In Nederland zijn er momenteel voor iedere 100 werkzoekenden 108 openstaande vacatures. Er zijn dus structureel te weinig mensen om al het werk te doen. De verwachting is dat dit zo blijft, zo blijkt bijvoorbeeld uit het rapport van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling 2050. Daarom stond al in het regeerakkoord een passage te lezen over een ’top over arbeidsmarktkrapte’, min of meer naar analogie van de Woontop, die in december vorig jaar werd gehouden, en waarin onder meer afspraken werden gemaakt over de versnelde bouw van 100.000 woningen per jaar.
Eddy van Hijum
Deze arbeidsmarktkrapte-top liet even op zich wachten, maar staat nu ineens toch gepland voor aanstaande vrijdag 21 maart. Op de top zullen onder meer Eddy van Hijum (minister van SZW), Dirk Beljaarts (minister van EZ), Fleur Agema (minister VWS), Eppo Bruins (minister OC&W) en staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie) in gesprek gaan met verschillende maatschappelijke partijen over hoe Nederland hiermee omgaat.
Krapte duiden
De top wordt om 10 uur geopend door minister Eddy van Hijum. Daarna geeft Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, een keynote speech. Zij gaat de krapte op onze arbeidsmarkt duiden en de verbinding leggen naar gesprekken over productiviteit en over keuzes wat we doen in onze economie en publieke sector. De aanwezige bewindspersonen leveren vervolgens een bijdrage aan de paneldiscussies. Daarna gaan de aanwezigen verder in interactieve deelsessies.
‘Het tekort aan personeel ondergraaft de kwaliteit van de publieke dienstverlening en het verdienvermogen van Nederland.’
‘Het tekort aan personeel ondergraaft de kwaliteit van de publieke dienstverlening en het verdienvermogen van Nederland’, zo verklaart Van Hijum de reden van de top. ‘We moeten onder ogen zien dat er geen eenvoudige oplossingen zijn. Om onze welvaart op peil te houden moeten werkgevers in vrijwel alle sectoren met minder mensen méér presteren. Onze arbeidsproductiviteit moet omhoog; meer uren werken moet aantrekkelijker worden. En we moeten alles op alles zetten om mensen die nu nog werkloos langs de kant staan kansen te bieden mee te doen. Over de aanpassingen die dit vraagt ga ik op deze top met alle aanwezigen in gesprek.’ Dat zal overigens niet al te lang mogen duren: op 13.00 is de top volgens planning alweer afgelopen…
Foto boven: beeld van de Woontop van het Kabinet, gehouden op 11 december 2024
GGZ Delfland stond voor een grote uitdaging: te weinig sollicitaties, onduidelijke recruitmentprocessen en een gebrek aan vertrouwen in recruitmentmarketing. Er was weinig grip op welke kanalen werkten en vacatures waren onvoldoende zichtbaar. Samen met Groowup Digital Agency werd de oplossing niet gezocht in een losse campagne, maar in een strategische, gelaagde aanpak. De kern? Een krachtige werkenbij-site als fundament, gecombineerd met slimme recruitmentmarketing.
De nieuwe website is méér dan een platform voor vacatures.
De nieuwe website is méér dan een platform voor vacatures. Het is een visueel aantrekkelijk, functioneel en conversiegericht systeem geworden waarin:
De organisatie een sterk gezicht krijgt, met professionele beelden die rust en kwaliteit uitstralen, welke in lijn is met organisatie waardes.
Gebruiksvriendelijkheid voorop staat: vacatures zijn eenvoudig te filteren en te vinden
Employer branding naadloos samenkomt met een datagedreven aanpak.
Na de lancering van de website startten we een continue optimalisatie: continu meten, testen en optimaliseren. Door inzicht uit Hotjar en Google Analytics leerden we welke filters cruciaal waren, hoe job alerts een onverwacht krachtig kanaal bleken, en hoe een slimme kanaalmix het succes van alle kanalen versterkte. Het resultaat:
Verdubbeling van het aantal sollicitaties
5.000+ websitebezoekers per maand, van wie gemiddeld 325 direct solliciteren
Flexpool-campagne met recordresultaten: 4.500 bezoekers en 250 sollicitatieklikken
Beter kanaalbeheer: minder afhankelijkheid van één kanaal en een geïntegreerde aanpak
Het succes zat niet in één grote actie, maar in de slimme, duurzame opbouw van een recruitment-ecosysteem: een sterke basis (de website) als hefboom voor gerichte campagnes en structurele recruitmentgroei.
Wat was de impact van de case?
GGZ Delfland ging van wantrouwen in recruitmentmarketing naar grip en groei.
Kwantitatieve impact:
Verdubbeling van bezoekers en sollicitaties via de werken-bij website in het afgelopen halfjaar.
5.000+ websitebezoekers per maand, van wie gemiddeld 325 direct solliciteren.
160 bezoekers per maand schrijven zich in voor job alerts of delen een vacature.
Flexpool-campagne met recordcijfers: 4.500 bezoekers en 250 sollicitatieklikken.
Google Ads haalde 8.300 bezoekers naar de site, waarvan 5,1% conversies (zoals sollicitaties en inschrijvingen).
Flexpool-campagne op Socials: 140.000 impressies, 1.000 bezoekers en 27 directe sollicitaties.
Google Ads-flexwerk-campagne: 36% conversiepercentage.
Kwalitatieve impact:
Minder afhankelijk van externe platformen: vacatures zijn nu beter vindbaar via eigen kanalen.
Sterkere employer branding: de visuele identiteit van GGZ Delfland komt krachtig naar voren.
Slimmer recruitmentproces: vacatureteksten en kanalen geoptimaliseerd op conversie.
Beter inzicht en samenwerking: recruiters en communicatie werken nu datagedreven.
Grootste doorbraak:
Job alerts als onverwacht wervingskanaal: na analyse zagen we dat sollicitaties hier sterk uit binnenkwamen, waarna dit werd opgeschaald.
Kracht van een brede kanaalmix: elke toevoeging versterkte de andere kanalen, waardoor recruitment exponentieel verbeterde.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze case laat zien hoe een slimme, duurzame recruitmentstrategie werkt:
Een sterke werkenbij-site als vliegwiel voor recruitmentmarketing.
Growth hacking en data-driven optimalisatie voor continue verbetering.
Een gelaagde aanpak die stap voor stap recruitment naar een hoger niveau tilde.
