Campagne van de week: Amerpoort probeert het met passie, vlogs en een korte test

Zorgorganisatie Amerpoort onderscheidt zich al jaren op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In de nieuwste campagne staan nu eens niet de cliënten, maar juist de hobby’s van de eigen medewerkers centraal.

Of het nou gaat om koken, fitness, bodyboarden of korfbal: de bijna 2.650 medewerkers van Amerpoort houden er allemaal naast hun werk ook nog een andere ‘passie’ op na. En juist die passie is het uitgangspunt geworden van de nieuwe arbeidsmarktcampagne, eind maart gelanceerd met een nieuwe werkenbij-site. ‘Want zoals een passie hun leven kleurt, kan het ook kleur geven aan het leven van mensen met een verstandelijke beperking’, aldus Bianca van Heeren, adviseur arbeidsmarkcommunicatie en recruitment en als zodanig betrokken bij de campagne.

Vlogs met passie

De recente campagne van Amerpoort is zeker niet de enige die het medium ‘vlogs’ heeft ontdekt. Bij de zorgorganisatie laten Ulco, Esther, Fenjal en Lonneke in een video zien wat hun passie is en schakelen daarna naadloos over op wat ze voor werk doen. Zo legt bodyboarder Ulco de link tussen zijn passie en zijn werk als vogt uit: ‘Wat ik het mooist vind aan mijn werk is werken met gevoel en beweging. Niets is een trucje.’ En korfbalster Lonneke verwoordt het zo: ‘Mijn passie voor teamsport neem ik mee in mijn werk omdat we hier samenwerken aan een goed leven voor de cliënt.’

Bewust met kleintjes gewerkt

In de campagne volgen in de komende tijd nog meer vlogs van andere Amerpoort-collega’s. ‘We hebben bij het maken van de campagne bewust ervoor gekozen om met kleine, creatieve partijen te werken’, aldus Van Heeren. Het concept en de uitwerking van de arbeidsmarktcampagne is het resultaat van de samenwerking met Wonderlandfilm, WAT Ontwerpers, tekstschrijver Astrid van den Berg en fotograaf Robert Bekke.

Ook een korte zelftest

De nieuwe site bevat overigens niet alleen vlogs en vacatures. Er is bijvoorbeeld ook een korte zelftest te vinden, die aan de hand van 4 situaties vraagt hoe je zult reageren, en vervolgens je geschiktheid voor de organisatie in een percentage uitdrukt.

test amerpoortBijna 1 medewerker op 1 cliënt

Bij Amerpoort werken momenteel zo’n 2.650 medewerkers (ruim 1.700 fte), voor ongeveer 2.770 cliënten. Ook zijn er circa 700 vrijwilligers, zo valt op de site te lezen. De werkenbij-site heeft momenteel zo’n 40 vacatures openstaan. Amerpoort, dat dit jaar 64 jaar bestaat, werkt voor mensen met een verstandelijke beperking, in steden als Amersfoort, Hilversum, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Zeist.

Lees ook:

Eerdere campagnes van de week:

Campagne van de week: hoe Nederlands grootste recruitmentsite nu nog beter in je broekzak past

Op 11 maart zette staatssecretaris Barbara Visser via een tweet de nieuwe recruitmentsite van Defensie live. De compleet gereviseerde site markeert een nieuwe fase in de werving van militairen en burgerpersoneel, waarbij nu vooral de mobiel centraal staat.

Het nieuwe werkenbijdefensie.nl is ‘volledig geoptimaliseerd voor de nieuwe generaties op de arbeidsmarkt’, aldus verantwoordelijk arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum, dat in het verleden al meewerkte aan de bekende Geschikt/Ongeschikt-campagne van de Landmacht. In 2012 werd voor het eerst de overkoepelende recruitmentsite voor heel Defensie gelanceerd. Tot die tijd verliep de werving van militairen nog via de vier afzonderlijke krijgsmachtdelen (Marine, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee).

defensie post tweet barbara visser

Alles onder één dak

In de huidige, vernieuwde site hebben die krijgsmachtdelen nog steeds hun eigen gezicht kunnen behouden. Maar het probleem met de vorige recruitmentsite, zo was de ervaring, was dat hij inmiddels minder goed aansloot bij de huidige (krappe) arbeidsmarkt. In die markt willen kandidaten vooral snel weten wat Defensie specifiek voor hén te bieden heeft. Met meer dan 10 vakgebieden, talloze opleidingen en bijna 300 verschillende functies is dat een best complexe opgave. Gecombineerd met een verhoogd wervingsdoel vond Defensie het zodoende tijd voor een grondige renovatie van de site.

Defensie voor jou alleen

De nieuwe recruitmentsite is volledig rond de individuele bezoeker opgebouwd. Dankzij een ‘organische menustructuur’ is de site zowel cross-device als crossmediaal te gebruiken, en bovendien beter vindbaar via zoekmachines. Aangezien uit cijfers blijkt dat een ruime meerderheid van de bezoekers via een smartphone of tablet komt, is de nieuwe site volledig mobile first ontwikkeld. De grootste recruitmentsite van Nederland past dus nu nog beter in je broekzak, aldus ontwikkelaar Maximum.

defensie mobiel

Innovatief Keuzekompas, met vacatures op maat

Centraal element op de site is het Keuzekompas, een tool die gepersonaliseerde informatie aanbiedt en zo een baan vinden bij Defensie eenvoudiger moet maken. Het Keuzekompas serveert op basis van leeftijd, interesses en opleidingsniveau gepersonaliseerde vacatures, events, infodagen, stages en verwijzingen naar relevante verhalen en video’s. In de eerste week dat het Keuzekompas actief was, werd dit al ruim 8.300 keer gebruikt. Daarbij beantwoordde 89% van de bezoekers alle vragen en vervolgens werden ruim 4.500 vacatures bekeken, aldus Maximum.

defensie laptop

Persoonlijk contact in je broekzak

Wie toch niet kan vinden wat hij of zij zoekt, is één klik verwijderd van direct contact met een Defensiemedewerker. En kan daarbij kiezen uit vrijwel alle mogelijke moderne communicatiemiddelen, zoals e-mail, telefoon, whatsapp en een live chatfunctionaliteit. Ook kan een bezoeker zichzelf inplannen voor een telefonisch consult van een recruiter. Alles om een ‘dead end’ te voorkomen en de conversie te stimuleren, aldus Maximum.

Lees ook:

Campagne van de week: hoe Securitas nog dit jaar 1.800 vacatures wil vervullen

Inspireren, verleiden en activeren. Dat zijn de kernwoorden van de nieuwe arbeidsmarktcampagne van Securitas. Het beveiligingsbedrijf wil daarmee nog dit jaar in Nederland maar liefst 1.800 vacatures vervullen.

Veruit het grootste deel van al die vacatures, zo’n 1.500, zal betrekking hebben op beveiligers. Daar is dan ook fors vraag naar. De vernieuwde website WerkenbijSecuritas moet die vraag in goede banen leiden. Maar er zijn op de site ook vacatures te vinden voor bijvoorbeeld receptionisten of meer technische profielen.

Niet alleen mensen met beveiligingsdiploma

Naast een overzicht van openstaande vacatures biedt het vernieuwde platform ook een uitgebreide kijk in de wereld van onder andere het beveiligen. Dat heeft ook te maken met een veranderende wervingsbehoefte, vertelde algemeen directeur Peter Schollmann recent bij BNR. Vroeger zocht het bedrijf eigenlijk alleen naar mensen met een diploma op het gebied van beveiliging. Maar die markt is bijna helemaal opgedroogd. Nu doet Securitas daarom bij sollicitanten vooral een appel op de bijdrage die ze willen leveren aan een veiliger samenleving. Daardoor trekt het bedrijf nu ook grote groepen mensen aan die nu nog niet in het beveiligingsvak zitten, maar die ze wel zelf kunnen opleiden.

Volop scholingstrajecten

Samen met bekende opleidingsinstituten leidt Securitas nieuwe medewerkers zelf op. Door de enorme groei dit jaar opende het bedrijf deze maand een extra opleidingslocatie om alle beveiligingsmedewerkers in spe inhouse te kunnen opleiden. Securitas is daardoor een van de grootste private opleiders van Nederland aan het worden. ‘In de huidige, krappe arbeidsmarkt, waar een potentiële beveiliger kan kiezen uit 5 banen, ben ik er trots op dat zoveel beveiligers kiezen voor een job bij Securitas’, zegt Schollmann. ‘Zodoende kunnen wij blijvend een goede combinatie maken van mensen, kennis en techniek. Ook kunnen wij zo de ideale veiligheidsbalans bieden aan onze klanten.’

securitas 5a

Dat Securitas nu alweer met een nieuwe vacaturesite komt is overigens best opvallend. Nog maar een paar maanden geleden stond het bedrijf op het podium bij het Recruitment Tech Event, om daar over de continue inspanningen te vertellen. Ook won Securitas recent de Out of the Box Recruiter‘-Award van RecruitNow voor de creatieve wervingscampagne voor beveiligers die in 2018 werd gelanceerd.

Lees ook: