Dit zijn de 10 genomineerden voor de Werf& Awards van 2025 – stemmen kan vanaf nú

Vorig jaar waren het nog de Gemeente Amsterdam, Etos, Radboudumc en het Leger des Heils die trots met een Werf& Award in handen op het podium stonden, een jaar eerder Partou, Eiffel, Schiphol en Defensie. Twee jaar geleden waren de prijzen voor de AIVD, YoungCapital en – 2 keer (!) – Jumbo, dat een jaar eerder ook al won, toen het het podium deelde met Abdij Koningshoeven, Alliander en DPG Distributie. Wie zal dit jaar gelauwerd worden? Afgelopen weken kwamen er maar liefst 57 inzendingen voor binnen. En de vakjury mag vandaag de eerste selectie van 10 genomineerden voor de Werf& Awards van 2025 bekend maken.

Er kwamen de afgelopen weken 57 inzendingen voor de Werf& Awards binnen.

De 16-hoofdige vakjury heeft er ook dit jaar weer in meerdere sessies – fysiek én digitaal – een zware dobber aan gehad. Want er zat ook dit jaar weer veel kwaliteit bij. Stuk voor stuk inzendingen waar je als recruiter iets van kan leren. Plus: een bijzonder grote diversiteit. En hoe vergelijk je al die cases nu goed met elkaar? Welke zijn echt vernieuwend, inspirerend, een voorbeeld voor het vak? En hoe weeg je het beschikbare budget hierin mee? Uiteindelijk zijn ze daarbij tot de onderstaande 10 genomineerden gekomen, in 2 categorieën, waar tot en met 18 april (net na de jurydag) iedereen voor kan stemmen:

Meteen stemmen

In de categorie ‘Arbeidsmarktcommunicatie’

In de categorie ‘Arbeidsmarktcommunicatie’ zijn de 5 nominaties voor (in alfabetische volgorde):

DNB: jouw inzicht is voor iedereen van waarde

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft een flinke uitdaging op de arbeidsmarkt. DNB moet concurreren met grote banken en consultancybureaus, die veel zichtbaarder en aantrekkelijker zijn qua arbeidsvoorwaarden. Het werkveld van DNB is complex, abstract en voor veel mensen een ver-van-mijn-bedshow. DNB is de actieve beschermer van onze financiële stabiliteit. Dat klinkt meteen al ingewikkeld. Daarnaast heeft DNB een onterecht imago van afstandelijk en stoffig. Hoe kan De Nederlandsche Bank zich beter positioneren en de perceptie bij de doelgroepen kantelen?

DNB is de actieve beschermer van onze financiële stabiliteit. Dat klinkt meteen al ingewikkeld.

Met een uitgebreide arbeidsmarktcampagne heeft DNB zijn werk tastbaarder en begrijpelijker willen maken. En vooral: laten zien dat jouw inzicht daadwerkelijk van waarde is voor iedereen in Nederland. En dat werkt: met Jouw inzicht is voor iedereen van waarde wist DNB bijvoorbeeld het bezoek naar de werkenbij-site met 53% te laten groeien ten opzichte van 2023, het aantal unieke bezoekers met ruim 57% en het aantal sollicitaties met 26%. Met name de traineecampagne sprong eruit qua stijging in sollicitaties: cumulatief van 168 naar 771.

Maar het resultaat gaat verder, aldus de inzenders. Zoals: grotere zichtbaarheid, een sterker employer brand en een bredere talentpool – ook van buiten de traditionele doelgroepen. ‘DNB is niet langer een afstandelijk en abstract instituut, maar relevant en dichtbij. De campagne bereikt niet alleen talent, maar verandert ook de perceptie van DNB blijvend. Het is een duurzaam en effectief merkconcept waar DNB in de toekomst op kan voortbouwen.’

Lievegoed: wat nou geitenwollen sokken?

Rondom antroposofie hangt nogal een zweverig imago. En dat blijkt vaak een barrière voor werkzoekende zorgprofessionals, merkten ze bij antroposofische zorginstelling Lievegoed. Dus wat te doen als velen niet eens overwegen om bij die ‘geitenwollensokkenclub’ te solliciteren? Dan steek je daar in je wervingscampagne juist de spot mee, zodat je er tegelijk korte metten mee maakt. Zie daar de grondslag van ‘Wat nou geitenwollen sokken?!’, de inzending van Lievegoed.

Wat nou geitenwollen sokken? (inzending Workstuff / Lievegoed)

‘Nog steeds laten heel veel sollicitanten bij het eerste gesprek spontaan hun sokken zien.’

Van vooroordelen naar voordelen dus, aldus de inzenders (Workstuff). ‘De creatieve content draait primair om het slechten van de voordelen en de bewijsvoering dat Lievegoed een frisse en moderne organisatie is.’ Maar dan dus wel met kleurrijke en diverse sokken centraal. ‘Zo ontstond al snel campagneherkenning binnen de sector.’ Dat leverde niet alleen interne trots op, maar ook ‘een enorme groei in interesse en sollicitaties. Vergeleken met de periode voor de campagne is het aantal sollicitanten met meer dan 300% toegenomen. Waarbij nog steeds heel veel sollicitanten bij het eerste gesprek spontaan hun sokken laten zien.’

NS: enthousiaste ambassadeurs-bingo

De NS valt al langer op met zijn volwassen, uitgebreide en vaak verrassende aanpak van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Tot de winst van een Werf& Award kwam het echter tot nu toe nog nooit. Gaat daar dit jaar verandering in komen met het grootse ambassadeursprogramma dat het bedrijf afgelopen jaar startte? Succesvol is het in elk geval wel: ‘We zijn begin 2024 gestart met 15 enthousiastelingen, in maart 2025 hadden we 147 actieve ambassadeurs. Van IT’ers tot monteurs, van machinisten tot inkopers en conducteurs’, aldus projectleider Amber de Kort.

Van een klein aantal enthousiastelingen naar een professioneel strategisch ambassadeursprogramma met 147 deelnemers. Lees de hele case van NS, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

‘Eén ding is heilig: wij blijven af van de inhoud.’

Het ambassadeursprogramma wordt professioneel gemanaged vanuit de afdeling Recruitment en Employer Branding. ‘Maar één ding is hierbij heilig: wij blijven af van de inhoud. Iedere ambassadeur heeft de vrijheid om het te doen op hun eigen manier. We maken er ook geen marketing van. Juist het authentieke van het verhaal is heilig. Hun verhalen staan in de spotlight, zij staan in de schijnwerpers. Onze rol is het beheer van het podium. Want onze ambassadeurs hebben één ding gemeen: ze doen het naast hun ‘echte’ baan. Ze vinden het oprecht leuk om te delen, maar kunnen daarbij zeker geholpen, ontzorgd, geïnspireerd worden.’

Van een klein aantal enthousiastelingen naar een professioneel strategisch ambassadeursprogramma met 147 deelnemers. Lees de hele case van NS, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

En dat ondersteunen gebeurt bijvoorbeeld met verschillende app-groepen waarin we de ambassadeurs contact met elkaar laten hebben. ‘Daarnaast organiseren we 6 sessies per jaar, van tips voor het maken van foto’s of teksten tot inspiratiesessies met ambassadeurs van andere organisaties. Iedere ambassadeur heeft een pin ontvangen. Die wordt met trots gedragen.’ In november is bovendien de allereerste ‘ambassadeurs-bingo-maand’ georganiseerd. ‘Een periode waarin ze verschillende opdrachten konden uitvoeren om andere ambassadeurs te ontmoeten, content te delen of nieuwe deelnemers te werven.’

Partou: bepaald niet kinderachtig

Een organisatie die al wel eens eerder won is kinderopvangorganisatie Partou. Maar dat was blijkbaar geen reden om achterover te leunen, want dit jaar zijn ze terug met een nieuwe, en bepaald niet kinderachtige campagne, ontwikkeld door reclamebureau Hotel L’Amour. Die campagne beoogde trouwens niet alleen nieuw talent aan te trekken en aan het huidige personeel te laten zien dat hun werk wordt gewaardeerd, maar ook ‘bewustwording’ en begrip te creëren bij ouders, de overheid en andere stakeholders over de waarde van kinderopvang.

Flauw om te zeggen misschien, maar deze campagne boekte bepaald geen kinderachtige resultaten.

De impact ervan blijkt enorm. De campagne ging begin november 2024 live, en genereerde sindsdien maar liefst 25 miljoen impressies, en leverde 4.672 sollicitaties op. Flauw om te zeggen misschien, maar bepaald geen kinderachtige resultaten natuurlijk. Ook was er nog een samenwerking met &C, waarin actrice en ondernemer Carolien Spoor een dag meedraaide met drie Partou-medewerkers. Via video’s, testimonials en advertorials liet zij zien waarom werken bij Partou ‘bepaald niet kinderachtig’ is. Dit vervolg droeg verder bij aan de zichtbaarheid en aantrekkingskracht van Partou als werkgever.

Rabobank: The hidden footprint of IT

Het was zeker een gewaagd idee van de Rabobank om voor zijn werving van de schaarse doelgroep ICT’ers een heuse documentaire te maken. En dan ook nog een documentaire over een best ‘complex’ onderwerp. Maar niet alleen het idee viel positief op bij de Award-jury, dat geldt net zo goed ook voor de uitvoering, waarvoor onder meer een toren van wasmachines, magnetrons en andere huishoudelijke apparaten werd gebouwd. En natuurlijk ook voor de resultaten: niet alleen 27% méér IT-sollicitaties dan in 2023, maar ook bijvoorbeeld een groei van de perceptie van Rabobank als ‘moderne/vooruitstrevende’ werkgever naar 62%.

Voor de campagne werd een toren van wasmachines en magnetrons gebouwd.

IT’ers gaan graag voor inhoud, zo was de onderliggende premisse van de keus voor de documentaire, die de de duurzaamheid en CO₂-voetafdruk van de ICT-branche belichtte en vervolgens op allerlei platformen werd gepromoot. ‘Zo waren we aanwezig op kanalen waar IT’ers actief zijn, zoals LinkedIn, META, YouTube, Spotify radio, display en SEA. Ook was de documentaire op een speciale landingspagina van Rabobank te zien, waar we ook verdiepende interviews, techblogs en carrièremogelijkheden etaleerden.’ Inhoudelijke discussie dus, in plaats van directe werving, en daarmee raakte Rabobank duidelijk een snaar bij de doelgroep.

In de categorie ‘Recruitment’

In de categorie ‘Recruitment’ vallen dit jaar vooral de vele nominaties voor gemeentes op. Zij kijken blijkbaar vaak naar hun recruitment-aanpak. Maar ook andere vernieuwende methodes springen eruit. In alfabetische volgorde gaat het dit jaar om de volgende 5 genomineerden:

G4-gemeentes: bordspel voor Next Beheer

Over het belang van samenwerking gesproken… De 4 grootste gemeenten van het land, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, doen dit jaar mee met één gezamenlijke case, waarin ze een bordspel ontwikkelden om de bijzonder schaarse kandidaten te interesseren voor het beheer van de Openbare Ruimte. ‘Door deze samenwerking gingen we van concurrenten naar partners in de arbeidsmarkt’, aldus de indieners van deze zogenoemde Next Beheer-case, die naast het bordspel onder meer bestond uit een ambassadeursprogramma met gastcolleges, en één gezamenlijke G4-vacature, waarbij de selectie op basis van skills plaatsvond.

De G4-gemeenten bundelden hun krachten in de campagne Next Beheer. Met bordspel, ambassadeurs, en skill-based hiring vonden ze via 1 vacature 15 beheerders (!). Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

‘Door deze samenwerking gingen we van concurrenten naar partners in de arbeidsmarkt.’