GGZ Delfland heeft niet alleen meer sollicitaties, maar ook vertrouwen in recruitment. Communicatie en recruitment werken nu datagedreven, campagnes zijn structureel effectief en de organisatie kan werving met trots en zelfvertrouwen aanpakken. Dit is geen eenmalig succes, maar een fundament voor de toekomst. Daarom verdient deze case een Werf& Award.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Development: SuperBold – Remko van Beers & Rick Heerdt
Projectleiding & strategie: Groowup – Jasper van Gils
Online marketing: Wouter van Hal
ATS: Yellow Yard
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Op SocialTalent heeft hij niet alleen de beste sprekers en denkers ter wereld op het gebied van recruitment bij elkaar gebracht. Sinds hij het platform in 2010 oprichtte, geldt Johnny Campbell ook zélf steeds meer als zo’n topspreker, steeds bovenop het nieuws, en altijd geïnteresseerd in de laatste trends. De bezoekers van de jubileumeditie van Werf& Live zullen er op 15 mei van kunnen getuigen, als hij daar het podium betreedt. Om hem een beetje voor te stellen aan wie hem nog niet zo goed kent: 7 feitjes en meningen die je waarschijnlijk nog niet wist.
#1.Op de fiets naar zijn werk
Wat in 2010 begon als een tweemansbedrijfje is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met zo’n 70 mensen in dienst, dat vooral opereert vanuit het hoofdkantoor in het Ierse Dublin, maar klanten over de hele wereld adviseert over hun recruitmentaanpak. In totaal hielp het zo al 500 bedrijven, die tezamen goed zijn voor meer dan 1 miljoen medewerkers, hun recruitment meer strategisch aan te pakken. Maar Johnny Campbell, vader van 4 jongens, blijft er bescheiden onder. Zo neemt hij het liefst de fiets naar zijn werk. Ook om fit te blijven natuurlijk.
#2.Als drag opgetreden
Is Johnny Campbell een beetje zenuwachtig als hij het podium op moet? Nou, dat valt wel mee. Hoe dat komt? ‘Toen ik eerstejaars op de universiteit was, zong ik ooit I Will Survive van Gloria Gaynor in drag voor 500 mensen… om 10 uur ’s ochtends. Spreken op een podium voor recruiters is daarmee vergeleken een peulenschil!’ En nee, daar zijn geen (openbare) beelden van bewaard gebleven…
#3.Het geheim: de hiring manager
Het geheim van succesvol recruitment schuilt hem volgens Johnny Campbell altijd in de vacaturehouder. ‘Besteed meer tijd aan het definiëren van wat de hiring manager zoekt en je zult twee keer zo succesvol zijn’, is zijn simpele, maar vaak vergeten advies.
#4. Oók een podcast
Ja, óók Johnny Campbell heeft een podcast. Wie niet, zou je bijna zeggen. In de Hiring Excellence-podcast heeft hij elke week een andere gast, al ruim 160 afleveringen lang. Dikke kans dat je dat niet wist, want nog geen 2% van de luisteraars schijnt uit Nederland te komen. Mogelijk dat daar de komende weken echter wel wat verandering in komt…
#5.‘Diversiteit is meer dan kleur en gender’
Johnny Campbell geldt als voorvechter van diversiteit. Maar de benadering die daarvan meestal gekozen wordt, vindt hij te beperkt. Op DEAMcon24 hield hij er nog een bevlogen betoog over, waarbij hij uitlegde dat het hem gaat om diversiteit in de breedste zin van het woord, en het vieren en erkennen van verschillen tussen mensen. En dan niet alleen verschillen in kleur, gender, of leeftijd. Want daarop focussen leidt alleen maar tot een polariserende ‘wij tegen zij’-mentaliteit, vreest hij, terwijl een meer holistische benadering van het DEI-begrip juist verwelkomend is – en meer inclusief voor iedereen.
‘Focussen op gender, leeftijd of afkomst leidt alleen maar tot een polariserende ‘wij tegen zij’-mentaliteit.’
Het gaat om empathie, stelt hij: je inleven in een ander. En daarvoor is volgens hem effectieve storytelling nodig, die emoties en samenwerking stimuleert. ‘Want verhalen onthouden we, feiten niet.’
#6.De drempel mag best hoog zijn
In de krappe arbeidsmarkt lijkt het misschien vanzelfsprekend om de normen wat te verlagen, en je als werkgever niet al te veeleisend op te stellen, omdat je anders mogelijk kandidaten verliest. Maar volgens Johnny Campbell is dat toch niet de goede aanpak, omdat een gedegen recruitmentproces ook het signaal aan de kandidaat afgeeft dat je als organisatie je werk serieus neemt. ‘Als je niet gedegen hun skills test, zullen ze zich afvragen: wie werkt hier nog meer? Kandidaten willen omringd zijn door goede mensen, en verwachten daarom een stevig recruitmentproces. Want een goed bedrijf is en blijft moeilijk om binnen te komen.’
🔍 Are you currently on the hunt for talented individuals to join your team? We’ve got some valuable advice from @JohnnyCampbell, in @SocialTalent
Let FRS assist you in finding the perfect candidate 🤝
Als het gaat om recruitment, dan is bovenal echter equitability, oftewel: eerlijkheid en billijkheid, belangrijk, zegt hij. Niet alleen omdat de wet het vereist, maar ook omdat kandidaten het verwachten. En daarover zullen praten als ze het niet eerlijk ervaren. Daarom laat hij zich ook weinig gelegen liggen aan de DEI-discussie die sinds het aantreden van Donald Trump in de VS is losgebarsten. Omdat het volgens hem gaat om het verwijderen van bias in alle delen van het proces. En als je dat goed doet, maakt het volgens hem helemaal niet uit wie er in het Witte Huis zit. ‘Werkelijke inclusie is niet politiek, het is gewoon verstandig zaken doen.’
#7.De kwaliteit telt, niet de snelheid en kosten
Misschien geen heel verrassend of vernieuwend standpunt, maar Johnny Campbell ziet het in de praktijk nog vaak fout gaan: organisaties die als het om recruitment gaat nog vooral focussen op snelheid en kosten van het proces, maar niet op de kwaliteit van de uiteindelijke aanname. ‘Als je een conferentie over KPI’s bijwoont of naar discussies hierover luistert, zul je vaak merken dat niemand echt weet hoe je data moet definiëren of meten als het gaat om recruitmentsucces.’ Met zijn eigen Hiring Excellence Maturity Model probeert hij dat wel voor elkaar te krijgen.
Op het hoogste niveau van dat model verbindt een organisatie het recruitmentproces aan de resultaten van de organisatie, oftewel: zijn de mensen die we hebben aangenomen echt succesvol gebleken? Houden en ontwikkelen we de juiste mensen? En helpen de mensen die we aannemen de organisatie echt vooruit? ‘Zo wordt recruitment van een kostenplaats een waardeleverancier‘, aldus Campbell. ‘Optimalisatie van het proces is waardevol en moet je natuurlijk altijd aanmoedigen, maar het is slechts het halve verhaal als je het niet tegelijkertijd verbindt aan de kwaliteit van de uitkomst.’
Meer weten?
