelijkheid te zien om vacatures te vullen.

En zo ziet dat eruit

De search-resultaten van Van Der Kooij deze ochtend zien er zo uit:

resultaten google for jobs in nederland

Of deze, gezocht op ‘Online Marketing’:

resultaten dus google for jobs in nederland

En wat krijg je als je dan doorklikt?

google for jobs in nederland

Of deze:

En om te laten zien dat het werkt, ook nog een UTM-code naar een echte vacature, terug te voeren naar Google for Jobs.

Lees meer

Wat betekent dit voor de recruitmentmarkt? Lees hier wat we zoal eerder schreven over Google for Jobs:

Alles over Google for Jobs

Meer weten?

Schrijf je in voor de Webinar Week die plaatsvindt van 10 t/m 14 februari 2020 en volg op maandag 10 februari het webinar ‘Google for Jobs, be prepared! 10 tips’ van Kittie Spierings.

Tijdens deze week kun je verder ook nog gratis webinars volgen over Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Feel Good Friday: mensen met dementie als ‘vergeten’ doelgroep voor de horeca

In het programma, dat vanaf het voorjaar op SBS6 is te zien, worden 9 mensen met dementie gevolgd die aan de slag gaan als restaurantmedewerker. Dit doen ze onder leiding van chef-kok Ron Blaauw. Opvallend is dat geen van de mensen al ervaring heeft in de horeca, maar de wil om te laten zien wat er ondanks de ziekte nog mogelijk is, is er wel. Naast de dingen waar ze tegenaanlopen, is ook te zien hoeveel plezier te hebben.

Onderdeel van de samenleving

Het doel van het programma is om te tonen hoe mensen met dementie onderdeel kunnen blijven van de samenleving. Het gaat niet om wat niet meer mogelijk is, maar de aandacht is juist gericht op wat ze nog wél kunnen. Dit alles in samenwerking met Alzheimer Nederland, die zich inzet voor een betere kwaliteit van leven van mensen met dementie en graag een toekomst zonder dementie wil. Met dit programma willen ze laten zien wat de ziekte inhoudt en hoe je ermee om kunt gaan.

Het programma is gebaseerd op het Britse programma The restaurant that makes mistakes. De Nederlandse variant Restaurant Misverstand – Waar niemand wordt afgeserveerd is vanaf het voorjaar te zien op SBS6.

Ook met Down-syndroom

In Brussel kwam recent ook een ander restaurant met een bijzondere personeelsgroep in het nieuws. Het daar gevestigde 65 Degrés werkt namelijk met een fiks aantal mensen met het syndroom van Down. Niet alleen goed voor de diversiteit en inclusiviteit, aldus de oprichters, maar ook voor de business. En dat is niets te veel gezegd: volgens TripAdvisor behoort het restaurant inmiddels tot de Brusselse top en heeft het zo’n 2.000 eetgelegenheden achter zich gelaten…

Zelf een leuk idee voor Feel Good Friday?

Elke vrijdag eindigen we met lichte voet op Werf& met de rubriek Feel Good Friday. Heb je zelf een goed idee? Laat het ons gerust weten!

Brockmeyer: ‘Zorg dat je je persona’s helder hebt, dan wordt elke werving makkelijker’

Nog steeds zijn vacaturesites veel geraadpleegd in een zoektocht naar een nieuwe baan. Maar in de huidige arbeidsmarkt is het zelden meer genoeg, weet Kim Lokhorst, social media expert bij Brockmeyer, als geen ander. ‘Zeker nu we weten dat 85 procent latent werkzoekend is. Het draait in de huidige markt allemaal om het verleiden van de kandidaat en ook het zichtbaar zijn voor je latente doelgroep. En als je iemand wil verleiden, dan moet je je verdiepen in de kandidaat. Dat doe je door je ideale match in kaart te brengen.’

‘Latent werkzoekenden moet je op een andere manier bereiken en benaderen dan via een standaard vacaturesite.’

kim lokhorst over persona'sOp maandag 10 februari geeft Lokhorst samen met haar collega Joren de Ruig een webinar over de vraag hoe je met strategische werving structureel betere kandidaten bereikt. En daarbij gaat het overigens niet alleen om ze te bereiken, maar ook om ze te boeien en te verleiden. Hoe dat precies werkt? Hier alvast een voorproefje, in 6 vragen.

1. Wat is de take-away van jullie verhaal?

‘Er heerst nog vaak een misvatting dat een campagne voor 6 tot 12 maanden alleen geschikt is voor employer branding, niet voor jobmarketing. Maar als het bijvoorbeeld gaat om lastig invulbare vacatures, of vacatures waar je er structureel meer van hebt, raden wij toch aan meer strategisch te gaan werven. Wij hebben daar een strategie voor, die we in het webinar verder uit de doeken willen doen, maar waar in elk geval persona’s en een uitgewerkte candidate journey een heel belangrijke rol in spelen.’

2. Kun je daar een voorbeeld van noemen?

‘Ook daarvan wil ik nu nog niet te veel weggeven. Maar we zullen in het webinar het voorbeeld behandelen van een grote werkgever, buiten de Randstad, die via de traditionele manier maar geen mensen kon vinden. Door wat meer outside-the-box te denken, lukte het ons daarna wel om 50 kandidaten in 2 weken te vinden. En zelfs 300 sollicitanten in 4 maanden, zoals het doel was. Daar zijn we natuurlijk wel trots op.’