Een succes, zo bleek al snel: 110 sollicitanten van wie 15 jonge professionals zijn aangenomen (5 meer dan de oorspronkelijke doelstelling), en dat middels 1 vacature dus. ‘Met deze campagne is beheer op de kaart gezet. Allemaal met een oprecht, enthousiast en open verhaal, overgebracht met een simpele, aansprekende benadering’, aldus de indieners. ‘De resultaten zijn niet alleen behaald, maar hebben zelfs de verwachtingen overtroffen!’

Gemeente Haarlemmermeer: Meet & Greet

De eerste zelfstandige gemeente in dit rijtje is de gemeente Haarlemmermeer, die bij de jury opviel met een Meet & Greet en een mooi leer- ontwikkeltraject voor Functioneel Applicatie Beheerders (in opleiding). Dit om niet over een paar jaar te hoeven vissen in een steeds minder volle vijver, maar om deze zogeheten FAB’s dus zélf op te leiden. ‘De doelgroep hoefde dus niet noodzakelijk al FAB te zijn, maar dit wel graag te willen worden’, aldus de indieners van de case. Leren en ontwikkelen ‘on the job’ dus, met een opleidingsprogramma gefaciliteerd door de werkgever en met een persoonlijk ontwikkelprogramma.

‘Normaal waren we met 8 sollicitaties al tevreden, nu hadden we er 66!’

De vacature leverde de gemeente maar liefst 66 sollicitaties op. ‘Normaal waren we met 8 sollicitaties al tevreden, nu hadden we er 66! Van helpdeskmedewerkers die wilden doorgroeien tot een docent geschiedenis die een carrièreswitch wilde maken. Wij waren positief verrast.’ Eén week voor de sluiting van de vacature was er ook een online Meet & Greet met collega’s van de gemeente Haarlemmermeer, waar ook gretig gebruik van werd gemaakt. ‘Al met al de juiste ingrediënten voor een succesvolle werving van Functioneel Applicatie Beheerders in opleiding die een mooie leer- en ontwikkeltraject voor de boeg hebben.’

Gemeente Rotterdam: skills-based strategie

Over – opnieuw dus eigenlijk – naar een van de 4 grote steden; Rotterdam. Vorig jaar was het Amsterdam die er met een prijs vandoor ging, daar kan 010 natuurlijk niet bij achterblijven… Ze doen een gooi naar de prijzen met een radicale switch naar een skills-based strategie, op basis van een in samenwerking met de Erasmus Universiteit en Frisse Blikken ontwikkelde selectie- en ontwikkelmethode, die écht talent vooropstelt. En wel op basis van: inclusieve werving, objectieve selectie, en een op maat gemaakt groeipad, waarin de skills van de ambtenaar van de toekomst voorop staan.

‘Rotterdam op z’n best’, aldus de inzenders: ‘kansen zien, pionieren en mensen vooruithelpen.’

Een pilot binnen het traineeship leverde de gemeente al snel succes op. Zo geven kandidaten én collega’s aan dat ze zich hierdoor eerlijk behandeld én gewaardeerd voelen. Ook werd de kwaliteit en diversiteit binnen de instroom significant vergroot. Het succes was zelfs zo groot dat er een DIY-pakket volgde waarmee ook andere gemeenten en (semi-)overheidsinstellingen de Rotterdamse aanpak makkelijk kunnen overnemen, en kwamen er ook inspiratiesessies voor de VNG Pilot Arbeidsmarktkrapte. ‘Rotterdam op z’n best’, aldus de inzenders: ‘kansen zien, pionieren en mensen vooruithelpen.’

Kruidvat: solliciteren-met-je-bestie

Zelf waren ze er opvallend bescheiden over, en het begon ook meer als een toevallig bijproduct van een vorige campagne. Maar al snel kwam Kruidvat erachter dat ze met hun ‘solliciteren-met-je-bestie’-idee goud in handen hadden, en het duurde dan ook niet lang of er kwam een hele campagne omheen, inclusief een heus pronkstuk in de vorm van een Duo-shirt, waar je met z’n tweeën in kunt. Alles rondom het idee: jongeren vinden solliciteren vaak spannend en stressvol, maar samen solliciteren met je bestie, samen op gesprek én samen aan de slag? Dan wordt het al snel een stuk leuker.

Om de campagne tot een succes te maken, zette Kruidvat in op een mix van TikTok, Snapchat en on-the-ground activaties. Catchy video’s met ‘besties’ in de hoofdrol gingen viraal. Jongeren konden in photobooths op scholen en in steden een flashy duoselfie maken. En in de winkels? Posters en flyers hingen strategisch bij de energy drinks – dé plek waar jongeren samenkomen. Maar de campagne ging verder dan alleen zichtbaarheid. Het hele sollicitatieproces werd op z’n kop gezet: geen cv of motivatiebrief, maar gewoon solliciteren via WhatsApp. Ook de vernieuwde werkenbij-site (join #teamkruidvat) werd een echte social experience.

Kruidvat’s #vriendenteam-campagne trok 51% meer sollicitaties via TikTok, WhatsApp-solliciteren en offline activaties. Een gamechanger in recruitment! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

‘Dit is het bewijs dat een beetje lef, creativiteit en een goed begrip van je doelgroep het verschil maken.’

Het leidde onder meer tot 4.450 duo-sollicitaties in 2023-2024 (ten opzichte van 1.472 in 2022) en 50% méér sollicitaties voor een bijbaan. En op TikTok groeide de engagement explosief, met 2.832 nieuwe volgers (+774%) en een bereik van meer dan 3,3 miljoen mensen. Daarnaast leidde de campagne tot (inter)nationale media-aandacht en ‘een maatschappelijk debat over de manier waarop Gen Z naar werk kijkt, wat de zichtbaarheid van Kruidvat als aantrekkelijke werkgever verder vergrootte’, kijken de indieners tevreden terug op de case. ‘Dit is het bewijs dat een beetje lef, creativiteit en een goed begrip van je doelgroep het verschil maken.’

UtrechtZorg: écht samen werven

Samenwerking scoort, we merkten het al eerder op. Het is misschien wel dé trend op de arbeidsmarkt. In het kader daarvan viel dit jaar ook Jouwziekenhuisbaan.nl op, een gezamenlijk platform van de werkgeversorganisatie Utrechtzorg, in samenwerking met het UMC Utrecht, Diakonessenhuis, Tergooi MC, Meander Medisch Centrum en St. Antonius Ziekenhuis. Op dat platform werven de recruiters van de 5 ziekenhuizen samen, dus zonder met elkaar te concurreren, voor functies als medisch secretaresse, apothekersassistent, doktersassistent en verpleegkundige.

ziekenhuizen baan

Door de samenwerking in 1 systeem waar alle sollicitanten binnenkomen, besparen de recruiters én kandidaten tijd. Een kandidaat wordt nu door 1 recruiter gesproken en gekoppeld aan het ziekenhuis dat mogelijk het beste past bij de sollicitant. ‘We slaan de handen ineen met een duurzame nieuwe werkmethode waardoor versnipperde werving verleden tijd is’, aldus de indieners. ‘Met dit platform kunnen we relevante doelgroepen samen werven. Dit doorbreekt de concurrentie, verkort de doorlooptijd van sollicitaties, verhoogt de instroom, behoudt de (zorg)professional en draagt bij aan een toekomstbestendige sector.’

Stemmen kan nu

Wat vind jij de beste case? Vanaf vandaag tot en met 18 april 2025 kun je als publiek stemmen op de 2 x 5 genomineerde cases voor de Werf& Awards. De stemming werkt als volgt:

  • Iemand die stemt, moet zijn e-mailadres achterlaten. Vanaf elk mailadres kan maximaal 1 keer gestemd worden;
  • Je kunt je stem uitbrengen op maximaal 3 cases per categorie;
  • De stemming sluit op 18 april 2025 om 17.00 uur.
  • De case die in elke categorie het meest aantal stemmen heeft, wint de publieksprijs van de Werf& Awards 2025.

Nu stemmen

De uitreiking van de Werf& Awards vindt dit jaar plaats op 15 mei tijdens het grootschalige Werf& Live in Utrecht. 

Werf& Live
  • Niet bij de 10 genomineerden? We hebben toch van jullie allemaal genoten! Dank voor het meedoen! Bekijk hier nog eens alle inzendingen van dit jaar.

Lees ook

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Wereldwijd werven: steeds transparanter, maar nog niet per se makkelijker

Partijen als Remote, Deel, Rippling, Oyster, HiBob, Velocity Global en Globalization Partners zijn tegenwoordig verwikkeld in een felle strijd om het nieuwe marktleiderschap op het gebied van internationaal recruitment. Terwijl Deel.com en Rippling elkaar beschuldigen van heuse Noord-Koreaanse bedrijfsspionage (een verhaal om van te smullen), en het ook genieten is van de intriges tussen beide partijen (zie hier de juridische klacht), lacht de concurrentie in haar vuistje. Het gezegde ‘waar twee vechten om één been, gaat de derde ermee heen’ zou zomaar waarheid kunnen worden voor (het deels Nederlandse) Remote.com.

Waar Deel en Rippling stevig in gevecht zijn, zou Remote er best wel eens met de buit vandoor kunnen gaan.

Waar Deel.com haar focus meer ‘downfunnel’ legt en bedrijven aantrekt die sterk zijn in bijvoorbeeld payrolling (zoals Hofy, Zavvy, Atlantic Money, Assemble), en zich richt op interne bedrijfsprocessen, beweegt Remote juist steeds meer richting de kandidaat. Met haar laatste innovatie, RECRUIT, brengt zij werkgevers dichter bij internationale kandidaten en maakt zij de markt transparanter. In de dashboards van Remote.com wordt onder andere zichtbaar:

  • Kandidaten die direct gematcht worden (waar deze vandaan komen is onduidelijk – mogelijk een eigen talentpool. Kan spannend zijn met de GDPR in Europa…)
  • Inzage in wet- en regelgeving en salarissen

Remote biedt hiermee werkgevers niet alleen de mogelijkheid om wereldwijd juridisch correct te verlonen, maar nu ook om actief mensen te recruiten. Slimme zet! Een opmaat naar veel meer, zeker als ze toegang weten te krijgen tot externe talentbronnen, bijvoorbeeld via people aggregators zoals CoresignalRhetorik, en People Data labs. Als zij daarnaast bijvoorbeeld de data/api’s van Intelligence Group implementeren, krijgen ze per land inzicht in:

  • Schaarste en wervingshaalbaarheid
  • Oriëntatiekanalen en wervingsmedia
  • Kandidaatverwachtingen
  • Arbeidsvoorwaarden (naast het salaris)
  • Sociale demografie

Toegang tot de hele markt – actief én latent

De eigen databases van Remote zijn waarschijnlijk nog niet groot genoeg om toegang te krijgen tot bijvoorbeeld frontline- en blue collar workers. En zonder samenwerkingen met partijen die wél een grote database hebben – LinkedIn, Upwork of Indeed – wordt het waarschijnlijk lastig om snel een eigen talentpool op dat gebied te vullen. Een koppeling met bijvoorbeeld Recruitagent.ai ligt dan ook voor de hand. Deze tool genereert vacatureteksten op basis van nationale kandidatenvoorkeuren en kan die vervolgens wereldwijd publiceren met één druk op de knop.

In een markt van schaarste (of misschien wel: altijd) geldt: de partij die het hart van de kandidaat weet te winnen en toegang tot talent heeft (of dat slim organiseert), wint. Kijk naar de dominantie van Indeed en LinkedIn. Dat Remote haar strategie verschuift richting ‘upfunnel’ en aansluiting bij kandidaten zoekt, is dus een slimme keus. Belangrijk is wél dat zij snel andere datastromen integreren om een concurrentievoordeel op te bouwen – want ook de concurrentie zit niet stil. Datasources kopen kan een strategie zijn. Misschien zelfs Manpower, Adecco of zelfs Randstad kopen? Het zou zomaar een briljante (en gewaagde) zet kunnen zijn.