Op 15 mei 2025, tijdens Werf& Live, is Johnny Campbell keynote spreker.Hij zal dan optreden vlak voor de uitreiking van de Werf& Awards van dit jaar. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Krapte: een woord waar Havensteder niet langer van wakker ligt. Juist omdat de organisatie zich hier dagelijks voor inzet. Zowel op de woningmarkt als op de arbeidsmarkt werkt Havensteder voortdurend aan oplossingen om haar tanden in de uitdagingen van deze tijd te zetten. Met ruim 550 gedreven collega’s die niet alleen betrokken zijn bij elkaar, maar ook bij de bewoners, bewijst Havensteder dat werken bij een woningcorporatie meer is dan een baan – het is een missie.
Begin 2024 zette Havensteder een grote stap: de ontwikkeling van haar allereerste werkgeversmerk.
Begin 2024 zette Havensteder een grote stap: de ontwikkeling van haar allereerste werkgeversmerk. In samenwerking met Frisse Blikken werd diepgaand onderzoek gedaan naar de behoeften van zowel de kandidaten als de organisatie zelf. Dit leidde tot de creatie van een krachtige Employer Value Proposition (EVP) dat de basis vormde voor het nieuwe werkgeversmerk: ‘Samen Wonen, Samen Werken, Samen Havensteder’. Een jaar later staat er niet alleen een merk, maar ook een goedlopende campagne, een werkenbij-site en een sterke groep ambassadeurs.
Over de campagne
De campagne brengt collega’s, bewoners en de stad letterlijk in verbinding. In alle uitingen zijn iconische elementen van Rotterdam verwerkt, evenals echte bewoners en de trotse medewerkers van Havensteder. Dit creëert niet alleen herkenbaarheid, maar benadrukt ook de essentie van waar Havensteder voor staat: een woningcorporatie die samen met de stad bouwt aan een leefbare toekomst.
In alle uitingen zijn iconische elementen van Rotterdam verwerkt.
Daarnaast is de campagne niet alleen gericht op de juiste kandidaten, maar ook authentiek en dichtbij. Echte bewoners speelden een rol in de uitingen, wat zorgde voor een herkenbare en geloofwaardige uitstraling. In samenwerking met Brandmannen werd de campagne breed verspreid via META, LinkedIn, DPG Display en Google Search. Inmiddels is Havensteder overgestapt op gerichte targeting voor nóg meer effectiviteit.
Wat was de impact van de case?
De resultaten spreken voor zich. Waar vorig jaar sommige vacatures een jaar openstonden, werden ze na de campagne binnen een maand ingevuld. Doorlopende vacatures, zoals die van huismeester, trekken nu kandidaten aan die zich écht identificeren met het merk. Sinds de start van de campagne in november 2024 zijn er al 44 sollicitaties binnengekomen.
Waar vorig jaar sommige vacatures een jaar openstonden, werden ze na de campagne binnen een maand ingevuld.
Naast de cijfers is er een belangrijke kwalitatieve winst geboekt: kandidaten verwijzen in gesprekken en sollicitaties actief naar de content van de campagne. Havensteder wordt niet alleen beter gevonden, maar ook door de juiste mensen. Dat is de kracht van een sterk werkgeversmerk.
Significante stijging in sollicitaties: Sinds de lancering in november 2024 tot begin februari 2025 zijn er al 44 sollicitaties binnengekomen.
Verbeterde kwaliteit van kandidaten: Moeilijk vervulbare functies zijn sneller en met betere kandidaten ingevuld.
Sterkere employer branding: Kandidaten verwijzen in gesprekken en sollicitaties actief naar de content van de campagne.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze case laat zien hoe een woningcorporatie met een slimme, doelgerichte aanpak haar werkgeversmerk kan versterken en succesvol talent kan aantrekken. Door een strategische combinatie van branding, gerichte marketing en interne betrokkenheid heeft Havensteder een impactvolle en inspirerende recruitmentstrategie neergezet. De resultaten tonen aan dat een sterk werkgeversmerk, zelfs met een bewust en verantwoord budget, een cruciale rol speelt in het aantrekken van talent. Dit maakt deze campagne een voorbeeld voor de sector.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Havensteder: Heleen Latooij, Bram Siebenlist en Nikki Meijer.
Frisse Blikken: Britt Driessen en Nora Zwierenberg
Raznd: Bas Driessen, Ellen Driessen en Esmée van Dinteren
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
In Rotterdam geloven we dat talent overal te vinden is – als je maar goed kijkt. Maar wat als de manier waarop we talent beoordelen verouderd is? Wat als diploma’s en werkervaring ons juist beperken in het vinden van de beste mensen? Die vragen stonden centraal bij onze radicale switch naar een skills-based strategie. Als stad van pioniers en doorzetters geloven wij dat iedereen een eerlijke kans verdient om bij te dragen aan de toekomst van de gemeente Rotterdam.
Onze aanpak heeft één duidelijke boodschap: je potentieel bepaalt je toekomst, niet je verleden.
Onze aanpak heeft één duidelijke boodschap: je potentieel bepaalt je toekomst, niet je verleden. Daarom hebben we – in samenwerking met de Erasmus Universiteit en Frisse Blikken – een innovatieve selectie- en ontwikkelmethode ontwikkeld die écht talent vooropstelt. Om deze verandering behapbaar en effectief door te voeren, kozen we ervoor om te starten met een pilot binnen ons traineeship. Dit gaf ons de ruimte om de volledige transformatie in een gecontroleerde setting te testen en verfijnen.
Binnen de pilot hebben we:
Inclusief geworven: Een gerichte aanpak opgezet om ondervertegenwoordigde doelgroepen – met name mbo’ers – beter te bereiken. In samenwerking met mbo-scholen uit de regio geven we deze groep een eerlijke kans zonder filter op opleiding of ervaring.
Objectief geselecteerd: Sollicitanten begonnen met verdiepende vragen en een praktijkopdracht om hun skills te tonen. De selectiedag combineerde een gestructureerd interview met een gamified assessment (escape room-ervaring).
Skills-based ontwikkeld: Het traineeship werd geen standaardprogramma, maar een op maat gemaakt groeipad, gebaseerd op de skills van de ambtenaar van de toekomst.
Door te focussen op skills spelen we beter in op de behoeften van de stad.
Onze aanpak vermindert ongelijkheid én maakt ons toekomstbestendig. De arbeidsmarkt verandert snel en ervaring is niet altijd de oplossing. Door te focussen op skills spelen we beter in op de behoeften van de stad.
Wat was de impact van de case?
We willen vooropstellen dat ons belangrijkste succes is dat kandidaten en collega’s teruggeven dat ze zich gelijk behandeld en gewaardeerd voelen. Concreet hebben we de afgelopen periode de volgende successen behaald:
835 kandidaten hebben een objectief selectieproces doorlopen.
De kwaliteit en diversiteit binnen onze instroom is significant vergroot.