3. Waar zit het geheim dan in?

‘Veel bedrijven kijken alleen naar het functieprofiel en zetten de vacature dan zo uit; deze ervaring, dit opleidingsniveau, deze regio. Het loont zeker om daar wat anders naar te kijken. Het allerbelangrijkst is om te kijken wat je persona’s drijft en motiveert. Je moet weten hoe je hem of haar kunt triggeren. Anders kan iemand je vacature wel lezen, maar zal hij of zij nooit solliciteren.’

4. Hoe kom je daar achter?

‘Wij verdiepen ons onder andere in de doelgroependata. Daarnaast is het ook een kwestie van logisch nadenken. En heel belangrijk: ga eens praten met de mensen die de functie nu uitvoeren. Vraag: waarom werk je hier? Het is een stap die heel veel organisaties nog steeds overslaan. Terwijl het zoveel nuttige informatie oplevert.’

5. Als een campagne niet succesvol is, waar ligt dat dan meestal aan?

‘Het is vaak dat de persona’s niet helder zijn, zodat je niet precies weet wie je moet bereiken en hoe je hem of haar moet aanspreken. Ook zie je vaak dat het gaat fout in de candidate journey. Dan is bijvoorbeeld de website mobiel nauwelijks toegankelijk, of worden in het sollicitatieformulier veel te veel irrelevante vragen gesteld. En na het triggeren moet je ze natuurlijk niet wegjagen. Je moet een sollicitant niet alleen binnenhalen, maar ook binnen houden in het sollicitatieproces. Dat doe je onder meer door goed verwachtingen te managen. Als je zegt dat je binnen 1 week zult terugbellen, dan moet je dat ook doen. Anders haakt die kandidaat zo weer af.’

6. Hoe maken jullie zo’n persona?

‘Zoals ik al aangaf: het gaat om de beste match. Het vertrekpunt is dus altijd jouw ideale kandidaat. Wat voor persoon is het eigenlijk? Waar liggen zijn interesses? Het helpt namelijk enorm als je helder hebt wie je precies zoekt, waar je ze kunt vinden en waarmee je diegene het best kunt aanspreken en overtuigen. Een persona opstellen gaat dan ook veel dieper dan alleen een kandidatenprofiel. In het webinar delen we een template hiervoor, waarmee iedereen gratis aan de slag kan.’

Meer weten?

persona's brockmeyer

Meer weten over het werken met persona’s? Schrijf je dan snel in voor de Webinar Week die plaatsvindt van 10 t/m 14 februari 2020 en volg het webinar ‘Hoe je met strategische werving structureel betere kandidaten bereikt’ van Joren de Ruig en Kim Lokhorst. Tijdens deze week kun je gratis webinars volgen over Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Views of clicks? Bij Marksmen worden ze er niet zomaar blij van

marksmen achmad mardjoeki views clicks data‘Weg met het onderbuikgevoel. Start met data!’ Dat is de veelbelovende titel van het webinar dat Achmad Mardjoeki maandag 10 februari verzorgt tijdens de Webinar Week van Werf& en ZipConomy. En Mardjoeki weet waarover hij praat. Bij klanten zoals Volkswagen, ASR, Rakuten, TUI was hij eerder al verantwoordelijk voor dataverzameling, -visualisatie en -activatie. En bij Marksmen (Digital. Technology. Recruitment) vertaalt hij die verworven kennis en expertise naar de recruitmentbranche.

Hoe kom je verder dan alleen maar sturen op views en clicks?

Want data zijn van cruciaal belang, zegt hij. Toch blijft het voor veel organisaties een abstract begrip. Want welke data zijn nou precies belangrijk? En hoe kun je data nu écht gebruiken om je recruitmentinspanningen te optimaliseren? Hoe kom je verder dan alleen maar sturen op views en clicks, terwijl de conversie achterblijft? Mardjoeki gaat er maandag verder op in. Hier alvast een kort voorproefje, samen met Marksmen-collega’s Bart Klasens en Theo Pols.

> Wat is jullie belangrijkste takeaway?

Mardjoeki: ‘Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Of lijkt dataverzameling technisch gezien een enorme uitdaging. We willen daarom mensen handvatten geven om aan de slag te gaan met relevante data. Ook willen we graag inspireren, hen vertellen over de talloze mogelijkheden. Want: where there is data smoke, there is business fire.’

> Hoe komt het dat data nu nog vaak zo abstract blijven?

Bart Klasens: ‘Dat heeft verschillende redenen. Als je data ziet als een doel, dan blijft het inderdaad abstract. Data en alles wat je met data kunt is ontzettend gaaf, net als populaire begrippen als AI en Machine Learning. Maar wat wil je nu daadwerkelijk ermee bereiken? Stel jezelf die vraag, dan worden zaken al snel een stuk concreter.’

‘Where there is data smoke, there is business fire.’

Theo Pols: ‘We zien regelmatig dat bedrijven – klein én groot – gebruik maken van onduidelijke of onjuiste KPI’s. Bij Marksmen worden we niet bij voorbaat blij van een bepaalde hoeveelheid views, clicks of sollicitaties. We sturen campagnes niet aan op views, maar op kwalitatieve kandidaten en aantal hires tegen de juiste cost per hire. Dat is immers waar het om draait, vinden wij, En daar willen we dus ook op afgerekend worden, dat is voor ons resultaat. Alleen met een juiste en volledige data-collectie kom je waar je moet zijn.’

> Kun je ooit data ‘genoeg’ hebben?

Mardjoeki: ‘Kun je ooit data ‘genoeg’ hebben, dat is in onze beleving hetzelfde als: ben je ooit klaar met groeien? Elke fase kent ook weer een andere data-behoefte. Dus bereik je het eind van de ene fase, dan begint de volgende weer. Bij Marksmen werken we met een maturity-model, waarbij we organisaties plotten in verschillende fases. We zien bij veel organisatie die zich in de eerste fase bevinden beperkingen in het doormeten. Of ze gebruiken nog verkeerde doelstellingen en KPI’s. Soms is de oplossing helemaal niet technisch, maar moet je eerst werken aan een stukje bewustwording.’

> Achmad, jij deed veel ervaring op in consumentenmarketing. Hoe vertaal je dat naar recruitment?

‘Het grootste verschil met de consumentenmarketing is activatie van data. In de consumentenmarketing wordt datagebruik gedragen door een groter aantal stakeholders en wordt het ook toegepast op een meer persoonlijke manier. Zo zou het het in online recruitment ook moeten zijn. Door personalisatie kan je aanpak verschillen per individu; zo stel je de kandidaat centraal. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat een developer een andere afbeelding en tekst te zien krijgt dan een office manager, zowel in de advertenties als de werkenbij-website, of dat je de mediadruk verhoogt of verlaagt aan de hand van conversiekans.

Door personalisatie kan je aanpak verschillen per individu; zo stel je de kandidaat centraal.

De vergelijking tussen recruitmentmarketing en consumentenmarketing is overigens niet 1-op-1 te maken. Sommige organisaties hebben simpelweg (nog) niet het juiste volume, dan kom je lastiger tot een significant resultaat. Maar dat zou geen excuus moeten zijn om niet aan de slag te gaan met je data, want ook dan kun je behoorlijk wat stappen zetten.’

> En waar blijft volgens jullie dan de rol van de menselijke recruiter over?

Klasens: ‘Data zijn een middel, de recruiter of jobmarketeer blijft zélf verantwoordelijk voor de uitvoering en aansturing. Deze persoon vertegenwoordigt in onze beleving een erg belangrijke rol. Belangrijk is dat er synergie is tussen de data en de persoon die ermee werkt. Dit creëer je stapsgewijs.

‘Wij zien dat digital en data in eerste instantie vaak nog niet worden begrepen.’

Wat wij veelal hebben gezien is dat digital en data in eerste instantie vaak nog niet worden begrepen en daardoor ook niet erkend worden door menig recruiter. Maar naarmate zaken tastbaarder worden, zie je dat recruiters dit steeds meer gaan omarmen. Resultaten worden dan namelijk zichtbaar, handelingen die recruiters uitvoeren omtrent het bijhouden van hun administratie worden beloond. Dan sta je zomaar aan het begin van een geweldige recruitmentmachine.’

Meer weten?

Hoe ziet de perfecte dataverzameling eruit? Wat zijn hierin de uitdagingen. Hoe ga je met data aan de slag? Bijvoorbeeld voor dashboarding, views, jobmarketing, personalisatie of optimalisatie van de werkenbij-site? Op 10 februari leggen Achmad Mardjoeki, Bart Klasens en Theo Pols het uit in het webinar dat ze namens Marksmen geven tijdens de webinar week van Werf&.

Of schrijf je in voor een van de andere 24 gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Waarom je kandidaten via WhatsApp zou moeten laten solliciteren

Waarom zou je kandidaten nog steeds laten solliciteren via saaie formulieren als het ook ‘gewoon’ via WhatsApp kan? De app staat tegenwoordig bij bijna iedereen op de telefoon, en maakt de drempel om te solliciteren dus veel lager, aldus Luuk van Neerven (Joboti), die hierover tijdens de Webinar Week van Werf een webinar geeft.

  • Schrijf je hier meteen in voor dit webinar

Volgens Van Neerven vinden kandidaten solliciteren via WhatsApp niet alleen veel makkelijker en prettiger dan via een formulier, ze reageren hierdoor ook veel sneller. En bovenal: onderzoek wijst uit dat je conversie met 25% hoger wordt als je kandidaten via chat laat solliciteren in plaats van een formulier, zegt hij. Maar hoe integreer je WhatsApp nou goed in je recruitmentproces en benut je alle voordelen? Een voorproefje.

> Waarom moeten mensen zich inschrijven voor je webinar?

‘Recruiters zijn elke dag bezig met de vraag: hoe krijg ik meer kandidaten? Met WhatsApp bied je ze een heel laagdrempelig kanaal aan. We zien dat veel sollicitanten een chatgesprek prettiger vinden dan een draak van een sollicitatieformulier waar ze zich doorheen moeten worstelen. Kandidaten zitten toch al de hele dag in WhatsApp met vrienden, dus is dit een logische stap.’

> Is WhatsApp voor elk soort vacature geschikt?

‘Je denkt misschien aan jongeren die bij de McDonald’s willen werken, maar er zijn ook veel bedrijven die zich richten op interim professionals. Die kunnen een chatbot in WhatsApp gebruiken om snel de beschikbaarheid van de freelancer te checken in plaats van bellen of mailen. Op een appje reageer je toch sneller dan op een mail of telefoontje. Professionals vinden het meer dan prima om even kort via WhatsApp een afspraak te plannen en vinden het vaak makkelijk dan bellen.’

‘Op een appje reageer je sneller dan op een mail of telefoontje.’

> Hoe werkt een chatbot op WhatsApp?

‘Je stelt zelf in welke vragen je kandidaten wil stellen en dit koppel je aan je recruitmentsysteem. Maar uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wie je uitnodigt, niet de chatbot. Je kunt de chatbot niet alleen inzetten om kandidaten te laten solliciteren, maar ook om ze op de hoogte te houden van de status van hun sollicitatie. Ik kom zelf ook uit de recruitmentwereld, heb zowel aan de bureau als corporate kant gewerkt, en geloof heilig in de impact van de recruiter. Maar met deze technologie hoef je geen tijd meer te verspillen met het inspreken van voicemails en heb je meer ruimte voor andere belangrijke zaken.’

> Welke tone-of-voice kies je op WhatsApp?

‘Wees allereerst eerlijk dat je een virtuele assistent gebruikt en dat je het niet zelf bent. Schep de juiste verwachting, maar gebruik wel dezelfde taal als normaal. Als daar normaal een gif bij hoort of smileys, dan kun je die dus nu ook prima gebruiken.’

> Kun je alvast een tip weggeven?

‘Je verwacht misschien dat solliciteren via WhatsApp alleen voor de grote organisaties is weggelegd. Het tegendeel is waar; je kunt ook als kleinere organisatie WhatsApp eenvoudig aan je recruitmentsysteem koppelen en al binnen 4 weken de mogelijkheid aanbieden aan je kandidaten.’

Meer weten?

Waarom zou je kandidaten nog steeds laten solliciteren via saaie formulieren als het ook ‘gewoon’ via WhatsApp kan? En hoe doe je dat dan? Op dinsdag 11 februari geeft Luuk van Neerven daarop het antwoord in zijn webinar tijdens de webinar week van Werf&. 

      • Schrijf je hier meteen in voor dit webinar

Of schrijf je in voor een van de andere 24 gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Dilemma op dinsdag: ‘Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie kunnen niet zonder elkaar’

Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie zijn twee verschillende vakgebieden die zo om hun eigen manier van werken vragen. Toch zijn er ook veel raakvlakken: goede arbeidsmarktcommunicatie helpt de recruiter immers verder. Betekent dit dat deze vakgebieden ook niet zonder elkaar kunnen of zijn ze prima los van elkaar te zien?

Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie kunnen niet zonder elkaar

  • Oneens (9%, 5 stemmen)
  • Eens (91%, 51 stemmen)
56 stemmen

We zijn benieuwd naar jouw mening. Denk jij dat recruitment en arbeidsmarktcommunicatie van elkaar afhankelijk zijn of valt dat allemaal wel mee? Laat het weten in de reacties!

Meer weten?


Je arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger plan tillen? Werk twee dagen intensief aan je arbeidsmarktcommunicatie tijdens de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update je kennis én ga direct aan de slag voor jouw eigen organisatie. 

Hoe staat het nu met de Recruitercode? (een update)

Bijna een jaar geleden, op een bijeenkomst in maart 2019, gaven zo’n 40 recruiters de eerste input voor een Recruitercode. Sindsdien heeft een kleinere commissie hard gewerkt aan een persoonlijke ‘code of conduct’, zeg maar: de richtlijnen die je kunt hanteren bij het uitoefenen van het recruitersvak. Het leverde ‘een boeiende reis’ op, aldus commissievoorzitter Koen Roozen, ‘met pittige discussies met vakgenoten’.

Duidelijke uitgangspunten

Eerst maar even terug in de tijd. De uitgangspunten waren op de bijeenkomst vorig jaar duidelijk geformuleerd:

  • Wij vinden het belangrijk dat een recruiter handelt volgens algemeen geldende ethische normen en integriteit.
  • We vinden het belangrijk dat een recruiter handelt naar wetgeving zoals de AVG en (algemene) arbeidswetgeving.
  • Wij vinden het belangrijk dat een recruiter altijd eerlijk, open en transparant adviseert op het gebied van arbeidsmarkt, diversiteit en carrièreperspectief.

‘Het is belangrijk dat er consensus komt over hoe het werk van een professionele recruiter eruitziet.’

‘We willen dat het vak van recruiter zich verder professionaliseert’, aldus Roozen. ‘Daarom is het belangrijk dat er consensus komt over hoe het werk van een professionele recruiter eruitziet. Want elke professional wil trots zijn op haar of zijn vak en houdt zich al aan bepaalde professionele normen van deskundigheid en gedrag. En hoewel de recruitercode een individuele code is – jij als recruiter verbindt houdt je eraan – is dit ook voor werkgevers belangrijk. Niet professioneel recruiten doet immers afbreuk aan je werkgeversimago.’

Voor iedereen die mensen aanneemt

Maar ja, met duidelijke uitgangspunten en een streven naar ethisch handelen alleen ben je er natuurlijk nog niet. Daarom is er sindsdien veel gesproken over: wat zet je nou allemaal in zo’n code? Of zoals de commissievoorzitter het samenvat: ‘Hoe breng je al die verschillende invalshoeken, 15 pagina’s visie en vele meningen samen tot een leesbare code die herkenbaar én relevant is voor velen?’

‘We wilden een code die breed toepasbaar is voor velen, maar ook compleet genoeg voor de belangrijkste zaken.’

De bedoeling is een compacte code te presenteren die het minimale niveau van de kennis en de gedragingen weergeeft die iedereen zou moeten bezitten en vertonen die bij een organisatie (mede) verantwoordelijk is voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers. De code moet toepasbaar zijn als je werkt bij bijvoorbeeld een broker, detacheerder, uitzender, of bij een corporate of overheidsorganisatie. Roozen: ‘We hebben geprobeerd hem breed genoeg te maken zodat hij voor iedereen toepasbaar is, maar compleet genoeg om de belangrijkste zaken te benoemen.’

De concept Recruitercode is klaar!