Lees ook

Vragen wat iemand in z’n huidige baan verdient? Dat mag dus straks echt niet meer

Hoeveel verdien je eigenlijk in je huidige baan? Het is een vraag die veel sollicitanten nog steeds horen zodra ze toegekomen zijn aan de salarisonderhandelingen. Maar die vraag is in de toekomst dus waarschijnlijk gewoon: verboden. Althans, zo staat het in de zogeheten Wet implementatie richtlijn loontransparantie mannen en vrouwen, waarvan het voorstel tot 7 mei 2025 in internetconsulatie is. Daarin staat namelijk expliciet opgenomen dat het werkgevers niet toegestaan is om sollicitanten vragen te stellen over hun salarisgeschiedenis ‘in de huidige of eerdere arbeidsverhoudingen’.

Er komt geen verplichting om al in vacatures een salaris(bandbreedte) te geven.

Het wetsvoorstel van minister Van Hijum bevat daarentegen géén bepaling om al in vacatureteksten te vermelden wat het salaris (of de bandbreedte) daarvan wordt. Dit was her en der wel verwacht, maar in de toelichting bij het voorstel geeft de minister aan daarvan te hebben afgezien na erover gesproken te hebben met mkb-werkgevers en uitzendbureaus. ‘Dit verplichten zou werknemers belemmeren door loononderhandelingen onmogelijk te maken. Bovendien zou het voor uitzenders moeilijk zijn om aan de voorkant aan te geven wat uitzendkrachten gaan verdienen’, aldus de minister.

‘Er moet wel te onderhandelen zijn’

In het wetsvoorstel zoals het nu in consultatie ligt, staat daarom slechts een bepaling dat werkgevers deze informatie wel ’tijdig’ voor de loononderhandelingen aan de sollicitant moeten verstrekken, maar dat hoeft dus niet al in de vacature te zijn. Voor uitzendkrachten geldt daarnaast dat de inlener deze informatie tijdig aan het uitzendbureau moet verstrekken, waarna het uitzendbureau de informatie met de uitzendkracht moet delen. Het wordt overigens ook de inlener (mits die 100 werknemers heeft) die verantwoordelijk wordt voor rapportage over eventuele loonverschillen tussen man en vrouw, en niet het uitzendbureau.

Je mag dus straks een kandidaat ook niet meer vragen in welke schaal hij of zij in zijn of haar huidige baan zit.

De werkgever moet de sollicitant de informatie over salarissen op een zodanige wijze verstrekken ‘dat er geïnformeerde en transparante onderhandelingen over het loon kunnen worden gevoerd’, aldus het wetsvoorstel. Dit gaat dan dus om informatie over ‘het op objectieve en genderneutrale criteria gebaseerde loon of de bandbreedte van het loon voor de betreffende functie en, indien van toepassing, de relevante bepalingen van de toepasselijke collectieve arbeidsovereenkomst.’ En dat dus zonder ooit nog te vragen naar wat iemand in zijn of haar vorige baan verdiende, dus ook niet in welke schaal iemand daar zat.

‘Ongelijke informatiepositie’

‘Zonder informatie over het beoogde loon of de bandbreedte van het loon is er sprake van een ongelijke informatiepositie tussen werkgever en sollicitant. Dit beperkt de onderhandelingspositie van sollicitanten’, aldus de toelichting bij de wet. ‘Transparantie moet potentiële werknemers in staat stellen met kennis van zaken een besluit te nemen over het verwachte salaris, zonder dat de onderhandelingspositie van de werkgever of de werknemer om buiten de opgegeven schaal te onderhandelen op enigerlei wijze wordt beperkt.’

Werkgevers moeten wervingsprocedures aantoonbaar ‘op niet-discriminerende wijze’ voeren.

Deze transparantie ‘zorgt voor meer duidelijkheid over salaris voor indiensttreding’, denkt de minister, en ‘kan zo bijdragen aan een betere informatiepositie in de salarisonderhandelingen. Dit helpt de loonkloof tegen te gaan en kan de economische positie van vrouwen verbeteren.’ Werkgevers moeten daarnaast zorgen dat vacatures en functiebenamingen ‘genderneutraal’ zijn, waarbij helder is dat zowel mannen als vrouwen in aanmerking komen, en dat ze wervingsprocedures ‘op niet-discriminerende wijze’ voeren. Opvallend: exact een jaar geleden sneuvelde in de Eerste Kamer nog een wetsvoorstel dat hiervoor nadere richtlijnen vastlegde.

Moet voor 7 juni 2026

In het wetsvoorstel staat verder dat werknemers recht op inzage krijgen in de gemiddelde beloning van hun collega’s in vergelijkbare functies in dezelfde organisatie. Werkgevers moeten op basis van objectieve criteria salarissen vaststellen, bijvoorbeeld op basis van functieomschrijvingen en een daarbij horende inschaling. Het wetsvoorstel volgt uit de Europese Richtlijn loontransparantie die op 7 juni 2023 in werking is getreden. De wet moet ervoor zorgen dat de loonkloof tussen mannen en vrouwen tot het verleden gaat behoren. Europese lidstaten moeten dit vóór 7 juni 2026 in eigen wetgeving hebben vertaald.

Vrouwen verdienen nog altijd minder dan mannen, ook voor gelijk(waardig) werk.

Het doel van het wetsvoorstel is het bevorderen van gelijke beloning voor mannen en vrouwen. Vrouwen verdienen namelijk nog altijd minder dan mannen, ook voor gelijk(waardig) werk. De voorgestelde maatregelen beogen dan ook dit soort onverklaarbare loonverschillen tegen te gaan en de informatiepositie van werknemers te verbeteren. Zo krijgen werkgevers vanaf 100 werknemers straks waarschijnlijk de verplichting om te rapporteren over loonverschillen binnen hun organisatie. En deze informatie wordt dan ook nog eens grotendeels openbaar gemaakt.

Lees ook

5 redenen waarom motivatiebrieven toch nog best veel nut kunnen hebben

De dood van de motivatiebrief is al vaak afgekondigd. Er is zelfs tegenwoordig een vacaturesite waarbij het verboden is om met cv en brief te solliciteren. Motivatiebrieven zouden te weinig voorspellend zijn, en bovendien vooral mensen bevoordelen die goed zulke brieven kunnen schrijven, niet noodzakelijkerwijs de beste kandidaten. En dan heeft ChatGPT het ook nog eens makkelijker dan ooit gemaakt een mooi klinkende motivatiebrief te componeren. Dus waarom zou je die überhaupt nog een plek moeten geven in het sollicitatieproces, en mensen moeten vragen zo’n brief in te dienen?

‘Ik ben altijd verrast als ik afwijzende en regelrechte minachting tegenkom voor motivatiebrieven.’

Nou, daar zijn nog best wel wat redenen voor te verzinnen, schreef presentatiecoach, sollicitatiegespreksleider en sollicitant recent op Harvard Business Review. ‘Ik ben altijd verrast als ik afwijzende en regelrechte minachting tegenkom voor sollicitatiebrieven – vooral als dat sentiment afkomstig is van iemand die solliciteert naar een communicatiefunctie. Critici van motivatiebrieven beweren dat recruiters zulke brieven niet lezen en dat ze een verspilling zijn van ieders tijd. Er is weinig waar ik het méér oneens mee kan zijn.’ En wel om 5 redenen:

#1. Ze worden heus wel gelezen

Een motivatiebrief blijkt de kans aanzienlijk te kunnen vergroten om door te gaan naar de volgende fase in het proces. Of ze nou door de vacaturehouder verplicht gevraagd worden of niet; degene met een goede sollicitatiebrief blijkt altijd een streepje voor te hebben. In een onderzoek uit 2023 onder 625 Amerikaanse vacaturehouders zei 83% dat ze de sollicitatiebrieven die ze ontvangen regelmatig of altijd lezen.En een verbazingwekkende 73% van de managers die géén sollicitatiebrieven vereisen, leest ze nog steeds regelmatig. En bijna de helft zei dat ze de motivatiebrief van een sollicitant lezen vóórdat ze hun cv lezen.’

Daarbij gaat het dus om de zo cruciale allereerste indruk, onderstreept Schwartzberg. ‘In een onderzoek uit juni 2024 onder 753 recruiters zei 89% te verwachten dat kandidaten sollicitatiebrieven indienen, en een verrassende 81% meldt dat ze kandidaten afwijzen op basis van alleen hun motivatiebrief.’ Oók in de tijd dat A.I. in opkomst is.Allison Hemming, recruiter met meer dan 20 jaar ervaring, vertelde me dat brieven beoordelen tegenwoordig juist makkelijker is dankzij efficiëntere processen en hiring managers bijna altijd letten op overtuigende motivatiebrieven, ook doordat moderne screeningtechnologie hen daartoe tijd geeft.’

#2. Een brief kan wat een cv niet kan

Een cv schrijven? Overal zijn dezelfde adviezen en dezelfde modellen ervoor te vinden, bedoeld om gunstig te scoren in een ATS. ‘Maar deze stijve structuur maakt het cv een slecht doorgeefluik voor persoonlijke uitingen, kritische context en zijdelingse maar veelzeggende details’, aldus Schwartzberg. ‘Een motivatiebrief kan belangrijke aspecten van je karakter en vaardigheden onthullen die een cv niet doet, waaronder aandacht voor detail, samenwerkingsvaardigheden, creativiteit en een growth mindset.’ Bovendien onthult een goede brief het waarom van de interesse in de vacature, wat een cv nooit kan laten zien.

‘Een goede brief onthult het waarom van de interesse in de vacature, iets wat een cv nooit kan laten zien.’

Voor banen waarbij communicatieve vaardigheden cruciaal zijn, tonen motivatiebrieven ook op een unieke manier het (on)vermogen om helder te schrijven. ‘Tijd investeren in het opstellen van een overtuigende sollicitatiebrief geeft je doelbedrijf een glimp van hoe goed je intern zult communiceren als je wordt aangenomen’, aldus Hemming. Bovendien kan een goede brief bepaalde gaten en zijpaden verklaren. ‘Sterker nog: 57% van de recruiters in het Zety-onderzoek gaf er de voorkeur aan dat kandidaten sollicitatiebrieven gebruiken om een gat in hun cv uit te leggen, wat beter is dan het cv (44%) en het sollicitatiegesprek (49%).’

#3. Ze vergroten echt kansen

Motivatiebrieven zijn verre van nutteloos, aldus Schwartzberg. ‘Ze kunnen juist een game-changer zijn. In het Resume Genius-onderzoek zei 49% van de hiring managers dat een sterke, overtuigende sollicitatiebrief hen ertoe kon brengen een ​​anderszins zwakke kandidaat te interviewen, en 33% zei dat een zwakke sollicitatiebrief een anderszins sterke sollicitant zou kunnen schaden. ‘Het is dé kans als kandidaat om over te brengen hoe je persoonlijke werkplekwaarden – zoals samenwerking, open communicatie, inclusie, consensusvorming en aanpassingsvermogen – aansluiten bij de beschrijvingen van de werkcultuur in de vacature.’

Alleen al het versturen van een persoonlijke sollicitatiebrief toont kwaliteiten als initiatief, toewijding en enthousiasme.’

De voordelen van een sollicitatiebrief kunnen al beginnen voordat recruiters ze hebben gelezen, vertelde sollicitatiecoach Melissa Grabiner. ‘Alleen al het versturen van een gepersonaliseerde sollicitatiebrief – of die nu verplicht is of optioneel – toont onmiddellijk waardevolle kwaliteiten als initiatief, toewijding en enthousiasme.’ Loopbaancoach Fran Berrick vergelijkt een sollicitatiebrief met het opsteken van je hand in een drukke kamer.Een goed opgestelde motivatiebrief toont initiatief, enthousiasme en werkspecifiek denken en onderzoek’, zegt ze.