Kandidaten en collega’s geven aan dat ze zich eerlijk behandeld en gewaardeerd voelen.
Maar Rotterdam zou Rotterdam niet zijn als we hier stopten. We blijven doorontwikkelen. Daarom:
Zijn we actief in gesprek met stakeholders binnen de gemeente om deze transformatie verder door te voeren.
Verkennen we samen met andere gemeenten in de regio hoe we onze krachten kunnen bundelen.
Hebben we een DIY-pakket ontwikkeld waarmee andere gemeenten en (semi-)overheidsinstellingen onze aanpak gemakkelijk kunnen repliceren.
Met ieder initiatief dat we ondernemen, streven we ernaar om niet alleen binnen onze gemeente Rotterdam, maar in het hele land kansengelijkheid te vergroten.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Onze aanpak is niet alleen vernieuwend en wetenschappelijk onderbouwd, maar ook gedreven door een diepgewortelde overtuiging: talent zit in iedereen. Dit is Rotterdam op z’n best – kansen zien, pionieren en mensen vooruithelpen. Door deze award te winnen willen we niet alleen erkenning voor onze transformatie, maar vooral anderen inspireren om óók te kiezen voor een eerlijke en impactvolle manier van werven.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern Gemeente Rotterdam:
Nawal Ahimi, programmamanager traineeship
Imane Boumahdi, programmamanager trainees
Recruitment
Communicatie
Strategisch adviseur concernontwikkeling
Adviseur HRO (lerende organisatie, ambtenaar van de toekomst)
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Lang was het platform eigenlijk niet meer dan een plek waar professionele informatie werd uitgewisseld, en recruiters op zoek konden naar kandidaten met verstand van zaken. Lachen leek op LinkedIn welhaast verboden. Maar de laatste jaren is het platform – bedoeld en onbedoeld – op allerlei manieren verder ontwikkeld. Als datingsite bijvoorbeeld, maar de laatste tijd dus ook steeds meer als soort van moderne online Comedy Club. Zoals salesman/comedian Ben Sweeny, die het platform ziet als ‘gewoon nog een podium’ om zijn kunsten te vertonen.
Hij is de enige niet. Precieze data zijn er nauwelijks, maar LinkedIn zet wel bewust in op meer video, en zag hier afgelopen jaar al een groei van 36% in, een twee keer zo snelle groei als andere formats. En de afgelopen jaren is het gebruik van woorden als ‘haha’, ‘lol’ en lachende emoji’s op het platform ook bijna verdubbeld, waarbij de lachende emoji zelfs is opgewaardeerd tot 1 van de mogelijke standaardreacties. ‘We denken dat humor een deel van LinkedIn zou moeten zijn’, aldus editor-in-chief Dan Roth. ‘Humor helpt om te laten zien dat we allemaal fouten maken, en dat je jezelf niet al te serieus moet nemen.’
Jezelf serieus nemen?
Maar juist dat ‘jezelf overdreven serieus nemen’ is nou net iets waar LinkedIn zelf bekend om staat. Geen plek op het internet waar elke minuscule prestatie zo onder het vergrootglas komt te liggen, geen andere plek waar humble brag zo tot kunstvorm verheven is. En juist die overdaad aan cringey content zorgt weer voor veel inspiratie bij andere comedians. Zoals voormalig consultant Joe Fenti, die zelf het platform nu gebruikt om het nog een beetje meer belachelijk te maken dan het al is. ‘Waarom kunnen we op LinkedIn niet meer met elkaar praten alsof we gewoon mensen zijn?’, vraagt hij zich af.
Ook de Brit Rob Mayhew neemt in zijn vele en veelbekeken video’s graag LinkedIn op de hak, naast allerlei andere bekende werksituaties, net als bijvoorbeeld iemand als Corporate Natalie.
LinkedIn Lunatics
Maar toch; het (voormalig?) serieuze karakter zit het platform op dit gebied ook nog wel wat in de weg. Zelfs serieuze media alsThe Independent is het de laatste tijd opgevallen: serieuze ziektes, dingen die de kinderen doen, het komt allemaal op LinkedIn steeds vaker voorbij. Maar hoe past dat nog bij een professioneel netwerk? En het levert gewoon té veel cringe en corporate jargon op om het op hetzelfde platform ook nog eens geloofwaardig belachelijk te maken. Zelfspot oké, maar leidt dat er niet juist meer toe dat het ooit zo serieuze karakter van het platform nóg verder verwatert?
Geen andere plek op internet waar humble brag zo tot kunstvorm verheven is als LinkedIn.
Misschien dat je daarom ook voor het betere LinkedIn-mangelwerk beter je toevlucht kunt nemen tot bijvoorbeeld de subreddit LinkedIn Lunatics, waar pareltjes worden verzameld van bizarre posts en uitspraken op het platform.
Ook op humorsites zoals die van de Speld zijn er trouwens mooie voorbeelden van te vinden, zoals die over de eerste ‘LinkedIn-rij op de Amsterdamse Zuidas voor een aparte mix tussen een perforator, nietmachine en koffiemok, de Google Translate-functie voor LinkedIn-berichten, de extra reactieopties (zoals de ‘veer in reet’, ‘eigenpijperij’ en ‘kont kussen’), en de gespeelde bescheidenheid van veel bedrijven hier.
Op De Speld werd melding gemaakt van de eerste LinkedIn-rij op de Amsterdamse Zuidas.
Bij The Best Social Media zijn ook wat bizarre LinkedIn-avonturen terug te vinden. Hier moeten vooral recruiters het ontgelden. Zoals in het verhaal van Sacha, die ontdekte dat er niet helemaal een match was met de recruiter die hem benaderde. Of dat van Koos, die om half 4 ’s nachts door een recruiter benaderd werd. Ook opdringerige recruiters op LinkedIn die je ‘pas écht pislink’ maken worden hier aan de schandpaal genageld. En ene Loïc wist hier een paar jaar geleden ook treffend de spot te drijven met de vele cringey LinkedIn-berichten van zijn eigen generatie.
Highway to Hell
En dan hebben we ook nog de categorie ‘metahumor’. Denk aan de manier waarop Frank Tieskens recent op Twitter van LinkedIn zelfs een bijvoeglijk naamwoord wist te maken:
En dan sluiten we af met een staaltje dat eigenlijk in geen enkele categorie is onder te brengen, maar toch te mooi is om te laten lopen. Want al die namen op LinkedIn, daar kun je natuurlijk ook mooie metal mee maken… Dat niemand daar ooit eerder op is gekomen…
Werken in de zorg is meer dan een baan – het is een roeping. Maar hoe activeer je jong talent in een tijd waarin zorgwerving steeds uitdagender wordt? Omring staat voor zorg met aandacht, nu én in de toekomst. Omring ontwikkelde daarom, samen met The Groundbreakers, een unieke wervingscampagne: ‘Wij zitten op jou te wachten’. Geen standaard vacatureteksten of online advertenties, maar een menselijk, levend billboard, waarbij ouderen letterlijk de oproep deden aan zorgprofessionals van de toekomst.
Door senior acteurs – ‘ouderen’ die op jong zorgtalent zitten te wachten – plaats te laten nemen in bushokjes en op bankjes bij centrale OV-locaties in West-Friesland en de Kop van Noord-Holland, brachten zij in de maand oktober 2024 de zorgvraag letterlijk de straat op. Zo ontstonden persoonlijke, laagdrempelige gesprekken tussen generaties, die niet alleen de urgentie van de ouderenzorg voelbaar maakten, maar ook inspireerden om een loopbaan in de zorg te overwegen.
Geen standaard vacatureteksten of online advertenties, maar een menselijk billboard.
Waar de levende abri meer in de SEE-fase van de funnel zat, wilden wij ook aandacht besteden aan de THINK-fase. Met Omring’s Hangouthebben wij een opvolgingsactie georganiseerd. Omring’s Hangout was hét evenement waar de ouderen bij de jongere bezoekers solliciteerden en hen enthousiasmeerden voor de ouderenzorg.
Wat was de impact van de case?
Kwalitatieve doelstellingen
Omring positioneren als aantrekkelijke en innovatieve werkgever in de zorg.
De kracht van menselijk contact inzetten voor recruitment.
Een vernieuwende campagne neerzetten die jongeren activeert.
Kwalitatieve resultaten
Echte interactie: De doelgroep werd aangesproken door de mensen om wie het gaat – ouderen zelf.
Sterke media-aandacht: Publicaties in onder meer Noordhollands Dagblad, NextLive, Skipr, Werf& en Omring.nl zorgden voor extra bereik.
Creatieve doorbreking van traditionele zorgwerving: Geen ‘werken bij’-pagina’s, maar levende oproepen op straat.
Kwantitatieve doelstellingen
Minimaal 300.000 jongeren bereiken via paid media
Publicaties in de (regionale) media (earned media)
Minimaal 40 bezoekers bij het evenement Omring’s Hangout
Kwantitatieve resultaten
Mooie bijvangst: in de maand van de activatie – de maand oktober – zagen wij een toename van 26% in het aantal sollicitanten en in november een toename van 17%.
Via TikTok en Snapchat (paid media) hebben we 407.444 weergaven onder jongeren bereikt in de regio.
Onder andere publicaties (earned media) in het Noordhollands Dagblad, OnsWestfriesland, Hoorns Dagblad, Werf&, Skipr en Rodi Media.
Er zijn 50 bezoekers geweest bij Omring’s Hangout in Hoorn, de opvolgingsactie waarin bezoekers direct in gesprek konden gaan met onze recruiters en de ouderen van de billboards (onder andere via ‘oma weet raad’, mental check-up en de Ontmoetmobiel).
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze case is een voorbeeld van innovatieve zorgwerving met een menselijke touch.
Geen standaard recruitmentcampagne, maar een activatie die mensen écht raakt.
Innovatief & gedurfd: Een recruitmentaanpak die verder gaat dan de gebruikelijke kanalen.
Directe impact op instroom, employer branding en maatschappelijke bewustwording.
Omring laat hiermee zien dat zorgwerving anno 2025 anders kan – én moet.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Opdrachtgever: Omring (Richard Mellaart, Josien van der Wal en Mariëlle Kerssens)
Hoofdrolspelers: oudere acteurs als ambassadeurs van de ouderenzorg.
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Een nieuw staaltje A.I. in recruitment, maar nu zelfs óp een vacaturesite. Het zijn de consultants van Team EIFFEL die waarschijnlijk de primeur hebben van de allereerste A.I. Career Coach, beschikbaar voor elke sitebezoeker. Die bezoeker beantwoordt eerst anoniem een aantal stellingen. Daarna genereert de virtuele coach een op maat gemaakt persoonlijk advies, bestaande uit tips voor de werk/privébalans, potentiële carrièrepaden en inzicht in de eigen professionele ontwikkeling. Het advies wordt samengesteld met behulp van een A.I.-model, gestuurd en getraind op het werk van Team EIFFEL en de unieke tone of voice van de organisatie.
En ja, natuurlijk komt er vervolgens niet alleen een op maat gemaakt persoonlijkheidsprofiel uitrollen, maar ook aanbevolen vacatures, of verhalen van Team EIFFEL-collega’s die toevallig net in dezelfde sector werkzaam zijn als die volgens de A.I.-coach goed bij jou past. De A.I.-coach is dan ook vooral bedoeld om te inspireren en te helpen bij het vinden van de juiste vacature, zo valt in de disclaimer te lezen. ‘Wat je met dit advies doet, bepaal je helemaal zelf.’ En: ‘We vragen niet om persoonsgegevens, en je antwoorden worden niet gebruikt in het verdere sollicitatieproces.’
Geen statische beslisboom
Hoeveel A.I. dit precies is? Moeilijk te zeggen. Loopbaanadvies-tooltjes op carrièresites waren er natuurlijk al wel langer. Wel staat bij deze tool nadrukkelijk te lezen dat ‘de combinaties van antwoorden op de stellingen’ worden bewaard en gebruikt ‘om de werking van deze tool te kunnen monitoren en verbeteren.’ Dus dat suggereert inderdaad meer dan een gewone statische beslisboom. Ook gebruikt de tool Large Language Models om de door de kandidaat ingegeven informatie aan te vullen en zo het persoonlijk advies op te stellen.
De nieuwe carrièresite van Team EIFFEL, inclusief AI Career Coach, is ontwikkeld door het Utrechtse bureau Kaliber. Op het gezamenlijke platform voor het consultantsbedrijf met meer dan 3.500 experts samen in legal, finance, data, analytics, engineering, projectmanagement en supply chain hebben alle verschillende labels een eigen pagina gekregen, waar ze hun vacatures, verhalen en projecten kunnen delen.
Blijf jezelf voor
Thema van de nieuwe site en werkgevers-merkbelofte voor de arbeidsmarkt is: Blijf jezelf voor. Dat moet aansluiten bij de algemene merkbelofte van Team EIFFEL: Voorblijven. Niet bijblijven. Deze belofte moet trouwens ook te merken zijn op de site, die volgens de ontwikkelaars ’toekomstbestendig’ is opgebouwd. ‘Binnen afzienbare tijd zal een sollicitant niet alleen met een cv solliciteren, maar net zo eenvoudig een eigen skillset meegeven.’
En daar heeft het bedrijf met de nieuwe site dus naar eigen zeggen nu al op voorgesorteerd. Bij een vacature voor een recruitment business partner staat bijvoorbeeld te lezen: ‘Je bent een oprecht geïnteresseerde gesprekspartner die hoofd- en bijzaken goed kan scheiden. Met jouw topsportmentaliteit ga je voor het beste resultaat, zonder daarbij de menselijke maat uit het oog te verliezen.’ En vervolgens als lijstje gevraagde skills: sales / verkoopvaardigheden, communicatievaardigheden, Employee Relations en arbeidsbemiddeling / werving en selectie.