En dan komt hij met het verlossende nieuws: ‘De concept Recruitercode is klaar!’ Het harde werk van de commissie (bestaande uit Eric Houwen, Geert Jan Waasdorp, Koen Roozen, Lijnske Boogaarts, Margriet Koerts, Rini de Groot, Aaltje Vincent, Karen Hulshof en Britt van Capelleveen) heeft geresulteerd in een mooi product, zegt hij. Maar gereed om breed te delen is de code nog niet.

Deelnemers aan de bijeenkomsten krijgen onder embargo de concept Recruitercode toegezonden.

‘De inhoud van de code wordt nu door juristen gecontroleerd. Daarna hebben we een definitief concept dat we in april via regionale bijeenkomsten willen bespreken met verschillende belanghebbenden. Daarbij is iedereen van harte welkom. In maart gaan we via RecruitersUnited en Werf& aangeven hoe die bijeenkomsten eruit gaan zien en kun je je aanmelden. Deelnemers aan de bijeenkomsten krijgen onder embargo de concept Recruitercode toegezonden. We hopen dat dan levendige discussies gaan ontstaan, die we vervolgens kunnen gebruiken om tot een definitieve code te komen.’

Binnenkort volgt een site

Nog even geduld dus. Maar wel meldt hij nog dat binnenkort een website wordt gelanceerd waar de tijdlijnen en communicatie rond de code te lezen zijn. Je kunt je hier ook aanmelden voor nieuwsupdates. Wil je meteen persoonlijk contact, dan kan dat via een mailtje aan voorzitter Roozen of secretaris Karen Hulshof.

Lees meer

Vaarwel vacatures, hallo warme en koude leads!

Traditionele vacatures? Een functiebeschrijving met ‘wij bieden’ en ‘wij vragen’? Welbeschouwd is het ‘erg beperkend’, zegt Ricardo Risamasu, partner van employer branding-bureau Talmark, ‘connecting made simple‘. ‘Bij een vacature is het nu zo: je matcht of je matcht (net) niet. Maar dat gaat niet meer in deze tijd. Je mag als werkgever nu al blij zijn als er getalenteerde mensen interesse hebben in je bedrijf of in de rol die je vervult.’

‘Je moet op je site ook andere entry points dan alleen vacatures opnemen.’

En die veranderende kijk op de arbeidsmarkt, dat betekent nogal wat, aldus Risamasu, die daarover op 11 februari een webinar geeft tijdens de Webinar Week van Werf& en ZipConomy. Bijvoorbeeld voor hoe je je recruitmentsite inricht, zegt hij. ‘Dat betekent onder meer dat je ook andere entry points dan alleen vacatures zult moeten opnemen. En andere responsvormen dan alleen solliciteren. Denk aan de mogelijkheid om zelf direct een afspraak te plannen met een recruiter.’

Hoe haak je jouw ATS aan bij de nieuwe realiteit?

Zo’n nieuwe recruitmentsite biedt de kans de kandidaat een veel betere experience te geven. Maar in de praktijk is het probleem vaak nog wel: het ATS is nog heel erg opgezet vanuit het traditionele proces van vacatures en sollicitaties. Hoe laat je dat systeem aanhaken bij de nieuwe realiteit? Hoe zorg je dat jouw recruitmentsite goed communiceert met je ATS, maar toch ook een mooie beleving biedt? Volgens Risamasu is het zeker niet onmogelijk. In zijn webinar wil hij daarom laten zien hoe je én gebruik kunt maken van de processen van je ATS én toch een excellente kandidaatervaring kunt bieden.

Je ATS gebruiken én een excellente candidate experience bieden? Het kan!

Denk aan: het visueel maken en verrijken van vacatures met content als foto’s en video’s per vacature, gepersonaliseerde ervaringen, gedifferentieerd solliciteren, selectievragen, conversational forms, functieprofielen, solliciteren via Whatsapp, direct een afspraak inplannen met een recruiter. ‘Het kán! Ook met jouw ATS is meer mogelijk dan je denkt’, aldus Risamasu. Een voorproefje op het webinar, via 5 vragen.

#1. Waarom zien jullie de vacature verdwijnen?

‘We zien dat organisaties meer en meer op zoek gaan naar een match op mindset en mentaliteit. Een match op skills en ervaring is bij schaarste immers steeds moeilijker. In plaats van het werven voor een vacature voorzien wij steeds meer werving voor een team. Binnen het team stromen nieuwe leden in en vormt de rol of functie zich rond de kwaliteiten en ambities van het individu. Met training, opleiding en coaching ontwikkelt de persoon zich.’

#2. Hoe speelt de recruitmentsite daarin een rol?

‘In contact komen met ‘leads’, net zoals in sales gebruikelijk is, neemt steeds meer de plaats in van solliciteren. De recruitmentsite wordt dan de plek waar je talent moet zien te inspireren. Waar je een wereld van mogelijkheden wilt laten zien om jezelf te ontwikkelen. Een wereld die ruimte biedt voor jou als professional én als persoon.’

#3. Wat betekent dat voor onderliggende systemen zoals een ATS?

‘Niet de systemen zijn beperkend, maar de processen en de mensen die vasthouden aan traditionele processen. Als je je echt wilt openstellen, kan er heel veel. In onze praktijk komen we altijd verrassend ver met vernieuwingen van werkenbij-sites en de talent journey gekoppeld met het ATS. Zelfs met ATS’en die niet bekend staan om hun flexibiliteit qua webkoppeling. Daar gaan we in het webinar meer aandacht aan besteden.’

#4. Functies worden fluïde, schrijven jullie. Wat betekent dat voor je recruitment?