#4. Ze worden (niet voor niets) aangeraden

Er zijn bedrijven (zoals Amazon) die expliciet aangeven geen sollicitatiebrieven (meer) te willen ontvangen. Maar ze zijn een zeldzaamheid. Veel meer bedrijven laten het aan de kandidaat zelf over om al dan niet zo’n brief op te stellen en mee te sturen. En ja, dat kost tijd (al kan ChatGPT dat dan weer flink verkorten…). Maar toch raden de meeste recruiters en loopbaancoaches aan toch maar zo’n brief te schrijven. ‘In een wereld waarin elk cv er steeds hetzelfde uitziet, kan een persoonlijke sollicitatiebrief je laten opvallen‘, aldus de van TikTok bekende recruitment consultant Mike Peditto, Director of Talent bij het carrièregroeiplatform Teal.

@realisticrecruiting Replying to @Wendy Turner cover letters may feel bery dumb, but if doing something dumb can help you get a job isnt it worth the time? #jobsearchtips #careeradvice #resume ♬ original sound – Mike Peditto | Job Search Talk

‘Je weet nooit wie waarde hecht aan sollicitatiebrieven en wie niet, dus tenzij een bedrijf expliciet aangeeft dat ze geen sollicitatiebrief willen, is het de moeite waard om er een in te dienen’, aldus Peditto. In het slechtste geval leest de recruiter je brief helemaal niet. In het beste geval valt je sollicitatiebrief misschien nog meer op omdat andere sollicitanten niet zo proactief zijn als jij, stelt Schwartzberg dan ook.

#5. Recruiters zoeken aanknopingspunten

Recruiters zoeken bij kandidaten naar aanknopingspunten waarom ze geschikt zouden kunnen zijn voor een vacature. Juist een motivatiebrief is daarvoor een uitstekende gelegenheid, denkt Schwartzberg. ‘Er kan een toevalligheid zijn die verband houdt met je baan en die het delen waard is, zoals eerder hebben gewerkt of samengewerkt met het bedrijf of personeel, familieleden die missiegerelateerd werk hebben gedaan of ervaringen uit je verleden die instrumenteel waren bij de opbouw van je interesse in het vakgebied.’

‘Dakloze katten, een jeugd in Texas, een familie van schoolmeesters: in motivatiebrieven kun je van alles kwijt.’

In zijn eigen motivatiebrieven door de jaren heen heeft hij zo verwijzingen opgenomen naar ‘mijn familie van schoolmeesters, het redden van dakloze katten, het feit dat ik een vroege Macintosh-gebruiker was, een naaste verwant die aan de ziekte van Alzheimer leed, en mijn jeugd in Texas. In elk geval heb ik uitgelegd waarom die ervaringen mijn professionele streven hebben aangewakkerd.’

En juist dat kan je er net doen uitspringen bij de recruiter die redenen wil weten waarom hij of zij jóu zou moeten willen uitnodigen voor een kennismakingsgesprek. Een goed alternatief is hij er in elk geval nog niet voor tegengekomen. Zolang er nog steeds mensen zijn die beslissingen nemen over het aannemen van personeel, is een sollicitatiebrief de meest menselijke indruk die je kunt maken vóór een interview, dus sla hem gerust over, maar dan op eigen risico’, waarschuwt hij.

Lees ook

 

Werkgevers van Nederland; verenigt u allen in The Talentpool Community

Ondanks het goed gaat op de Nederlandse arbeidsmarkt en de laatste jaren alle records zijn gebroken qua vacatures, arbeidsparticipatie en lage werkloosheid, is het geen geheim dat de Nederlandse arbeidsmarkt snakt naar een nieuw verhaal. Inmiddels is er op elke 435 werkenden één uitzend-, detacherings- of werving- en selectiebureau actief, werkt meer dan 1% (!) van alle mensen in Nederland in de arbeidsbemiddeling als intercedent, interim, bureau- of corporate recruiter, en hebben we 2.997 actieve jobboards, een UWV/werk.nl dat nauwelijks functioneert en heeft Nederland (toch) de meest intransparante arbeidsmarkt ter wereld.

Inmiddels is meer dan 1% van alle mensen op de arbeidsmarkt bezig anderen naar een andere baan te helpen.

Niet gek dat werkgevers, werknemers en wervingsprofessionals snakken naar een nieuw arbeidsmarktverhaal. Een verhaal waardoor ze bovendien minder afhankelijk kunnen worden van bureaus en (meestal Amerikaanse tech)partijen als LinkedIn, die te pas en te onpas minder leveren en hun tarieven verhogen. Dat verhaal lijkt nu gevonden, en het geheime recept heet: samenwerking.

Cut out the middlemen

‘Niet meer afwijzen, maar doorverwijzen’, dat is het mantra van The Talentpool Community: een platform waar alleen werkgevers en werkenden/sollicitanten lid van kunnen worden. Werkgevers kunnen onbeperkt matchen voor 10 euro per maand als ze voor 16 juni meedoen (en daarna 99 euro). Werkenden en werkzoekers kunnen hun cv met één druk op de knop transformeren tot een SkillsCV (of deze anders zelf maken). Cut out the middlemen en laat matchingstechnologie, A.I. en data in een gecombineerde vorm van TheMatchbox, Jobdigger en Intelligence Group vervolgens maar het werk doen.

Sinds de stille lancering op 16 maart 2025 hebben al tientallen werkgevers zich aangemeld.

Het platform voor Nederlandstaligen en niet-Nederlandstaligen gaat op 16 juni officieel live, maar sinds de stille lancering op 16 maart 2025 hebben al tientallen werkgevers zich aangemeld om mee te doen. Van groot tot klein en lokaal tot landelijk. Een aantal in het oog springende werkgevers: Exact, Defensie, PostNL, DHL, Middin, Schiphol, AXS, Lely, Technical Valley. De ambitie is om 16 juni met 1.000 werkgevers te beginnen die allemaal voor 10 euro per maand hun commitment geven, gaan deelnemen en hun silver medallists met elkaar gaan delen.

Eén doorverwijzing, één match terug

Misschien vraag je jezelf af: ‘Waarom heeft niemand dit eerder bedacht…?Nou, het eerlijke verhaal is: het is al eerder bedacht en ook al vele malen geprobeerd, zoals zo’n 20 jaar geleden door Stepstone. En ook vandaag zie je nog veel vormen van (commerciële) samenwerking op het gebied van kandidaten. Maar bij de mislukkingen lag de focus vooral op halen en niet op brengen. Ook lag de focus (te) vaak bij het businessmodel van bureaus en werden onderlinge matches met elkaar verrekend (gaf altijd ruzie en gezeik). Of de kosten waren aanzienlijk en de opbrengsten minimaal, omdat er een focus lag op branche, regio of functie.

Matchen op skills, maar vooral beter matchen om het werkgeluk en productiviteit te verhogen.

In het geval van The Talentpool Community is geprobeerd te leren van deze fouten. Nu is alles losgelaten: iedereen kan meedoen, er zijn nauwelijks restricties, behalve dat je wel echt kandidaten moet doorverwijzen om matches te krijgen, er vinden geen onderlinge verrekeningen of verrassingen plaats én het hele platform is erop gericht om met elkaar de Nederlandse arbeidsmarkt beter te laten functioneren. Matchen op skills, maar vooral matchen om het werkgeluk van werknemers en de productiviteit bij werkgevers te vergroten.

Eigenaar of investeerder worden in de TPC?

Werf&, maar ook Intelligence Group en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie supporten de Talenpool Community in hun streven het vakgebied van bemiddeling te professionaliseren en de arbeidsmarkt transparanter te maken. En – laten we eerlijk zijn – om voor 10 euro vanaf het begin bij te dragen aan een nieuw arbeidsmarktverhaal is natuurlijk ook gewoon gaaf. Kun je mooi zeggen dat je er vanaf het begin bij was.

Nul risico, nul verrassingen, GDPR-proof, AI-Act-proof, simpel en no talent wasted.

Je betaalt als TPC op 16 juni live gaat (anders niet) en het is per maand opzegbaar. Nul risico, nul verrassingen, GDPR-proof, AI-Act-proof, simpel en vooral heel fijn voor kandidaten die niet meer worden afgewezen (no talent wasted) en werkgevers die willen werken aan een werkende arbeidsmarkt, met matchen op skills en tegen een fractie van de huidige kosten. In het kader van full transparancy: ik heb zelf een belang van 13,5% in de aandelen. Maar iedereen kan aandelen kopen of op een andere manier bijdragen aan dit succesverhaal. Nieuwsgierig? Sluit aan bij de investeerdersmeeting op 15 april of neem contact op met Sandor Lokenberg.

Meeting

Lees ook

Jolie den Boer (Booking.com): ‘Onze naam helpt, maar ook bij ons gaat recruitment niet vanzelf’

Ze heeft meer dan 20 jaar ervaring in recruitment, onder andere bij Microsoft en Cognizant, toch ook bepaald geen kleine bedrijven. Maar bij Booking.com, waar Jolie den Boer momenteel Global Director Recruitment is, is de uitdaging helemaal huge. Met een team van recruiters mag ze jaarlijks zo’n 2.500 medewerkers aannemen, over de hele wereld. En daar komt heel wat bij kijken, legde ze recent uit in gesprek met Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer (EN HR solutions) en Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) voor een nieuwe aflevering van van het nieuwe seizoen van de Monkey Rock-podcast.

‘We kijken niet alleen wie er vandaag nodig is, maar ook wat de business over 5 jaar nodig heeft.’

Bij Booking.com is recruitment meer dan alleen vacatures invullen, vertelt ze. ‘We kijken niet alleen naar wie er vandaag nodig is, maar ook naar wat de business over 5 jaar nodig heeft.’ Dit betekent: een sterke focus op data, employer branding en innovatieve technologieën zoals A.I. Een van de grootste successen van de afgelopen jaren is het project How We Hire, een wereldwijd framework dat zorgt voor uniformiteit in wervingsprocessen, waar je ook bij Booking.com solliciteert. ‘We hebben een vierstapsproces ontwikkeld dat hiring managers helpt om op basis van data en gestructureerde interviews de beste kandidaten te selecteren’, aldus Den Boer. Dit helpt niet alleen bij consistentie, maar verhoogt ook de kwaliteit van de hires, zegt ze.

Geen onderbuikgevoel

De vier stappen zijn ontworpen om de objectiviteit en efficiëntie in het proces te verhogen. Dat gebeurt door middel van:

  1. Definitie van de rol en behoeften – Samen met de hiring manager wordt een gedetailleerd functieprofiel opgesteld, inclusief de vereiste vaardigheden en verwachtingen.
  2. Data-ondersteunde sourcing – Op basis van talentmarktanalyses en interne talentpools worden de meest geschikte kandidaten geïdentificeerd.
  3. Gestructureerde interviews – Alle kandidaten doorlopen een uniform interviewproces met vastgestelde vragen en beoordelingscriteria.
  4. Feedback en besluitvorming – Een gestandaardiseerd evaluatiesysteem helpt hiring managers om objectief de beste kandidaat te selecteren.

Dit zorgt ervoor dat alle stakeholders binnen Booking.com op dezelfde manier kijken naar talent en beslissingen nemen op basis van feitelijke informatie in plaats van onderbuikgevoel, aldus Den Boer.

‘Onze sourcingteams werken nauw samen met data-experts.’

Data spelen dan ook een cruciale rol binnen recruitment bij Booking.com. ‘Onze sourcingteams werken nauw samen met data-experts die inzicht geven in de totale talentmarkt, concurrentieanalyses maken en trends signaleren.’ Dit stelt het team in staat om gericht en proactief talent te benaderen, vertelt ze.

A.I. aan de achterkant

Ook A.I. is in haar werk niet meer weg te denken, benadrukt Den Boer. ‘Voor mij persoonlijk helpt A.I. enorm, bijvoorbeeld bij het structureren van informatie en het schrijven van teksten. Binnen recruitment gebruiken we A.I. om job descriptions te optimaliseren, data te analyseren en talentpools slimmer te benutten.’ Toch blijft Booking voorzichtig met A.I. in de selectieprocedure, vertelt ze. Dit vooral vanwege privacy- en ethische overwegingen. ‘We zetten A.I. daarom vooral in aan de achterkant van het proces en niet in de eerste selectie.’

‘Kandidaten willen niet alleen lezen over een functie, maar het ook zien en ervaren.’

Met een merk als Booking.com is employer branding natuurlijk een krachtig wapen. ‘Ja, dat klopt. Onze naamsbekendheid helpt. Maar dat betekent natuurlijk nog niet dat recruitment vanzelf gaat’, stelt Den Boer. ‘We richten ons dan ook sterk op recruitmentmarketing, vooral voor moeilijk vervulbare functies.’ Een belangrijke strategie is daarbij de inzet van video en storytelling. ‘Kandidaten willen niet alleen lezen over een functie, maar het ook zien en ervaren.’ Social media spelen hierin een grote rol. ‘We werken met influencers en creators om ons employer brand op een authentieke manier te positioneren. Reels, Shorts en TikTok-video’s zijn steeds belangrijker aan het worden in recruitment.’

Intern talent en silver medalists

Een andere speerpunt van haar is het beter benutten van intern talent. ‘Zo hebben we een MySkills Hub ontwikkeld, waarin medewerkers op basis van skills en interesses nieuwe groeikansen kunnen vinden binnen onze organisatie.’ Dit past in een bredere trend waarin bedrijven minder naar functietitels kijken en meer naar vaardigheden, zegt ze. ‘Maar toch blijft skills-based hiring ook voor ons een uitdaging. We testen nog volop hoe we het beste kunnen matchen op basis van vaardigheden.’ Wel wordt tegenwoordig 70% van de vacatures ingevuld vanuit de eigen talentpool, zegt ze. ‘We hebben een project opgezet om silver medalists – kandidaten die net niet zijn aangenomen – opnieuw te benaderen voor andere rollen. Dit zorgt voor snellere en efficiëntere werving.’

De 5 belangrijkste take-aways

1. Data is key

Gebruik marktdata, concurrentieanalyses en talent insights om je recruitmentstrategie te optimaliseren, maar het blijft cruciaal om de menselijke factor niet te verliezen. Data helpen bij de juiste beslissingen, maar recruitment draait nog steeds om mensen en relaties.

2. A.I. verandert het spel, maar met beleid

A.I. kan veel waarde toevoegen, zoals het optimaliseren van job descriptions en het versnellen van talent searches. Toch is voorzichtigheid geboden bij de inzet van A.I. bij de selectie van kandidaten, om bias en privacykwesties te voorkomen.

3. Employer branding moet visueel

Video en social media zijn onmisbaar om je employer brand authentiek neer te zetten. Booking.com zet in op Reels, Shorts en TikTok om een breed publiek te bereiken en engagement te vergroten.

4. Intern talent benutten

Booking.com test actief hoe skills-based hiring in plaats van aannemen op functietitels werkt. Dit zorgt voor meer interne mobiliteit en een beter inzicht in groeikansen voor medewerkers

5. Talentpools slim inzetten

Een goed onderhouden talentpool en het heractiveren van eerdere kandidaten verkorten de time-to-hire en verhoogt de kwaliteit van de hires. Booking.com benadert silver medalists opnieuw en benut data om kandidaten uit de eigen pool te matchen aan nieuwe kansen.

Meer weten?

Benieuwd naar meer inzichten van Jolie den Boer? Luister de volledige Monkey Rock-podcast en ontdek hoe Booking.com de uitdagingen van de arbeidsmarkt te lijf gaat.

Lees en luister ook:

Alleen vandaag… hoe werkgevers humor inzetten om talent aan te trekken

Draag jij niet alleen het hart op de tong, maar kun jij deze ook nog eens professioneel toepassen en onze klanten voorzien van dichtgeplakte enveloppen? Dan ben jij de Enveloppenlikker die we zoeken! Want in plaats van geautomatiseerde processen, geven wij de voorkeur aan vakbekwame lebberaars.

Met een vacature vol met zulke teksten haakte Kaartje2go vorige week in op de dag van vandaag met een ogenschijnlijk serieuze vacature voor een fulltime enveloppenlikker. De tekst is zo goed geschreven dat je bijna zou denken dat er écht iemand met een natte tong stapels post zou moeten afwerken. En heeft de eerste alinea je aandacht gepakt, dan zijn de arbeidsvoorwaarden ook nog eens een welkome verrassing. Zoals: een spraakcoach on stand-by, de mogelijkheid je tandartsfactuur te declareren en een oneindige voorraad kauwgom, flosdraad en lippenbalsem – alles om jouw giecheltje fris en fruitig te houden…

@kaartje2go Gezocht: professionele enveloppenlikker! Kaartje2go blijft maar groeien, en om onze klanten te voorzien van vakkundig geplakte enveloppen zoeken we een nieuwe collega. Kom jij ons team versterken? 💌 #vacature #enveloppenlikker #baan #job #collegagezocht #kaartje2go #blijmakers #collega #werken #fy #Adoteumhabitinho ♬ vlog, chill out, calm daily life(1370843) – SUNNY HOOD STUDIO

Zo’n vacature, dat levert natuurlijk een hoop reacties op en mensen die de actie delen. En daar profiteert Kaartje2Go dan weer van, vertelt Kay-Lee Hendriks, recruitment adviseur, employer branding specialist en loyalty & partnership marketeer. ‘Het heeft echt veel voor het werkgeversmerk gedaan, credits naar het marketingteam die ermee kwamen aanzetten’, zegt ze. Nadat het eenmaal verzonnen was, stond de vacature binnen een week live, legt ze uit. ‘Het was bedoeld als leuke actie, maar ook om het employer brand zichtbaar te houden zodat we on top of mind blijven. Ook om wat te experimenteren met wat video doet.’

Kay-Lee Hendriks
Kay-Lee Hendriks, Kaartje2Go

In de afgelopen 2 weken dat de vacature online stond hebben 4.700 mensen op de vacature geklikt en hebben ze 48 sollicitanten gekregen op 5 vacatures, waarvan 11 op de enveloppenlikkervacature. ‘Er volgden hele leuke, creatieve reacties, met ook grappige reacties in de motivatie als: dagelijks poets ik mijn tanden voor een frisse aanpak…’

75-plussers gezocht!

Ook recruitmentbureau Daan is rond deze tijd van het jaar altijd opvallend actief. Dit jaar lanceerde het bedrijf een bijzondere oproep: ‘75-plussers gezocht!’ Ervaren krachten zijn welkom als recruiter, HR-medewerker of zorgprofessional. Het bericht is zo geschreven dat het net geloofwaardig genoeg is om mensen aan het twijfelen te brengen. En ondertussen speelt het in op een urgent probleem: de personeelstekorten in cruciale sectoren. Natuurlijk blijkt het een 1-aprilgrap, maar tegen de tijd dat lezers dat doorhebben, is de actie al volop gedeeld en besproken. Precies het effect dat Daan wilde bereiken.

Astrologische afstemming

Vanuit het buitenland komt dan weer net vandaag bericht van het Finse softwarebedrijf Eficode, dat claimt een A.I.-systeem te hebben ontwikkeld dat de productiviteit van ontwikkelaars kan meten aan de hand van ‘empathie, existentiële angst en astrologische afstemming’. Dit SUAMI-systeem, oftewel: de Single Unified AI Metrics Indicator, zou de efficiëntie van ontwikkelaars kunnen boosten, zo is het verhaal. ‘Niet goedkoop of eenvoudig, but your leadership team will absolutely buy it‘, claimen ze.

‘Niet goedkoop of eenvoudig, but your leadership team will absolutely buy it.

Traditionele metrics zien kritieke indicatoren zoals despairCount, errorMonster of de wanhopige vraag, whyDoesThisWork, over het hoofd, zo claimt het bedrijf. Maar zij stellen de sleutel gevonden te hebben in een baanbrekende Algorithmic Echo Resonance met Intrinsic Aura Analysis. Het spoor bijster? Nou ja, check de video dan maar. Alleen vandaag….

Waarom trappen we er toch steeds weer in?

Wat maakt een goede 1 april-wervingsactie zo succesvol? Het antwoord ligt in de psychologie achter verrassende content. Een vacature die nét geloofwaardig genoeg is, wekt nieuwsgierigheid en discussie op. Mensen willen anderen laten lachen en delen daarom sneller dit soort berichten. De werkgevers die het slim aanpakken, krijgen een lading aandacht op social media en positioneren zichzelf tegelijkertijd als een aantrekkelijke, creatieve en menselijke organisatie. En misschien levert die grap zelfs nog een paar serieuze sollicitanten op.

De werkgevers die het slim aanpakken, krijgen een lading aandacht op social media.

Het succes van dit soort acties betekent dat 1 april in veel organisaties tegenwoordig al een min of meer strategische rol speelt in employer branding. Wil je volgend jaar ook meedoen en de aandacht trekken? Dan zijn er een paar gouden regels:

  • Houd het geloofwaardig met een absurde twist: de beste grappen zitten op het randje van ‘zou dit écht kunnen?’
  • Maak het deelbaar: een sterke visual of een video vergroot de kans dat je actie viral gaat.
  • Sluit aan bij je bedrijfsidentiteit: een grap moet je merk versterken, niet afbreken.

Meer lezen?

De maand in werving: 7 dingen die ons opvielen in maart 2025 (mét podcast)

Dieuwertje Blok, Rob de Nijs, Pommetje Horlepiep en Loretta Schrijver die ons ontvielen, een enorme aardbeving in Myanmar, grootschalige protesten in Servië en in Turkije na het oppakken van de burgemeester van Istanbul, de start van weer een nieuw seizoen Formule 1, de VVD die een vuurwerkdraai maakt, Marine Le Pen die veroordeeld én uitgesloten wordt, de comeback van de mazelen én van de originele K3. Ook wie even geen Trump-, Musk-, Faber-, Gaza– of Oekraïne-nieuws meer wilde horen, kon in maart 2025 nog volop aan zijn trekken komen met andere spraakmakende gebeurtenissen.

In maart 2025 ontvielen Dieuwertje Blok, Rob de Nijs, en Loretta Schrijver ons.

Op de arbeidsmarkt hadden we deze maand onder meer de allereerste kraptetop ooit, maar ook de Total Talent Summit in Breda, 58 inzendingen voor de Werf& Awards, grootschalige Defensie-plannen, het gekrakeel rond het eerder vrijlaten van gevangenen vanwege een tekort aan cipiers, Vrouwendag en de sterk dalende belangstelling voor burgemeesters-vacatures. Maar wat gebeurde er in maart 2025 verder allemaal dat voor Nederlandse recruiters van belang is? Een overzicht, in 7 delen.

#1. Veeg uit de pan van Rekenkamer

Een flinke veeg uit de pan. Zo kun je het oordeel van de Europese Rekenkamer (ERK) noemen dat in maart 2025 verscheen over de Europese arbeidsmarkt. Er is in de coronaherstelfondsen veel geld voor vrijgemaakt, maar daarmee zijn de arbeidsmarkten in heel Europa veel minder hervormd dan toegezegd, zo blijkt. Bij de helft van de bijna 100 landelijke arbeidsmarkthervormingen is niet vast te stellen of ze daadwerkelijk effect hebben gehad op de arbeidsmarkt, concludeert de Rekenkamer. Ook zijn volgens hen veel ‘structurele problemen nog niet aangepakt’, zoals de hoge belastingen op arbeid.

In het coronaherstelfonds zat in totaal zo’n 650 miljard euro. Wie daar aanspraak op wilde maken, zegde echter ook meteen hervormingen toe – directe staatssteun met het geld is verboden. ‘Maar tot nu toe is er geen bewijs dat ongeveer de helft van de hervormingen tot tastbare resultaten heeft geleid of invloed heeft gehad op de arbeidsmarkten van de lidstaten’, aldus Rekenkamer-lid Ivana Maletić (foto). Voor Nederland heeft de uitspraak overigens niet veel gevolgen. Ons land deed pas vorig jaar, als allerlaatste EU-land, een aanspraak op het fonds, en is bovendien niet onderzocht.

#2. Onbeperkt verlof in opkomst

Onbeperkt verlof: het was bij wat kleinere werkgevers al langer gangbaar als arbeidsvoorwaarde. Maar in maart 2025 werd bekend dat KPN als eerste grote Nederlandse bedrijf onbeperkte vakantiedagen heeft ingevoerd. Werknemers mogen er voortaan zelf bepalen hoeveel verlof ze opnemen, mits ze hun werk goed doen en hun verantwoordelijkheid nemen. Dat klinkt ruimhartig, maar vakbonden zijn kritisch: groepsdruk en roosters zouden de zelfstandigheid kunnen dwarsbomen, vrezen zij.

Fotocredit

Het is hoe dan ook ‘slimme werkgeversmarketing’, aldus organisatiepsycholoog Lennard Toma in MT/Sprout. In de nieuwe cao van KPN is opgenomen dat het aantal vrijgenomen dagen niet meer wordt geregistreerd, al zijn daar wel regels aan verbonden. Het telecombedrijf hanteert een ondergrens van 20 vrije dagen per jaar, op basis van een fulltime werkweek, in lijn met het wettelijke minimum. Verder geldt er een richtlijn van 27 dagen. Eerder experimenteerde bijvoorbeeld ook ING met dit flexibele verlof. Maar na scherpe kritiek vanuit vakbonden zag de bank er toen toch van af.

#3. Wet VBAR wordt aangepast

Ook op politiek gebied gebeurde er in maart 2025 weer genoeg dat relevant is voor de arbeidsmarkt. Zo meldde SZW-minister Van Hijum een stap verder te zijn in het wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (Vbar). In een aangepast wetsvoorstel wil hij nu opnemen dat een ondernemer die btw afdraagt, in het eigen bedrijf investeert of tijd en geld besteedt aan het werven van klanten daadwerkelijk als zelfstandige wordt gezien. De daadwerkelijke werkrelatie, die soms meer weg heeft van een dienstverband, weegt dan minder zwaar mee, zo is het plan van Van Hijum, die de wet begin 2026 al wil laten ingaan.

De minister zei deze maand overigens ook al ‘positieve effecten‘ te zien van de aangescherpte handhaving op de Wet DBA. Zo ziet hij dat veel werkgevers actief bezig zijn om de manier van werken aan te passen, zodat een zelfstandige een opdracht kan uitvoeren. Ook zijn er organisaties in bijvoorbeeld de zorg, het onderwijs en de kinderopvang die hun ‘schijnzelfstandigen’ hebben overtuigd om in loondienst te komen. Zij geven hun werknemers nu bijvoorbeeld de ruimte om zelf hun roosters in te delen en hebben meer aandacht voor een goede werk/privébalans.

#4. Zoeken op Indeed alleen na inlog?

Bijzonder nieuws uit de Verenigde Staten deze maand: daar kun je nu alleen nog op Indeed naar vacatures zoeken als je als kandidaat eerst een account aanmaakt en inlogt. Anoniem kijken welke vacatures beschikbaar zijn is er dus niet meer bij. ‘Dit stelt ons in staat om werkzoekenden beter te matchen met relevante vacatures die aansluiten bij hun vaardigheden, kwalificaties en voorkeuren’, aldus een woordvoerder. ‘Hiermee kunnen we een meer gepersonaliseerde ervaring bieden.’ Andere Indeed-pagina’s – zoals bedrijfsbeoordelingen, salarissen en loopbaanadvies – kunnen Amerikanen wel blijven bekijken zonder in te loggen op een account.

Momenteel zijn er volgens de woordvoerder geen plannen om de nieuwe praktijk ook naar andere landen (zoals Europa) uit te rollen. Wel is het nu ook al in Nederland zo dat je voor een ‘snelsollicitatie’ als kandidaat gevraagd wordt om in te loggen. Toch verwachten velen dat het ook hier deze kant op zal gaan, en werkzoekenden in de toekomst misschien zelfs zullen moeten betalen om in vacatures te mogen zoeken.

#5. Veel koffie tijdens Werkbelevingsweek

Bijna 90 mogelijke informele koffiemomenten met ambtenaren, mee op inspectie met de Omgevingsdienst, of speeddaten in een gemeente als Tiel of Rheden: het kon afgelopen maand allemaal in Gelderland, tijdens de zogeheten Werkbelevingsweek, van 24 tot 30 maart 2025, waarbij diverse overheden verspreid over de provincie de deuren opengooiden. In totaal werden bij 27 organisaties 59 activiteiten georganiseerd. ‘Een succes’, aldus initiatiefnemer Emile van Nassau. ‘Bij de Gemeente Ede hadden we bijvoorbeeld 170 bezoekers, bij de Gemeente Montferland 200, bij het UWV 80, en ga zo maar door!’

‘Je kunt er altijd wel iets van vinden op de feestjes, maar ga het gesprek maar eens aan.’

De week toont een combinatie van 2 trends op de arbeidsmarkt: enerzijds de opkomst van informele, laagdrempelige koffiemomenten vóór de sollicitatie, anderzijds: samenwerkende werkgevers. ‘We willen mensen laten zien wat het werk inhoudt. Dat het heel divers is, impact heeft en meer is dan alleen paspoorten verwerken. Het is dus géén banenmarkt, al zitten er wel vacatures aan gekoppeld’, aldus Van Nassau. ‘Het is een moment om te kijken hoe het daar voelt, of iemand daar wil werken. Je kunt er altijd wel iets van vinden op de feestjes, maar ga het gesprek maar eens aan. Dan zie je dat mensen anders erover gaan nadenken.’

#6. Is kinderarbeid terug?

In dit maandoverzicht liever niet te veel over Trump, dat kun je elders al genoeg lezen, en dan zou je wel bezig kunnen blijven. En dus bijvoorbeeld ook niet over de plannen om graag vertrekkende Amerikaanse wetenschappers naar Europa te halen, en daar in Nederland zelfs een speciaal fonds voor op te richten, terwijl diezelfde Nederlandse regering juist zelf driftig bezuinigt op de eigen wetenschap.

Gaan we echt de terugkeer van kinderarbeid meemaken?

In Florida mogen tieners binnenkort ook weer ’s nachts aan het werk.

Maar dat in Florida het thema ‘kinderarbeid‘ weer terug op de agenda is, nu er steeds minder ongedocumenteerde migranten meer zijn om laagbetaalde baantjes te verrichten? Dat is toch van een absurditeit die wel vermelding verdient. Géén 1-aprilgrap: de Republikeinse gouverneur heeft in maart 2025 écht een wet gemaakt, die het mogelijk maakt dat tieners ’s nachts aan het werk mogen, ook op schooldagen. En dat nadat vorig jaar al een wet was gemaakt waardoor 16- en 17-jarigen voortaan op elk uur van de dag mogen werken. En anderzijds bleek dat het aantal inbreuken op wetten tegen kinderarbeid de afgelopen jaren verdrievoudigd is.

#7. Tekort aan Bossche bollenvullers

Dat er in de bakkerswereld een groot personeelstekort is, mag geen nieuws heten. Maar zelfs een van de bekende banketbakkers van Nederlanders blijkt er last van te hebben, bleek in maart 2025. Jan de Groot, vermaard om zijn enige echte Bossche bollen, blijkt moeite om zijn vacature van bollenvuller te vervullen, vertelt hij tegen Brabants Dagblad. ‘We hebben een aantal sollicitanten gehad.’ Maar dé gedroomde medewerker zat daar niet bij. ‘Het lijkt heel makkelijk werk, maar er komt veel bij kijken’, aldus De Groot. ‘We hebben een aantal dames gehad die het hebben geprobeerd. Maar het was heel anders dan ze hadden verwacht.’

@omroepbrabant Gezocht: Bossche bollenvuller! Wie zou dit heel goed kunnen? #omroepbrabant #denbosch #bosschebollen ♬ origineel geluid – Omroep Brabant

Bij Jan de Groot gaan dagelijks zo’n 7.000 Bossche bollen over de toonbank.

Bij Jan de Groot gaan er dagelijks zo’n 7.000 Bossche bollen over de toonbank. Het vullen van de bollen met slagroom gebeurt handmatig. Maar vanwege gebrek aan personeel is de bakkerij nu maandags gesloten. Het is bepaald niet de eerste bakker die aangeeft moeite te hebben het broodnodige personeel te vinden. Vorig jaar sloten bijvoorbeeld nog een flink aantal bakkerszaken vanwege personeelstekort. Het vak kampt onder meer met groeiende weerzin tegen werken in de nacht, waarschijnlijk één van de redenen dat de helft van de jongeren die de bakkersopleiding heeft gevolgd, uiteindelijk toch geen bakker wordt.

#8. Cartoon van de maand

wat gebeurde er in maart 2025 verder allemaal dat voor de recruiters van Nederland van belang is? Een overzicht, in 7 delen.

Bron: van9tot5

Iets over het hoofd gezien?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we trends en ontwikkelingen voor iedereen in de wereld van recruitment. In maart 2025 iets belangrijks over het hoofd gezien? Meld het ons! En beluister hier de podcast over deze maand, waarin Geert-Jan Waasdorp en Peter Boerman nog eens op volledig eigen wijze het nieuws van achtergrond voorzien:

Lees ook

Foto boven: @everyonehateselon_/Instagram

Waarom flexbedrijven ondanks alles in trek blijven bij Private Equity-investeerders

Tegenvallende economische groei, aanhoudende personeelstekorten en krapte op de arbeidsmarkt. De uitdagingen voor de uitzendbureaus waren ook in 2024 niet mals. Het aantal uitzenduren daalde in 2024 met nog eens 8%, wat volgde op een eerdere daling van soortgelijke omvang in 2023. Toch zijn er steeds meer private equity-partijen die nog wel brood zien in deze ‘bewogen’ branche. Sterker nog: bij ruim een derde van de overnames in de sector is zelfs een private equity-investeerder betrokken, blijkt uit een nieuw rapport van M&A-specialist Aeternus.

De uitzendbureaus beleefden de afgelopen jaren zacht gezegd nogal uitdagende tijden. Toch blijven ze heel gewild bij private equity-investeerders, blijkt uit een nieuw rapport. Juist ook omdat ze na een pe-injectie doorgaans ook ineens beter gaan presteren.

Dat is overigens ook niet zonder reden, aldus de onderzoekers. Flexbedrijven die zich door private equity gesteund weten presteren daarna gemiddeld ook beter, met een hogere brutowinst per medewerker, een sterk hogere groei van de winst, en ook een flink hogere return on invested capital. Het onderzoeksbureau keek daarvoor naar 53 verschillende bedrijven, waarvan er 7 door private equity ondersteund worden. De oorzaken van de snellere groei? ‘Mogelijk omdat Private Equity
een agressieve buy-and-build of organische groeistrategie hanteert en ook de kostensfeer beter weet te beheersen’, aldus het onderzoeksrapport.

Top 25 Flexbranche 2025

In de vierde editie van dit rapport brengt het Brancheteam Business Services van Aeternus ook de financiële prestaties van de 25 best presterende flexbedrijven van het jaar in beeld. De top-5 van dit jaar:

  1. House of Talents
  2. YER
  3. Zorgwerk
  4. The Specialist Group
  5. STONE

Naast de top-25 zijn ook nog 28 andere bedrijven onderzocht, zoals Randstad, Adecco, Olympia, Driessen Groep, Maandag, Young Capital en Consolid, maar zij hebben de top-25-lijst dus niet gehaald. Met 13 plaatsen groei blijkt Olympia overigens wel een grote stijger, net als bijvoorbeeld Jigler (8 plaatsen) en The Employment Group (8 plaatsen). Maar nog niet genoeg voor de top-25 dus, waar Brunel en YER de enige 2 partijen blijken te zijn met een brutowinst van meer dan 100 miljoen.

Enkele trends

Enkele andere trends in de flexbranche die de onderzoekers optekenen: het toenemende belang van employer branding enerzijds, óók voor flexbedrijven, en anderzijds de verdergaande digitalisering en de rol van A.I. Ook zien de onderzoekers dat de omzet bij flexbureaus onder druk staat omdat grotere organisaties steeds meer hun eigen vacatures invullen. Toch verwachten ze vooruitkijkend naar 2025 een licht herstel van de flexmarkt, met een geschatte groei van 2% in de vraag naar flexwerkers, dit alles wel afhankelijk van veranderende regelgeving, aanpassingsvermogen van de branche, en algemeen economisch sentiment.

Er wordt voor 2025 een groei van 2% in de vraag naar flexwerkers verwacht.

De investeringsspecialisten zien overigens niet alleen een pittige consolidatieslag in de flexbranche, maar ook steeds meer bureaus die hun diensten proberen uit te breiden. ‘Denk aan het aanbieden van verschillende contractvormen, bredere HR-adviesdiensten, werving en selectie, back- en frontofficewerkzaamheden, opleidings- en loopbaanbegeleiding, en omscholing.’ Vanuit risicoperspectief misschien aantrekkelijk, ‘maar het is wel belangrijk dat deze differentiatie plaatsvindt vanuit een duidelijke visie en kerncompetentie. Als dit ontbreekt, verwatert de waardepropositie op termijn door inefficiëntie en het gebrek aan focus.’

Specialisatie maakt aantrekkelijk

Specialisatie kan dan ook aantrekkelijk zijn, aldus het rapport. Niet alleen omdat het vaak tot grotere efficiëntie en een hogere toegevoegde waarde leidt, maar ook doordat een organisatie hierdoor ‘eerder een aantrekkelijke overnamekandidaat wordt voor grotere organisaties die hun aanbod in een specifiek segment of dienst willen uitbreiden.’ Zoals bijvoorbeeld zorgbureau ViaMedica merkte, toen het in oktober 2024 werd ingelijfd door de nummer-1 van de lijst: nieuwkomer House of Talents. Of Zorgwerk, nummer 5 in de lijst, en recent overgenomen door Randstad.

Meer weten?

Lees het hele rapport van Aeternus.

Lees ook

Hoe Chewy medewerkers weet in te zetten als employer branding-troef

Tijdens de recente Social Media Conference van Ragan en PR Daily in Walt Disney World deelde Kara Hendrick, associate director employer branding & employee engagement bij Chewy hoe haar organisatie employee storytelling inzet om talent aan te trekken en te behouden. En dat alles onder de hashtag #LifeAtChewy. Het leverde een van de meest succesvolle campagnes van het bedrijf ooit op, die begon met een simpele vraag aan medewerkers: ‘Beschrijf #LifeAtChewy in 3 woorden.’

Het leverde een video op waarin medewerkers uit alle lagen van het bedrijf, van magazijnmedewerkers tot directieleden, in hun eigen werkomgeving antwoord gaven. Hoewel de woorden varieerden, ontstond er een duidelijk en authentiek werkgeversverhaal. Begrippen als fun, fast-paced, passionate en exciting kwamen steeds terug.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Life At Chewy (@lifeatchewy)

>

‘En ik heb niemand hoeven betalen om dat te zeggen’, grapt Hendrick. ‘Ze wilden dit gewoon zelf doen.’

Niet alle employer branding-content hoeft gelikt te zijn, voegt ze ook toe. Eén van de best presterende posts van Chewy het afgelopen jaar was een Goldendoodle die tijdens een Zoom-meeting in beeld sprong. Simpele foto, gigantisch bereik.

Samenwerking en helder beleid

Wat maakt het employer branding-programma van Chewy zo succesvol? Volgens Hendrick draait alles om samenwerking en een helder beleid.

#1. Betrek meerdere afdelingen

Employer branding is geen soloproject. Bij Chewy werken PR, HR, interne communicatie en de juridische afdeling nauw samen om de strategie te laten slagen. Zo zorgt PR voor kernboodschappen, interne communicatie voor employer branding op het intranet en in nieuwsbrieven, HR voor tools en richtlijnen en juridische zaken voor wetgeving en privacy.

#2. Maak het medewerkers makkelijk

Chewy biedt een interne hub met kant-en-klare templates en voorbeelden voor social media. Zo kunnen medewerkers eenvoudig bijdragen zonder zelf content te hoeven bedenken.

#3. Begin klein

Niet iedereen hoeft meteen in een video te verschijnen. Ook simpelweg het liken of delen van een bericht draagt bij aan het versterken van een employer brand.

#4. Beloon en erken ambassadeurs

Een compliment van een leidinggevende of een gadget als bedankje stimuleert medewerkers om hun ervaringen vaker te delen.

Nog meer Life at…

Chewy is niet de enige die haar employer branding op deze manier aanpakt. Hendrick tipte ook 3 andere organisaties die op soortgelijke wijze medewerkersverhalen delen.

#1. Life at Spotify

Met persoonlijke verhalen en behind-the-scenes content laat Spotify ook regelmatig zien hoe het écht is om daar te werken. Alles draait om creativiteit en passie voor het werk. Van studio-opnames tot interne hackathons: alles draait om creativiteit en passie.

#2. Life Inside Dropbox

Medewerkers bij Dropbox delen openhartig, door middel van persoonlijke blogs, over hun werk en de bedrijfscultuur, inclusief uitdagingen en successen.

#3. Lego: Behind the Bricks

De iconische Deense speelgoedfabrikant geeft een kijkje achter de schermen met verhalen van medewerkers, van productontwerpers tot marketingteams. En niet door foto’s of interviews, maar door afleveringen. ‘Jouw backstage-pas’, noemen ze het ook wel. Je krijgt de kans om te luisteren naar en te praten met LEGO® collega’s van over de hele wereld. Merkbeleving ten voeten uit.

Meer lezen?

Ondanks alle issues in de geopolitiek blijft krapte toch agendapunt 1

Omgaan met schaarste in geopolitiek onzekere tijden. De titel alleen al belooft heel wat onrust en onheil. Maar kijk naar wat de bijna 500 bestuurders bezighoudt die meededen aan het jongste Berenschot Strategie Trendsonderzoek, en het antwoord voelt toch behoorlijk vertrouwd: krapte op de arbeidsmarkt. Het onderwerp staat nog altijd ruim bovenaan de agenda van de boardroom, zo melden de onderzoekers. Al is het op die agenda dit jaar wel iets gezakt, en vragen met name wetgeving en regulering, artificial intelligence en geopolitiek wel steeds ietsjes meer aandacht.

Van de deelnemers aan het onderzoek geeft 39% aan dat de krapte op de arbeidsmarkt impact heeft op het vormgeven van de strategie. Wetgeving en regulering staat daar met nog geen 25% als nummer 2 nog altijd flink op achter. En de arbeidsmarkt en afzetmarkt beïnvloeden elkaar ook steeds meer, merken de onderzoekers op. ‘Als je de slag op de arbeidsmarkt mist, kun je het op de afzetmarkt ook wel vergeten, zo lijkt het. Al zijn er natuurlijk ook mogelijkheden om minder afhankelijk van personeel te worden. Denk aan automatisering, robotisering, de implementatie van self-servicesystemen of de benutting van A.I. Kortom; er valt iets te kiezen.’

https://www.berenschot.nl/publicaties/strategie-trendsonderzoek

Prijsopdrijvend effect

Schaarste drijft doorgaans de prijs op. ‘Dat weet iedereen die weleens lastminute een skireis heeft proberen te boeken in de voorjaarsvakantie’, zo staat in het onderzoeksrapport te lezen. Maar hoe zit dat op de arbeidsmarkt? Daar zie je natuurlijk loonsverhogingen ontstaan, zoals ook blijkt uit de recente VSPLoonindex van Van Spaendonck, maar ook andere bewegingen, zoals de onderzoekers schetsen. ‘Als de schaarste structureel is, zoals geldt voor de krapte op grote delen van de Nederlandse arbeidsmarkt, moet je ook zoeken naar structurele oplossingen.’

Eén van die oplossingen kan bijvoorbeeld zijn: securing resources, zoals ze het noemen. Oftewel: ‘zelf je personeel gaan opleiden of de studie van toekomstige nieuwe medewerkers betalen in ruil voor indiensttreding na afstuderen.’ Een andere oplossing noemen ze: het zoeken naar substituten. Zoals bijvoorbeeld chatbots die ‘in veel sectoren belangrijke collega’s zijn geworden van het callcenterpersoneel.’

Geopolitiek? Ja, er zijn in de wereld grote problemen. Maar vraag bestuurders van Nederlandse organisaties waarover ze zich het meest zorgen maken, en het antwoord blijft toch: de krapte op de arbeidsmarkt.

En als derde oplossing zien ze tenslotte: het minimaliseren van het gebruik van de resources. ‘Denk bijvoorbeeld aan de de introductie van remote maintenance in de industrie, onderhoud op afstand, waardoor schaarse monteurs veel minder hoeven te reizen en per saldo veel productiever worden.’

‘Veel kritieke grondstoffen komen uit niet zonder meer bevriende naties. Bovendien kan de vriendschap snel bekoelen.’

Al stelt dat laatste dan wel weer eisen aan de beschikbaarheid van bepaalde tools en onderdelen, en juist dat wordt in de huidige geopolitiek ook een steeds groter probleem. ‘Veel kritieke grondstoffen komen immers uit niet zonder meer bevriende naties en bovendien kan de vriendschap ook snel bekoelen. Dat merken we iedere dag.’

Minder innovatie

De schaarste aan personeel biedt overigens nog een probleem, zo maakt het onderzoek duidelijk: het tast direct het innovatief vermogen van Nederland aan. De slag om het beperkt aantal hooggekwalificeerde talenten wordt immers steeds feller, maar is niet genoeg om innovatief te blijven. In 2020 noemde nog 35% van de respondenten dit onderwerp als belangrijk strategisch agendapunt in de boardroomvergadering, dit jaar daalde dat tot slechts 22%. Een constatering die ook al min of meer viel terug te lezen in het in september 2024 verschenen Draghi-rapport.

Waar in 2020 nog 35% innovatie als strategisch agendapunt noemde, is dat dit jaar slechts 22%.

Omdat op deze manier de productiviteit dus waarschijnlijk ook niet stijgt, maakt het de krapte er de komende jaren al met al niet minder op, zo valt volgens de onderzoekers te verwachten. En al helemaal niet omdat het kabinet ook nog eens weinig waarde lijkt te hechten aan de Nederlandse kennisinfrastructuur, onderwijs en innovatie. ‘Hoewel het woord innovatie maar liefst 85 keer werd benoemd in het regeerprogramma, wordt juist op de wetenschap – een essentiële bouwsteen van innovatie – bezuinigd.’ Daarmee wordt het al met al de komende tijd niet makkelijker om de structurele schaarste te lijf te gaan, zo concluderen ze ietwat gelaten.

Lees ook

Ook in employer branding blijkt ’the medium’ nog altijd ’the message’

Nog altijd zegt minder dan 20% van alle organisaties officieel een employer branding-strategie te hebben. Maar als het gaat om alle verzoeken die tegenwoordig bij reclame- en mediabureaus binnenkomen, dan heeft zeker een kwart daarvan íets te maken met employer branding, zo viel vorige week in Amsterdam te horen op de eerste bijeenkomst die AdverOnline samen organiseerde met de IPG Mediabrands, zelf bekend van namen als YUNE, Initiative en UM. ‘Je ziet echt een enorme groei in budgetten hiervoor’, stelde Mirande Andreae, client lead bij Initiative (rechts op de foto), al meteen bij de eerste presentatie van de dag.

The medium is the message, leerde Marshall McLuhan ons al in de jaren 60. En dat geldt tot op de dag van vandaag ook in employer branding, bleek recent op een drukbezochte bijeenkomst van AdverOnline en IPG MediaBrands in Amsterdam. Een reportage.

Bouwen aan werkgeversmerken wordt – kortom – steeds belangrijker, zo vulde AdverOnline-directeur Vanessa Backer (links op de foto) haar aan. En daarbij gaat het volgens haar over de hele journey, van eerste kennismaking tot mogelijke offboarding. Waarbij ook geldt: The medium is the message, wat zo’n beetje ook de algemene strekking van de middag was. Oftewel: gewoon vacatures posten is zelden meer genoeg om de aandacht te trekken. Denk aan de speelfilm die ABN Amro maakte om anti-witwassers te vinden, de escape room van Deloitte, of de vliegeniers-game van Defensie. Alle 3 ook nog voorbeelden van een stukje preselectie.

‘Een Gesamtkunstwerk

Het sluit mooi aan bij het verhaal van bij het verhaal van Ton Rodenburg, strategy director van het Rotterdamse Clubgeist, die een bevlogen betoog hield over The HeART of Branding, en dat illustreerde met een paar voorbeelden uit zijn woonplaats, waarmee hij ook zijn Amsterdamse vakgenoten een paar keer aardig op de kast wist te krijgen. En dan niet zozeer met zijn stelling dat employer branding een Gesamtkunstwerk is, ‘waarin leiderschap, HR en communicatie met elkaar die great story well told maken’, maar veel eerder met grappige slides zoals die hieronder. En dat voor een man die niet eens van voetbal houdt…

The medium is the message, leerde Marshall McLuhan ons al in de jaren 60. En dat geldt tot op de dag van vandaag ook in employer branding, bleek recent op een drukbezochte bijeenkomst van AdverOnline en IPG MediaBrands in Amsterdam. Een reportage.

Omdat employer branding gaat over de cultuur, het hart van een bedrijf, vindt Rodenburg dat het thuishoort in de top van elke organisatie. ‘Denk aan hoe een Coolblue of AFAS dat doen. Die snappen hoe belangrijk het is. Het is echt Chefsache‘, vertelde hij.

Maar ook dan gaat het er volgens hem om: hoe verover je het hart van de medewerker? ‘Dat begint met: wat kun je aanraken? Wat zie je? Als het gaat om Rotterdam is dat bijvoorbeeld de Erasmusbrug, die letterlijk staat voor de ruimte in de stad, ook de mentale ruimte, en de verbinding tussen alle groepen mensen, rijk en arm. Zo kun je ook in jouw bedrijf op zoek naar: wat is jullie Erasmusbrug? Wat kun je aanraken? Wat is het ene plaatje, het ene icoon, dat jullie verhaal vertelt; jullie merk-waardige beeld?’

Het tweede, ‘en daar wordt-ie altijd spannender’, aldus Rodenburg, is: de shared value. Die kun je niet aanraken, maar wel ‘voelen’, zegt hij.  Denk aan het ‘jonge merk-ambassadeurtje’ van Feyenoord, Mikey Wilson, die als 4-jarige bij een Europese finale zijn middelvinger opstak, en later uitgroeide tot een ware internetmeme. ‘Hoe komt het dat dit jonge jongetje al zo enthousiast is over zijn cluppie? Dat is dát gevoel.’ Het is waar je ook als werkgever in je employer branding naar op zoek moet, stelt Rodenburg. ‘Investeer in die energie van binnen. Mijn overtuiging is: waar merk en cultuur elkaar overlappen, daar zit de energie van mensen.’

Mede-merkers

Volgens Rodenburg is het ‘een groot misverstand’ dat employer branding over werving en recruitment zou gaan. ‘Het gaat niet alleen om het aantrekken van mede-merkers, maar ook om inspireren en vooral ook: ontwikkelen. Het gaat om het spel relaties te bouwen met al het talent om je heen. Je moet iedereen hierin elke dag meenemen. Juist ook de mensen die al bij je werken.’ Waarbij je ontwikkelen voor hem wel méér is dan alleen je eigen Academy of traineeklasje hebben, benadrukt hij. ‘Persoonlijke ontwikkeling is voor mij het allerbelangrijkste de komende jaren. Maar dan voor iedereen, niet alleen voor de zelfbenoemde high potentials.’

The medium is the message, leerde Marshall McLuhan ons al in de jaren 60. En dat geldt tot op de dag van vandaag ook in employer branding, bleek recent op een drukbezochte bijeenkomst van AdverOnline en IPG MediaBrands in Amsterdam. Een reportage.

Moet je überhaupt nog wel bezig zijn met mensen werven die 10 jaar bij je bedrijf willen blijven, volgt daarna een vraag uit de zaal. Zolang blijft toch niemand meer bij een organisatie? Maar volgens Rodenburg is dat een groot misverstand. ‘Na een jaar is niemand uitgeleerd’, zegt hij. Juist mensen die blijven, leren meer, zei hij. Als je ze maar wel de kans geeft zichzelf te ontwikkelen, en zorgt voor interne mobiliteit. ‘Je moet mensen wel leren dat ze niet om het muurtje heen moeten lopen, maar erdoorheen. Want dan leren ze veel meer.’

En dan nu… de media

Na de pauze op het zonovergoten terras was het woord aan Jessica Groot, strategy director bij Initiative, die erop doorging hoe je die great story well told van Rodenburg vervolgens ook op de juiste manier bij de juiste doelgroep onder de aandacht krijgt. En daarbij gaat het er volgens haar niet alleen om te kiezen voor kanalen met het hoogste bereik, maar ook om kwaliteit en relevantie. Oftewel, denk ook eens aan vragen als: wat doet je concurrent? Wat is het umfeld? Is het mediagedrag lean backward, zoals tv kijken? Of actiever en meer geïnteresseerd, zoals bij een podcast?’

Bij arbeidsmarktcommunicatie is het misschien nog minder gebruikelijk om brand tracking-onderzoek te doen, zei ze. Maar het wordt volgens haar wel steeds belangrijker. ‘Je wilt immers toch weten of je campagne heeft gewerkt.’ Maar doe je zo’n onderzoek niet? ‘Vraag het dan gewoon je sollicitanten’, zei ze. ‘En schrijf dan op wat ze zeggen, en archiveer dat. Zodat je er bij volgende campagnes van kunt leren.’ Zo kwam DJI voor zijn campagne bijvoorbeeld terecht in sportscholen, waar het de doelgroep – jonge, sportieve mannen en vrouwen – wist te targetten, vertelt ze.

Waarbij ze wel aangeeft: kijk verder dan alleen de cijfers alleen. ‘Bij DJI kozen we bijvoorbeeld ook voor tv-reclames. Dan heb je natuurlijk veel waste. En de doelgroep, jonge mannen, kijkt natuurlijk ook niet veel lineaire tv. Maar die tv-spots zorgden wel voor autoriteit en urgentie. En de hele samenleving kreeg mee dat we mensen zoeken. Wat ook politiek belangrijk was. En bovendien de mensen die er al werken enorm bevestigde in hun keuze. Het ging dus om meer dan alleen de primaire doelgroep bereiken.’

Nog een leuk voorbeeld: Capgemini was ooit op zoek naar developers. Uit onderzoek onder hun eigen medewerkers bleek dat veel van hen groot Star Wars-fan zijn. Dat gegeven was vervolgens de basis voor The Light Side Needs You-campagne, een video, die exclusief in de bioscoop werd vertoond, voorafgaand aan de film Star Wars The Last Jedi. Waarna de sollicitaties bijna als vanzelf binnenstroomden.

Emotionele connectie

Over leuke creatieve voorbeelden gesproken. Daarvoor was je bepaald ook aan het goede adres bij Luka Cappetti, content & partnership director bij Initiative, en de laatste spreker van de dag. Zij onderstreepte bijvoorbeeld het belang van user generated content in employer branding, onder meer aan de hand van een quote van de nieuwe Unilever-CEO Fernando Fernandez, die recent opmerkte dat alle verhalen van grote bedrijven tegenwoordig gewantrouwd worden, en dat je daarom je verhaal het beste kunt overbrengen door anderen (zoals influencers) dat te laten vertellen.

@jordiwarners It’s happening!! 🥹❤️ @Josée B.✈️Floormanager @Schiphol Airport AMS #schiphol #schipholairport #amsterdam ♬ origineel geluid – Jordi Warners

En dat geldt in het bijzonder in arbeidsmarktcommunicatie, aldus Cappetti. ‘Mensen solliciteren niet op jouw vacature, maar op wat ze over jou als werkgever horen’, zei ze. ‘Zeker bij de grote groep passieve kandidaten is het echt belangrijk om zo die emotionele connectie te maken.’ De kracht zit daarbij in persoonlijke verhalen, zegt ze. Zoals die van de inmiddels nationaal bekende floormanager Josée op Schiphol, of John van Grevenbroek van de HEMA. Zulke verhalen maken een werkgever en bedrijfscultuur ’tastbaar’, geven medewerkers een gezicht en stimuleren tegelijk het gevoel: ‘hier wil ik werken’, stelde Cappetti.

@dominosbolsward Kom jij ook bij ons werken? Solliciteer bij werkenbijdominos.nl !! Hopelijk tot snel😉 #dominos #dominospizza #fyp #tiktoketen #fy ♬ origineel geluid – Domino’s Bolsward

Niet voor werving (alleen)

Vooral op TikTok zijn er inmiddels tal van voorbeelden van te vinden, met name van retail- en horecabedrijven die via hun medewerkers een kijkje achter de schermen geven. Maar ook Andy van der Meijde valt volgens haar in dezelfde categorie, als hij in de auto aan DJI-medewerker en senior transportgeleider Lizette de ‘verjaardagsvragen’ stelt die wij allemaal hebben over het werken met gedetineerden. ‘Deze video is niet ontwikkeld voor werving’, vertelde Cappetti. ‘Maar het leidde wel tot 381 bezoeken aan de vacaturesite en 13 sollicitaties. Je ziet dus wel meteen resultaat ervan.’

Ander voorbeeld: de podcast Takedown waarmee de Politie interesse wist te wekken voor IT-specialisten in het Team High Tech Crime. Niet alleen een mooie manier om de juiste doelgroep te benaderen, dus zonder veel waste, vertelde ze, maar ook de kans om écht over de inhoud te vertellen, wat juist bij deze doelgroep belangrijk blijkt in hun loopbaankeuze. Opnieuw: the medium is dus al de helft van the message.

En ook het volgende voorbeeld dat ze noemde kwam van de Politie: Give a nod to the mod, een campagne waarmee een succesvolle verbinding met de gaming community werd bereikt, ‘een doelgroep die moeilijk te overtuigen is met traditionele arbeidsmarktcommunicatie’, aldus Cappetti.

Maar het mooiste, meest ontroerende voorbeeld had ze voor het laatst bewaard. Dat was de video van NS met Andy, die recent nog een prijs won bij de Best Social Awards. En ook nu klinkt weer een langgerekt ‘Aààààààh’ in de zaal als we zien hoe de droomwens van Andy in vervulling gaat.

@nederlandsespoorwegen Andy’s grootste wens: een dagje meelopen bij NS. 🙏🏼 Van omroepen in de trein tot fluiten op het station. En wat doet hij dat goed! Wij zijn net zo trots als hijzelf. 👏🏼😁 #nederlandsespoorwegen #wensdagen #prorail ♬ origineel geluid – NS

Het was een video die volgens Cappetti niet alleen ‘de harten raakt van reizigers én werknemers’, maar bovendien ook zorgde voor een stijging van 500% in engagement, en via earned media op onder meer LinkedIn zorgde voor ’tientallen sollicitaties’ en ‘een enorm positieve bijdrage aan het werkgeversimago van NS. Dit straalt namelijk af op de hele organisatie van het bedrijf. En let op: dit was géén arbeidsmarktcommunicatie. Maar het heeft wel heel opgeleverd. Het helpt enorm mee in becoming a love brand.’ En zeg nou zelf, wie wil dat nou niet?

Lees ook