Start van verdere samenwerking
De lancering van het nieuwe carrièreplatform is ‘het begin van een verdere samenwerking’ tussen Team EIFFEL en Kaliber, Martin Stiemer, Business Director bij de laatstgenoemde organisatie. ‘De komende maanden zullen meer gezamenlijke projecten het levenslicht zien, zoals een Business Hub waar de integrale dienstverlening van Team EIFFEL centraal staat voor klantorganisaties.’
Het kabinet mag dan niet bekend staan als liefhebber van moslims in Nederland, de praktijk lijkt weer eens weerbarstiger dan de politieke wil. Want op de arbeidsmarkt blijkt kennis van het standaard-Arabisch bijvoorbeeld steeds gewilder. Sterker nog: beheers je het Arabisch, dan levert dat gemiddeld zelfs meer op dan kennis van het Engels, Duits, Frans of Zweeds, blijkt uit nieuw onderzoek van taalplatform Preply. Gemiddeld loopt het verschil op tot wel 300 euro per maand, zo blijkt uit een analyse van vacatures die een bepaalde taalvaardigheid vereisten.
Tweetaligheid kan je salaris met 5 tot 20% verhogen.
Volgens de onderzoekers kan tweetaligheid je salaris op die manier wel met 5 tot 20% verhogen. Welke talen leveren daarbij het meest op en zijn dus het meest waardevol om te leren voor je carrière?
De best betaalde talen in Nederland
Taal
Gemiddeld maandsalaris
1
Arabisch
€ 4.000
2
Engels
€ 3.700
3
Duits
€ 3.680
4
Frans
€ 3.580
5
Spaans
€ 3.490
6
Mandarijn (Chinees)
€ 3.450
7
Russisch
€ 3.410
8
Italiaans
€ 2.910
9
Portugees
€ 2.700
10
Zweeds
€ 2.330
Arabisch bovenaan
Met een gemiddeld geadverteerd maandsalaris van 4.000 euro is beheersing van het Arabisch dus ‘de best betaalde taal’ in Nederland, aldus de onderzoekers. Dat verrast hen overigens ook niet echt, want ‘Arabisch wordt door meer dan 400 miljoen mensen gesproken en biedt toegang tot meer dan 20 landen, met belangrijke economische en handelssteden als Marrakesh en Dubai.’
‘Arabisch is 1 van de 6 officiële talen van de Verenigde Naties.’
Bedrijven hebben dan ook dringend Arabisch sprekende specialisten nodig om culturen en markten met elkaar te verbinden, stellen ze. ‘Bovendien is Arabisch 1 van de 6 officiële talen van de Verenigde Naties, wat het een belangrijk voordeel maakt voor carrières in diplomatie, ontwikkelingswerk of journalistiek. In Nederland is er veel vraag naar het leren van Arabisch. Uit eerder onderzoek van Preply bleek het de zevende meest gewilde taal om te leren.’
Daarna: Engels en Duits
Na het Arabisch volgen dus het Engels en Duits als ‘goed betalende talen’ om te beheersen. In de regio’s Gelderland, Noord-Holland, en Zeeland ligt het gemiddelde salaris van (ook) Engelstalige banen zelfs op 4.300 euro, blijkt uit het onderzoek. Nederland staat namelijk wereldwijd op nummer 1 als het gaat om Engelse taalvaardigheid voor niet-native speakers, wat het land een aantrekkelijke werk bestemming maakt voor internationale bedrijven.
Nederland staat namelijk wereldwijd op nummer 1 als het gaat om Engelse taalvaardigheid.
Maar ook beheersing en kennis van het Duits blijkt op de arbeidsmarkt nog altijd belangrijk. Vooral in de regio’s vlakbij de Duitse grens zijn de salarissen voor Duitssprekenden hoog, namelijk gemiddeld 4.300 euro in Flevoland en Limburg en 4.200 euro in Drenthe. ‘In sectoren als techniek, vervoer en energie speelt Duitsland een grote rol, wat het beheersen van de Duitse taal waardevol maakt in deze vakgebieden’, aldus de onderzoekers van het online taalplatform.
Het tijdelijke contract lijkt voor heel wat werkgevers de heilige graal van hun arbeidsvoorwaarden. Maar laten we eerlijk zijn: een tijdelijk contract voor een vaste baan is net zo logisch als een parachutesprong waarbij je halverwege pas te horen krijgt of je parachute echt open gaat. Wordt het niet eens tijd dat recruiters een vast contract als standaard mogen gaan gebruiken als ze kandidaten zoeken?
Afscheid nemen van een medewerker was vaak net zo makkelijk als het opzeggen van een streaming-abonnement na de gratis proefperiode.
De reden achter al die tijdelijke contracten? Werkgevers houden van zekerheid. ‘We willen eerst even kijken of het klikt’, zeggen ze dan. Want natuurlijk: je kunt na 3 sollicitatiegesprekken, een assessment en een meeloopdag nog steeds niet weten of iemand geschikt is. Nee, dat zie je pas echt als je diegene 3 jaar lang van contract naar contract sleept, zodat men zich vooral lekker onzeker voelt. De realiteit? De meeste werkgevers weten al na een maand of iemand past. Maar de mogelijkheid om tijdelijke contracten op te rekken was gewoon te verleidelijk. Want als het even tegenzat, was afscheid nemen net zo makkelijk als het opzeggen van een streaming-abonnement na de gratis proefperiode.
Kandidaat: ‘Even kijken of jij past’
Maar tijden veranderen. De krapte op de arbeidsmarkt is geen tijdelijke trend, maar een structureel probleem. En kandidaten? Die pikken het niet meer. ‘O, je wilt mij geen vast contract geven? Nou, geen probleem, dan ga ik wel naar de concurrent. Die stond toch al met een contract in z’n hand naast de pooltafel te wachten.’ Het tijdelijke contract als testperiode werkt niet meer. Want nieuwsflash: de kandidaat test jou ook. Hoe je omgaat met contracten, zegt iets over je bedrijfscultuur. En als je begint met twijfel en onzekerheid, dan is de kans groot dat een kandidaat na die tijdelijke periode alsnog wegrent.
‘O, je wilt mij geen vast contract geven? Nou, geen probleem, dan ga ik wel naar de concurrent.’
Het is dus niet alleen de werkgever die kijkt of een kandidaat past, maar net zo goed andersom. Wat je als werkgever dan dus wel moet doen? Simpel. Ga gewoon voor een vast contract als je echt iemand nodig hebt. En als je twijfelt, neem dan gewoon niet aan. Recruitment is geen buffet waarbij je eerst van alles een beetje proeft voordat je besluit wat je echt wilt eten.
‘Recruitment is geen buffet waarbij je eerst van alles wat proeft voordat je besluit wat je echt wilt eten.’
Bedrijven die dit snappen, winnen. Ze trekken het beste talent aan, omdat ze uitstralen: ‘Wij geloven in jou vanaf dag één.’ En geloof me, dat is precies wat kandidaten willen. Dus: werkgevers, stop met de contractenpolonaise. En recruiters, als je nog steeds kandidaten probeert te lokken met ‘Eerst even een tijdelijk contract, maar daarna echt vast hoor!’ – weet dan dat de concurrent inmiddels met een gouden pen een vast contract aan het ondertekenen is.
Over de auteur
Wim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.
Stel je voor: je hebt als recruiter alles op orde. Een A.I.-tool screent cv’s objectief, je gebruikt een gestructureerde vragenlijst tijdens het sollicitatiegesprek en een beoordelingsmatrix zorgt ervoor dat je de beste kandidaat selecteert. Checklist afgewerkt. Dit is hoe het hoort, toch? De kandidaat wordt aangenomen en gaat enthousiast aan de slag. Missie geslaagd.
Drie maanden later staat de hiring manager weer voor je neus. ‘Het is helaas geen match.’
Maar drie maanden later staat de hiring manager weer voor je neus. ‘Het is helaas geen match.’ De kandidaat vertrekt en jij mag weer op zoek naar een vervanger. In gesprek met de hiring manager kom je erachter wat er is misgegaan: de kandidaat was inhoudelijk sterk en perfect voor de functie, maar het team bleek niet in staat om zijn of haar nieuwe perspectief te omarmen. De kandidaat voelde zich niet gezien, gehoord en gewaardeerd – en heeft zelf besloten om te vertrekken.
Een inclusieve cultuur creëren
Dit voorbeeld laat zien dat inclusief werven op zichzelf niet genoeg is. We kunnen in recruitment nog zo ons best doen om divers talent binnen te halen, maar als de bedrijfscultuur niet inclusief genoeg is, zullen deze medewerkers vertrekken. En nee, van recruiters wordt niet verwacht dat ze eigenhandig de bedrijfscultuur veranderen. Maar het is wél hun verantwoordelijkheid om te signaleren dat inclusieve werving alléén geen duurzaam succes oplevert als de nieuwe collega’s zich vervolgens niet thuis voelen. Laten we dat bespreekbaar maken.
Iinclusieve werving alléén levert geen duurzaam succes op als de nieuwe collega’s zich vervolgens niet thuis voelen.
Maar hoe zorg je ervoor dat inclusief werven ook écht werkt? Dat vraagt meer dan een checklist of een eenmalige inspanning. Een inclusieve bedrijfscultuur bouw je met aandacht, strategie en vooral: een lange adem. Toch betekent dat niet dat je moet wachten tot alles perfect is. Grote veranderingen beginnen met kleine stappen.
Stap 1. Doe een 0-meting
Je kunt alleen iets verbeteren wat je echt begrijpt. Begin dus met een nulmeting: hoe divers en inclusief is de organisatie nu? Waar zijn de grootste verbeterkansen? Dit helpt om gerichte stappen te zetten in plaats van lukraak initiatieven te starten.
Stap 2. Maak inclusie onderdeel van beleid
Een inclusieve bedrijfscultuur kan geen losse ambitie blijven, maar moet even serieus worden genomen als andere bedrijfsdoelen. Leg vast wat de organisatie wil bereiken en hoe, zodat er continuïteit en meetbare vooruitgang is.
Stap 3. Werk met Employee Resource Groups (ERG’s)
Inclusie betekent niet praten over medewerkers, maar mét hen. ERG’s geven collega’s een stem en de kans om zelf bij te dragen aan een inclusieve werkcultuur. Ze dragen aantoonbaar bij aan een gevoel van verbondenheid én kunnen daarnaast ook nog een strategische meerwaarde leveren.
Stap 4. Leiderschap is de sleutel
Zonder een goed voorbeeld zal niet iedereen volgen. Maak leiders binnen de organisatie niet alleen ambassadeurs, maar ook actieve aanjagers van inclusieve verandering. Wijs hen specifieke doelen toe binnen de inclusieve bedrijfscultuur, zodat zij niet alleen het belang ervan uitdragen, maar ook concreet bijdragen en ondersteuning bieden aan de mensen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering.
Een inclusieve cultuur bouw je samen
Als recruiter speel je een sleutelrol in inclusieve werving, maar je invloed stopt niet bij het aannemen van talent. Jij bent degene die de organisatie in beweging kan brengen – door inclusie bespreekbaar te maken, signalen te delen en anderen mee te nemen in de verandering. Een inclusieve bedrijfscultuur bouw je samen, maar elke transformatie begint met iemand die de eerste stap zet. Waarom zou jij die persoon niet zijn?
Over de auteur
Daan Verhoeven is freelance D&I-specialist en eigenaar van D&I Dynamics. Met een achtergrond in de uitzendbranche en zijn expertise op het gebied van Diversiteit en Inclusie zet hij zich in voor een inclusieve arbeidsmarkt.
Het salaris in vacatures benoemen? Of in elk geval een indicatie ervan? Het gebeurt in ongeveer de helft van de vacatures. En in de andere helft dus ook nog steeds níet. Er staat dan hooguit iets als ‘marktconform’ of ‘competitief’. Een indicatie waar je als kandidaat niets mee kunt. Daarom: 7 redenen om er nu toch eens écht mee te beginnen. En vooruit, eentje om het toch maar niet te doen.
#1.Het levert meer (en betere) sollicitanten op
Volgens sollicitatie-expert Jesse Geul haakt ‘30% van de kandidaten af als een salarisindicatie in de vacature ontbreekt.’ Brits onderzoek houdt het op 78% van de kandidaten die zegt minder snel te solliciteren als er geen salarisindicatie bijstaat, en 22% die zelfs zegt vacatures zonder salarisvermelding helemaal links te laten liggen. Volgens werkzoeken.nl is het effect mogelijk zelfs nog een stuk groter, afhankelijk van de functie en sector. In het onderwijs kan je conversie zomaar 285% verbeteren als je het te verdienen salaris wél vermeldt, in de zorg ruim 80%.
Salaris vermelden in vacatures levert volgens 25% van alle recruiters zeker 35% tijdsbesparing op.
Niet zo gek, want het salaris staat ook al jaren op nummer 1 als pullfactor voor kandidaten, blijkt uit onderzoek van bijvoorbeeld LinkedIn, PwC en van Intelligence Group. Hoe vollediger en eerlijker je vacaturetekst, ook op dit gebied, hoe hoger de kwaliteit van kandidaten die reageren. En dat is veel efficiënter. Het geeft meer duidelijkheid, schept de juiste verwachtingen en voorkomt dat een goede kandidaat na een paar gesprekken toch nog teleurgesteld afhaakt: in afronding van de sollicitatie – of zelfs vlak nadat de kandidaat gestart is. Maar liefst 25% van alle recruiters zegt dat deze vorm van preselectie hen zeker 35% van de tijd bespaart.
#2.Het wordt min of meer verplicht
De Europese Raad heeft op 24 april 2023 nieuwe regels aangenomen over loontransparantie. Deze nieuwe EU-richtlijn bestrijdt loondiscriminatie en helpt de loonkloof tussen mannen en vrouwen in de EU te verkleinen. Bedrijven in de EU moeten voortaan looninformatie openbaar maken en maatregelen treffen als het loonverschil tussen mannen en vrouwen bij hen groter is dan 5%. Deze nieuwe regeling dwingt bedrijven om transparanter te worden over hun salarishuishouding.
Bedrijven in de EU moeten vanaf juni volgend jaar looninformatie sowieso openbaar maken.
De nieuwe richtlijn, die uiterlijk op 7 juni 2026 in de Nederlandse wet moet zijn geïmplementeerd zegt formeel niet dat salarisindicaties in vacatures verplicht worden; alleen maar dat je sollicitanten vroegtijdig – voor het sollicitatiegesprek – duidelijkheid moet geven over hun te verwachten salaris. Het hóeft dus niet. Maar het is natuurlijk wel een mooie stimulans om de salarisindicatie in de vacaturetekst mee te nemen. Dan heb je dat alvast maar op orde.
#3. Het voorkomt verloop
Neem je bijvoorbeeld een nieuwe marketeer aan voor een bepaald salaris en blijkt dat iemand die er langer zit minder verdient, dan ben je die vaste collega waarschijnlijk snel kwijt. En andersom. Hoe minder transparant je als bedrijf bent over je salarisregeling, hoe groter je verloop. Door duidelijk te zijn over salarissen weten kandidaten én medewerkers weten waar ze aan toe zijn: transparantie over het salaris geeft naast duidelijkheid ook richting. Welke doorgroei bijvoorbeeld mogelijk is en hoe de functie zich verhoudt tot andere posities in het bedrijf.
‘Als mensen erachter komen dat ze worden onderbetaald, lopen ze sowieso weg.’
Volgens Jesse Geul getuigt het van modern leiderschap door wél het salaris te communiceren. ‘Vroeg of laat praat het personeel onderling toch wel over salaris en de onvrede is denk ik vele malen groter als je het geheim probeert te houden, dan wanneer je er eerlijk over bent.’ Hij adviseert daarom om in dit geval voor de huidige werknemers – waar het kan – water bij de wijn te doen. ‘Als mensen erachter komen dat ze worden onderbetaald, lopen ze sowieso weg en dat is in veel gevallen nog duurder dan de loonsverhoging.’
#4. Het voorkomt speculatie – en afwijzingen
Natuurlijk, je kunt ervoor kiezen om géén salaris in te stellen bij de vacature. Maar zet je de vacature op Indeed, dan kan die ervoor kiezen om tóch een salarisindicatie te geven (gebaseerd op andere salarissen voor vergelijkbare functies). Dit wil je natuurlijk liever niet, want dat is vaak óf lager óf juist hoger dan wat je zelf in gedachten had. En dan is het zonde als dat verschil er voor zorgt dat jouw potentiële werknemer niet eens op jouw vacature klikt, of dat-ie wel klikt, maar later erachter moet komen dat jouw werkelijke aanbod niet aansluit bij wat Indeed dacht dat je aan salaris zou gaan betalen.
#5.Het scherpt het profiel
Volgens Jesse Geul is het eerste argument dat bedrijven aanvoeren om géén salaris te vermelden dat ze eigenlijk helemaal niet zo goed weten wie ze zoeken. ‘Bedrijven baseren het salaris dan op de ervaring en kennis van de sollicitant. Of je nu 2 of 20 jaar ervaring hebt, maakt voor hen niet uit. Bij 2 jaar krijgt de sollicitant natuurlijk een ander salaris dan bij 20, maar omdat het nog niet duidelijk is wie van de 2 er komt, blijft het salaris achterwege.’ Niet verstandig, zegt Geul. ‘Bij een openstaande vacature wéét je waar jouw behoefte ligt. Als je die behoefte scherp hebt, kun je wel degelijk een salarisrange bepalen.’
#6. Het voorkomt te veel betalen
Als je het salaris niet vermeldt, houd je het dus open voor de kandidaat. Daarmee geef je als werkgever de leidende rol volledig over aan de sollicitant en loop je het risico dat je uiteindelijk te veel betaalt, bijvoorbeeld omdat je een goede kandidaat uiteindelijk – na het hele proces – toch niet wilt kwijtraken, of iemand zich erdoorheen bluft bij de vraag wat hij of zij nu verdient en dan een bedrag antwoordt dat honderden euro’s boven zijn of haar huidige salaris ligt. De arbeidsmarkt is een markt – en transparantie over het punt waar vraag en aanbod elkaar raken hoort daar nu eenmaal bij.
#7. Het is goed voor je employer brand
Een aantrekkelijk salaris vermelden in de vacature kan je organisatie een concurrentievoordeel geven. Zulke transparantie is ook belangrijk voor je employer branding. Openheid over salaris zorgt voor vertrouwen tussen jou en je sollicitanten. Het kan de sollicitant zelfs over de streep trekken om voor jouw vacature te gaan in plaats van voor de vacature die helemaal geen salaris vermeldt. Transparantie zegt iets over je bedrijfscultuur, en juist dat blijkt voor de meeste – én voor de meest passende – kandidaten een bijna net zo belangrijke pullfactor als salaris.
Als je het salaris niet vermeldt, kan dat invloed hebben op je ranking en zichtbaarheid.
Als je het salaris niet vermeldt, dan kan dat bovendien invloed hebben op je ranking in Google for Jobs en kan het bijvoorbeeld ook zijn dat je minder zichtbaarheid krijgt op jobboards. Dan zorgt het er dus op voorhand al voor dat minder potentiële kandidaten je vacature zien, zelfs voordat ze voor zichzelf hebben kunnen besluiten dat het niet vermelden van het salaris ervoor zorgt dat ze niet eens zin hebben om te solliciteren als ze niet weten wat ze er kunnen gaan verdienen.
En waarom niet?
En waarom zou je het eigenlijk niet doen, het salaris vermelden in vacatures? Tja, we hebben er lang over nagedacht. Maar uiteindelijk zijn we toch erachter gekomen dat de enige echte reden kan zijn dat je eigenlijk niet te veel sollicitanten wil hebben. Óf doordat je ze niet te veel wil betalen, óf doordat je ze niet wil vertellen dat je eigenlijk best goed betaalt…