‘Zoals gezegd: de match op mentaliteit en ambitie wordt het belangrijkst. Een basis van opleidingsniveau, ervaring of skills zal altijd een rol spelen. Maar voor veel nieuwe banen geldt dat je je eigen teams zult moeten opleiden. Denk aan specialisten in cybersecurity of de vele functies rondom duurzame energie, maar ook in zorg en onderwijs zie je het die kant op gaan.

Solliciteren wordt tweerichtingsverkeer: wat kun jij als werkgever voor mij betekenen?’

Je zult dus gaan werven om in contact te komen met mensen die een connectie hebben met waar jij als werkgever voor staat en waar je naartoe wilt. Vanuit dat contact ga je ontdekken wat je voor elkaar kunt betekenen. Het wordt veel meer tweerichtingsverkeer: wat kun jij als werkgever voor mij betekenen?’

#5. En wat betekent dat dan voor wat je op je site laat zien?

‘De recruitmentsite van morgen zal niet alleen maar vacatures laten zien, maar zal je als kandidaat juist inspireren en bewust open eindjes laten zien. ‘Hé dat is interessant, wat zouden ze daar precies mee bedoelen? Zou dat wat voor mij kunnen zijn?’ Dat gevoel wil je creëren. En dat doe je door ‘het werken’ vanuit diverse invalshoeken te belichten. Mensen zijn niet allemaal hetzelfde. Onze drivers zijn ook heel divers. Zoek je zingeving, een snelle carrière, een goede work-life balance, persoonlijke groei, geborgenheid, of plezier? Verzin het maar.

Zou dat wat voor mij kunnen zijn?’ Dat gevoel wil je creëren.

Laat bezoekers daarom zich oriënteren met een keuzehulp, bied verdieping met verhalen of video en daag hen uit om in contact te komen. Stuur een WhatsAppje, of plan je eigen kennismakingsgesprek. En niet onbelangrijk, we passen ook toe wat wij noemen: het Ikea-winkel-model. Oftewel: de websitebezoeker kan de volledige ervaring ondergaan en zich door de hele site laten inspireren. Maar voor de mensen die doelgericht weten wat ze nodig hebben (zoals: specifieke vacatures) zijn er ook shortcuts aangegeven.’

Meer weten?

Schrijf je in voor de Webinar Week die plaatsvindt van 10 t/m 14 februari 2020 en volg het webinar ‘Het ATS beperkt jouw candidate experience? Onzin!’ van Ricardo Risamasu. Tijdens deze week kun je gratis webinars volgen over Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Bullhorn-onderzoek: ‘Tekort aan vaardigheden wordt alleen maar groter’

Misschien is het niet héél verrassend. Recruiters zijn immers mensen die zijn aangenomen om talent te zoeken. Dus dat zij het tekort aan vaardigheden op de arbeidsmarkt als hun grootste uitdaging zien, tja, dat hoort natuurlijk een beetje bij het vak. Maar uit recent Bullhorn-onderzoek blijken de cijfers zó sterk en zó overtuigend, dat de conclusie niet veel anders kan zijn dat we nog maar aan de vooravond staan van het échte tekort aan vaardigheden. Een paar van de cijfers om dat te staven:

> Het probleem is sterk groeiend

Op de vraag of ze denken dat het tekort aan vaardigheden nu kleiner of groter is in vergelijking met 5 jaar geleden, zei een overweldigende meerderheid van 92 procent dat het probleem steeds groter wordt. Slechts 3% hield het op ‘kleiner’.

bullhorn tekort aan vaardigheden alleen maar groter
> Het is veruit de grootste uitdaging

Gevraagd naar wat hun grootste algemene uitdaging is, roepen de wereldwijde recruitmentprofessionals vrijwel in koor: het tekort aan vaardigheden. Digitale transformatie? Economische onzekerheid? Het blijft ver achter bij het ervaren schaarsteprobleem.

bullhorn algemene uitdagingen

> Ook grootste uitdaging bij plaatsing

De onderzoekers vroegen de respondenten bij bureaus ook naar de grootste uitdagingen bij het plaatsen van kandidaten. Weinig verwonderlijk: ook hier kwam het tekort aan vaardigheden ruim als winnaar uit de bus, voor een verschuiving naar nieuwe arbeidsmodellen (zoals platforms) en hoger verloop.

bullhorn top uitdagingen

‘Tekort vraagt om meer focus op reskilling

Het groeiende tekort aan vaardigheden lijkt dus here to stay, vatte Marco Boomsma het samen tijdens zijn sessie op het recente Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters. En dat vraagt volgens hem bijvoorbeeld op een visie op omscholing van medewerkers, of reskilling. Onder het motto van: als je de ideale kandidaat niet kunt vínden, moet je hem máken.

marco boomsma bullhorn

En dat lijkt een succesvolle methode. Althans: 83% van de respondenten zegt reskilling een effectieve manier te vinden om het tekort aan vaardigheden aan te pakken. Maar opvallend: nog lang niet elke aanwezige bij de sessie is daar op dit moment al mee bezig.

‘Als je de ideale kandidaat niet kunt vínden, moet je hem máken.’

Ook in het Bullhorn-onderzoek onder de 2.000 recruiters blijkt reskilling overigens nog niet de prioriteit die het volgens diezelfde respondenten mogelijk zou kunnen zijn. Gevraagd naar topprioriteiten voor het komende jaar scoorde ‘werving’ bijvoorbeeld veruit als nummer #1, terwijl interne opleidingen nog maar net in de top-10 zijn terug te vinden. En terwijl 47% van de respondenten verwacht dat de inspanningen voor de reskilling van personeel zullen toenemen, noemt slechts 4% het als hoogste prioriteit.

bullhorn onderzoek

Enkele andere bevindingen

Enkele andere van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:

  • 83% van de detacherings- en recruitmentbedrijven geeft aan dat digitale transformatie hun organisatie zal helpen
  • 78% van de respondenten geeft aan dat werkgevers de loonsverhogingen moeten versnellen om mee te kunnen dingen naar gekwalificeerde kandidaten
  • 62% ziet ‘digitale transformatie’ als de grootste operationele uitdaging, gevolgd door ‘prijsdruk’ en concurrentie door globalisering

bullhorn operationele utdagingen

  • De verwachtingen voor 2020 zijn grotendeels positief, maar bescheidener dan in de afgelopen jaren. Dit is waarschijnlijk te wijten aan economische angst: 64% van de Benelux-respondenten noemt economische onzekerheid als topuitdaging.
  • Economische onzekerheid wordt nu veel vaker als een uitdaging gezien dan vorig jaar (64 tegenover 49%). Respondenten uit alle regio’s en alle bedrijfsgroottes noemden het zelfs de grootste macro-economische uitdaging voor het jaar.
  • Toch verwacht 67% dat hun omzet het komende jaar stijgt – al is dat wel een daling van 8% ten opzichte van de omzetverwachtingen van vorig jaar.

  • Respondenten in de Benelux zeggen dat sourcing verreweg het meest uitdagende deel van de recruitment lifecycle is (38%), veel meer dan administratie en backoffice (21%) of screening (8%). Toch heeft slechts 39% momenteel het grootste deel van hun sourcing-inspanningen al op een of andere manier geautomatiseerd.
  • Sowieso geeft maar liefst 39% van de respondenten aan geen of nauwelijks de beschikbare recruitmenttechnologie toe te passen.
  • Naast sourcing gaat het bij die automatisering vooral om achtergrondchecks, multiposten, e-mailtemplates en onboardingstools, aldus het onderzoek.

Kijk hier voor meer bevindingen uit het wereldwijde trendsonderzoek van Bullhorn.

Foto: Jasper Spanjaart

Lees meer

Wat maakt Arnold Janssen tot de Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar?

meest invloedrijke recruiter arnold janssenHij had net die middag een begrafenis achter de rug. En ‘s avonds stond hij alweer op het podium om de titel van Meest Invloedrijke Recruiter van het Jaar in ontvangst te nemen. Het was vrijdag een verwarrende dag voor Arnold Janssen, al met al. Maar de business consultant van PHIND kon de prijs daardoor wel meteen relativeren, zei hij in zijn dankwoord.

Een TEDtalk, meespelen in Jurassic Park, en nu dan MIR2019…

De uitverkiezing was ook waarschijnlijk niet het hoogtepunt uit zijn leven. Dat was naar eigen zeggen de dag dat hij in Jurassic Park meespeelde (als figurant, hoewel hij in de montage later eruit werd geknipt). Of anders wel die keer dat hij een TEDtalk mocht houden. Maar toch, het is natuurlijk niet niks, (letterlijk) gekroond worden tot Meest Invloedrijke Recruiter van Nederland.

Met vele anderen

In het Amsterdamse Huize Frankendael was hij vrijdag bepaald niet de enige die gelauwerd werd. Zo waren er ook publieksprijzen voor Daisy Pusceddu (categorie Talent), Jeroen Botman (Interim), Paco de Heij (Agency), en Michiel Martens (Marketing). En Fleur Aalbrecht won de overall publieksprijs, net als de prijs in de categorie corporate.

In het Amsterdamse Huize Frankendael was Arnold Janssen bepaald niet de enige die gelauwerd werd.

Bij de juryprijzen was de loftrompet voor Mariya Burkhanova (WeAreKeen, categorie Talent) en Arnold Janssen dus van PHIND, of: ‘Arnie Gold‘, zoals hij zich op LinkedIn noemt, in de overall categorie. En dan was voor de jury ook een nieuwe categorie toegevoegd, die van recruitmentmarketing. Hier was het Jelmer Zuidema (Roadtrip) die in de prijzen viel. Hij deed het zelfs zo goed in deze categorie dat hij – net als overall winnaar Arnold Janssen – gevraagd werd volgend jaar in de jury plaats te nemen.

Een illuster rijtje

Met hun uitverkiezing scharen al deze recruiters in een illuster rijtje. Al ruim 10 jaar reikt Bas Westland deze prijzen uit, en eerdere dragers van de Meest Invloedrijke Recruiter-kroon waren bijvoorbeeld (inmiddels) bekende namen als: Roos van Vugt (de eerste, in 2009), Rob van Elburg, Tamara Rood, Wesley Hendriks, Nicole van Thoor, Koos Wurzer, Kay Goedhardt, Britt van Capelleveen en Monique de Jong.

Maar wat is dat nou precies, invloed? Wanneer ben je als recruiter eigenlijk invloedrijk?

Maar wat is dat nou precies, invloed? Wanneer ben je als recruiter invloedrijk? En wanneer niet? Is het als je veel plaatsingen realiseert? Of als je veel stemmen van vakgenoten weet op te halen? Of misschien, als je inhoudelijk wat toe te voegen hebt aan professionalisering van het recruitmentvak?

Meer stemmen dan de TelevizierRing

Om die vraag te beantwoorden had organisator Westland een gastspreker uitgenodigd: Omar Kbiri. Deze spreker is niet alleen initiatiefnemer van de bekende VEED Awards, de jaarprijzen voor Nederlandse YouTubers, hij is ook oprichter van het Amsterdamse creatieve bureau MAAK, ‘story management for influencers and brands‘, waar hij mensen helpt variërend van Mark Rutte tot Ismail Ilgun, alias ‘de treitervlogger’.

Het onderwerp ‘invloed’ blijkt niet zo makkelijk tastbaar te maken.

En dat niet alleen, hij is ook nog bekend als de man die ooit tijdens Big Improvement Day zichzelf als arme student in de privéjet van Richard Branson wist te regelen door zich voor te doen als journalist, en een vraag op het podium te (laten) stellen. Iemand die je dus wel om een boodschap kunt sturen als het om invloed gaat. Maar in zijn speech blijkt het onderwerp ‘invloed’ toch niet zo makkelijk tastbaar te maken. Hij meldt dat ‘YouTuber’ tegenwoordig bovenaan de lijst staat bij jongeren als het gaat om favoriete beroepen. Voor de VEED-Awards komen zelfs meer stemmen binnen dan voor de TelevizierRing. Maar hoe zorg je nou dat je online doorbreekt? En hoe voorkom je dat je een eendagsvlieg wordt?

De geboorte van de hiphop

Om dat uit te leggen, duikt hij even in de geschiedenis, terug naar 1977. Toen vond er in New York een grote stroomstoring plaats, die onder meer leidde tot grootschalige plunderingen. Vervelend natuurlijk, maar ook het beginpunt van enorme creativiteit, vertelt Kbiri. ‘Technologie werd beschikbaar voor iedereen. Ook voor mensen zonder veel inkomen. En zo werd de Sugarhill Gang geboren. En daarmee eigenlijk de hiphop.’

Het laat zien wat technologie kan doen als iedereen toegang ertoe heeft, zegt hij. En zo is het min of meer ook met de YouTubers van vandaag de dag. Een dure televisiestudio en productiecrew is niet meer nodig om leuke filmpjes te maken, die een enorm bereik kunnen krijgen. ‘De treitervlogger kocht zijn camera gewoon in de Kijkshop. Maar zes maanden later had iedereen het over hem.’

Twee soorten influencers

Volgens Kbiri zijn er twee soorten influencers op YouTube. Aan de ene kant zijn er zij die gaan voor de grote aantallen: de likes, de views, de abonnees. Bereik is alles voor deze zogenoemde ‘hierarchical influencers’, van wie PewDiePie (met ruim 100 miljoen abonnees) waarschijnlijk de bekendste exponent is. ‘Deze mensen zijn zó bezig met de aantallen. Dat is slopend. Daarom komen er ook velen in een burn-out terecht.’

‘Als hierarchical influencer ben je twee jaar later dead meat.’

Aan de andere kant van het spectrum zitten wat Kbiri noemt de ‘territorial influencers’, zoals Donald Glover (Childish Gambino). Zij hebben op de lange termijn de sterkste influencers base, omdat ze het doen ‘omdat ze het niet anders kunnen’, en hun volgers hen dáárom volgen, niet omdat ieder ander het ook doet. ‘Als je snel beroemd wil worden, dan ga je voor de eerste variant’, aldus Kbiri. ‘Niemand weet dan precies wáárom je invloed hebt, maar je hebt het wel. Maar je weet ook dat je dan twee jaar later dead meat bent en ingeruild voor de volgende.’

Nikkie Tutorials is het allebei

De tweede variant wordt veel minder snel ingewisseld. ‘Je fans houden dan van wat je doet, niet van wie je bent.’ NikkieTutorials is daarvan momenteel een voorbeeld, zegt Kbiri. ‘Zij heeft de laatste tijd echt de overstap kunnen maken van de eerste naar de tweede variant. Eerst was ze slechts bezig met make-up, maar nu gaat het echt om what she’s bringing at the table.’

De les, aldus Kbiri: maak écht verbinding met je publiek. Begrijp hoe en wat ze kijken. En ook: wanneer. ‘Als wij bijvoorbeeld een campagne willen maken gericht op gamers, weten we dat we daar beter niet mee kunnen starten als ook de nieuwe Avengers uitkomt.’ Die les kunnen ook recruiters gebruiken, zegt hij. ‘Vind je eigen thema. En vind je eigen manier om mensen te beïnvloeden.’

Nu nog even afwachten

Of de winnaars van de Meest Invloedrijke Recruiter van dit jaar er iets aan hebben? Het is even afwachten. Landelijke bekendheid is slechts voor weinige recruiters weggelegd (een enkele uitzondering daargelaten). Maar ‘een eigen thema vinden’, en daaromheen invloed genereren, dat zou natuurlijk wel haalbaar moeten kunnen zijn. De ruim 1.000 stemmen die Fleur Aalbrecht dit jaar voor de verkiezing wist te genereren, zijn daarvan alvast een sterk begin. Of de sterke video die PHP-recruiter Arnold Janssen instuurde, met daarin aansprekende onderwerpen als ‘Vette Vacature Vrijdag’ en ‘Arnold gaat programmeren’.

‘Ik heb een plan gemaakt voor een campagne van 6 weken. En dat werkte.’

En – als het goed is – weten recruiters natuurlijk hoe ze campagne moeten voeren. Dus of je dat nu doet voor een vacature die je moet invullen, of voor jezelf, dat maakt niet eens zo heel veel uit, zoals ook ‘recruitmentmarketeer van het jaar’ Michiel Martens opmerkte. ‘Ik heb een plan gemaakt voor een campagne van 6 weken. En dat werkte.’

Lees ook: